Kaasua

LUKKARINEN RAIMO 02.12.2010 20:51

Tulin Via Balticaa pikin Espanjaan mukanani ns. kaasuadapteri. En saanut missään täytettyä pulloani. Kieliongelmia ei ole(saksa, venäjä, englanti) Täyttääkö joku Espanjassa AGA:n alumiinipulloja? Pärnussä ostin Eesti pullon, kun suomi-pullot tyhjeni. Tiedosta kiitollisena Rami Torreviejasta. PS. Santa Polan tietäjät ????

HÄNNINEN JUKKA 02.12.2010 21:16

Ennenkuin voin tarkemmin vastata, pitäisi tietää minkälainen "ns. kaasuadapteri" oli matkassasi. Yhden käden sormilla voi laskea ne eurooppalaiset paikat, joissa saa täytetyksi suomalaisen kaasupullonsa. Oikeanlaisella täyttöadapterilla (caravan-gasadapter) sensijaan voi täyttää suomalaisen kaasupullon (myös saksalaisen ja ranskalaisen kaasupullon, joissa kaikissa 22mm vasen kierre) lähes millä tahansa autokaasua myyvällä huoltoasemalla. On vain ymmärrettävä jotkut perusasiat. Kansalliset kaasufirmat ovat havainnet täyttöadapterin pelottavaksi (?) kilpailijakseen ja asetelleet erilaisia kieltoja ja määräyksiä meidän eurooppaa kiertelevien kaasunkäyttäjien kiusaksi ja harmiksi. En lähde nyt yksilöimään ihan kaikkia, sanon vain, että täyttämällä automaatista pullonsa ja lukemalla huolellisesti täyttöön liittyvät ohjeet, niin saa varmasti joka Euroopan maassa pullonsa täyteen. Asiasta syntynee keskustelua, oletan ... PS: missään maassa ei saa sakkoja eikä muitakaan rangaistuksia itsetäytöstä !

KURKI ARI 02.12.2010 21:46

Ostin tuo valokuvan täyttölaitteen.Kaipaa heti pullon päähän venttiilin ,joka toimii ulkoa sisäänpäin.Normaalisti ei toimi.Espanjalaista Cepsan pulloa ei tuolla laitteella saa täytettyä. Se osuu pulloa kiertävään metallirenkaaseen joka on liian korkealla.Ostin Bouliqueimen GPL:stä laitteen, jossa oli rassattu venttiili ja vaakaosuus letkulla.Se ei ollut myytävänä,mutta hyväksyivät tarjouksen josta ei voinut kieltäytyä.Taisivat mennä koko porukka loppupäiväksi rokuliin.

SIHVOLA MARKUS 02.12.2010 23:49

Minä myisin mielelläni caravan-gasadapterin takaisin sinne mistä sen ostin.Viime kesänä Saksassa yritin kolmesta paikasta saada pullon sen avulla täytettyä,mutta jokaisessa paikassa tyrmättiin ajatus liian vaarallisena.Itse en varovaisen luonteeni takia ruvennut sitä yrittämään.Lopputuloksena oli ,että ostin saksalaisen pullon.Adapterilla,jos en muuta keksi,menen kymijoelle ja yritän osua vesilintuun.

AHONEN KAI 03.12.2010 00:02

Tuleeko jotain ongelmia kun ukko täytti 28 litraa saksan pulloon tuossa nykyisin delfiiniasemalla Vila Real Sto Antoniossa?

Normaali täyttöhän lienee 22 litraa?

LAINE RAIMO 03.12.2010 12:47

Saksalaisiin pulloihin menee usein 11,4 kg kaasua, joten se on vähän enemmän kuin 22 litraa. Muutenkin kun pysyt täällä Portugalissa niin ongelmia ei todennäköisesti tule, koska täällä on niin kylmä. Mutta jos menet sinne Kanarian helteisiin niin saattaahan pullon turvaventtiili laueta ja kaasut tulla pihalle. Suosittelen kuitenkin, että käytät heti ensi yönä lämmityksellä pulloa vähän vajaammaksi.

HAAPANEN TIMO 03.12.2010 16:27

Ei se mene ihan niin että "kaasut tulevat pihalle" Sieltä tulee 30kg/cm² paineella nestemäistä kaasua, todennäköisesti rikkoo pullokotelon oven tai sisäseinän. Jos on vaatekaappi kotelon päällä se varmaan tulee sinne.

Siitä 27 litrasta syntyy kymmeniä tuhansia litroja syttymmisvalmista seosta. Ei sen kanssa leikkimistä ole.

Tankattavalla pullolla keskustelun aloittaja olisi saanut kaasunsa ilman ongelmia ja turvallisesti kaikista maista joita mainitsi. @timppa

LUKKARINEN RAIMO 03.12.2010 16:52

Moro, mulla on sama setti kuin Hännisen Jukan kuvassa.En ainakaan ymmärtänyt miten sen LPG-pistoolin saa kytkettyä siihen. Mielestäni pistoolissa on aivan eri kiinnitys kuin adapterisetissä. Mutta jos jollain tietoa, onko Torreviejan alueella joku tankkauspaikka, niin yritetään uudelleen. Santa Polan porukalla vois olla tankkauspaikkoja tiedossa.

HÄNNINEN JUKKA 03.12.2010 19:47

Ohessa Euroopan kartta ja eri maissa käytettävät adapterit. Niitä, siis adaptereita on kolmea eri tyyppiä; acme, dish ja bajonett. Jokaiseen sopii oma täyttöpistooli. Tässä on kuvat ensimmäisestä adapterimallista. Nykyään se on hiukan erimuotoinen.

Timppa on oikeassa siinä, että täytettävä pullo, jossa on ylitäytön estomekanismi on helpoin ratkaisu. Pitää vain muistaa, että sellaisenkaan täyttäminen ei ole sallittua (muttei myöskään minkään rangaistuksen uhalla kiellettyäkään), jos se täytettävä 200-300 euroa maksava kaasupullo ei ole kiinteästi autoon asennettu. Tämä on kaasufirmojen vastaveto näille itsetäyttöhommille.

Ranskalaiset, saksalaiset, englantilaiset ja monenmuunmaalaiset ovat kyllä yskän ymmärtäneet. Ostavat tuon täyttöadapterisetin ebay:sta ja täyttävät pullonsa automaattiasemilla. Keltään kyselemättä josko se olis sallittua...

Santa Polan respasta saanee "vuokrata" edullisesti espanjalaisen pullon. Voi sen Repsolin tai Cepsan varastomyynnistä muutamalla kympillä ostaakin.

Tulipas nyt karttoja kun kone tökkii.

HÄNNINEN JUKKA 03.12.2010 20:04

Tässä vielä päältäpainettava venttiili Repsolin pullossa, Rimorin pullokotelossa. Toinen kuva kertoo jotain siitä "rassauksesta". Ei ole soveliasta kertoa (paitsi informaatioluonteisesti) että mulla on näitä muutama ylimääräinen..

HAAPANEN TIMO 04.12.2010 09:53

Jerezissä ja Sevillassa on lähimmät tankkauspaikat. Tuossa Jerez: http://tinyurl.com/3afrztd

Sevillan löydät seuraavasta linkistä klikkaamalla "Anzeigen" Muitakin paikkoja siitä löytyy paikkakuntaa vaihtamalla: http://www.gas-tankstellen.de/menu.php?jump=menu

Tuossa on mun pulloni ja adapterit: http://picasaweb.google.com/timppahaapanen/TankattavaKaasupullo# EU:n alueella yritetään saada käyttöön yksi yhteinen adapteri, "Euronozzle", ensimmäisenä se on ilmestynyt muutamille Espanjan huoltsikoille, näkyy olevan vaihtoehtona Sevillassakin. Euronozzle on pienikokoinen ja helppokäyttöinen, mutta toistaiseksi se on vain lisännyt adapterien määrän kolmesta neljään.

Ainakin Ranskassa on pullojen täyttö lailla kielletty. Viime kesänä poliisit sattuivat samalle huoltoasemalle jossa olin tankkipulloani täyttämassä. Homma loppui siihen paikkaan, jatkoseuraamuksilta vältyin tankattavan pulloni ansiosta. Konstat ymmärsivät sen olevan tankki, mutta myös pullo, joten sitä ei saa täyttää. Jos tarkkaan katsotte tankkipullokuvissa olevaa Totalin mittaria, näkyy siinä ruksi pullon kuvan päällä.

@timppa

HÄNNINEN JUKKA 04.12.2010 11:26

Näitä ylitäytönestomeknismeilla varustettuja kaasupulloja on kymmenin tuhansin varastoissa myymättöminä sen takia, että kaasuyhtiöt haluavat joka maassa säilyttää tuottavan vaihtopullomonopolinsa.

Itsetäytön kieltäminen on yhtä persiasta kuin suomalainen tuontiautoverotus oli ja suomalainen CO2 vero matkailuautoille on edelleen.

Saksassa ja muuallakin hyväksytään ainakin vielä, kiinteästi auton pullokoteloon kiinnitetyn säiliön (pullon) täyttäminen, edellyttäen että siinä on tuo ylitäytön estomekanismi.

En ole kuullut tuosta Ranskan kiellosta. Ranskaan menee eniten itsetäyttöadaptereita ja suosio vaan kasvaa. Siellä vissiin on opittu kieltoja kiertämään ..

MURTO JUHA 04.12.2010 14:02

Hei Timppa,

kysymys tuosta Ranskan tapauksestasi, nostitko pullon ulos täyttöä varten ? Olen siinä uskossa että kun LPG "refill" pullo on autossa "kiinteästi" kiinni niin poliisilla ei ole mitään sanomista matka-auton LPG pullon täyttöä vastaan. Vaikka se on pullo, eikä tankki. Laitatin omaan pullooni L-mutkan jonka jälkeen minun ei tarvitse pulloa nostaa kaapista ulos täytön aikana. Pullo vaan kunnolla kiinni kaapin seinään, kangasremmit ei riitä vaan laittaa metallipannat, niitä on saatavana. Ei kukaan ole tullut sinne kaappiin kurkkimaan, onko se pullo vai tankki. Sivullisista näyttää ihan normaalille LPG tankkaukselle.

Murzi

HÄNNINEN JUKKA 04.12.2010 14:20

Just noin simppeli koko asia on, kuten Juha Murto pelkisti.

TENHO TIMO 04.12.2010 17:59

Kirpputoreilta niitä Espanjan kaasupulloja löytyy. Viime talvena maksoi muistaakseni 15€. -timotee

HAAPANEN TIMO 05.12.2010 11:06

Mulla jää täyttöaukko osoittamaan kotelon peränurkaan. Pitää irroittaa paineensäädin ja kiertää pulloa. Pitäisi hankkia linkissä oleva letku ja auton kylkeen kiinteä tankkausaukko. http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/lpg-camper-motorhomes/fles_lpg_stako/vulslang-buitenvuller.html

@timppa

MURTO JUHA 05.12.2010 13:29

Hei Timppa,

tuota samaa linkkiä minäkin aamulla katselin. Sieltä löytyy myös jakoventtiili, jolloin saisi kaksi LPG pulloa täytettyä kerralla. Rupesi heti himottamaan moinen mahdollisuus, voisi viikon verran asustella pakkasmaisemissa jos eii sähköä ole saatavissa. Lämmityskäytössä (plus kaasuliesi ja lämmin vesi) pullo tyhjenee minulla kolmessa päivässä. Jos sähköä on saatavana niin trumaticin sähkövastus on riittänyt näissä Belgian oloissa.

Murtsi

HÄNNINEN JUKKA 05.12.2010 14:27

Juha, oletkos löytänyt mistään vastaavia alumiinipulloja ?

HAAPANEN TIMO 05.12.2010 14:44

Kyllä Van Meeneniltäkin sellainen löytyy, On satasen kalliimpi kuin rautapullo. Rahti tänne kotiovelle olisi n. 30€ http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/lpg-camper-motorhomes/alu/index.html

@timppa

HÄNNINEN JUKKA 05.12.2010 14:57

Kiitos Timppa, aika hintava on tuo. Laineen Raimolta olen jo kahdesti saanut osoitteen paljonkin edullisempaan alupulloon, Saksassa. - Ja kahdesti sen hukannut ...

LAINE RAIMO 06.12.2010 00:28

Katsopa sivusto: http://www.alugas.de/index.php?idcat=1&lang=1

HÄNNINEN JUKKA 06.12.2010 19:31

Kiitos taas Raimo, nyt on osoitteet printattu 47 eri paikkaan ..

http://www.gasfachfrau.eu/ Karin Nöfer hoitaa nykyisin pullolafkaa. Ylläolevilta sivuilta löytyy 2 kpl täydellinen alupullosetti (nr 202) kiinnikkeineen letkuineen hintaan naftia alle 500 Suomeen rahdattuna. Asennus hoituu Zell an der Moselilla, menomatkan varrella. Onhan ne hankittava, vaikka mieluusti oman rautapullonsakin vaivihkaa itse ja omalla adapterisetillä täyttelisi ..

HAAPANEN TIMO 06.12.2010 19:55

Mulla on parhaillaan menossa postin vaihto Ives Van Meenenin kanssa. Ostan "vulslangin" ja "buitenvullerin" Vulslangin otan 1,5m:n pituisen, ja Ives tutkii onko hänellä buitenvulleria saman kokoisella kierteellä kuin mun adaptereissa on.

@timppa

HAAPANEN TIMO 06.12.2010 20:03

Unohtui äsken. Tuosta Ranskassa tankkaamisesta, vilkaiskaapa linkin oikeaa yläkulmaa: http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/LPG-conversion-eng/camper-caravaning/index.htm

@timppa

LUKKARINEN RAIMO 06.12.2010 21:05

Moro vaan, mulla on vieläkin epäselvää, miten sen adapterisetin saa kytkettyä niihin pistooleihin? Tallinassa Kadaku teellä kaveri olisi täyttänyt pullon, mutta ilmoitti ettei adapteri käy.Pärnussä kiertelin kyselemässä ja taxi-kuskeilta sain useita osoitteita, mutta joka paikassa ilmoitettiin, ettei pulloa tankata. Mites Marokossa? Jostain olin lukevinani, että leirintäalueen "helpperit" hoitaa homman ja palauttavat täyden pullon korvausta vastaan. Ps. Tänään Afrikka-tuuli ja lämpöä yli 20 (varjossa) Hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille

AHONEN KAI 07.12.2010 00:54

On teillä murheet noiden kaasujenne kanssa, me tultu toimeen yhdellä saksan pullolla ja yhdellä Cepsan pullolla jo vuosikausia kaasuissamme niin espanjassa portugalissa kuin marokossakin.

On näistä nyt niin paljon täälläkin jauhettu ja tehty tikustakin asiaa ettei tää nyt ihan uusi juttu voi olla useimmallekaan.

Mutta jos joltakin mennyt joku ohi, niin kerrataan, ja kerrotaan uudestaan kunhan joku jotain kyselee, paskanjauhamisen päihittää mennen tullen tää loru kuitenkin.

SILMUNEN HANNU 07.12.2010 02:08

Erikoinen kommentti Ahosen Kailta. Kenellä on oikeasti otsaa väittää, etteikö kaasun hankkimenen matkailukulkineisiin olisi tehty varsinaiseksi salatieteeksi! Eikä missään ole annettu selkeitä yleispäteviä ohjeita, kun ei niitä oikein taida olla...

Nimimerkillä kokemusta tiivisteestä, millä Ranskalaisen ja Marokkolaisen pullon saa sopimaan suomalaiseen paineenalennusventtiiliin, adapterista millä monet ulkolaiset pullot saa sopimaan suomalaiseen järjestelmään ja adapterista millä suomalaiseen pulloon saa tankattua LPG-kaasua huoltoasemilta. Ja kokemusta myös siitä, ettei pohjois-italialasta pulloa saa vaihdettua etelä-italiassa jne...

t.Kaarina

AHONEN KAI 07.12.2010 02:26

Parahin Kaarina, pyydän anteeksi että osallistuin keskusteluun.

AHONEN KAI 07.12.2010 03:26

" Erikoinen kommentti Ahosen Kailta. Kenellä on oikeasti otsaa väittää, etteikö kaasun hankkimenen matkailukulkineisiin olisi tehty varsinaiseksi salatieteeksi! Eikä missään ole annettu selkeitä yleispäteviä ohjeita, kun ei niitä oikein taida olla..."

Kyllähän noita ohjeita annetaan täällä joka viikko jokaiselle niitä pyytävälle, jopa ihan ilmaiseksi.

"Nimimerkillä kokemusta tiivisteestä, millä Ranskalaisen ja Marokkolaisen pullon saa sopimaan suomalaiseen paineenalennusventtiiliin, adapterista millä monet ulkolaiset pullot saa sopimaan suomalaiseen järjestelmään ja adapterista millä suomalaiseen pulloon saa tankattua LPG-kaasua huoltoasemilta. Ja kokemusta myös siitä, ettei pohjois-italialasta pulloa saa vaihdettua etelä-italiassa jne."

Etkö voi noita tietojasi toimittaa tänne muuta kuin karavaanilehden juttupalkkiota vastaan? Rahastuksen makua pukkaa...

Me muut ihan pyyteettömästi vilpittömin mielin ja omillamme näitä tänne kirjoittelemme kuin myös omilla gasoleoillamme ajelemme.

Älä Kaarina turhaan vastaa, sun kanssa on niin vaikeeta toi debatti mistäänkään aiheesta ja täähän oli tässä, jookos

SILMUNEN HANNU 07.12.2010 04:05

Ihan kiusallanikin vastaan! Saat minut suuttumaan puheillasi mutta se kai on tarkoituksesikin. Ihan kuin en olisi tänne kokemuksiani kirjoitellut,niistä kaasuistakin monta kertaa ja ihan kun en omilla polttoaineillani ajelisi. Hirveän harmi ettet kestä sitä että kirjoitan myös lehteen, ja lehti niistä jutuista maksaa palkkioita. Olisit voinut muuten lukea kaiken sen mitä tänne "pyyteettömästi ja vilpittömin mielin" olen kirjoitellut vuosien varrella...

t.Kaarina

HÄNNINEN JUKKA 07.12.2010 09:09

Minkälainen adapterisettisi on ja mistä olet sen hankkinut ? Minun kaasuadapterisetin mukana on sekä täyttö- että käyttöohje ja vielä euroopan kartta, joka kertoo mikä adapteri sopii mihinkin täyttöpistooliin missäkin maassa.

JANHONEN MATTI 07.12.2010 14:47

Täytyy yhtyä noihin Kai Ahosen näkemyksiin. Miten jostain kaasun hankinnasta saadaan noin paljon puhetta aikaan. Jos voivottelun sijasta sama aikamäärä olisi käytetty sen pohdistaan, paljonko sitä kaasua tietyllä ajalla kuluu, mistä sitä saa, miten paikallisen pullon voi ostaa/vuokrata ja mitä se maksaa, mistä saa paikallisen pullon sopivan paineenalennusventtiilin, miten kaasuletku vaihdetaan jne. niin johan olisi asia mallillaan. Kannattaa nyt kuitenkin huomioida, että me olemme nestekaasun kulutuksen suhteen kehitysmaa verrattuna vaikkapa Portugaliin ja Espanjaan. Siellähän kioskitkin käy kaasukauppaa ja jopa markettien parkkipaikkalla on mies, joka vaihtaa kaasupulloja.

Tein tuossa loka-marraskussa runsaan kuuden viikon reissun Portugaliin ja Espanjaan. Mukana oli kaksi 11 kg pulloa (saksalainen ja suomalainen). Olin varautunut siihen, että käytän ensin sen saksalaisen pullon, sen jälkeen kytken käyttöön suomalaisen pullon, jolloin voin jo paluumatkalla vaihtaa sen saksalaisen täyteen, mutta turha oli varautumiseni. Kaasua kului reissun aikana 12 kg. Jääkaappi ajon aikana kaasulla, ruoalaitto kaasulla (mukaan lukien grillaus) ja joskus aamuisin pientä mukavuuslämmitystä. Majoittuminen muutamaa stellplatz-yötä lukuunottamatta campingeilla, jossa auto sähkössä.

Tilanne tietysti muuttuu jos talvisaikana ollaan kuukausia reissussa, mutta silloin kannattaakin ostaa paikallinen pullo/pulloja ja vaihtaa ne aina tarvittaessa täysiin paikallisissa vaihtopisteessä, joista ei totisesti ole puutetta ainakaan Portugalissa ja Espanjassa.

Mikä tässä on se ongelma?

MANNER TAPANI 07.12.2010 18:16

Terve Timo.Erinomaista infoa. Missäpäin NL:ää Ms Ives putiikkiaan pitää? Itse asun Reinin varrella itä-NL:ssa... tm

HAAPANEN TIMO 07.12.2010 18:35

Mun mielestäni laillinen tankattava pullo olisi kaikkein yksinkertaisin ratkaisu tavallisen karavaanarin tarpeisiin.

Aina yhdellä pullolla reissussa. Lisäksi kaasu on niin halpaa ettei sähköstä kannata maksaa, ja pullon hinta kuittaantuu itekseen. Kotiin tullessa viimeiseksi pullo täyteen ja täällä kulutukseen vain puoli pulloa, taas reissuun lähdettyä tankkaus.

Ainakin mun reissuilla oikea tankkipullo on ollut hyvin toimiva systeemi.

@timppa

HAAPANEN TIMO 07.12.2010 18:42

Kysyit sillä välin kuin kirjoitin edellistä. http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/contact-lpg-vanmeenen.html

Mulla on linkin punainen rautapullo, ja nyt ostan siihen ulkopuolisen tankkausliittimen. Sen jälkeen ei Ranskalaisillakaan ole mitään mutinoita mun tankkauksista: http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/lpg-camper-motorhomes/rode-lpg-flessen.html

@timppa

HAAPANEN TIMO 07.12.2010 19:54

Täytyy kehua Ives Van Meeneniä. Olemme vaihtaneen 6-7 sähköpostia tuon letkun kierteiden takia. Vastaukset tulevat melkein heti. Nyt lähetin klo 17.48 viestin ja vastaus oli koneella klo 18.22.

Hienoa työtä,totisesti.
Rahaa täytyi lähettää lisää, olikin enemmän osia kuin aluksi luulimme. Nyt on jengat hallinnassa ja tarvittavat hilpukat tulee kotiin hintaan 85€ @timppa

SILMUNEN HANNU 07.12.2010 20:04

On se vaan niin helppoa tuo kaasunsaanti että ihan laulattaa, niin kuin kaikki tässäkin ketjussa todistavat.

Herrat Ahonen ja Janhonen voisivat kenties tehdä meille tyhmemmille selkeän selvityksen, sellaisen aivan yleispätevän, millä koko kansa ympär ämpär eurooppa talvisin kiertäessään ja maita vaihdellessaan selviäisi ilman ongelmia niin helposta asiasta kuin kaasunsaannista! Kun tämä muiden ihmettely ja kysely ja pähkäily on teistä käsittämätöntä touhua! :)

Nyt on mun pääni on liian väsynyt muusta kirjoittelusta, mutta kernaasti kerron taas kerran,vähän levättyäni, miten moniniaset ovat ne systeemit, joiden avulla kaasua ollaan talvimatkailussa koitettu saada alkaen talvesta -93.

T.Kaarina

HÄNNINEN JUKKA 07.12.2010 21:06

Julkaisenpas omin luvin tietoa, koska ei se kiinnostuneelle pahaksi voi olla. Jotakuta se tietty jurnauttaa.

www.eurocarimport.fi , klikkaa yritys, katso puhelinnumero ja voit tilata kaasuadapterisetin (E67 67 R 01 normin täyttävä) ja myös kaikki lait, normit ja määräykset täyttävän alumiinipullon kaikkine romppeineen (ylitäytön esto, kiinnitys pullokotelon runkoon, letku ja pullokotelon oveen tuleva ulkoinen täyttö).

Kaasuadapterisetti maksaa postikuluineen 60 euroa karavaanareille. Sillä voi (jos tohtii) tankata oman suomalaisen kaasupullonsa kaikkialla Euroopassa LPG -(Propaani/Butaani-seos) - tunnuksin varustetuilta huoltoasemilta. Monet erimaalaiset kaasufirmat ovat kieltäneet itsetäytön, sen sisältävän vaaran mahdollisuuden vuoksi.

Alukaasupullon hinta yllämainituilla romppeilla rahteineen maksaa n. 300 euroa. Samaa hintaluokkaa kuin Van Meenenin metallipullo.

MANNER TAPANI 07.12.2010 21:26

Kiitos Timppa! Se tuli reippaasrti. Näyttáä olevan naapurin puolella. tm

JANHONEN MATTI 07.12.2010 21:55

Kaarina hyvä. En minä ole Herra, mutta olin aikoinaan helvetin hyvä työmies. Minulla on jopa ristin muotoisia ansiomerkkejä todisteena siitä.

PATOJA PEKKA 07.12.2010 23:08

Eu yhtenäistää kaiken, yhteinen euro, yhtä suorat kurkut ja muuta herkkua vaan missä viipyy yhtenäinen eu standardin kaasupullo???????????????????

VALTONEN MARTTI 07.12.2010 23:27

No eikö näillä tutuilla AGA:n alupulloilla ole etelän matkailussa ole mitään virkaa kun kukaan ei niistä mitään puhu. Eikös ne täyty adapterilla samalla lailla kuin ne paikallisetkin?

HÄNNINEN JUKKA 08.12.2010 00:20

Kyllän ne täyttyy Martti. Edellyttää vain, että tietää miten on tankattava ja missä. Suomalaisella, ainoalla markkinoilla olevalla kolmiosaisella adapterisetillä voi täyttää pullon tavallisilla huoltsikoilla. Se onnistuu helpoiten automaattia käyttämällä. Harvoin nykyisin asemien henkilökunta sitä täyttää. Kas kun kaasuyhtiöt ovat sen kieltäneet vaarallisena. Jos kaikki voisivat vapaasti täyttää adapterinsa avulla kaasupullonsa, niin muita maita kiertelevät eivät enää joutuisi ostamaan joka maassa sen maan pulloja. Satojatuhansia pulloja jäisi käyttämättä ja myymättä.

Vaara on se, että nestekaasua saa olla vain 80% pullon tilavuudesta Onnettomuuksia ylitäytön seurauksena on sattunut suunnilleen yhtä usein kuin avaruussukkuloiden tuhoutumisia.

Katsohan lisää tuolta vähän ylempää.

REINI SEPPO 08.12.2010 11:17

"Päivän lehti - Kotimaa

Autoon vuotanut kaasu räjähti - 200 evakuoitiin Siikajoella 06.12.2010

SIIKAJOKI Kappaleiksi räjähtänyt uudenkarhea Volkswagen Caddy, lievemmin vaurioituneita autoja, maassa loukkaantuneena makaava mies, rikkoutuneita ikkunoita."

Täytyy tietää,myös minkä aineen kanssa on tekemisissä !t.se

VALTONEN MARTTI 08.12.2010 11:37

Kiitoksia Jukalle, alkoi kiinnostaa kun olen vannoutunut AGA:n alujen käyttäjä.

NOVA KAI 08.12.2010 15:12

Itselläni on Van Neemeniltä hankittu tankattava teräspullo. Olen täyttänyt sen aina kylmäasemilla eri maissa pullon mukana tulleilla adaptereilla ja hyvin on pelittänyt. Ei ole kukaan ihmetellyt toimintaani. Terv Kaitsu.

HAAPANEN TIMO 08.12.2010 17:14

Ei tavallisen pullon täyttöä ole huvikseen kielletty.

Ylitäytön lisäksi inhimillisen virheen mahdollisuus on auki jääneessä pulloventtiilissä silloin kun pistooli irroitetaan.

Kuvitelkaa nyt. Seisotte käsi tankkauspistoolissa siinä pullon edessä, silloin adaperi osoittaa suoraa kohti. Täytön valmistuttua pitäisi kiertää venttiili kiinni.

Tankkauspistoolissa on nappi jota peukalolla painetaan pistooolin irroittamiseksi adapterista. Miettikääpä onko siinä kaasusuihkussa kiva seistä jos ei ole muistanut sulkea pulloa.

Ihminen on erehtyväinen, huolimattoman ja tietämätön.

Tankattavalla pullolla ei tälläisiä virheitä pysty tekemään. @timppa

AHJOS TIMO 08.12.2010 23:19

Läpinäkyvä komposiittipullo tuntuisi turvallisimmalta ylitäytön estämisen kannalta, kun siinä näkee omin silmin, paljonko pullossa on nestettä. Kukaan ei näissä keskusteluissa ole kuitenkaan kertonut käyttävänsä komposiittipulloa. Miksi?

AHONEN KAI 09.12.2010 03:26

Parahin Kaarina, minunkin on tuon Työmies Janhosen innoittamana todettava että en ole Herra, minulla tuo nimitys menee: Jumala taivaassa, Kapteeni laivassa ;)

"Nyt on mun pääni on liian väsynyt muusta kirjoittelusta"

Jaksamista vaan itsellesi ja voimia Hannulle kanssasi ;)

HÄNNINEN JUKKA 09.12.2010 11:08

Timppa, uskon Sun tietävän ja ymmärtävän kuitenkin ihan hyvin, että se itsetäytön kieltäminen johtuu kaasuyhtiöistä ja niiden pullonmyynti- ja vaihtointresseistä. Siinä olis kaasupullofirmat ihmeissään miljoonien myymättömien ja satojen miljoonien täyttämättömien takia. Jos jokaisella olis täyttöadapteri, niin pärjäis yhdellä pullolla missä vain ja vuoden ympäri. Mitäs luulet kaasufirmojen moisesta ajattelevan ?

Kuvaamaasi vaaratilannetta ei synny, jos lukee adapterisetin käyttöohjeen ( ja se on ihan pakko lukea, sillä asia on ihmiselle uusi ). Lisäksi adapterissa on E-hyväksytty takaiskuventtiili , joka estää kaasun ulostulon pullosta. Jos sitten kiertää adapteria auki, niin alkaa hiljaa pihistä ja viimeistään silloin hoksaa sulkea venttiilin.

Inhimillisiä virheitä sattuu, mutta lentokoneitakin putoaa sata kertaa useammin kuin itsetäytöstä johtuvia onnettomuuksia on sattunut.Niiden lentokoneiden putoamisten yleisin syy on inhimillinen erehdys.

Harmi vaan, että me suomalaiset karavaanarit ollaan niin persaukista porukkaa, ettei raatsita panna 300 euroa määräykset täyttävään kaasupullosysteemiin. Olis paljon helpompi, kuten minä ja Sinä ja jokunen muukin oomme havainnet.

VALTONEN MARTTI 09.12.2010 13:28

TIMOLLE: komposiittipulloista ne haitat mitä tiedän ja olen kuullut: ei saa sivuventtilillä, eikä kuulemma tule saamaankaan. Toiseksi (kuulemma) ongelmallinen pakkaskäytössä, ei ole omaa kokemusta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.