Kaasupullot Saksassa ja Italiassa

VUORINEN OLLI 24.08.2015 10:14

Voiko suomalaiset kaasupullot vaihtaa Saksassa ja Italiassa? (kaasupullot euroopassa -keskustelusta en löytänyt vastausta:))

HAAPANEN TIMO 24.08.2015 10:30

Ei voi!

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 24.8.2015 klo 10:46:24 Oma ratkaisuni asiaan:

https://picasaweb.google.com/113500476871095750357/TankattavaKaasupullo?authkey=Gv1sRgCIvepoCk6IHaJw

http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/lpg-camper-motorhomes/rode-lpg-flessen.html

Tällä hetkellä olen 11 euroopan maassa pulloni täyttänyt. Pullolla vielä muutama vuosi käyttöaikaa ja sen umpeuduttua hankin uuden. Reissut teemme aina pelkästään tuo yksi pullo mukana.

Kaasua käytämme surutta, lämmin vesi aina, grillaus, suihkut, sapuskan valmistus. Kaasun helpon hankinnan vuoksi emme koskaan maksa sähköstä (autossa aurinkopaneli) Tälläisellä käytöllä pullo riittää 10-15 päivää.

Edellinen pullon täyttö heinäkuussa Tallinnassa hintaan 53 snt/l eli pullohinnaksi muutettuna 11.66€/pullo

HÄNNINEN JUKKA 24.08.2015 11:52

Halvempikin vaihtoehto on olemassa. Lähetäpä Olli mulle yksityisviestiä.

JANHONEN MATTI 25.08.2015 10:16

Voisiko ne alan miehet jotka tekee Etelä-Euroopan matkoja keväällä tai syksyllä (käytännössä lämmityskauden ulkopuolella) niin kuinka pitkän matkan on voinut tehdä kahdella 11 kg pullolla kaasua, jos yöpyy stellplatzeilla tai campingeilla ja pitää jääkaapin ajon aikana akkuvirralla ja alueille tolppasähkössä.

Itse en muista sellaista pitkää matkaa keväällä tai syksyllä Etelä-Eurooppaan tehneeni jossa reissulla olisi kulunut yli 15 kg kaasua.

Sitä tässä haen, että hötkyilläänkö tästä kaasun riittävyydestä ihan turhaan.

Itsellä on mukana suomalainen ja saksalainen 11 kg pullo. Näistä kytken ensin saksalaisen pullon käyttöön, Kun ja jos se tyhjenee kytken suomalaisen ja näin voin paluumatkalla vaihtaa tarvittaessa saksalaisen pullon täyteen.

Saksalaisilla näkee usein 5 kg lisäpullon tavaratilassa. Ei käyttöön kytkettynä pullo on vain kuluttajapakkaus ja pieni pullo on kätevä alueella grillipullona omalla paineenalennusventtiilillä varustettuna, jos autossa ei ole kaasun ulosottoa.

HAAPANEN TIMO 25.08.2015 10:39

Voi tehdä vaikka kuinka pitkän matkan ellei käytä auton hienoja varusteita kuten lämmitystä, lämmintä vettä, ruuan valmistusta liedellä ja grillillä, tiskausta sillä kuumalla vedellä, suihkua ja muuta peseytymistä.

Mun esimerkkini kertoo luultavasti lyhimmän ajan missä kaasupullon saa tyhjäksi po. matkalla.
Turvattu kaasunsaanti tekee matkasta erittäin huolettoman ja mukavan.

Kaasupullon voi jättää kotiin ellei sitä käytä ja ajaa tolpalta tolpalle vaikka koko talven.

@timppa

JANHONEN MATTI 25.08.2015 11:58

Timo

Nyt ei ole kysymys sinusta tai minusta vaan siitä miten oletetaan karavaanarien "normaalisti" käyttäytyvän. Kun itse poistin kaasukaapin autosta ja korvasin sen 12 V kompressorijääkaapilla niin kaasun tarve väheni merkittävästi, koska Etelä-Euroopassa huhtikuusta marraskuuhun aurinkopaneelien (nimellisteho 100 W) virta riittää ihan hyvin kompressikaapille ja Truman ja vesipumpun vähäisen virrantarpeeseen. Mutta oma tapani ei vielä ole yleinen käytäntö.

On turha osoitella muita siitä jos he eivät ymmärrä käyttäytyä kuten itse käyttäytyy. Tarpeita ja ihmisiä on niin moneksi.

Oletan Timo sinun olevan karavaanarina vielä ns. "kiertomatkavaiheessa" ja voin vakuuttaa, että se on ihan mukavaa puuhaa, mutta kun sitä on aikansa tehnyt niin lähes jokaiselle siitä tulee "kovalevy" täyteen.

Tämän jälkeen tapahtuu lähes kaikille se, että kotimaan matkailijat ajaa rekensä kantoon ja siirtyvät vaikkapa kausipaikkalaisiksi.

Ulkomaan matkaajat taas siirtyvät usein kohdematkalaisiksi, jolloin ajetaan suoraan siirtoajona valittuun kohteeseen vaikka Espanjaan tai Portugaliin jopa samalle parcelalle vuodesta toiseen ja hyödynnetään camping-alueen hintaan sisältyviä palveluja. Tällä seikalla on hyvin suuri vaikutus siihen miten kaasua kohteessa käytetään, samoin kun siihen miten tarvittava kaasua hankitaan. Tällöin kaasun hankkiminen leirialueelta paikallisella vaihtopullolla on se järkevin juttu.

HAAPANEN TIMO 25.08.2015 12:19

Tässähän liikkuvat vaanarit ovat menossa Saksan kautta Italiaan. Kehäraakkivaihe on vielä edessä:))

@timppa

AHJOS TIMO 25.08.2015 12:40

Mielestäni Matti Janhonen antoi edellä väärän neuvon. Kaasupulloja saa kyllä kuljettaa auton tavaratilassa, mutta jos autossa yövytään, kaasupullojen tulee olla nukkumispaikasta kaasutiiviisti eristetyssä tilassa tai ulkona. Esim. sängyn alla olevassa tavaratilassa kaasupullo ei saa olla yövyttäessä.

JANHONEN MATTI 25.08.2015 12:41

Vähempikin leimaaminen riittää!

Jos noin olisi, niin silloinhan kaikki kotimaan kausipaikalaiset ja ulkomaan kohteisiin matkaavat mm. rutut olisivat "kehäraakkeja". Niin ei suinkaan ole.

Pitää ymmärtää, että elämässä ja myös karavaanarimatkailussa on erilaisia vaiheita.

Voimansa tunnossa sitä aattelee, että voi kun olis maapallossa kahvat niin nostelisihan sitä. Ja sitten hyvin monelle tulee sekin aika kun toivoo, että voi kun olis vessan seinässä kahva, että pääsisi pytyltä seisaalleen.

Käyttäjän lisäys viestiin 25.8.2015 klo 13:12:51 Ahjoksen Timolle

En käy sääntöjä uudelleen kirjoittamaan, mutta se on vähän siinä minkä painoarvon sanoille kuljetus ja säilytys tässä yhteydessä antaa.

Ja kun katsoo noita uusien takatalliauton kaasupullojen säilytyspaikkoja ja myös retkeilyautojen kaasupullokotelon kaasutiiviyttä niin hieman epäilyttää, että mitenhän mahtaa toimia.

SILMUNEN HANNU 25.08.2015 12:49

Eiköhän tässä kaasun riittävyys-jutussa ole kysymys yksinkertaisesti vain siitä, että karavaanareilla on omat tapansa tehdä matkoja ja niistä tavoista on kiinni paljonko kaasua tarvitaan.

Erot kaasun kulutuksessa on huimat jos kuukauden matkalla yöpyy pääsäntöisesti Stellplatzeilla eikä leirintäalueilla eikä siinä ole sen kummempaa draamaa.

Eikä ero synny tuolloin ainoastaan yöpaikalla syntyneestä kaasun tarpeesta vaan myös siitä, että Stellplatzeilla yöpyvät useimmiten ovat liikkeellä päivätkin ja auton ulkopuolisten retkien ajan auto ei ole sähkötolpassa kiinni joten jääkaappi, tiskivedet, ruoanlaitto, lämpimät suihkut ja kosteiden kylmien öiden lämmitys nyt vaan syövät kaasua runsaasti.

Se nyt vain on ihan selviö. Että eri tavoin liikkuvilla kaasun kulutus on ihan eri suuruista ja silloin toiset tarvitsevat lisää kaasua matkan aikana, toiset eivät. Ja niiden jotka sitä tarvitsevat, on selvitettävä miten ja mistä sitä saa.

t.Kaarina

HAAPANEN TIMO 25.08.2015 13:30

Mulla oli hymiö siellä 'kehäraakki' sanan perässä. Ei se paha sana ole.

@timppa

AHJOS TIMO 25.08.2015 13:33

Matti Janhonen kirjoitti: "Ja kun katsoo noita uusien takatalliauton kaasupullojen säilytyspaikkoja ja myös retkeilyautojen kaasupullokotelon kaasutiiviyttä niin hieman epäilyttää, että mitenhän mahtaa toimia."

Siinä kaasupullokaapissa on aina lattiassa reikä ulos. Jos kaasupullo sattuisi vuotamaan, ilmaa painavampi nestekaasu valuu siitä auton alle ulkoilmaan. Jos taas vuotava kaasupullo on kyljellään sängyn alla olevassa tavaratilassa, kaasua voi mennä myös samassa tilassa toimivaan lämmityslaitteeseen ja syttyä palamaan. Ilmeisesti kaasupullojen joukossa on myös vuotavia, päätellen siitä, että niiden myyjätkin joutuvat säilyttämään ne ulkokaapeissa.

JANHONEN MATTI 25.08.2015 13:57

Ei kaasu käyttäydy kun vesi, joka valuu lattianrakosista. Kaasu leviää myös sivuille ja ylöspäin. Se on sitten eri asia minä pitoisuutena suhteessa ilmaan, mutta leviää.

Mites kesämökkien keittiöissä olevat kaasupullot, jotka suljetaan paineensäätöventtiilistä?

Ja jos suljetun pullon päällä ei voi nukkua niin mikä estää pistämästä ulos. Saksalaiset ei sitä näytä tekevän.

HAAPANEN TIMO 25.08.2015 14:11

Kyllä näistä takatallissa olevista pullokotelon ovista tuli taannoin sanomistakin, eihän ne olleet millään tavalla tiiviitä.

Totta on myös se että kaasu sekoittuu erittäin hyvin ilmaan ja kulkeutuu myös ylöspäin jos ilmavirtaus siihen suuntaan käy.

@timppa

AHJOS TIMO 25.08.2015 14:17

Minulla on kokemusta vain yhdestä retkeilyautosta ja yhdestä puoli-integroidusta, joissa kummassakin kaasupullokaapin pohjassa on suuri ritilällä peitetty neliskanttinen aukko. Käyn kohta mittaamassa, minkä kokoinen se aukko nykyisessä autossani on. Jos kaasua alkaisi pullosta hiukan vuotaa, kyllä se valuisi siitä aukosta ulos eikä repisi kaapin seinämien tiivisteitä, kun ei puhuta mistään korkean lämpötilan aiheuttamasta varoventtiilin laukeamisesta. Olennaista tässä on, että sängyn alla olevan tavaratilan pohjassa ei ole minkäänlaista aukkoa.

Täytyy tunnustaa, että retkeilyautossani, johon mahtui vain yksi 6 kg komposiittipullo, pidin varapulloa juuri siellä sängyn alla, kylläkin aina pystyasentoon ripustettuna, kunnes näin sen määräyksen, jonka mukaan se oli kiellettyä. Nyt en sitä määräystä löydä.

VUORINEN OLLI 25.08.2015 14:47

No tulipa lyhyestä kysymyksestä pitkä keskustelu ja väittely :) No vastaus tuli: ei voi. Kiitos!

AHJOS TIMO 25.08.2015 19:49

Hyvä, että aiheen aloittaja sai vastauksen esittämäänsä kysymykseen! :)

Kävin vielä katsomassa omasta autostani, millä tavalla kaasupullokaapin tuuletus on järjestetty. Tässä nykyisessä puoli-integroidussa autossani ei olekaan aukkoa kaasupullokaapin pohjassa vaan sen kaapin kaksi seinää on koko pituudeltaan alareunastaan metallikehikkoa, jossa on isoja vaakasuoria aukkoja suoraan ulos.. Yhdessä seinässä niitä on 11 cm ja toisessa seinässä 14 cm korkeuteen saakka kaasupullokaapin pohjasta. Tuuletusaukot ovat auton lattiatason alapuollella ja jäävät näkymättömiin auton muovisen takapuskurin suojaan. Kaasupullokaappi on auton vasemmanpuoleisessa takanurkassa.

PURSIHEIMO TOPI 26.08.2015 01:12

Vuodesta 1974 asti vuosittain olemme tehneet Eurooppaan suuntautuneita matkoja matkailuvaunuilla. Koskaan emme ole matkalla pitäneet mukana kuin yhtä pulloa. Tämän kesäinen Välimeren alueelle suuntautunut matka ajoittui toukokuun puolivälistä heinäkuun puoliväliin. Sen jälkeen teimme vielä vajaan viikon pituisen kotimaan kierroksen. Nyt on vaunu talviteloilla. Kaasun kulutus tuona aikana oli 4,5 kg. Ajon aikana jääkaappi toimii kaasulla. Leirintäpaikoilla tietysti sähkössä.

PULKKI SIMO 26.08.2015 07:18

Italiassa ainakin onnistuu monessa paikassa suomi pullon täyttö, hinnaltaan samaa luokkaa kun suomessa vaihto. -simo

Käyttäjän lisäys viestiin 26.8.2015 klo 19:11:16 liikkeiden nimiä en muista,mutta:gardalla lazisen keskustassa yleistavara kauppa,samoiten sirmionessa,lago maggiorella aronan kaupungissa,ja mikä tärkeintä maranellossa lähellä ferrarin tehdasta,noissa jokaisessa sekatavara kaupan pihalla on ollut näkyvillä erilaisia pulloja,ja sitähän en tiedä laittavatko ne siellä pulloa ihan täyteen......mut me ollaan pärjätty -simo

HÄNNINEN JUKKA 26.08.2015 08:43

Voisitko Simo kertoa hiukan tarkemmin missä täyttöpaikkoja löytyy Italiassa ?

SUOMI SEPPO 26.08.2015 11:33

Mikäli haluat säästää hermojasi ja 2x11kg kaasua ei riitä turneellesi niin hommaa se tankattava pullo. Jos lähdet etsimään esim. Italiasta tankkauspistettä ja osoite on "monessa paikassa" niin polttoaineessa säästät sen tankkipullon hinnan etkä jäänyt ilman kaasua. Onhan ne pullosulkeisetkin mahdollinen keino jos tavaratilassa riittää tilaa tyhjille ulkolaisille pulloille. Tietysti kukin tekee tavallaan mutta minä "pirkkamatkaajana" ja huonoilla hermoilla toimin tankkipullolla. @seppo

HÄNNINEN JUKKA 26.08.2015 12:14

Teräksinen tankkipullo kiinnityksineen ja rahteineen kotiovelle maksaa n. 250 ja alumiininen 100-150 euroa enempi. Lisätietoja saa lähettämällä yksityisviestiä minulle.

JANHONEN MATTI 26.08.2015 12:27

Milloinkahan tuon investoinnin saa tavallinen satunaisesti tai vaikka kerran vuodessa Euroopassa matkaava tavallinen karavaanari takaisin?

SUOMI SEPPO 26.08.2015 14:55

Investoinnin takaisinsaanti riippuu paljon siitä miten pitkä pinna on reissaajilla. Jotkut haluavat pelata varman päälle ja nauttivat siitä että lomalla kaikki sujuu kohtuullisesti. Kaikkea ei kannata tässä elämässä mitata rahassa. Meillä on autossa paljon muutakin mikä ei ole välttämätöntä mutta antaa pientä lisämukavuutta matkaan. Jos tuijotetaan pelkästään rahalliseen takaisinmaksuun niin sekin tapahtuu aivan kohtuullisessa ajassa. Yhden pysähdyksen taktiikalla saa kaasun ja auton polttoaineet. Paljonko laskee ajalle arvoa kun etsii sitä "rututiedon tankkauspaikkaa" ja siihenhän kuluu myös polttoainetta ( = rahaa ). Kaasun puutteen tuska ja epävarmuus tuntuu olevan monella kun sitä kysellään melko usein. Kuten aikaisemmin kirjoitinkin niin kukin toimii tyylillään. Onko asiallinen vastaus kysyjälle " et sitä tarvitse " kun aikuinen ihminen on sen itselleen puutteeksi havainnut? En yritä halveksia enkä tuomita toisten tapoja (kuten eräät). Kerron vain miten me olemme toimineet ja havainneet sen meille sopivaksi. Jos satunnainen matkaaja ei käy kulkuneuvollaan ulkomailla niin siinä olen samaa mieltä ettei investoinnin määritelmä toteudu : https://fi.wikipedia.org/wiki/Investointi @seppo

AHJOS TIMO 26.08.2015 15:14

Ihmettelen kovasti, miksi karavaanarit eivät ole yleisesti siirtyneet naftalämmitteisiin autoihin. Naftaa on helppo tankata kaikkialla. Itselläni sellainen nyt on enkä ikinä palaa kaasulämmitteiseen. Autossa on kyllä myös yksi kaasupullo, mutta sitä käyttää vain liesi ja toisinaan jääkaappi.

YLITALO ASTA 26.08.2015 15:19

31 päivää ja yötä kesällä ranskassa, yksi yö leirintä alueella, sähkö olisi maksanut 3,4 euroa. Loput yöt vuoristossa vapaaparkeissa 5 ja muut 25 aire camping-car parkeissa. Suihkut kolmelle joka päivä, ruuat miltei joka päivä samalle porukalle ja jääkaappi koko-ajan kaasulla. Ja lämpöä oli 25 vrk päivisin noin + 30 ja öisin jos tuuri kävi laski +20.Yksi tankkipullo 11kg ja noin kaksi kolmas osaa normaalista 11 kg pullosta. Ja usempi yö aina samassa paikkassa. Eli jos et elä leirintä-alueiden varassa, niin kaasua palaa. Noissa lämmöissä ison jääkaapin pito kylmänä polttaa kaasua, mutta eipä tarvitse olla jatkuvaan kaupassa käymässä. Omaa tankki pullo on nyt noin neljän vuoden aikana tankattu ehkä 25 kertaa ja kerta tankauksessa säästää näillä keski-euroopan hinnoilla 7-12 euroon kerta eli pullo alkaa olla maksanut itsensä takaisin. Paras jälkikäteen hankittu lisävaruste. Ei tarvitse yhtään miettiä mistä kaasua saa, eikä miettiä paljonko on jäljellä. T: Masi

HAAPANEN TIMO 26.08.2015 15:45

Yksi tankkipullon etuja on ettei kaasua kulje tippakaan takaisin kauppaan pullojen pohjilla eikä silti kaasu lopu pullosta missään vaiheessa.

Aina yhdellä pullolla reissussa= painoa pois n. 20kg. verrattuna kahteen pulloon.

Säästöä tulee erityisesti yhdistelmällä aurinkopaneli/tankkipullo jolloin vapautus maasähköstä on melkein täydellinen. Maksaa se sähkö euroopan kämppäreilläkin muutamia euroja.

Mulla on nyt pullo ollut kaapissa muistaakseni kolmisen vuotta yhtäjaksoisesti, Siinä on monta vaihtoähellystä jäänyt väliin jo.

Vaikka miten laskisin, saan pulloon investoidun kolmesatasen takaisin sen kymmenen vuoden käyttöajan kuluessa komeasti.

Myös mulla paras lisävaruste mitä autoon olen hankkinut, kuudetta vuotta nyt käytössä.

@timppa

JANHONEN MATTI 26.08.2015 18:42

Kun se tuo tankkipullo on niin hyvä, niin miksi autotehtaat ei järkijään varusta m-autoja sillä?

En yhtään ihmettelisi jos lähivuosina kehitys menee matkailuautoissa siihen suuntaan, että kaikki virta mukaan lukien jääkappi/pakastin otetaan nykyistä energiatiheimmistä hupiakusta joita lataa (aurinkopaneelit, auton oma laturi ja maasähkö) tilanteen mukaan ja lämmitys ja liesi dieselöity ja polttoaine otetaan auton tankista..

Tällöin kaasua ei enää tarvita, no ehkä grilliin, ei muuhun. Tällöin myös maasähkön tarve on vähäistä tai sitä ei tarvita lainkaan.

Jos autoon asennetaan kahden 11 kg kaasupullon painon verran lisäakkuja niin varauskyky jo nykytekniikalla kasvaa helposti 200 Ah. Tällöin päästään hupiakuissa 3-400 Ah virtamäärään ja sillä voi tehdä monia asioita ihan eri tavalla kun nyt, ja akkukapasiteetista taas aurinkopaneelit ja auton oma laturi tykkää.

SILMUNEN HANNU 26.08.2015 18:47

MIksi sinä Matti haluat hangata vastaan niitä karavaanareita, joiden matkailu ja siitä johtuen kaasun tarve on ihan erilaista kuin omasi?

t.Kaarina

YLITALO ASTA 26.08.2015 19:08

Miksihän ei ole jokaisessa matkailu-autossa jo tehtaan jäljiltä aurinkopaneleita, ei 300Ah edestä akkuja, ei markiisia ja monta muuta juttua, saati sitä akku käyttöistä jääkaappia ? Ihan siitä syystä että painot paukkuu kun painon pitää olla alle 3,5 tn. Ehkä se nyt selvisi miksi aika moneen matkailu-autoon saa myös lisävarusteena jopa 120 l tankattavan kaasusäiliön puhumatakaan pienemmistä.

T : Masi

SUOMI SEPPO 26.08.2015 19:22

Matti tietää - Matti on aina oikeassa - Tehkää niin miten Matti sanoo.

SILMUNEN HANNU 26.08.2015 19:32

Oletko Simo tankannut suomalaisen pullosi noissa sekatavarakaupoissa, mitkä kommentissasi mainitsit?

Se, että pulloja näkyy kaupan pihalla, ei tarkoita sitä että niitä täytetään, mutta ostaa niitä voi ja adapterin avulla käyttää. Hankaluus on vaan siinä, että eri osissa Italiaa on erilaiset kaasupullot eivätkä kaupat vaihda niitä eri maakuntien pulloja omiinsa. Gardalta ostettua ei siis voi Toscanassa vaihtaa täyteen jne. Vaihdot pitää siten tehdä aina alueen sisällä ellei sitten auton mahdu koko sarja tai anna niiitä tyhjiä pois ja osta aina uusia.

t.Kaarina

SUOMI SEPPO 26.08.2015 20:09

Hommaa Kaarina se tankattava pullo (kun se navikin vihdoi tuli) koska kuljette paljon etelässä. Varmasti ihastut. Muutama adapteri niin homma hoituu (laillisesti). @seppo

JANHONEN MATTI 26.08.2015 20:11

Kaarina

Ei kaasun saanti tavalliselle karavaanarille Euroopassa ole ongelma. Eurooppa on pullollaan kaasupulloja Siitä on vain väärällä informaatiolla tehty ongelma, jostain syystä.

Ne jotka on liikkeellä kahdella 11 kg pullolla ja käyttävät osin camping-alueita, stellplatzeja ja puskaparkkeja voivat 22 kg:n kaasumäärällä Euroopassa ja vallankin Etelä-Euroopassa huhtikuusta marraskuuhun 1 - 1 1/2 kuukauteen ihan helposti. On muutamalta matkalta ihan omaakin kokemusta.

Ja ne taas jotka esim. rutuilee voivat helposti ja pienin kustannuksin vaihtaa muutaman osan autoonsa (saa tehdä itse), jotta paikallisen pullon käyttö on mahdollista. Letkuja ja paikallisiin pulloihin sopivia paineenalennusventtiileitä sekä Suomesta että saksalaisista caravankaupoista eikä kustanna maltaita.

Todella suurelle enemmistölle karavaanareita kaasun saanti ei ole mikään ongelma. Miksi tehdä siitä ongelmaa?

JANHONEN MATTI 26.08.2015 20:18

Masin juttu on niin ristiriitainen, että ei maksa vaivaa vastata.

Miten se kokonaismassan ylitys siitä helpottuu jos auton alle laitetaan 150 ltr kaasupullo ja vallankin jos se täytetään? Sehän vie monesta < 3,5 tonnin autosta valtaosan auton kantavuudesta.

SILMUNEN HANNU 26.08.2015 21:43

Seppo, ei meillä navia ole eikä tule mutta tuon tankkipullon varmaan hankimme. Ellemme hurahda pyöräretkeilyyn ihan vallan kokonaan:)

t.Kaarina

SILMUNEN HANNU 26.08.2015 21:50

Matti, vaikka kuinka monta kertaa kerrot, että todella suurelle osalle karavaanareita kaasun saanti ei ole ongelma, se ei poista sitä tosi asiaa, että osalle sen saanti sitä on.

Minun on vaikea käsittää sitä, että sinä et tunnu ymmärtävän/hyväksyvän ihmisten eri tapoja kulkea ja niistä tavoista johtuen erilaista kaasun käyttöä. Ja myös sitä, että seurueen koko vaikuttaa kaasun menekkiin.

t.Kaarina

JANHONEN MATTI 26.08.2015 22:11

Kaarina

Ymmärrän kyllä kaasun kulutuksesta jotakin, jopa sen hankintatavoista tuolla maailmalla, mutta kaiken maailman briljeeraamista omalla erinomaisuudella minä en ymmärrä. Siihen tuntuu kelpaavan joillekin asia kun asia.

Jos joku on omien polkujensa kulkija karavaanarina niin se hänelle suotakoon, mutta turha luulla, että karavaanarien suurella enemmistöllä on samat tarpeet kun "omien polkujen" kulkijalla.

SILMUNEN HANNU 26.08.2015 22:35

?????

t.Kaarina

HÄNNINEN JUKKA 26.08.2015 22:43

Olisko niin, että Matti tahtoo valaista kolikon toista puolta ? Miksi hankkia useiden kymppitonnin vehkeeseen parinsadan tankkipullo, kun homman voi niin monella tavalla hoitaa toisinkin - ei ostamalla tankkipulloa.

Lisäakkuja, aurinkopaneeleja, kompressorijääkaappeja, turhia adaptereita, jotka eivät sovi, jne jne.
HAAPANEN TIMO 26.08.2015 22:47

Euroopassa matkaavien vaanareiden suuri enemmistö ei käytä autonsa kaasukayttöisiä varusteita kaasun saannin hankaluuden vuoksi. Auton varusteita ei hyödynnetä.

Tämä on taivahan tosi .

@timppa

PULKKI SIMO 27.08.2015 07:30

täytetty on lazisessa ja sirmionessa -simo

YLITALO ASTA 27.08.2015 08:37

Ehkä se tekstin sanoma oli vähän liian monimutkainen eli tarkoitus oli kertoa myös ihmisillä on oikeus valita lisävarusteensa. Joku laittaa kompresori jääkaapin, toinen taas meinaa myös talvikaudella olla leirintä-alueiden ulkopuolella ja laittaa kaasu asiat siihen malliin ettei niistä ole ongelmaa vaan voi rauhassa lämmittää, käyttää suihkua, tehdä ruokaa ja pitää sen jääkaapin kylmänä.

T : Matti

P.s. tämä on sitä valinnan vapautta joka on onneksi viellä salittua vaikka joku sitä haluaa poistaa.

REINI SEPPO 27.08.2015 10:26

Kahdella täysinäisellä pullolla tekee noin 2 kk reissun hyvin. Jääkaappi > lämmitys >ruoan valmistus kaasulla. Lähtö toisella viikolla huhtikuuta ja paluu ennen juhannusta! Suomipullon täyttö on vaikeaa ,kokeiltu 11 huoltista ja 2 virallista täyttölaitosta Puolassa joista kumpikaa ei täyttänyt suomalaista pulloa. Tsekissä se onnistui kaasun tankkaus pisteessä. Kotimaiset pullot ovat tarkistettuja /koe ponnistettuja ,mutta miten tarkistetaan "tankkipullo" joka sekin vaikka ulkomailta ostettuna vaatii sen?? Häipyykö tankki pullon etu siihen ,ainakin muitten kaasupullojen tarkastus on erittäin kallis.

Kaksi pulloa mukaan kotomaasta moni ottaa saksalaisen toiseksi en tiedä täyttyykö semmoinen helpommin.

tämäkin on taivahan tosi

HAAPANEN TIMO 27.08.2015 11:00

Unohdit mainita että se kaksi kuukautta koskee sun kaasunkäyttöäsi, ja kovasti säästellen.

Itse tiedän oikein hyvin ( minkä ylempänä jo kirjoitin ) että kun käyttää kaasua kaikkiin tarkoituksiin mitä autossa on pullo riittää 10-15 päivää. Tätähän ei muut tee kuin tankkipullon omistajat koska kaasua on tarjolla aina.

Pullo menee uusiksi kymmenen vuoden välein. Linkissä mun sarjanumeroidun pulloni hyväksymispaperi josta näkee että se on laillinen 13.10.2018 asti.

Pulllon uusimiskustannus on n. 25€/ vuosi koska pelkkä pullo riittää, adapterit eivät vanhene.

https://lh3.googleusercontent.com/-_1sh6vq22Z0/UbRA81sCJfI/AAAAAAAAInQ/ZK3XsLNsF7k/s720-Ic42/P1020763-001.JPG?gl=FI

@timppa

YLITALO ASTA 27.08.2015 11:48

"Indien er geen vast gemonteerde tanks zijn: 149 euro (dus enkel 1 of 2 staande flessen"

Tämän verran maksaa yhden tai kahden tankkipullon tarkastus 10 vuoden välein belgiassa. En oikein usko että suomessa sen enempää. http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/lpg-camper-motorhomes/gaskeuring.htm

T : Masi

REINI SEPPO 27.08.2015 12:29

Hyvä kun tulee tietoja ,mutta timolle sanoisi että tää kaasun käyttö meillä on normaalia siis ruoan laitto (joskus venttiili maksimilla ja kun kiehuun minimillä) Lämmitys on toki termostaatilla valinta sen mukaan+ 20-22c. Jääkaappi on+ 4-6 Mitä muita vempaimia timo tarkoittanet ? Meiltä löytyy vai kaasusytytin !!! Huomioithan myös ajankohdan huhtikuu - toukokuu jolloin on lämmitystarvetta ! Kuka muuten valvoo että tankkipullot häipyy 10V välein (ei kukaan?)

Eli höpö höpö ! Taivahan tosi on

SILMUNEN HANNU 27.08.2015 12:44

Seppo, meillä ainakin käydään autossa lämpimässä suihkussa päivittäin. Ja tiskataan lämpimällä vedellä. Eikä riitä kaksi pulloa kaasua kahdeksi kuukaudeksi.

t.Kaarina

NYYSSÖNEN KAJ 27.08.2015 12:55

Kaasun kulutus vaihtelee vuosittain aika paljon. Jääkaappi meillä on aina kaasulla yksi 11kg pullo riittää 37 päivää jos muuta kulutusta ei ole.

Viime talvimatkalla Portugaliin 9.10.2014 - 25.4.2015 meni 8 pullollista kaasua. Auto oli asuttuna 149 päivää tuonna aikana. josta olimme leirintäalueella sähkössä 64 vrk.

Talven 25.10.2011 - 14.4.2012 meni 13 pulloa. Auto oli asuttuna 164 päivää josta leirintäalueella 99 vrk, leirintäalueella tarvitsimme sähkön lisäksi kaasulämmitysta 99 vrk kaasun kulutus 8 pulloa. Taisi olla niin kylmää että ei viihdytty vapaaparkissa.

YLITALO ASTA 27.08.2015 13:02

"Kuka muuten valvoo että tankkipullot häipyy 10V välein (ei kukaan?)"

Suomesta en tiedä, mutta täällä belgiassa vuosikatsastuksessa katsotaan aina lpg pullo tai säiliön tarkastuspäivämäärä pullosta että todistuksesta.

kuka valvoo että suomalainen matkailulaite on joka vuosi tarkastettu kaasujen osalta. "Eli höpö höpö ! "

Ei se pakollinen ole se tankkipullo/ kaasusäiliö, mutta paljon se helpottaa matkaamista. "Taivahan tosi on "

T : Masi

REINI SEPPO 27.08.2015 15:10

Kerroin oman kokemukseni kaasun kulutuksesta "normaalikalustolle" ja toki emme käytä sitä suihkua joka yleensä löytyy leirintä alueelta. Olihan se vain suositus se kaasun koeponnistus suomessa ja euroopan asiat vaikuttaa vain vähän tänne asti eli maassa maan tavalla. niiin... saahan sillä tyhjän tankkipullonkin hinnalla monta pulloa kunnon kaasua, toimii jopa pakkasessa. Asiassa taitaa olla kaksi puolta? etu ja taka..

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.