- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Taas matkailuauto rekkojen välissä
Taas matkailuauto rekkojen välissä
Itse ajoin viimeisen ulkomaankeikan -98. Silloin lopulta huomasin että, kotimaasta saa saman rahan, mutta eläminen tulee halvemmaksi. Joo niinhän ne polakit sun muut itämaantietäjät jyräävät sut hinnalla, jos tarjoat samaa palvelua kuin he. Mutta annas olla kun ajat aikataulun mukaan yhdistelmällä jossa on korotetut painot. B-junaa, vasikkajunaa tai vaikka sideloaderia, johan putoaa itämiehet kelkasta. Näillä opeilla tässä töitä painellaan pää punaisena, eikä ole ollut töistä pulaa.
Matkailu-autolla on tullut ajettua Suomea ristiin rastiin , ja olen todennut rekkojen kulkevan tappi tuntumala .Saattaa neljäkin rekkaa ajaa niin lähellä toisiaan että ohittaa ei voi.Pitäis AMMATTI kuljettajien tajuavan että muitakin tiellä liikkuu.Tämä on erittäin törkeetä liikenteen vaarantamista.
On se mielenkiintoista miten monet kaipaa takaisin huonoja työoloja. Tai itseasiassa ne jotka ne huonot työolot on kokeneet (rekkamiehet) ei niitä kaipaa vaan nämä kolmen vartin porvarit näyttää täälläkin kaipaavan.
On jotenkin tyhmää kun toisella suupielellä puhutaan, että voi voi miten kurjassa asemassa suuri osaa Euroopan teillä liikkuvista rekkakuskeista on ja samaan aikaan sanotaan, että työaikadirektiivit, tes-sopimukset ja autoihin kohdistuvat vaatimukset on sotkeneet koko alan.
Eikö se työ pidä aloittaa niiden huonossa asemassa olevien rekkakuskien työolosuhteiden ja palkan parantamisesta siellä Keski-Euroopassa, eikä täällä palkkatason ja työolosuhteiden huonontamisena.
harvoin se on kotimainen rekka ,asia erikseen ne ulkomaalaiset.
Janhosen kanssa täysin samaa mieltä tuosta asiasta, mutta näin pöydän toiselta puolen tuntuu jotenkin hullullta että tähänkin homma pitäisi palkata taas tuhansia virkamiehiä valvomaan asiaa. Eli syteen menee silläkin systeemillä. Ainut on varmaan paluu maakohtaisiin työlupiin jolla asiaa saadaan jotenkin kuriin.Myös se että auto joka ajaa ulkomaisia ajoa saa ottaa lähtökuorman kotimaastaan ja paluukuorman kotimaahansa. Jos näitä muutoksia ei tehdä on parin vuoden päästä nämä itä-euroopan " orjat " ainovia jotka istuu kuskin penkillä. Ja Romania poika saa nimittäin tämän kuljettajan ammattikoulutuksen n.s. työnvälittäjältä joka myy näitä kuljettajia eteenpäin. Ja käsittääkseni rakennus-ala on jo samassa veneessä yhtä pahasti. Ja siinä maassa missä nämä orjat tekevät töitä, laitetaan entiset työntekijät elämään sosiaalitukijen varassa ja orjista ei makseta ihinkään mitään veroja tai sosiaalimaksuja. Eli vetelät tulee loppupeleissä kaikkien housuun.
T : Masi porvari
Kuten Porvari-Masi tuossa edellä todisti - ja aivan oikein - veropohja ei ainoastaan siirry maasta toiseen vaan tosiasiassa häviää kokonaan, ja samalla pääoman osuus kuljetussuorituksesta kasvaa ja palkan osuus pienenee.
Tämä työvoiman liikkumisesta johtuvaa veropohjan häviämistä sairastaa hyvin moni maa ja etenkin ja tietenkin ne maat joissa eletään määräysten ja sopimusten mukaan. Joku idealisti voi kuvitella, että näin saatava hyöty menee loppupelissä kuluttajille hintojen halpenemisen muodossa. Missä niin on sanottu? Ei varmasti mene, koska siinä välissä on jo kaksi mustaa kättä, kuljetusten suorittajat ja kuljetusliikkeet, joista molemmilla voi olla jopa oligopolinen asema markkinoilla omalla alallaan. Nykyisin yhä useimmin sana kuljetusliike on synonyymi sanalle rahoitusyhtiö.
Toinen puoli asiassa on yrittäjien välisen kilpailun vääristyminen. Miten sellainen yrittäjä joka maksaa sopimusten mukaiset palkat ja henkilösivukulut ja omat veronsa voi pärjätä kilpailussa näitä lusmuilijoita vastaan. Ei mitenkään, eikä myöskään sen vuoksi, että logistiikassa jos missä pätee suuruuden ekonomia.
Perimmäinen syy kaikkeen tähän on EU:n liian nopea laajeneminen. Herra varjele mitä tapahtuisi jos vielä Turkki ja Ukraina otettaisiin EU:n jäseneksi.
Liian heterogeenisia maita on suurella innolla ja tarkoitushakuisesti otettu jäseneksi. (Näin toteutuu Kataisen johtoajatus: Työvoiman tarjonnan kasvu johtaa palkkatason alenemiseen) EU:n työvoiman vapaasta liikkumisesta ja uusien maiden alhaisesta palkkatasosta johtuen on korkeamman pakkatason maihin alkanut virrata työvoimaa, joka tekee pienellä palkalla mitä tahansa, koska sekin on parempi kun kotimaan ei mitään.
Yleisesti ottaen tästä hyötyy esim. vaikka Saksan vientiteollisuus ja häviää Saksan valtio jonka työvoimaa korvataan halpatyövoimalla (usein ei maksa veroja lainkaan ja jos maksaa niin eri maahan) ja saman maan kotimarkkinat joilta häviää palkkatulojen katoamisen vuoksi ostovoimaa. Maan sisällä tapahtuu talouden eriytymistä kotimarkkinat - vientiteollisuus.
Tämä sama tauti vaivaa myös Suomea, vaikkakin vaikka rakentamista koskien. Tämän taudin yksi seuraus näkyy vaikka näin; rakentamisen palkkakulut laskee mutta rakennusten neliöhinnat nousee.
Janhonen kirjoittaa jälleen asiaa.Vika pitkälti on kuljettajissa ja rajat ylittävässä halvemman kustannustason kuljetuksissa.Suomessakin joku varmaan on huomannut että työvoiman ja palveluiden vapaa liikkuminen on tuonut ei hyvinvointia vaan ostovoiman rajua heikkenemistä ja verotulojen hiipumista.Olen kyllä EU:n kannattaja mutta hämmästelen kuinka voi olla ettei sitä kansalaisten tai yhdistyneen vasemmiston ääntä kuulu ollenkaan EU:ssa?
Käyppä Unto tuolla Euroopassa vähän harjoittelemassa auton ajoa , voi alkaa Suomen liikenne tuntumaan aivan luppoisalta . Ja kun ajelet siellä " ammattimiesten " perässä säästyy polttoalnettakin . Ei kai eläke ukolla minneen kiire ? Ei ainakaan minulla .
Joka vuosi (8 kpl) olen ajanut Portugaliin ja takaisin ja pääsääntöisesti käyttänyt rekkanopeutta matkavauhtina. Espanjassa tuo rekkanopeus on usein 93 km/h Ranskassa taasen mennään 90 - 93 km/h Saksassa nopeus laskee 89-91 km/h tasolle Suomessa joukon hitaimmat rekat 87 - 90 km/h
Espanjassa ja ranskassa rekkojen sallittu nopeus on 90 km/h Saksassa ja Suomessa 80 km/h
Ei minulla ole ollut ongelmaa ajaa rekkojen kanssa samaa kaistaa.
Näin se taitaa olla kuten herrat kirjoittavat. Kaunis ajatus työvoiman vapaasta liikkumisesta onkin saanut täysin päinvastaisen lopputuloksen. Mafia ja muut hämärämiehet käyttävät härskisti tuota itä- euroopan köyhälistötyövoimaa orjatyövoimana ja yhteisö ym. verot häviävät rikkaiden taskuun. Hyvä esimerkki oli tv:ssä kiinalaisista vaatteentekijöistä, jotka ovat pesiytyneet Italiaan tekemään kiinasta tuodulla orjatyövoimalla italialaista "design" rättiä. Omistajat Itse ajelevat ferrareilla, kun taas orjat ovat tehtaalla yötä päivää orjan duunissa. Kukaan ei maksa veroja ja toiminta tuhoaa paikallisen oikea italo design tuotannon. Tämä vain yksi esimerkki. Idea vapaan työvoiman liikkumisesta on saanut irvokkaan muodon ja schengen sopimus siunaa tämän kaiken. :-((
Tuossa muutama päivä siteen kirjoitin, että "kansat on liikkeessä".
Ainahan ne sitä on olleet jos tarkastelujakso asetetaan tarpeeksi pitkäksi. Tämä nykyinen tapa ja muuton kohdealueet vain on uutta.
Ensimmäinen vaellus tapahtuu EU:n sisällä, jossa uusien jäsenmaiden kansalaiset hakeutuvat EU:n kehittyneisiin maihin työn ja paremman elämän toivossa. Hyvä esimerkki on virolaiset Suomessa vaikka sen vain hyttysen paska koko tästä muuttoaallosta.
Kun työpaikkojen määrä EU:n alueella ei ole kasvanut samassa suhteessa, seuraa muutosta työn ylitarjontaa joka taas johtaa työn hinnan laskuun ja kantaväestön työttömyyteen. Kun kantaväestö on se joka pitää valtion pystyssä ja kun sen verotettava tulo heillä laske, niin myös valtio joutuu vaikeuksin kahtaa kautta; verotulot laskee ja työttömyydestä johtuvat kulut ja sosiaaliset ongelmat kasvaa. Näin myös Suomessa. Samalla muuttajien ja kantaväestön välit kiristyy, populismi lisääntyy ja loppupelissä sisäinen rauha järkkyy. Tunnottomien ja arvottomien vastaus syntyneisiin ongelmiin on kehotus kantaväestölle laskea omaa palkkatasoaan, jota pärjäävät maahanmuuttajien kanssa. Kukaan ei heille kuitenkaan kerro miten kantaväestö voi laskea myös omaa kulutasoaan vai uhkaako heitä elintason kova lasku.
Toinen haara tätä muuttoaaltoa on pakolaiset, joista jo nyt koituvat ongelmat kulut kouraisee Eurooppaa syvältä. Tämä muutto on vain kiihtynyt eikä vähiten sen vuoksi, että Eurooppaan ja Islamin rajapinta Afganistanista Atlantille on "liekeissä". Välimeri "vuotaa" kun seula. Nyt tästä vuodosta kärsii Etelä-Eurooppa mutta on vain ajan kysymys kun ongelma on myös meillä, kun meidän pitää olla solidaarisia Etelä-Euroopan maille. Tämän muuton sosiaaliset ja taloudelliset seuraukset on hyvin pitkälti samoja kehittyneille EU-maille kun työperäisen muutonkin.
Eurooppa on tavallisen kansalaisen kannalta toiminut koko ajan väärin. Se on yrittänyt ratkaista muutosta syntyviä ongelmia omin kustannuksin omalla maaperällään. Edes keskustelua muista vaihtoehdoista ei ole pidetty sopivana. Kun Eurooppaa ei voi aidata, niin oikea ja halvempi tapa ratkaista asia on ratkaista asia siellä missä ongelma syntyy, eli kehittyvissä EU-maissa ja Lähi-Idässä ja Välimeren eteläpuolisilla alueilla.
Presidentti Niinistö valitteli muutama päivä sitten, että eurooppalaisten arvojen vienti ei oikein vedä. Mitäs jos vaihdetaan vientimiehiä ja aletaan taistelulentäjien pudottamien laser-ohjattujen pommien sijasta käyttämään rauhanomaisempia keinoja.
Hietavuoren Juhalle . En ole keskieuropassa vaan Suomessa ja suomen lainsäädännön puitteissa, kyseiset ammattimiehet vaarantavat toisten tiellä liikujien kulkemista turvallisesti.Ei tappituntumalla jamista.
Untolle ,,,ne sinun ammattimiehesi ovat usein kyllä ulkomaalaisia lähinnä itäisistä maista kotoisin . Niin että täällä kirjoitteleminen on aika lailla turhaa . Eivätkä taida olla karavaanareitakaan .........
Myytinmurtajat-ohjelmassa tutkivat kerran säästyykö polttoainetta jos ajelee lähellä edellä olevaa. Säästyy hieman etäisyyksillä alle puoli metriä, suuremmilla etäisyyksillä säästöä ei havaittu. Edessä oli rekka ja takana henkilöauto.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.