Taas matkailuauto rekkojen välissä

AHJOS TIMO 12.05.2015 08:31

Joku varmaankin etsii tänne linkin eilisestä onnettomuudesta, missä Saksan Leverkusenissa ruotsalainen eläkeläispariskunta jäi matkailuautollaan puristuksiin kahden rekan väliin. He loukkaantuivat vakavasti. Kuorma-auton kuljettaja kuoli. (En saa linkkiä tänne puhelimella, jolla tätä kirjoitan.)

Minulle tulee näistä onnettomuuksista mieleen kysymys, ovatko matkailuautojen kuljettajat tienneet ja muistaneet, että pysähtyneessä jonossa viimeisen pitää Saksassa laittaa hätävilkut päälle. Ymmärrän hyvin, että takaa lähestyvän rekkakuskin mieleen ei ajoisssa juolahda, että jono seisoo, jos hätävilkut eivät vilku.

KOSKINEN JANI 12.05.2015 08:47

http://www.ksta.de/stadt-leverkusen/-schwerer-unfall-bei-leverkusen-a3-gesperrt-sote,15189132,30361098.html

Käyttäjän lisäys viestiin 12.5.2015 klo 08:49:22 Toi olikin noin kuukauden vanha.

HAAPANEN TIMO 12.05.2015 09:23

Tässä taapuksessa matkailuauto ei ollut jonon viimeinen. Seisovaan jonoon törmännyt rekka työnsi seuraavan rekan matkailuauton perään ja litisti sen edellä olevan perään. Ensimmäisen auton kuljettaja kuoli.

http://www.wz-newsline.de/lokales/burscheid-region/koln-leverkusen/lkw-fahrer-35-stirbt-auf-der-a1-1.1929779

http://www.rp-online.de/nrw/staedte/leverkusen/ein-toter-bei-lkw-unfall-auf-der-a1-bid-1.5083015

Kyllä siellä näitä peräänajoja tapahtuu https://www.google.fi/search?q=SCHWERER+UNFALL+BEI+LEVERKUSEN&es_sm=122&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=JZlRVYjLI4G5sQHAg4CIDA&ved=0CC4QsAQ&biw=1920&bih=955#imgrc=nr13qGEYIdio1M%253A%3BGdSeZ5NQTA9Z7M%3Bhttp%253A%252F%252Fbc03.rp-online.de%252Fpolopoly_fs%252Flkw-unfall-a1-km-3999-richtung-1.5083018.1431363938!httpImage%252F3673327499.jpg_gen%252Fderivatives%252Fd540x303%252F3673327499.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.rp-online.de%252Fnrw%252Fstaedte%252Fleverkusen%252Flkw-fahrer-stirbt-bei-unfall-nahe-leverkusen-aid-1.5081706%3B540%3B303

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 12.5.2015 klo 09:24:20 Tässä tapauksessa...

Käyttäjän lisäys viestiin 12.5.2015 klo 09:38:15 Vastaantulevien kaistolla autoilijat aiheuttivat vaaraa hiljentämällä tarpeettomasti kuvatakseen tapahtumia toisella puolella.

Varsin nopeasti siellä pystytetään korkea aita. Tuolla aitaa näkyy ja poliisit vahtivat etteivät autot hiljennä kolaripaikan kohdalla. http://www.express.de/koeln/autobahn-gesperrt-unfall-auf-der-a1--lkw-fahrer-verstorben,2856,30650530.html

Kuudes raskaanliikenteen vakava onnettomuus ko. tiellä lyhyellä ajalla.

MERINIITTY KLAUS 12.05.2015 09:38

Suomalaisen rekan perään on litistynyt, taitaa kuitenkin vetoauto olla etelähesalaisia. Valitettava tapaus taas.

Käyttäjän lisäys viestiin 12.5.2015 klo 09:43:42 E: Tarkemmin katsottuna, taitaakin olla suomifirman torppari joka on litistänyt matkailukulkimen. Aika vauhdilla on peräänajaja tullut.

JANHONEN MATTI 12.05.2015 10:18

Olen joskus ajatellut käynnistää keskustelua tuosta matkailuautolla liikkumisesta Eurooppalaisessa liikenteessä ja erityisesti Saksassa. Aihe on vähän arka, koska kaikki luulee tietävänsä miten siellä liikutaan ja milloin kannattaa liikkua. Mutta vaikka kertaukseksi.

Erityisesti Saksassa liikkuminen kun ei ole vain ajamista ja liikennesääntöjen noudattamista, vaan kysymys on pitkälti kokonaan toisesta liikennekulttuurista jossa erilaisten tilannetekijöiden määrä mm. liikennetiheydestä, ajonopeuksien heterogeenisyydestä ja käsittämättömän runsaasta rekkaliikenteestä johtuen on aivan eri luokkaa kun meillä. Pelkästään jo aikajänne jossa omaan ajamiseen liittyviä ratkaisuja joutuu jatkuvasti tekemään lyhenee em. tekijöistä johtuen merkittävästi. Se taas lisää virhearvion mahdollisuutta.

Nopearytmisyys tressaa kuljettajia ja usein se näkyy jopa agressiivisena käyttäytymisenä, ja ylimääräisenä väsymisenä, jolla taas on suora vaikutus turvallisuuteen mm. havainnointikyvyn heikkenemisen ja reaktiokyvyn hidastimisen kautta. Taukojen merkitys korostuu.

Sujuvaan ja turvalliseen ajamiseen tarvitaan Euroopan ja erityisesti Saksan liikenteessä huomattavasti parempaa liikenteen ns. lukemistaitoa kun meillä ja tarvetta vielä lisää juuri nuo heterogeeniset nopeudet 80 km/h ja jopa yli 200 km/h. Esim. peilien merkitys takaa tulevan liikenteen havainnoinnissa moottoritieliikenteessä on aivan eri luokkaa kun meillä.

Ja toisille autoilijoille tapahtuvaan viestintään kuljettajalla on käytössään vain jarruvalot, vilkku ja hätävilkku. Kaikki tärkeitä turvavarusteita ja silti monet ei viitsi edes vilkasta toimiiko ne, kun baanalle lähdetään. Suuresta kulttuurisesta erosta kertoo mm. se, että meillä hätävilkut saa kytkeä päälle "jos ajoneuvo on jouduttu pysäyttämään sellaiseen paikaan...." Saksan moottoritieliikenteessä kytketään hätävilkut jos ajoneuvon nopeus moottoritiellä on alle 60 km/h tai jos edellä ajavien "hätävilkkuaalto tulee vastaan" vaikkei tiedetä mikä vilkkuaallon edessä aiheuttaa.

Kokonaan oma lukunsa on sitten, milloin Saksassa kannattaa liikkua jos on ajamassa vain sen läpi ja myös reittivalinnoilla on merkitystä sekä liikenteen sujuvuuden että turvallisuuden kannalta.

HALINEN HARRI 12.05.2015 10:32

Olen Matin kanssa samaa mieltä tuosta Saksan moottoriteillä liikkumisesta.
Se vastaa ja vaatii kuljettajan tarkkaavuudelta samaa kuin kaupunkiliikenteessä. On vahdittava edelläajavia, viereisellä kaistoilla ajavia sekä perästä tulevia ja niiden nopeuseroa muuhun liikenteeseen. Kaistojen vaihdot merkitsevät usein koko jonon liikkumisnopeuden muutosta ja varsinkin rekat ohittaessaan toisia aiheuttavat pitkäaikaisen muutoksen koko jonon nopeuteen. Usein kun kaistaa vaihdetaan, vaihtaminen tapahtuu parin vilkautuksen jälkeen ikään kuin vaihdettavalle kaistalle takaa tuleva vahtisi koko ajan siirtyjän vilkkua. Ehkä tuo laihiamaislainen vilkun säästäminen ja ajoittaminen pidemmäksi aikaa aiheuttaa sen että takaa tuleva pyrkii sulkemaan/estämään kaistanvaihdon. Tosin tuokin on tapa vähentynyt ehkä juuri tapahtuneiden suurien kolarisumien opettamana.

HAAPANEN TIMO 12.05.2015 10:46

Tässä samoilta paikoilta, apumiehen paikalla ei ollut ketään, matkustaja istui onnekseen kuljettajan takana. Molemmat selvisivät http://mobil.ruhrnachrichten.de/nachrichten/bilder/cme172043,5061326

@timppa

NYYSSÖNEN KAJ 12.05.2015 12:13

Tuossa Timon esiintuomassa tapauksessa osumaa on kolarisuojattuun/testattuun pakettiauton ohjaamoon.

Auttaisikohan tuohon jos kiellettäisiin pärekoreilla kulkeminen moottoritiellä?

AHJOS TIMO 12.05.2015 12:14

Autoliitto on julkaissut vuodesta 2005 alkaen suomenkielistä 32-sivuista opasta "Saksan moottoriteillä ajaminen". Saksankielinen alkuteos on ADAC:in julkaisema. Siinä on aika monta sellaista neuvoa, jotka eivät tule suomalaiselle itsestään mieleen ja joita ei opeteta suomalaisessa autokoulussa tai niissä käytettävissä oppikirjoissa (jotka olen lukenut ja tenttinyt viimeksi vuonna 2009 suorittaessani C-kortin).

YLITALO ASTA 12.05.2015 12:28

Ei auta pärekorin kielto sillä myös linja-auto menee metrin mittaiseksi kun 44tn rekka ajaa takapuoleen ja edessä seisoo jätepakkaaja. Siinä lähtee viima kuski välittömästi pilven reunalle. Eli autooko jos kielletään myös linja-autot ja nämä vanhemmista kolari testaamattomista busseista tehdyt matkailu-autot ?

T : Masi

HAAPANEN TIMO 12.05.2015 13:34

Välimatka edellä menijään ja riittävän suuren välin jättäminen eteen silloin kun jono on pysähtymässä saattaa auttaa. Ja se salamannopea hätävilkkujen käyttö.

@timppa

AHJOS TIMO 12.05.2015 15:14

Jonossa toiseksi tai kolmanneksi viimeinen ei voi tosiaankaan paljon tehdä, mutta reilun välimatkan jättäminen edellä seisovaan ja käsijarrun vetäminen päälle voisi lieventää vanhinkoja. Englannissa kuulemma käsijarru pitää vetää päälle liikennevaloissakin.

NYYSSÖNEN KAJ 12.05.2015 15:17

Masi "Eli autooko jos kielletään myös linja-autot ja nämä vanhemmista kolari testaamattomista busseista tehdyt matkailu-autot ?"

Painavempi on aina voitolla ja mitä ylempänä istut sen varmempi. Minulla on vuosimalli 1980 jo silloin oli kolarisuojana 10 mm teräslevy kuskin lattiana. Kyljet on vahvistettu teräspalkein matkustajien kohdalta. Katon kautta pyörähdyksen pitää auto kestää, mutta ei sekään auta kun tavaraa tulee keulasuojauksen yli (Konginkangas ja uusi bussi,paperirullat auton peräosaan asti). Minä häviän kuormatulle rekalle painosuhteella 1:n suhde 4:n. kun taasen voitan 3,5 tonnisen matkailuauton suunnilleen samalla suhteella. Oma massa 12 tonnia. Toisaalta häviöpuolelle tulee turvavöiden puute sellaiset katsastus kielsi laittamasta.

Painavampi on häijy aina kevyemmälle kolaritilanteessa.

KERÄNEN KAUKO 14.05.2015 17:45

Tuosta Matin hyvästä kirjoituksesta tuli mielen, että Saksassa jos väläyttelet valoja turhaan (mielenositus) tai näytät keskaria, niin sakot rapsahtaa. Ja se onkin hyvä juttu. Suomeenkin pitäisi saada sama sääntö. Silloin kun alat "kiistellä" toisen kanssa tien päällä, silloin myös oma ajo herpaantuu.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 15.05.2015 10:57

Kake, kokemukseni mukaan valojen väläytys Saksassa toimii erinomaisena merkinantona, kun esimerkiksi pyrit kaupan pihasta tielle ja kaveri väläyttää valoja, se tarkoittaa, ole hyvä, annan sulle aukon tulla mukaan liikenteeseen.

TOIVONEN MARTTI 15.05.2015 12:46

Noin se maailmalla yleensä meneekin, V-P. Mutta jos tietä pitkin tuleekin suomalainen tarkoittaa valojen väläytys helposti että : "mää tuun täältä, perkele, etkös ymmärrä pysyä poissa mun edestä!!!!"

Siksi kannattaa olla varuillaan. mot

KERÄNEN KAUKO 15.05.2015 17:47

Tiedän ja noin toimitaan valojen kanssa ja se onkin hyvä.

Tarkoitin, että jos esim ajat toisen kantaan ja "häiriköit" valoillas. Taatusti saat sakot jos joudut kiinni. Näin valistivat paikkaliset.

NYMAN LEIF 15.05.2015 18:21

Vaimoni oli pari vuotta sitten linjaautoreissulla saksassa ja ranskassa ja näki usean kertaan kun rekkoja ohitettiin että rekkakuskit ajoi jalat kojelaudalla ja näppäs kännykkä/tablettia. Ei ihme että kolareita sattuu. Onks muualla EUssa leppoisammat liikennelait kuin täälläpäin?

HÄMÄLÄINEN MARKKU 15.05.2015 18:31

Vielä yksi varoituksen sana noista valojen vilkutteluista.

Kun rekka ohittaa sinua, älä missään nimessä vilkuta sille pitkiä valoja, se on nimittäin merkki siitä, että peräkärrykin on ohittanut sinut ja ohittaja saa siirtyä eteesi. Jos se kärry onkin kohdallasi se voi tehdä kipeää kun rekka vaihtaa kaistaa. Opin tuon toiminnon jo 80-luvulla kun liikuimme hitaalla nalle Sisulla. Kun olin päässyt rekan ohi tuli merkki vapaasta tilasta. Samoin kuskit näyttävät toisilleen, että nyt sopii, nän ne tulevat toisen eteen alle metrin marginaalilla näytin merkin myös monelle rekalle. Tunne on aika huima kun rekka tulee aivan eteen, mutta itsepähän luvan annoin.

En tiedä toimiiko systeemin enää romanialaisten rekkakuskien kanssa, mutta se toimi vielä 2012 kun olin viimeksi saksassa kuorma-autolla jossa oli rajoitin joten oli liikuttava kuorma-autona kuorma-autojen joukossa. Nyky matkailuatolla tuo ohittaminen on sen verran nopeampaa, etteivät rekat enää ole minulle vilkutelleet, viimeksi olin matkailuautolla Saksassa pari vuotta sitten eli 2013

NÄRHI JUHA 15.05.2015 22:43

Aikanaan Maikkarilla pyöri Karavaanarit-sarja, joka antoi tosi urpon vaikutelman karavaanareista. Taisi siinä kuitenkin olla jotain totuuttakin, ainakin jos tätä palstaa seuraa...jeesustellaan mm. Saksan moottoriteiden vaaroista..jos huolettaa, pakkoko on ajaa motareita? Perille pääsee muutenkin ja näkeekin paljon enemmän. Ja ohjeita satelee; vilkuta valoja, älä vilkuta...mites jos laittaa sormen korvaansa kun jää jonon vikaksi, tai nenäänsä...auttaisko se asiassa? Radiosta vielä soimaan 'Stairway to Heaven'...ja joku valittaa kun kevätsää on kylmä eikä pääse reissuun...mitäpä jos korjaisi värkkinsä lämmityksen? Puhumattakaan näistä Ruotsin ylipainosakoista, jotka 'tiedettiin' 10 tonnin suuruiseksi. Ja sitten ohjeet jos yhdestä sun toisesta...hyvin menee.

POKKINEN TAPANI 16.05.2015 05:59

Olen aina tykännyt Närhistä metsässä. Ja kas perhanaa, aika viksusti nuo Närhen pojat kirjoittaa tällä palstallakin. Vaan onhan meissä mettämiehissäkin niitä ymmärtämättömiä jotka Närhiä muka haittalintuina ampuvat alas. Kyllä peruslähtökohta on juuri siinä miten oman tonttinsa hoitaa ja se vanha viisaus, että; " Älä kysy mitä yhteiskunta voi tehdä sinun eduksesi, vaan mitä sinä voi tehdä yhteisösi eteen " pätee täällä kuin niin monessa muussakin paikassa. Jonkunmoisena nyrkkisääntönä pitäisin sitäkin, ettei vahinko tule kello kaulassa ja kun se seisahtuu niin kuolon aika alkaa. Turha on miettiä kääntykö aina oikeaan vai miten tekee. Toimii vain niin kuin hyväksi kokee ja elää tässä ja nyt. Huomisen murheet ovat omansa. -tapani-

KERÄNEN KAUKO 16.05.2015 08:19

Kaikkea paskaahan me puhutaan muutenkin.

Mutta jos näillä höpinöillä jonkun loma onnistuu paremmin ja välttyis jäämästä parin rekan väliin hengettömänä. Silloin tämä jonninjoutava höpinä on ajanut asiansa.

Tietty, kun matkat on vielä tälle vuodelle edessä päin ja kovasti odottaa. Silloin muistuu kaikkea jonninjoutavuuksia mieleen edellisiltä vuosilta ja innoissaan tänne erehtyy niitä kirjoittelemaan.

Pyydän Närheltä anteeksi aiheuttamaani mielipahaa omasta ja muiden törppöjen puolesta.

HAAPANEN TIMO 16.05.2015 08:22

Näin on, eikä lukupakkoakaan ole. Huoleti voi jättää lukematta jos pahalta tuntuu.

@timppa

POKKINEN TAPANI 16.05.2015 08:46

Asiassa on monta puolta, mutta se, että yksi jos toinen karavaanari jos pahottaa mielensä vaikka siitä kun täysin ala-arvoisia kirjoituksia saa lukea väliin näiltäkin sivuilta kyllä ainakin itelle alkaa soittamaan kelloa. Hulluahan sekin on, että ihmiset eroavat koko järjestöstä vain sen takia kun kokevat toisten puolesta myötähäpeää. Ei näiden sivujen tarkoitus ole tuottaa mitään myötähäpeää. Huumori ja ikoinen porina toki pitää porukan vireänä ja kait ite kullekkin lipsahduksia, silti jokainen ymmärtää sisimmässään missä mennään. Ei näiden sivujen tarvitse mikään kirkasotsaisten jeesustelijoiden palsta olla, mutta toisen leikki voi turhan helposti muuttua hevosen leikkisi. Ulkona paistaa aurinko. -tapani-

JANHONEN MATTI 16.05.2015 11:19

Euroopan matkojen osalta paljon puhutaan lähinnä autojen varkauksista ja ryöstöistä mutta ei juurikaan muista riskitekijöitä. Mistähän syystä?

Pääpiirteissään riskit matkailuautolla Euroopassa liikuttaessa voi jakaa vaikka näin, asettamatta niitä kuitenkaan tärkeysjärjestykseen.

Katuturvallisuus joka vaihtelee maittain ja paikkakunnittain (lähinnä varkaudet) Liikenneturvallisuus ja siitä johtuvat riskit eri maissa Paloturvallisuus (itse aiheutettu vaara/muut aiheuttavat) Autoon/vaunuun kohdistuvat varkaudet, murrot, ryöstöt Matkustajien äkillisen terveydentilan muutoksesta aiheutuvat riskit Auton särkymisestä aiheutuvat riskit / ongelmat

Lisäksi joillakin voi olla tietoturvaan liittyviä riskejä, mutta niitä on aika vähän.

Tässä tärkeimmät riskialueen äkkiä kartoitettuna. Toivottavasti tätä riskialueiden listausta ei pidetä taas pelottelu, koska se sitä ei ole, vaan lähinnä muistutus siitä, että näitäkin riskejä on olemassa. Jostain kumman syystä meillä kuitenkin puhutaan vain oviturvallisuudesta. Jokaisen kohdan noista voisi avata ja käydä läpi mitä ne matkustajien kannalta jo matkaa valmisteltaessa että matkan aikana merkitsee.

Närhiltä pyydän anteeksi. jos pahoitin hänen mielensä tuolla Saksan moottoritieliikennettä koskevalla kirjoituksellani. Sitä äkkinäiselle sattuu kun olen käynyt sillä vain kahdesti - yhden ja toisen.

NÄRHI JUHA 16.05.2015 12:22

Kukaan ei minun mieltäni pahoittanut; höyheniä on paljon ja alla paksu nahka. Mitä peräänkuulutin, tai ainakin yritin näin tehdä, on se, että usein tällä sivustolla luulemiset muodostuvat ns. tosiasioiksi ja tässä voisi olla skarppaamisen paikka, aika monella.

Ja yhtälailla pahoitteluni jos aikaisempi kritiikkini pahoitti jonkun toisen mielen.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 16.05.2015 15:08

Kyllähän Närhi nyt sattui haukkumaan väärää puuta, tuolla luulemisellaan.

Tiedän ainakin noiden viimeisimpien kirjoittajien olevan kokeneita ulkomaan leirintämatkailijoita ja kertovan vilpittömästi ja muita auttaakseen omista autenttisista kokemuksistaan, ei siinä ole pätkääkään luuloa, vaan vuosien ja useiden ulkomaan matkojen tuomaa vankkaa kokemusta.

Ja Timpan sanoin, jos ottaa silmiin teksti, ei muuta kuin lopettaa lukemisen siihen ja vaihtaa aihetta. Kritiikki on aina paikallaan, suotavaahan se olisi rakentavassa hengessä. Jos kaikki on paskaa, mitä tilalle -periaatteella.

Rohkeasti vain ulkomaille, ei se siellä liikkuminen normaaliälyiselle ole sen kummempaa kuin meillä kotimaassakaan, joskus tuntuu jopati herrasmiesmäisemmältä.

LAUKKANEN MAURI 16.05.2015 15:58

Onhan siitä hyötyäkin,kun on pöljä,siis vähän tyhmä,ei tarvii mennä Saksaan,ei Euroopaan ei Suomen rajojen ulkopuolelle.

Ei tarvii viisastella,kun on pöljä,kun pysyy Suomen rajojen sisällä,unelmissa minäkin matkustan,on halpaa lystiä.

Kun ajelen Naruskaan siellä ei jää rekkojen väliin eikä autoa ryöstetä,eikä ole jonoja ,siis täydellinen vapaus sitä se elämä on ja sitä menen sinne hakemaan.

HÄNNINEN JUKKA 17.05.2015 20:22

Männäviikolla tuli taas körötellyksi läpi yhdeksän maan moottoriteitä. Jälleen kerran ihmettelin rekkojen liikennekäyttäytymistä. Vaikka baanat ovat jokseenkin täynnä rekkakaistalla jonossa nekku toisen persiessä useimmiten ajavia isoja, niin silti aivan liian usein näkee hivutusohituksia, joissa rekat ohittavat toisiaan jopa kilometrin - parin ajan.

Kolmikaistaisella baanalla nuo tilanteet ovat ilmiselvä vaara. Uloin ohituskaista ei vedä, ja autoilijat ajavat ja ohittavat rekkaparin metrin etäisyydellä toisistaan. Siitä niitä ketjukolareita syntyy, kun jonkun huomio herpaantuu vain aavistuksen ajaksi.

Suurin osa rekkakuskeista toki hallitsee yhteispelin kiitettävästi, antavat merkkejä ja ennakoivat rampilta tulijat kiitettävästi.

Eteläranskassa ollaan tiedostettu rekkojen vaarat, ja ainakin 100 km matkalla Biarritzista Bordeaux.n suuntaan on rekkakaistalla ankarat ohituskiellot ja 80 kmh nopeusrajoitus vain rekoille ja samalla rekkaliikenne rajoitetaan vain yhdelle kaistalle. Ohituspaikat on erikseen merkitty, mutta ne ovat suht lyhyitä.

Onhan noita ammatikseen ajavia ymmärrettävä, vaan silti tuo Ranskan käytäntö olisi hyvinkin järkevä. Olisi vaikkapa sitten se 90 kmh rajoitus erityisesti Saksassa, ja ohituskielto rekoille, niin loppuisivat ne täysin turhat hivutusohitukset. Niitä muuten harrastavat eniten ei-saksalaiset rekkakuskit.

NYYSSÖNEN KAJ 18.05.2015 11:49

On se kumma että tiellä on muitakin kuin henkilöautoja. Euroopassa Rekat on asetettu jonoon että pohjoiseen menevän jonon häntä löytyy usen kun olet ylittänyt rajan San Sebastianissa. Se toinen pää löytyy Travemunden satamasta. Joten tuolla välillä olet rekkojejn välissä jos ajat oikeanpuoleista kaistaa.

Etelään menevä rekkajono alkaa Travemundestä ja toinen pää on San Sebastian. Tuolla välillä kuljetaan myös kaksi kaistaista tietä jolla jono on harvempi.

Jukka siellä eteläranskassa se rajoitus on ohituskielto yli 3,5 tonnisilta ja koskee niin linja-autoja kuin peräkärryä vetävää henkilöautoa. Bordeaux pohjoispuolella se on tosiaan N10 tie vain kuormaautoja koskeva.

JANHONEN MATTI 18.05.2015 12:04

Olen joskus Hampurista Ruhrin alueelle menevällä A1 -tiellä ohittanut rekkajonon, 57 rekkaa kertavedolla ja sitten taas pääsin uuden jonon häntään.

AHJOS TIMO 18.05.2015 19:17

Näitä inhorealistisia moottoritiekuvauksia on alkanut tulla tänne vasta tuon Hannoverin kuolonkolarin jälkeen.

JANHONEN MATTI 18.05.2015 20:47

Ikävä kyllä täällä kirjoitettu on vain sitä realismia, johon tämän päivän liikenteessä törmää Saksan vilkkaimmilla moottoriteillä.

Rakkaliikenteen suuri määrä (näin lamankin aikana) on tekijä joten monet ei yksinkertaisesti voi siellä liikkumatta voi ymmärtää.

SILMUNEN HANNU 18.05.2015 21:17

Suomen tieliikenteeseen tottuneelle on myös vaikea ymmärtää sitä, miten iso osa Saksan moottoriteillä ajamisesta tapahtuu sivupeilien kautta...eikä suinkaan tuulilasista aukeavan näkymän perusteella....

t.Kaarina

MERIKALLIO VELI-PEKKA 19.05.2015 14:21

Emmä tiiä, jotenkin on kristallin kirkkaana mielessäni, niitä tuhansia rekkoja ohitellessani, että nuo pojat tekevät raskasta duunia kuskatessaan tavaroita ympäri Euroopan, satoi tai paistoi.

Itse olen lomaileva turisti, lähes turhake, jolla ei pitäisi olla minnekään kiire ja jolla on varaa joustaa liikenteessä, kyllä rekkamiehet ovat moninverroin arvokkaampia tuolla liikenteessä kuin tällainen ajankulukseen ajelehtiva hömppä.

KAASINEN PERTTU 19.05.2015 19:21

Hyvä V-P oikea ajattelu tapa näin minäkin näen tämän lajin matkailun kyllä meidän pitäisi ajatella hyötyliikenteen puolesta. Silloin aikanaan kun ajoin työkseni ja vapaa ajalla vedin omaa koppia niin annoin hyötyliikenteelle etusijan.

VÄLIMÄKI JARMO 19.05.2015 19:53

Etkö enää,heh heh (en malttanut ,you know . .JV

KAASINEN PERTTU 19.05.2015 20:10

JV kiitos muistutuksesta se rementia nääs heh heh!

AHONEN KAI 20.05.2015 02:21

" että nuo pojat tekevät raskasta duunia kuskatessaan tavaroita ympäri Euroopan"

5€/tunti, ei oo hääppöstä, huorat syövät vielä osansa tienesteistä rasteilla.

HIETAVUORI JUHA 20.05.2015 08:07

Ahonen on hyvin perehtynyt raskaan liikenteen ongelmiin ...Näin yli 40 vuotta tuolla pyörineenä vähän hymyilyttää nuo kommentit .

MANNINEN JUHA 20.05.2015 10:57

näin on ,itsekkin siellä työkseni ajellut raskaalla kalustolla.hyvä työ ,näki maailmaa ja hyvä palkka,en voi valittaa,toimeen on hyvin tultu.vanhana voi katsella ottamiani kuvia reissuista,ja palata muistoihin menneestä ajasta.

YLITALO ASTA 20.05.2015 11:16

Kyllä Ahonen asiaa puhuu tuosta palkasta, ehkä vähän on tunti liksa yläkanttiin. Tuossa on naapuri firmassa romanian poikia noin 15 euron päiväpalkalla töissä. Muina etuina on autossa asuminen ja pesuveden saavat ottaa hallin nurkalla olevata hanasta. Ennen näissä hommissa pääsi jätkäkin ansioihin jos ei ollut humu mieleltään, mutta ne ajat on takana suurimmalla osalla. Jos lait ja valvonta ei muutu, niin viiden vuoden päästä ei suomesta aja kukaan ulos. Täällä belgiassa alkaa olla maan sisäisessä jakelussakin jo belgialainen kuljettaja harvinaisuus, saati ulkomaan ajoissa. Takametsät on nykykilpailussa äkkiä ajettu sileiksi. Puolalaiset jo nyt itkee, että romania, bulgaria, liettua ja latvia polkee hinnat alle heidän hintojen ja yksi suurimista puolan vientituotteista on pulassa.

T : Masi

HIETAVUORI JUHA 21.05.2015 08:03

En noihin tämän päivän palkkoihin ota kantaa , tottahan se on että etelä ja itä eurooppalaiset ovat nuo rahdit polkeneet suohon ,mutta ei noista liksoista sitten enään ilotytöille riitä . On varmaan turvauduttava käsityölehtiin ............

Käyttäjän lisäys viestiin 21.5.2015 klo 08:08:40 Ja nuo tuntipalkkatiedot näillä palstoilla kuuluvat tuohon kuuluisaan " hevosmiesten tietotoimistoon ", Luulisin että Ahonen eikä Astakaan ole nähnyt ensimmäistäkään palkka kuittia noilta etelän miehiltä .....

HAAPANEN TIMO 21.05.2015 08:22

Eikös mustatukkaiset miehet ajele kilometrikorvauksella.

@timppa

MANNINEN JUHA 21.05.2015 08:43

kyllä ne hyvät ajat on tältä osin ohi toistaiseksi kotimaisessa rekkaliikenteessä.EU on sotkenut tuon ammatin täysin.itse ajoin viimeisen keikan vuonna 1995 ,kun liityimme EU.hun niin loppui meidän osalta myös ulkomaan ajot.sitä ennen suomalaiset ajoivat paljon ulos.tänäpäivänä ei juuri suomalaisia autoja nää maailmalla,paitsi perävaunuja jonkin verran,jota vetää polakit ja virolaiset.nykyään ajelen vain ducatolla ja mukavaa on ollut.

HIETAVUORI JUHA 21.05.2015 08:52

Joo , Transiitilla minäkin nykyisin ajelen vaikka liikenneluvassa on vielä virtaa 11,3 2018 saakka . Huomasin vain tämän homman toivottomaksi taistelutantereeksi yksin noita suuria kansainvälisiä koijareita vastaan .

YLITALO ASTA 21.05.2015 09:32

Ajelevat kilometri palkalla nämä entisen itäblogin pojat. Ja esimerkiksi belgian sisäisessä kauppajakelussa saavat hyvänä päivänä 150 km. Ja siitähän tulee kokonaista 15 euroa, kuusi päivää viikossa ja ollaan jo 90 euroa kasassa. Puolan poika ajaa transitilla tai fiulla jonka päällä on pressukori viiden ja kuuden viikon rupeaman ranskassa, espanjassa ja monessa muussa maassa käymättä kotona, viikko ansio noin 300-400 euroa käteen. Isot espanjan kylmäkuljetus firmat siirtää vauhdilla autoja bulgarian ja romanian kilpiin, enemmistä Carrion autoista on jo noissa maissa ja muut tulee perässä vauhdilla. Kuskeina noiden maiden kavereita. Hollantilaiset samaa edellä. Eli ei paljon tarvitse ihmetellä miksi autoja litistyy. Belgiassa on tutkittu rekkojen moottoritien onnettomuuksia ja kas kummaa ensi sijalla puola, hopeaa romania. Ja Hietavuorelle sen verran sanoisin että aika monta olen itsekkin kirjoittanut vuoden 1985 alkaneen urani aikana. Ja aika tarkkaa tiedän tämän päivän tilanteen.

Yst T: Masi

MERIKALLIO VELI-PEKKA 21.05.2015 09:37

Kiitos, Masi, kylläpä on mukava välillä lukea selkeää asiatekstiä mieheltä, jolla kokemusta ja tietoa.

Toivoisi tämän tasoista keskustelua enemmänkin tänne. Nuo kaikenmaailman mutu-äijät alkaa jo kyllästyttää pitkine sepustuksineen, mitkä useimmiten voisi sisällöltään kuitata muutamalla sanalla.

HIETAVUORI JUHA 21.05.2015 09:40

Jaa Asta muuttuikin Masiksi , nopea sukupuolen vaihdos .......

Käyttäjän lisäys viestiin 21.5.2015 klo 09:44:36 Merikalliolle , jos luet minut mutu ukkoihin olet hiukan väärässä . Olen renkinä ajanut mantereelle ,lähi itään ja Afrikassakin käynyt parikymmentä vuotta ja sen jälkeen isäntänä yli kaksikymmentä vuotta , niin että revi siitä ......

POKKINEN TAPANI 21.05.2015 09:46

Eikös tämä kehitys ole juuri suotavaa rekkakuskienkin keskuudessa. Kehitys kehittyy. Ei ole niin montaa päivää siitä kun kritisoin sitä kuinka niin moni siirtää kaiken ostoksensa ensin kyläkaupasta markettiin ja tappaa oman lähikauppiaansa. Sama kehitys jatkui näillä pikkutaajamien erikoisliikkeillä ja nyt nettikauppa vie kohta kaupat keskuksistakin. Me olemme se markkinavoima joka täällä jyllää. Mitä siinä tekee kuljetusyrittäjä saati kauppias? Yrittää kaikin keinoion säilyttää yrityksensä. Tämä rekkakuski moitti minua lähinnä rivien välissä kusipääksi, eikä kaukaa ohi ajanut. Mutta sama inihmo ( aantfaan ) kertoi kuinka haluaa itse hoitaa oman matkamökkinsä huollot ja korjaukset aivan omin pienin kätösin ja tilaavansa kaiken netistä. Noh pian on aikaa hänelläkin harrastaa. Sitä saa mitä tilaa. -tapani-

POKKINEN TAPANI 21.05.2015 09:52

SAARELA MARKKU Lähetä yksityisviesti Onkohan Tapani noussut väärällä jalalla sängystä ylös, kun heti aamutuimaan avautuu tällä tavalla? Eiköhän meillä kaikilla ole jäänyt jo jotain syrjään jotka olemme matkailuauton ostaneet. Ei ne niin halpoja ole. Itsellä ainakin harrastus on niin kokonaisvaltaista, että pyrin myös tekemään kaikki huollot ja varusteiden asennukset itse. Kyse ei ole rahasta vaan siitä että haluan niin, ja samalla opin autosta jotain, että ei menisi sormi suuhun ja reissu keskeytyisi jonkun pikku vian takia, esim. tässä tapauksessa vaikka polttoainesuodattimen vian takia. Olen yli 30v. pelannut raskaan kaluston kanssa, ja monesti tien päälläkin joutunut kovilla pakkasilla vaihtamaan pa. suodattimen, mutta kyllä tämä Fiatin insinöörien taidonnäyte vie voiton. Juuri näiltä sivuilta löysin ohjeet siihen, ja vaihto onnistui kivuttomasti. Meitä on niin monenlaisia ihmisiä tässä porukassa ja jokainen taaplaa tyylillään. Eikö niin Tapani? Minusta on hienoa että jotkut viitsii jakaa tietoaan ja kokemuksiaan täällä. Niistä on paljon hyötyä meille, joilla on työkalut ja halu ja paikka jossa viedä tämä harrastus vielä pidemmälle.

Ei millään pahalla... Markku

Käyttäjän lisäys viestiin 21.5.2015 klo 09:55:10 Näin se mennee. Kun oikein jaksaa sutta huutaa, niin kyllä se susikin sieltä vastaan jolkuttaa. Katsokoon kukin omaan peiliinsä. -tapani-

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.