Eiköhän perusteta New Vop?

STRÖMMER HEIKKI 04.01.2015 09:18

Minä olen yksi niistä, joka en ole kokenut hyötyväni SF- Caravan jäsenyydestä yhtään mitään. Samat alennukset + muuta etua saan kuulumalla Autoliittoon. No TB:ltä saan alennusta kaasupullosta jäsenkortilla, mutta samanlaisen pullon saan paljon halvemmalla ilman jäsenkorttia esim. Puuilosta. Kuulun myös niihin jotka harrastavat puskaparkkeja, koska en ymmärrä miksi hankkisin ensin täydellisesti varustellun matkailu-ajoneuvon, ja sitten leiriytyisin leirialueella ja maksaisin palveluista joita en tarvitse. Ehdotan siis että perustetaan New Vop ry, joka ei järjestä mitään kokoontumisia tms. Siis järjestö jolla on vain nettisivut joiden kautta jäsenet voivat pitää yhteyttä. Kysyä neuvoa muilta jäseniltä jne.

YLINIEMI SEPPO 04.01.2015 09:29

Kannatetaan.

AMINOFF BERNDT 04.01.2015 09:35

Jep! Olen mukana! Benkku

AHJOS TIMO 04.01.2015 10:34

Heikki Strömmer ehdotti: "Ehdotan siis että perustetaan New Vop ry, joka ei järjestä mitään kokoontumisia tms. Siis järjestö jolla on vain nettisivut joiden kautta jäsenet voivat pitää yhteyttä. Kysyä neuvoa muilta jäseniltä jne. "

Turha sellaista on perustaa. Liity sivustolle www.karavaanari.org Siellä hiljattain tehtyyn kyselyyn vastanneista noin 80% kertoo olevansa SFC:n jäseniä, mutta sitä ei edellytetä eikä mitään muutakaan maksullista jäsenyyttä.

Minusta on kyllä hyödyllisempää kuulua SFC:hen kuin Autoliittoon. Kuuluin siihen muutamia kymmeniä vuosia ja jonkin aikaa molempiin. Eihän matkailuautoilija saa Autoliitosta mitään sellaista etua, jota ei saa SFC:n jäsenenä, mutta Caravan-lehdessä on matkailuautoilijalle enemmän luettavaa kuin Moottori-lehdessä ja sitten on vielä mahdollisuus keskustella tällä foorumilla.

KAASINEN PERTTU 04.01.2015 10:47

K1 katsastuksessa autoliiton kortti kelpasi paremmin katsastus alennukseen!

AHJOS TIMO 04.01.2015 10:54

Mutta siitä Autoliiton jäsenkortista joudut maksamaan enemmän kuin mitä saat K1-katsastuksesta alennusta.

STRÖMMER HEIKKI 04.01.2015 11:44

Ahjoksen Timolle. No kävin karavaanarit.org sivustolla, eikä siitä sit sen enempää. Ehkä jatkan kuten tähänkin asti. eli en keskustele siellä enkä täällä.

KNAAPI JUHA 04.01.2015 11:44

Mites nuo VR:n autojuna-alennukset? Autoliitto tarjoaa isoja alennuksia. Ei ole ulkomaanmatkailua, sorry.

HONKANEN JAAKKO 04.01.2015 12:46

Ketjun aloittaneelle, tässä yksi lisää NeW Vop:niin.Olen aivan samaa mieltä aloittajan kanssa.Oltu paikoilla Euroopassa aluemaksut neljänkympin paremmalla puolella reilusti ohi sesenkiajan,palveluja pilvin pimein mitä Caravaanari ei tarvi ainankaan minä.Mitä turhaa maksaa siitä että voi kehua miten kalliilla paikalla oli yötä. Ja nämä sivut menee niin paljon ohi ite tärkeiden asioiden vain toisten mollaamiseksi,itsernsä kehumiseksi. No näinhän se on juna meni jo,joitain jäi asemalle. Minä en ole tarvinnu mitään alennuskortteja,menen sinne minne huvittaa.Rahalla saa ja hevosella pääsee näin sanottiin ennen.

AHJOS TIMO 04.01.2015 13:18

Heikki Strömmer kirjoitti: "No kävin karavaanarit.org sivustolla, eikä siitä sit sen enempää. Ehkä jatkan kuten tähänkin asti. eli en keskustele siellä enkä täällä."

Et sitten käynyt suosittelemallani sivustolla. Se oli www.karavaanari.org eikä www.karavaanarit.org

STRÖMMER HEIKKI 04.01.2015 13:26

Honkasen Jaakolle. Helpointa New Vop:n perustaminen varmaan olisi, jos perustaisi Facebookkiin uuden ryhmän?

STRÖMMER HEIKKI 04.01.2015 13:29

Ahjoksen Timolle. Olinpa hölmö. No kävin kyllä ihan sillä suosittelemallasi sivulla, usko tai älä.

Käyttäjän lisäys viestiin 4.1.2015 klo 13:33:33 Kun olen eurooppaa kierrellyt, aika huonosti on tullut lehdet vaunu ovelle, mitä nyt joitain on puista pudonnut. Netti kyllä toimii paremminkin siellä,kuin täällä.

HUOVINEN TUOMO 04.01.2015 14:27

Hei haloo ei tämä maksu minusta Olekovin suuri, joten pystyn sen maksamaan . Saan siihen vastinetta omasta mielestäni tarpeeksi. Tyttärenikin osti vaunun ja aikoo liittyä kakavaanareihin, vaikkei välttämättä tarvii palveluita, jota kortti antaa. T. Tuomo

AHJOS TIMO 04.01.2015 14:42

Heikki Strömmer kirjoitti: "Helpointa New Vop:n perustaminen varmaan olisi, jos perustaisi Facebookkiin uuden ryhmän? "

Mitä sinä oikein kaipaat? Mikä vika tai puute tässä foorumissa tai tuossa edellä suosittelemassani sivustossa on? Facebookissa on jo 4 suomenkielistä Karavaanari-ryhmää ja niiden lisäksi yksi julkinen Karavaanari-sivu. Miksi pitäisi vielä perustaa jokin aivan uusi näiden entisten lisäksi?

SILMUNEN HANNU 04.01.2015 16:24

Tässä foorumissa on kaksi isoa vikaa:

a) Kaikki tieto häviää tähän kilometrien mittaiseen ketjuun. Ollakseen toimiva, sivustolla pitäisi ehdottomasti olla ainakin maakohtaisia paikoillaan pysyviä yläotsakkeita.

b) Tälle foorumille tulevat kaikki, sellaisetkin joita aihe sinällään ei kiinnosta, mutta joilla on halu riidellä ja räyhätä. Asialliseen matkailusivusoton eivät kuulu kommentit, missä kerrotaan toisen olevan avuton ja typerä kun kysyy neuvoa itseään askarruttavasta asiasta. Tämä puolestaan karkottaa sivustolta asiasta kiinnostuneet.

Orgiin varmaan järjestyisi paikoillaan pysyviä otsakkeita lisää, mutta siellä taas on melko vähän ulkomaan matkailusta kiinnostuneita.

Tiedon/kokemusten hajaannuttamista kovin moneen paikkaan en itse pidä järkevänä kun eihän meitä muutenkan ole liian montaa niitä kokemuksia jakamassa.

Jottain tarttis tehrä, sitä mieltä olen minäkin. Ja pettynyt siihen, miten, ja miten vähän VOP-kerhon lopettamista uusimmassa lehdessä käsiteltiin. Olen kuitenkin saanut sen käsityksen, että asiasta olisi tarkoitus keskustella seuraavassa Liiton kokouksessa, ja itse elättelen vielä edes pienen pientä toivetta siitä, että SFC tekisi asian eteen jotain, Heinosen kommentista huolimatta...

Minusta olisi aivan käsittämätöntä, jos tämä karavaanmatkailu-järjestö jättäisi matkailun täysin retuperälle.

Mutta hyvä varmaan olisi miettiä että mitä me matkustelevaiset nyt kaipaamme!?

t.Kaarina

Käyttäjän lisäys viestiin 4.1.2015 klo 17:01:31 kirjoitin vahingossa väärin, en tarkoittanut Heinosta vaan Hämäläistä puheenjohtajan palstalla..

HALINEN HARRI 04.01.2015 16:58

Luin että jonkin tutkimuksen mukaan orgissa on 80 % SFC:n jäseniä. Useimpien syy olla pelkästään orgissa on asiallisempi kielenkäyttö kuin Etuteltassa. Ihmettelen miksei täällä esiintyvää panettelua ja inttämistä ei voi hoitaa yksityisviesteillä koska harvaa ulkopuolista henkilöä ko keskinäinen keskustelu kiinnostaa.

Käyttäjän lisäys viestiin 4.1.2015 klo 20:52:03 Siis SFC:n yhdistyaten/kerhojen jäseniä.

VALTONEN MARTTI 04.01.2015 19:21

Strömmer, sinulla ei siis ole mitään käsitystä siitä työstä minkä järjestömme on tehnyt että lainsäätäjä on mahdollistanut meille nykyisen levyisten vaunujen / autojen käytön.

Ei käsitystä siitä mitkä olisivat nopeusrajoituksemme ilman järjestöä....

Ei käsitystä mitkä olisivat painorajoitukset ilman järjestöä.....

Ei käsitystä mitkä olisivat ajokorttisäännökset ilman järjestöä.....

Tässä vain pieni ripaus asioista joita nykykaravaanari pitää itsestäänselvyyksinä kun ei tunne taustaa ja etujärjestönä toimimisen historiaa.

...vai mitä tarkoitit sanomalla ettei järjestöstä ole sinulle hyötyä..?

Etujärjestön luonne ei ole pelkästään jotain lauttalippualennusten järkkäilyä.

SILMUNEN HANNU 04.01.2015 19:28

Ottamatta kantaa noihin esittämiisi asioihin (joiden historioita en tunne), arvelisin Heikin ja monen muun tarkoittavan asioita, joita saa VAIN olemalla järjestön jäsen.

Nuohan mainitsemasi asiat kuuluvat kaikille, rippumatta minkään järjestön jäsenyydestä.

t.Kaarina

VALTONEN MARTTI 04.01.2015 22:05

Oikea havainto Kaarinalta. Ehkäpä pitäisikin olla niin että nuo edut kuuluisivat vain jäsenille joiden maksuilla ne aikanaan on liitto ajanut.

SILMUNEN HANNU 04.01.2015 22:19

En ole tuota mieltä, etkä ehkä sinäkään.

Ehkä sekään ei ole se pääpointti, että on etuja vain jäsenille, ennemmin ehkä niin, että tuntisi järjestön ajavan omia intressejään eikä ainakaan olevan niitä vastaan :)

Jos on jotain "sata vuotta sitten" tapahtuneita juttuja, niin ehkä ne eivät enää tänä päivänä kolahda riittävästi.

Enkä kyllä tiedä ovatko kahdeksaakymppiä ajavat karavaanarit jotenkin riemuissaan siitä, että saavat ajaa 80km/h, kun kaikkialla mualla Euroopassa saavat ajaa yleisin nopeusrajoituksen mukaisesti.

Mikä meidän painojutuissa sitten on hyvää? Tai ajokorteissa?

Ja edelleen, nuo eivät liity ulkomaanmatkailuun mitenkään, ja siitähän puutteesta tässä on kyse.

t.Kaarina

HÄMÄLÄINEN MARKKU 04.01.2015 23:40

"minkä järjestömme on tehnyt että lainsäätäjä on mahdollistanut meille nykyisen levyisten vaunujen / autojen käytön.

Ei käsitystä siitä mitkä olisivat nopeusrajoituksemme ilman järjestöä....

Ei käsitystä mitkä olisivat painorajoitukset ilman järjestöä.....

Ei käsitystä mitkä olisivat ajokorttisäännökset ilman järjestöä....."

Kaikki edellä olevat asiat, paitsi nopeudet on sovittu kansainvälisesti, joden solmisessa Suomen sana tuskin on paljoa painanut.

Matkailuautojen nopeusrajoitus on perua ajalta jolloin sellaisen sai tehdä vain yli 3,5 t autosta ja valmiita autoja ei saanut tuoda. Nopeusrajoitusta ei muutettu rangaistuksena autoverovapaudesta. Monissa muissa maissa matkailuautoilla ei ole ajoneuvokohtaista nopeusrajoitusta.

Matkailuvaunujenkin nopeudet ovat kansainvälisesti samaa tasoa kuin Suomessa.

Tuskin SFC:llä on paljoakaan painoarvoa kansainvälisissä säädoksissä. Euroopassa on liki 1,5 milj. matkailuautoa ja yksin Saksassa myydään n. 20000 autoa vuodessa, joten siitä voi päätellä järjestomme painoarvon kansainvälisissä sopimuksissa.

Em. syystä esim. ajokorttivaatimus painorajan nostoon ei etene, ollaan Suomessa mitä mieltä asiasta tahansa

ADAC ranskalaisn sisarjärjestönsä kanssa lienevät Euroopan suurimmat autoalan lobbajat, myös matkailuajoneuvojen osalta.

Kyllä SCF jäsenyyden edut tulevat muualta ja niitä etuja tulisikin kehittää palvelemaan jäsenistöä.

NIEMINEN PENTTI 05.01.2015 00:02

En Heikki ymmärrä aloitustasi.Jos olet tyytymätön Karavaanarit-palveluihin,on kaikkein helpointa että jatät jäsenmaksun maksamatta,jäsenyytesi raukeaa.Ei tule karhukirjeitä.En ymmärrä sitä kritiikkiä mikä kohdistuu omaa järjestöä kohtaan.Mene mukaan päättävään kokoukseen ja kerro mikä mättää,ja jos siellä enemmistö on kanssasi samaa mieltä saat taatusti muutoksen aikaan.Tätä sinun tapaa toimia kutsutaan jossain päin että paskoo omaan pesään.Minä en ainakaan niin halua.On varmasti toimintatapoja jotka ärsyttää,mutta niihin pitäis pyrkiä vaikuttaan muuten kuin sotkemalla omaa pesää.Ero järjestöstä on helpoin;toimia aktiivisesti järjestössä on hitaampi tie,mutta jos saa tukea saa oman tahtonsa ehkä läpi.Mene mukaan ja vaikuta,järjestön toiminta tulevaisuudessa on ehkä näköisesi.

AHONEN KAI 05.01.2015 00:10

"Kyllä SCF jäsenyyden edut tulevat muualta ja niitä etuja tulisikin kehittää palvelemaan jäsenistöä. "

Ehkä jankutan, mutta mitä loistavaa on konttorin väki saanut aikaan, mihin ottanut kantaa, osallistunut yleiseen keskusteluun, esittänyt muutoksia, parannuksia?

Se että perustettaisiin taas uusi firma ajamaan karavaanarin asioita Jameksen jalanjäljissä ei ole kovinkaan järjellistä, silloin kun se perustettiin, siihen liittyneet oli kuin helluntaiherätyksen saaneita, kaikki oli niin erilaista ja vapautunutta.

Nyt kun se kotkanpesän rahastus ja kusetus on monelle konkretisoitunut, ei se niin kivaa kuulemma olekkaan.

Edelleen olen mieltä että jos SFC saataisiin Autoliiton alajärjestöksi, henkselit joita paukuttaa olisivat moninkertaiset, ja myöskin paukuttaja olisi tehtäviensä tasalla aktiivisena.

Käyttäjän lisäys viestiin 5.1.2015 klo 00:15:20 Tuon unohdin, saan vuodessa 10€ alennuksen Helsingborg-Helsingör lautalla, toisen suunnan kombibiljetillä en.

AHONEN KAI 05.01.2015 00:39

"Mene mukaan ja vaikuta,järjestön toiminta tulevaisuudessa on ehkä näköisesi. "

Eiköhän tämä Piilosen konttori ole jonkinnäköisessä työsopimussuhteessa, joten siihen vissiin pääse puuttumaan kuin muuttamalla tätä koko systeemiä, tämä suojatyöpaikka säilyy tekemättömyyksineen ihan sen aikaa kuin haluamme.

Ja nämä kaffeella konttorilla kävijät kravattiukot eivät ainakaan siihen puutu.

STRÖMMER HEIKKI 05.01.2015 13:42

Valtosen Martille. No itse vedän vaunua kevyellä kuorma-autolla. Onko mielestäsi järjestömme ansiota että tarvitsen siihen ce ajokortin? Edelleen, onko mielestäsi järjestömme ansiota että rekatkin Suomessa saavat olla 2,55m leveitä? ja edelleen, onko mielestäsi järjestömme ansiota, että Suomessa vaunua saa vetää vain 80 km/h, kun monessa muussa euroopan valtiossa rajoitus on vaunullekin 100 km/h. Tarkemmin kun asioita ajattelet, huomaat että mitkään edellä luettelemistani asioista eivät ole järjestömme ansiota, vaan asuntovaunun leveys saa olla aivan sama, kuin muidenkin perävaunujen leveys. Nopeusrajoitus sama kuin muunlaistenkin perävaunujen vetäjille. Entä onko mielestäsi järjestömme ansiota, kun asioin Best caravanissa ja esitän jäsenkortin alennuksen toivossa, minulle vastataan että heillä ei ole myynnissä sellaisia tuotteita joista jäsenkortilla saisi alennusta?

VALTONEN MARTTI 05.01.2015 13:53

Kyllä näitä päätöksiä tehdessä aloite usein tulee etujärjestön taholta ja viranomainen pyytää myös niiltä lausunnon kuten muiltakin ao. tahoilta jos katsoo jotain tarpeelliseksi muuttaa

Käyttäjän lisäys viestiin 5.1.2015 klo 13:55:30 Strömmer, pitkään Suomessa vedettiin vaunuja puolisen metriä kapeampina.

STRÖMMER HEIKKI 05.01.2015 14:07

No tämä typeräksi osoitettu ideani lähti siitä, että olin hyvin tyytyväinen Vop-kerhoon. Kerho lakkautettiin, kun kukaan ei osallistunut tapahtumiin, käsittääkseni se oli se perimmäinen syy. Eli ulkomaan matkailijoille järjestettiin tapahtuma kotimaassa, eikä ketään kiinnostanut, ei minuakaan. No mun käsitykseni ulkomaan matkailijoista on se että he haluavat matkailla perhekeskeisesti, eli nauttivat ihan eri asioista kuin he jotka haluavat vuodesta toiseen viettää aikaa kausipaikalla monien muiden samanmielisten kanssa. Ulkomaanmatkailijoille siis pitäisi olla toimivat nettisivut, joiden kautta he voisivat pitää yhteyttä toisiinsa juuri senverran kuin tuntevat tarvetta. Mutta heitä ei kiinnosta mitkään suurelle porukalle järjestetyt treffit. Ei minuakaan. Tykkään kysyä neuvoja samanmielisiltä, mutta tykkään matkailla kaksin vaimon kanssa.

HIETAVUORI JUHA 05.01.2015 14:14

Morjes Heikki . Ei minuakaan nuo treffit kiinnosta , nyt kyllä Hesaan messuille aiotaan tutkimaan uusia suuntia matkailu osastolle . Meillä myös sama vika kahdestaan reissataan silloin kun johonkin suuntaan lähdetään . Nyt on vähän mennyt heikosti tuo terveyden kanssa ,mutta Budapestiin kuitenkin aiotaan keväällä suunnata . Haller Camping jälleen kohteena .

STRÖMMER HEIKKI 05.01.2015 14:15

Valtosen Martille. Ehkäpä se olikin vain liittomme ansiota että liityttiin eu:n, sen jälkeen mitat ovat olleet samat noin euroopan laajuisesti. No vanhin vaunu, jonka kanssa olen ollut tekemisissä, oli vm -74 Tabbert Comtesse, joka oli saman levyinen kuin tämä nykyinen vm 2011 Solirer Artic. Että aika vanhoista asioista puhut.

Käyttäjän lisäys viestiin 5.1.2015 klo 16:27:31 Liittomme on tehnyt myös paljon työtä matkailuautojen käyttövoimaveron vuoksi, vai mitä? Ehkä sen takia vero perustuukin painoon, eikä todellisiin päästöihin. Näin Karavaanarit ry on ollut varmistamassa että verokertymä olisi mahdollisimman suuri. Mutta tämäkään aihe, johon Karavaanarit ry ei mitenkään ole pystynyt todellisuudessa vaikuttamaan, ei liity mitenkään ulkomaan matkailuun, vai liittyykö mielestäsi?

STRÖMMER HEIKKI 05.01.2015 14:18

Kaarina, olen salainen ihailijasi.

VALTONEN MARTTI 05.01.2015 16:47

Heikki onko Solikkasi 250 vai 227 leveä?

Muuten yksilöllisestä kytkennästäkin luovuttiin vasta n. 1978 jälkeen ristiinkytkennän saadessa lainvoiman. Ensimmäisellä vaunullani juuri silloin oli perävaunukirja eikä sitä siis olisi saanut verää muilla autoilla. Eikä autollani muita vaunuja.

Käyttäjän lisäys viestiin 5.1.2015 klo 16:49:03 Mitä vikka muuten on puhua vanhoista asioista? Vai onko ne vain hyvä syrjäyttää näyttääkseen olevansa oikeassa?

Käyttäjän lisäys viestiin 5.1.2015 klo 16:49:24 ...vikaa siis..

STRÖMMER HEIKKI 06.01.2015 01:15

Artic on aina 227 cm leveä. Finlandia on se 250 cm. Se yksilökytkennästä luopuminen siis ei koskenut vain asuntovaunuja, niinkuin annat ymmärtää. Kuorma-autojen perävaunuja, niin puoli- kuin täysperävaunujakin koski yksilökytkentä. Eli kun kaupallisessa liikenteessä siirryttiin ristiinkytkentään, siinä sivussa laki alkoi koskea myös asuntovaunuja ja ns. kevytperävaunuja. Eli sekään ei ole mikään karavaanareiden aikaansaannos, mutta karavaanareita ei varmaan ihan hirveästi häiritsisi, vaikka oltaisiin edelleen yksilökytkennän piirissä asuntovaunujen kanssa. Eli montako kertaa päivässä vaihdat autosi perään eri asuntovaunun noin keskimäärin? Eilen vaihdoin ajamani puoliperävaunun vetoauton perään 3 kertaa eri perävaunun. Mutta oli lyhyt päivä, ja vaihtoja tuli sen vuoksi vain noin vähän. Samaa asuntovaunua vedän jo neljättä vuotta, toisin nyt on eri auto kuin aluksi, että kerran olisin joutunut tekemään kytkentäkatsastuksen.

HISSA PERTTI 06.01.2015 11:33

Jäsennumeroni on 1079. Se on SFC alkutapaleelta. Otan silloin tällöin osaa nähin keskusteluihin.

Niinhän se meni sitten tämäkin aihe ketjun jatkuessa pieleen.

Ymmärsin ketjun aloittajan tarkoittaneen ensisijaisesti tiedon saantia Eurooppalaisista kohteista, kulttuurista, tavoista jne. Miksi tähän sotketaa siihen kuulumatonta asiaa?

Jonkun älynväläys oli nostaa puskaparkkeeerajat tapeetille. Tämän tyyppinen kannanotto on amatöörimäisen huono. Se ei missään nimessä lisää SFC asiantuntemusta matkailujärjestönä.

Matkailemme asuntoautolla Euroopassa 1,5 - 2 kk /vuosi.

Viime keväänä huhtikuussa olimme Budapestissä leirintäalueella 2 vrk. Kävimme suihkussa, otimme vettä ja tyhjäsimme kemsan. Tuohon aikaan vuodesta mitkään muut mahdollisuudet eivät olleet käytettävissä. Edellisen kerran olemme olleet leirintäalueella - 70-80 -lukujen vaihteessa.

Syy tähän on yksinkeraisesti siinä,että liikumme matkailullisesti kiinnostavien tapahtumien ja nähtävyyksien perässä ja matkailuauto keino saavuttaa ne. Olisi järjen vastaista suunnitella ajoreitit leirintäalueketjujen mukaan.

Nyt yövymme siinä, missä kulloinkin satumme olemaan. Kylien ja pienten kaupunkien toreilla, kirkkojen parkkipaikoilla, pursisatamissa, raatihuoneiden parkkipaikoilla jne..

Automme ei siis ole status ja huonon itsetuntoni tuki. se on , korostan vielä, keino saavuttaa muilla keinoin saavuttamaomat kiinnostavat matkailukohteet niin kotimaassa kuin ulkomailla.

Ehdoton edellytys Euroopassa on, että auto on sen kokoinen jotta se sopii kaupunkien parkkiruutuinin ja että sillä voi liikkua kaupunkiliikenteessä

Kannattaa muistaa, että kirjoituspöytätiikerit on eri porukkaaa kuin reissussa viihtyvät.

Ei tästä SFC ´stä ulkomailla ole haittaa. jos ei hyötyäkään. Lehdessä on silloin tällöin kiinnostavia eurooppalaisia tarinota - kiitos niistä.

Tätä kirjoitusta on turha lähteä repostelemaan. Saman henkiset sen ymmärtävät ja muiden ei tarvitsekaan

KNAAPI JUHA 06.01.2015 12:02

Voi tuotakin omahyväisyyttä. Minun mielipiteeni kun on ainoa oikea ja sitä on turha ryhtyä repostelemaan. Saa kai saakeli itsekukin matkustella ihan sillä tavalla, kuin kokee sopivaksi.

STRÖMMER HEIKKI 06.01.2015 12:10

Aika moni entiseen Vop-kerhoon kuulunut kokee Hissan Pertin matkailutavan oikeaksi. Minäkin, paitsi en kulje tapahtumien perässä. Jylhät maisemat kiinnostavat eniten.

Käyttäjän lisäys viestiin 6.1.2015 klo 12:17:58 Tosin 6,5 metrinen jenkkiveturini kompensoi pientä piliäni. Vaimokin sanoi auton hankittuani että " minä en tuommoiseen pornokeisarin autoon kiipeä".

AHJOS TIMO 06.01.2015 15:23

Pertti Hissa kirjoitti: "Ymmärsin ketjun aloittajan tarkoittaneen ensisijaisesti tiedon saantia Eurooppalaisista kohteista, kulttuurista, tavoista jne. Miksi tähän sotketaa siihen kuulumatonta asiaa?"

Hyvin luettu rivien välistä, mitä aloittaja oikeastaan tarkoitti verratessaan kaasun hintaa Teboililla SCF-kortilla ja Puuilossa, jotka ovat kumpikin vain Suomessa toimivia yrityksiä. Me, jotka emme osanneet lukea rivien välistä, emme tajunneet, että kysymys oli tiedon saannista Eurooppalaisista kohteista, kulttuurista ja tavoista jne.

SILMUNEN HANNU 06.01.2015 15:41

Ai. Minun mielestäni aloittajan viestissä oli ihan selkeästi kirjoitettuna. "Ehdotan siis että perustetaan New Vop ry, joka ei järjestä mitään kokoontumisia tms. Siis järjestö jolla on vain nettisivut joiden kautta jäsenet voivat pitää yhteyttä. Kysyä neuvoa muilta jäseniltä jne."

Ja kun on kerran kysymys uudesta Vop-kerhon tulemisesta, niin pitäisin itsestään selvyytenä että neuvot jäseniltä liittyvät ulkomaanmatkailuun. Ei minun ainakaan tarvinnut rivien välistä mitään lukea.

t.Kaarina

SILMUNEN HANNU 06.01.2015 15:47

Jotenkin tuntuu olevan vallalla outo riidanhaluisuus. Olisiko se mahdollista saada jotenkin pois ja mistä se mahtaa johtua?

t.Kaarina

SUOMI SEPPO 06.01.2015 15:55

Ei kai sitä pois suljeta vaikka tavattaisiinkin ihan nokattain ? @seppo

SILMUNEN HANNU 06.01.2015 15:57

Minusta ainakin olisi kiva "tavata nokattain":)

t.Kaarina

HUOVINEN TUOMO 06.01.2015 16:05

Ootte kyllä omituisia, kun kehtaatte jauhaa samaa sontaa, ku viime vuonnakin. Ite asunnossa pattaijalla ja mukavoo on. Kesällä sitten taas autolla ja sekin on mukavoo oli sitten puskassa tai caravaanialueella. T. Tuomo

SILMUNEN HANNU 06.01.2015 16:15

Mitä sonnan jauhamista Tuomo tarkoitat?

t.Kaarina

HUOVINEN TUOMO 06.01.2015 16:28

Riitelyä asioilla. Jokainen taplaa tyylillään. Minusta on mukavaa keskustella ihmisten kanssa asiallisesti ja toista kunnioittaen joka puolella maalimaa. T. Tuomo

SILMUNEN HANNU 06.01.2015 16:36

Ok. Niin varmaan useimman mielestä, siis mukava keskustella asiallisesti ihmisten kanssa, toistaan kunnioittaen.

Vaan kun ylimalkaan heiti tuon sonnan heittelyn, olisi se saattanut tarkoittaa Vop-kerhoa tai puskaparkkeerausta esimerkiksi, näistä kun tässä on keskusteltu....

Siksi halusin saada tarkennuksen asiaan.

t.Kaarina

STRÖMMER HEIKKI 06.01.2015 17:26

Kaarinalle. Omituinen riidanhaluisuus, johon minäkin usein törmäsin, kunnes sit kyllästyin ja lakkasin kirjoittelemasta pitkäksi aikaa, johtuu käsittääkseni joko kansan luonteesta, tai joidenkin yksilöiden luonteesta. Näillä henkilöillä on johtoajatuksena se että, jos joku muu keksii ratkaisun siihen ongelmaan jonka kanssa olen jo monet kerrat paininut, on idea huono ja sen esittäjä typerys, ellei suorastaan ääliö.

STRÖMMER HEIKKI 06.01.2015 17:39

Ahjoksen Timolle. Henkilökohtaisesti olen hankkinut tiedot eri kulttuureista yms ihan muualta kuin SFC:n kautta. Esim netistä. Se mielestäni on huomattavasti parempi paikka ko. tiedon hankintaan, kuin Caravan-lehti. New Vop:n ideana oli olla asiasta kiinnostuneiden ja sitä harrastavien henkilöiden ilmainen tiedonhankinta sivusto, jota ylläpidetään vapaa-ehtois pohjalta. Siis sivusto, josta kukaan ei rahallisesti hyödy mitään. Ideana siis todella typerä, vai mitä?

AHJOS TIMO 06.01.2015 19:33

Heikki Strömmer kirjoitti: "Ahjoksen Timolle. ... Siis sivusto, josta kukaan ei rahallisesti hyödy mitään. Ideana siis todella typerä, vai mitä?"

Tuo sisältää ilmeisesti jonkin minuun kohdistuvan tölväisyn, jota en ymmärrä. Olen perustanut ja ylläpitänyt omalla kustannuksellani erilaisia sivustoja Webissä syksystä 1995 alkaen. Sitä ennen minulla oli kotisivu amerikkalaisessa CompuServessä. Olen myös perustanut muutamia osakeyhtiöitä, yhden osuuskunnan ja yhden säätiön. Tältä pohjalta arvioin ehdottamaasi hanketta seuraavasti:

Unohda "ry". Rekisteröity yhdistys kohtaisi samat ongelmat kuin hiljattain lopetettu VOP-kerho. Yhdistyksen talous- ym. hallintoon kohdistuu suuremmat juridiset vaatimukset kuin kerhon ylläpitoon.

Web-sivuston ylläpito vaatii teknistä osaamista. Jo olemassa oleva sivusto www.karavaanari.org soveltuisi mielestäni hyvin siihen tarkoitukseen. Miksi tyrmäsit heti sen vaihtoehdon? Tietysti asiasta olisi hyvä sopia etukäteen sen sivuston ylläpitäjän kanssa, jota minä en henkilökohtaisesti tunne enkä millään tavalla edusta.

Kaikkein helpointa on perustaa avoin tai suljettu keskusteluryhmä Facebookiin. Se ei maksa mitään eikä vaadi minkäänlaista tietoteknistä osaamista. Kuitenkin keskusteluryhmät tarjoavat hyvin monipuoliset toiminnot ja siellä voi julkaista myös erilaisia tiedostoja. Facebook-ryhmän voit perustaa vaikka jo tänään vai odotatko, että jonkun muun pitäisi toteuttaa se puolestasi?
STRÖMMER HEIKKI 06.01.2015 23:19

Mä itse ehdotin aikaisemmin tässä viestiketjussa, ryhmän perustamisesta facebookkiin, koska niin se on helpoin tehdä. Kyllä joku sen sit heti torpedoi typeränä ideana, en nyt muista kuka, mut voin kaivaa sen tästä viestiketjusta, jos haluat. Mun mielestä sen vähän mitä olen tutustunut karavaanari.org:n antaa mulle kovin sekavan kuvan orgista. Kaikki mahdolliset aiheet sekaisin. No ehkä olen niin tyhmä etten osannut käyttää sitä, mut ensivaikutelma oli siis huono.

Käyttäjän lisäys viestiin 6.1.2015 klo 23:29:30 Kaivoin sen esiin. Se olit sinä joka torpedoit facebook idean suoralta kädeltä. Kas kuinka nyt ehdotat sitä itse? Vai onko niin että idea on huono, jos sen esittäjä on väärä. Henkilökohtaisesti en ole kuitenkaan perustanut kuin yhden osakeyhtiön, sen jota olen nyt pyörittänyt 21 vuotta. Sen kotisivujenkaan tekemiseen ei järkeni riittänyt, vaan piti turvautua isoveljeni apuun.

AHJOS TIMO 07.01.2015 06:49

Vastaus Heikki Strömmerille:

En muista käyttäneeni sanaa "typerä" arvioidessani mitään ehdotustasi.

Facebook-ryhmän perustamisen ideaa kritisoin sen vuoksi, että haulla "Karavaanarit" löytyy jo ainakin neljä keskusteluryhmää. Ehkä kannattaisi ensin tutustua niihin ja selvittää, voisiko jokin niistä olla toivomasi kaltainen tai tulla sellaiseksi. Uusi ryhmä on teknisesti helppo perustaa, mutta on paljon vaikeampaa saada muita ihmisiä kirjoittamaan sinne. Monet ulkomaanmatkailua harrastavat karavaanarit ovat eläkeläisiä, jotka eivät halua edes liittyä Facebookiin omien ennakkoluulojensa vuoksi.

Olen itse jäsenenä kolmesssa hyvin aktiivisessa Facebook-ryhmässä, mutta en ole mitään niistä perustanut enkä kuulu niiden ylläpitäjiin. Sen vuoksi minulla ei ole täsmällistä tietoa siitä, minkälaisia työvälineitä Facebook tarjoaa niiden ylläpitäjille. Rivijäsenenä saa kyllä sen vaikutelman, että niihin ladattua aineistoa ei pysty mitenkään ryhmittelemään erilaisten alaotsikoiden alle. Kaikki se aineisto, jota lukijat ovat sinne lähettäneet, on tallessa lähetysajankohdan mukaisessa aikajärjestyksessä.

Ymmärtääkseni haluttaisiin luoda sellainen ulkomaanmatkailun tietopankki, jonne lähetetty tietämys olisi ryhmiteltynä maittain ja toisaalta aihepiireittäin (esim. tiemaksut tai kaasujutut eri maissa). Sellaiseen tarkoitukseen sopii Facebook-ryhmää paremmin keskusteluohjelma, jollaista esim. Karavaanari.org käyttää.

Käyttäjän lisäys viestiin 7.1.2015 klo 07:07:39 Valitse Karavaanari.orgin päävalikosta kohta "Foorumi" tai mene sinne suoraan alla olevalla linkillä. Voiko asioita tätä selkeämmin ryhmitellä? http://karavaanari.org/index.php?action=forum

HAAPANEN TIMO 07.01.2015 09:21

Ei mikään ole sekava jos jaksaa asiat opetella. Itse ne ole koskaan orgia jaksanut niin pitkään kaivella että olisin siitä selvän saanut.

Ensivaikutelma on oikein helkkarin sekava, juuri kuten Heikki sanoo.

@timppa

HYTÖNEN RAIMO 07.01.2015 09:24

Miksi perustaa uusi kun entinenkään ei menestynyt? Aika on nyt toinen kuin alkuperäisen VOP:n perustamisen aikaan, eli kaikki tiedot saa nopeammin ja ennen kaikkea ajan tasaisina netistä, kuin nyt jo edesmenneestä VOPista. Ja löytyyhän lisätietoa matkakertomusten muodossa jonkin verran Caravan -lehdestäkin, eli jotakin hyötyä on kattojärjestöstäkin.

Eli kepeät mullat VOPin haudalle, levätköön rauhassa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.