- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Vop-kerhosta vielä
Vop-kerhosta vielä
"Kokonaan eri juttu on pohtia, tarvitaanko me edes mitään ulkomaan matkailun opastusta, netti on pullollaan tietoa matkailusta ja toveriapu pelaa jo tänä päivänä."
Tuohon netissä tarjottavaan toveriapuun tarvittaisiin juuri liiton apua. Nyt on tilanne jos joku kysyy ja saa vastauksen täällä keskustelupalstalla, niin puolen vuoden kuluttua sitä kysymystä vastauksinen ei edes löydä.
Jäsenistöä palvelemaan tarvittaisiin erilainen formaatti josta tiedot löytyisivät paremmin.
Minunkin mielestä tarvitaan.
Veli-Pekka ei kylläkään tarvitse, mutta ajattelen lähinnä niitä jotka vasta on aloittelemassa ulkomaan matkailua. Jos tämä taloustilanne ei oikein huonoksi mene ja kun suuren ikäluokat rynnii eläkkeelle ja kun raha pakottaa heidän ranteitaan niin elämättömän elämän kaipuuhan siitä syntyy. Ja alkaa silloin kun sittenkun -elämä loppuu.
Monilla on ennakkoluuloja mm. turvallisuuden suhteen joita jaettu dis-informaatio ei suinkaan vähennä. Toinen suuri harha joka monella on, että pitää olla vähintään kielten maisteri jotta vaikkapa Espanjaan tai Portugaliin voi lähteä. Jopa kaasupullon kierteestä on onnistuttu tekemään elämää suurempi kysymys.
Asiallista informaatiota tarvitaan ja erityisesti tietoa siitä mistä tietoa saa. Se aika jossa tietoa jaetaan kahdesti vuodessa vain tietyssä paikassa on auttamatta mennyt.
Nyt eletään online aikaa 24/7/365 myös karavaanareita koskevassa tiedotuksessa.
Niinpä, Matti, minä en enää opastusta tarvitse, kun mulla on se sun n.parikymmentä sivuinen opas hyvine linkkeineen, Euroopassa sillä pärjää kokenutkin matkailija, puhumattakaan aloittelevista.
Tuollaisista toveriavuista oli tarkoitus juuri puhua, ei siihen mielestäni mitään uutta organisaatiota tänä päivänä tarvitse perustaa, riittää kun nykyinen saadaan toimimaan. Ja kyllä aloitteleva leirintämatkailija jo tänä päivänä osaa nettiä käyttää.
Hyväähän tällainen ideointi on, tulisivat nyt seuraavaksi aloittelevat kertomaan, mikä heitä eniten hyödyttäisi ja poistaisi turhia ennakkoluuloja.
Veli-Pekka
Tämä homma on jotenkin viksahtanut.
Hyvä esimerkki on tuo kaasupullojuttu. Saksalaisen nettikaupan sivuilla myydään 39 eurolla manuaalisesti ohjattavaa kolmitieventtiiliä joista yhteen haaraan saa kytkettyä suomalaisen pullon ja toisen espanjalaisen. Haaroihin voi vielä asentaa venttiilit tyyliin grillikaasun ulosotto. Suomalaisen/saksalaiseen pullon suomalainen paineen alennusventtiili ja espanjalaisen espanjalainen ja se on siinä.
Kaikki tarvikkeet on CE-merkittyjä ja kaasuasentaja ei kauan kaavoja kääntele venttiilin asennuksessa. Ja laillinen on.
Silti tästäkin asiasta on tehty elämää suurempi kysymys.
"Hyväähän tällainen ideointi on, tulisivat nyt seuraavaksi aloittelevat kertomaan, mikä heitä eniten hyödyttäisi ja poistaisi turhia ennakkoluuloja. "
Marokossa tapasimme yhden pariskunnan joita noviiseksi nimitettiin, olivat käyneet siellä Hartolan rututapaamisessa kertaalleen ja olivat yrittäneet kysellä kuulemma vähän yhdeltä sun toiselta miten etelässä talvet vietetään, saamatta minkäänlaisia vinkkejä, oli kuulemma niin sisäänlämpiäviä olleet porukat joiden kanssa olivat yrittäneet ottaa kontaktia.
Huonoa siinä vissiin on kertoa mikä ei ole ihan vielä kopitettuna ulkomaan reissaamisessa.
Kymmenen vuotta sitten huutelin rutujen perään, jotta miksi kannattaa viettää talvensa etelässä ja miten siellä saa aikansa kulumaan.
Silloinen noviisi, Korhosen Kari, oli ainoa, joka vaivautui kertoilemaan kokemuksiaan ja tekemisiään etelässä, kiitos vieläkin Karille.
Opin näistä rutuista kerralla, pitäkää tunkkinne ja paistukaa sisäänne, ehkäpä sitä ulkomaan kokemusperäistä tietoutta saa muualtakin, onneksi internet alkoi toimia palveluntarjoajana.
Käyttäjän lisäys viestiin 4.11.2014 klo 09:38:31 Sama oli muutoin tilanne Espanja.orgissakin.
Mode tarjosi rutuille oikein oman osastonsakin sivuille, vaan kuihtuipa sekin saamattomuuteensa, yksi humu siellä vastaili puolihuolimattomasti kysymyksiini.
Huomaan etten oikein jaksa tarttua nyt tähän juttuun, vaikka koen, että ehkä pitäisi, kun tätä itse esille niin vahvasti nostin.
Se väsytti ja kokous turhautti, samoin sitä edeltävä yksinpuhelu kerhon johtoryhmän kanssa samoin kuin lopputulos, mikä tuntuu oudolta, ja siltä, että on jotain mitä ei kerrota.
Summa summarum, ehdottomasti tarvitaan ulkomaan- (ja myös kotimaan) matkailun "opastusta" eli Liiton on panostettava ulkomaanmatkailuun.
Onhan SF-Caravan leirintämatkailun valtakunnallinen keskusliitto, niin täytyisi sen kaiken järjen mukaan hoitaa silloin leirintäMATKAILUUN liittyviä asioita, ilman, että sitä varten pitäisi perustaa erityinen yhdistys.
Ja jos tämä on se syy, miksi kerho haluttiin vain lakkauttaa ilman enismmäistäkään toimenpidettä sen elvyttämiseksi tai edes sen tilan jäsenille kertomista (jotta olisi ollut mahdollisuus tehdä jotain muutoksia, saada systeemi toimimaan) ymmärrän asian, mutta se olisi ollut kiva saada tietää.
Tarkoitan siis sitä, että jos kyse oli siitä, että niin kauan kuin oli Vop-kerho, ei liiton tarvinnut tehdä mitään, eikä tilannetta haluttu pitää sellaisena...
Minä en allekirjoita sitä, että vain aloitteville ulkomaanmatkailijoille olisi saatava jotain. Haluaisn sen sijaan niin ja siten otimivan nettisivuston, että siitä hyötyisivät kaikki.
Ainakaan tällä 26 v kestäneellä ulkomaiile suuntautuneella automatkailukokemuksella emme ole meidän perheessä tulleet kaikkitietäviksi, vaan kyselemme ja ihmettelemme ja haemme tietoa, kokemuksia ja vinkkejä muilta matkailijoita paikoista ja seuduista, mitkä ovat meille vieraita.
Vimeksi olen tänä syksynä yrittänyt ottaa tolkkua google-kääntäjällä kääntämistäni venäläisistä blogi-sivustoista....:)
Josko saisin raapustettua jotakin tuonne Liiton suuntaan asiasta...
t.Kaarina
Minua hiukan häiritsee sellainen ilmapiiri, että nykyiset matkailevat karavaanarit eivät enää opastusta tarvitse ja nuoremmat matkustavat lentokoneella. Siellä kokouksessa eräs henkilö sanoi mm., että vaikka informaatiota on netistä saatavissa, kaikkien karavaanareiden vieraiden kielten taito ei ole niin hyvä, että he saisivat erikielisistä sivuista tolkkua. Toisena asiana hän mainitsi ryhmämatkojen järjestämisen. Varmasti tulevaisuudessakin on ihmisiä, jotka haluavat tehdä ryhmämatkoja esim. matkailuautotehtaisiin.
Matkakohteiden esittelyjen lisäksi tarvitaan jatkuvasti myös nimenomaan suomalaista matkailijaa koskevaa ajan tasalla olevaa infoa. Esimerkkejä: Suomalaisten pankkien verkkopankkiavainten toimivuus/toimimattomuus pitkäkestoisella ulkomaanmatkalla, eurooppalainen lääkemääräys, kaasupullojen täyttämistä koskevat säännökset ja käytännöt eri maissa, tiemaksut, ympäristömaksut, jne, jne, jne. Vaikka nämäkin asiat on tällä foorumilla moneen kertaan selitetty, joka vuosi tulee varmasti uusia karavaanareita, joille tällaiset asiat ovat uusia. Sitä paitsi määräykset ja käytännöt myös muuttuvat, joten kokenutkin karavaanari voi tarvita tietojensa päivittämistä.
Rohkenisiko tässä vähän sohaista vellovaa keskustelua aiheesta. Oli meilläkin VOP-tarra kymmenisen vuotta sitten auton perässä. Kävimme Rutu-treffeillä. Anti oli +-nolla meille. Olimmehan kiertäneet vuodesta -86 aktiivisesti Eurooppaa sekä vaunu koukussa että muutama kerta koppiautolla. Ehkä joillekin matkailua harkitseville saattoi olla rohkaisua tapahtumassa. Jäsenlehti oli aika vaatimaton, kuitenkin kiitos silloisille tekijöille. Eikö nykyään riitä tällainen keskustelu ja tiedonjako tämänkin aiheen alla ilman sisäänpäin lämpiäviä alakerhoja?
Oliko kukaan tämänpäiväisessä kokouksessa?
Ei tainnut hautajaiset ketään isommin kiinnostaa................
Samaaa olen Timo minäkin miettinyt....
t.Kaarina
varmaan siellä pari pukuheeboa tarvittiin, että toinen hyväksyi toisen päätöksen.
Itse lähden seminaariin jossa Magnon ja Soberanon kerrannaisvaikutuksia pähkäillään huomisen kantilta, paparazzierkille en viitsi kertoa missä se on.
Jotenkin näyttää, näin sivullisesta, siltä, että VOP:lle ei ollut enää tilausta.
Ensimmäisessä, lopettamista koskevassa, kokouksessa jäsenistö hyväksyi yksimielisesti johtoryhmän ehdotuksen kerhon lakkauttamiseksi. Hieman yllättävää. Tuhat (?) jäsentä ja kukaan ei vastustanut lopettamista?
Vopparin ( http://www.voppari.com/index.php?id=6 ) sivut kertovat tänään ...
"Ylimääräisessa kokouksessa 1.11.2014 kerhon jäsenistö hyväksyi yksimielisesti (!) johtoryhmän ehdotuksen kerhon lakkauttamiseksi."
Mitä lie sitten toinen kokous 15.marraskuuta päättänyt? Sitä ei ole kukaan vielä kertonut.
Näissä tapauksissa toimi aika yksinkertainen kyökkisykolokia.
Ensin uhotaan ja moititaan kun kerho ei tee sitä eikä tätä. Kun kerhon johti ehdottaa, että kerho lopetetaan kun aika on ajanut toiminta-ajatuksen ja toimintatapojen ohi, niin sitten vasta uhotaankin ja mennään vastustamaan lopetusta.
Kun kerhon johto pysyy kokouksessa päätöksessään syntyykin uusi tilanne. Lopettamista vastustavat toteavat mielessään, että ei helvetti tässähän voi joutua töihin jos ei äänet voittaa, koska kerhon vetovastuu siirtyy automaattisesti toiminnan jatkamista haluaville.
Ja tätä vetovastuutahan ei kukaan halua. Siksi toiminnan jatkamista haluavat eivät nyt teekään vastaehdotusta toiminnan jatkamisesta ja niin päätös kerhon lopettamisesta onkin täysin yksimielinen. Jopa ne jotka menivät vastustamaan lopettamista onkin pöytäkirjan mukaan kannattaneet lopetusta - olemalla hiljaa..
Semmosta on järjestöelämä ja semmonen on ihminen.
Olin kokouksessa jossa oli suunnilleen puolet johtokuntaa ja puolet muita.
Olisin kannattanut kerhon jatkoa, jos paikalla olisi ollut edes pari - kolmekymmentä jäsentä johtkunnan lisäksi. Katsoin ettei tuolla kiinnostuksella saada kerhoa nousuun, varsinkaan jos ja kun liitto ei panostanut siihen edes avaamalla omaa sivustoaan VOPin käyttöön.
Pän vastoin kuulimme esityksen, että ulkomaan matkaajien pitäisi pistää yhdistys pystyyn. Jos kerho, joka on kevyempi versio, ei tomi niin miten sitten yhdistyksen toiminta pyörisi. Samalla tiedot jäsivät vielä pienemmän piirin tietoon.
Nyt olisi aika ottaa askel eteenpäin ja liiton aloittaa toiminta niin koti- kuin ulkomaan matkailijoiden palvelemiseksi. Jos liitto luo sujuvat puitteet, niin en epäile etteikö jäsenistö jaa tietouttaan jos esim.nettisivusto tukisi tomintaa. Toiminta voisi olla esim. wikipedia tyyppistä jossa kaikilla on muokkausmahdollisuus omalla nimellään, mutta se vaatii myös moderaattoreita jotka karsivat suomi24 tyyppiset tekstit pois.
VOP-yhdistys, jos toteutuisi, olisi liiton "lypsylehmä" . . .
Eli ammutaan maholehmä ja tilalle lypsävä . . .
Jolloin voidaan "nahistunut" porkkana tyrkätä palkkioksi = yksi osio Etutelttaan VOPareiden käyttöön, sekin aneeminen . . .
Money maker . . .
Pentti Eskola arveli edellä VOP-kerhossa olleen noin tuhat jäsentä. Tarkka luku on 1076. Vuonna 2009 oli 1300 jäsentä ja jäsenmäärä on vähentynyt vuosittain noin 50-60:lla. Nuo tiedot kirjoitin muistiin kerhon puheenjohtajan alustuksesta 1.11.2014.
Matti Janhosen edellä olevasta kirjoituksesta näkee, että hän ei ollut itse 1.11. 20114 kokouksessa läsnä. Siellä käytiin toiminnan edellytyksistä noin tunnin kestänyt hyvin asiallinen keskustelu, jota ei voi mitenkään sanoa uhoamiseksi. Minä aloitin keskustelun tästä aiheesta tällä foorumilla vanhemmassa viestiketjussa sen varmistamiseksi, että ulkomaanmatkailukerhon lopettamishanke ei jäisi huomaamatta niiltä karavaanareilta, jotka olivat parhaillaan ulkomailla, kun kokouskutsu tuli kirjeenä kotiin.
Jos 1.11. tai 15.11.2014 kokouksessa olisi tehty päätös toiminnan jatkamisesta, vetovastuu ei olisi tässä vaiheessa siirtynyt pois nykyiseltä johtoryhmältä, koska johtoryhmän jäseniä ei voida vaihtaa ylimääräisessä kokouksessa, jonka kokouskutsussa ei ole mainittu sellaista asiaa. Kolme johtoryhmän jäsentä kyllä ilmoitti, että he eivät ole enää uudelleen valittavissa seuraavassa vuosikokouksessa.
Varsinaisesta asiasta olen jokseenkin samaa mieltä kuin mitä Markku Hämäläinen edellä kirjoitti.
Niin kuin aiemminkin olen jo sanonut, olin tuolla 1.11 kokouksessa, ja olisin äänestänyt lakkautusta vastaan, jos olisin tajunnut missä kohtaa olisi pitänyt avata suunsa (muuten käytin puheenvuoroja varmaan eniten), jotta äänestys olisi otettu kokouksen ohjelmaan.
Puheenjohtaja, joka kokoukselle oli jo ennakkoon valittu, oli tehtäväiensä tasalla, eli tiesi että hänen tulee tehdä kaikkensa jotta kokous päättää lakkauttaa kerhon, eikä hän näin ollen viitsinyt olla inhimillinen, ja mainita, että NYT on se kohta, missä pitää avata suunsa, jos......
Mutta niin kuin Markku jo tuossa sanoi, ei sillä yhdellä kahdella tai kolmella äänellä lakkautusta vastustavalla äänellä olisi saatu miätän muuta aikaiseksi, kuin pöytäkirjaan merkintä, että päätös EI syntynyt yksimielisesti.
Kokouksessa oli läsnä 15 äänivaltaista jäsentä.
Sillä, mitä ajatuksia ja ehdotuksia kokouksesa esitti, ei ollut mitään merkitystä.
Paitsi yksi asia korjaantui; Piilonen laittoi jonkun korjaamaan näillä sivuilla olevat virheelliset tiedot, mmm sen, missä kerrottiin Albaniaan tarvittavan viisumia, mitä ei ainakaan kuuteen vuoteen ole tarvittu :) Hyvä oli että mainitsin asiasta :)
t.Kaarina
Timo Tuolla uhoamisella tarkoitin lähinnä ennen kokousta täälläkin käytyä keskustelua. Vähempikin melskaaminen asiasta olisi riittänyt.
Pioneerina sanoisin, että joskus harvassa tilanteessa siltojen polttaminen takana on hyödyllistä, mutta sitä en saata ymmärtää, että jotkut ehdoin tahdoin polttaa siltoja myös edestään.
Mitä vetovastuuseen tulee niin ei kerhon johtamien ole pakkotyötä. Jos kerhon johtoryhmän jäsen/jäsenet eroaa niin siihen loppuu vetovastuu. Hakeva syitä löytää.
Mutta kummalliseen tilanteeseen ollaan kyllä jouduttu. Liiton molemmat kerhot matkailuautokerho ja VOP on nyt kuopattu. Kerhojen yhteinen jäsenmäärä parhaillaan oli tasoa 4000 jäsentä ja tilalle ei ole tullut, eikä tällä tietämällä ole tulossa mitään.
PS. Korjaan onhan me saatu tilalle Nostalgia-kerho
Olen Kaarinan kanssa samaa mieltä: Sen jälkeen kun johtoryhmän esitys oli kuultu ja puheenjohtaja oli todennut, että hallituksen esitystä ei tarvitse kannattaa, hänen olisi pitänyt kysyä: "Haluaako joku tehdä vastaesityksen?"
VOP:n sivuille on tullut teksti "Kerhon jäsenistö on yksimielisesti päättänyt lakkauttaa kerhon 1.11 ja 15.11.2014 pidetyissä ylimääräisissä kokouksissa."
Painottaisin sanaa "yksimielisesti", eli kaikki halusivat toiminnan loppuvan? Näin ainakin pöytäkirjan mukaan.
http://www.voppari.com/
Näin ollen, turha käden vääntäminen menneestä on nyt turhaa. Mennyt, mikä mennyt. Paluuta ei tuskin tuossa muodossa ole.
Nyt katse eteenpäin. Jos jollain on joitain konkreeettisia toimenpiteitä, niin siitä vaan toimeen. Itsestään ja täällä väittetelemällä asiat eivät edisty?
Matti Janhonen kirjoitti: "Liiton molemmat kerhot matkailuautokerho ja VOP on nyt kuopattu. Kerhojen yhteinen jäsenmäärä parhaillaan oli tasoa 4000 jäsentä ja tilalle ei ole tullut, eikä tällä tietämällä ole tulossa mitään."
Eikö SFC Matkailuautoilijat ry perustettu matkailuautokerhon tilalle? Vastaavasti toiminnanjohtaja Piilonen suositteli 1.11.2014 kokouksessa, että perustettaisiin uusi SFC:n jäsenyhdistys VOP-kerhon tilalle.
VOP-kerhon johtoryhmästä ei kukaan irtisanoutunut tässä vaiheessa, vaan kolme viidestä johtoryhmän jäsenestä ilmoitti, että he eivät ole enää käytettävissä, kun uusi johtoryhmä valitaan seuraavassa vuosikokouksessa - ellei kerhoa sitä ennen lopeteta. Vaikka joku olisi ollut kuinka innokas ottamaan vetovastuun heti itselleen, hänellä ei olisi voinut olla mitään toimivaltuuksia ennen seuraavaa vuosikokousta.
Puheenjohtajan tehtävänä ei ole ruihnata vastaesityksiä.
Puheenjohtajan tehtävänä on todeta "avaan asiasta keskustelun" tai "avaan keskustelun" Jos kukaan ei keskustelun avauksen jälkeen pyydä puheenvuoroa jossa vastustaa esitystä ja jos tehtyä vastaehdotusta ei kannateta se tarkoitta sitä, että johtoryhmän esitys tulee hyväksytyksi yksimielisesti.
Jos vastaesityksen tehnyt haluaa hän voi ilmoitta eriävän mielipiteensä pöytäkirjaan merkittäväksi, jolloin hän vapautuu myös siitä vastuusta, jonka yksimielinen päätös muuten saattaa kokouksen osanottajille tuottaa.
Käyttäjän lisäys viestiin 16.11.2014 klo 18:28:00 Timo ei se kyllä noin mene.
Mutta olkoon, turha on avata eri vaihtoehtoja tuon päätöksen jälkeen.
Saimme Matkailuautoilijat ry:n - mitä saimme?
"Saimme Matkailuautoilijat ry:n - mitä saimme? "
Yhden mainoslehtiläpyskän höystettynä diibadaaballa, Menikö oikein?
Voitix mä jotai ;)
Sitä voi Matti J. miettiä semmoista juttua kuin että minkä vuoksi niitä kokouksia pidetään, kokoustekniikan vai ihmisten ja asioiden.
Jos vastaus on kokoustekniikka, niin toki varmaan kaikki meni viralisesti "oikein".
Mutta jos vastaus on ihmiset ja asiat, niin kyllä totisesti olisi ollut oikeus ja kohtuus tuoda selekeästi esille se, miten ko kokouksessa asioissa edetään.
Ja jos ja kun näin ei tehty eikä kenties muuallakaan tehdä, ei minusta ole mikään ihme, jos kokoukset eivät porukoita kiinnosta.
t.Kaarina
ps.Kun kerran mainitsit, niin voisit varmaan tarkentaa kuka/ketkä ja miten mielestäsi siltoja ovat edestään onnistuneet polttamaan?
Matti Janhonen kirjoitti: "... Puheenjohtajan tehtävänä on todeta "avaan asiasta keskustelun" tai "avaan keskustelun" . Jos kukaan ei keskustelun avauksen jälkeen pyydä puheenvuoroa jossa vastustaa esitystä ..."
Keskustelun avauksen jälkeen sanotussa kokouksessa käytettiin arviolta parikymmentä puheenvuoroa ja keskustelu kesti noin tunnin. Hyvä puheenjohtaja kuuntelee puheenvuoroja ja jos puheenvuoroista päätellen kokousväki ei ole yksimielinen, mielestäni puheenjohtajan tulee silloin kysyä, onko eri mieltä olevilla jokin konkreettinen vastaehdotus.
Timo sanoiti saman asian hieman toisin mutta sama ajatus kummallakin!
t.Kaarina
Käyttäjän lisäys viestiin 16.11.2014 klo 18:53:59 sanoitti..
Mihin te näitä kerhoja jaostoja osastoja oikein tarvitsette?
Jokainen osaa lippunsa ja lappunsa ostaa, löpöä saa huoltikselta, kämppäreitä kymmeniä tuhansia, parkkipaikkaa , käyttämätöntä renkaanjäljen paikkaa miljoonia, ruokaa saa kaupasta.
Jos vanhoja ei tässä voppijutussa enää kiinnostanut, ei teistä täällä narisijoistakaan olisi vetäjää löytynyt, mutta kiva varmaan kohotella verenpaineitaan hölynpölyn pöllyttämisellä.
Ahonen edustaa ajattelua, josta Janhonen toteaa SWOT-analyysissään: "-”en tarvitse ketään enkä mitään” -ajattelu lisääntyy"
No itse en tarvitse enää nykyään kovinkaan usein sellaisia neuvoja joihin en löytäisi neuvoja muilta kuin VOP- tai RUTU-kerhojen jäseniltä.
Se, että vanhat ukot ja akat ei enää viitsi matkailunsa lisäksi pitää yllä jotain millä ei ole merkitystä heidänkään eloonsa, miksi sellaiseen tuhlaisi aikaansa, kun kuitenkin on jonkinlaisena kusitolppana, aina riittää joku rutisemaan siitä ja tästä.
Se että ”en tarvitse ketään enkä mitään” on ainakin osaltani tämän otsikon alla sitä, että nämä kaikenmaailman kravattiukkojen kerhot ja ry:t eivät osu yksiin oman karavaanimatkailun kohdalla.
Se, että jotkut pitävät kokoustaan jossain Hartolassa, ja tärkeilevät ja kyykyttelevät matkailuharrastajia jonkun €uron tarran, ja jäsenluettelon punaisen ärrän saamisen ehtona kuittien keräilyä ja vielä kahden muun ihmisen todisteluilla, ei ole minun tätäpäivää.
Kai ymmärrän sinua tässä asiassa vallan hyvin. Itsellä on hyvin pitkästi ihan sama tilanne mitä itse kulkemiseen tulee.
Sosiaaliset kontaktit on ihan eri asia, mutta nehän ei mitään jäsenyyttä kaipaa ja jos kaipaa niin siitä tuttavuudesta on syytä hankkiutua eroon ja äkkiä.
Tämä karavaanarijoukko joka "ei tarvitse ketään eikä mitään" on kasvava. Se on sukupolvikysymys mutta se näyttää olevan kytköksissä myös siihen, että sitä mukaa kun "ala" m-autoistuu niin virta vie SF-Caravanin ohi. Muitakin syitä voi toki olla.
Minulla on omalla koneella excel-taulukkona ja graafina SF-Caravanin jäsentiedot ja Trafin rekisteröintitiedot ainakin 20 viime vuoden ajalta m-autot ja vaunut eriteltynä ja niissä taulukoissa tämä trendi näkyy selvästi. Olen toimittanut nämä tiedot myös Piiloselle.
Ylipäätään tällä koko SFC:llä ei ole juurikaan virkaa, toimistolla majailee 8 henkilöä tekemättä juurikaan mitään. 2 ihmistä riittäisi hoitamaan tuon kioskin olemattomat tehtävät.
AL ja SFC yhdistämällä olisi 60000 henkeä leveämmät hartiat AL:lla, ja kun katsoo AL:n nettisivuja huomaa siellä konttorilla olevan muutakin kuin kahvikassan hoitoa.
Olematon jonkun pienten piirin voivottelu ei johda yhtikäs mihinkään, ja tämä 8:ksan elättäminen on vähän kuin noiden monarkkien elätys.
Jos mitään ei tehdä, niin omalla logiikallaan tie vie liittojen yhdistämiseen.
Mutta meillä on sellainen perinne Suomessa, että järki alkaa juoksemaan vasta kun rahat on loppu.
Sitä odotellessa, vähän punasta
Tuolla jossain Hämäläinen haikaili wikipediatyylistä, noh, karavaaniwiki on jo olemassa, pitäisikö perustaa rinnalle uusi. Nuo peruspalikat pitäisi ensin olla kaikilla samat, ei menis puurot ja vellit sekaisin.
Sitten aivan lohduksi sanon, että jollei kokoustekniikka näillä aamuilla ole vielä hallussa, ei sitä enää kannata hommata, ollaan menossa entistä yksilökeskeisempään kokoontumiseen ja tekniikka on sen mukaista.
Muutoin olen kyllä Kaitsun ja Matin kanssa samassa veneessä, vaan kivojahan nämä joutavat provot ovat, mistä täällä muutoin kirjoiteltaisiin.
"Muutoin olen kyllä Kaitsun ja Matin kanssa samassa veneessä, vaan kivojahan nämä joutavat provot ovat, mistä täällä muutoin kirjoiteltaisiin."
VP, itse en ollenkaan provoillakseni, se että olisi yksi matkailevien ja liikkuvien yhteenliittymä, joka olisi hoidettu kuin Autoliittoa hoidetaan, ammattitaitoisen näköisesti, jokapäiväisesti, aktiivisesti jäsenistöä herkällä korvalla kuunnellen, siihen kannattaisi tämä tyhjänpäiväisyys liittää.
AL, joka on verkostoitunut vähän sinne sun tänne osaavan ja aktiivin järjestötyönsä kanssa, olisi oikein hyvä vaihtoehto tälle eläköityneelle kerhotoiminnalle ja hiipuvalle puuhastelulle jota ei myöskään palkkatyöläiset Hämeenlinnassa ole mitenkään eteenpäin viemässä.
Siihen 94 tuhannen porukkaan kun lisäisi 60 tuhatta saataisiin varmaan tuplajäsenyydet poistamalla vajaa150 tuhatta jäsentä olemaan yhtä, ja niitä henkseleitä voi paukutella jo vähän voimakkaammin.
Kaitsu, mä tarkoitin provolla tuota itse aloituspuheenvuoroa ja sen jälkeistä tolkutonta melskaamista, mistä vanhakansa viisaasti sanoi, paljon porua, vähän villoja.
Enhän mulla nyt toki ole kompetenssia arvioida sun ja Matin kannanottoja, kun taatusti tiedän, millä kokemuksella te kirjoitatte, enintään voin olla samaa mieltä järkimiesten kanssa. Vilpittömästi, matkkailuautossakin on pyörät, MOP.
Kysymys Ahoselle: Mitä hyötyä mielestäsi olisi Autoliitolle tai sen jäsenille yhdistymisestä SFC:n kanssa?
"Tuolla jossain Hämäläinen haikaili wikipediatyylistä, noh, karavaaniwiki on jo olemassa, pitäisikö perustaa rinnalle uusi."
En todellakaan kaipaa (toista) karvaaniwikiä jossa kerrotaan mikä on vetopää jne.
Ajattelin sitä wiki tyyppisenä sivustoa jossa olisi tietoa matkailijoille, esim linkit mistä löytyy tieto erimaiden maksullisista moottoriteistä, kenties voisi olla suoraakin tietoa, mutta se vanhenee aika pian.
Kun SFC:llä ei ole tuollaista "eila ollikaista" joka piti Autoliitossa tiedot ajantasalla pitäsi tieto tulla jäsenistöltä. Edellä en halua mitenkään väheksyä Autoliiton nykyistä matkailuasiantuntijaa, tunnen vaan Eilan joka oli matkailunevojana Autoliitossa ja on kirjoittanut Autoillen Euroopassa.
Timo, haluan omasta puolestani vastata kysymykseesi, kun kuulen sen kolmen vuoden jatkuvan jankutuksen jälkeen vieläkin korvissani erään rintamakarkurin sanomana: "Tämän päivän maailmassa pärjää paremmin leveillä hartioilla".
Käyttäjän lisäys viestiin 17.11.2014 klo 13:35:13 Itse sijoitan tuon viisauden samaan sarjaan kuin "Hornetit olivat siivillään alta aikayksikön" tai "Minä juon nyt kahvia".
Ruoho näyttää vihreämmältä aidan toisella puolella, mutta epäilen, että Autoliitollakin on nyt omat ongelmansa. Olen käyttänyt heidän matkatoimistopalveluaan ensimmäisen kerran jo 1960-luvulla ja olin jäsen 1970-luvulta alkaen yli 30 vuotta. Autoliiton tiepalvelu on hyvä ja tarpeellinen palvelu, sitä käytän edelleen Karavaanarin Tiepalvelu -nimisenä, johon onneksi ei ole tarvinnut yhtään kertaa turvautua. Autoliiton julkaisemat ja välittämät opaskirjat ovat erinomaisia. Mutta onko muilla toiminnoilla enää paljon merkitystä? Autoilevat matkailijat käyttänevät yhä vähemmän matkatoimistopalveluja. Jäsenlehti Moottori on mielestäni aina ollut tyhjänpäiväinen verrattuna esim. Tuulilasiin ja muihin autolehtiin. Jäsenetuhintaan myytävät navigaattorit yms. saa usein muualta halvemmalla. Aikanaan seurasin Autoliiton kannanottoja viranomaisten suuntaan. Yritystä oli kyllä enemmän kuin SFC:llä, mutta ei niillä kovin suurta vaikutusta tainnut olla.
"Mitä hyötyä mielestäsi olisi Autoliitolle tai sen jäsenille yhdistymisestä SFC:n kanssa? "
Vastaus Ahjokselle:
Mielestäni sen verran mitä jo kirjoitin, isommalla jäsenmäärällä henkselit paukahtaa lujempaa.
"Kun SFC:llä ei ole tuollaista "eila ollikaista" joka piti Autoliitossa tiedot ajantasalla pitäsi tieto tulla jäsenistöltä."
Tätä itsekin peräänkuulutan, Hämeenlinnan konttorilla 8 meidän palkkaamaa henkilöä, ja mitään ei tehdä palkan eteen.
Se duuni mitä täällä ihmiset tekee harrastepohjalla, päivittäen erilaisia tietoja viikottain on noiden palkattujen työtä, jota he eivät tee.
Esim. nämäkin duunit
kokous- ja kurssijärjestelyt tapahtumajärjestelyt koulutustoiminta kerhot kansainväliset leirintäkortit
taloushallinnon ja kirjanpidon tehtävät tarratilaukset campingshekkien tilaukset asiakaspalvelu
jäsen- ja luottamushenkilörekisterin ylläpito osoitteenmuutokset ja yhdistyssiirrot osoitteistojen hallinta verkkopalvelut liiton Facebook-sivut
jäsen- ja luottamushenkilörekisterin ylläpito osoitteenmuutokset ja yhdistyssiirrot osoitteistojen hallinta verkkopalvelut
Tekemiseen kuluu tehokasta aikaa enintään viikon työtunnit, tuohon kun vielä lisäisi kahden työpanokset, päästäisiin siihen kahteen työntekijään, ja vielä jäisi pitkästi yli viikko tehokasta työaikaa päivitellä tietoja vaikkapa "eilaollikaisen" tyyliin.
Montako minuuttia kuluu tarratilaukseen, osoitteenmuutoksiin, facebook-sivun päivitykseen, tapahtumajärjestelyyn, ellei ole tapahtumia, osoitteistojen hallintaan, ellei kukaan muuta, sitäkin hoitaa kaksi henkilöä, kerhot, kun ei ole kerhoja, ym.
YT-neuvotteluissa voitaisiin vähentää 6 henkilötyövuotta toiminnan mitenkään kärsimättä. Jäsenmaksua voitaisiin myöskin pudottaa huomattavasti, kun tyhjäntekeminen vähenisi.
Me tehtiin Rutu-luettelo uusiksi Exelillä, kun se on nimen perusteella aakkosjärjestyksessä normaalisti, vaihdettiin se listaus jäsennumeroiden mukaan toimivaksi, aikaa kului rapiat 5 tuntia, nyt vuosittaiseen päivitykseen menee vartti.
Rutujen listaus voidaan tehdä myös niin, että kun rutu on aina myös jonkun yhdistyksen jäsen, niin jäsenrekisteriin lisätään koodi tai koodeja joka tarvittaessa mahdollistaa rutu-lista ajon, joko paperiseen tai sähköiseen muotoon tai tarra-ajon milloin tahansa. Ja jos joku sitä rutu-tarramerkintää kaipaa niin yksi parametrikoodi lisää ja se on siinä.
Myös joukkosähköpostin lähettäminen määritellylle ryhmälle esim. kaikille rutuille, joilla on s-posti jäsentiedoissa käy helposti.
Osoitetiedothan ja niiden muutokset tulee nykysin väestörekisteristä niin tiuhaan kun halutaan. Kuolleistakin tulee sieltä lista, mutta yleensä kuolleiden poistot tehdään rekisteristä manuaalisesti. Uudet jäsenet on syötettävä koneelle näppiksen kautta joko liittyjän tai toimiston koneelta.
Noin pientä jäsentiedostoa mikä liitolla on voidaan käsitellä ja ajaa erilaisia poiminta-ajoja myös ihan mikrolla ja access-ohjelmalla.
Noinhan se menee, kerroin vain esimerkin täysin harrastelijamaiseta puuhastelustamme, ja siihen kuluneesta ajasta vertailuksi konttorin väen ajankäyttöön ja päällekäisyyksiin.
Silloin kun nuo listat ja tiedostot on valmiiksi tehtyjä, ja ihmisten pitäisi niitä työkseen ylläpitää, siihen ei tarvita tuollaista henkilöstöä.
Käyttäjän lisäys viestiin 17.11.2014 klo 18:12:55 yks ässä jäi, se on tässä: s
Tänään on julkaistu tiedote, jonka mukaan 15.11.2014 pidetty kokous vahvisti omalla päätöksellään VOP-kerhon loppumisen. Lehdestä ilmestyy vielä yksi numero joulukuussa! Tiedote on linkattu Etusivulle ja nyt myös tähän: http://www.karavaanarit.fi/?x24305=115890372
Käyttäjän lisäys viestiin 18.11.2014 klo 12:31:18 Tuossa tiedotteessa oleva linkki kerhon web-sivulle ei toimi, mutta sivusto toimii kyllä vielä: http://www.voppari.com/
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.