- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- VOP-kerho lopettamassa toimintansa?
VOP-kerho lopettamassa toimintansa?
Ihan ensimmäisenä tulee mieleen nämä perusasiat oli sitten kysymys yhdistyksestä tai kerhoista.
Mikä on toiminnta-ajatus ja toiminnan tarkoitus Miten yhdistys tai kerho toteuttaa tarkoitustaan.Toiminnan tarkoitus on edelleen olemassa VOP-kerholla, mutta kerhon johdon mielestä tekijöitä = tarkoituksen toteuttajia ei enää ole.
Tästä voisi kirjoittaa vaikka kuinka pitkälti mutta esitän pohdittavaksi; Miten on mahdollista, että toiminnot jotka kuuluu ihan oleellisena osana keskusjärjestön palvelutoimintaan onkin ulkoistettu kerhoihin. Näillä tarkoitan lähinnä VOP-kerhoa ja RUTU-kerhoa. Näiden kerhojen tietopalvelutoiminnan tulisi nimenomaan olla keskusjärjestön kustannuksellaan ylläpitämää toimintaa.
Tähän hommaan pitäisi saada jotain rotia tai kohta koko toiminta on yhtä reffeilyä.
"Näiden kerhojen tietopalvelutoiminnan tulisi nimenomaan olla keskusjärjestön kustannuksellaan ylläpitämää toimintaa."
Juuri näin, mutta toimistossa ei liene väkeä koka pyörittäsi rulettia, siihen tarvitaan kerho tai vähintään tukihenkilöt jotka järjestelevät tapahtumat.
Matkailu lienee karavaanareiden perustoimintaa.
Nyt homma on ulkoitettu kerhoille, tosin RUTU-toiminta poikkeaa niin paljon rivijäsenten toiminnasta, että hyväsysin se toiminnan erillisenä.
Käyttäjän lisäys viestiin 22.10.2014 klo 19:07:03 Kele, kun noita virheitä ei voi korjata jälkikäteen, pitäkää tunkkinne
Tähän pienen piirin keskusteluun kaivattiin jossakin välissä myös muita mielipiteitä. Mikäs siinä.
On karavaanareita, jotka matkustavat käytännössä vain ulkomailla ja ehkä vain satunnaisesti kotimaassa. Paikallinen SFC-jäsenyys voi olla pelkkä välttämätön paha kun sitä edellytetään ja esim. kausipaikkaväen kanssa ei juurikaan yhteistä kieltä löydy. Luonteva ratkaisu olisi se, että heillä olisi oma ja aidosti ulkomaanmatkailuun keskittynyt SFC-yhdistys. VOP-kerho on toki paikannut tätä aukkoa, mutta kerhomuotoisena vain osittain. Mikäli tällainen um-yhdistys olisi olemassa, se voisi luonnollisesti rakentaa itselleen omannäköisensä toiminta-ajatuksen. Kerhokin kyllä menettelee.
Treffeihin minulla ei ole mielipidettä. Todennäköisimmin osallistuisin, mikäli niitä pidettäisiin matkailumessujen yhteydessä, se on se paikka missä tulevan kauden uusimmat tiedot tankataan ja aikanaan paikan päällä toisiksi muuttuvia suunnitelmia tehdään.
"Luonteva ratkaisu olisi se, että heillä olisi oma ja aidosti ulkomaanmatkailuun keskittynyt SFC-yhdistys."
Matkailemme siellä sun täällä, Suomessa myös SFC:n alueilla, joita käytämme kotimaan matkailussa hyväksemme.
Vaikka liikummekin (nykyään vähemmän) ulkomaillakin, tuskin liittyisin um-uhdistykseen.
Siinä mennään samaan pieneen piiriin kuten matkailuautoyhdistyskin jonka jäsenenä minun pitäsi olla kahden yhdistyksen jäsen. Mielestäni saan enemmän olemalla paikallisyhdistyksen kuin matkailuautoilijoiden jäsen. Matkailuautokerhokin toimi hyvin (ainakin aikoinaan), mutta nykyään ei liiemälti tule tietoa matkailuautoista kun se on ulkoistettu, muuten kuin täällä keskustelupalstalla.
Voin kuvitella toimivani aktiivisesti yhteisen katon alla olevassa kerhossa, mutta jos perustetaan ulkomaanmatkailijoille yhdistys, niin "pitäkää tunkkinne".
Mielummin SFC:n pitäsi ryhdistäytyä ja alkaa tarjoamaan jäsenistölle myös muita etuja kuin lehden ja tämän keskustelupalstan. Tarkoitan tietoa ulkomaista sääntöineen ja erikoisuuksineen mm. tietullit jne.
Kotimaasta voisi olla kohde-esittelyitä joko toimitettuna tai jäsenistön kirjoittamina. Em. tiedot tulee löytyä nettisivustoltakin, koska lehdessä ne menee ennemin tai myöhemmin paperinkeräykseen. Lisäksi on toivotonta hakea lehdestä tietoa jos minua kiinnostaa tietää mitä kohteita löytyy esim. Vaasa - Oulu väliltä.
Olin aikanaan Kikka Vesannon puheenjohtajakaudella jäsen mutta aika ajoi ulkomaan matkailun ohi ja askel lyheni. Näyttää siltä että tilausta olisi uudelle VOP tulemiselle nyt vaan innostuneet kokoukseen mukaan ja kerho uuteen kukoistukseen enemmän netin kautta toimimiseen.
Minusta taas olisi mielenkiintoinen ajatus tuo ulkomaanmatkailijoiden yhdistys, ja liittyisin siihen ehdottomasti. Me emme saa mitään kuuluessamme paikallisyhdisykseemme, emme siis mitään mitään.
Jäsenyhdistyksen alue on kuntamme uimaranta/virkistysalue, missä olemme käyneet satoja kertoja ennen matkailukulkuneuvon tuloa perheeseen, eikä mieleen tulisi mennä sinne 7km päähän kotoa yöpymään, paikkaan, minne tehdään fillarilenkki käydäksemme uimassa :)
Muuten olen samaa mieltä Markun kanssa siitä, että SFC saisi ottaa aktiivisen roolin ulkomaanmatkailu-asioiden hoidossa, mutta on tekijä kerho, yhdistys taikka järjestö, ei tietojen keruu ja aineiston ajantasalla pitäminen onnistu ilman jäsenten apua, ja siihen tarvitaan aivan toisella lailla toimivat nettisivut.
t.Kaarina
Minusta on oikein, VOP-kerhon jäsenet määrittää kantansa kerhonsa lopettamisen tai toiminnan kehittämiseen. On vähän ulkoparlamentaarista toimintaa huudella sivusta VOP:lle mikä sille on hyväksi, jos ei ole edes jäsen.
Mitä tähän ulkomaan matkaluun tulee niin meillä kirjoittajille on hallussamme kaikki se tieto, mikä karavaanarin ulkomaan matkailussa kohtuudella tarvitaan.
Kysymys oikeastaan kuuluu -mikä on se alusta jolle se tieto kootaan (liiton sivuille ilman muuta mutta alustan on oltava tähän sopivaksi muokattu) RUTU:jen ja VOP:n nykyiset sivustot ei siihen käy.
-mikä on se "tiedon puu ja sen isomaat ja pienemmät oksat) eli sivuston rakenne mihin tiedot kootaan Internet tarjoaa tässä vaikka kuinka paljon mahdollisuuksia kun rakentaa tiedoton rakenteen heti alussa sellaiseksi, että sivustoa voi laajentaa tai kirjoitta sisään uusia asioita päivitysten lisäksi.
-miten organisoidaan tietojen keräys ja muokkaus
-miten järjestetään tietojen jatkuva päivitys niin, että se tapahtuu professionaalisella tasolla.
Tähän ei tarvita mitään uutta järjestörakennetta jota pitää pyörittää pelkästä pyörittämisen ilosta. Riittää kun liiton hallitus nimeää vuosittain vuoden ensimmäisessä kokouksessa ulkomaan matkailua harrastavista 4-5 jäsenen toimikunnan sivuston ohjausryhmäksi ja samalla nimeää liiton toimistosta vastuuhenkilön sivustolle.
Sen verran lupaan kantaa omia korsia kekoon, että lupaan luovuttaa aloittelijoille tarkoitetun Espanjan ja Portugalin matkojen suunnittelua ja toteutusta käsittävät ja n. 140 eri asiakohtaa käsittävän tiedostoni (nyt C suojattu) korvauksella toimikunnan käyttöön ja edelleen muokattavaksi. Ja samallahan siinä menee ainakin 500 linkkiäkin jotka ulkomaan matkailuun liittyen olen koonnut.
Sivujen ajantasaisuus voidaan turvata sillä, että jokaiselle jäsenelle on oikeus lähettää suoraan tietoa sähköisessä muodossa toimikunnalle ja sivujen päivittäjälle. Nämä sitten viime kädessä päättää mitä sivuilla on.
Tiivistettynä: Sivut siis olisivat liiton sivujen alla Käytettävissä jäsentunnuksella Liiton hallitus nimeää toimikunnan ja vastuuhenkilön Toimikunta ja sivujen vastuuhenkilö yhdessä päättää rakenteen Jäsenet käyttää ja antaa palautetta ja lähettävät tietoa sivujen kehittämiseksi / ajan tasalla pitämiseksi.
Huom! Tämän ehdotuksen saa vapaasti omia kuka tahansa., myös liiton hallitus.
Luuletko Matti että hallituksen jäsenet ja töihin palkatut päättäjät lukisivat ja huomioisivat jäsenten ehdotuksia?
Käyttäjän lisäys viestiin 23.10.2014 klo 12:24:12 Korjaus: "päättäjät"
Nyt tuli väärinkäsitys.
Ehdotin nimenomaan toimikunta / työryhmää / projektiryhmää tms. joka kootaan nimenomaan hallituksen ulkopuolisista kokeneista ulkomaan matkailua harrastavista henkilöistä, jotka liiton hallitus nimeää vuodeksi kerrallaan. Ja jotta rotaatio toimisi niin kaikki olisi "erovuorossa" vuosittain. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki jäsenet vaihtuu vuosittain mutta sekin on mahdollista..
En siis tarkoita liiton hallituksen jäseniä nimettäväksi, en edes yhtä "päällystakiksi" työryhmään. Hallituksen jäsenillä on oma tehtävänsä. Ja miksi näin? Koska se osaaminen on niillä ulkopuolisilla. Tämän ryhmän "sihteerinä" ja päivittäjä jne. olisi yksi liiton palkkalistoilla oleva henkilö, jonka tehtäväkuvaan yhtenä asiana kuuluisi tämän asian hoitaminen osana liiton palvelutoimintaa jäsenille. Uskon, että tarvittava työvoimareservi on irrotettavissa nykyisestä henkilökunnasta tehtävien uusarvioinnin kautta.
Vastaavaa olen itsekin ehdottanut ekassa kommentissani, kohdentamatta sitä, kuka tai mikä porukka asiaa hoitaisi.
Mutta mikäänhän nykyinen sivusto ei tällä hetkellä ole toiminnalle sovelias alusta.
Sinäkä Matti hyllytit tästä Vop-kerhon pois, ja homma siirtyisi kokonaan järjestön vastuulle?
Entä ulkomaanmatkailun keskustelu-osio, ainakin minä kaipaisin siihen myös muutosta, siten, että selkeästi asiattomat kommentit jäisivät pois, ja asioista keskustelisivat vain niistä todella kiinnostuneet.
Tällainen keskustelu onnistuisi matkailu-kerhon sivuilla, uskoisin. Tai sitten tänne pitäisi saada moderaattori.
Korvaani särähti viestissäsi maininta, missä kerroit aikeistasi luovuttaa materiaalia maksua vastaan yleiseen käyttöön. Luulin että tätä tehdään talkootyönä, vapaaehtoisvoimin, ja sitähän itsekin hehkutat tuolla kotimaan vessa-ja vesilistaketjussa, kiität häntä, joka tekee nykyaikaista järjestötyötä lajitoverien hyväksi kootessaan ja jakaessaan tiedostoja matkailuautojen huoltopaikoista.
Mihin täällä tuon ajatuksesi mukaan pitäisi laittaa raja maksullisen ja maksuttoman tiedonkeruun ja jaon välille??
Vai kirjoititko vahingossa "korvauksella" korvauksetta sanan sijaan?
t.Kaarina
Kaarina
En minä mitään hylkää. Mutta kun kokemukseni järjestötyöstä ja sen muutoksesta = ihmisten muuttumisesta tässä ajassa on varsin suuri, niin oletan että VOP:n tapa toimia ei enää toimi tässä ajassa.
Niinpä lähden siitä, että toimintamuotoja on kehitettävä ja käytettävä hyväksi näitä nykyaja mukaan tuomia mahdollisuuksia sähköistä tiedonvälitystä tiedon keräämisessä ja sen jakamisessa. Vallankin kun tuote jota tuotetaan ja jaetaan on tieto.
Tiedon jakaminen on tässä ajassa varsin helppoa ja halpaa kunhan tieto on ensin kerätty ja muokattu jaettavaan muotoon. Esimerkiksi ulkomaan matkaajien jäsensegmentin voi luoda liiton jäsenrekisteriin vain yhden koodimerkin henkilön nimen perään lisäämällä ja tallentamalla ao. henkilön s-postiosoitteen. Tämän jälkeen ryhmäpostin lähettäminen ulkomaan matkailua harjoittaville vaati vain muutaman napin painalluksen ja se on siinä. Tämä koodimerkki jäsenrekisterissä on jo on sisällä RUTU-jäsenten VOP jäsenten osalta.
Uudella tavalla toimien voidaan hyödyntää myös jäsenten "siviiliosamista" jäsenpalvelua kehittäessä. Suuri on se "siviiliosaamisen" määrä joka täällä kirjoittavilla ulkomaan matkailua harrastavilla on, ja jos siitä pienikin osa saadaan kanavoitua yhteiseksi hyväksi niin se on sitä tämän päivän järjestötyötä.
Ja mitä tekstiini tulee niin pitää tietenkin lukea = korvauksetta Olkoon se minun alkupanokseni tälle hankkeelle, jo sitä nyt vielä voi sellaiseksi sanoa.
Sitä vain Matti tarkoitin, että jätitkö tuossa ajatuksessasi Vop-kerhon pois ja ajattelit tämän matkailuti oliisvat sivuja luomaedonkeruun ja -jakelun menevän järjestön hoiviin?
Itse kun näen mahdollisen myös sen, että Vop-kerho muuttaa toimintatapojaan, ja hoitaa asian siten, kuin molemmat, sinä ja minä olemme tässä kaavailleet. Vaikka sitten järjestön avulla/tuella.
Jos toiminta tapahtuisi kerhon sisällä, olisi porukka rajatumpaa eli kaikki todella ulkomaanmatkailusta kiinnostuneet käyttämässä ja muokkaamassa, ja niiden alla sopisi olla myös rakentavaa keskustelua aiheesta.
Tietenkin, jos nämä järjestön sivut muuttaisivat muotoaan oikein kunnolla, ja saisivat moderaattorin, homma voisi toimia täälläkin.
En missään nimessä kannata tiedon ja keskustelun hajottamista moneen paikkaan, ja olen sitä Autoliiton/SFCn yhdistämistäkin miettinyt ja puhunut jo vuosia sitten.
Pääasia kuitenkin olisi mielestäni se, että jäsenten tieto saataisiin taltioitua ja jaettua ja pidettyä ajantasalla tehokkaasti, helposti ja fiksusti.
Ja että keskusteluja ei sotkettaisi äiti tuu pyyhkiin -kommenteilla.
Matkailu-aiheisten treffien järjestämien olisi minusta myös suotavaa ja mielekästä, jos niissä oikeasti keskityttäisiin matkailuun.
Asialla on siinä mielessä kiire, että kun se Vopin palaveri on jo puolentoista viikon päästä, niin ettei siellä tehtäisi tyhmiä ja hätiköityjä päätöksiä.
Ennen sitä olisi hyvä tietää mitä SFC asiasta ajattelee, ehkä mun pitää rustata joku kirjelmä asiasta toiminnanjohtajalle ja puheenjohtajalle, hallituksen jäsenille....
Olisi myös rakentavaa ja asioita helpottavaa, jos Vop-kerhon päättäjät olisivat täällä keskustelemassa, niin ei tarvitseisi kaikille erikseen kaikkea infoa siirtää....
Hyvä kun selvisi se väärinkäsitys korvauksesta eli korvauksettomuudesta :) :)
t.Kaarina
SFC:n VOP-kerhossa ja SFC Matkailuautoilijat ry:ssä näyttää olevan yhteisenä piirteenä se, että kun täällä keskustellaan niiden toiminnasta, kukaan niiden johtokuntien jäsenistä ei osallistu keskusteluun. Minäkin olen jäsen niissä molemmissa enkä ole löytänyt mitään muutakaan keskustelupaikkaa. Miten niihin johtokuntiin valikoidaan henkilöitä, jotka eivät halua kommunikoida jäsenten kanssa?
Nyt jos päättäjillämme olisi vähänkään järkeä päässä he tarttuisivat noihin Kaarinan ja Matin ehdotuksiin ja pyytäisivät heiltä alkuaineistoa tuohon esitettyyn ehdotukseen.
Heitä voisi myös kutsua ensimmäisiksi jäseniksi tuohon "julkaisutoimikuntaan" tms. koska he kenties useamman kerran vuodessa ylittävät Suomen rajan molempiin suuntiin.
Fiksu VOP-kerho varmaan luovuttaisi oman aineistonsa myös käytettäväksi jottei tehty työ (ja historia) menisi hukkaan jolloin sitä tuskin myöhemmin ei löydettäisi.
En ole tuohon itseäni esittämässä.
Minusta on hyötyä eniten tässä toiminnassa kun toimin hallinnon unilukkarina ja teen syöttöjä, joista toiset voi halutessaan tehdä maaleja.
Kannatan Kaarinan ja Matin ajatuksia.
Hämmästyttävä havainto todellakin että ne jotka johtavat toimintaa eivät osallitu tälläiseen keskusteluun muuten kuin korkeintaan lukemalla näitä juttuja. On tietty ymmärrettävää että joka risahdukseen ei voi olla vastaamassa ja osallistumassa. Mutta miksi ei edes silloin kun huomataan olevan vakavia ongelmia toiminnassa.
Mikä taloudellinen intressi on järjestää painettua materiaalia kun saman saa sähköisessä muodossa edullisemmin ja paremmin käyttäjille jaettua? Sähköisessäkin mediassa on maksettuja mainokia. Voisiko tiedottamisessa ja toiminnan ohjaamisessa ottaa huomioon ympäristössä tapahtuva tiedon jakamisen kehitys?
Jokainen voi varmaan havainnoida oman ympäristön muutoksen. Autoon kartat on vaihtuneet erilaisiin naveihin ja karttaohjelmiin sovelluksina ja netin välityksellä toimivina. Itsellänikin on edelleen varmuusvarastona paperikarttoja, veneessä olisi vielä kompassikin. Tiedon välitys ja hankinta on kokenut merkittävän mullistuksen lehdet kutistuu ja hiipuu, paperitehtaita sijoitellaan pallollamme uudelleen kun menekki hiipuu. Eipä tule enää tilattua lehtiäkään kun netistä saa haluamansa valikoiman nettisivuina ja iPadille tuotettuna. Kolmantena muutoksena puhelimen muutos siitä vanhasta kiekkopuhelimesta tähänpäivään. Ennen laskettiin missä taloissa on puhelin ja nyt lasketaan montako apseja sisältävää iPhonea on taloudessa ja montako nokia luuria hyllyillä pölytymässä.
Ajatelkaa, tuossa meni miljardiluokan yritys jääräpäisyyttään muutoksen mukana historian kirjoihin.
Tässä tarvitaan samantyyppistä poikkitieteellisyyttä kuin aikoinaan oli Nokiassa ja sittemmin Applessa nostamaan hieno liikkuvien ihmisten harrastus uuteen kukoistukseen.
Oleellisena asiana on muuttaa ja kehittää tuotettavat palvelut erilaisiin sähköisiin medioihin. Sähköiset palvelut kiinnostaa joka tapauksessa jo nykyisiä ja tulevia harrastajia halusimme tai emme. Asiakaslähtöisesti kehitetyt palvelut on asia joka pitää maksavat jäsenet kiinnostuneina toiminnasta ja käytännössä suostuu vielä maksamaan palveluista. Hyvänä ulkomaisena esimerkkinä ADAC, www.adac.de
Näemmekö toisemme hautajaisissa vai juhlissa?
Mun on tähän väliin kyllä todettava sivuraiteena vaikka, että meillä ei ole navia vaan monta metriä paperikarttoja, ja niitä tulee koko ajan lisää.
Pidän jopa huolestuttavan sitä kehitystä, mihin ollaan menossa, että meillä on kohta kokonainen kartanlukutaidoton ikäluokka.
Ja lisäksi, tunnustan vanhakantaisuuteni; minä pidän paperilehdistä, enkä ikinä haluaisi vaihtaa niitä pelkkään sähköiseen näyttöruutuun tuijottamiseen.
Käytän paljonkin nettiä tiedon hankintaan, ja mitä oudommista matkakohteista on kyse, sen käyttö lisääntyy entisestään, tähänastisena huipentumana lienee venäläisten blogikirjoitusten "suomentaminen" googlekääntäjällä, seudusta, mistä ei länsikieliillä tietoa löytynyt.
Käytän myös opaskirjoja, ja niitäkin löytyy kirjahyllystä muutama metri, ja lisää tulee, ja reissun päällä haluan pitäytyä niissä ja paperikartoissa,ja muistiinpanoissa ja tulosteissa ja pitää mahdollisimman täydellistä nettivapaata, sillä ainakin minun pääni tarvitsee sitä.
Osasyynä varmaan sekin, että teen valtaosan työstäni tietokoneen ruutua tuijottaen.
Pahaa pelkään, että yhteiskuntamme joutuu vielä ongelmiin tämän sähköisen median kanssa, sillä sähkölle yliherkkien ihmisten määrä tulee kokoa ajan kasvamaan, ja mitäs sitten tehdään kun hupsis, kaikki informaatio ja asioiden hoito, laskujen maksuista kirjojen lukemiseen on vain sen varassa!
Siitä huolimatta olen sitä mieltä, vaikka olisi varaa pitää VOPPARI paperisena, täytyy sen rinnalle vähintään kehittää se toimiva netissä tapahtuva tiedonkeruu-ja jakomenetelmä.
Anteeksi että innostuin puhumaan ohi aiheen, mutta joskus näinkin :)
En siis ole eri mieltä mistään, mitä tässä ketjussa aiemmnin olen esittänyt!
t.Kaarina
Ps. Onko oletusarvo se, että kaikilla karavaanareilla on joko kotonaan tulostin, tai mahdollisuus sen käyttöön työpaikalla?
Sillä se muuttuu välttämättömyydeksi, jos kaikki muuttuu sähköiseksi.
Käyttäjän lisäys viestiin 24.10.2014 klo 01:04:21 Ps Toivottavasti Juhlissa!
Minäkin toivon juhlia.
Paperikartta on erinomainen väline matkailussa, samoin matkakirjat joita joku innokas on tuottanut. Juusi katselin mitä uutta on ilmaantunut www.womo.de sivuille. Olipas sinnekin ilmaantunut mahdollisuus ostaa kirja sähköisessä muodossa.
Kannattaessani jonkun ajatuksia en tarkoita että ko henkilö kannattaa kaikkia minun ajatuksia eikä sitä että minä kannattaisin henkilön tai henkilöiden kaikkia ajatuksia.
Suunnistamisen taidon opin perheemme matkoilla pitkin kotimaata reissatessa kartanlukijana.
Sille tosiasialle me ei voida mitään kun maailma muuttuu niin se muuttuu. Ei onnistunut muutoksen vastustaminen Nokialtakaan, oli vaan sopeudittava. Sama koskee yhdistyksiä, liittoa ja kerhoja.
Lehtemme on mukava lukupaketti mutta saako sieltä tietoa mikä matkaparkki olisi nyt tässä lähellä? ei löydy.
Meillä on jo sukupolvi joka vastustaa siirtymistä uuteen tekniikkaan. Seuraava sukupolvi kasvaa toimimaan eritavalla tiedon kanssa ja oppii varmasti suunnistamaan omalla tavallaan ja se ei ole sama tapa miten me olemme oppineet.
"AHJOS TIMO
SFC:n VOP-kerhossa ja SFC Matkailuautoilijat ry:ssä näyttää olevan yhteisenä piirteenä se, että kun täällä keskustellaan niiden toiminnasta, kukaan niiden johtokuntien jäsenistä ei osallistu keskusteluun. Minäkin olen jäsen niissä molemmissa enkä ole löytänyt mitään muutakaan keskustelupaikkaa. Miten niihin johtokuntiin valikoidaan henkilöitä, jotka eivät halua kommunikoida jäsenten kanssa?"
Siittähän sitä vastaa hauskaa tulisikin, jo yhdistysten hallitusten jäsenet alkaisivat somessa selittelemään yhdistystensä asioita.
Yleensä hallitukset määrittelevät keskuudestaan yhden tiedotusvastuullisen, yleensä puheenjohtajan, jolla ainoastaan on valtuudet tiedottaa jäsenistön ulkopuolelle yhdistyksen asioista ja päätöksistä.
Olkaamme siis onnellisia, että meillä on vastuulliset hallitukset yhdistyksissämme.
Matti, tuo toiminnan selittely olisi kylläkin paikallaan kun rivijäsen tuskin tietää mitään ko toimikuntien ja hallituksenkaan toiminnasta. Liiton hallitus menee vuosikokouksen taakse -" tulisitte sinne kysymään." Noista kokouksista tulisi julkaista pöytäkirjat tai edes muistiot jotta jäsenkunta näkisi mitä on aikaansaatu ja mitä on tulossa. Ei niiden julkaisu ole selittelyä vaan asioiden hoidon keskeneräisyyttä. Kyllä toiminta laillista on, mutta onko jäsenistö hallintoa vai hallinto jäsenistöä varten? Ymmärsin etteivät Matti ja Kaarina ole itseään ehdottamassa, vaan ehdotuksen tein koska olen havainnut heillä olevan toimintaan tarvittavaa ruutia.
Kerhot ja ryyt voisivat tosiaan lakata leikkimästä liian tiukkaa järjestöbyrokratiaa ja avautua pikkusen enemmän. Ei tarvi takkia auki leväyttää, mutta olis kohtuullista, että joku sillä taholla olisi kartalla ja huomioisi mistä (asia-aiheista) on palstalla keskusteltu.
Matti Palin kirjoitti: "Yleensä hallitukset määrittelevät keskuudestaan yhden tiedotusvastuullisen, yleensä puheenjohtajan, jolla ainoastaan on valtuudet tiedottaa jäsenistön ulkopuolelle yhdistyksen asioista ja päätöksistä.
En puhunut tiedottamisesta jäsenistön ULKOpuolelle vaan SISÄpuolelle. Tämän keskusteluketjun avasin, jotta me VOP-kerhon jäsenet voimme muodostaa itsellemme mielipiteen, äänestämmekö 1.11.2014 pidettävässä kokouksessa kerhon lopettamisen puolesta vai sitä vastaan. Kyllä kaikki johtokunnan jäsenet ovat myös kerhon jäseniä, joilla on lupa kertoa oma näkemyksensä muille jäsenille.
VOP-kerho on SFC:n jäsenkerho, SFC Matkailuautoilijat ry on SCF:n jäsenyhdistys ja tämä on SFC:n keskustelufoorumi, jonne vain SFC:n jäsenyhdistysten jäsenet voivat kirjoittaa. Meillä ei ole mitään sellaista keskustelufoorumia, jossa vain tuon kerhon tai jäsenyhdistyksen jäsenet voisivat keskustella keskenään ilman että myös niihin kuulumattomat SFC:n jäsenyhdistysten jäsenet pääsevät keskusteluun osallistumaan.
Jouni sanoi nasevasti "Sille tosiasialle me ei voida mitään kun maailma muuttuu niin se muuttuu." Toinen lainaukseni on "Ainoa mitä voimme muuttaa on tulevaisuus"
VOP kerhon toiminta ei vastaa nyky- eikä tulevien karavaanareiden toiveita ja odotuksia. Mikäli kerhon johdossa ei ole toiminnan kehittämiseen sitoutunutta ja kykenevää tiimiä, niin ei tuota kannata enää jatkaa.
Kokoukseen ei mielestäni kannata lähteä vastustamaan kerhon lopettamista. Sinne pitää mennä kertomaan halustaan ja kyvyistään osallistua kerhon toiminnan kehittämiseen ja ottaa toiminnasta vastuuta.
Jukka Pussinen kirjoitti: "Kokoukseen ei mielestäni kannata lähteä vastustamaan kerhon lopettamista. Sinne pitää mennä kertomaan halustaan ja kyvyistään osallistua kerhon toiminnan kehittämiseen ja ottaa toiminnasta vastuuta. "
Jos kokoukseen tulee muutama henkilö, jotka ovat valmiit osallistumaan kerhon toiminnan kehittämiseen ja ottamaan toiminnasta vastuuta, sinne tarvitaan myös jäseniä, jotka äänestävät hallituksen lopettamisesitystä vastaan.
Minusta sinne pitää mennä (myös) kertomaan toiveista ja odotuksista matkailuaiheista kerhoa kohtaan.
Ja siellä pitäisi voida olla tilaa puhua ja pohtia, eikä pitäisi olla paineita siihen, että jokainen sinne menevä "joutuu" johtoryhmään tms, sillä silloin sinne ei porukkaa tule/mene, kokoukseen siis.
Ei kaikilla ole haluja ja kykyjä ja/tai aikaa osallistua, mutta ajatuksia voi silti olla.
Mutta mielestäni ehdottomasti ennen kokousta tulisi olla selvitettynä järjestön kanta ulkomaanmatkailua kohtaan, onko se valmis tekemään mitään sen eteen.
Toisaalta viikko on aika lyhyt aika järjestön tehdä päätös omasta kannastaan asiaa kohtaan, jos siis siltä ei vielä mitään olla tiedusteltu, joten ehkä kuitenkin kannattaisi lähteä vastustamaan kerhon lopettamista edes, ja ottaa aikalisä asioiden selvittelyä varten.
Ollaanhan tässä minusta aika isojen asioiden äärellä, kun kyseessä on Suomen Karavaan-järjestö, ja asiana ulkomaanmatkailu?!
Minusta koko hommaa yritetään hoitaa käsittämättömällä aikataululla ilman mitään ennakkovaroitusta ja keskustelua asiasta.
Tuo 1.11 kokous pitäisi olla kokous, minkä tehtävä ei olisi kerhon lopettaminen vaan toiminnan tarpeiden kartoitttaminen ja tekijöiden etsimisen aloittaminen, keinojen miettiminen ja sitä ennen pitäisi järjestön osallisuutta asioihin jo olla selvitettynä.
Ja kirjeiden olisi pitänyt tulla aiemmin.
Näin minä asian näen tällä hetkellä.
t.Kaarina
Että mä en voi sietää tämän sivuston toimintaa. Että esim, kun viestiä on lähettämässä, ei näkyviin tule tietoa, että "kirjoittaessasi viestiä joku ehti sillä välin julkaista uuden viestin, haluatko lukea myös sen".
Tai että kun joku kirjoittaa lisäyksen viestiinsä, tulis ko viesti uudelleen aktiiviseksi, lukemattomaksi viestiksi.
Ja ettei virheitään voi korjata.
Ja että vastatessaan näkee vain yhden edeltävän viestin.
Jotenkin tuntuu että koko homma on murrosvaiheessa, eivät nämä sivut kerta kaikkiaan toimi tällä lailla.
Toimiiko joku ja jos niin mikä?
t.Kaarina
Toisaalta olisiko tärkein asia nyt kuulla suurta yleisöä, eli ulkomaanmatkailua harrastavia karavaanareita.
Haluavatko ja tarvitsevatko he ketään tai mitään vai onko kaikki ok vaikka Vop-kerho toimintansa lopettaisikin eikä SFC tekisi mitään tämän enempää?!?
Kohistaanko tässä nyt turhaan vai tarpeesta?
t.Kaarina
"AHJOS TIMO ....... En puhunut tiedottamisesta jäsenistön ULKOpuolelle vaan SISÄpuolelle."
Mie vaan käsitin, että vaajit niitä yhistysten merkkihenkilöitä osallistumaan keskusteluihin tällä meän saitilla.
Tämähän juuri on sitä oman yhistyksen ulkopuolelle tiedottamista.
Tämä on ainoa keskustelufoorumi, mikä meillä on käytettävissä. Tiedottamiseen VOP-kerholla ja Matkailuautoilijoilla on kyllä omat sivustonsa, mutta niihin ei ole laitettu keskustelumahdollisuutta.
"Kohistaanko tässä nyt turhaan vai tarpeesta?"
Jos ja kun minulta et edes kysy, vastaan kuitenkin: totaalisen turhaan kohkaat tyhjänpäiväisyydestä, jos itselläsi on tarve ilmaista itseäsi kirjallisesti ja kuvallisesti, tee se ihan omilla sivuillasi, tai jos haluat ottaa VOP-sivuston omien tuotoksiesi julkaisufoorumiksi, pitää vissiin kelata se oma hanuri sinne bilemestaan ja kertoa niille pukuhemmoille että mä jatkan.
Eikös nää pukuheebot halua lopettaa, niin siinähän on mestaa jatkaa, jos ei kiinnosta, turha ruinaa.
Ulkomaanmatkailu ei ole mitään mystiikkaa, siitä jos nyt koettaa saada jotain tarpeellisen oloista kokoon sen saa tältä palstalta joka päivä erikseen kysymällä, muutaman heebon vittuilulla höystettynä, että "tota kysytiin eilen"
Itse kysyin ekaa kertaa Tangeriin mennessäni kännykällä että mites nää laput täytetään (kiitos Lasse) verkostoituminen on myös ihan jees
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.