- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Kaasuntankkauspaikkoja tankkipullomiehille 28605 kpl
Kaasuntankkauspaikkoja tankkipullomiehille 28605 kpl
Sanoisin, että paljon melua tyhjästä.
Mikähän tuossa tankkipulloajatuksessa on uutta. Takavuosina tavallisen pullon täyttäminen oli yleistä Saksassa (lienee osin vieläkin), eli kaasutankkihan se on tavallinenkin kaasupullo. Etuna vaihtoon voi pitää sitä, että maksat vain täyttökaasusta, et tyhjästä kuten on asianlaita jos vaihdat enemmän tai vähemmän vajaan pullon.
Tavallisen pullon etuna on monin verroin parempi saatavuus - Suomessahan tankkipullosysteemi on hyvin marginaalinen . eikä hinnassakaan kovin suuria eroja ole, kun valitsee oikean vaihtopaikan. Kieltämättä se vaihtelee kohtuuttoman paljon; kyselin vastikään kahden kilon Primus pullon täyttämistä (yleinen veneissä) ja hinnaksi kerrottiin sama kuin isolla pullollakin eli on siunaantunut kaasulle hintaa. Eikä täyttö- tai vaihtokaan onnistu kuin harvoissa paikoissa - lähinnä venesatamissa tms.
Eli olen pitkälti samaa mieltä tästä asiasta Janhosen Matin kanssa. Ja jos joku haluaa tankkipulloa käyttää niin siitä vaan - ei se minua häiritse.
Käyttäjän lisäys viestiin 9.11.2014 klo 12:11:35 Ja vielä kysymys tankkipullohenkilölle: Missä tankkaatte sen tankkipullon, jos se tyhjenee jossakin Kittilän Pokassa? Tietääkseni kaasua kuluu Suomessakin, usein jopa enemmän kuin ulkomaan lämmössä.
Jatketaan kaasunkulutuksesta ja tankkauksista. Edellinen tankkaus 2.11 eilen 12.11 tankkasin Fuengirolassa kun kiersin liikenneympyrää ja ympyrän reunalla näkyi huoltsikan mittari.
Pullo ei nyt ollut kuin puolessa kymmenen päivän jälkeen, ollaan oltu piuhan päässä jonkin verran.
Hienoa, Timppa, että pidät meidät "maalaiset" ajan tasalla näissä hommissa!
Hyvää jatkolomaa!
eipä sillä tankkipullolla suomessa teekkään mitään. Käy soveltuvin osin keski ja eteläeuroopassa. hankalaa touhua kun Pohjoismaissa lomaillessa joutuu vaihtamaan aika tiuhaan pulloa kun tankki vie toisen paikan. Tietenkin voi poistaa tankin mutta Eurooppaan mentäessä taas asennuttaa valtuutetulla tankki takaisin. Siksi hävitin tankin kun vähemmän tulee Euroopassa kuljettua.
Tänään viidenkymmenes matkapäivä ja ensimmäinen 11 kg pullo menossa. Se siitä.
”Tietenkin voi poistaa tankin mutta Eurooppaan mentäessä taas asennuttaa valtuutetulla tankki takaisin.”
Suomessa asuvaa koskevat Suomen säännöt ja taas minua Saksassa asuvaa koskevat Saksan säännöt.
Sinun tankkipullon ei tarvitse olla valtuutetussa liikkeessä asennettu. Suomen säännöthän eivät vaadi sitä? Voit asentaa sen vaikka itse.
Taas minä jos haluaisin laittaa tankkipullon mökkiautoon, se pitäisi laitattaa valtuutetussa liikkeessä ja siitä on oltava virallinen todistus leimoineen mukana. :)
Janhosen Matti kirjoitti tulevansa yhdellä kaasupullolla toimeen 50 päivää. Kyllähän se käy kun kuluttaa rahansa camping maksuihin. Meillä oli tänään 11. matkapäivä ja jo nyt tankkasin toisen kerran kaasua. Ensimmäinen kerta oli Liettuassa, koska lähden Suomesta aina vajaalla pullolla.Tosin leirialuemaksujakin on vain 0€.
Paljonkos Janhonen on käyttänyt lerimaksuihin? Laskeskelin juuri, että olen viimeisen 30 vuoden aikana ollut autolla vapaaparkissa noin 200 yötä / vuosi. Jos yö olisi maksanut vaikka 10€ tekee se 60 000 € leirimaksuja. Sillä hinnalla saakin jo sellaisen auton tankkipulloineen, jolla voi olla puskaparkissa ja käydä jopa ravintolassa syömässä.
Mutta kukin taaplaa tyylillään ja tulee sillä onnelliseksi ja hyvä niin.
"Taas minä jos haluaisin laittaa tankkipullon mökkiautoon, se pitäisi laitattaa valtuutetussa liikkeessä ja siitä on oltava virallinen todistus leimoineen mukana. :)"
Ja sekin vain siellä katsastuksessa Auli. Muut ei sitä tarkasta.
T : Masi
Ota tuostakin nyt selvää pitääkö olla Suomi autossa asennustodistus euroopassa tankattaessa vai ei ja kuka sen ylipäätään tarkastaa. Suomessa liikuessa tuolle tankkipullolle ei vaan löydy järkevää perustetta kuten aiemmin totesin. Satunnaisen ulkomaanmatkailijan vois olla järkevämpää vuokrata tuo tankkisydemi, jos vain joku vuokraisi, mikäli haluaa keventää kuormaa yhdellä pullolla.
Kyllä nyt taas menee puurot ja vellit sekaisin. Älkää ihmeessä vaatiko, edes epäsuorasti, että muiden on elettävä tavoillanne.
Nämä kaasupuolueen miehet taitaa olla hieman tosikkoja. Enkä suinkaan kuluttanut rahojani camping-maksuihin - maksoin Visalla.
Ei puskaparkkimatkoja ja leirialuematkoja voi verrata toisiinsa sen enempää kaasun kulutuksen kun oleskelualueen fyysisen ympäristön laadun osalta. Ovat kaksi eri asiaa. Tästä voitte tarkistaa onko näin www.torrelasal2.com
Leirialueella minulta meni sähköä jääkaappiin (A+++-malli) laturille hieman (paneelit on) ja kaasua ruoanlaittoon. 250 kWh/kk sisältyy hintaan. Söimme vain sunnuntaisin ravintolassa. Matkalla aution laturi hoiti jäähdytyksen ja kaasu lämmityksen, kun sitä hieman tarvittiin.
Matti hei, jos tässä joku on epäsuorastikaan vaatinut muita elämään omien mieltymystensä mukaan, niin sinähän se olet ollut!
Koko ajan sanot höpö höpö nille, jotka tarvitsevat jotain muuta, kuin sinun syteemiäsi!
t.Kaarina
Matilla kun sattuu olemaan substanssia sanoa ääneen järkeviä asioita, hyvä niin, eikä hän mun mielestäni ole ketään estänyt elämästä tavallaan, onpahan vain kertoillut järkevästi omista ratkaisuistaan, joista minäkin olen matkan varrella ollut hyvin kiitollinen.
Laineen Raimon tapa leirintämatkailla edustaa toisenlaista kulttuuria, mikä on tietysti meille kaikille rikkaus, saamme toisenlaisiakin kokemuksia ja heidän matkakertomuksiaan seuraan mielenkiinnolla, vaikken puskaparkkilainen itse olekaan, sitä on vanhemmiten tullut aina vain mukavuudenhaluisammaksi.
SE, mistä minä olen tässä koko ajanpuhunut, on SE, että ne Matin sanomat "järkevät asiat", mitkä hän esittää ainoina järkevinä toimintamalleina, EIVÄT palvele kuin Matin tavoin matkailevia!!!
t.Kaarina
Meillä suomalaisilla kun ei itellä ole saatavilla tätä LPG:tä niin ouheet jäävätkin sitten omien mieltymysten varaan.
Tänään tuli koputtelemaan minua n. 10 vanhempi herrasmies, ja tiedusteli sitten kaikki majdolliset kaasupulloista ja niiden vaihoista.
Tankkipullonkin esittelin, alusen ja rautasen. Ei pitänyt kalliina kumpaakaan.
No mösjöö sanoi kuulleensa, että ihan yleistähän tuo, mutta kun ei heiveröisenä oikein arvannut edes sitä kaasuntäyttöpistoolia..jne.Aikamme siinä joristiin, hän Ala-Loiren murretta, minä skåånea. Sattui siinä autonsa kanssa olemaan, niin sanoinpa, että mitäs jos nyt aluksi käytäs tossa Repsolilla 2-3 km:n päässä vilkasemassa, niin voin samalla täyttää pullosi (remoplisage votre bouteille de gaz) No mentiin, ja äijäpä oli tarkkana vaan ei jäykkänä ja pyysi toisenkin kerran näyttämään, että mites se menee. Pois tultiin, monsieur lunasti adapjuutterin, jolla täyttö käy 23 maassa. Sanoi vielä harkittevansa tankkipullon ostoa. Tämä humu sitten tarjosi maksettuaan mulle jonkinlaista tipintapaista vaivastani. En kehannut, vaan sanoin että ens kerralla sitte jos ei vielä mennyt läpi jokin seikka. Käännyin sisään, ja jatkoin puuhailua. Jonkin ajan päästä huomasin tuulilasin kumin alla käyntikortin mersiillä (merci) varustettuna. Sievästi käärittynä kympin seteliin.
Kaasuasiat kuovat hyvää mieltä ja kansainvälistä karaavaanariyhteysymmärrystä lisäävää yhteisymmärryksenden tuntua ! Ukkokin oppi vähän skåånea, ja mun ranskantaito taas yhen yksikön verran edistyi. Kaasuasiahan oli se tärkein, mutta se muu jäi sitten ylejään mukavana sattumuksena mieleen. Minä en juuri rikastunut, eikä hän köyhtynyt, vaan saipahan mieleensä taas lisää hyötytietoa - niin ja pullonsa täyteen tietty.
Tiesvaikka hankisi vielä tankkipullonkin, Sillä kaveri tosiaan hämmästyi LPG halpuutta verrattuna kotoiseen Loiren Essoo, missä pullovaito olis maksanut tuplat mitä nyt LPG:llä täyttö täällä.
Käyttäjän lisäys viestiin 13.11.2014 klo 19:39:57 tuovat tai luovat, enihau hau.
Eikö Suomessa olekkaan LPG:tä. Onko se vaan Kosania vai mitä haisevaa se kaasu on?
Leppis"Paras tähänastisista LPG sivustoista. Nyt sen saa ladattua Androidille ja Applelle suoraa linkistä. Toimii ilman nettiyhteyttä."
Vaikka asia ei itseäni kaasun suhteen hetkauta, pikainen vilkaisu toi mieleen "käys kattoon"-miehen listauksen.
Irtokaasun ja pullokaasun hintaerolla ja meikäläisen 3:n viikon normaalilla vaihtovälillä ei adapterit saatika täyttöpullot tulisi koskaan hankintahinnoillaan kohtaamaan nollapistettä.
Säästän myöskin aikaani vaikkapa tinton tinttaamiseen kun en joudu ostelemaan kaasua puolillaan olevaan puteliin ihan vaan siksi että minulla olisi siihen mahdollisuus. Cepsan pottu kun on aikansa lopussa, vaihdan sen "lennossa" hetkeksi saksalaiseen, haen uuden potun, taas "lennossa" takaisin Cepsaan. aikaa jää vaikkapa latinoperseiden bongaamiseen jossain terassilla.
Paljoa viitti kaasujen kanssa turata ;)
Tässä Fugen nurkilla noita täyttöpaikkoja on muutamissa kylissä Marbellan ja Velez-Malagan välillä 7kpl, ja pullonvaihtopaikkoja ihan näppituntumalla 100,+ kaasuautot, jotka käyvät esim. Fugen feria-alueella päivittäin.
Kätevää, eikö totta, eikä tässä vielä kaikki...................;)
En oikein ymmärrä mitä haluatte kellekin todistella noilla helpoilla pullonvaihdoilla määrätyillä Espanjan kulmilla.
Se on varmaan mahtavan helppoa tuo kaasupullon vaihto kaikille niille, jotka siellä asustelee, MUTTA kun on silti olemassa heitä ja meitä, jotka emme asu siellä, vaan jotka matkustelemme muualla. Meitä eivät siis hyödytä Marbellan tai Fuengirolan nurkkien helppo kaasuhuolto.
MEIDÄN on siis mietittävä muita systeemejä, ja siihen tarkoitukseen Timppa kai tämän ketjun aikoinaan avasi.
t.Kaarina
Saksan pullo ja vaikka suomipullo toiminee jouluisella italian matkalla kohtuuhyvin, ainakin itse noihin panostaisin, tai jos olisin italiassa pidempään, vuokraisin paikallisen pullon, kuten itse tein kanarialla 4 talvea, pullon pantti oli 35€, jonka sai takaisin saarelta poistuessa.
Noissa mitään mietittävää ole mihinkään suuntaan, eikä edelleenkään se täytettävä pullo itseään ikinä kuoleta.
Käyttäjän lisäys viestiin 14.11.2014 klo 01:33:35 Sama juttu Marokossa, Länsi-Saharassa, Malissa, Senegalissa, kaasua saa joka paikassa, pullot vaan ehkä vähän tautisempia kuin euroopassa.
Yksinkertaisesta asiasta riittää tarinaa näköjään ihan buenosti.
Käyttäjän lisäys viestiin 14.11.2014 klo 01:41:05 Ja sen saksan täyden pullon saat turusta vanhan rahtiaseman vieressä olevasta entisestä sisustustuonnista varmaan ihan vaihtokaupalla, että tuot pullon reissun jälkeen takaisin, saanet suomipullosi takaisin
Tähän taas vielä nuo muutamat puupäät selittelemään kaasufilttereistä ja epäpuhtauksista, niin ollaan lähellä ikiliikkujaa ;)
Maailmassa on muitakin kuin mainitsemasi maat, ja Espanjassakin tienoota vähän noiden Marbellan nurkkien ulkopuollelakin.
Ja olen vissiin vasta sata ja yksi kertaa maininnut, että esim Italiassa ei ole koko maata kattavaa kaasupullosysteemiä, vaan eri seuduilla on omansa.
Kyllä meille on ostettu useampikin italialainen kaasupullo, (marokkolainenkin taitaa jossain nurkissa edelleen pyöriä), MUTTA kun ei sillä pötkitä pitkälle, ei ajallisesti eikä maantieteellisesti. Siellä ei siis todellakaan voi vaihtaa eri läänien pulloja päittänsä, eri alueilla on omat värikoodinsa ja vain samat koodot ovat vaihtokelpoisia.
Ja eka suomalainen pullo on tyhjä neljän päivän päästä Kapellskäristä. Ja Saksassa on aina pyhä-päivä tai viikonloppu, kun joulun kaksin puolin siitä kuljetaan.
Italiaan osuu näillä meidän joulumatkoilla samaten kolme pyhää ja viikionloput ja paikalliset osapäiväsiestata ja suljetutu iltapäivät päälle, niin hankaloituu entisestään löytää paikka, mikä myy tai vaihtaa paikallisia pulloja...niitä ei ole likiään joka rautakaupassa.....
Minua alkaa vähitellen korpeamaan oikein kunnolla joka äijä jolla on osaa väittää eurooppalaista matkailukulkineiden kaasuhuoltoa helpoksi ja ongelmattomaksi.
ON helkkarin paljon helpompaa köytää huoltoasema mikä tankaa kaasua pulloon kuin kaasulaitos tai kauppa, mikä myy ja/tai vaihtaa niitä pulloja.....jonkun Espanjan kolkan ja Marokon ulkopuolelle....ja uskokaa tai älkää, noiden ulkopuolellakin ON matkailijoita.
t.Kaarina
Ostanet adapterit täyttö- ja vaihtopullot, ennen kuin menetät malttisi kokonaan.
Hyvää matkaa, minne ikinä menetkin, ja murheensa kullakin.
Käyttäjän lisäys viestiin 14.11.2014 klo 02:46:37 Ja Hannulle jaksamista
Tuo pisti silmään että: "Ja eka suomalainen pullo on tyhjä neljän päivän päästä Kapellskäristä."
Kun sinne italiaankin kestää jonkin hetken ajella, niin onko teillä tuvassa +25 lämmintä kaasulla ajon aikana, ja hellan liekit päällä?
Meillä joskus aikoinaan kun päästiin vasta joulukuun alussa liikkeelle, eka pullo riitti noin 10-12 päivää, ja tänne Fugen nurkkiin silloinkin
Mutta älä nyt tästäkin suutu, meillä näin ja teillä taas toisinpäin, ja Hannulle edelleen jaksamista
Paljon joillakin kuluu kaasua kesäaikanakin ,meillä piisaa pullo puolitoista kuukautta etelän reisulla .
Puolet sähköpaikoilla ja toinenpuoli ilman sähköä.
Kaarina, ennenkuin saat verisuonen päässäsi ratkeamaan niin teeppä seuraava temppu : Tilaa Hännisen Jukalta alutankkipullo kaikkine tilpehööreineen ja asenna/-tuta se kiinteästi autoosi. Tilaa jää kotelossa vielä toiselle pullolle. Automaattinen pullonvaihtaja sinulla taitaakin olla. Suomessa pidät ykköspullona meidän omaa vaihtopulloa ja varapullona tankattavaa. Ulkomailla päin vastoin ja/tai pääset myös leikkimään niillä paikallisilla potuilla. Tällä systeemillä et varmasti saa niitä sijoitusrahojasi ikinä takaisin mutta sinulla on aina kaasua. Toinenkin hyvä puoli on se että saathan lisää sähänää palstalle kun tankkipullo ja vielä Jukalta. Näin itse tein ja olen ollut tyytyväinen. @seppo PS. Muista aina tankata kotiintullessasi pottu mahdollisimman pohjoisessa että saat propaania, muuten se voi talvella jumahtaa pottuusi.
Kaarinanan kanssa samaa mieltä että kaasuasia on kimurantti heti kun menet maahan missä et ennen ole tarvinnut hankkia kaasua ja tarvitset kaasua. vuonna 2002 Saksassa loppui kaasu eikä minulla ollut hajua siitä mistä sitää saa no ei ainaskaan huoltoasemilta.
LPG No sitää saa kaikkialta mittarista - - - paitsi SUOMESTA! Suomessa saa sen sijaan maakaasua. LPG tai maakaasu ja auto Matkustaja laivoissa on suuret rajoitukset kaasuautoille (tämä ei koske tankkipulloa) Kaasuauton kaasutankki on oltava tyhjä kun auto ajetaan laivaan se ajetaan bensalla laivaan. Kaasutankkia saa kuljettaa rajoituksin laivan avokannella.
Mennään omakehun puolelle. Lähdimme Vuosaaren satamasta 36 päivää sitten mukana tyhjä Espanjan pullo ja Suomipullo jossa 2kg kaasua. kohtahan se vaihdettiin kuljetuksessa mukana olevaan toiseen Espanjapulloon. Espanjassa vaihdoimme tyhjän Espanjapullon täyteen 17,50€. 2.11. vaihdettiin toinen pullo käyttöön. Kuljetuksessa meillä on vielä kolme kaasupulloa 2 x 11kg ja 1 x 5 kg. Tukes määräykset sanoo että käytössä saa olla enintään kaksi pulloa kaasua. Mutta kuljetuksessa niin paljon kuin haluaa kuluttaja nestekaasu pakkauksia.
Tämä todistaa vain sen että vielä on puskissa lämmin olla. Mutta keskitalvella meilä menisi 4 päivää per pullo, joten silloin olemme joko leirintäalueella ja osan aikaa asumme jossain lämpimässä hotellissa
Kevään tullessa joskus helmikuussa palaamme nauttimaan kauniista paikoista joissa Infra on jo valmiina kaikkien käytössä pienissä kaupungeissa ja kylissä josta löytyy myös ohjelmaa ja sisältöä.
Yhden kerran oltu sisäruokinnassa mutoin syöty ravintoloissa eri kaupungeissa erilaisissa ymäristöissä. Ulkoruokintaa parhaimillaan.
Nyt riittikin pullo pari viikkoa kun kiertelimme Espanjan rannikon ACSI- paikkoja joissa sähkö kuuluu hintaan. Lämmin vesi kuitenkin vie kaasua aika paljon eikä viitsi mukavuudesta tinkiä.
Hollannissa tankkasin toissapäivänä edullisen pullollisen. Ensi viikolla vielä Hampurissa kerran ja sitten kotiin.
@timppa
Reissun viimeinen tankkaus Lübeckissä. Reilun kahden kuukauden matkalla tankkasin pullon kuusi kertaa. Kaasua kului yhteensä 95 litraa, eli pulloiksi muutettuna rapiat neljä pulloa.
Keskihinta oli 0,72 € litra, pulloiksi muutettuna 15.80€/pullo.
Kaasua ei säästelty laisinkaan, lämmin vesi päällä koko ajan, autossa tiskattiin ja peseydyttiin. Sähköstä ei matkan aikana maksettu kertaakaan, otettiin jos annettiin, mutta rahalla ei.
Kaikki tankkaukset sujuivat vaikeuksitta, tankkauspaikkoja ei tarvinnut etsiä vaan tankkasin kun paikka tuli sopivassa vaiheessa eteen.
Olen edelleen sitä mieltä että jos haluaa hyödyntää auton mahdollisuuksia, niin tankkipullo antaa siihen täydelliset mahdollisuudet pitkilläkin matkoilla. Vain yksi pullo mukaan ja sillä selvä.
@timppa
Montako noita tankkauspaikkoja LPG:lle on Suomessa
Joku kyseli mikä oli syynä tuohon linkkaamaani onnettomuuteen. Syy oli ylitäyttö, vahingossa. Ja sen seurauksena niin kova paine ettei täyttöpistooli irronnut enää normi konstein, vaan palokunta joutui laskemaan paineen manuaalisesti eli avaamaan kaasulle ulospurkautumis tien. 27 l litran pulloon oli laskettu 32 l ja palokunnan mukaan entistäkin on ollut jäljellä. Painetta oli ollut noin puolet liikaa. Oli vain tuurista ollut kiinni että pullo oli kestänyt, sen muoto oli jo muuttunut eli roskiin meni. Mutta tämmöistähän ei Jukan asiakkaille voi tapahtua. Ja sitten lupasin kunhan auton katsastan kertoa samalla terveiset Jukalta kaasupullokauppiaalle tai oikeastaan heitähän on kaksi, veljekset, Ives ja Kristof, mutta kumpikaan ei Jukkaa tuntenut eikä ollut messuilla tavannut. Jonkun suomalaisen tiesivät heiltä tavaraa ostaneen, mutta nimi ei alkanut j:llä. Eli ei mennyt terveiset perille.
T : Masi
Nimi taisi alkaa T:llä luulen ma.
Muuten nuo litramäärät ei mun mielestäni täsmää. Normi kaasupullon tilavuus on 27 l, oikein täytettynä siinä on 22 l. Enempää 27 litraa nestettä siihen ei saa, neste ei kasaan mene.
Pumppu lykkää arviolta 15 bar:n paineella nestettä pulloon ja tankkipullon ylitäytönesto katkaisee sen kuin naulan päähän 22 litran kohdalla. Tuo 15 bar on silloin tankkipullossakin, ja on myös tankkauspistoolissa josta se melkoisella suhauksella ulos pössähtää kun pistoolia irroitettaessa nappia painaa.
Luultavasti tässä ko. tapauksessa oli kyseessä tankkauspistoolin tekninen vika joka olisi voinut tulla myös tankkipulloa tankatessa.
Ylitäyttöonnettomuudet tapahtuvat useimmiten niin että pulloon on kylmän ilman vuoksi kertynyt butaania eikä sen määrää ymmärretä tarkastaa.
Onnettomuuksia tapahtuu, ja tulee tapahtumaan aina enemmän sitä mukaa kuin adaptereita maailmalle myydään. Huvin vuoksi ei tavallisen pullon täyttöä ole lain voimalla kielletty, kuten useassa maassa asian laita on.
Näyttäisi tankkauskiellot menevän pikkuisen sen mukaan kuinka kehittynyt maa on, mm. Latviassa saivat lain aikaiseksi.
@timppa
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.