Kaasuntankkauspaikkoja tankkipullomiehille 28605 kpl

HAAPANEN TIMO 18.09.2014 09:41

Paras tähänastisista LPG sivustoista. Nyt sen saa ladattua Androidille ja Applelle suoraa linkistä. Toimii ilman nettiyhteyttä.

http://www.mylpg.eu/

Tavallisellakin koneella helppo katsella paikkoja.Valtse maa ja zoomaa lähemmäksi niin pallukat muuttuvat täsmällisiksi ja klikkaamalla näkyvät hinta sekä koordinaatit. http://www.mylpg.eu/stations/

Hinnat euroopassa, myös naftan hinnat. Kaasupullollenen maksaa 11-14€ http://www.mylpg.eu/lpg-prices-across-europe

Känny- ja tabisovelluksessa koordit näkyvät heti kun on saanut aseman tähtäykseen.

@timppa

YLITALO ASTA 18.09.2014 11:08

Aika huonosti pitää paikansa ainakin minun kotikylän kohdalla. Täällä oli vielä kaksi vuotta sitten lpg tankkaus ja huolto-asema, mutta nykyisin se on pelkkä automaatti eli ei lpg mittaria ja dieselin hintakin on 129,6 senttiä litra vaikka sivusto väittää hinnaksi 148,6 senttiä. Eli hyvin kriittisesti kannattaa suhtautua noinhin hintoihin ja ei pidä pettyä jos ei asemaa olekkaan. Mutta muuten oiva sivusto.

T: Masi

HAAPANEN TIMO 18.09.2014 12:20

Juu ei tuollaisissa satavarmaa tietoa ole. Viimeisen päivityksen ajankohdasta voi tehdä päätelmiä. Päivittäppä sieltä sivulta tiedot oikeiksi omalta kohdaltasi.

Maakohtaisesti kaasun hintaa voi vertailla oikein hyvin.

@timppa

PIKKARAINEN JYRKI 20.09.2014 21:18

Kiitos hyvästä linkistä. Milloinkahan tämä hyvä ja toimiva systeemi näkisi päivänvalon myös täällä kotiSuomessa?

HÄNNINEN JUKKA 21.09.2014 02:43

Eipä lähivuosikymmeninä.

Ajelinpa taas 5400 km Paldiski-Olhao reittiä ja katselin kaasuntäyttökuvioita "sillä silmällä".

On sitten tankkipullomies tai tavallinen LPG nestekaasun ( samaa kuin meidän pulloissa joka maassa) käyttäjä / täyttäjä, niin eipä ole ongelmia, jos tekee niinkuin kaikki tekevät. Siis ajavat kulkimensa LPG-täyttöpisteen ääreen, täyttävät 80 % tyhjästä pullosta = 22 litraa, ja käyvät kassalla sitten maksamassa.

Itsepalveluksi on mennyt, kuten muukin nesteentankkuu kaikkialla Euroopassa.

Tämä on karu ja toimiva totuus realisteille, ja myös kaasun myyjille.

Kaikissa määräyksiä tunnontarkasti noudattavissa suomalaisissa tällainen "ei kaasu-yhtiöiden hyväksymä" itsetäyttö herättää liki hurmoksellista paheksuntaa ja ylitäytön mahdollisia vaaroja on korostettava orgastiseen paatokseen asti.

Ylitäytöstä johtuneita onnettomuuksia on kuitenkin sattunut huomattavasti vähemmän, kuin avaruussukkuloiden tuhoutumisia. Vaara on samaa luokkaa kuin saada meteori päähänsä Mannerheimintiellä suojatietä ylittäessä.

Siksi kuljenkin aina ulkona kypärä päässä.

Eurooppalaiset karavaanarit , siis suomalaisia lukuunottamatta, 5 veisaavat joutavista monopolikaasuyhtiöiden asettamista itsetäyttökielloista. Pitävät vaan pullonsa kaapissa, ja senkun täyttävät tarpeeseensa.

Se vaatii vain oman täyttöadapterin. Ja säästö on huima sekä hinnassa, että varmuudessa saada aina pullonsa täyteen missä tahansa. Kunhan katsoo, että näyttääkö se mittari sen 22 litraa tyhjään kaasupulloon.

Tankkipullot käyvät huonosti kaupaksi, vaikka ne ovat suht halpa investointi.

Siksipä eurooppalaiset karavaanarit yhä enemmän hankkivat ebay:n kautta täyttöadapterin viidesosalla tankipullon hinnasta.

Käyttäjän lisäys viestiin 21.9.2014 klo 02:51:24 Hinnoista sen verran, että Baltiassa litra LPG:tä maksaa 62-68 centtiä litra. Saksassa, Ranskassa ja Espanjassa hinta pörrää siinä 70-85 centtiä / litra tuntumissa.

Kaasuntäyttöadapterin omistavat ja käyttäjät tämän mielihyvin aina panevat merkille, kun vaihtoehtona on ostaa uusi pullo joka maassa,. Kas kun juuri missään ei saa suomalaista pulloa täytetyksi.

Yv:llä lisätietoa.

LAINE RAIMO 21.09.2014 09:53

Asia on näin minunkin mielestäni, kuten Jukka on aamuyöllä kirjoitellut. Hyvä Jukka!

HÄNNINEN JUKKA 21.09.2014 11:19

Kiitos Raimo, Sinullahan on vasta n. parinkymmenen vuoden kokemus oman täyttöadapterin käytöstä, sen helppoudesta, ja eduista.

Jos Sinulta joku sattuisi tiedustelemaan mistä niitä saa, niin tiedäthän mitä tehdä.

YLITALO ASTA 21.09.2014 17:14

Eihän näitä satu näköjään yhtä usein kuin sukkula onnettomuuksia, vaan näkyy olevan useita vuodessa. Googletin parilla euoopan kielellä esimerkiksi hollaniin google löysi heti muutaman kymmentä sivua. http://www.dichtbij.nl/duin-en-bollenstreek/112/artikel/2609848/man-krijgt-gasfles-niet-los-van-pomp.aspx

Ja kun luki vähän kommenteja, niin esimerkiksi belgiassa jos tavan pullo tankataan asemella ilman että aseman henkilökunta huomaa ja jotain sattuu, niin yrittäjältä lähtee LPG lupa. Ja näkyi sen jälkeen olevan tankaajalle noin 400 000 euron lasku minimissä. Samoin saksassa, Jukka kun sen saksan hallitset, niin laitapa vähän hakua google.de ja tilanne selviää sinullekkin.

T: Masi

HAAPANEN TIMO 21.09.2014 18:33

Aika monessa maassa tavallisen pullon täyttö on lain voimalla kiellettyä. Ranska on säätänyt lain ja Latvia, ne tiedän varmuudella.

Tuosssa on muutama paikka Latviassa tavallisen pullon täyttöön. http://www.lpg.lv/lv/gazes-baloni/gaze-kemperiem-un-atputai/

@timppa

LAINE RAIMO 21.09.2014 21:12

Niin, tästä hurmoksesta ja paatoksestahan Jukka juuri kirjoitti ?!

HÄNNINEN JUKKA 21.09.2014 21:33

Niinpäs niin, Masi näyttää olevan rovastiluokan saarnamies...

Jos ja kun ja jos olis jos jne.

Ranskalaiset ovat yhtä ahkeria itsetäytön harrastajia kuin britit ja saksalaisetkin.

Se on kuulkaa kiva, kun Smartilla vapaaparkeilla ajelen, niin monimoni pysäyttää ja kiittää eri kielellä, että saivat täyttöadapterin, jolla säästävät pitkän pennin vuoden mittaan, ja aina löytyy kaasua.

Nämä LPG-myyjät ovat yhä enempi kiinnostuneita siitä kaasunsa myynnistä. Kunhan vain muistaa pitää sen pullon kotelossaan. Ne kiittää ja hymyää, ja menee onnellisina nukkumaan joka ilta.

Tietty pari tutun kaveria on saanu 250.000 euron sakot, kertoi eräs saarnamies, hevoismiesten virallisesta tiedoitustoimistosta.

HAAPANEN TIMO 21.09.2014 22:20

Lakipykälillä on aina syynsä, ei niitä kiusaksi tehdä.

@timppa

HÄNNINEN JUKKA 22.09.2014 01:53

Kaikella arvostuksella Timppa, monet moniaat lait ovat usein osoittautuneet kelvottomiksi, ja niitä muutetaan tämän tästä, maassa kuin maassa.

Kuinkahan monta susilakia on kumottu, ja kumotaan, kun huomataan lain järjenvastaisuus ?

Kaasupullontäyttökuvioissa puhuvat isot kaasu-yhtiöt, jotka eivät millään ilveellä suostu luopumaan maakohtaisista monopoleistaan. Kyllähän niillä senverran vaikutusvaltaa löytyy, että jopa saavat parissa maassa aikaiseksi jonkinlaisen laintyngän.

Jopa tankkipulloja vastustetaan ankarasti. Tiedän sen, sillä toimin yhteistyössä mm. Wynen-Gas ja monen muunkin tankkipulloja tuottavan yrityksen kanssa.

Nekin firmat ovat ureakuset sukassa, kun tankkipullotkin nykyään saa ruuvata autoon kiinni vain valtuutettu kaasuasennusfirma. Otas nyt tuosta joku järki sen lain tueksi. Tankkipullon pitää siis olla asennettu niin, ettei sitä ilman työkaluja voi pois ottaa. Tämä siis koskee vain tankkipulloa kiinnipitävien muovisuojattujen vaijereiden asennusta.Ja niiden 4 ruuvinreiän tekemiseen vaaditaan valtuutettu kaasuasennusfirma ! Eipä ihme, ettei niitä monikaan tohdi hankkia, vaikka kuinka ovat laillisia ja järkeviä, halpoja, ja sinänsä suositeltavia.

Suomalaiseen mentaliteettiin kuuluu tajuton hurskastelu aivan pässimäisissäkin asioissa. Muistattehan kaikki aina ajaa sallittua nopeutta, ja mukauttaa aina ajonopeutenne / vauhtinne pimeällä just kaukovalojen näyttämän matkan mukaiseksi ?

Muistatte aina lain, joka koskee suojatietä aikeissa ylittävän eteen pysähtymistä ?

Muistatte aina turvavälit, (laki kieltää persauskarvoissa roikkumisen)

Muistatte aina, että ohittavalle ajoneuvolle tulee tarvittaessa antaa turvallinen tila ohituksen jälkeen.

Etc etc. Järki käteen ja turvat tukkoon jokaiselta, joka puoltaa hueskaudessaan typerimpiäkin lakeja.

Timppaa tämä ei koske, eikä minua.

Käyttäjän lisäys viestiin 22.9.2014 klo 02:28:56 Niin, mulla on kahdenkin tankkipullon valmistajan maahantuontisopimus. Hyvin toimii esim. www.gasfachfrau.eu , joka on sama kuin wynen-gas. Vuodesta 2008 olen näitä tankkipulloja esitellyt eri häppeningeissä, Lahden messuista Rutukokouksiin, VOP-treffeistä milloin missäkin. Tulos on kuvaava, n. 20 myytyä tankkipulloa ...

Siitä on hyvä repäistä, järki- ja saarnamiestenkin.

Ei kiinnosta vajaan 300 euron järkevä investointi, vaan saarnata ja mustamaalata kaikkinainen järjenkäyttö. Ja sitten päätyä ostamaan täysin kelvoton 4 kpl erimaalaisten kaasupullojen kytkentään tarkoitettu adapterin sarja parillakympillä, Jolla ei mitään tee, jonsei aina joka maassa osta ko. maan kaasupulloa.

Eihän typeryydestä rangaista, mutta vois sitä arkijärkeä näissä kaasukuvioissakin käyttää.

Täällä Olhaossa käyvät tankkipullot 5-10 kpl vuositahdilla kaupaksi, vaan ei suomalaisille. Satakertainen määrä menee kuitenkin näitä itsetäyttöadaptereita vuodessa.Itse en toki likikään niin paljoa saa kaupaksi, sillä portugeesit tarjoavat myös näitä itsetäyttöadaptereita, tosin n. 15 % kalliimmalla hinnalla.

Silti kysyntä ja tarjonta eivät vielä ilman ebay:ta likikään kohtaa toisiaan.

O tempora o typerää hurkastelua.

NYYSSÖNEN KAJ 22.09.2014 07:15

Mitä maksaa tankkipullon 10-vuotis tarkastus? Paineastiat pitää koeponnistaa 10 vuoden välein.

HAAPANEN TIMO 22.09.2014 11:07

Mun pulloni täyttää 10 vuotta 13.10.2018. Jos silloin vielä tätä hommaa harrastan tilaan uuden (rahti 30€ ) tai poikkean ostamassa Belgiasta http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/lpg-camper-motorhomes/rode-lpg-flessen.html

Ives Van Meenen pyytää pullosta 219 € joka sisältää adapterit, luultavasti ilman adaptereita se tulee tuohon hintaan kotiin. Se on sitten 22€ vuosi.

Ulkotäyttöletku maksaa takaiskuventtiileineen ja liittimineen 75€, Sen letkun voi uusia trukkihuoltoliikkeissä täällä. Liittimethän eivät vanhene.

Aivan selkeästi on Belgiassa lain voimalla tavallisen pullon täyttö kielletty Kuukkeli tuon helposti kääntää: http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/forum/wetgeving/gasfles-wetgeving-vullen.htm

Siitä asti kuin tuon pullon hankin olen liikkunut yhdellä pullolla ilman ongelmia.

Ensi viikolla taasen lähdetään, pullossa on kolme kiloa kaasua jolla hyvin pääsee alkuun. Latviassa on edullista tai jos riittää Puolaan niin siellä sitten täyteen. Tien vierten tarjouksissa myyvät 1,99 zlotyä litra eli pullollinen 10,50€.

Tietysti eihän kaasua tarvitse reissulla lainkaan jos aina yöpyy kämppäreillä ja ottaa sähkön lämmitykseen ja sapuskan tekoon.

@timppa

ESKOLA PENTTI 22.09.2014 11:19

Re; Haapasen Timpalle ...

En tunne asiaa lainkaan, mutta mietiskelin, josko tuollainen vanheneva pullo kannattaisi painekoestaa (hinta?), tai löytyykö noille vastaanottajaa jollain hinnalla ja saisi sitten tilalle uuden putelin kohtuu hintaan?

YLITALO ASTA 22.09.2014 14:01

Jukkasta tulisi varmaan oiva auto jobbari, sillä hän kääntää aina asian pois aitse asiasta vähättelemällä ja vastaamatta kysymykseen. Ja toinen asia tuo hänen sakkonsa, en tiedä mistä hän sen löysi tuolle summalle. Täällä päin se sakko on 250-1500 euroa. Mutta jos kauppias lisensin LPG myyntiin menettää, niin ei hän siitä tulevia tappioita itse vapa-ehtoisesti maksa. Eli Jukkaa ei kiinnosta nämä onnettomuudet, sillä se tappaa kaupan häneltä.

Ja tuo tankkipullon katsastetaan 10 vuoden välein ja tuossa Timon linkissä on hintana 149 euroa.

Ja näkyy olevan vuosittainen matkailuvälineen kaasutarkastus koeponnistuksineen 49 euroa.

T: Masi

http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/lpg-camper-motorhomes/gaskeuring.htm

HAAPANEN TIMO 22.09.2014 15:11

Katsos vaan, sieltä löytyi hinta ja oli sitä luokkaa kuin arvelinkin. Siispä pullon hinnaksi voi ajatella n. 30€ vuosi. Sen sitten saa takaisin käytännöllisyytenä tai kaasun hinnassa.

@timppa

HÄNNINEN JUKKA 22.09.2014 16:15

Masi, alat olla jo piispantason saarnamies.

Lainaus Masi-piispalta :

http://www.dichtbij.nl/duin-en-bollenstreek/112/artikel/2609848/man-krijgt-...

Ja kun luki vähän kommenteja, niin esimerkiksi belgiassa jos tavan pullo tankataan asemella ilman että aseman henkilökunta huomaa ja jotain sattuu, niin yrittäjältä lähtee LPG lupa. Ja näkyi sen jälkeen olevan tankaajalle noin 400 000 euron lasku minimissä. " Lainaus loppu.

Niinpäs näkyy olevan samasta luotettavasta lähteestä nuo tietosi ja linkkisi seiskalehdentason jutut. Siis hevoismiesten tietotoimiston kavereiden tuttujen juttuja. Minun esittämäni satojjentuhansien sakoista ovat juuri samasta kaikkitietävästä lähteestä.

Jonkun tuhannen eurooppalaisen erimaalaisen ihmisen kanssa olen kaasuntäytöstä vuodesta 2007 jutellut, vaan eipä kukaan koskaan ole mitään sakkoja kertonut saaneensa. Ei edes kuullut muilta. Pulloa ei saa nostaa autosta täyttöpisteen viereen, maahan. Kaasufirmat löysivät tästä perustelun kieltää itsetäyttö. Myös keksivät, että tankkipullonkin on oltava kiinteästi asennettu.

Viimeisin kaasufirmojen veto oli tämä 4 ruuvin kiinnitys"pakko" suorittaa vain valtuutetuissa kaasuasennusfirmoissa. Siinä otsasuonet pullistelee Van Meeneniltä ja muilta tankkipullojen myyjiltä. Hintakin on laskemaan päin, kun eivät vaan osaa niitä ihmisille "jobbailla".

Yksi varma tapaus vahingosta itsetäytön yhteydessä oli Ruotsissa joku vuosi sitten, kun eräs muukalainen yritti tankata maakaasua itse väsäämällään adapterilla. Siinä koko onnettomuuksien lista.

Mistähän Sinäkin Masi-piispa rojusi hankkisit jonsei meitä "jobbareita" olisi ?

Näissä kaasuntäyttöadaptereissa on harvinaisen simppeli peruskuvio; ihmiset tahtovat niitä. Sitä kutsutaan kysynnäksi. Se taas johtaa aina myös tarjontaan.

Mitään sakkoja ei saa, korkeintaan kehoituksen lopettaa kaasun itsetöyttö sillä asemalla. Ja eikun seuraavalle, sillä ei henkilökunta joud juosta tsekkaamassa onko siellä kaapissa varmasti laillisesti kiinnitetty tankkipullo ...

Tämän kyllä kaikki järkikaravaanarit tietävät, vaan eivät sitä faktaa ymmärrä saarnasmiehet ja hevoismiesten tiedoitustoimiston reportterit.

Käyttäjän lisäys viestiin 22.9.2014 klo 16:27:32 Edellä mainittu hevoismiesten tiedoitustoimisto kertoi jo muutamasta Ranskassa "narkoosikaasutetuksi" joutuneista , jotka alkometriin puhalluksen jälkeen ilmoittivat erehtyneensä ja vetävänsä takaisin narkoosikaasutusryöstösä tekemänsä ilmoituksen.

Vakuutusyhtiöt edellyttävät puhallustestiä, ennenkuin korvaavat "narkoosikaasuryöstöjen" uhreille pennin pyöryläistä.

Semmosta se on tämä ihmeellinen urbaanilegendojen nykymaailma. Ja rehellinenhän pitää ihmisen aina olla ja kaikessa kaikkia lakeja noudattava. Amen.

Käyttäjän lisäys viestiin 22.9.2014 klo 16:51:20 Tässä Masi-piispalle ja miksei muillekin faktaa millainen "jobbari" muiden mielestä olen...

http://feedback.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewFeedback2&userid=captainjukka&ftab=AllFeedback

YLITALO ASTA 22.09.2014 17:04

Jospa tämä linkki sitten toimisi http://www.dichtbij.nl/duin-en-bollenstreek/112/artikel/2609848/man-krijgt-gasfles-niet-los-van-pomp.aspx

Ja kaasu asioissa käytän ammattiliikettä jossa työskentelee henkilökunta joka varmasti tietää näistä asioista enemmän kuin sinä Jukka http://www.vanmeenen.com/index.htm

Siellä on helppo käydä kun sinne ei ole kuin vajaa satakunta kilometriä koti-ovelta matkaa. Ja on tietysti olemassa ihmisiä jotka ei välitä laista ja ihmisiä jotka sanoo että typeriä lakeja on muutettu ennenkin, miksihän tätä lakia ei ole muutettu, vaan esimerkiksi Hollanti jossa täyttö viimeisenä länsi-euroopan maana oli sallittua , kielsi joku vuosi takaperin tavallisen pullo täytön lpg asemalla. Ainut syy oli liian monet ylitäytöt, mutta sinullehan jukka ei semmoista voi tapahtua.

T: Masi

P.s. Kysäseppä tukesista mitä lupia tarvitaan kaasupullojen maahantuontiin ja kuluttaja myyntiin.

Ja kaikki nämä tiedot ovat huomattavasti luotettavampia kuin erään suomalaisen omat luulot ja höpötykset tuhansista tuntemattomista.

TOIVONEN MARTTI 22.09.2014 17:24

Tuossa jutussa ei kai kuiteskaan sanota että yritys tankata olisi ollut laiton? Eikös se vain kerro että adapteri vuosi eikä lähtenyt irti pullosta ilman palokunnan myötävaikutusta. Kaasu oli toki katkaistu mittarista kun 30 litraa oli mennyt.

Noin minä sen paikallista kieltä osaamatta tulkitsin, ehkä täysin pieleen mutta Masi oikaissee.

Siis mulla ei adapteria eikä tankkipulloa enkä aio hankkiakaan, onpahan vaan yksi espanjan pullo kotimaisen rinnalla. Niillä mennään. mot

HAAPANEN TIMO 22.09.2014 17:40

Pari linkkiä:

http://www.gaswinkel.com/lpggasfles/zelfpropaangasflesvullen.htm

http://www.huisentuinwinkel.nl/gasfles-info/

https://www.nkc.nl/advies/techniek/gasinstallatie-verboden-zelf-gasfles-vullen/

@timppa

HÄNNINEN JUKKA 22.09.2014 19:01

Tunnenhan minä Van Meenenin, kuten kaikki muutkin tankkipullojen valmistajat.

Ja onhan mulla toki sekä Wynen-Gas, että Gasfachfrau Karin Nöfer GmbH:n (Wynen-vainaan tytär) edustus. Van Meenenkin tarjosi edustusta, mutta edellytti vähintään yhden paletillisen (20kpl) pullojen ostoa. Vaan missäpä niitä kulettaisin, kun yhtä hyvin voin näyttää omasta pullokaapista sekä alumiinisen, että metallisen tankkipullon, ja pistää tilaus Karin Nöferille, joka sitten toimittaa sen asiakkaalle. Muutama täälläkin kirjoittava tietää, että homma toimii, pullo kiinnitys- ym lisukkeineen on Utsjoella viidessä päivässä ( jos tilaaja asuu Utsjoen rantamilla)

Vuosittain messuilla jaaritellaan ja jutellaan mukavia. Kiva mijnheer tämä Van Meenen, vuosia sitten soitteli useinkin neuvoja kysyäkseen, mulla kun tätä kenttäkokemusta ja tuntemusta on tunnetusti melkoinen määrä. Kaikki nämä minut tuntevat myös, ja kavereita ollaan. Kuitenkin ; lainaus ebay-asiakkaalta ;

" perfect 100% sent eu nozzle no postage. Trust this gent he is the best.Thank you Käufer: elizabethhuntingonline "

Niettä Masi lukee vaan mitä aiemmassa linkissäni n. 1500 ebay-asiakastani kertovat. Joukossa ei ole ainuttakaan suomalaisen kirjoittamaa palautetta.

Toivos Martti luki myös tarkasti tuon jymyjutun, jollainen voi sattua jokaiselle autoilijalle, joka käyttää LPG:tä polttoaineena. Vahinkoja sattuu aina ja joka tilanteessa. Normaalissa henkilöutossa on aivan samat adapterit, kuin tankkipulloissakin. Kyllä ne joskus takkuaa sekä kiinnitettäessä, että irroittaessa. Saipahan tuostakin artikkelintyngän, jolla ei kuitenkaa ole mitään yhteyttä puheena olevaan asiaan.

Mistäpä Sinä Masi minun tietotaidot, kyvyt ja kaasualan koulutukset tiedät ? Tommoset mutu-piispojen örsäisyt vailla mitään perusteita saati tietoa on mautonta ja osoittaa kirjoittajan tyyli- ja asiaintajuttomuuden / joku vois loukkaantua ... Toisen ammattitaitoa arvottaessa, olis hyväksi tietää myös jotain, ja sitten vielä osata verrata johokin toiseen, piispa hyvä !

Tuosta koeponnistelusta vielä kehkeytyy melkoinen rahasampo jos tuo vuosittainen koeponnistusmääräys menee läpi. Hommaan kuluu 12-15 minuuttia, ja veloitus 50-90 euroa. Pumppu maksaa alta 250 euroa ja muuta ei tarvitse, kuin lähteä treffeille ponnistelemaan ja fyrkkaa tahkoamaan. Kivoille liksoille pääsee kun päivässä 20-30 ponnistaa. Sellaista kutsutaan hyväksi bisnekseksi. Ja takuuvarmasti löytyy kysyntää jokaikiseltä kämppäriltä.

Arvaapas vielä Masi löytyiskö minulta ne ponnistajan paperitkin, saksankielisinä tosin, mutta kelpaavat kyllä, kun tarkistustarrassa on leimat ja nimi.

Wasta kun on oppinut tuntemaan Wilhtomin Vilho Tuomisen, niin voi myöntää, ettei hänkää ihan kaikkea tiedä, senverran lötyy nippelitieto sadoista kierteistä esimerkiksi. Vilho jäi muuten eläkkeelle, ja nykyisin Wilhtomin omista Pressotekno Virkkalasta. Hyvä liike, paras, ja entinen osaava henkilökunta.

YLITALO ASTA 22.09.2014 19:19

No Jukka minäpä kerron sitten terveiset sinulta kun menen kaasutarkastukseen tässä ennen marraskuista katsastusta.

T : Masi

P:s. Ei se van meenen kaasupulloja valmista, tiedoksi sinullekkin Jukka

NOVA KAI 22.09.2014 19:50

Tankkipullon käyttäjänä voin suositella sitä toisillekkin. Aina on saatu kaasua ilman hankaluuksia, ei tarvitse säästellä lämmitystä eikä grillin käyttöä reissuilla.Yleensä tankkaan kylmäasemalla. Terv. Kaitsu.

HÄNNINEN JUKKA 22.09.2014 22:28

Stako Puolassa taitaa valmistaa ainakin rautapullot monille tukkureille. Ainakin valmisti aiemmin.

Joo terkkuja tarkastajille !

AHONEN KAI 23.09.2014 00:11

"Tuosta koeponnistelusta vielä kehkeytyy melkoinen rahasampo jos tuo vuosittainen koeponnistusmääräys menee läpi. Hommaan kuluu 12-15 minuuttia, ja veloitus 50-90 euroa. Pumppu maksaa alta 250 euroa ja muuta ei tarvitse, kuin lähteä treffeille ponnistelemaan ja fyrkkaa tahkoamaan. Kivoille liksoille pääsee kun päivässä 20-30 ponnistaa. Sellaista kutsutaan hyväksi bisnekseksi. Ja takuuvarmasti löytyy kysyntää jokaikiseltä kämppäriltä."

Woikosken sivuilta suora lainaus:

"Määräaikaistarkastus

Määräaikaistarkastus on lakisääteinen, määräajoin suoritettava painelaitteen tarkastus. Määräaikaistarkastuksessa kaasupullolle suoritetaan koeponnistus sekä ulko- ja sisäpuolinen tarkastus, todetaan tyhjäpaino ja tarkastetaan varusteet ja merkinnät. Pullo suihkupuhalletaan ulkopinnalta ja maalataan. Tarkastusajankohta leimataan kaasupulloon.

Omistuspullon määräaikaistarkastuksen maksaa omistaja, vuokrapullon määräaikaistarkastuksen Woikoski. Kaasupullojen tarkastusväli on suurimmalla osalla kaasuja 10 v. Myrkyllisillä ja syövyttävillä kaasuilla se on 3 v tai 5 v."

Metrilakukauppaa vielä siihen mukaan ja hattaroita, niin bisnestähän tuo ;)

HAAPANEN TIMO 23.09.2014 08:54

Gaswinkelillä onkin edullisia komposiitti tankkipulloja. Mittaria ei ole, mutta kompo ei tarvitsekkaan: http://www.gaswinkel.com/lpggasfles/safefillcomposietgasfles.htm

Huisentuinwinkelnillä edullinen vihreä rautapullo, mutta ilman mittaria hieman hankala. Alupulloissa näkyy mittari olevan: http://www.huisentuinwinkel.nl/lpg-gasflessen.html

@timppa

NYYSSÖNEN KAJ 23.09.2014 08:59

Koeponnistus tehdään vedellä ja monikertaisella pullon normi paineeseen verrattuna. Woikosken jutussa puhutaan pullon testaamisesta 10 vuoden välein.

HÄNNINEN JUKKA 23.09.2014 12:25

Lainaus Masilta tuolta ylempää ;

" Ja näkyy olevan vuosittainen matkailuvälineen kaasutarkastus koeponnistuksineen 49 euroa. "

Näitä kaasutarkoituksiahan minä tarkoitin. Erheysin vaan hiukan, kun puhuin koeponnistuksesta, sen sijaan, että olisi pitänyt mainita tuo ajoneuvon kaasuatrkastus, eräänlainen koeponnistus sekin.

HÄNNINEN JUKKA 24.09.2014 10:51

Hankkia suht halpaa tankkipulloa ? Yksi riittäisi ihan hyvin.

Tässä ketjussa näkyy olevan mun lisäksi 2-3:n tankkipullonkäyttäjän kirjoitus.

Yleensä nämä keskustelut poikivat joskus tiedusteluja, viimeksi parivuotta sitten joku toimitutti tselleen yhden alutäyttöpullon.

Joku sentään aina kyselee itsetäyttöadaptereista, mutta miksei tankkipullo kelpaa, vaan hyvin hyvin monet tilaavat vapaa-aika.comista tai ostavat muualta 4 pulloadapterin sarjan - aivan turhaan.

Tankkipullo ja myös täyttöadapterit ovat siitä kivoja tuotteita, että tuova suuren helpotuksen kaasunsaantiin, että myös tuovat niihin investoidut rahat pikkuhiljaa takaisin.

Liian kallis investointi, ei uskoisi, mutta siltä vaan näyttää ja tuntuu myös.

NOVA KAI 30.09.2014 19:01

Tankkasin tänään suomalaisen teräspullon Jukan adapterilla Tartossa kylmäasemalla hinta alle 70c litra. Hyvin toimii täyttösysteemit virossakin. Voin suositella. Terv. Kaitsu.

HAAPANEN TIMO 05.11.2014 20:50

Tankkipullo tankattu 5.10, 15.10 ja 2.11. Viimeinen täyttö meni tarkaksi, pulloon mahtui 21.8 litraa, eli haju oli jäljellä.

Portugalissa Armação de Pêran ja Olhaon välillä viimeinen tankkaus, sieltä kuvat.

Yksi pullo on kyydissä ja sillä pärjätään hyvin. Kaasua kaytetään, sähköä ei. Tänään maasähkössä ekaa kertaa kahteen viikkoon.

@timppa

ESKOLA PENTTI 05.11.2014 20:55

Timpalla homma hanskassa! Hienoa.

JANHONEN MATTI 05.11.2014 21:19

Ja höpö höpö.

Koko kaasuhomma on viksahtanut väärään suuntaan.

Kun homma pitäisi edistää sitä, että kussakin maassa voi käyttää ko. maan pulloja niin nyt edistetään adapterin myynti ja tankkipulloja. Toimitaan täysin vastavirtaan sen kanssa mitä yleinen kehitys menee.

Espanja ja Portugali on maita jossa lienee Euroopan tihein pullojen jakeluverkosto. Jopa kioskin ja tupakkakaupat myy kaasua ja pullot on kadulla.

Olen ollut nyt 45 päivää reissussa ja kaasua on mennyt 5-6 kg ja krillattu lohi on ollut oikein hyvää. Kun palaan kotiin niin 52 matkapäivän aikana on kaasua kulunut n. 10 kg. Koko ajan saksalaista kaasua. Suomalaista pulloa ei ole vielä tarvinnut avata.

Siksi tämä käyttöjärjestys, että Saksassa paluumatkalla saisin tarvittaessa heti vaihdettua saksalaisen pullon täyteen.

En saata ymmärtää tätä kaasuhömpötystä enkä vallankaan keskustelua kaasuletkun pituudesta.

ALAKULJU AULI 05.11.2014 22:04

Matti, viimeksi tällä Saksassa Bauhausissa kaasupullon vaihtohinta oli 17 euroa, aivan nyt kuukauden sisällä.

Berchtesgadenin leirintäalueella hinta oli huima 25e, mutta tuo olikin kallein hinta reilun kolmen vuoden aikana.

HAAPANEN TIMO 05.11.2014 22:56

Se on Matti sun käyttöäsi se.

Tuolla on selkeät päivämäärät joista näet mun kaasun käytön. Minä en maksa sähköstä, vaan kaasusta koska tankkipullolla on niin helppo toimia.

Yksi pullo mukana riittää jos pikkuisenkin liikuttaa autoaan niin osuu tankkauspaikalle.

Eihän kaasua tavitse lainkaan jos haluaa oikein vaikeasti toimia.

@timppa

SUOMI SEPPO 06.11.2014 09:24

Eiköhän tuo kaasuasia ole samanlaista kun moni muukin tässä matkailulajissa. Ikävä maku jää, ainakin minulle, siitä jos joku on löytänyt mieleisensä (esim. käyttäkö stellplatzeja yöpymiseen vai hakeutuuko joka yöksi kämppärille) tavan reissata ja kertoo siitä muille ,niin jotkut ovat ottaneet velvollisuudekseen haukkua ja vähätellä kirjoittajan tavan toimia (ja ehkä älyäkin ?). Vai onkohan tämä kaasuasiakin sitä "ampukaapuskaparkkaajatjaheti" mentaliteettiä ? Leirimtäalueella joka yönsä (ja päivänsä) viettävä ei todellakaan tarvitse kaasua kun siihen krillaamiseen ja tuskin siihenkään kun syö leirintäalueen kuppilassa. Vastaavalla tavalla jos joku kyselee esim. auton lisävaloista niin onkohan kysyjää arvostava tapa vastata "aja päivisin niin et tarvitse tuollaisia turhuuksia" ? Mikäli asiallisiin kysymykseen ei ole itsellä minkäänlaista rakentavaa vastausta niin voiskohan pitää sormet irti näppäimistöstä. Nyt minäkin irrotan sormeni näppikseltä tuon viimeisen o:n jälkeen @seppo

Käyttäjän lisäys viestiin 6.11.2014 klo 21:24:32 En tarkoittanut ketään erityistä henkilöä vaan ihan yleisellä tasolla.

JANHONEN MATTI 06.11.2014 11:11

Jos Seppo minua tuolla kirjoituksellasi tarkoitat niin ohi meni. Ja tässä rakentava kannanotto asiaan.

Olen tehnyt Euroopan reissuja hyvin monen tyylisiä, käyttäen enemmän tai vähemmän kaasua ja käytän edelleen. Olen yöpynyt campingeilla ja niiden vieressä ja joskus puskissakin. Jokainen kuitenkin tehkööt tavallaan.

Tosiasia kuitenkin on, että tästä kaasuasiasta on onnistuttu luomaan elämää suurempi asia ja Eurooppaan matkoja tekevillä karavaanareilla on tällä hetkellä hyvin sekava kuva koko kaasuasiasta. Ja vallankin vasta-alkajilla - lähes lähtemisen este.

Keskustelua kaasuasiassa on käyty puskaparkkeeraajien ehdoilla ja tällöin on syntynyt kuva, että se mikä koskee heitä koske muitakin - niitäkin jotka käyttää stellplatzeja ja camping-alueita. Ja kuitenkin näitä puskaparkkeeraajia on vain pieni vähemmistö suomalaisista karavaanareista mitä Espanjan ja Portugalin matkoihin tulee niin talvehtijoita kun muitakin matkoja koskien.

Ja jos jotkut ovat etevämmyyttään tässä kaasuasiassa toitottaneet niin nimenmaan puskaparkkeeraajat. Me muuthan olemme heidän mielestään olleet tolloja kun emme ole ymmärtänet investoida laitteisiin joiden takaisinmasuaika on 20 vuotta nykyhinnoin normaalilla matkustamisella.

Totuus kuitenkin on se, että kahdella 11 kg kaasupullolla tekee varsin pitkän matkan Euroopassa huhtikuun ja marraskuun välisenä aikana. Ja jos toinen pullo on saksalainen niin vielä pitkäkestoisemman, koska sen saksalaisen voi vaihtaa täyteen kun palaa Saksan alueelle.

Ja paras ratkaisu silloin kun ollaan pitkiä aikoja talvileirissä (auto kiinni leirissä) on rakentaa systeemi jossa voi käyttää paikallista propaanipulloa, joiden jakelupaikkoja em. maat on "täynnä" leirialueet mukaan lukien. On leirialueita jossa jakeluauto jopa ajaa alueella ja vaihtaa pullot parcelalla.

Sitä en saata ymmärtää, miksi tästä koko matkan kokonaiskustannukset huomioiden kymmenyspilkun oikealla puolella olevasta kuluerästä, on tehty elämää suurempi asia.

SILMUNEN HANNU 06.11.2014 12:02

Minen ole koskaan sanonut ketään tolloksi täällä, mutta kaasu-asia ON lähes elämää suurempi juttu talvimatkoilla, ja käytäntö ON hyvin sekava.

Totuus kuitenkin on se, että Etelä-Espanjan ja Portugalin ulkopuolellaKIN matkaillaan , ja sitä tehdään MYÖS marraskuun ja huhtikuun välisenä aikana, ja MYÖS siten, ettei asetuta elämään leireihin, vaan ollaan koko ajan liikkeessä.

Omat talvimatkamme ovat suuntautuneet pääasiassa Italiaan, joulu-tammikuussa ja nyrkkisääntö on se, että neljän päivän päästä siitä, kun Ruotsissa ajetaan laivasat ulos, on eka kaasupullo tyhjä.

Italia puolestaan on siitä hauska maa, että sen sisällä sen maalaisia kaasupulloja voi vaihtaa uuteen vain määrätyn alueen sisällä.

Eli jos ostat Pohjois-Italiasta italialisen kaasupullon, et voikaan vaihtaa sitä enää Toscanan seudulla.

Ja Toscanan seudulla ostamaasi pulloa et voi vaihtaa enää Napolin korkeudella ja sitä rataa....

Eikä silelä ole ollenkaan saletti juttu mistä niitä kaasupulloja löytyy, joskus jostain rautakaupasta, joskus sekatavarakaupasta, joskus muovitukusta, useimmin ei mistään....Ja kun yhtälöön lisätään pyhäpäivät koko matkana ajalle viikonloppujen lisäksi (joulu, uusivuosi, loppiainen)....niin siinäpä on elämää suurempaa juttua kyllikseen..

Ja mitä tulee matkaparkkeihin, niin, kaikissa niissä ei lähes tulkoonkaan ole sähköä saatavilla, ei silloinkaan vaikka luvattu olisi. Ja matka pelkästään sähköllä varustettujen matkaparkkien varassa on aika moisen kahlitsevaa ja hankalaa.

Saksassa niitä toisinaan saa sovitettua reitille, mutta Italiassa en muista montakaan, missä olisin sähköä edes nähnyt. Ja tunnustettava on, että oikeankokoisilla ja oikealla määrällä kolikoita pelaaminen on joskus melkoista säätöä, eikä sähkön määrää per kolikko ole aina kerrottu.

Ja ihmisiä kulkee muuallakin Euoropassa talvella.

Kyllä siis tankkaaminen pulloon on ainoa järkevä vaihtoehto tällaisille kulkureille.

t.Kaarina

ALAKULJU AULI 06.11.2014 12:05

Kiitos Matti hyvästä kirjoituksesta! Tuossa on hyvää ajateltavaa jokaiselle karavaanarille!

Kaasua menee loppujen lopuksi vähän. Vuoden takaisella kahdenviikon joululomalla Espanjassa meni vain yksi pullo. Yöllä ja illalla lämmitys oli päällä sisälämpötilan ollessa siinä vähän alle 20 astetta sekä tehtiin sillä ruokaakin jonkin verran. Jääkaappi oli kyllä sähköllä leirintäalueilla.

Tarkka silmännen kun olen niin pohjois-Italiassa ja Camping Seiser Almissa huomasin leirintäalueella olevan runsaasti saksalaisia kaasupulloja myytävänä. Onko kukaan muu huomannut vastaavaa, että naapurimaissa myytäisi toisen maan kaasupulloja?

SILMUNEN HANNU 06.11.2014 12:10

Kaasua menee yllättävän paljon kun sillä lämmittää, tekee ruot, lämmittää tiskivedet, lämmittää suihkuvedet ja tietysti pitää jääkaapin sopivana :)

Vaikka koskeekin kotimaan matkailua, niin lokakuussa viikon syyslomamatka Suomessa kolmella henkilöllö kulutti kaasua lähes kaksi pullollista, kun kaikki yllä mainitut toiminnot hoituivat kaasulla.

Toimii siis joulu-tammikuisessa Euroopassa ihan kelvollisena kaasun käytön mittarina myös.

t.Kaarina

Käyttäjän lisäys viestiin 6.11.2014 klo 12:28:01 ruoat...:)

SÄÄVÄLÄ-RASILA MARJA 06.11.2014 21:46

Timo on aivan oikeassa!

Me karavaanarit, jotka katselemme ja kiertelemme Eurooppaa (emme aja vain yhdelle leirintäalueelle ja ole paikan sähköpiuhan päässä) täyttelemme pulloamme silloin, kun on täytön aika. Huoltamoita riittää.

Matti voisi avata takinsa napit jo pullisteluiltaan. Miksi antaa yksipuolisia ohjeita aloitteleville, maailma on täynnä ihmeitä? Niitä ei Torre del Salissa kaikkia näe!

Meillä on koti myös Välimerellä ja siitä huomimatta reissaamme autoillen ympäriinsä, aina uusia reittejä ja kyliä kierrellen, välillä lentäen. Matkustus maksaa, mutta loppusijoituspaikassa ei käärinliinoissa ole taskuja.

Kohta taas mennään! Buen viaje!

JANHONEN MATTI 06.11.2014 22:09

Jos tankkipullot on niin hyviä niin miksi autotehtaat ei ole ottanet niitä käyttöön.

Ja miksei autotehtaat ole varannee niille tilaa kaasupullokotelossa ja miksei pullojen kiinnitystarvikkeita myydä joka karavankaupassa.

Ja miksi niitä on jälkiasennetukin erittäin vähän.

Vai onko kaikki muut tyhmiä eivät ymmärrä minkä toiminnallisen edun ja taloudellisen hyödyn menettävät kun eivät niihin ole menneet

Ja mikä ihanuus koittaakaan kun auto on leirin "sydämenä" ja sillä pitäisi lähteä pulloja täyttämään huitsin nevadaan ja samaan aikaan naapuri käy hakemassa respan luota täyden Repsoilin kaasupullon, laitata sen paikoilleen ja painaa paineenalennusventtiilin tai korkeapaineventtiilin paikalleen ja se on siinä.

Näihin kun saisin ensin vastauksen niin jatketaan sitten.

SILMUNEN HANNU 06.11.2014 22:14

Matti, josko ensin yrittäisit ymmärtää, että on muitakain matkustustapoja kuin ne ,missä tehdään leiri auton ympärille ja asutaan siinä.

Niissä muunlaisissa matkustustavoissa tarvitaan muunlaisia systeemejä kaasun saantiin, ja nehän siitä sen kaasun saannin ongelmalliusudesta puhuvat, joille kukaan ei matkaparkkiin tai puskaan kiikuta valmiiksi täytettyä kaasupulloa.

t.Kaarina

HAAPANEN TIMO 06.11.2014 23:10

Pitää olla vain yksi tankkipullo mukana, ja jos jumittaa itsensä kämppärille niin, että se loppuu on kotelossa tila minka maan pullolle hyvänsä.

@timppa

JANHONEN MATTI 07.11.2014 10:25

Kaarina

Minulle ymmärtäminen on ihan mahdoton asia.

Tämä karavaanarihomma etenee yleensä niin, että alkuinnostuksessa kierretään. Ja kiertämisestä puhutaan ja nimenomaan muille. Pääasiassa kuitenkin vain ajetaan koska luullaan, että Euroopan kakki paikat voi kyllä kiertää ja kokea ja kilometrit on tärkeitä. Ei kuitenkaan voi, pitää valita.

Ollaan olevinaan kiertomatkalla mutta päivämatkat on kun ajettaisiin siirtoajotaipaleita. Määrällinen on tässä vaiheessa harrastusta tärkeää kun paikkoja bongataan. Ei edes sillä ole niin väliä, mitä on nähty, kunhan on käyty. Ja tunnelmakin auton sisällä on loppumatkasta jo sitä luokkaa, että psykologi olisi tarpeen, vallankin jo mukana on lapsia.

Tämä vaihe on hyvin tuttu vaihe monelle karavaanarille jos on kanttia se tunnustaa.

Kun tätä on jatkunut kyllin kauan alkaa matkan laadullinen puoli nousta esiin. Huomataan, että kyllä niitä paikkoja riittääkin kierrettäväksi ja paikatkin alkaa kummasti muistuttaa jo toisiaan. "Kovalevy" on jo päässä täynnä ja voimien vähetessä väsymys voittaa uteliaisuuden.

Tällöin tulee hyvin monelle pariskunnalle mieleen ajatus "etsitään hyvä paikka ja ollaan siellä". Ja monesti vielä niin, että paikka on siellä missä on muitakin suomalaisia. Jostain syystä näin on. Tämä lienee juuri se olotila, mikä pitää karavaanarit esim. täällä Espanjassa talvileirissä, johon tullaan, jossa ollaan ja josta lähdetään suoraan kotiin. Kotimaan kausipaikat toimii myös hyvin pitkälti tämän ajatuksen varassa.

Ja tästä tullaan nyt siihen, että mikä kaasuratkaisu näille todella suurta enemmistöä edustaville karavaanareille paras sekö että autossa on varustus joka mahdollistaa paikallisten pullojen käytön vai sekö, että käy tankkaamassa pullojaan "jossain".

HAAPANEN TIMO 08.11.2014 10:57

Enpä kiistä Matin pohdiskelua. Mulla on alkuinnostus jatkunut 28 vuotta. Ehkäpä nyt eläkepäivillä tilanne muuttuu. Kilometrejä on osattu vältellä jo vaikka kuinka pitkään, nytkin kahdessa viikossa muutama sata kilometriä.

Tankkipullo ei millään tavalla estä paikallisten pullojen käyttöä tarvittaessa.

@timppa

HÄNNINEN JUKKA 08.11.2014 13:16

Tankkipullo on yksinkertaisesti senverran kallis tavalliseen verrattuna, etteivät valmistajat niitä autoihinsa valmiiksi asentele. Niiden alettya yleistyä 6-8 vuotta sitten, huomasivat isot kaasufirmat, että tuossahan piilee ilmiselvä vaara kiertopullobisneksen laskuun. Ja alkoivat vastavetonsa kaikenmaailman verukkeilla. Viimeisin on tuo kiinnitys valtuutetulla asentajalla todistuksineen. Tilaahan niille kyllä löytyy muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta, niitähän saa myös ilman kaulusta..

Niiden määrä kasvaa yllättävän hitaasti, mutta silti kasvaa koko ajan. En ole päässyt selville mikä on se todellinen syy hitaaseen kasvuun, luultavasti hinta.

Se ei vain mene jakeluun, että LPG-autokaasu on samaa kuin pulloissa myytävä. Mutta huomattavasti eullisempaa kuin pullojen vaihto. Vielä kun halpoja parinkympin itsetäyttöadaptereita myydään ebay:ssa ja amazonissa ym tuhansia viikossa. niin sekin syö tankkipullojen myyntiä. Keskieurooppalaiset ja engelsmannit ovat hoksanneet, että itsepalveluasemilla kukaan ei katso pullokoteloon, kun luukun avaa ja pullonsa täyttää. Onnettomuusvaara on tekaistu, se on jo tuolla ylempänä sanottu.

Ja kuten Timppa jo mainitsi, yhdellä tankkipullolla ja yhdellä paikallisella pärjää ihan kaikkialla.

Luulisin, että kaasun pelko yleensä, ja vääristellyt puheet olemattomista todellisista sanktioista ovat suurin syy tankkipullojen myynnin hitaaseen nousuun.Ja myös pelko siitä, mitä isot kaasufirmat seuraavaksi keksivät.

Tämä kommenttina Matin kysymyksiin tuossa vähän ylempänä.

SILMUNEN HANNU 08.11.2014 22:48

En tunnista Matin esittämää "keskiverto karavaanarin kehityskaarta", mutta vaikka osa porukasta tuolla tavalla toimisikin, ei se poista liikkuvien tarvetta saada kaasua.

Ja se taas ei onnistu siten, miten Matti asian on esittänyt.

En ymmärrä miksi ei voida nähdä eri lailla elävien ihmisten erilaisia tarpeita, vaan täytyy yrittää torpata toiset, "enemmistö-näkökulman" varjolla.

Sinulle sopii yksi konsti, toiselle toinen. Kaikki riippuu lähtökohdista.

t.Kaarina

AHONEN KAI 09.11.2014 02:41

Meillä normisti 1 saksan pullo "varapullona" Cepsan pullo käyttöpullona, tai Disan pullo kanarialla, tai joku ruosteinenmikälie marokossa, ei ole koskaan kaasut loppuneet 15 vuoteen etelänmailla, ja normielämällä pullo riittää ~3 viikkoa vapaaparkeissa, puskissa voi kulutus olla kovempaa, asutaan yleensä asvaltilla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.