Eka reissu eurooppaan.
NIKOLA HEIKKI
10.09.2007 00:39
Ja mikähän on kyseinen navigaattori? Näistä vois oikeestaan aloittaa uuden keskustelun.miten navi ehdottaa reittejä,itse olen käyttänyt aika montaa navia joillakin reitit pers... jotku toimii erittäin hyvin.
KORHONEN KARI
10.09.2007 10:00
Huomenta Lasse!
Koska reittivalintani näyttäis olevan aikalailla sama niin kysynkin ;tilasitko lauttaliput,Trellestä Saksaan,etukäteen vaiko ostit vasta satamasta.Luulisi että tähän aikaan ei ruuhkia enää ole ja auton+vaunun saa kivuttomasti mahtumaan.
SILMUNEN HANNU
10.09.2007 11:22
Hei, en ole Lasse mutta tultiin heinäkuussa Rostockista Trelleborgiin EIKÄ tilattu lippuja etukäteen. Ajettiin yli yön Prahasta,tarkoituksena mennä aamukuuden laivalla Gedseriin Tanskaan mutta yllätykseksemme se laiva oli täynnä(seuraavaan kyllä olis mahtunut). Mutta klo.8.00 lähtöön Trelleborgiin mahtui niin mentiin sitten sinne. Ja se oli heinäkuun puolväli, joten uskoisin että nyt on tilaa tosi hyvin. Viikonloppuvuorot on tietty eri asia.
t.Kaarina
MERIKALLIO VELI-PEKKA
10.09.2007 12:59
Jokos sulla Kartza on se rutujen vakiomatkareitti tiedossa, kyelen kun et vaivautunut tuolla espanjaorgilla vastaamaan! VP.
KARLSSON GÖRAN
10.09.2007 14:40
Sitä Rutu-reitti minäkin kaipaisin...vaikka on karttoja ja lapptoppi..(ja parikymmentä vuotta ST-ajo/AS-ajo kokemus)..:)
www.rantaruottalainen.tk
rantaruottalainen(at)gmail.com
PURSIHEIMO TOPI
10.09.2007 14:40
Hankkimani navigaattori on TomTom Go 910. Esim. Etelään mentäessä Saksan Lauenburgin ohi Tomppa ehdottaa reittiä kapeiden rantakatujen kautta. Onneksi olen kymmeniä kertoja tuon Lauenburgin ohittanut, joten tiedän mitä reittiä oikeasti tulee käyttää. Voi olla, etteä Tomppa ehdotti lyhimmän reitin, joka yleensä ei ole kätännöllisin reitti. Pitääpä ensi kesänä koittaa nopeinta reittiä. Silloin taas yleensä kaupungit kierretään ohikulkuteitä, joilta ei mitään nähtävää löydä.
SIHVOLA MARKUS A
10.09.2007 14:50
Ihan mukavasti pyörii keskustelu ekan reissun tiimoilta.Suunnistuksen osalta mielipiteet jakautuvat aikalailla.Olen sen asian kannalla,että ,taitaa olla se niin sanottu makuasia,millä sen tekee.kokeneet kävijät osaavat jo mennä ,vaikka silmät ummessa.Aloittelijoille,joihin lukeudun itsekin ,suosittelisin kuitenkin lämpimästi apuvälineiden käyttöä.Olen navigaattorin kannalla jo senkin takia,että katson sen lisäävän turvallisuutta liikenteessä.Äkilliset poukkoilut eksymistilanteissa vähenee.Ole saanut sapiskaa navin naisääneltä monta kertaa,poistuessani tarkoituksella reitiltä.Olemme kuitenkin aina päässeet sopuun ja jatkaneet sulassa sovussa yhteistä matkaa.terv.MjaH Sihvola
p.s.Olen kuitenkin täydentänyt paperikartastoani.
KORHONEN KARI
10.09.2007 17:26
Kah,kysyin Rutu-reittiä eräältä ja hän lupasi sen toimittaa...oottelen vielä hetken ja kysyn sitten uudestaan.
Autoroute 2007 "suunnitteli" minulle reitin Lübeckistä Ranskan rajalle Macquenoiseen ohjeella: nopein.Sieltä eteenpäin kielsin tullitiet(preferred roads)ja reitti kulki N20;llä Vierzon'iin josta lounaaseen kohti Limogesia ja Bordeaux'in kautta San Sebastian'iin ja edelleen Madrid → Calahonda.2800 km näyttäis olevan matkaa Lübeckistä Los Jaralesiin.
Minun ohjelmani ilmoittaa varsin lakonisesti:"pois reitiltä"ja sulkee suunsa,outoa??Nainen siis...
JANHONEN MATTI
10.09.2007 17:58
Tässä tämä itäisempi vaihtoehto:
Lyypekki-Hannover-Mulhause-Perpignan-Barcelona-Valencia-Alicante-Granada-Malaga-Fuengirola = n.3000 km.
Tiemaksut Ranskassa ja Espanjassa voi kiertää käyttämällä ao. maissa pienempiä teitä (silti hyvätasoisia teitä) jolloin matka jatkuu n. 40-50 km.
Käytännössä Ranskan tiemaksulliset tiet kannattaa korkeampien maksujen vuoksi rutu-matkalla kiertää koska vaihtoehtotiet on ihan hyviä ajaa. Espanjassa pääteiden tiemaksut/kiertämisestä aiheutuva polttoainelasku menee aika lailla vellin kanssa vastakkain eli kukin ajakoon tyylillään.
MERIKALLIO VELI-PEKKA
10.09.2007 18:23
Kiitos, Kari!
Jotenkin vaikuttaisi mielenkiintoisemmalta itäinen Espanjan reitti, rantatietä costa del solille, vaan kun ei ole kokemusta kuin lentämällä Andorran yli Kanarialle, Barcelonaan ja Malagalle. VP.
KORHONEN KARI
10.09.2007 18:41
Summa summarum:Ajoitpa mitä reittiä tahansa matkaerot ovat 150 km luokkaa max.Sillä ei liene suurempaa merkitystä näinkin pitkällä reissulla,2830-2960 km välillä Lübeck-Calahonda.Olen ajanut molemmat reitit(suunnilleen) ja ilman vaunua Mulhausen kautta moottoriteitä(tulli)pitkin kesti Rostockista Fuengirolaan ajaa aika tarkkaan 2 vrk.Paluu toisella kertaa vaunun kanssa otti suunnilleen 8 vrk samalle korkeudelle tullessani,maisemiakin katselin,siis reitti mutkaisempi.Kokonaisuudessaan 11 vrk Kemiin asti.
Nyt ei enää hurjastella.
MERIKALLIO VELI-PEKKA
10.09.2007 18:48
Sydämelliset kiitokset Matti ja Kari, pitää tulostaa teidän viisaat neuvot! VP.
LAINE RAIMO
10.09.2007 19:11
Läntinen reitti on mielestäni parempi, koska se on lyhyempi ja siellä ei myöskään tapahdu niin paljon ryöstöjä. Lähes kaikki ryöstöthän tapahtuvat Välimeren rannalla moottoritiellä 200km Barcelonasta pohjoiseen. Otin kuvan reitistä Hampuri - Malaga. Se on kokonaan ilmaisia teitä pitkin ja matkaa on 2643km. Kuvaa voi vilkaista sivulla: http://picasaweb.google.fi/laineet/RUTU25v/photo#5108605691860299074
KORHONEN KARI
10.09.2007 19:37
Heh...ujostuttaa..Venteri ja minäki päässy viteolle,Ari laaloo...Duo Ari ja Kari.
PURSIHEIMO TOPI
11.09.2007 01:03
Missäs kohtaa tuo Barcelonan pohjoispuolen moottoritie Välimeren rannalla kulkee? Mistään kohtaa merta ei edes näy. Mistähän "lähes kaikista" ryöstöistä mahdat puhua? Minusta on turha pelotella sinne aikovia. Itse olen tuon tieosuuden ajanut kolmisen kymmentä kertaa. Hyvin ovat kaikki kerrat sujuneet.
KOIVISTO ARI
11.09.2007 09:31
Mikä mahtaa olla tuo reittiohjelma tuossa kuvassa.
Muutenkin kiinnostaa tieto siitä mitä ohjelmia käytätte kun reittejä eurooppaan suunnittelette.
JANHONEN MATTI
11.09.2007 10:57
Käytän Microsofin AutoRoute 2006:sta.
Tykkään ohjelmasta siksi, että siinä noita välietappeja ja mielenkiintoisia kohteita voi asettaa helposti kartalle ja päivämatkojen suunnittelu on helppoa.
Ohjelmalla on myös helppo tehdä vaihtoehtoreittejä tyyliin meno-paluu.
AutoRoute ohjelmani on englannin kielinen mutta sitä voi kyllä käyttää nekin, jotka ei kieltä hyvin hallitsekaan - kuten minä.
Varsinaisen opastuksen hoitaa Garmin NUVI 350 + kartat.
KORHONEN KARI
11.09.2007 11:13
Samoin,mutta 2007 versiota jossa on tarvittaessa puheohjaus(Emilia),Route 66 on toisena ohjelmana johon ei taida olla vielä "Emiliaa",puheohjausta saatavana.Näitä en käytä pelkästään suunnitteluun vaan myös matkan aikana sijainnin/reitin näyttäjänä gps läppäriin kytkettynä.Läppärille oma teline vaihdekepin yläpuolella,kardaanitunnelin kyljessä kiinnitykohta johon telineen jalka työnnetään.Ei häiritse ajoa eikä näkyvyyttä mitenkään.
LAINE RAIMO
11.09.2007 11:15
Karttaohjelma, jota olen käyttänyt viitisen vuotta on Map&Guide. Tämä viimeinen versio 13 ilmestyi tämän vuoden alussa. Mielestäni se on ehdottomasti paras mitä Euroopasta saa ja siinä on myös Itä-Eurooppa riittävällä tarkkuudella.
NYYSSÖNEN KAJ
12.09.2007 16:28
Vuonna 1991 teimme eurooppa kiertomatkan m-autolla. Kompassia käytimme päästäksemme Ranskassa Versailesista Eifeltornin juurelle.
Ajaa ja lukea kaupunkikartta yhtäaikaa on hyödytöntä. Mutta jo Versailessa näimme pilkahduksen tornista ja saimme magneettisuunnan sinne, sitten vaan KESKIMÄÄRIN siihen suuntaan vaikka yksisuuntaset kadut vaativat välillä huomattavan "kurssin" muuttamisen. Prikulleen oikeaan paikkaan tultiin.
Niin kompassi oli tuollainen 2€ lelukompassi kojelaudalla mutta hyvin silläkin pärjäsi. Toinen tapa ottaa "suunta" on ajaa tienpätkälle joka on siihen suuntaan jossa kohde on ja katsoa mitä se kompassi näyttää.
MS Autoroutellakin ajan välillä tuolla samalla periaatteella kun tahallisesti tai tahattomasti olen poistunut reitiltäni kauas niin senkun vaan jatkan menemistä jos suunta on "sinnepäin"
Eiku hyviä matkoja kullekkin