Sähköautot tulevat myös Karavanalueille.
Harri Halinen
30.10.2024 18:44
Minä en noista ihmisten valinnoista pyhiksi oikein saa itselleni ymmärrystä kokonaisuudesta.
Milloin joku julistetaan toisten ihmisten äänestyksellä viisaaksi tai terveeksi kaikin puolin?
Toivo Koistinen
31.10.2024 06:36
Tarkoitatko noita pyhimyksisksi julistettuja miehiä, vai mitä. Mutta se on myös vainajien muistopäivä, ja mekin viedään hautuumaalle kynttiää paalmaan pois nukahtaneiden sukulsisten haudoille.
Uskonnosta senverta, että sen toteuttaminen katekismuksen kymmenen käskyn mukaan niin siinä ei ole mitään pahaa, ja se sopii ateisteillekkin, vaikka eivät usko jumalaan.
Rakasta lähimmäistäsi, elä himoitse lähimmäisesi omaisuutta, auta lähimmäistäsi, ja niin edelleen. https://katekismus.fi/10kaskya/10kaskya.html
Oikein toteutettuna se auttaa ihmiskuntaa elämään sovussa, ja rauhassa. Eikä salli äärilikeitä, eikä väkivaltaa.
Eikai tämä anargistinen nykytyyli ole sinustakaan hyvä.
Miksi esimerkiksi me ateistit kieltäisimme lapsiltamme suvivirren laulamisen koulun juhlassa. Minusta se on kaunis virsi.
Tp
No karkasi kyllä alkuperäis aiheesta, eli sähköautojen latauspaikoista, mutta ninhän ne aina nuo minun höpötykset. No siihen aika, raha, ja politiikka asian hoitaa, miten hoitaa.
muokattu: 31.10.2024 06:39
Markku Kujanpää
31.10.2024 07:40
Me nyt vaan elämme ihmiskunnassa joka ei ole läpeensä kirkasotsainen. Kyllä me tiedämme ilman TP:n saarnaa, ettei ihmiskunta saisi tehdä niin kuin tekevät, silti niin tekevät katekismuksesta huolimatta.
Ei minulle tarvi sanoa esmes, ettei ketään saisi nirhata puukolla kylkiluihin, se on niin väärin.
muokattu: 31.10.2024 07:47
Kari Rautiainen
31.10.2024 09:04
Onko jääny historia lukematta. Ei ihminen ole paljoa muuttunut vuostuhansiin. Tai on kaikenlaista tasa-arvo yms juttua enemmän kunnaiemmin. Enää ei saa kiukuttelevaa orjaakaan tappaa vaikka sellasen omistaisi.
Sata vuotta sitten jengeiltiin myös hienosti. Häjyjen hang-around jäsenet tappo puukolla pohjanmaalla häjyjen aikakautena 2000 täysin sivullista, ihan vaan nostaakseen asemaansa jengissä. Siksi yleensä tansseissa, markkinoilla tai muuten julkisesti jotta näkyvää mainetta. Niillä ei ollu nahkaliivin selässä tekstejä, mutta helavyö korvasi sen.
Harri Halinen
31.10.2024 09:40
Puhe oli paaveista joille elossa oleville ko arvo myönnetään.
Ymmärrän että pyhyys on arvo, joka kuoleman jälkeen myönnetään vain hyviä tekoja tehneille kirkon päämiehelle.
Sama sopisi monelle muullekin.
PS. Ei minunkaan kirjoitukseni ole toivottavasti kovin rajoittuneita otsikkoon.
muokattu: 31.10.2024 09:42
Toivo Koistinen
31.10.2024 14:12
Kirkolla piti ajella kaupassa, ja hornelalle öljyn suodin ohjaustehostajalle, ja vaihteistoöljylle. Hoksin 40 vuuen jäläkin, että sehän on nykyaikanen, kun vaihteistoöljyllekkin suodin.
Matkalla hoksin, että eläinpuisto on valaveutunnu, ja olivat tehneet parkkipaikalle kaksi sähköauton lataus paikkaa.
Liekkö karavaani alueelle
Siinäse homma etenee. Ohikulkijat, ja vieraat sähköautolla eläinpuistolle. Auto lataukseen, sitten kiertään puisto, ravintolaan syömään, kun auto tankkaantuu,
ÖÖrit kulukee kassakoneisiin. JOP.
Tp
Toivo Koistinen
03.11.2024 09:22
Töllön uutisissa oli sinä alareunassa olevassa osassa kirjotus, että kohta tulee markkinoille sähköauton akku, jonka kantama on 1000 km.
Siinä on asiaa. Sehän kulettelee jo tarpeeksi pitkän matkan kerta-ajolleen.
Tp
Markku Kuutti
03.11.2024 11:14
Toivo KoistinenTöllön uutisissa oli sinä alareunassa olevassa osassa kirjotus, että kohta tulee markkinoille sähköauton akku, jonka kantama on 1000 km.
Siinä on asiaa. Sehän kulettelee jo tarpeeksi pitkän matkan kerta-ajolleen.
Tp
Tuota juuri tarkoitin kun avasin tämän ketjun.
Leirintäalueet kuitenkin sijaitsevat monesti kaukana kaupallisista latauspaikoista, joten tulevaisuudessa pitää myös Karavanalueilla pystyä sähköautoa lataamaan.
Käytännössä siis sähköautolla liikkuva matkailija valitsee Karavanalueen jossa on latausmahdollisuus.
Eli haaste, johon on leirintäalueiden pitäjien viisasta varautua.
Toivo Koistinen
03.11.2024 13:43
Näinhän se, mutta eiköhän sekin kun jos millon alakaa olemaan kysyntää siihen. Jos ymmärsin oikeen menee vuoskymmenen lopuille, ennekun semmoset akut tulevat valmistukseen.
Tp
Seppo Lokasaari
04.11.2024 09:23
Sähköautojen osalta on omat haasteensa kolaritilanteessa, eli kuinkahan moni "maallikkoauttaja" tietää asiat? 1/100 ehkä? epäilen. Enpä olisi tiennyt esim, että avain on vietävä ainakin 30m päähän.
https://www.kotikarjala.fi/article-6.10.47214.09ff465ae4
Heikki Ikonen
04.11.2024 10:32
Rakentamisessa - raha ratkaisee.
Piuhat ja teslalle pömpeli ovat sähkö rakentamisessa kerta kustannus, MUTTA sähkön siirto verkko yhtiön (karunan?) kuukausi maksut ovat pysyviä, eivätkä laske niin veikkaan.
Yhen auton lataukseen käytettävä virta kapasiteetti vie pienimmilläänkin kolomen (lue isot jopa 10 tai 20) vaunupaikan verran pää sulake tehosta / 365 / v.
C-paikan pitäjä maksaa täyestä joka päivä käytti tai ei, siirto / pääsulake tariffi maksulla ei ole vapaa päivää.
Kelle tästä aiheutuva lasku kuuluu, vaajitaan kyllä, mutta kuka maksaa? Tämän sisäistäminen on laajempi juttu patteri autoilijalla.
Pienellä C paikalla / yrittäjällä taitaa loppua kynnet - isot joilla on muutakin liiketoimintaa - kyky riittää, kellä riittää, aika näyttää. 🤔 H
Toivo Koistinen
04.11.2024 11:06
Niihän se on. Minulle tuttava, joka puolustusvoimain palveluksessa, ja tietää nuo pelastus asiat kertoili sähköautoista.
Palotilanteesa, jos ei voi antaa palaa, niin pitäisi upottaa vesialtaaseen se, mutta tosiaan parkkihallissa, toisten autojen seassa,
Kun kun hallin korkeus ei aina anna hiapille tilaa nostaa, niin ongelmaa. Olen joskus ajellut isoa hiiappiautoa.
Sanoi, että se tiedetään, ja on ongelmaa, miten toimia, kun on muita autoja paljon, ovet lukossa, ja omistajat missä, nin miten ne pelastaa siitä läheltä.
No miten kehittyvät sähköautot, niin näkyypähän. Niitähän on paljon jo liikenteesssä, mutta tulipaloja eikai juurikaan
Tp
Harri Halinen
04.11.2024 12:17
Vilkaisin ip-lehteä jossa uutisoitiin että sähköauto saastuttaa/kuluttaa 8 pros enemmän kuin polttomoottoriauto.
Näistä kirjoitetaan ilman monipuolista faktatietoa liikaa joten jätin lukematta.
Jos joku lukee tutkimuksesta kirjoittakaa onko tieto kuinka luotettava.
Toivo Koistinen
04.11.2024 12:40
Siinä on varmaan laskettu auton valmistuksen tuottamat päästöt, ja saatu se tulos. Koetin kahtoa asiaa, mutten osannu.
Ajaesahan se ei tuota päästöä, eli aioastaan miten tuotetaan se sähkö, joka sen lataa, mutta tuleehan siinä päästöä, ennekun polttomootoriauton poltoaine on sen tankisa.
Ajamaton kilometri on ainoa saastuttamaton kilometri.
Tp
Harri Halinen
04.11.2024 13:27
Toivo, siinä oli kyse ip-lehden uutisesta ja nillähän on tärkeintä saada myyvä otsikko, ei uutista.
Kari Rautiainen
04.11.2024 13:32
Harri HalinenVilkaisin ip-lehteä jossa uutisoitiin että sähköauto saastuttaa/kuluttaa 8 pros enemmän kuin polttomoottoriauto.
Näistä kirjoitetaan ilman monipuolista faktatietoa liikaa joten jätin lukematta.
Jos joku lukee tutkimuksesta kirjoittakaa onko tieto kuinka luotettava.
Jos tota iltalehden juttua meinaat niin tarina ei mene ihan noin.
Jutun juoni oli se että lehti oli sitämieltä että ne kotitaloudet tuottaa enemmän päästöjä. Lehden mielestä sähköautoilijat on paremmin koulutettuja, hyvätuloisia, ja niitten kulutustottumukset ja mahdollisuudet tekee tämän.
Siis taas tyypillistä toimittajatyöskentelyä. Puutaheinää selvistä asioista. Toimittajalla syy ja seuraus ihan sekasin.
Siis näin:
”Sähköauton omistavissa kotitalouksissa hiilijalanjälki on jossain määrin korkeampi kuin polttomoottoriauton omistavissa talouksissa, Turun yliopistossa laaditussa tutkimuksessa on todettu. Ero on noin 8 prosenttia – tai ainakin oli kaksi vuotta sitten. Kyselyaineisto kerättiin vuonna 2022.”
Harri Halinen
04.11.2024 14:11
Nuo uutiset muuttuvat otsikon jälkeen usein aidasta aidanseipääksi.
Kari Rautiainen
04.11.2024 14:17
Harri HalinenNuo uutiset muuttuvat otsikon jälkeen usein aidasta aidanseipääksi.
Toimittaja on vähä kuin kissa. Sen kun heittää kapakasta, se putoaa aina naamalleen.
Aamulehti tampereella kirjoitti aikoinaan: mistä Rautiaisen Kari on kävellyt, siinä ei ruoho kasva.
Kiitos siitä, olin siis tehnyt työni hyvin.
Toivo Koistinen
04.11.2024 14:59
Tulehan sitä kotitalouksella päästöö. meilläkin kun kerta viikossa kaupassa, niin kyllä siinä kilometrejaä kertyy 70 akhtapuolta, kun pelekä matka sinne, ja takasin on n 64 km, ja siinä kun ajelee kaupoissa.
Sitten nyt taalavella pistän leivin uuniin tulen joka päivä liki, ja pari sylystä polttelen, niin piipusta tupruaa.. Autokuumetta joskus, nin paljonkohan sitten sen auton tänne kuletuksineen tehtalta valamistumiksineen siellä.
Niin aattelee äveriäitä, jotka vaihtaa autoa vuoden parin välein vaikka, ja rullaaa sillä jatkuvaan.
Tämmöstä se ihimisen puuha.
Tp
Kari Rautiainen
04.11.2024 18:14
Harri HalinenNuo uutiset muuttuvat otsikon jälkeen usein aidasta aidanseipääksi.
Siinä oli taas toimittaja tehnyt suoria päätelmiä.
Tehdään lisää.
Jäätelönsyönnillä ja hukkumiskuolemilla on selkeä yhteys. Talvisin kun syödään vähemmän jätskiä niin ihmisiä hukkuukin vähemmän. Ihan selvä juttu.
Hermesetas on vaarallista. Sen syöjillä on keskimääräistä enemmän verenpaine yms tauteja verrattuna laihempiin.
Harri Halinen
04.11.2024 18:38
Minä en käytä HERMESETASTA verenpaineen vaan diabeteksen vuoksi, Meneekö tilastot sekaisin?
Kari Rautiainen
04.11.2024 18:54
Harri HalinenMinä en käytä HERMESETASTA verenpaineen vaan diabeteksen vuoksi, Meneekö tilastot sekaisin?
Ei mee, se oli se yms.
Harri Halinen
04.11.2024 20:35
Markku Kuutti
11.11.2024 14:16
Heikki IkonenRakentamisessa - raha ratkaisee.
Piuhat ja teslalle pömpeli ovat sähkö rakentamisessa kerta kustannus, MUTTA sähkön siirto verkko yhtiön (karunan?) kuukausi maksut ovat pysyviä, eivätkä laske niin veikkaan.
Yhen auton lataukseen käytettävä virta kapasiteetti vie pienimmilläänkin kolomen (lue isot jopa 10 tai 20) vaunupaikan verran pää sulake tehosta / 365 / v.
C-paikan pitäjä maksaa täyestä joka päivä käytti tai ei, siirto / pääsulake tariffi maksulla ei ole vapaa päivää.
Kelle tästä aiheutuva lasku kuuluu, vaajitaan kyllä, mutta kuka maksaa? Tämän sisäistäminen on laajempi juttu patteri autoilijalla.
Pienellä C paikalla / yrittäjällä taitaa loppua kynnet - isot joilla on muutakin liiketoimintaa - kyky riittää, kellä riittää, aika näyttää. 🤔 H
Latausasema voidaan toteuttaa myös akuilla.
Eli latausaseman akkuja ladataan silloin kun virran kulutus on muuuten vähäistä.
Akuista sitten ladataan sähköautojen akut.
Pääsulakkeiden tehoa ei silloin tarvitse nostaa.
Tuolla tavoin toimivat monet sähköautojen latauspisteet.
Olisi leirintäalueilla muutenkin toimiva vaihtoehto, koska nykyiset sulakkeet on mitoitettu kulutushuippujen mukaan.
Mutta ei tuokaan ole mikään halpa vaihtoehto, mutta todennäköisesti halvempi kuin isommat pääsulakkeet ympäri vuoden.
Jos tuohon lisätään aurinkopaneelivoimala, voi kustannussäästöä syntyä.
Seppo Lokasaari
11.11.2024 20:24
Tutulla metsästys porukassa on Volvo V60 D6 Hybridi, joka ei sähköllä ajaessa puhalla hyttiin lämmintä lainkaan? ja webasto lämmittää vain sisätilaa??
Eli taitaa olla niin, että webasto päällä ajaessa sähköllä, niin saa lämmintä hyttiin?
On ne hienoja vehkeitä nuo kalliit pelit???
Kari Rautiainen
11.11.2024 22:51
Seppo LokasaariTutulla metsästys porukassa on Volvo V60 D6 Hybridi, joka ei sähköllä ajaessa puhalla hyttiin lämmintä lainkaan? ja webasto lämmittää vain sisätilaa??
Eli taitaa olla niin, että webasto päällä ajaessa sähköllä, niin saa lämmintä hyttiin?
On ne hienoja vehkeitä nuo kalliit pelit???
Kaveri osti käytetyn teslan. Äkäslompolossa lakkas lämmittämästä sisätilaa. No ajeli pilkkihaalareissa helsinkiin helevetin kylmissään.
Teslan huolto sitten sanoi että joku osa hajalla, hyllyssä on osaa mutta ne on varattu takuunalaisiin vehkeisiin että valitettavasti ei voi nyt… kaverilla on nyt sitte bensavehje. Vaikee oli vaihtaa mieleiseen kun veho sanoi ettei ota teslaa.
Heikki Ikonen
12.11.2024 07:37
Juuri näin. Kaunis ajatus, mutta mistä se pieni yrittäjä "akku" rahat tempasee, tuskin monella perstaskussa sataa tonnia tai ehkees kymmeniä tonneja - raha ratkaisee ja aika hoitaa ongelmat hautaan 🙅♂️.
"Webaston päästöt on 800 x verrattuna polttomoottorin päästöihin" tällaistakin olen lukenut jutusta "millä kannattaa lämmittää aamulla auton moottori", kumotkaa ny ihmeessä minun paha uni, eipä silti, on mulla vara antaa periksikin, yks pää kesät talavet. 🤦♂️ H
Tuossa vanahan liiton Mersussa moottorista lämpöä riittää Flairinkin kopin lämmittämiseen lämmön vaihtimen kautta aina -15' asti, sitten vasta tarttee ajossa Alden apuja. TAI Toyota Rav4 2.2 diesel ei jaksa pakkasilla pitää ehkees moottoria lämpimänä tarttee Webaston niin saa kämppäänkin lämmintä, suo siellä vetelä täällä. Nimimerkki "pahvi tukkii pakkasilla kummankin auton keulan, ei kaunista, mutta minun tapa tehä ekoteko"
muokattu: 12.11.2024 08:05
Ville Säynäjäkangas
13.11.2024 09:00
Polttomoottorin hyötysuhde on varsin vaatimaton. Noin 1/3 polttoaineesta liikuttaa autoa ja 2/3 muuttuu lämmöksi. Tämä asia ei ole muuttunut yli sataan vuoteen mihinkään. Lämpöä siis riittää yllinkyllin.
Se on ihan höpöhöpöjuttuja, ettei lämpö uudemmissa riittäisi parantuneen hyötysuhteen johdosta. Kyse on vain ja ainoastaan lämmön hallinnasta. Liian kylmät termostaatit ovat pääsyyllisiä.