Sähköautot tulevat myös Karavanalueille.

Markku Kuutti 24.10.2024 16:39

Tänä vuonna rekisteröidyistä uusista henkilöautoista jo yli puolet sähköverkosta ladattavia.
Tietää melkoista haastetta Karavanalueille sopeutua lisääntyvään sähköntarpeeseen.
Eli kysymys kuuluu monellako aluella on asiasta edes keskusteltu saati asiaan varauduttu?

Sirpa Eskelinen 24.10.2024 17:20

En ole nenäkäs, vaikka hoksasin ruveta pohtimaan.

Ovatko "puskaparkkialueen" käyttäjät eriarvoisessa asemassa Karavanalueiden käyttäjiin verrattuna, jos rekisteröidyille alueille saadaan mahdollisuus sähkönlataukseen ?

Meidän perheemme, koko aktiivisen matkailuaikamme, olimme hyvillämme rekisteröidyistä ja suunnitelluista palveluista ja tietysti myöskin maksoimme mielellämme.

Nyt maksamme puolisoni kanssa jäsenmaksumme SFC;lle, siksi että mahdollisiman moni ihminen saa asianmukaista palvelua.

Sirpa




Niin tai ainakin Valtion omistamille maille, olisi tarkoituksenmukaista saada yhdenvertainen sähkönlataus-piste kuin rekisteröidyille leirintäalueille, jos niille annetaan yhteiskunnan varoista tukia sähköistettyyn matkailuun.
muokattu: 24.10.2024 17:45
Toivo Koistinen 24.10.2024 20:08

Miten käytännössä karavaanarin kulkeminen sähköautolla käy. Vaatii melkoista kehitystä akkupuolelle, että sillä kykenee noita välitaipaleita ajamaan vaunu perässä.
Olen pohtinnu esimerkiksi miten meillä onistuisi tähän kotiliikenteesen sähköauto.
Nimittäin päivittäis tavarat onnistuu hankkia, kun kauppaan on vain 31 km, niin se teke kertareisulla n 70 km, ja siihen kykene se, ja kun se tehdään kerran korkeintaan kaksi viikosa, niin lataus onnistuu kotitöpselistä, kun meillä on voimavirta jo nyt, kun tarviin sitä hitsikoneesa, sun muussa.
Vielä pirtin eteläpääty panelia täyteen, niin ei lumihaittaakaan, ja auto latautisi monta kukautta sillä. Elekää kysykö kannattaako se investointi, koska ei minun elinaikana, mutta se on ekoteko, ja rikastua ei tarvi enää, koska ruumispaidassa ei ole taskuja.
Olen rakennellu etukuormaaajan hornelaan, modifioinut Virolais lumilingosta hydraulis ohjatun, tehny traktorikäyttösen hydrauli halkomakoneen, sun muuta.
Nimittäin luottotohtori on käskeny pohtia, miettiä ja rakennella asoioita, koska meillä on muistisairaus sukuvika, niin aivon käyttö hidasta sen tuloa.
Mutta se sähköauton kantama talvella ei riitä pakolisiin kaupunkireissuihin n. 100 - 150 km päähän, niin paljonko niissä leireissä on niitä sähköauton käytäjiä.
Minusta järjetöntä tuo sähköauto koohotus, kun eihän kaupunki oloisa onnistu millään niiden kymmenien, satojen autojen lataus esimerkiksi kerrostaloissa jos jokahuushollisa on sähköauto parkkipaikalla.
Näkisin enemmin hybridien kehityksestä, kun jos meillä semmonen, niin sen akku jos kulettaa kaupapreisssun, niin sitten kaupunkireissulla käy polttomoottori,
Kun vielä homma olisi semmonen, että polttomoottori pyörittäisi sähkömootoria, joka antaisi sähkövedolle voiman, ja samalla lataisi akkua, oliko se PHEV, niin sehän matka-autossa loistava, koska moottori kävisi vaikka puskassa agregaattina, josta virtaa saisi asuinpuolikin.
Mutta kysymykseen en muuta, kun että leireilläkin, kuten kaupungisa sähkön tulokapelin riitävyys on iso haaste monen auton latailuun,
Tp

Heikki Ikonen 24.10.2024 21:13

Miten se tuo älytön laki sanoo? Jos on jonnii kokonen parkki paikka, siihen on lain mukaan velvoite rakentaa lataus asema sähkö autoille, haloo - äly hoi.
Kylä talot, metäys seuran majan parkit, urheilukentän parkit, kaupan parkit, kerrostalon parkit. Kukas tämän älyttömyyden loppu kirissä maksaa. Mikä lie käyttö aste? Ei ainakaan "villen" tesla porukat .

Olen minä Onnen Pekka ko ei ole enää karavan aluetta, muutama sähkö auto "MAHDOLLISINE" tarpeineen tekis sen kannattamattomaksi.
Ei hoppu hyväksi - aikalisä ja pitkäääää. 🤨 H

Toivo Koistinen 25.10.2024 08:14

Siinäkin kehitys. Kun ollaan käyty esimerkiksi Keminmaan citymarketissa, ja sinne on parkkialueelle rakennettu muutama lataus asema, niin kyllä niissä on autoja latauksesa jokakerta ollut,
Elikkä se palvelee niitä joilla on jo sähköautot, ja niiden myyntihän on kasvanu, ja tullenee kasvamaan, kun autoteolissuuskin panostaa niihin.
Mihin johtaa se, en osaa sanoa, kun eurooppa haluaa pois fossiilisesta polttoaineesta, ja saada uusiutuvasta sitten korvaava, niin onhan siinä temppua.
Mutta jos kehittyisi nuo konttimallin pienydinvoimalat, joitajo on Venäjällä ollut pitkään. Eikös nitä kehitellä jo Suomesakin, niin se autaisi sähkö, ja hybridiautojen tuloa.

Tuli mieleen että meilläkin se olisi, kun sähköautolla kemiin asioille, niin citymarketin parkkiin altaukseen, kun puoliso halua siellä asioida, ja lähes aina syödään sen ruokalassa, kun siinä on hyvä ruoka, niin silläaikaa auto latautuisi, ja kulkisi kotio töpselin nokkaan.
Varsinkin jos akkukehitys jhtaisi 4-500 km kantamaan vähintään, niin sepä riittäisi meille, ja hyvin monelle muullekkin.
Noh tämä on pitkä tie, ja sitäkin kaiken muun ohessa nuoret sukupolvet tullevat ehkä käymään... Näkemä, ken elämä.
Tp

Kari Rautiainen 25.10.2024 08:44
Heikki Ikonen

Miten se tuo älytön laki sanoo? Jos on jonnii kokonen parkki paikka, siihen on lain mukaan velvoite rakentaa lataus asema sähkö autoille, haloo - äly hoi.
Kylä talot, metäys seuran majan parkit, urheilukentän parkit, kaupan parkit, kerrostalon parkit. Kukas tämän älyttömyyden loppu kirissä maksaa. Mikä lie käyttö aste? Ei ainakaan "villen" tesla porukat .

Olen minä Onnen Pekka ko ei ole enää karavan aluetta, muutama sähkö auto "MAHDOLLISINE" tarpeineen tekis sen kannattamattomaksi.
Ei hoppu hyväksi - aikalisä ja pitkäääää. 🤨 H

Ei se nyt ihan noin mene. Kannattaa kattoa vaikka trafin sivuilta mihin tarvii ja mihin ei rakennella noita. Trafilla on sellanen sivu jossa voit kysellä kiinteistön tiedoilla tuota tarvetta.

https://traficom.fi/fi/latauspisteen-asentamisvelvoite

Harri Halinen 25.10.2024 10:20

Fiksuahan se olisi jos kaupan pihasta saisi nopeasti maksimisti akun kannalta voimakkaimmin lataavaa virtaa.
Ilmaistakin virtaa tarjottiin aluksi, hassua kun kuviteltiin että ...
Kohta mennään samaan kuin sähköverkkojen myynnissä noissa valokaapeleissa jollei hinta viranomaiset tai poliitikot pääse yksimielisyyteen perustarpeiden monopolisoitumisesta.
Surkeaa on päätösten teko Suomessa kansalaisten hyväksi.
Tietoliikenne on kuitenkin tulevaisuudessa tärkeää.

Heikki Ikonen 25.10.2024 10:32

Ihan lyhyesti...
Alle 20 paikan (SFC) alueet vapaat lataus piste pakosta. Montakohan vapautuu. Piste.
Pakko taas tarkoittaa AINA pää sulakkeen nostoa = kiinteiden kulujen voimakasta kasvua. H

Jukka Pussinen 25.10.2024 11:27

Trafin mukaan liikevaihdon pidä olla yli 2 miljoonaa ja henkilöstöä yli 10.
Ei taida kovin montaa SFC aluetta koskea tuo pakko.

Heikki Ikonen 25.10.2024 11:48

Niimpä, mutta taitaa jokaisella olla enemi kuin 20 pysäköinti paikkaa. H

Liitetiedostot

20241025_114600.jpg
Markku Hämäläinen 25.10.2024 11:50

Eihän tuo ole ongelma, vaihtaa yhden tolpan pistorasiat tai asentaa uuden super shuko pistorasioilla.
Kun laittaa latauksen hinnaksi 50€/vrk, niin kuormakaan ei lisäänny ja lain kirjain täytyy.

Toivo Koistinen 25.10.2024 12:03

Näinhän se toimii, ja jos vertaa viiskympisen hintaa polttomoottoriauton tankkaukseeen, nn tahtoopa se raha upota siihen hommaan likimain meleko heleposti, ja varsinkin kun ajeli sillä tatoseisojalla.
Se tuo ajelu on tuon Ukraina kahinan aikana aikaseen kallistunut hinnaltaan, mutta tämähän on elämää..
Tp

Jukka Pussinen 25.10.2024 12:04

Laissa https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2020/20200733search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=733%2F2020 on määritelty poikkeus:

"10 §
Sähköajoneuvojen latauspisteitä ja latauspistevalmiutta koskeva poikkeus
Mitä 5 §:n 3 ja 4 momentissa, 6 §:n 3 ja 4 momentissa ja 7 §:ssä säädetään, ei koske latauspisteiden eikä latauspistevalmiuden asentamista mikroyritysten sekä pienten ja keskisuurten yritysten määritelmästä annetussa komission suosituksessa 2003/361/EY tarkoitettujen mikroyritysten omistuksessa ja käytössä olevien rakennusten yhteyteen."

Rautzin linkkaamalla Trafin sivulla on kaavake, jonka täyttämällä sitten voi tarkistaa onko velvoitetta vai ei.

Heikki Ikonen 25.10.2024 12:07

Helevata, tuota en tyhmä hokannu.
Minä 🤔. Entäpä jos sen kytkiski pelekkään aurinkopaneli järjestelmään, irti carunan verkosta, sai latailla ihan vapaasti iliman mitään - hintaki ois myynti valtti 🤭. H

Heikki Ikonen 25.10.2024 12:11
Jukka Pussinen

Laissa https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2020/20200733search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=733%2F2020 on määritelty poikkeus:

"10 §
Sähköajoneuvojen latauspisteitä ja latauspistevalmiutta koskeva poikkeus
Mitä 5 §:n 3 ja 4 momentissa, 6 §:n 3 ja 4 momentissa ja 7 §:ssä säädetään, ei koske latauspisteiden eikä latauspistevalmiuden asentamista mikroyritysten sekä pienten ja keskisuurten yritysten määritelmästä annetussa komission suosituksessa 2003/361/EY tarkoitettujen mikroyritysten omistuksessa ja käytössä olevien rakennusten yhteyteen."

Rautzin linkkaamalla Trafin sivulla on kaavake, jonka täyttämällä sitten voi tarkistaa onko velvoitetta vai ei.

Lämmin huoltotilkin on jossain rakennuksessa, sääntöjen välissä on TAI sana. Yks ko täyttyy niin eiku tolopan kaivuun. H

Toivo Koistinen 25.10.2024 12:21

Ninhän se aikanaan kymmenkunta vuotta kai siten kertoili, kun laittoi isot aurinkopanelit talonsa katolle, ja sitten sähköauton.
Hän latailee auton niillä, ja käy kaupassa sillä,ja mökillä. sitten kun talavella ei saa virtaa, niin auto seisoo, ja hänkulkee kaupasa paikallisliikenteen busilla, ja eihän mökillä käy kuitenkan talvela.
Jutun tekijälle sanoi. Elä kysy kananttaako, koska se homma ei hänen elinaikana tule maksamaan tuon auton ja panelien hintaa, mutta se oli hältä ekoteko, koska rikastua ei tarvi enää.
Laittaa leiri panelia luajsti, nehän kehittyy kokoajan, ja latausaseman, ja kertalataus 50 ööriä, niin homma on kunnossa.
Simoonhan tekevät parhaillaan aurinkopaneli voimalaa. https://yle.fi/a/74-20072368
Tp

Kari Rautiainen 25.10.2024 13:18
Heikki Ikonen

Niimpä, mutta taitaa jokaisella olla enemi kuin 20 pysäköinti paikkaa. H

Caravan leirintäpaikat ei ole pysäköintipaikkoja. Samaten ruuduton hiekkakenttä jne. Ei velvotteita kovinkaan moneen leirintäalueeseen tule.

Heikki Ikonen 25.10.2024 14:08
Kari Rautiainen

Caravan leirintäpaikat ei ole pysäköintipaikkoja. Samaten ruuduton hiekkakenttä jne. Ei velvotteita kovinkaan moneen leirintäalueeseen tule.

Aivan, mutta tuoki kuva Lappeenrannasta. En näje kyllä ruutuja enkä raitoja, mutta liikenne merkin kylläkin.
Hiekka kenttä ja P-alue vai eikö muka oo P-alue.
Yhtä kaikki, maakunta maksaa vihreät toilailut niin kauan kunnes terve järki saavuttaa pään. H

Heikki Ikonen 25.10.2024 14:19

Kuva


Tuohonko lisätään lämmitetty vartio koppi, eikö tolopan kaivuun vaan.
muokattu: 25.10.2024 14:48
Kari Rautiainen 25.10.2024 14:26
Heikki Ikonen

Aivan, mutta tuoki kuva Lappeenrannasta. En näje kyllä ruutuja enkä raitoja, mutta liikenne merkin kylläkin.
Hiekka kenttä ja P-alue vai eikö muka oo P-alue.
Yhtä kaikki, maakunta maksaa vihreät toilailut niin kauan kunnes terve järki saavuttaa pään. H

Et kait ihan oikeesti kuvittele että P merkki tarkottaa latausvelvoitetta noinvaan. Nyt menee mettään.

Heikki Ikonen 25.10.2024 14:46

Yhtä paljon kuin vertauksesi hiekkakentästä P alueena.

Sääliksi käy kämppärin pitäjiä. Mauto vero, auton ajo akun lataus tololoppa pakko.

Muutampa itselleni uuven ajattelun tavan. Eipä tuo ole enää minun murhe. 😂 H


Vähäkö niikö villen porukoilla, "valikoivasti".
muokattu: 25.10.2024 14:57
Kari Rautiainen 25.10.2024 15:58
Heikki Ikonen

Yhtä paljon kuin vertauksesi hiekkakentästä P alueena.

Sääliksi käy kämppärin pitäjiä. Mauto vero, auton ajo akun lataus tololoppa pakko.

Muutampa itselleni uuven ajattelun tavan. Eipä tuo ole enää minun murhe. 😂 H

Samalla voisit muuttaa tota ajatusta että mihin niitä latauspaikkoja pitää tehdä ja mihin ei. Ihan vaan lukemalla selviää tämä.

Markku Hämäläinen 25.10.2024 17:32

Kun missään ei ole määrätty maksimi hintaa latsukselle, voi latauspaikan haltia määritellä latauksen hinnaksi vaikka 2€/kWh tai 200€/vrk
Hinnottelulla voi vaikuttaa tarvittavan liittymän tehotarpeeseen.
Tosin missään ei taideta määritellä tarvittavaa maksimitehoa latauspaikalle, eli 300-500W riittää kunhan sanoo sen olevan auton latausta varten

Kari Rautiainen 25.10.2024 17:43
Markku Hämäläinen

Kun missään ei ole määrätty maksimi hintaa latsukselle, voi latauspaikan haltia määritellä latauksen hinnaksi vaikka 2€/kWh tai 200€/vrk
Hinnottelulla voi vaikuttaa tarvittavan liittymän tehotarpeeseen.
Tosin missään ei taideta määritellä tarvittavaa maksimitehoa latauspaikalle, eli 300-500W riittää kunhan sanoo sen olevan auton latausta varten

Minimiteho on määritelty kyllä. Siis tässä määräyksessä tehtävä latausasema. Maksimitehosta en tiä yhtään, ei taida sellasta olla. Mutta ei tää koske näitä leirintäalueita kun ehkä jossain poikkeustapauksessa. Normi leirintäaluetta ei.

Markku Hämäläinen 25.10.2024 20:11
Kari Rautiainen

Minimiteho on määritelty kyllä. Siis tässä määräyksessä tehtävä latausasema. Maksimitehosta en tiä yhtään, ei taida sellasta olla. Mutta ei tää koske näitä leirintäalueita kun ehkä jossain poikkeustapauksessa. Normi leirintäaluetta ei.

Ajatuskatko, piti kirjoittaa minimiteho
Minkä suuruinen se pitää olla?

Kari Rautiainen 25.10.2024 20:16
Markku Hämäläinen

Ajatuskatko, piti kirjoittaa minimiteho
Minkä suuruinen se pitää olla?

Jaksa tarkistaa, olikohan 3,5 kwh

Pasi Peippo 27.10.2024 12:24

Kevennyksenä tähän että puskaparkkialueellakin sähköautoja jo tavattu yöpymässä...😳
Kuva Torneträskin rannalta😃

Eero Bruun 27.10.2024 18:55

Tyttärellä oli tuollainen Tesla Model 3 pari vuotta sitten. Yöpyi siinä oman tyttärensä kanssa Joensuun Jokiasemalla. Olivat kämppärillä kysyneet tarvitseeko sähköä. Ei kuulemma tarvinnut. Autossa on tehty yöpyminen mahdolliseksi. Kääntyiskö penkit oikein mukavaan asentoon? Toinen positiivinen asia on, että jos koira tai kissa jää autoon helteellä kauppareissun ajaksi niin ilmastointi voi olla päällä. Silloin isolle näytölle tulee teksti "ei hätää ilmastointi on päällä". Jos joku sivullinen hätääntyy.

Toivo Koistinen 28.10.2024 06:45

Tuota Pasin kuvaa kun kahtelin muistu mieleen vuosia siten kun mentiin jossain levähysalueelle kahville, niin sielä oli parkissa pieni pakettiauto, ja sen katolla semonen ilmeisesti nouseva, ja laskeva teltta, niinkun meillä telttaperäkärryssä.
Aikuinen pariskunta puuhasteli siinä, niin juttusille. Kertoivat, että on mukava kesäreissuilla tuo. Muistui sinä mielen se oma combicamp teltaperävaunu. Se oli kätevä, ja kevyt.
Liekkö semmosia enää satavilla. Siinä olis sähköautolle kevyt vedeltävä kesälomareissuille...
Tp

Heikki Ikonen 28.10.2024 07:11

En minä vastusta sitä että patteri autot käyttää caravan alueiden palveluja. Hyvä vain kun käyttäävät.
Aatelkaapa jos jokaisen kämppärin nurkalle ois laissa velevotettu Veijo Esson diesel/bensiini pönttö.

Ny YRITTÄJÄ VELEVOTETAAN investoimaan julumetun kallis ⚡️laitos pika aikataululla vielä minimaalliselle käyttäjä kunnalle. VIRHET. Lataus asema ei oo vielä vuosiin bisnes, sosiaali toimi on taas oma lukunsa. Jokainen autoilija maksaa nyt tai aikanaan omat kulusa. Olipa se sitten. Huolto aseman loppu siivouksen tai sähkö aseman rakentamisen hinnan ostamansa energian hinnassa. Ei sitä hintaa kuulu kenhen muijen maksaa. Ei töpseli autoilija suostu maksamaan Esson pöntön loppu siivousta miks sen pitäis olla toisin päin että Esson käyttäjät kustantaa pistorasiat.

Jos joku pystyy ja kykenee rakentakoon ⚡️aseman, MUTTA vapaa ehtoisesti.
Bisneksessä kaikella on aikanaan aikansa alottaa ja lopettaa. H

Kari Rautiainen 28.10.2024 07:52

Sinäkö Heikki edelleen sitämieltä että leirintäalueille tuo laki velvottaisi latauspisteitä. Herääppäs nyt.

Toivo Koistinen 28.10.2024 08:14

Yritin kahtoa netistä, ja siinä oli, että ei asuinkäytössä olevan rakennuksen jossa on yli 20 parkkipaikkaa pitää laittaa sähköauton lataus asema tämänvuuen loppuun.
https://traficom.fi/fi/latauspisteen-asentamisvelvoite.
https://www.google.com/search?q=s%C3%A4hk%C3%B6auton+latausaseman+rakentamisen+hinta+asennettuna&client=firefox-b-d&sca_esv=facd87bd9f79a8cf&ei=6igfZ8Yq2v_A8A-A5qsI&oq=s%C3%A4hk%C3%B6auton+latausaseman+rakentamisen+hinta&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiLHPDpGhrw7ZhdXRvbiBsYXRhdXNhc2VtYW4gcmFrZW50YW1pc2VuIGhpbnRhKgIIATIFECEYnwUyBRAhGJ8FSLWCAlDCDVjk2gFwAngAkAEBmAGEAaABsyWqAQQ4Ni4yuAEByAEA-AEBmAIuoALNFKgCE8ICChAAGLADGNYEGEfCAgcQIRigARgKwgIKEAAYgAQYQxiKBcICHRAAGIAEGLQCGNQDGOUCGLcDGIoFGOoCGIoD2AEBwgIQEC4YAxi0AhjqAhiPAdgBAsICEBAAGAMYtAIY6gIYjwHYAQLCAgsQABiABBixAxiDAcICEBAAGIAEGLEDGEMYgwEYigXCAggQABiABBixA8ICBRAAGIAEwgINEAAYgAQYsQMYQxiKBcICBRAuGIAEwgIGEAAYFhgewgIIEAAYgAQYogTCAgUQIRigAZgDDogGAZAGCLoGBAgBGAe6BgYIAhABGAqSBwQ0NC4yoAeshgQ&sclient=gws-wiz-serp
Pitkä tuli tuo linkki latausaseman hinnasta.
Tp

Heikki Ikonen 28.10.2024 08:38

Jos tontilla on yli 20 paikan P alue, niin miks "laki" vapauttais.
Samalla tontilla sopii olemaan pikkunen hotelli, -ravintola, -kauppa, huoltoasema, -matkamuisto myymälä tai joku muu äffääri rakennus tukemassa caravan alueen toimintaa, niin mikä muu vapauttais kuin erottaa kaheks tontiks, toki jos sama yrittäjä molemmilla, poistuuko ongelma, sitä sopii kysyä.

Kari Rautiainen 28.10.2024 08:39

Joko se Toivokin on laittamassa leirintäalueelle latauspistettä niinkun pakollisena?

Jouni Ratilainen 28.10.2024 08:58

Olenko ymmärtänyt väärin? Eihän siinä vaadita pikalataus ominaisuutta. Taitaa riittää 16 sulake ja jompikumpi pistorasia tyyppi mitkä on hyväksytty auton lataukseen.

Kari Rautiainen 28.10.2024 09:05
Jouni Ratilainen

Olenko ymmärtänyt väärin? Eihän siinä vaadita pikalataus ominaisuutta. Taitaa riittää 16 sulake ja jompikumpi pistorasia tyyppi mitkä on hyväksytty auton lataukseen.

3,7 kw oli vaatimus. Eli 16A riittää. Ei liene iso ongelma tollanen laittaa

Kari Rautiainen 28.10.2024 09:13

Se muuten sähköpostiin tuli 23.10.24 sfc tiedote jossa oli myös tästä latausasema jutusta liiton kanta:

Rakennukseen, joka ei ole asuinkäytössä ja joiden yhteydessä on yli 20 pysäköintipaikkaa rakennuksen sisällä tai samalla kiinteistöllä, pitää asentaa sähköauton latauspiste viimeistään 31.12.2024. Tämä tarkoittaa niitä rakennuksia, joiden rakennusluvassa on määrätty 20 pysäköintipaikkaa. Leirintäalueen leirintäpaikat eivät ole pysäköintipaikkoja. Velvoitepiirin kuluvan rakennuksen tulee olla ympärivuotisessa käytössä. Lisäksi, jos rakennuksen omistaa ja sitä käyttää mikroyritys. Mikroyritys on yritys tai yksityinen henkilö, jonka henkilöstömäärä on alle 10 vuosityöyksikköä ja vuosiliikevaihto tai taseen loppusumma enintään 2 miljoonaa euroa. Mikroyritys määritelmää sovelletaan myös yhdistykseen, joka ylläpitää leirintäaluetta.

SF-Caravan ry:n jäsenyhdistysten leirintäalueet eivät lähtökohtaisesti kuulu kyseisen velvoitteen piiriin. Palveluna sähköautojen latauspisteiden asentaminen on jokaisen jäsenyhdistyksen päätettävissä, eikä lakimääräinen velvoite. Paikan asentamista kannattaa vakavasti harkita.

Ari Jokinen 28.10.2024 09:38

Trafin vaatimuksissa on aikamoinen ansa: "Latauspisteen on oltava yli 3,7 kW:n tehoinen"
Tuo YLI 3,7 kW ! Yhdestä 16A sulakkeesta saa 3,6 kW...
Eli käytännössä pitää olle 3 x 16 A sulakkeet joten lämpötolppa ei käy.

https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/sahkoautojen-latauspiste-pakolliseksi-ei-asuinkaytossa-oleviin-rakennuksiin

Ville Säynäjäkangas 28.10.2024 10:26

Eikä kukaan tuu viemään kiinteistön omistajaa vankilaan 1.1.2025 jos 20 auton parkkipaikalla ei oo latauspistettä. Kymmenen vuodenkaan päästä ei kaikki latauspistevelvolliset ole tehneet asialle mitään. Rauhoitutaanpa nyt tämän vouhkauksen kans.

Toivo Koistinen 28.10.2024 10:29

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=onnistuuko+3%2C7+kw+lataus+16+ah+sulakkeella
Tuosta sain käsityksen että onnistuu 16 ah sulakkeen takaa se 3.7 kw
Tp

Kari Rautiainen 28.10.2024 10:36

Suomessa nimellisjännite on 230V.
Matemaattisesti siis näin:
230V X 16A = 3680w

Heikki Ikonen 28.10.2024 10:40

Saa nähä kuinka tämä viimesin viher villitys nostaa kymmenien ja kymmenien Suomalaisten kaiken näkösten pienten yritysten omistajien veren painetta. He kuiten monesti vastaa omaisuudellaan että virma pyörii. Mauto verot, lataus tolopat, ym. kyllä aina joku suomalainen virkamies keksii alakaa kaivelemaan tikulla .... Italiassa tai espanjassa viis veisaavat koko höpötyksestä. Kattokaa vaikka minimissään 16A sulaketta tai 2.5m2 (jatko) johtoja tai turva välejä ym.
"Se on heleppo maalta huuvella neuvoja ko merellä on hätä". H


SFC liitto otti kantaa vain n. 58 sfc alueen lataus toloppiin. Muille jopa sadoille Suomalaisille kämppäreille aivan sama, niinkö? Vaikka "kuolisivat pois kilipailemasta samoista asiakkaista". Ymmärrän, eihän se ookkaan SFCn etu puolustaa kilipailijaa.
muokattu: 28.10.2024 12:01
Toivo Koistinen 28.10.2024 10:51

Asia selevä. Eipäsiinä, kun kuitenki on leireillä voimavirta, kuten mulla täällä huushollisa, niin sen nokkaan yksi latausasema, ja siinäse,
Muuten sitten se on, kun mulla kun kerran oli ladossa käytössä useita sähkölaitteita, niin palo navetan sulakeraiassa 16 ah sulake. Sähkömies laittoi hitaan sulakkeen ja kestää. No en tähän osaa enempää, kun sähköasennuksista on vain se oppi, että rautanauloja ei kannata paljaskäsin työntää pistorasiaan.
Jos sfc alueile ei pakkoa, niin kaupaliset hoitaa asian sitten miten hoitaa. Tämähän selevisi tällä.
Tp


Sehän oliko eurostoliitto direktiivi tämä, vaiko Suomen diktaturihallituksen laki, ja senmukkaanhan sitä mennään.
muokattu: 28.10.2024 10:53
Kari Rautiainen 28.10.2024 13:24

Se on Heikki semmonen juttu että kuulostaa maalta huutelulta tää sun savotta. No, tullaan kyllä näkemään ja kuulemaan miten tässä käy.
Leirintäpaikat ei ole parkkipaikkoja. Hiekkakenttä respan vieressä, ei sekään vaikka olis P merkki. Toki saattaa olla jossain ihan määritetty rakennusluvassa velvoite parkkipaikoista, silloinhan ne kyllä on.

Toivo Koistinen 28.10.2024 19:06

Oliko se niin, että liikevaihto yli 2 miljoonaa ööriä, ja henkilökuntaa yli kymmenen. Eikö se ole jo melekonen liike, niin onko jonku tonnin investointi sen surma.
Sehän on pitkän ajan sijoitus, ja jos nykymuoti, eli sähköautot lisääntyy, ja onhan niitä vaunun veturina ladattavia hybridejä ja ja miksei kohta hybridi matkailuautojakin kun, jos sähköautotekniikka kehittyy, Tansitillahan on se PHVE ladattava. Onko se tavallaan vetonaula joskus.
No nämäkin on minun arveluja, koska en oikeasti tiedä noiden leirien liikevaihtoa rakennetta, enkä muutakaan.
Näkemä, ken elämä.
Tp

Kari Rautiainen 28.10.2024 20:53

Ei pelkästään nuo määreet, asiassa on muutakin. Paljon. Vois vaikka alkaa siitä mikä on laissa tarkoitettu parkkipaikka.

Toinen juttu sitten se että ennenpitkää niitä latauspaikkoja on oltava kuitenkin. Ei mitään järkeä tehdä vain yksi latauspaikka.

Toivo Koistinen 29.10.2024 06:50

Mietiskelin joutessa, ja olisko niin, että tuossa tirektiivissä olisi alunperin ajatus, että liikekeskukset alkasivat noita lataus asemia laitteleen, ja nehän on sitä tehneet.
Taitaa Ranuallakin olla siinä uudessa S-hirmumarketin pihasakin
Miten lie siten tuolla isossa euroopassa, onko siellä leireillä miten, ja oliko siinä tirektiivissä siellä se ajatus..
Muutta meillä luulisin yhä, että kaupalliset leirit hoitele tavallaan sen asian. Se ajatus, että laittavat yhden, oli, että tirektiivi täyttyy, ja jatkosssa sitten tarpeensa mukkaan.
Muistelen, että oliko kun syysreisulla käytiin Saariselällä, että oli siinä nesteen pihassa lataus asemaa pariko, kun sinä yövyttiin. Se oli hyvä paikka siihen, ja siinä oi matkalaisten kapineita yöpyilemässä.
Tp

Kari Rautiainen 29.10.2024 07:01

Liikekeskukset ja marketit on puuhaan lähteneet jo ilman direktiivejakin, jos saa patteriautoilijan pihaan latailemaan niin sillä on hyvää aikaa tuhlata kaupassa tai kuppilassa.

Kilpailu/ markkinatalous toimii näin. Jos patteriautoa ei saa ladattua leirintäalueella, mutta toisella saa, niin kummankohan leirin se latailija valitsee.

Toivo Koistinen 29.10.2024 08:06

Kyllä. Näinhän se markkinatalous tekee. Niiettä miksi poliitikot näitä kurkun käyryyden ja säköpaikkojen tirektiivejä siellä eurostoliitossa.
No pitäähän heillä kai jotain ajankulua, kun kansa on hejät sinne äänestelleet. melekeen kysyisi, miksei se julumetun kallis konklaavi saa oikeita asioita, ja päätöksiä aikaseksi.
Esimerkkinä tuo jokavuotinen kellojen siirtely, jota on kai ainakin kymmenen vuotta jahkanneet. Mutta politiikka on politiikkaa, ja konklaaveja perustellaan lisää heille ajankuluksi.
Muutta elämä on mukavaa. Pikkupakkanen, ja kuurassa paikat. Talavele alottelee, ja joulumainoksia töllössä jo.
Tp

Kari Rautiainen 29.10.2024 12:10

Ei niitä konklaaveja perusteta lisää. Kyllä edelleen konklaavi on vatikaanissa kun kardinaalit arpoo uutta paavia.

Toivo Koistinen 29.10.2024 13:07

Tiijänhän minä sen, että vatikaanissa, muutta tuo on minun käyttämä sanotaanko ivanimitys tuole EU n epädemokraattiselle parlamentille, ja nyt näille turha sotealuehallinnoille, kuten meilä tuo lapha.
Muutta enminä suuremmin noita pohdiskele, koska ne elää omaa elämäänsä, ja minä omaa. Aikani kuluksi aina väliin vastailen näillä höpinöilläni.
Suuimmaksi osaksi tämä tietämiskone on kiinni, mitänyt väliin ajankuluksi rantalenkkien välillä pelailen spiderpasianssia.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.