Kotimaan matkailua.

SUOMINEN TAUNO 10.02.2009 11:18

Kyllä tuo 80 km/h on varsin kova nopeus noissa oloissa. Ajelin viime viikon perjantaina Ähtäristä Kankaanpäähän ja siellä mentiin paremminkin 60 km/h. Kukaan ei edes pyrkinyt ohittamaan.

VARTIAINEN JOUKO 10.02.2009 11:34

Mutta eikös nämä takatuupparikuplat saanu sen takapainoisuutensa takia korkonimen: "Minne tuuli kuljettaa" - vai miten se oli ; )

VARTIAINEN JOUKO 10.02.2009 12:03

Nyt sinulla Toivo on ihan vikakäsitys tuosta Lempivaarasta, sillä eihän se mikään "paikkakunta" tietämäni mukaan ole. Toinenkin asiavirhe kukkii tuossa sinun kommentissasi, sillä valtaosa Lempivaaralaisista käyttää vaunuaan MYÖS matkailuvälineenä. Varsinaisia puutarhaleiriläisiä - siis täysin paikalleen jämähtäneitä - loppujen lopuksi ei siellä ole minun lisäkseni kovin montakaan.

Minä kun valtaosan aktiivityöelämässä ollessani tarkkailin liikennettä (sillä silmällä) vain pääkaupunkiseudulla, niin en edes yritä ottaa kantaa siihen miten muualla valtakunnassa "tumpeloidaan". Tosin "kaupunkilegendana" kerrotaan että "maaseutupaikkakunnilla" jopa kohtalaisen toistuvasti poikkeillaan Esson baarissa iltakaljalla ja sen jälkeen ajellaan kotiin niinkuin mitään poikkeavaa ei olisi tapahtunutkaan - siis "maan tavan mukaan". Olisikohan sellaisissa tilanteissa otollisempi näille tumpeloinneille liikenteessä.

Mutta pois tuo meistä karavaanareista - jopa paikalleen jämähtäneistä ; )

HÄMÄLÄINEN TOIVO 10.02.2009 12:47

Jo tuo vaara-sana paljastaa, että tarkoitan tietenkin tuolla tunturien takana olevaa lempipaikkakuntaani, josta isoisoisoisoisoisä änkesi tänne Vanhakaupunginlahdelle kolmenkymmenen muun turjakkeen kanssa. Vieläki ihimettelen mistä ne ne naiset kekkasi. Täällä kun on nykyään enemmän porukkata.

PALIN MATTI 10.02.2009 13:56

Minusta tuntuu, että siinä Ähtärin ja Kankaanpään välisessä moottoritiessä ei niitä kaistoja ole kovinkaan montaa sammaan suuntaan. Jos on vain yks kaista yhteen suuntaan, ni sellaisessa tapauksessa ohittaminen on toelaki juluma toimenpie. Varsinki näkyvyyen ollessa rajotettu.

Huomaa myös, että sinun tapauksesi sattu Kehäkolomosen ulukopuolela. Ilimeisesti viisaampia kuskeja sielä. Suhteuttivat noppeutensa kelin mukkaan.

KNAAPI JUHA 10.02.2009 18:46

Minulta ei löytynyt kyllin pitkää viivotinta, mutta olin tähtäävinäni siten, että Mellajärven Menninkäisen kauhea provokaatio oli tarkoitettu testaamaan minun huumorintajuani.

Jos nyt minulle oli niin kyllä ihan mielelläni vastaan vaikka seitsemään kysymysmerkkiin.

Kertomani olosuhteet olivat kyllä sellaiset, että arvelin kuvauksestani käyvän selville, ettei siinä tilanteessa (moottoritielläkään) olisi pitäyt juurikaan ohitella. Arvio perustuu kylläkin omaan rajaliseen ajotaitooni ja tiedän kyllä, että suurin osa suomalaisista pitää itseään melkoisen hyvinä kuskeina. Ovat varmaan minua parempia, mutta olisivatko niin paljon taitavampia...

Oma ajotaitokaan ei jossain tapauksissa pelasta kun oikein joku lähtee heittelehtimään. Esimerkkejä on nähty...

Terveisiä pohjoiseen! Juha

PALIN MATTI 10.02.2009 20:50

Kiitos Juha.

Se autoilijan hyvyys seleviää ihan pikasestikki, ku vilikassee sinne auton rattaissiin. Jos on alla kitkarattaat, ni sillon on hyvä kuski päälä. Jos taas on nastat, ni on vähän epävarma ja saattaapi ajella motarillaki vähän hilijempaa.

Mulla on ollu aina nastarattaat ja ajan siltikki aikas reilusti sillon ku keli sallii. Jos pittää aijjaa motarila 80 vauhila, ni sillon en lähe liikenteesseen olleskaan. Tukkimmaan toisten ajoreittejä.

PS: Huomasikko, miten hyvä apuneuvo tuo viivotin on tällä saitila?

KNAAPI JUHA 10.02.2009 21:22

No olipa hyvä, että osuin oikiaan ilman viivotintakin. Se Mella älähti, mihin kalikka kalahti.

Minun täytyy vielä kertoa tosijuttu tosikelistä. Naapurinimismiespiirin poliisiauto oli muutama vuosi sitten keikalla kauheassa lumisateessa. Kolaripaikalle oli kiirus ja loukkaantuneitakin oli. Isolla peltoaukialla tuuli pyyhki niin pahasti lunta, että kuljettaja kertoi menettäneensä keulan edessä kokonaan näkyvyyden tien pintaan. Hetki mentiin suoraan arvaamalla mutta sitten kuskin luonto petti. Pakko oli pysähtyä ja lähettää kaveri eteen jalkaisin katsomaan, missä on tien pintaa. Jalkamies käveli edellä ja kuski ajoi hiljalleen perässä, kunnes päästiin pois peltoaukealta ja normaali matka saattoi jatkua. Siinä kyllä menetti kiire merkityksensä. Onneksi oli löytynyt toinenkin poliisiauto hälytyspaikalle.

Se on tuon pohjoisen miehen olosuhteet jossain määrin erilaiset. Liikennettä on vähän vähemmän ja nopeuksia voi ja uskaltaa vähän paremmin pitää. Mitä olen havainnut, niin poroon törmäämistä ei niin kauheasti pelätä. Ainakaan isommilla autoilla kipiää tekee vain porolle. Viime hätään voi luottaa, että penkoissa on lunta ja ulosajokaan ei välttämättä ole kohtalokas.

No, tämä tällä kertaa.

PALIN MATTI 11.02.2009 14:20

Älähti??????????????????????

KNAAPI JUHA 11.02.2009 14:35

Ei pelota 22 kysymysmerkkiäkään! Tähän sopinee alokastoverini kommentti alikersantin kurinpitoon: Lyödä et uskalla, raskaaks et mua saa ja huutoa mä en pelkää!

Katsos Matti, kysymyksessä on vain vapaasti mukaeltu suomalainen kansanviisaus. Tarkoitus oli hyvä ja merkitys ainoastaan kuvaannollinen. Ei sisällä arvovarausta. Älä ota ittees!

VÄLIAHDE JUSSI 11.02.2009 22:02

Kyllä se täällä meillä!Mutta Itä Naapurissa On Tuurin paikkaa ajaa kovalla sateela yhden kerranki sähkädi linjaauoton perä n1m väliä semeni Bersiskiin nitsiin.

siinä sitte ajettiniin kuin enen vahaan kiitolijat

ANTTILA MARKKU 12.02.2009 16:48

nythän täällä on vaihdettu aihetta puhutaan vetämisestä ja työntämisestä,kun puhe oli puuttua sellaisten henkilöiden ajosuoritukseen jotka eivät kykene keskiverto autoilijan suoritukseen.Esim.Määräaikainen näyttö ajotaidosta.Kuten esihistoriassa mainitsin, ei ole normaalia peruutta autonsa vieraan tai edes omille rappusille ja vedota että ei osaa peruuttaa.Mitähän muuta se ei osaa autolla tehdä?

TUOMI JYRKI 12.02.2009 19:19

Huh-huh, olipa pitkä ketju, mutta luinpahan kuitenkin.

Tekisi mieli kysyä, kuka on ikäihminen, kuka on vanhus? Kuka tietää, aiheuttavatko nuoret kuljettajat enemmän vaaratilanteita tai liikenneturmia kuin ns. kokeneemmat? Millä mitataan ajotaito, joka eri ilmaisuin tuli esiin monissa kirjoituksissa. Onko se auton hallitsemista kaikissa tilanteissa, onko se lisäksi oikean tilannenopeuden hallintaa, onko se oikean ”liikennesilmän” käyttöä, onko se liikennesääntöjen noudattamista jne?

Lisäksi useat vaikuttavat tietävän, että etuvetoinen on huonompi kuin takavetoinen ja päinvastoin. Voi teitä nuljakkeita. Se on sitä asennevammaisuutta ja suhtautumisen puutetta keliolosuhteisiin sekä muuhun liikenteeseen ja kanssaliikkujiin.

Väitän, että 99 %:lla kirjoittajista on mielestään oikea asenne liikenteessä. Ja siinä se suurin pulma onkin! Siihen eivät asetukset, hyvät liikennettä valvovat poliisit ja ennen kaikkea täällä kirjoittavat karavaanarikaverit pysty vaikuttamaan – kaikkein vähiten minä. Opetellaan olemaan järkeviä liikenteessä ja ymmärtäväisiä kanssa-autoilijoitamme kohtaan. Meitä on moneksi.

HUOVINEN SIRPA 14.02.2009 20:08

Jyrkin kanssa aika samaa mieltä nuissa kirjoitelmissas. Jos asenne kohdallaan, nuoretkin pärjää liikenteessä, jos halutaan näyttää, enemmänkuin osataan, silloin ollaan hakoteillä. Itsekin takaveitoista edelleen puollan, vaikka duuniauto on etuvetoinen, molempi parempi, ajoittain. ;==) Esko

VÄLIAHDE JUSSI 14.02.2009 21:34

Se on sama onko takapotku vaiko etuveto liikkenne asenne pitää olla kohdallaan. Se vaha liikenne turvan iskulause. Ennakoi tuleva tilanne. Pitäisi ottaa uudelleen käyttöön.

TUOMI JYRKI 15.02.2009 18:40

Hei! Täällähän alkaa sittenkin löytyä oikeita asenteita, vaikka eivät omat asenteeni vieläkään joka hetki ole kohdallaan.

Saatuani aikanaan kahdet sakot yhdellä kertaa alkoi meikäläisen liikenteellinen asennekasvatus ihan omasta takaa. En aivan kehtaa kertoa, että tunnen olevani Suomen lainkuuliaisin autoilija, mutta kerron kuitenkin. Asenteeni lipsuu silloin tällöin edelleen, mutta onneksi toivon mukaan paranemaan päin. Tervetuloa asennekasvatuksen pariin!

HUOVINEN SIRPA 15.02.2009 20:29

Joo,ja täällä Stadissakin oon löytäny itestäin uusii puolii. Jalankulkija kun näyttää olevan tulossa suojatietä ylittämään, niin eikun servoo, ja käsimerkeillä, että tepsuttele siitä yli vaan, ai että tuntuu hyvältä,kun tuo kadunylittäjä vielä kädenhuiskautuksella huomioi minun hyväntahdoneleeni ; ) ) Esko

HAAPANEN TIMO 15.02.2009 20:53

Hesarissa oli Pekka Reinikaisen erinomainen kolumni nimeltä "Pikiteiden performanssi" Löydättekö itsenne tuosta: "Nieletkö purematta väitteen, että äidin kohdun jälkeen turvallisin paikka ihmislapselle löytyy auton peltikuorten sisältä? Ei se mitään, et ole ainoa kakistelija, vaikka lähempi tarkastelu paljastaakin väitteen todeksi.

Määritelkäämme turvallisuus. Olo on turvallinen silloin, kun kokee voivansa olla pidäkkeettä oma itsensä, eikö vain?

Äidin kohdussa se on helppoa. Koko kokemuspiiri mahtuu äidin ja oman navan väliseen tila-avaruuteen. Sittemmin aito minä joutuu monen mutkan suitsimaksi. Paitsi siinä yhdessä paikassa, penkin ja ratin välissä.

Istuessasi ratin takana olet todellisuudessa hyvinkin esillä. Kanssaihmiset voivat tarkkailla sinua joka suunnasta. Silti koet astuvasi taikapiirin sisään, kun istahdat autoosi.

Taikapiirissä voit kaivaa nenääsi, ja tutkistella tuotoksia välittämättä muiden katseista.

Kopan sisällä voit virittää epävireisen laulun, vaikka antaumuksellinen hoilotuksesi kuuluu seistessäsi liikennevaloissa.

Voit huutaa ja raivota kanssa-autoilijoiden typeryydelle, hakata epätoivosi merkkinä rattia ja esitellä kansainvälisiä käsimerkkejä.

Rakkaasi kainalossa et voi koskaan olla niin varma itsestäsi kuin autosi ratissa. Lähes puolet avioliitoista päättyy eroon. Tutkitun tiedon mukaan avoliitoissa erotaan viisi kertaa avioliittoja hanakammin, mutta Peugeot ei petä koskaan...

Omalla kohdallani auton korin taikapiiri murtaa sisäänpäin kääntyneen persoonani vaihteiston vapaalle. En tiedä toista ympäristöä, jossa antaisin itselleni oikeuden ilmaista kielteisiä tunteitani yhtä vapaasti ja pidäkkeittä. En huuda kadulla muille jalankulkijoille, jotka tukkivat kulkureittini, enkä hakkaa railakkaasti lähimmäksi osuvaa esinettä alleviivatakseni lähimmäisteni osoittamaa kyvyttömyyttä kaupan kassajonossa.

Autoni ratin takana levittelen käsiäni teatraalisesti kuvatakseni, miten onnettomien ihmisten kanssa joudun jakamaan maantiet.

Kattopelti kupruilee, kun päästän desibelit valloilleen karjuakseni liikennevaloissa hidasteleville. Ratti saa toisinaan kyytiä, samoin vaihdekeppi.

Ratti ja vaihdekeppi toimivat sijaiskärsijöinä, esittävät viereisellä kaistalla omissa kotteroissaan kyyristeleviä ajokorttinsa säälistä saaneita, joiden kyvyt eivät riitä jakamaan samaa katua kaltaiseni monilahjakkaan autoilijan kanssa.

Jos elämä on sanonnan mukaan teatteria, mieluisin näyttämömme on kiistatta auto. Useimmat meistä osallistuvat pikiteiden performanssiin päivittäin, asiaa sen kummemmin ajattelematta.

Kuten valveunien maailmassa, olemme auton ratissakin aivan ylivertaisia, ja meillä on oikeus näyttää se."

Tutulta kuulostaa.

VARTIAINEN JOUKO 17.02.2009 00:46

Kolumnisti paneutunut asiaansa toisin kuin yllättävän moni tähänkin keskustelusessioon osallistunut.

Lisätäkseni osaltani tiedon tuskaa kehottaisin kanssakulkijoitani huomioimaan että:

Yhä useampi raskaan liikenteen kanssa nokkakolariin "joutunut" osottautuukin tietoiseksi itsemurhaksi, että

Yhä usempi kallioleikkaukseen, sillan kannatintolppaan tai muuhun kiinteään kohteeseen itsensä autolla ruhjonut on tehnyt tietoisen valinnan - itsemurhan, että

Ylhä useampi kiinni jäänyt "rattijuoppo" osottautuukin huumaavien aineiden vaikutuksenalaiseksi, toimien täysin kanssaihmistensä turvallisuudesta piittaamatta, että

Yhä useampi suhtautuu tietoisen piittaamattomasti keliolosuhteiden, ruuhkaliikenneohitusten ja ylinopeuksien aiheuttamaan onnettomuusriskiin.

Että siitähän se hätä häätyy kun saadaan esim. ajoneuvon peruutusta arkailevat täti-ihmiset tai muut siihen verrattavat pois liikenteestä.

ANTTILA MARKKU 20.02.2009 18:58

Kyllä niistä täti-ihmisistä kannattaa aloittaa se on yhtä hyvä alku kuin joku muukin aloitus kunhan siihen vain ryhdytään.Itsemurhat tai humalaiset eivät tähän yhteyteen kuulu.Tilastoihin ei kannata turvautua,niillä osoitetaan oikeutetuksi kaikki jopa prosentti perusteiset palkankorotukset.Katselkaa ja kuunnelkaa läheisiänne ei nämä niin ennen kuulemattomia juttuja ole.Ylinopeus on niin kauan tekijänsä asia kunnes elämäänsä vittuuntunut kanssa-autoilija kokee oikeutetuksi alkaa opastaa rikollista.

HUOVINEN SIRPA 20.02.2009 20:24

? Esko

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.