Kotimaan matkailua.

KNAAPI JUHA 06.02.2009 21:15

Matkailin tänään illansuussa pimeällä kotiinpäin lounaisessa Suomessa. Pätkä moottoritietä ja puolensataa kilometriä pimeää kantatietä. Reippaasti tuli lunta, näkyvyys tosi huono ja lunta kertyi keskialueelle kaistojen väliin ja kiillottui asvaltin pintaan. Aura-autoja ei missään.

Uusilla piikkipyörillä ajelin (henkilöautolla) moottoritiellä vajaata kahdeksaakymppiä ja katselin ihmeissäni, kun porukka vetää varmasti toistasataa ohitse. Pikkuautotkin, Puntoja ja Fiestoja. Ja pakkaslumi pöllyää. Jos nyt varovasti arvelee, että kitkakerroin olisi puolet kuivan asvaltin luvusta, niin kummalta näyttää. Kukahan noista olisi ajanut kesäkelillä kahtasataa uskoen ajon turvallisuuteen. Tämä liikevoimien matematiikka ei kylläkään ehkä ole vahvin puoleni.

Sama jatkui kantatiellä. Ohitukset olivat vain paljonkin sporttisempia keskivallin takia. No, olihan vauhtikin edes hiukan vaatimattomampaa. Vastaantulijat vain tulivat väliin aikalailla yllättäen tuiskulumen seasta.

En pidä ihmeenä näitä uuden kulttuurin isoja ketjukolareita. Sen se opetti taas kerran. Lumipyry, niin ihmeellinen kuin se Suomessa onkin.

JORVA OLLI 06.02.2009 22:08

Hei Juha, koskahan me opimma! Toivottavasti ennen kun...!

LÖNNQVIST LEIF 06.02.2009 22:08

Vanha totuus joka jokaisen lumisateen yhteydessä tulee ilmi on: LUMISADE yllätti, LUMISADE sotki liikenteen, LUMISADE aiheutti kuolemanolarin. Kerppele, opittaisiin ensin myöntämään oma uusavuttomuus ja ottamaan törppöilyt omalle kontolle. EI lumisade niitä onnetomuuksia aiheuta vaan tyhmät kuskit jotka luottavat omaan (olemattomaan) ajotaitoonsa. Kyllä näin vaan on sanoo Lefa

TERVO JARI 06.02.2009 22:14

Että turha on opettaa, parempi viiä saunan taa ja lopettaa ?

Tässä syksy on oltu "liikekannalla" työn merkeissä ja tuo piittaamattomuus niin nopeusrajoituksia kuin kelejäkin kohtaan on yleistynyt rajusti.

Pyryssä eelle vaan, helvetissä tavataan menttaliteetillä ja ohi missä vaan ja täysin niin kuudenkympin kuin kaheksan kympin rajoituksista piittaamatta . . .

Hyvä me . . . Tietää pitkänpäälle ruumihia . . .

Jari
LÖNNQVIST LEIF 07.02.2009 08:43

kielletään kaikki ABS,EBD,AWD mitä kaikkia uusavuttomille kuskeille tarkoitettuja "turvalaitteita" autoissa. Olisi mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu onnettomuustilastoille ensimmästen talviliukkaiden jälkeen. Kysyy Lefa

HAAPANEN TIMO 07.02.2009 10:09

Eilen ajoin motarin rampin mutkaa kun edellä ajavasta etuvetoisesta autosta lähti perä pieneen luistoon. Välittömästi lakkasi höyry tulemasta pakoputkesta, eli kaasu nostettiin. Luisto tietenkin kasvoi, etupyöriä ei käännetty lainkaan, ja parin sekunnin kuluttua täysjarrutus ja kyljeleen nokka tulosuuntaan penkalle.

"Liukas keli suisti auton ojaan"

ANTTILA MARKKU 07.02.2009 11:36

Se vaan on kummallinen se auton ohjauspyörä,kun tulee jokin itseä jännittävä tapahtuma, alkaa ojauspyörä heilua kun pitäisi ohjata ainoastaan suoraan.Ohjausta heiluttelemalla saadaan mikä tahansa laite apulaitteista huolimatta luistoon ennenpitkään ja ojien välistä ulos.Tai jäykistytään rystyset valkoisena puristamaan rattia jarrut pohjassa.

LÖNNQVIST LEIF 07.02.2009 13:04

siihen, että tapahtuu näitä "yllättäviä" tilanteita, liian suuri tilannenopeus. Luotetaan ABS,EDB,AWD:n ja mitä näitä kaikkia "turvalaitteita" onkaan jotka "korjaavat" kuskin tekemät virheet. Kaikki liukkaan ajon kurssille ilman apulaitteita. sanoo Lefa

HUOVINEN SIRPA 07.02.2009 14:08

Sama ilmiö on tullut viime vuosien aikana huomattua,säästä, tai kelistä riippumatta nopeudet pysyvät samoina, ohitellaaaan aika holtittomasti keltaisilla viivoilla jne. Kaupunkialueella päin punaisia ajo on pikemminkin sääntö, kuin poikkeus, siis liikennekuri on totta tosiaan höltynyt. Lefan kanssa samoilla linjoilla noiden aabeeässien, sun muiden hilavitkuttimien kanssa. Esko

KNAAPI JUHA 07.02.2009 15:13

Liikenneministeriö ja Liikenneturva ovat suloisessa yksimielisyydessä pohtimassa, miten voitaisiin esim. talvirajoitukset pudottaa vielä alemmas.

Suurin osa talviajasta tuo 80 on jo liian alhainen, ellei ole erityistä syytä siitä hiljentää. Mitenkä olisi mahdollista ihmisten oma ymmärrys pelaamaan.

Minusta tuntuu, että rajoitus ja kielto ei pure, ellei ole myös todellista kiinnijoutumisriskiä = valvontaa. Samahan pätee myös ajokortitta ajamiseen. Who cares? Nämä kamerat ovat rahankeräystä, ei muuta.

Nyt voi huomata, että nopeusrajoitukset eivät maksa lähes mitään, kameravalvonta ja tutkavalvonta tuottaa rahaa kuin rännistä. Ajotapavalvonta on kallista ja hidasta. Se syö kalliita miestyövuosia ja vaatii kalustoa. Se kuitenkin purisi kaahareihin ja silmänpalvojiin. Eipä sitä olla lisäämässä kun rahat puuttuu.

ANTTILA MARKKU 07.02.2009 18:58

Niin, kameravalvonta on tosiaankin tehokasta,katsokaapa kun edelläajava painaa huimaa 75km/h nopeudella kameraan niin pikkusen ennen putoaa vauhti 65km/h.Kyllähän tällainen valvonta silloin toimii.Poliisilla on muita kiireitä ei niitä kannata tuhlata ajotapa valvontaan,sitä varten on kanssa-autoilijat.Minäkin olen toivonut auton katolle suurta kärpäslätkää jolla voisi aina kun siltä tuntuu läpsäyttää kanssa-autoilijan kulkimen.Olisi se aika läiskettä.

LAHTI ANTTI 07.02.2009 19:25

Varsinkin navista kun seuraa todellista nopeutta, niin se pitää hyvinkin paikkaansa. Liinat lähelle kun tolppaa lähestytään. Kyllä haitariliike syntyy hienosti.

HUOVINEN SIRPA 07.02.2009 21:04

Tossa asiassa Antin kanssa samaa mieltä, auton mittarit näyttää mitä sattuu,renkaatkin vaikuttavat asiaan,navi kertoo totuuden,jos nopeudesta on kyse. Esko

TUHKANEN JUKKA 07.02.2009 22:00

Olen samaa mieltä nopeuksista ja ohituksista liukkaissa ja/tai muuten huonoissa olosuhteissa. Sen sijaan en millään usko että turvavarusteiden (ihan ilman lainausmerkkejä) karsiminen jotenkin edesauttaisi liikenneturvallisuutta. Noista mainitsemistasi ABS ja EBD ovat jarruihin liittyviä järjestelmiä, eli lukkiutumattomat jarrut ja elektroninen jarruvoiman jako. Kyllä niistä luopuminen olisi selvää paluuta historiaan, -80 luvulle jolloin autoissa ei pääsääntöisesti näitä vielä ollut. Tähän voisi liittää ajatuksen että palataan myös rumpujarruihin... AWD:stä voidaan tietenkin olla ainakin kahta mieltä, kyseessä on (kuten kaikki varmaan tietävät) neliveto. Se todennäköisesti lisää jonkinverran tilannenopeuksiä vaikka ei auta esim. pysähtymisessä mitenkään. Ohjattavuus ja auton hallinta saattaa järjestelmän toimintatavasta riippuen olla nelivetoisessa vakaampi kuin taka- tai etuvetoisessa. Omasta mielestäni lukkiutumattomien jarrujen rinnalla tärkein aktiivinen turvajärjestelmä on ajovakauden hallinta, yleisimmin tottelee ESP-lyhennettä. Kun joku ulosmittaa järjestelmien tuoman lisäturvallisuuden lisääntyneenä nopeutena on se silkkaa tyhmyyttä, sitä vastaan ei ole järjestelmää. Kun autojen passiiviset turvajärjestelmät ovat myös kehittyneet (esikiristyvät turvavyöt, turvatyynyt sekä korirakenteet kasaan painuvine osastoineen ja toisaalta jäykistepalkkeineen itse matkustamon ympärillä) olen varma että nykyautot ovat merkittävästi turvallisempia kuin vanhat. En suostuisi luopumaan mistään mainituista turvajärjestelmistä. Hyviä ajokelejä kaikille! t. tuhkasen jukka

KONTINAHO ALPO 07.02.2009 22:31

Nykykuljettajilla ajonopeus katsotaan nopeusrajoitusmerkeistä eikä huomioida tien keliolosuhteita.Helposti puhutaan alinopeuksista.Entiset vapaan nopeude ajat kyllä opetti huomioimaan tiekelin. Ajotava kyllä poikkeaa eri osissa maata huomattavasti.Etelä suomi juppikuskeineen. Kuin myös esimerkiksi kapea Kaamanen-Näätämö tie Saa siunata ihtensä kun Norjalaisrekka tulee vastaan.Olettavat että pienempi väistäköön. A,K.

PIIRONEN KARI 07.02.2009 22:51

Yhdyn täydellisesti tuohon sun juttuusi.Terveisin ton Kartsan vaimo.

LAUKKANEN MAURI 08.02.2009 09:08

Kun luin nuo kommentit,niin se oleellinen on jäänyt pois; Minkälaisia ihmisä ,nuo vasemman kaistan ihmiset ovat?. Minne on kiirre ja miksi ajetaan kuin viimeistä päivää!. Minulla on kuva että me ihmis poloiset (osa meistä),ei kasva koskaan aikuiseksi. Meillä on niin kova kilpailu ,oma minä vietti,joka meitä ohjailee siellä liikenteessä. Saman asia olen huommanut lukemattomilla kilpailu matkoilla, niin kutsutuissa hölkkä tapahtumissa ja laturetkillä(kilpiluissa). Meillä oli aikanaan koira; Cokkelspaniel,joka oli luonne vikainen,KUN oli ruokaa kupissa se katseli ympäriinsä ja jos vilkaisi sinne päin,sille syttyi "PUNAISET VALOT"silmiin ja murina ja hampaat tuli esille!. Sama ilmiö esiintyy meillä ihmisillä ;liikenteessä jos joku menee ohi,tai suurenpaa nopeutta!. Sama ilmiö esintyy siellä hölkkä kilpailussa ja laturetkillä!. Minusta kysymys on siitä kasvetaano me AIKUISIKSI ja hallitaan oma minä. Valitettavasti moni meistä jää sille puperteetti ikäisen tasolle ja liikenne käyttäytyminen sen todistaa.

Kasvetaan aikuisiksi, tuumasi m laukkanen.

HUOVINEN SIRPA 08.02.2009 10:05

Eihän niitä aabbeeässiä ja eedeebeitä, ynnä muita tartte tietenkään poistaa, puhumattakaan palaamisesta rumpujarruihin. Epäilen kuitenkin suuresti, että on melkoinen joukko kuljettajia, jotka luottavat liikaa juuri noihin turvasysteemeihin, eivätkä tajua, että kuskiakin tarvitaan pitämään ajopeli tiellä. Eräs piirre autoilijoissa myös ihmetyttää, kun liikun matkailuautolla. Vaikka ajelisin kolme-neljä kilometriä yli tiellä olevan sallitun nopeuden, niin ohi on päästävä hinnalla millä hyvänsä, eihän nyt matkailukulkineen perässä voi ajella. Mutta kas kummaa siihen se kiire loppuukin kun on päästy ohi, niin sitten jäädäänkin körötteleen samaa vauhtia siihen eteen.

ANTTILA MARKKU 08.02.2009 10:53

Lueskelin päivän aviisista kuinka huolissaan ollaan ikääntyvien autoilijoiden kyvystä selviytyä liikenteessä.Minusta siinä on myöskin sellainen taso ettei ole kyetty karsimaan jo ennen ikääntymistä niitä kaikkein tumpeloimpia pois liikenteestä.Minusta tässä pitäisi ottaa vakuutustilastot myöskin käyttöön.Esm.Eilis iltana rivikotimme pihakäytävällä perutteli jostain käsittämättömästä syystä rouva joka peruutti autonsa meidän kuistille????Jos emme olisi olleet kotona ilmeisesti olisi vähin äänin häipynyt paikalta.Kyseisen tapahtuman valossa olisinkin taipuvainen osalle autoilijoista asettamaan ajorajoituksia?Nim.Pitääkö autojen varalle vakuuttaa myös kuistin pylväät.Olisivatko nämä juuri niitä jotka tekevät tarpeen ajaa edes limitin mukaan.

LAUKKANEN MAURI 08.02.2009 12:04

Eköhän se näitten vanhojen osuus liikenne tapaturmissa ole minimaallinen. Enempi tämä asia menee PSYYKEEN,pääkopan puolelle,johon nämä ABS,EBS; jne, vaikuttavat ja monet muut tekijät joihin ei ole vastausta Suomen parhaalla AIVOJEN TOHTORILLAKAAN. Voisi ajatella esim, jos minulla on se AUDI;300hP ;ABS JA KAIKKI MAHDILLISET LISUKEET,NIIN ENHÄN MINÄ MIKÄÄN TAVALLINE MATTI MEIKÄLÄINEN OLE!. Mutta toisaalta se 5000€ OPEL mies ajatelee samalla tavalla; käänteisesti;mikä oikeus tuollla Audi jupilla on ajella yli- nopeutta ;kyllä se OOPELIKIN kulkee ,sen minkä tarvii!. Näin se menee,tai ainakin sinne päin. tuumasi m laukkanen

ANTTILA MARKKU 08.02.2009 12:25

Kyllä 200e Opelilla pääsee,se on varmasti tosi.Tavallisia autoilijoita ne apsitkin on tehty auttamaan.Mutta alkaa olla liikennemäärät"Saarijärven Paavolle"vähän liikaa.Mistä tullaan käsittely vaikeuksiin autolla ajaessa ja niihin ei välttämättä apsit auta.Näihin ihmisiin pitäisi kyllä kiinnittää enemmän huomiota.Öykkäröintiin ei auta kuin tallin taakse vienti.Seuratkaapa jos hälytysvilkut on jossain päällä.Useimmilla jarruvalot ei syty,eikä vauhti hidastu.

VARTIAINEN JOUKO 08.02.2009 14:07

Näytät Markku vetäisseen hodarin henkeesi tuon kuistillenne peruuttaneen yksittäistapauksen johdosta ja katsot yleisesti olevan tarvetta rajoittaa ikääntyvien autoilijoiden liikennöintioikeutta. Vastavuoroisesti toteaisin (evp.virkakokemukseni pohjalla), että jos kaikenlainen tumpelointi ja liikennekurittomuus saataisiin kitkettyä nuoremmista ikäluokista, niin niitä iäkkäämpiä "tumpeloitsijoita" ei varmaan enää sitten olisikaan.

Mitä taas liikennevahinkojen korvaustilastoihin tulee, niin nehän kertovat ikäautoilijoiden olevan osallisina vain murto-osassa liikennevahinkoihin, verrattuna muiden (nuorempien) ikäluokkien osallisuuteen.

Siinäsuhteessa varmaan olemme kaikki yksimielisiä, että ikääntyvillä autoilijoilla on ongelmia selviytyä nykyliikenteessä - kuten kirjoitit. Yksinkertainen syy siihen on, että muut kuljettajaikäryhmät eivät kunnioita vanhemman polven varovaisempaa ja tunnollisempaa suhtautumista liikenneturvallisuusnäkökohtiin.

P.S. Sen rouvan ennalta syyllistäminen ja epäily vahinkopaikalta poistumisesta vei lopunkin pohjan tuolta kannanotoltasi - valitettavasti.

ANTTILA MARKKU 08.02.2009 14:21

Mukavaa huomata että meillä on vielä ihmisiä jotka katselevat ympärilleen vaaleanpunaisin lasein.Sinä et voi asettaa minun arviointiani vahinkopaikalta poistumisesta kyseenalaiseksi koska et tiedä kaikkia yksityiskohtia asiassa.Eikä tarvitse tietääkään.Sen sijaan sinä et huomioi asiaa että nuoriso voi hyvinkin tiedostaa turvallisuuden,mutta sillä ei ole mitään merkitystä sen kanssa että nykyiset autoilijat ikääntyvät ennen kuin nuoriso alkaa vaikuttamaan tilastoihin.Mitä tulee taas niihin"tumpeloihin"kyllä pitää puuttua asioihin jos ihminen pelkää peruuttamista,80km/h ajamista,moottoriteitä,kaupungissa ajamista.Se ei minusta ole ollenkaan normaalia ja siihen pitäisi puuttua.Esmerkiksi kutsumalla 50v.ja sitä iäkkäämmät säännölisin väliajoin osaoittamaan ajokykynsä tarkastusajossa.

SARANPÄÄ MATTI 08.02.2009 14:26

Jouko kirjoitti:

"Siinäsuhteessa varmaan olemme kaikki yksimielisiä, että ikääntyvillä autoilijoilla on ongelmia selviytyä nykyliikenteessä"

Mitäs Jouko sinä, kokemuksesi perusteella olisit mieltä ikäihmisten rajoitetusta ajo-oikeudesta?

Ymmärrän erinomaisen hyvin haja-asutusalueella asuvan, vielä kotonaan pärjäilevän, pariskunnan auton käytön välttämättömyyden. Mutta kun vaatimukset ajokortin säilyttämiseen eivät tahdo aina täyttyä ja pettymys ajo-oikeuden menetyksestä on joskus todella suuri. Sellaisissa tilanteissa apua voisi olla rajoitetusta ajo-oikeudesta, esim. vain päiväaikaan rajattu ja/tai alueellisesti rajoitettu.

Tiedän että tuon suuntaisia pähkäilyjä on Suomessakin ollut, mutta käytännön toimiin ne eivät ole koskaan johtaneet. Minä en vaan oikein ymmärrä miksi ei.

KNAAPI JUHA 08.02.2009 15:06

Sorry, minä en ole Jouko, mutta kyllä hänkin varmaan ehtii. Minä vähän etuilen kun innostuin, ellet pahastu.

Rajoitettu ajo-oikeus on kovastikin altis kritiikille muutamassa suhteessa. Mitäs tehdään, jos se rajoitettu ajaakin kotinurkillaan kotikylässään sen lastenvaunuäidin päälle. Mistäs risteykseen tulija tietää jarrutella, koska tuo setä se ei ole ihan täyden väärtti huomiokyvyltään. Hänen rajoitettu ajo-oikeutensa vain ei näy vieraille. Mitä tehdään, kun tuo rajoitettu meneekin kylään vain kilometrin yli rajan. Entä kaksi? Missä kulkee valvontaviranomaisen tiukkapipoisuuden raja. Kuka muuten niitä rajoitettuja valvoo. Poliisitoimihan on jo käytännössä ajettu alas kaupunkeja lukuunottamatta pienemmillä paikkakunnilla. Ajokortitta ajavienkin kiinnijoutumisriski on todella vähäinen. Saa ottaa kantaa...

Nimim. ei tyrmäten mutta pohtien.

SARANPÄÄ MATTI 08.02.2009 15:26

Sori Juha, ei ollut tarkoitus kirjoitusoikeuksia rajoittaa, ajattelin nyt vaan tuon Joukon pitkäaikaista kokemusta hyödyntää.

Mutta aiheellista kritiikkiä esitit. Valvonnan suhteen en kovin huolissani olisi, uskon että tuollaisen oikeuden saanut ikäihminen arvostaisi oikeuttaan ja noudattaisi rajoitteita hyvinkin kuuliaisesti.

Se on totta että eihän se rajoitettu ajo-oikeus päälle päin näy ellei sitä sitten jotenkin osoiteta, tyyliin entinen 8-kympin lätkä.

Ideahan jutussa onkin ymmärtääkseni se että sitä käytettäisiin silloin kun voidaan ajatella että tutuissa ympyröissä vielä pärjäilisi. Tai että esim. muuten jo alentunut näkökyky riittäisi päiväsaikaan.

Kaikki tietysti enemmän taikka vähemmän arviointikysymyksiä, mutta luulisin että kriteerit olisi määritettävissä.

ANTTILA MARKKU 08.02.2009 15:38

Ei pitäisi rajoittua pelkästään niihin ikääntyviin.Vaimollani on työpaikallaan useita henkilöautoja joita käytetään työajoihin.Yksikään niistä ei ole jollainlailla kolaroimaton,ja kuitenkin jos kysyt kukaan ei ole autoja kolaroinut.Kyllä sillä auton käsittelykoulutuksella olisi tarvetta nuoremmillekin.

KNAAPI JUHA 08.02.2009 15:55

Matille vastaan. Odottelen kyllä Joukoltakin jotain...

Näinhän tämä aina on. Hyvillä asioilla on huoja puolia ja päinvastoin. On vain punnittava, kummat puolet ovat painavampia. Mielipiteitä mahtuu Suomeen noin 5 miljoonaa, eikä yksikään liene sinänsä parempi kuin toinenkaan. Puhutaan sitten Natosta tai napajarruista.

Arvelen, että tuo koppimopo on ajateltu vähän näitä vanhempia varten, niillä kun ei saa vahinkoa aikaan aivan hirviästi.

Nyt on vaan kiva katsella, kun paikallisen yläasteen pihalla parkkerattuna on jono koppimopoja ja ne eivät todellakaan ole opettajien eikä vanhusten käytössä.

Tosta 80 -lätkästä vielä vähän. Se ei tainnut olla mikään menestys, koska se näkyy vain takaa ja läheltä ja toisaalta sen katsottiin lietsovan "parempia kuskeja" ohituksiin ja erilaiseen kouluttamiseen sormimerkein ym.

HUOVINEN SIRPA 08.02.2009 16:48

No nyt alan minäkin tulla uteliaaksi. Minkäs ikänen se tämä meidän Markku mahtaa ollakaan? Esko, 61v joka ajaa Stadia ristiin rastiin päivittäin, uskaltaa ajaa motareillakin, jopa yli 80km/h.

ANTTILA MARKKU 08.02.2009 18:05

Kuule Markku on vuosikertaa -52 eli täyttää 57 hyvin pian.Eikä tässä minun peloistani puhuta.Minä menen kyllä pitkälle mutta en korkealle.Ja sählään suuremmalla laitteella Helsingin kaduilla kuin moni muista sähläreistä,eikä hiukkaakaan kylmi.

HUOVINEN SIRPA 08.02.2009 18:22

Nonni, tulihan se sieltä ja oikein syvällä rintaäänellä, kiittoss. Esko

VARTIAINEN JOUKO 08.02.2009 22:23

Kun Markku luet ajatuksella oman kommenttisi johon otin kantaa, niin tuossa vastakommentissasi paistaa läpi selittelyn maku. Sen pohjalta en aijo alkaa kanssasi eipäs/juupas mittelöön. Täysin hedelmätöntähän se olisi.

Yleisesti ottaen:

Mitä tulee rajoitetun ajo-oikeuden käytäntöön ikäkuljettajien kohdalla, saattaisi se olla vaihtoehtoinen ratkaisu kertakaikkisen ajo-oikeuden epäämiselle ikäperusteisesti. Toisaalta jo nykyisellä ajokorttisäädännöllä valvotaan ettei ajan kuluessa syntynyt aistivajavaisuus pääsisi vaikuttamaan kuljettajakykyyn. Jokatapauksessa niin kauan kuin lainsäätäjät vaihtoehtoja pähkäilevät, uskon kaikkien liikenneosapuolten kannalta rakentavammaksi vaihtoehdoksi tarpeettoman vastakkainasettelun välttämistä. Asennevammaisuuden tuloksena syntyvät ruumiit eivät muuksi muutu oli vainjalla rajoitettu ajo-oikeus tai sitten ei.

P.S. Edelleen kokemukseni perusteella pääkaupunkiseudun liikenteessä toteaisin, että jos ajoneuvon kuljettajat laitettaisiin ennalta arvaamatta kirjalliseen kokeeseen ja inssiajoon, niin 90 prosenttisesti tulisi entisistä kuljettajista jalkamiehiä. Loppuisi pääkaupunkiseudun liikenneruuhkat. Että eiköhän olisi syytä ottaa varovaisempi ja suvaitsevaisempi asenne muihin liikenteen osallisiin.

PIIRONEN KARI 08.02.2009 22:39

Puhut Jouko asiaa. Veikkaampa ettei moni vanhemmista kuljettajista tunne edes kaikkia uudempia liikennemerkkejä!

EEROLA TEEMU 08.02.2009 23:36

Ainakaan tilastojen mukaan eivät ns. ikäihmiset -mitä se sitten tarkoittaakaan- ole liikenteessä erityinen riskiryhmä. Sellainen on pikemminkin +/- 25 ikävuoden paikkeilla olevat nuoret sekä jatkuvasti onnettomuuksiin "joutuvat" tyypit iästä riippumatta. Yleensäkään ihmisten ajotaidot eivät jakaudu niinkään iän kuin ajokokemuksen ja henkisen kypsyyden mukaisesti.

Tunnen joitakin nelikymppisiä kuskeja, joiden kyytiin en lähtisi Helsingin, puhumattakaan Rooman liikenteessä. Toisaalta moni vaari- ikäinen, kokenut kuljettaja pärjää missä vaan. Jos ajotutkintoja ryhdyttäisiin suorittamaan udelleen (mitä en näe tarpeellisena), niin ikä ei sinänsä saisi olla mikään peruste, vaan esim. ensimmäinen tarkistus-ajokoe kaikille vaikka 45v iässä ja seuraava 65 vuotiaana. Lääkärintarkastuksia voisi olla nykyistä tiuhemminkin ja ajokortteja voisi ottaa hyllylle tehtyjen rikkeiden perusteella paljon nykyistä helpommin. Toistuvasti kännissä ajavilta kortti pois pitemmäksi aikaa, eräiltä pysyvästi.

Jos jollekin määrätään rajoitettu ajo-oikeus, niin ei ikä ole silloin kunnon peruste vaan liikenteessä todettu kykenemättömyys normaaliin liikennöintiin tai oma halu saada "virallinen rajoitus". Ikään perustuvia rajoituksia kutsutaan ikärasismiksi.

SARANPÄÄ MATTI 09.02.2009 08:18

Rajoittamisen syynähän ei toki olisikaan pelkkä ikä. Käytännössä nyt vaan taitaa olla niin että ajokyvyn heikentymiseen johtaa usein ikääntymiseen liittyvät sairaudet. Tällä systeemillä saataisiin lisää ajoaikaa henkilöille, joilta muuten jouduttaisiin ottamaan kortti pois. Ja toisaalta rajoitettua niiden oikeuksia, jotka nyt päästetään läpi hiukan pitkin hampain. Siis mielestäni positiivinen juttu, eikä ikärasismia.

Muilta osin olen kyllä pitkälti samaa mieltä.

HÄMÄLÄINEN TOIVO 09.02.2009 12:56

Jouko kirjoittaa: "Edelleen kokemukseni perusteella pääkaupunkiseudun liikenteessä toteaisin, että jos ajoneuvon kuljettajat laitettaisiin ennalta arvaamatta kirjalliseen kokeeseen ja inssiajoon, niin 90 prosenttisesti tulisi entisistä kuljettajista jalkamiehiä." Kysyisinkin tyhjenisiko pääkaupunkiseudun ulkopuolella oleva seutu, se Huitsin Nevada kokonaan autoilijoista? Ne kun on suhteellisesti vanhempia siellä. Vai onko siellä Lempivaarassa viisaammat vanhukset?

SIHVOLA MARKUS 09.02.2009 17:49

Heitämpä minäkin kommentin sekaan.Minusta suurin virhe on tehty,silloin kun on alettu valmistaa etuvetoisia autoja.En ole koskaan oikein ymmärtänyt,että pyörille millä autoa ohjataan,kohdistetaan melkoisia voimia.Tämä yhdistelmä on äkkinäisen käsissä huomattavasti vaarallisempi,kuin takavetoinen.Liukkaalla kelillä jo pelkkä kaasun varomaton käyttö aiheuttaa herkästi pidon menetyksen,ja luo tätä kautta melkoisia vaaratilanteita.

HUOVINEN SIRPA 09.02.2009 17:59

Hyvä Markus, nyt päästiinkin asiaan, samaa mieltä minäkin. Oota vaan, kohta etuvetosten puolustajat hyökkäävät ; )) Esko

LAHTI ANTTI 09.02.2009 18:12

Kyllä takatyöntöinen on poikaa! Vaan niitä kun ei enää suuremmiten tehdä.

Volvokin pahus on siirtynyt näihin edestä raapiviin.

TERVO JARI 09.02.2009 18:31

työntösiä saa ? ? Meinaa vaan että kortilla ovat . . .

Pitää ajaa kykyjensä mukaan, vaan kun "tohotetaan" järkiä vailla ja jälki sen mukaista . . .

Ei etuvetoinen ole yhtään sen vaarallisempi kuin takavetoinenkaan, ajotaitoa vaatii kumpaisenkin käyttö, tumpelo saa kummankin "käyttäytyyn" mitä ihmeellisemmin . . . ;=)))

Jari
TERVO JARI 09.02.2009 18:34

tullu on, ei oo vara takavetosta enää tehdä, vaikkakin missä se oikke Volvo on ?

Eihän Volvoa enää olekkaan, eikös sen ole suuremmat jo "nielaisseet" ? Ehkäpä Venäjän "rikkaat" ostaa sen ja vie koko läävän venäjälle ?

Jari
HUOVINEN SIRPA 09.02.2009 19:39

Eipä nuo takapotkuset niin kovin kortilla ole, jos puhutaan matkailuautojen alustoista. Ihan riittävästi noita on markkinoilla ja vieläpä ihan laatumerkkejä. Esko

TERVO JARI 09.02.2009 20:02

ole ollut puhe henkilöautoista ? Jookos ?

Juu jos puhutaan as-autoista, löytyy myös kantavuuksissakin, pistetään neliakselinen tai viisakselinen telivedolla, tarvittaessa vielä etuakselikin vetään niin eiköhän se kulije ? ?

Vai kuisen ? loppuu vaan monelta ajokortista kirijaimet . . .

Jari

Ps. Eninosa as-autoista on kuiteski etuvetoja, miksikö ? No köyhyys teettää . . . Tosin miksi takavetoinen auto jos etuvedollakin pärjää, niillä säästyneillä euroilla saa jotain muuta "kivaa" . . .

SIHVOLA MARKUS 09.02.2009 20:24

Tervolla on ainakin asenne kohdallaan. Etuvetoisten paljous johtunee paljolti tuotantopuolen asioista.(oletus).Sitä ei tehty auton ajettavuuden takia.Olen monta kertaa miettinyt,kuinka paljon näistä vastaantulijan kaistalle suistumisista johtuu juuri etuvedosta.Ei tavitse kun kunnon sohjokeli,niin etuvetoisella saa olla aika tarkkana,että tuntuma tiehen ja siihen missä suunnassa pyörät ovat ,säilyy.

EEROLA TEEMU 09.02.2009 20:52

Tuo oli varmaan provo! Takavetoiset HENKILÖautot on aivan hirveitä ohjattavia sohjokelillä kun pitää esim. ajaa kaistojen välissä olevan vallin yli ja muutenkin. Onneksi ei ole tarvinut paljon niillä ajella kun on Citroenitkin keksitty. Vetäminen on paljon luonnollisempaa kuin työntäminen, vaikka tuo Ducato onkin liukkaassa ylämäessä melkein yhtä huono kuin vanhat takavetoiset Transitit tasaisella liukkaalla.

KONTINAHO ALPO 09.02.2009 21:19

No eikö kukaan muista että nykyään saapi myös nelivetoja.Vain ettekö laske niiden kuuluvan automobiileihin.? A.K

SUOMINEN TAUNO 10.02.2009 08:08

Kyllä takavetoisista on kokemusta nuorukaisena 70 -luvulta. Silloin ajelin kuplavolkkarilla, jossa oli jopa takamoottori. Kyllähän niilläkin aikanaan tiellä pysyttiin, mutta ei niitä varsinaisesti ikävä ole tullut.

PALIN MATTI 10.02.2009 09:59

Ajoit siis vajaata kahdeksaakymppiä moottoritiellä ja ihmettelit, että sinut ohitettiin??????

PALIN MATTI 10.02.2009 10:04

Joo, otetaan ohjauspyörätkin pois autoista. Kun pitää kaarteessa käydä ulkopuolelta potkimassa eturenkaat uuteen asentoon, niin sehän hillitsisi myös kaarrenopeuksia.

PALIN MATTI 10.02.2009 10:22

Viittikkö Toivo selittää mulle, että kuka tai minkälainen ihiminen on tuo mainitsemasi kehätien ulkopuolella, eli täällä Huitsin Nevadassa asuva "suhteellisesti vanhempi"?

Mikä tekee ihmisestä "suhteellisesti vanhemman"? Olemmeko me täällä periferiassa jotenkin huonompia ihmisiä? Kaikki liikenne siis seis kehätien ulkopuolella, koska siellä ei kellään olisi kykyjä pitää ajokorttia voimassa. Vaiko mitenkö?

HÄMÄLÄINEN TOIVO 10.02.2009 10:45

No se Huitsin Nevadassa tuli siihen niinkuin vahingossa ja tarkoittaa kaukana pääkaupunkiseudulta, poissa suurista joukoista, piiloutunut tunturien taa tms. Ei mitenkään mollaavasti. Yksinkertaisesti siis kaukana liikenteen "ruuhkista" oleva henkilö, joka näkee oman autonsa lisäksi yhden tai kaksi autoa päivässä. Se suhteellisesti tarkoittaa ko. paikkakunnalla asuvien ajokyvyttömien ihmisten määrää verrattuna koko paikkakunnan populaatioon. Ja se Lempivaara tarkoittaa paikkakuntaa, jossa kukaan ei aja minnekkään. Ja se vanhus tarkoittaa....ja se ....otetaanko alusta?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.