Olipa lähellä!
AHONEN KAI
05.11.2013 00:36
"Halusin vain selvittää mistä moinen johtuu,koska ihmetytti 80 alueella ajettu ylinopeus 67km/h "
Itse keksisin tuhat parempaa ajanvietettä itselleni kuin että menisin varta vasten kyttälaitokselle kyselemään jonkun vitun välähdyksen alkuperää tai syytä josta itselleni ei ole tulossa sanktioita.
"Leave me alone, I know what I'm doing" ;)
LEINONEN JUKKA
05.11.2013 07:46
"Missä sulle kerrottu joku sakkoraja 88km/h .Jossain vaiheessa tais olla 1 tiellä nolla toleranssi eli sai vähintään huomautuksen 1km ylityksestä.Ja tätä minä ainakin kannatan"
43 vuotta tienpäällä ilman kolhuja (kop,kop), pari ylinopeussakkoa. En ole koskaan yrittänytkään noudattaa lain kirjainta nopeusrajoitusten suhteen. Ajan liikennevirran mukaan jos se vain on mahdollista (100 lätkä), jos jonoa alkaa perään kertyyn niin painan kaasua ja autot alkaa pieneneen peilissä. Viime kesän reissuissa ympäri maata yksikään kamera ei välähtänyt vaikka gps-nopeus oli 5km/h yli sallitun. Kyllä tuli niitäkin vaanareita ohitettua jotka niska punaisena jurnutti 75-80. Eli meno on aika joustavaa, vai mitä.
Ps. kummasti noitten jononvetäjien vauhti näytti kasvavan kun ohituskaista alkoi...
HÄMÄLÄINEN MARKKU
05.11.2013 08:59
Poliisi yhtenästi sakotuskäytännön koko maahan jonkin aikaa sitten.
Laitoin taulukonkin näille sivuille,mutta en löydä sitä tällä kännykällä.
Huomautusraja 80 alueella on 86km/h, mutta tutkan näyttämästä vähennetään 3km/h virhemarginaalina.
Jos ajaa 89km/h saattaa poliisin tutka näyttääkin 102km/h jolloin ollaankin jo raja ylitetty.
Jos tutka on tarkka ja mittaus tehty oikein ei 88km/h nopeus aiheuta toimenpiteitä.
Tuo vähennys tehdään koska kaikissa tenkisissä laitteissa on epätarkuutta.
Joku voisi kaivella nuo sakkorajat netistä, minulla on ne kyllä kotona, mutta olen edelleen hospitaalissa.
NISSINEN KAUKO
05.11.2013 10:16
Ahonen Kai sinä voit tehdä mitä tykkäät en puutu sinun tekemisiin millään tavalla.
Olet Kai huomannut tähän elettyyn,että meitä ihmisiä on erilaisia joku tykkää aivan erilaisista asioista,kuin sinä ja minä.
KANKAALA TARMO
05.11.2013 19:58
Nämä jonon vetäjät pelkää vastaantulevaa liikennettä,sitten ku ohituskaista alkaa ne hoksaa jotta tässäpä "uskaltaa" ajaakin lujempaa.Kaista kun loppuu niin pupu menee taas pöksyyn..
KANTOLA TIMO
05.11.2013 20:38
Jonon muodostaa se, joka ei ohita rauhallisesti ajavaa, vaan aloittaa jonon.
VÄLIMÄKI JARMO
05.11.2013 21:30
Niinpä ei se ekahidas tee jonoa vaan se toinen joka jää roikkumaan takapuskuriin,kolmannen pitääs ohittaa ne kaksi matelijaa ja siinäpä sitten on oltava jo pidempi suora
VALTONEN MARTTI
05.11.2013 21:32
Lainaus:
"Jos tutka on tarkka ja mittaus tehty oikein ei 88km/h nopeus aiheuta toimenpiteitä.
Tuo vähennys tehdään koska kaikissa tenkisissä laitteissa on epätarkuutta."
-vaan miksi pitää pyrkiä aina rikkomaan rajoitusta jos voi sakon välttää
-miksi stressata itseään ajamalla sakkorajalla.
-miksi lisätä ohitustarvetta?
-miksi aiheuttaa liikenteessä juuri tuota mitä toiset pitävät kaahailuna ja pitää toisia tien tukkoina?
KUJANPÄÄ MARKKU
05.11.2013 21:49
Nihkeen nysvän ohitus ei ole kaahailua.
HAARAKANGAS ALLAN
06.11.2013 08:36
"Tuon MINÄ vielä ohitan!"
Sopisi monen nysväkillerin hautakiveen viimeisiksi sanoiksi.....
Allu vaari
KAASINEN PERTTU
06.11.2013 10:57
Helppo se tässä on arvostella sitä toisena ja kolmantena
olevaa nysvääjää.
Sieltä kun nähdään jonon pää ei kun vilkku vasemmalle
ja kaikista ohi,lähe siitä sitten nysvääjän ohi.
Ei riitä edes 170hv tehot siihen.
Ehkä oppinut liikaa tuijottamaan taustapeileihin,
parkkeeraankin mieluiten peruuttamalla.
NIKOLA HEIKKI
06.11.2013 22:55
Sakkoraja on 12km ylitys,siitä vähennetään 3km tutkan mahdollisen virheen takia,itse ajan yleensä gpssän mukaan 8km yli sallitun,kaks kirjallista huomautusta olen saanut.
Aloittajalta kysyisin oliko nopeutesi mittarinopeus vai gpssän näyttämä?
Käyttäjän lisäys viestiin 7.11.2013 klo 00:22:41
Ruotsissa se 90 toimii hyvin, ei rekat ohittele ja itsellä tarve ohittaa on pienempikuin suomen teillä.
PAJULA JOUKO
07.11.2013 10:00
Rauno Kytömäki kirjoitti 2.11.2013 klo 09:15:24:
"Vedän paljon vaunua lain mukaan rekan ja vaunuyhdistelmän suurin sallittu on 80 mutta laki sallii rekalle 87-89 säädön rajoittimeen, jolloin he ajavat sitä."
Onko tällainen laki todella olemassa? Minua onkin ärsyttänyt suunnattomasti kun olen luullut että yhdellä ajoneuvoryhmällä (raskaat) on erivapaus rikkoa lakia, joka minun kuvitelman mukaan oli 80 km/h kaikille yhdistelmille. Tuollainen systemaattinen lainrikkominen ei ole omiaan kenenkään lainkuuliaisuutta nostamaan. Mutta jos heillä onkin omat lait, niin tuohan muuttaakin asian ;=))
VALTONEN MARTTI
07.11.2013 14:42
Pajulalle:
Rekkojen rajoitinsäädöllä lähelle 90 km lienee ollut alunperin tarkoitus antaa pelivaraa ohitustilanteisiin ja vastamäkiin.
Hiukan alle 80 km ajavan ohittaminen ei muuten olisi mahdollista ja raskaan yhdistelmän nousu jyrkkää mäkeä aiheuttaisi vauhdin putoamisen lähes mateluun ellei voisi hiukan ottaa vauhtia ennakkoon.
Nyt vain hyvästä tarkoituksesta on muodostunut yleinen tapa ajaa rajoitinnopeutta mikä on tietenkin väärin.
Myös jotkut karavaanarit myöntävät avoimesti ajavansa tuota rekkanopeutta muka joustavan liikenteen nimissä. Ja monet muutkin.
LATVALA MARKO
07.11.2013 15:17
Eipä se pieni ylinopeus taida kuitenkaan olla läheskään niin vaarallinen ongelma, kun nämä lähes päivittäin tulevat uutiset henkilöautoista, jotka ajavat suoralla tiellä rekan keulaan. Tälläkin viikolla jo 3 samanlaista tapausta, kaikissa mieskuljettaja yksin autossa ja päivän aikaan suoralla tiellä suoraan keulaan ja henki pois. Samanlaisia tapauksia tämän syksyn aikana jo aivan liikaa.
Syitä näihin ei tiedetä, mutta kaikki ei voi olla vahinkojakaan. Sitten mediassa kerrotaan, ettei raskaan ajoneuvon kuljettajalle tullut vammoja. Vaikka tosiasiassa lähes kaikki joutuu kokemansa jälkeen sairauslomalle, jotkut lyhemmäksi aikaa, jotkut eivät uskalla ajaa enää koskaan, kun jää pelko, että taas joku ajaa alle.
Oma lukunsa on vielä taloudelliset menetykset kuljetusyrittäjälle. siinä saattaa pieni yritys kaatuakkin, vaikka olisikin vakuutukset kunnossa.
Vahingoille, sairauskohtauksille tai teknisille vioille ei voi mitään, mutta tahalliset keulaan ajot pitäisi saada loppumaan, siinä kun kärsii aina iso joukko täysin ulkopuolisikin henkilöitä.
VALTONEN MARTTI
07.11.2013 15:40
Olenpa Marko kanssasi samaa mieltä pienen ylinopeuden vaarattomuudesta.
Mutta niinkuin ennenkin kohdistan taas kritiikkini siihen rajoitusten mukaan ajavien rankkaan syyllistämiseen näiden ylinopeutta ajavien taholta.
Nyt esilletuomasi asia on ongelma jolle on kovin vähän tehtävissä. Olen myös lukenut rekkamiesten kertomuksia siitä millaiset jäljet tuommoinen kolari jättää "korvien väliin"
Näitä 'käsittämättömiä' nokkakolareita on tänä vuonna sattunut muutenkin poikkeuksellisen paljon oman seurantani mukaan. Eikä niistä kovin paljon puhuta asian arkaluontoisuudesta johtuen kai.
Miten pyrkiä estämään niitä? Pitäisi vaikuttaa ihmismieleen ja se vasta vaikeaa on.
Käyttäjän lisäys viestiin 7.11.2013 klo 15:42:07
Aikanaan varmaan tekniikka tulee ratkaisuksi tähänkin mutta se vie vielä aikaa.
KAASINEN PERTTU
07.11.2013 17:00
Ihmetykseni on suuri kun karavaanareissa on
kuitenkin jonkun verran rekkamiehiä ynnä muita
kuljetuksen parissa työskenteleviä.
He eivät näköjään halua tulla esille näissä
kirjoituksissa,he antavat karavaanareiden
kirjotella mitä huvittaa.
On sanonta,viisas vaikenee?
LATVALA MARKO
07.11.2013 17:17
Itse olen kyllä ottanut moneenkin kertaa osaa näihin nopeuskeskusteluihin, mutta eipä jaksa samoja asioita kerrata säännöllisesti 2-3 välein. Sen verran usein nämä rekkojen nopeudet nousevat keskustelun aiheeksi ja yleensä vielä samat kirjoittajat puolustelevat kantojaan.
Käyttäjän lisäys viestiin 7.11.2013 klo 17:18:39
siis 2-3 kuukauden välein.
YLITALO ASTA
07.11.2013 17:26
Tämä nopeudenrajoitin on säädetty koko EU-alueen läpi samaksi ja syynä tuo vapaa liikkuvuus. Ja suurimmassa osassa EU maita on raskaankaluston nopeus 90 km/h. Ja sitten on maa kohtaisia rajoituksia eri tie luokille.
Monesti siellä ulkolaisen rekan perässä on kolme eri nopeutta ja ne ovat juuri noita.
Mutta suomessa ei siihen varmaan koskaan kyettä, kuten ei kyetä käyttämään näitä sähköisesti ohjattuja nopeusrajoitus merkkejäkään. Siellä ne napottaaa 80 km/h vaikka tie olisi kuivalla asfaltilla talvis aikaan eli aivan turha infestointi kun ei kyetä käyttämään.
T: Masi
VALTONEN MARTTI
07.11.2013 18:06
Lainaus:
"He eivät näköjään halua tulla esille näissä
kirjoituksissa,he antavat karavaanareiden
kirjotella mitä huvittaa."
-kyllä he siellä ovat ja kirjoittelevat mitä huvittaa:)
KUJANPÄÄ MARKKU
07.11.2013 18:31
On luonne kysymys laittaako omassa liikennöinnissään joustavuuden ja liikenteen yhteispelin etusijalle vai punaniskaisen, lainkuuliaisen nysväämisen.
VALTONEN MARTTI
07.11.2013 20:12
Niin kuten jo sanoin joidenkin laumasielujen 'joustavuutta' on mennä mukaan liikennesääntöjä rikkovaan käytökseen.
Käyttäjän lisäys viestiin 7.11.2013 klo 20:16:16
Liikenteen joustavuuttahan ei koskaan saa päästää sääntöjen rikkomista kannattavien määriteltäväksi.
KUJANPÄÄ MARKKU
07.11.2013 20:30
Liikenteen joustavuuttahan ei koskaan saa päästää sääntöjen rikkomista kannattavien määriteltäväksi.-
Ei mene ihan noin. Säännöt mukautuvat (eli lainsäätäjät) muuttuviin olosuhteisiin palvelemaan liikennettä, sen joustavuutta ja turvallisuutta.
VALTONEN MARTTI
07.11.2013 21:12
Siihen asti mennään näillä eväillä:::
HIETAVUORI JUHA
07.11.2013 21:45
Kyllä tuntuu olevan vaikea laji tuo as.vaunun tai auton ajo kun siitä jatkuvasti kirjoitellaan . Ja rekkamiehet kiusaa koko ajan ajamalla muutaman km . ylinopeudella . Minä kyllä pysyisin pirtin lämpimässä enkä lähtisi tuonne " liikenteen kohinaan " ollenkaan , jos se olisi noin stressaavaa . Mutta parhaat kuskithan tuntuu olevan täällä karvanaamari porukassa ja tarkimmat nopeusmittarit joita tuijotellaan unohtaen muun liikenteen seuraaminen kokonaan . Onneksi huono hermoisimmat laittavat kamppeensa talviteloille eivätkä ole häiritsemässä liikennettä .Tervetuloa takaisin lumien sulattua !!!!
VALTONEN MARTTI
07.11.2013 21:54
Jos Juha viittaa jotenkin minuun niin kerron sinulle ettei stressaa yhtään rekat vaan iloisin mielin autellaan ne ohi. Olet palstoja lukenut joten pitäisi tietää aiemmista kirjoituksistani myönteiset asenteeni rekkoihin.
Mutta. se stressaa se hitaammin ajavien ainainen syyllistäminen. Milloin ymmärrätte kenellä on tieliikennelaki puolellaan?
Seuraavaksi otan kantaa tähän vain jäsenpalstan puolella.
Jos taas et viitannut minuun niin tämä kommentti oli tarpeeton.
MÄKELÄ EERO
08.11.2013 08:49
Kaikki rekkakuskit suljetulle osastolle OLEN EHDDOTTOMASTI tätä mieltä. Samalle osastolle myös liivejä käyttävät moottoripyöräilijät, uskovaiset jne jne hieman " erilaiset".
Jäsenpalstalla keskustellaan tästä suljettu osasto aiheesta. Sinne vaan liimikset ym persoonat ja jos ei kyseinen paikkakaan auta niin tehtäköön heille lobotomia. Jos ei sekään auta niin teloitus Kim Jong Un tyylillä eli singolla.
Pikkueero
Mäkelä HEH HEH KJON
LAUKKANEN MAURI
08.11.2013 09:08
Taitaa olla,se tärkein asia,näissäkin keskusteluissa tämä meidän sanoisinko
liikennemoraali ja yleisesti meidän jokaisen näkemys Suomen lakiin kuinka
sitä luetaan ja tulkitaan.
Kun jokainen meistä ymmärtää laki on laki myös liikennenopeuksin suhteen on
vaikea ymmärtää jos sitä rikotaan tietoisesti,myös poliisin ja muiden lakia valvovien
taholta.
Mutta maailma on ihmeellinen ja täällä on monta pahempaanin asiaa ja rikettä
minkä yhteiskunta tietoiseti hyväksyy ,lakia kun voi tulkita monella tavalla.
Käyttäjän lisäys viestiin 8.11.2013 klo 09:17:01
Olen tien päällä,työmatkalla ja yössä yksi bussikuski yritti tai halusi testata
laukkasen hermoja ajamalla puskurissa kiinni vaikka mentiin jonossa ja jo
kovempaa kuin salittu nopeus.
Olen liikenteessä henkilöautolla jossa on riittävästi tehoja.
LAHTI SAKARI
08.11.2013 10:56
Sattuipa minullekin! Sunnuntaina 3.11.13 ajelin kotiin SyöteResortista. Kohta Raahen jälkeen 8-tiellä ilmestyi h-auton takapuskuriin Vähälän rekka. Väliä oli jos lehden olisi pannut niin teksti olisi jäänyt. Ajeli siinä n. 5 - 10 km eikä pyrkinyt edelle vaikka ajoin aivan oikeassa reunassa. Mutta sitten vähän ennen Pyhäjoen rajaa pitkällä suoralla eikä vastaan tulijoita. Ajoi rinnalle. "Pysähtyi siihen" eikä pyrkinytkään ohi siinä vaiheessa kuten rekat yleensä heittämällä menee. Alkoi kuitenkin kiilaamaan keulan edestä voimakkaasti oikealle vaikkei vastaantulijoita ollutkaan. "Heikompana" osapuolena jouduin väistämään pientareelle ja jarruttavaan voimakkaasti etten jäänyt alle. Tiellä oli talvinopeus 80 km/h ja minulla vakkarissa 83 km/h. Tapahtuma-aika oli 17:12 ja perävaunun rek.kirvestä näkyi vain numero 163 ja "ohituksen" jälkeen vauhtia kyllä tuntui riittävän. Mistähän lienee ollut kysymys. Tällaista ei ole ennen sattunut vaan rekat ovat menneet ihan kunnolla ohi eikä kiilausta ole tapahtunut. Minusta tapaus oli todella törkeä. Tämän jälkeen en ihmettele rekkakolareiden määrää.
Olisiko alettava ajamaan tavarakuljetusten (ainakin pitkien) siirtämistä raiteille.
Jollekin teema ensi vaaleihin?
ANTTILA MARKKU
08.11.2013 11:39
Vähälä ajaa niitä kaukokiidon runkolinjoja joilla vähintään 4 kuormaa ajetaan päivässä edestaas oisko tossa tapauksessa Seinäjoelle.Talvinopeuksien myötä aikatauluihin eli ajoaika mitoitukseen ei tule muutoksia.Siitä vois itse kukin miettiä mitä se tarkoittaa.Itse tapahtumaan en ota kantaa.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
08.11.2013 13:55
Rekkakuski aivan selvästi koulutti Sakaria kun tuolla tavalla nysvää.
Se, että rekkakuskeissa on kusipäitä, ei tarkoita, että kaikki rekkakuskit olisivat niitä.
Tuosta kävi hyvin ilmi kuskin ajatusmaailma, hänen mielestään kaikkien tulisi ajaa kuorma-autojen nopeusrajoittimien mukaan, ei nopeusrajoitusten.
Käyttäjän lisäys viestiin 8.11.2013 klo 13:57:42
Siis rekkakuskin mielestä Sakari nysväsi, kun ei ajanut 88 - 89km/h
HAAPANEN TIMO
08.11.2013 15:55
Olen kyllä kummallisesti säilynyt rekkojen ahdistelulta. Kilometrejä on vissiin 2,5 miljoonaa, eikä koskaan, ikinä, millään tavalla ole yksikään rekka takaa lähestynyt.
Henkilöauto tänään roikkui eikä millään mennyt ohi. Ajoin talvirajoituksella 93-95 ja henkilöauto sai mut kiinni, ja jäi todella lähelle, ohituspaikkoja oli vaikka kuinka.
Pari kertaa riskillä otin puoli kilometriä väliä, takaisin se tuli. Jos mulle olisi tullut peura eteen se olisi ilman muuta ajanut perään.
Sellainen oli tänään, rekoista ei ole harmia ollut, painvastoin, eilen aamupimeällä yksi näytti jo kaukaa ohitusmerkin kun näki mun tulevan lujaa. Ohi, kiitosvilkku ja rekalta kuittaus pitkillä.
@timppa
YLINIEMI SEPPO
08.11.2013 17:25
"Talvinopeuksien myötä aikatauluihin eli ajoaika mitoitukseen ei tule muutoksia."
Vaikuttaako talvinopeusrajoitus jotenkin rekkojen nopeukssiin.
Alennetaanko talvella muitakin rajoituksia kuin 100 ja 120 rajoituksia.
LATVALA MARKO
08.11.2013 17:48
Talvinopeudet aiheuttaa sen, että kun henkilöautot ajaa 8-kymppiä mittarin mukaan, todellinen nopeus on jotain 75 luokkaa.
YLINIEMI SEPPO
08.11.2013 19:53
Voihan talvikelillä olosuhteetkin valkuttaa että ajetaan henkilöautolla "vain"75km/h.
Ja onhan liikenteessä mukana ajoneuvoja joilla pitää ajaa viellä hitaammin.
Onko muuten tieliikenne laissa semoinen pykälä kaikkien henkilöautojen pitää
ajaa vähintään rekkojen käyttämää ylinopeutta???
LATVALA MARKO
08.11.2013 20:19
Tuo oli vaan vastaus ihmettelyyn, että mitä talvinopeudet vaikuttaa rekkoihin, jäi vielä mainitsematta, että kun ihan varmuuden vuoksi kameratolpan kohdalla nopeus tiputetaa 7-kymppiin, niin ollaankin jo 65: todellisessa nopeudessa. Tätä näkee päivittäin.
VALTONEN MARTTI
08.11.2013 20:37
Siirtäkää nyt h-tissä tämä aihe jäsenpalstalle jotta voidaan puhua miten asiat oikeesti on.
VÄLIMÄKI JARMO
08.11.2013 21:35
Ei yhtään totuutta paranna
KARJALAINEN ALPO
08.11.2013 22:00
Anttila Markku kirjoititaa tuossa aikaisemmin, että Vähälä ajaa kaukokiidon juttuja?
Minun mielestäni Vähälä ajaa Kiitolinjaa.
Mutta voihan tällainen eläkeläispieru olla tässäkin asiassa väärässä.
KARJALAINEN ALPO
08.11.2013 22:11
Tämän ketjun aloittajana otan vain tämän viimeisen kerran tähän asiaan kantaa;
Jos tien nopeus on 80/km.
Kaikkien pitäisi sitä noudattaa. Olipa ajoneuvon rajoitin säädetty mihin tahansa.
Minun Mersulla olis keveesti pystynyt ajamaan 125,
Itse omistan edelleen rekkakortin, eläkeläisenä.
Olen ko vehjettä ajanut liikenteessä ja tiedän mitä sen käsittelyssä pitää ottaa huomioon. Ja miten se kiihtyy ja kulkee.
Olen ollut liikenteessä miljooonia kilometrejä ympäri eurooppaa, enkä ole aiheuttanut, ainakaan vielä, yhtään kolaria.
Aina olen pyrkinyt noudattamaan sen maan liikennesääntöjä missä milloinkin ajan.
Aikoinaan kun aika usein olin liikenteessä Neuvostoliitossa ja sittenmin Venäjällä, en pyrkinutkään olemaan liikennevirran mukana.
Ajoin sääntöjen mukaan.
Ja niinpä sielläkin säästyin ongelmista.
VALTONEN MARTTI
08.11.2013 22:26
Alpo, suoraselkäinen, kunnioitettava loppukaneetti keskusteluun sinulta! Nostan hengessä hattua sinulle.
Ei minunkaan enää pitänyt tällä osiolla asiaan kommentoida mutta en malttanut.
LATVALA MARKO
08.11.2013 22:57
No empä minäkään tähän ketjuun vaivaudu enempää kommentoimaan, muuta kuin sen, että ketjun opettavin kommentti tuli Kytömäen Raunolta 2.11 klo 9.15
VALTONEN MARTTI
08.11.2013 23:11
Näin juuri! Sitä minäkin yritän opettaa omalta osaltani.
HJELM ARTO-VEIKKO
09.11.2013 08:44
Tupla komppaus Latvalan kautta Kytömäkeä. Ohittava auto ei ole sama asia kuin kassajonossa kiilaava.
Jelmi
LAUKKANEN MAURI
09.11.2013 10:27
Voi viddu,tuossa wikin näkemys ;
Nopeusrajoitus
Nopeusrajoituksen merkki Euroopassa. Suomessa ja Ruotsissa vastaavat kyltit ovat keltaisella pohjalla
Nopeusrajoitus on liikenneväylälle asetettu ajoneuvon suurin sallittu nopeus. Väylälle voi olla asetettu myös vähimmäisnopeus, jota ei saa alittaa. Nopeusrajoitus voi olla myös ajoneuvo- tai kuljettajakohtainen. Nopeusrajoituksen ylittäminen on rikos, jota kutsutaan ylinopeudeksi.
Nopeusrajoitusten avulla pyritään alentamaan tienkäyttäjien onnettomuusriskiä sekä vähentämään liikenneonnettomuuksien määrää ja vakavuutta. Niiden avulla saadaan aikaan tasainen liikennevirta, jolloin ohitusten tarve vähenee. Nopeusrajoituksilla myös autetaan poikittaisen ja liittyvän liikenteen sujumista, luodaan katto tilannenopeuksille sekä parannetaan ennakoitavuutta.[1]
Nykyään suurimmalla osalla liikenneväylistä on nopeusrajoitus. Ensimmäinen nopeusrajoitus säädettiin 1861 Yhdistyneessä kuningaskunnassa ja se oli 10 mailia (16 kilometriä) tunnissa.
Käyttäjän lisäys viestiin 9.11.2013 klo 10:30:36
Auttaako tuo jos ei tiedä mitä nopeutta saa ajaa,ei siinä rekka-autoista puhuta mitään jotta niillä ois erikois lupa ajella sitä ns,ylinopeutta vaikka se ois siellä
auton kompuuterissa säädety .
HIETAVUORI JUHA
09.11.2013 12:50
Laukkanen tainnut siirtyä liikenne opettajaksi . Eiköhän nuo ole joutavanpäiväisiä sepustuksia . Luullakseni kaikilla karavaanareilla ajokortti taskussa kenellä enemmän kirjaimia kenellä vähemmän , mutta kyllähän nuo liikenne merkit varmaan hallinnassa . Etenkin kun luulisin kaikkien täällä kirjoittelevien olevan jo ns, kypsässä iässä. Tuntuu turhauttavalta lukea tuollaisen joka alan oppimestarin jatkuvaa toisten ali arvioimista . Hyvää isän Päivää kaikille !
HJELM ARTO-VEIKKO
09.11.2013 13:59
Kovasti sakottavat.
Jelmi
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288618965616.html
HYTÖNEN RAIMO
12.11.2013 13:41
Niin oli (lähellä).
Aamulenkillä havaittua: Takaa tuli yksi Teiden ritari. Ohitti keskellä tietä ajaen (siis auton vasemman puolen pyörät metri - puolitoista vastaantulijan kaistalla), niin että housun lahkeet lepattivat. Ajo jatkui samanlaisena niin kauan kuin oli näkyvissä (n. kilometrin mittainen suora) koukaten välillä lähes kokonaan vastaatulevien kaistalle. Epäilen, että oli aineissa tai puuhasi jotakin ajon aikana.
Volvon perävaunussa kaksi tukkinippua, nuppi tyhjä (ilmeisesti myös kuljettajallakin). Ei ihme joka päivä uutisoidaan kuorma-autojen aiheuttamista kolareista. Eilenkin yksi järjen jättiläinen sanoi jarruttaneensa supikoiran takia niin, että perävaunu kaatui poikittain Lahden moottoritiellä. Ehkä hätävalhe peittämään omaa mokaansa - kuka muu näki sen supikoiran (Lahden motarilla on sentään aamuisin melkoinen liikenne)? Ei mielestäni Suomen luontoon kuulumattoman supikoiran takia kannata tieten tahtoen aiheuttaa sadantuhannen euron vahinkoa.
VALTONEN MARTTI
12.11.2013 14:43
Jos raskaanliikenteen ammattilaiset jarruttaa supin takia niin Lapissa luulisi olevan tiet tukossa kaatuneista rekoista. Poro on kuitenkin paljon varteenotettavampi jarrutuksen syy.
Mutta ei vaan ole. Luulen että raskas liikenne ei piittaa poroistakaan tuon taivaallista vaan ajatuskulku on 'mitä kovempaa ajan päälle, sen varmemmin pysyn tiellä.'
KANKAALA TARMO
12.11.2013 15:10
Kylläpä täällä haukutaan ja mollataan sekä opetetaan "teiden ritareita" kuten joku tuossa nimesi. Sinne voi mennä ajamaan heidän tilalle jos ja kun tuntuu olevan tietoa ja taitoa kovin paljon, ne ritarit sitten joutaakin pois vaarantamasta liikennettä ja ehtivät ehkä hekin laittaa tänne muutaman "kehun" teistä. Toinen vaihtoehto olisi että lopetetaan kokonaan raskasliikenne, varsinkin runkoliikenne etelän ja pohjoisen välillä. Mitäpä sanotte tästä ajatuksesta,olisi se vaan mukava aamusella miettiä että minkä puun kaarnasta tänään pettua otettais.
Käyttäjän lisäys viestiin 12.11.2013 klo 15:16:19
Siihen kuskien haukkumiseen vielä että kait se on samoin tuolla alalla kuten kaikilla muillakin , suurin osa tekee työnsä taiten ja huolella,ne muutamat ei. Yleistys on vaan niin helppoa. mutta karavaani kulkee ja koirat haukkuu.