- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu kotimaassa »
- Kamelin selkä on katkennut
Kamelin selkä on katkennut
Siellähän ne tankaa missä Suomalaisetkin rajan lähellä asuvat samalla kun hakevat halapaa viina ja tupakkaa.
Ninhän Norjalaiset Suomesta, ja Ruotsalaiset Suomesta
Kun tulevat suomalaiset sieltä halpamaasta tankilta, menevät nettiin, ja tilaavat Kiinasta, ja muualta maalimasta erimoisia tärkeitä hyödykeitä kuten ottalamppuja Kiinasta joita kontilaivat rahtaa Rodderdamiin, ennekun jäämeren rata valmistuu, ja Suomalais kivijalka kaupat kituu henkitoreissan.
Eikös ne karavaanitkin hae Saksasta autntoauttoja ittelleen, ja samalla tankaavat euroopan reisulla halapaa löpöä
Nojoo, tämä Suomen politiikka kuten tässä päästökaupassakin on sitä normaalia konttailu, ja myötäkarvaan silittelyä eurostoliiton nokan alla.
Eipä siinä isosti puolueet hanttiin pistäneet kun se euroopan apupaketti ostettiin muutamalla miljaardilla.
Elämä täällä maksaa, eimaha mittään.
Tp
Näinhän ne poliitikot ovat päättäneet. Tehkäämme siis niin.
Panimotkin myyvät oluen Viroon halvalla ja me haemme sen takaisin kalliimmalla. Suomen valtio on ainut joka kärsii tappiota saamattomista verotuloista niin myös luonto päästöjen kautta.
Onhan tällä touhulla työllistävä vaikutus, mutta Viron puolella.
Yhtä järkevää tuo kuin nuo tyhjänä lentävät lentokoneet jotta eivät menettäisi laskeutumislupiaan käyttämättömien kiintiöiden takia.
Tämänkin on meitä viisaammat päättäneet.
''Kun tulevat suomalaiset sieltä halpamaasta tankilta, menevät nettiin, ja tilaavat Kiinasta, ja muualta maalimasta erimoisia tärkeitä hyödykeitä kuten ottalamppuja Kiinasta joita kontilaivat rahtaa Rodderdamiin, ennekun jäämeren rata valmistuu, ja Suomalais kivijalka kaupat kituu henkitoreissan.''
Kivijalkakauppias tilaa samasta paikasta ja ottaa ison siivun välistä. Sama koskee matka-autojen myyjiä.
@timppa
Puhut asiaa Timo, ja miksi se kivijalkakauppiaan on halvempaa tilata Kinasta, kun kotimaiselta valmistajalta on pidemmän kaavan tarina.
Mutta siittä tilaamisesta, nin vaikka hän ottaa siivun välistä, hän työlistää itsensä, ja muitakin siinä samalla, mutta minä jos suoraan tlan tavaraa, se kotimaan työllistävä vaikutus on kovin pieni.
Ninhän se jos romutan vanhan auton, ja käyn hakemassa Saksasta uudemman..
Tp
Missäs luuletta ns. "pitkä kilipisten" rahti autojen tankkaavan jo tänä päivänä, lähes joka puolella Suomen rajojen ulkopuolella on polttoaine halvempaa alkaen 70sent / D litra . Lisäksi eivät maksa mitää tien hoito ym kuluja, mutta myötään niitä pitää hinailla mäkiä ylös Kilipisjärven tiellä, näin maailma pelastuu. H
Näyttipähän tuo VR:kin maantiekuljetuksissa siirtyneen, ainakin osin, noiden Pertin mainitsemien "pitkäkilpisten" kyytiin. Samoin eräs kuljetusyhtiö Pohjois-suomesta, kaikissa sen peräkärryissä näyttää olevan jo pitkäkilpiset nupit. En tiedä, koska maamme viisaat päättäjät tähän havahtuu, että kotimaasta ei löydy enää liikennöitsijöitä. Karavaanarit täällä vielä kittuuttaa ;)
Eihän pitkä kilpisten päästöjä lasketa Suomen päästöiksi ko niissä on 40sentin litra hintaista dieseliä, ulkomainen kuski, näin ne v v :t päättelee - luulen? Eikä tule haitoiksi vero eurojakaan. Ko Suomalainen auto ylittää rajan tie maksut alkaa, siihen asti on kaiken laisia veroja ja maksuja valtiolle, mutta meän päättäjät (lue päättämättömät) taitaa kattella sity kanija tai pulla sorsia, eikä sitä kuinkas näiltä ru est lv li pol no swe ym saatais kerättyä joku maksu tien ja palvelujen käytöstä.
Neste ja UPN siirtää tuotantoa pois :(=
Viimenen sammuttaa valot, tä. H
Autojen valmistus elinkeino on päättänny, että uusien voimanlähteiden on tultava esiin, ja kulutajille. Siksi diisel poistuu, mutta bensiini jää, koska se on hybriidissä toistaiseksi sopiva.
Kun se niin päättää, niin politiikka nyökkää, ja alkaa jahti. Nythän on suunnitelma nostaa diiselin hintaa kolmisenkymmentä sentiä ajan kanssa.
Siinä on raskaan miehillä nielemistä miten sen kanssa, kun kaasu, sähkö, ja muut korvaavat voimanlähde rekat on haavetta vielä.
No kuljetusala siirtää taksoihin sen kustannuksen kuten usein sopimuksissa on polttoaine hintaehto.
Sitten kun mennen kauppaan, makselen ostosten hinnasa sen, ja kehun miten voimat vaan kasvaa kun satasen ostokset kulukee kouran silmässä nuinvain.
Toinen hassu on hiili. Suomi ajoi sen EU määräyksestä alas, ja samalla Kun Saksa rakensi uuden hiilivoimalan.
Toisin sanoen Suomen politiikka juoksee suuren rahan, ja eurostoliiton määräysten mukana kykynsä mukaan, kun pässi lahtipenkkiin. Tosin pässi panee hanttiin, maksaen samalla siitä palkkaa muutaman Miljoonan jäsenmaksua vuuessa.
NNOO tosiin minäkin maksan pankille palkkaa kun itte tehen pankkityön sen edestä.
Elämä on.
Tp
Minäkin olen aina moitimasa politiikkaa sen kykenemätömyydestä hoitaa ilmaston asiaa. Mutta entäs kansat. Minäkään koskaan en kerro mitä pitäisi tehdä, no nyt kerron.
Moniko meistä haluaa palata vanhaan. Lopettaa kaikki turha auton ajelu, ja vain välttämätön.
Autot seisomaan, ja harrastuksen polkupyörällä, ja jalan. Turha lentely pois, eli lentikoneet maahan, koska korona on opettanut, että paljon työasioita voi hoitaa vistuaalisti, ei mennä paikan päälle maaliman ääriin.
Valtaisa polttoaineen ja päästöjen säästö maailmassa jos sillä.
Politiikalla sitten kansojen tuella lopettaa sotauhoilu, ja opetella elään rauhassa, niin sotakone polttoaine kulut säästää hirmuiset määrät öljyvaroja, ja vähentää päästöjä.
Tämä oli utopistinen haave. Että toiminko itse. Aikapaljon. En lentele koskaan, ja kaupasa käyn kerran viikossa, ja siinäpä se suunnilleeen.
Muovit, paperit pahvit, lasit metallit kaiken kierrätän mitä kyetään. Ruokahävikkiä ei tue yhtään, kun kauris syö ne potunkuoretkin
Tp
Minäkin olen aina moitimasa politiikkaa sen kykenemätömyydestä hoitaa ilmaston asiaa. Mutta entäs kansat. Minäkään koskaan en kerro mitä pitäisi tehdä, no nyt kerron.
Moniko meistä haluaa palata vanhaan. Lopettaa kaikki turha auton ajelu, ja vain välttämätön.
Autot seisomaan, ja harrastuksen polkupyörällä, ja jalan. Turha lentely pois, eli lentikoneet maahan, koska korona on opettanut, että paljon työasioita voi hoitaa vistuaalisti, ei mennä paikan päälle maaliman ääriin.
Valtaisa polttoaineen ja päästöjen säästö maailmassa jos sillä.
Politiikalla sitten kansojen tuella lopettaa sotauhoilu, ja opetella elään rauhassa, niin sotakone polttoaine kulut säästää hirmuiset määrät öljyvaroja, ja vähentää päästöjä.
Tämä oli utopistinen haave. Että toiminko itse. Aikapaljon. En lentele koskaan, ja kaupasa käyn kerran viikossa, ja siinäpä se suunnilleeen.
Muovit, paperit pahvit, lasit metallit kaiken kierrätän mitä kyetään. Ruokahävikkiä ei tue yhtään, kun kauris syö ne potunkuoretkin
Tp
Noilla Toivon mainitsemilla muutoksilla saataisiin suomen co2 päästöjä vähennettyä varmaankin jotain 15%. Listalta puuttuu mm. yksi suurimmista saastuttajista LAIVAT. Pelkästään se, että niissä käytetään erittäin epäpuhtaita polttoaineita, siksi jo yhden ison laivan päästöt voivat vastata koko suomen henkilöautoliikenteen päästöjä (8-9%).
Meillä Suomessa menee päättäjiltäkin termit sekaisin. Puhutaan LIIKENTEEN päästöistä, joka on noin 20% päästöistämme, tähän ryhmään kuuluvat ne lentokoneet, junat, rekat, laivat, jne. Mutta meillä suurin huomio kiinnittyy TIELIIKENTEEN päästöihin, joka on alle puolet tuosta 20%:sta eli henkilöautot, mopot, moottoripyörät..
Tuo kaikki on totta. Mutta liikenteen päästöt näkyy paikallisesti, mutta laivalikenne ei. Toinen asia, että suurin osa laivaliikenteestä, kuten lentoliikenteestä on ulkomaalaista, ei Suomen päätöksen alla.
Tässä on se meitä kansaa kiusava asia, että me pyriään näillä paikalisilla asioilla olemaan esimerkkinä keulilla, maailmalle, ja euroopalle.
Pitäisi lähteä kansan etu edellä, ja katsoa, mikä on järkevää tasoa, mikä taas poliittista, ja elinkeinon osta uutta hävitä vanhan tasoa.
Tosin kansalakin on sanansa. Jos korjatan huolletan vanhaa, eikä juosta kauppaan jokaisen uutuuden perään , niin siinä ei ole kellään kahta sanaa.
Sanotaan että ei kananta korjata vanha. Pötypuhetta, kylä se kannattaa, mutta siinäkin on pyritty monessa asiasa liikaa kertakäyttökultuuriin.
Tiellä näkyy vielä 80 luvun asuntoautoja, ja hyväkuntosen näkösiä. Sillä sadalla tonnilla kuulkaa vähä paljon fiksaa vanhaa
Minä kanantan päästöjen vähenemistä, ja enennkaikkea luonnon sotkemisen, ja riiston vähentämistä, koska ihminen ei tule toimeen tällä pallolla ilman luontoa.
Kun jos sotkee luonnon järjestyksen nin pahasti, että se suuttuu tosissaan, se on menoa.
Tp
Tuosta laivojen päästöistä senverta, että paljonko siinä on turhaa laivailua, kuten lento, ja kevyessä liikenteessä.
Tosiasiahan on, että turhasta vähentäminen on helpompaa kun tarpellisesta.
Eteenpäinhän mennään, kun esimerkiksi talojen, jopa kerrostalojen lämmitystä, ja sähköä on laitettu maalämpöön, ja aurinkopaneleihin
Tp
Tuosta laivojen päästöistä senverta, että paljonko siinä on turhaa laivailua, kuten lento, ja kevyessä liikenteessä.
Tosiasiahan on, että turhasta vähentäminen on helpompaa kun tarpellisesta.
Eteenpäinhän mennään, kun esimerkiksi talojen, jopa kerrostalojen lämmitystä, ja sähköä on laitettu maalämpöön, ja aurinkopaneleihin
Tp
Lähinnä tulee mieleen Hki-Tallinna väli, jossa seilaa monen laivayhtiön purkkeja täynnä immeisiä, jotka eivät laivasta edes poistu kohteessa, vaan palaavat takaisin Hkiin. Tästä joku jo kirjoitti aiemmin, pienestä luukusta miehistö lappasi kaljalaatikoita hgin satamassa, sitten immeiset hyppää kyytiin hgistä ja tuovat kärryillä ne sieltä purkista takaisin Helsinkiin. Toki kehitystäkin on tullut, nyt viinalavat odottavat hgin terminaalissa, kun ostaja käy "reissussa".
Järkevintä olisi, jos suomi, yhtenä maailman pienipäästöisimmistä maista, voisi vähentää omia päästöjä, auttamalla jälleen esim. Puolaa pienentämään päästöjään. Siellä miljardilla öörillä saadaan jotain aikaan, meillä ei juurikaan.
Kyllä on sekin totta, koska Suomi kokonaispäästöissä ei ole pahimpia, ja suuri ja mahtava EU voisi suuremmalla volyymila auttaa vaikkapa Puola parantamaan hiilivoimaloiden savukaasupuhdistuksessa.
Mehän maksetaan nettona jokavuos sille konklaaville muutama milli jäsenmaksua
Nämä ovat euroopan, ja maailman mittakaavasa valtavia asioita, ja pelkäämpä, että oksa, jolla ihmiskunta istuu tullee katkeamaan siitä rungon puolelta.
Eipä siinä voi allekirjottannu kun kerätä muovit talteen, ja pistää kertaviikosa kauppareisulla sinne kierrrätyskonttiin pahvin, ja muun kierrätettävän kansa.
Ajella vanhuksela, ja huoltaa sitä hyvin.
Tp
Tuosta mm. oluen rahtaamisesta:
Jotkut ovat älykkäämpiä kuin suomalainen valtiojohtoinen alkoholipolitiikka.
Myyntivoittojen osan lisäksi hukkaan menee osa kuljetusmaksuista.
Jos joku pitää laivapalvelujen ja sieltä saatavan virkistyksen elintasoaan kohottavana hän elää vaikeaa masennusta. Laiva on sitä varten että pääsee Suomesta pois, tosin nopeammin lentokoneella.
Ei kelpaa edellämainittu raha valtiolle vaan annetaan ulkomaille apuna heille.
Kiitos poliitikot siitä avustuksesta jonka kansa maksaa.
Noh, onhan se kovin mielenkiintoista tietoa taas, jotta, kun lähden Euroopan turneelle esim. Tallinnan laivalla (vaihtoehtoisesti Ruotsin laivalla) ja virkistän itseäni pullakahveilla tai jopati syömällä, "elän vaikeaa masennusta". Voi hyvää päivää!
Onkos sulla muitakin hyviä matkavinkkejä, jotta osan elää oikein leirintämatkaillessani? Milloin on elettävä kerrassaan psykoosissa, onko se silloin, kun sortuu ostamaan pullon punaviiniä?
Meillä rikkaiden länsimaiden ihmisillä on kuiten valinnan mahollisuus mitä tehhään. matkaillaanko, ja miten, vai ollanko kotosalla.
Suurimmala osalla ihmsisiä ei tätä valinnan vaikeutta ole, kunhan leipäpalan suuhunsa, eikä osu sen leipäpalasen kattelumatkalla maailman lähes suurimman liike-elämän tuottaman kivväärin kuula ohimoon.
No se tosin ei liene mejän tavallisten pulliaisten syytä.
Tp
Suuret on pojilla ongelmat .
Vanhat autot ja sähkö potkulaudat ne eniten saastuttavat ! Tietenkin myös laivat mutta kun saarivaltajunta tarvitse niitä vaikka olueen hakuun .
Suomi on kuin hyttysen paskaa suuressa maailmassa.
Elänä on ihanaa kun sen oikein oivaltaa !
Noh, onhan se kovin mielenkiintoista tietoa taas, jotta, kun lähden Euroopan turneelle esim. Tallinnan laivalla (vaihtoehtoisesti Ruotsin laivalla) ja virkistän itseäni pullakahveilla tai jopati syömällä, "elän vaikeaa masennusta". Voi hyvää päivää!
Onkos sulla muitakin hyviä matkavinkkejä, jotta osan elää oikein leirintämatkaillessani? Milloin on elettävä kerrassaan psykoosissa, onko se silloin, kun sortuu ostamaan pullon punaviiniä?
Kukin elää tapojensa ja mieltymyksiensä mukaan. Olen muutaman kerran matkustanut ko. laivoilla autoineni ja tiedän parempiakin ja miellyttävämpiä tapoja päästä vaikkapa Keski-Eurooppaan.
Tuon mainitsemani masennuksen näkee täällä kirjoittajien kommenteista.
Masentunut ja ajatusmaailmaltaan suppea ihminen ei voi hyväksyä toisten mielipiteitä, eikä ymmärrä että kaikki kirjoittajat tarjoavat vain omia mielipiteitään kuten minäkin omaani.
Jos matkailureitti ja -tapa miellyttävät itseäni, valitsen ne, enkä välitä toisten tavoista matkailla.
Omaa tapaani matkustaa en kerro, mutta se ei liity nykyään "perinteiseen karavanismiin", mitä kukin ymmärtää sanonnalla.
Silloin, kun diagnosoi laivamatkailijat "vaikeasti masentuneiksi" (silloin puhutaan depressiosta) ja sen perusteluiksi hakee täällä muutaman hassun ihmisen kirjoittelun, ei kyse ole enää mielipiteestä.
En toki mahda mitään tuon kaltaiselle suhteuttamisharhalle, eikä tarvitsekaan.
Ja tuskin sun salaperäinen matkustustapasi edes kuuluu näille sivuille (karavaanarit) ja ketä kiinnostaisi?
Kokemusrikkaita matkoja kuitenkin!
Luepa ja ymmärrä alkuperäinen sanontani tarkemmin. En puhunut kaikista matkustajista vaan heistä jotka pitävät matkaa sieltä saatavan virkistyksen elintasoaan kohottavana.
Ne ovat eri asioita.
Ymmärrän kuten olet kirjoittanut, ettet ymmärrä kirjoittamaani.
Tuosta mm. oluen rahtaamisesta:
Jotkut ovat älykkäämpiä kuin suomalainen valtiojohtoinen alkoholipolitiikka.
Myyntivoittojen osan lisäksi hukkaan menee osa kuljetusmaksuista.
Jos joku pitää laivapalvelujen ja sieltä saatavan virkistyksen elintasoaan kohottavana hän elää vaikeaa masennusta. Laiva on sitä varten että pääsee Suomesta pois, tosin nopeammin lentokoneella.
Ei kelpaa edellämainittu raha valtiolle vaan annetaan ulkomaille apuna heille.
Kiitos poliitikot siitä avustuksesta jonka kansa maksaa.
Luetun ymmärtäminen takkuaa edelleenkin, sanallakaan en ole kirjoittanut, etten ymmärrä kirjoittamaasi, vielä.
Nyt kirjoitan, että en todellakaan jaksa ymmärtää, miten elintasoni siitä mihinkään muuttuisi, jos laivamatkalla nautitsen pullakahvit tai syön tai ostan tuliaisviinipullon. Eikä sitä ymmärrä kukaan muukaan.
Ydinasia, lue nyt tarkkaan ja ajatuksella, on se että leimaat laivamatkustajat "vaikeasti masentuneiksi", mikä on tietysti täyttä paskapuhetta. Mieti vähän, mitä suollat, ennen kuin painat enteriä, aivan vain pikkuvinkkinä.
En odota mitään kommenttia, koska sinähän jaarittelet asiasta kuin asiasta vaikka maailmantappiin ja kiellät toistuvasti jopa omat sepustuksesi. Hyvää talven jatkoa!
Nää veljekset on kivoja. Nussivat pilkkuja ja ritisoivat huonommin nussivaa.
Ei liene pilkunnussimista, jollei hyväksy yhden kahelin yritystä leimata autolauttamatkustajat mielisairaiksi.
Vakava masennus eli depressio on mielisairaus, millä leimaaminen on myös vakava asia.
Millä lailla tämä kysymys muutoin Kujanpäälle kuuluu, kun et näytä itse asiaan ottavan mitään kantaa?
Kerropa nyt miehekkäästi, onko esim. Tallinnan lautalla pullakahvit nauttiva vakavasti masentunut! Tästä on nyt kysymys eikä mistään pilkunnussimisesta, sitä ei mun tarvitse tehdä, kun sä teet sen puolestani.
Mina olen kerran käynyt Tallinnassa eikä ole mitään kaipausta käydä uudestaan .
Tästä on 5-vuotta aikaa ja kahvi sekä pulla matkoisoivat rännan lähellä olevassa kahvilassa 8 €.
Ei se minusta halpa ollut . Olueesta en pidä ja viinat jotka juon voin hakea täkäkäisestä kaupastakin . "Kaikkihan sen tietävät " Vai ?
Niinpä niin Veepee. Liipasinsormi sulla aina hyvin rasvattu, kuten aina tanassa oleva keskisormi.
V-P Merikallio
Jos olisit hyvä keskustelija olisit lukenut kirjoitukseni joka koski OSAA lauttamatkustajista.
Sinä väänsit kirjoitukseni koskemaan kaikkia lauttamatkustuksen valinneita.
Siinä esimerkiksi sinulle yksi virhevääristelysi.
Toit esimerkkinä esille kahvin juojat. Jokainen jopa hiukan yksinkertainenkin ihminen tajuaa että en tarkoittanut heitä. Kyse olikin esimerkiksi noiden vain kahvinjuojien matkanautinnoista joista puhuin.
Tuon seikassa, jossa moitit kirjoituksiani olet kirjoittanut Jäsenkeskustelu-osiossa aiemmin.
Se koski mm. käyttämääni tapaa kirjoittaa ja kieliopillisia siinä olevia virheitä. Keskustelumme jatkui mm. some -keskustelujen vapaamuotoisuudesta - joko muistuu?
Jos haluat siitä kopion, pyydä minulta. Ei tulisi kirjoittaa jos ei pysy sanojensa takana.
Siitä että jatkan keskustelua: Aina kun minun kirjoituksissani esiintyviä asioita väitetään esim. valheeksi tai väärin perustein arvioidaan pyrin korjaamaan tapahtuneen minuun kohdistuvan väärän tiedon.
Jos joku on sitä mieltä että sellaista ei saisi tehdä kertokoon sen myös julkisesti täällä tai suoraan minulle.
V-P Merikallio ei saisi mielestäni esittää vääriä tulkintoja kenestäkään kirjoittajasta vastoin totuutta.
Näitä löytyi runsaasti Jäsenkeskustelu -osiosta, toivottavasti ne ovat tallessa muuallakin kuin minulla.
Onhan se pyhäinhäväistys nauttia Tallinnan laivalla pelkästään pullakahvit. Kyllä siinä pitää vähintäin porkkana leivos nauttia kahvin kera. Tallinnaan sinänsä ei ole mitään hinkua, mutta kun sinne on mentävä, että pääsee eteenpäin.
Saarenmaan lautalla sitten onkin vuorossa lohileipä.
Onhan se pyhäinhäväistys nauttia Tallinnan laivalla pelkästään pullakahvit. Kyllä siinä pitää vähintäin porkkana leivos nauttia kahvin kera. Tallinnaan sinänsä ei ole mitään hinkua, mutta kun sinne on mentävä, että pääsee eteenpäin.
Saarenmaan lautalla sitten onkin vuorossa lohileipä.
Lohileipiä olen syönyt saariston rengas reitin lautoilla ja kerran osalistunut saaristoralliin Korpoon ja Nauvon välillä , mielenkiintoinen elämys .
Suomen parhaat hillomunkit on on Turun Linnaa vastapäätä sijaitsevalla kahvikioskilla , ne ovat elämys joka kerta.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.