- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu kotimaassa »
- Kamelin selkä on katkennut
Kamelin selkä on katkennut
Suomessa hallitusten kuritusten ykköskohde aina "hyrysytkyjen" ajoista
lähtien on ollut autot ja auton käyttö.Veroja on kerätty kaikin mahdollisin keinoin
ja välittämättä miten kansalaiset pystyvät nämä koko ajan lisääntyvät verot maksamaan.
Liikuttava on ja talouselämän on pyörittävä,mutta hallitukset kuvittelevat,että elämme
luontaistaloudessa,jossa liikkumisen tarve on vähäinen.
Tänä syksynä "kamelinselkä on katkennut".Liikenteen menot ovat nousseet yli kestokyvyn.
Mitä voimme tehdä? Kulutus minimiin,sehän tekee hyvää kansantaloudelle,kuten on havaittu;
olemme todella heikossa talouskasvussa verrattuna muihin EU-maihin.
Yksilötasolla on kuullut kaikenlaisia tarinoita autoilun hinnan vaikutuksista.Työpaikasta on jouduttu
luopumaan pitkän työmatkan takia,kun rahat riittvät enää auton kustannuksiin.Yksinhuoltajaäiti
ei voi ottaa työtä vastaan,kun vanha vakuuttamaton ja verot maksamatta oleva autonromu ei ole
sovelias työmatkoille.Kiertävä taideopettaja joutui luopumaan työpaikastaan,kun ei näillä palkoilla
ole varaa vaihtaa vanhaa autonromua uudempaan,kun puolison sikataloudella menee huonosti.
Näitä tarinoita on varmasti kaikki kuulleet,mutta hallitus on kuuro,suunnitellaan päästökauppoja
ja muita autoilun verojen korotuksia.
Lienee hallituksen turha valittaa työvoimapulaa,kun perusasioita ei saada kuntoon.Kaikki vaan avustusten
nauttijoiksi ja lopuilta kulutus minimiin,niin hyvähän tästä tulee.Olemme mitä pikimmin EU:n kehitysmaa.
Vaaleihin on viela tovi aikaa,mutta kansa voisi ajatella,tekeekö nykyhallitus elomme onnelliseksi,"kun rahat
ei riitä,jumalauta"
Tuota ei voisi paremmin ilmaista kuin Hannu sen jo tuossa kirjoitti. Tälläinen nyky meno mutta ei varmaan kauvan,voi autoilua verotaa, onhan suomi pitkijen yhteyksien maa,ja syrjä seuduilta pitäis päästä kulkemaa työ matkat ja muut tarpeliset asia käynnit.Nykyhallitus ja Eu yhdessä tekevät Suomesta kehitys maan joka autioituu suurimaksi osaa.
Isommat on herroilla murheet kuin matti meikäläinen sitä arvaakaan. Pitää saada CO2-päästöt alas ja koronakin pitäisi saada taltutetuksi, mutta minkäs teet, kun jokainen, johon rajoitteet vähäkin kajoavat, nostavat metakan ja saavat äänensä vielä kuulumaan. Siinä toinen maija meikäläinen on ihmeissään, mihin oikein on luottaminen, kun joka tuutin täydeltä tulee vakuuttavaltakin kuulostavaa pulinaa. Ei niistä saa selvää, kuka mitäkin edustaa, ottaa sitten yhden opiksi ja jättää piikin ottamatta. Minä ainakin uskon sitä mitä hallitus ja asiantuntijat sanovat enkä pulise. Onhan selvää, että se koskee ketä vaan, kun leivän päältä viedään makkarasiivu - mutta sellaista se on meno nyt. Koitetaan vaan nujertaa korona ja vähentää itse kukin hiilidioksidipäästöjä, että ilmasto pysyisi elinkelpoisena tulevillekin sukupolville.
Kyllä kansalaisten sietokyky venyy pikkuhiljaa korkeisiin polttoainehintoihinkin, muistan kun muinoin naapurin isäntä uhkasi myydä autonsakin kun manasi jotta bensalitrakin jo yli viisikymmentä penniä. A.K
Maksellaan euroon siirtymisen, ja jatkuvan talouskasvun jumalan palvonnan laskua. Onhan se selvää, kun ennen 6000 markan palkka muuttu vajaan tonnin palkaksi.
Sitten siihen lisäksi se, että palkkakorotukset meni prosenttipohjaiseksi, ja alkoi kilpajuoksu ostovoimasta palkkojen ja hintojen kesken, se repi palkaerot nykymalliin
Kun sitten hintakehitys alkoi laukkaamaan, että eurosta tuli markka, voi jokainen kuvitella miten siinä kävi Pihtiputaan mummolle, ja papalle, verrattuna heidän nauttimalle elake kehitykselle.
Mutta eisemitään. laskeskelin että latoseisojalla jos ajelisin 10 000 kilometriä vuuessa, joka ei näy toteutuvan, koska se on nyt kohta kymmenen ja puoli vuotias, ja pikkusta vaille 90 000 ajettu, niin sen löpökulut olisivat kahden öörin litrahinnalla vaja 1700 ööriä vuuessa.
Minähän säästän sen pikkusella elakkeella, kun päällikkö komensi nostaan leipomataikina sekotusmyllyn ales komerosta. Leipoo mulle minun omaa leipää, ja sen saa kuulemma yli puolta halvemmalla kun kaupasta, ja vielä parasta leipää saan niellä.
Niin säästän melekiin sen rahan vuuessa siinä
Sitikkavanhuksen jos uhraan talouskasvun jumalalle, ja ostan sähköauton, ja paneleita talonkaton täyteen, niin ei maksa ajot mittään kirkolla käyessä kerran viikossa.
Eilissä käveleksin rantalla, niin aattelin, että muutaman tunnin panelit jo latais säähköauttoa.
Niinja aatelkaa. Nyt alkaa uuuusi aika, kun tulee maakuntahallinto, johon pääsee kansan edustajat jotka kuntain valtuustoissa ovatten.
Heille siirretään kuntien soterahat, jotka matkalla lissääntyvät koron myötä, ja lasketaan kuntaverotusta, tosin valtion verotus nousee
Niin kyllä sitten hyvä tulee, kun he uudesa virassa sen tekevät mihin eivän eduskunnassa, ja kuntavaltuustossa kyenneet.
No kuntarajat, ja hallinnot kohta poistuu, ja tulee maakunnat vain, kyllä joku poliitikko sen hoksii
Tp
Kukaan ei meitä uhkaa, ei väkivallalla saati muullakaan.
Köyhimmätkin asuvat tänään liki samoin mukavuuksin kuin rikkaimmat noin 100 vuotta sitten.
Ihmisten liki suurin tehtävä on tehdä valmiista eineestä sitä ihteään ja kansan suurin osa kärsii ylensyönnin kiroista.
Jos jostain on uupelo niin ehkä se on yhteisellisyys. Mutta se yhteen hiileen puhaltamisen aika taitaa olla häivähdys koko ihmiskunnan historiassa.
Totta, Hannu, hurjalta näyttää meno juuri nyt - sähkön hinta ja polttoaineet - verotuksellahan niihin voisi vaikuttaa, mutta kun ei näy olevan tarvetta olla vähävaraisen kansalaisen asialla kenelläkään.
Auton hankkiminenhan itsessään ei paljon maksa, valinnan varaa on, mutta ne käyttökulut käyvät monelle kohtuuttomiksi. Kyseessähän on poliittinen tarkoituksenmukaisuus, kaikki joukkoliikenteen käyttäjiksi ja päästöt minimiin. Vihreätkö tässä maassa sanelee, miten ihmisten tulisi elämänsä järjestää?
Onhan se nin, muttakun sitä verorahaa pitää saada ainavaan lisää, kun kansa vanahnee, ja ansiotuloverotusta ei saisi nostaa, niin jää vain välilliset verot, mitä voi korottaa.
Kansan vanhatessa muutto keskustoihin lisääntyy, ja siellä palveluiden tarve myös. Maaseutu hiljenee, ja liikenne myös.
Hupiliikenne on sitten eri asia, miten se.
Tp
https://yle.fi/uutiset/3-12259994
Tuolla bensalitra maksaa 42 senttiä ja kansa on barrikadeilla ja hallitus eronnut mellakoiden vuoksi.
Tuleeko meillä mitta koskaan täyteen, bensassa on muutoin veroa yli 60%.
Niimpä. Sitten kotitalousvähennyksen apteeki asioiden, sairaskuljetuksen omavastuu ALV. Tasaveroa, kuten polttoaineverokin.
Mutta mistä sitten valtion pitäisi ottaa se korvaava raha, jos tasa-arvon nimeen noista luovutaan, tai alennetaan.
Palkkaveroa ja yritysveroa nostat on kapina, kun ostovoima, kilpailukyky, ja talouskasvu hiipuu. Yritykset nyt jo muuttaa tuotantoa halpamaihin
Tp
Kamelin selästä en tiedä mutta mun selän päälle otti tänään tullut joulukuun sähkölasku.... 160neliön omakotitalo, 613€ ja sentit päälle... edellinen ennätyslasku oli n.290€.
Pörssisähkö vetää omaa pörssiä pakkaselle aika ripeesti tänä talvena...
Voi hurja ja mikä kulutus ja hinta.
Meillä on 198neliötä lämmintä tilaa. Sähköä menee 7500-9000kw vuositasolla.
Juuri olemme vaihtaneet sähköyhtiötä Heleniin, kiinteä 2v sopimus sähkö 4.95 kilovatti ja ensimmäinen vuosi ilman kk maksua, siirtoa en nyt muista.
Puuta tosin kuluu, mutta se tulee lähinnä harrasteena ja on toistaiseksi vain mukavaa liikuntaa.
Noin kolminkertainen on siirtomaksu.
Nam.
Jos oon ymmärtäny oikein, niin eikö verohelpotuksilla ohjata liikennettä vähäpäästöisempiin vaihtoehtoihin.
Nyt kun dieselin pitää olla yhä enempi bio- tai uusiutuvaa dieseliä, niin eikö sen veronkin pitäisi alentua päästöjen alentumisen suhteessa?
jari
Minä kun olen sitä ikäpolvea joka on alkanut kantamaan vastuuta omista asioistaan vasta tuossa 90-luvun alussa niin voitteko kertoa yhden asian. Onko joskus ollut sellainen aika että on voinut sanoa yksilön ja yhteiskunnan talouspolitiikan olleen paremmassa jamassa kuin edeltävän 10 tai 20 vuoden aikana? Verot ja asumiskustannukset selvästi matalampia, bensa ja sähkö edullisempaa ja tuota rataa? Koska ainakin tämän minun täysi-ikäisen elämäni aikana aina on valitettu miten kaikki vaan menee kokoajan huonommaksi kuin ennen, niin onko asiat joskus olleet paranemaan päin? Poislukien tietysti se että sota loppui joskus ja tuli rauha, vaikka eihän sekään tainnut rahallisesti mitään kulta-aikaa olla.
Sen muistan että joskus 10-15 vuotta sitten kossupullo taisi vähäksi aikaa halventua muutaman euron mutta kaikki muu tuntuu menneen aina vain huonompaan suuntaan.
Juur tulin hiihtolenkiltä ja kuuman suihkun jälkeen laskettiin paljon sähkö meille vuodessa oikein maksaa?
Sähkö 4.95 ei perusmaksua
Siirto 3.48 ja perusmaksu 96.00
Ja kun kulutus on noin 8000kw niin eipä ole mitään seksualista merkitystä.
Koko vuoden kustannus on noin 900euroa.
Johan tuo tienaa vaikka tyhjiä tölkkejä keräämällä.
Siis siirto kilowatilta halvempi kuin sähkö,mikä maa mikä valutta?
Sähkövero on 2,8 snt/kWh jokaisella siirtofirmalla.
@timppa
Juur tulin hiihtolenkiltä ja kuuman suihkun jälkeen laskettiin paljon sähkö meille vuodessa oikein maksaa?
Sähkö 4.95 ei perusmaksua
Siirto 3.48 ja perusmaksu 96.00
Ja kun kulutus on noin 8000kw niin eipä ole mitään seksualista merkitystä.
Koko vuoden kustannus on noin 900euroa.
Johan tuo tienaa vaikka tyhjiä tölkkejä keräämällä.
Näin on ja eihän rikkaalle ole mikään kallista.
Kaikki totta mitä kerrotte, elikkä verotus on kovaa, ja nimenomaan se välillinen eli tasavero, joka koskee jokaista meistä, niin rikkaita, kun köyhiä samanlailla.
Mutta se kysymys, mitä valtion pitäisi muutaa, ja mistä hankkia ne korvaavat verotulot, jos noita kaikkia tasaveroja lasketaan roimasti.
Tai sitten mistä valtio voisi säästää. meille on tulossa tämäntiedon mukaan yli 7 miljardin lisälasku eurostoliiton elvytyspaketista, jolla talous nostettiin euroopasa.
Sähkön hinta taas on kulutuksen noususa euroopasa, ja yksinkertaisesti pula sähköstä. jota on ostettava ulkomaalta, eikä kukan ala sillon alennusmyyntiä pitämän.
Niinhän se maataloudesa tulevassa, kun se on ajautumasa alas meilä, ja on enemän turvauduttava tuontiruokaan, mistä sitäsitten tulevaisuudesa saadaankaan
Olisihan yksi verotulo, eli asuntoautoihin autovero, mutta mitenkäs karavaanit siihen suhtautuisi.
Elikä kaikenkaikkiaan siinä on se juju, että muuttaa pitäisi, kunhan ei koske minua se huononnus.
Siinä olen samaa mieltä, että autoilusa pitäisi ottaa järki käteen, ja heittää pois tuo lähes pakollinen autojen romutus, ja uusien erilaisten autojen osto, koska eise kokonais päästöjä laske, ja kun autoja ei korjailla, huolleta, nin korjaamotoiminta hiipuu, kuten kodinkone korjailu, kun se on heitä roskiin, ja osta uusi mallia.
Otan esimerkkinä nykybensa auton, ja hybridin kulutuksen. https://www.nettiauto.com/kia/ceed/12413106 https://www.nettiauto.com/kia/ceed/12525977
Minulla kohta 19 vuotiaan todellinen kulutus on 5,4 l / 100 km
Tp
Sähkö laskun erittely 1/2022
Siirto:
Perusmaksu riippuu pääsulakkeesta 25A tai 35A alkaen n. 20e/kk
perus maks ?? 1,800snt/kwh
Siirto maksu 1,581snt/kwh
alv yht 1,960snt/kwh
Sähkön valmistevero 2,240snt/kwh
alv yht 2,778snt/kwh
Huoltovarmuusmaksu 0,013snt/kwh
alv yht 0,016snt/kwh
yht n. 6,554snt/kwk
Energia:
Perusmaksu 0 - ??? / kk
Yleis sähkö 4,150snt/kwh
alv yht 5,150snt/kwh
Yht ilman perus maksua 5,150snt/kwh
Sähkö energia+siirto 7,531snt/kwh
VEROT yht 4,173snt/kwh
YHT 11,704snt/kwh
Ainakin vero luonteisia maksuja on yli kylykien!
Tein hienon taulukon, mutta saa nähä mihikähän asuus tämä kirjoitus muuttuu ko lähetän teille oiko luettavaksi.
Tänään valtio (me kaikki autoilevat kansalaiset) osallistumme liikkumisen infran kustannuksiin autoilun verojen ja maksujen muodossa. Sähkö autoilun polttoaineen höpötyksen myötä (joka ei muuten toimi kylmässä ja laajassa lapin maassa) siirto verkkojen VAHVISTAMISEN kustannuksiin osallistuu myös se "viherpiiperö" jotka ei tarvitse autoa / bussia / ? ja joka kotoa kävellen lähtee ja hankkii ruokansa, julkiset palvelunsa ym, liekö heitä kuinka paljon jotka täyttää tämän kriteerin, en oo meillä päin tavannu vielä.
Maitoa lähtee navetasta lehmästä kauppaan ja SÄHKÖ ei tule pistorasiasta ILMAN eikä ilman infraa.
H
Noinhan se on, ja se on politiikan syy, kun yhtenä asiana tienhoidon, ja monen muun valtion hoitaman asian lisänä kenkkäsi sähkön siirron pois, minkä puolueen puuha oli se, en tiijä.
Mutta nämä on tapahtunutta,siis historiaa, ja siihen ei taida voida enää vaikuttaa, jotenka on keksittävä uutta, millä tämä kaikki rahoitetaan.
Siis mitä.???
Tp
Kyllähän se niin on, että makaa kuten petaa.
Tämä on tietty nyrkkisääntö ja siihen löytyy aina poikkeukset. Mutta omilla valinnoilla se elämä enimmäkseen menee ja se valitsia löytyy sieltä peilistä.
Jos esim katto vuotaa niin sille kannattaa tehdä jotain, vaikka se ei poudalla enää vuotaisikaan.
Kumpi sitä lie lopulta onnellisempi, heinäsirkka tahi muurahainen?
Tuiskulle sen verran, että ainakaan 70-luvulla leipäjonot eivät olleet yhtä pitkät kuin tänään, rikkaiden ja köyhien kuilu ei kasvanut vuodesta toiseen, eikä bensamittarilla käynti hirvittänyt, vaikka autot kuluttivat lähes kaksinkertaisesti.
Ja kyllähän yhteiskunnan rakenteet (verotus ja sosiaaliturva mm.) vaikuttavat meidän jokaisen elämään, ei se elämänlaatu riipu pelkästään yksilön ponnisteluista, mm. korona on ajanut paljon yrittäjiä lopettamaan toimintansa pysyvästi.
Kiihtyvän inflaation kourissa olemme melkoisen voimattomia, saapa nähdä, miten tulee asuntovelallisille käymään, kun korot yhtäkkiä pompsahtavat ylöspäin, sekin aika on odotettavissa lähitulevaisuudessa.
Se miten asuntovelkaisille käy ja tulee käymään kun tulot lähtee ja korot nousee on ennalta opittu, tiedetty asia.
Itsellä ei ole tällähetken käteistä tilillä kuin noin 100000.
Mutta huomattavasti enemmän on nyt varalla osakkeissa arvo-osuustilillä ja odotan sitä tietty sitä päivää kun näen taas tuottavammaksi siirtää varoja esim asuntoihin. Nyt ei ole järkeä sijoittaa asuntoihin. Samoin metsä on juuri hinnoissaan.
Se on sitten toinen kannattaako asunnot myydä uuden nousukauden tullessa, vai pitää niitä vuokralla.
Elämä on täynnä valintoja ja kuka mistäkin tykkää.
Noniin. Tässä on kirjoituksista selvinnyt mitä on tapahtunut, ja syytkin siihen on selvineet aikapitkälle.
Mutta se kysymys, miten asiat saataisiin tolalle, että jopa pienituloisilla olisi varaa mennä töihin.
Miten saataisiin juurikin polttoaine vero pienemmäksi, miten saataisiin tuloerot sille tasolle, että pienituloisilla olisi varaa mennä kauppaan, elikkä kaupan hinnat kohtuu tasolle
Asuntoautojen autovero, ei taida kannatusta saada. entä pääomaveron nosto prokressiiviseksi, että mitä suuremmat pääomatulot, sen suuremmat verot, kuten palkkaverotuksessa.
Tp
Se miten asuntovelkaisille käy ja tulee käymään kun tulot lähtee ja korot nousee on ennalta opittu, tiedetty asia.
Itsellä ei ole tällähetken käteistä tilillä kuin noin 100000.
Mutta huomattavasti enemmän on nyt varalla osakkeissa arvo-osuustilillä ja odotan sitä tietty sitä päivää kun näen taas tuottavammaksi siirtää varoja esim asuntoihin. Nyt ei ole järkeä sijoittaa asuntoihin. Samoin metsä on juuri hinnoissaan.
Se on sitten toinen kannattaako asunnot myydä uuden nousukauden tullessa, vai pitää niitä vuokralla.
Elämä on täynnä valintoja ja kuka mistäkin tykkää.
On se niin mukavaa että täältäkin löytyy empaattinen kenkilö joka ei edes leveile rikkauksillaan.
Karavaanarithan ovat kaikkien kavereita.
On tää hienoo hommaa.
seppo
Uutisissa ollut juttua varsinkin liikennöitsijöiden selän natinasta. Itänaapurin rekkareissa olevat rekat korjaavat "satoa" lisääntyvillä ajoilla ja puolta halvemmalla polttoaineella kotimaastaan. Suomen verottajalle jää siis vain luu käteen varsinkin kun ruvetaan puhumaan huoltovarmuudesta. Kaikki suomalaiset kuljetusfirmat ovat kohta konkurssissa, mitä tekevät päättäjämme? Pohtivat päästökauppoja eikä vain kansallisia.
kyllä, ja sekin, että kuljetusten hintojen nousu heijastuu kaikkeen. Mutta mitäjös nostettaisiin autoveroa huomattavasti.
Nythän vaihdellan autoo, kun paitaa. Mutta jos hinta roimasti kohoaisi, nin kannattaisi pitää autoa, ja siitähän kotimainen autohuolto, ja korjaileminen nostaisi työlisyytä.
Sillä rahalla laskettaisin poltoaineen veroa vähän.
Tp
Se miten asuntovelkaisille käy ja tulee käymään kun tulot lähtee ja korot nousee on ennalta opittu, tiedetty asia.
Itsellä ei ole tällähetken käteistä tilillä kuin noin 100000.
Mutta huomattavasti enemmän on nyt varalla osakkeissa arvo-osuustilillä ja odotan sitä tietty sitä päivää kun näen taas tuottavammaksi siirtää varoja esim asuntoihin. Nyt ei ole järkeä sijoittaa asuntoihin. Samoin metsä on juuri hinnoissaan.
Se on sitten toinen kannattaako asunnot myydä uuden nousukauden tullessa, vai pitää niitä vuokralla.
Elämä on täynnä valintoja ja kuka mistäkin tykkää.
Vain 100 000 käteistä. No tuolla ei pitkälle pötkitä.
On se niin mukavaa että täältäkin löytyy empaattinen kenkilö joka ei edes leveile rikkauksillaan.
Karavaanarithan ovat kaikkien kavereita.
On tää hienoo hommaa.
seppo
Ymmärtäähän tuon, onhan karavaanarit rahan suhteen tarkkaa sakkia. "Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot."
On se niin mukavaa että täältäkin löytyy empaattinen kenkilö joka ei edes leveile rikkauksillaan.
Karavaanarithan ovat kaikkien kavereita.
On tää hienoo hommaa.
seppo
Noh mikäs Seppoa nyppii?
Luuletkos minun olevan jotenkin poikkeava yksilö, joka on syntynyt melko osattomana ja halunnut siltä pohjalta turvata tulevaisuutensa, ainakin taloudellisesti.
Poikkeavaa lie lähinnä se, että kerron rehellisesti mitä ajattelen, miten olen elänyt ja aion elää myös tulevaisuudessa.
Varmaan nuoruuden, lapsuuden lähtökohdista johtuen olen oppinut pitämään suun säkkiä myöden.
Työllä ahkeruudella ja yrittämällä tätäkin yhteiskuntaa rakennetaan, ei pelkällä heikkoudella heikompia pystytä elättämään.
Ei riitä, että tiedetään ja tiedetään, täytyy olla myös yksilöitä jotka ovat valmiina tekemään ja myös tekevät.
Sähkön hinnan muutos
Pekkarisen ollessa kauppa ja teollisuusministerinä oltiin vielä pohjoimaisessa sähköpörsissä (.Nord Pool) Hän alkoi ideoimaan vahvoja kantaverkko yhteyksiä Eurooppaan, niin kuin tehtiinkin. Hänen hienon ideansa lähtökohtana oli eurooppalainen sähkönhinnan harmonisointi (skandinavian hintojen nosto). Samaan aikaan hänen toiveestaan aloitettiin tuulivoiman massiivinen verokompenointi https://www.vtv.fi/app/uploads/2018/05/22124127/syottotariffi-tuulisahkon-tuotannon-tukemisessa-2-2017.pdf. Samassa yhteydessä Saksa päätti ydinvoiman alasajosta.
Soppa oli valmis, jota nyt maksellaan. Sattui vielä sopivasti Norjan huono vesitilanne. Pikkusen nousua hidastaa Ruotsin heikot siirtoyhteydet maan pituussuunnassa, johon Suomessa on vaadittu korjauksia.
Ainoana pelastajan tämän hetken tilanteeseen on Olkiluoto 3:n nopea tuotaanotto. Sitten kun suomikin on siirtynyt vihreään sähköautoiluun, mitähän sähkö sitten maksaa? Hyvänä puolena tässä on se ettei kaikkea tuulivoimaa enää tarvitse verokompensoida täysmääräisenä? Kun markkina hinnat lähestyvät tuulivoiman kompensaatio kattoa.
Valitettavasti mailmanpolitiikan tilanne voi estää Hanhikiven ydinvoimalan tekemisen?
Sähkön hinnan muutos
Pekkarisen ollessa kauppa ja teollisuusministerinä oltiin vielä pohjoimaisessa sähköpörsissä (.Nord Pool) Hän alkoi ideoimaan vahvoja kantaverkko yhteyksiä Eurooppaan, niin kuin tehtiinkin. Hänen hienon ideansa lähtökohtana oli eurooppalainen sähkönhinnan harmonisointi (skandinavian hintojen nosto). Samaan aikaan hänen toiveestaan aloitettiin tuulivoiman massiivinen verokompenointi https://www.vtv.fi/app/uploads/2018/05/22124127/syottotariffi-tuulisahkon-tuotannon-tukemisessa-2-2017.pdf. Samassa yhteydessä Saksa päätti ydinvoiman alasajosta.
Soppa oli valmis, jota nyt maksellaan. Sattui vielä sopivasti Norjan huono vesitilanne. Pikkusen nousua hidastaa Ruotsin heikot siirtoyhteydet maan pituussuunnassa, johon Suomessa on vaadittu korjauksia.
Ainoana pelastajan tämän hetken tilanteeseen on Olkiluoto 3:n nopea tuotaanotto. Sitten kun suomikin on siirtynyt vihreään sähköautoiluun, mitähän sähkö sitten maksaa? Hyvänä puolena tässä on se ettei kaikkea tuulivoimaa enää tarvitse verokompensoida täysmääräisenä? Kun markkina hinnat lähestyvät tuulivoiman kompensaatio kattoa.
Valitettavasti mailmanpolitiikan tilanne voi estää Hanhikiven ydinvoimalan tekemisen?
em. päätös
https://www.eduskunta.fi/FI/Vaski/sivut/trip.aspx?triptype=ValtiopaivaAsiakirjat&docid=tavl+10/2014
"On ilmeistä, että uusiutuvan energian käytön lisääminen tulee vielä lähitulevaisuudessa edellyttämään tukea. Tukijärjestelmät on laadittava mahdollisimman markkinaehtoisiksi, teknologianeutraaleiksi ja määräaikaisiksi. Samoin on tarkoin seurattava, ettei jäsenmaiden välillä synny markkinoita vääristävää tukikilpailua, jolla saattaa olla mm. sähkön hintaa nostava vaikutus yhdentyvillä sähkömarkkinoilla. Valiokunta katsoo, että tukipolitiikkaa tulee enenevästi ryhtyä suuntaamaan tuotantotukien sijasta teknologiatukien suuntaan.
Yhdentyvät sähkömarkkinat ja nykyistä kattavampi sähkön siirtoverkosto tukevat osaltaan säätövoiman saantia. Valiokunta pitää verkkojen kehittämistä samoin kuin EU:n huoltovarmuuden parantamista uusien tuontilähteiden avulla tärkeänä. Verkkojen kehittäminen edellyttää merkittäviä investointeja, joissa periaatteena on oltava, että asianomaiset jäsenmaat vastaavat syntyvistä kustannuksista."
Näin suunniteltiin "risupaketissa" vuonna 2010:
"Vuonna 2020 tuulivoimalla pitäisi tuottaa sähköä kuusi terawattituntia eli puolikkaan ydinvoimalaitoksen verran. Se merkitsee tuulivoiman 20-kertaista lisäystä nykyisestä. Siihen tarvitaan valtion tukirahaa parisataa miljoonaa vuodessa."
Tavoite on vähän ylitettykin , tuotanto oli 2020 7,8TWh mutta tukirahaa meni 340 miljonaa euroa vuodessa.
em. päätös
https://www.eduskunta.fi/FI/Vaski/sivut/trip.aspx?triptype=ValtiopaivaAsiakirjat&docid=tavl+10/2014
"On ilmeistä, että uusiutuvan energian käytön lisääminen tulee vielä lähitulevaisuudessa edellyttämään tukea. Tukijärjestelmät on laadittava mahdollisimman markkinaehtoisiksi, teknologianeutraaleiksi ja määräaikaisiksi. Samoin on tarkoin seurattava, ettei jäsenmaiden välillä synny markkinoita vääristävää tukikilpailua, jolla saattaa olla mm. sähkön hintaa nostava vaikutus yhdentyvillä sähkömarkkinoilla. Valiokunta katsoo, että tukipolitiikkaa tulee enenevästi ryhtyä suuntaamaan tuotantotukien sijasta teknologiatukien suuntaan.
Yhdentyvät sähkömarkkinat ja nykyistä kattavampi sähkön siirtoverkosto tukevat osaltaan säätövoiman saantia. Valiokunta pitää verkkojen kehittämistä samoin kuin EU:n huoltovarmuuden parantamista uusien tuontilähteiden avulla tärkeänä. Verkkojen kehittäminen edellyttää merkittäviä investointeja, joissa periaatteena on oltava, että asianomaiset jäsenmaat vastaavat syntyvistä kustannuksista."
Miksi näin tehtiin https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000910856.html
Näin suunniteltiin "risupaketissa" vuonna 2010:
"Vuonna 2020 tuulivoimalla pitäisi tuottaa sähköä kuusi terawattituntia eli puolikkaan ydinvoimalaitoksen verran. Se merkitsee tuulivoiman 20-kertaista lisäystä nykyisestä. Siihen tarvitaan valtion tukirahaa parisataa miljoonaa vuodessa."
Tavoite on vähän ylitettykin , tuotanto oli 2020 7,8TWh mutta tukirahaa meni 340 miljonaa euroa vuodessa.
Eikös tilanne ole muuttunut, enää ei tarvita tukirahaa. Ilman tukia koko infra olisi täysin tekemättä. Mun mielestäni tuki oli silloin kun siitä päätettin ihmeellisen viisas päätös. Tosin en silloin sitä käsittänyt.
@timppa
Niinpä https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tuulivoiman-tuotantotukia-maksettu-tana-vuonna-syyskuun-loppuun-mennessa-liki-250-miljoonaa-euroa-koko-vuodesta-tulossa-ennatyksellinen/ffff1dbc-4973-44bd-b14b-6d12764fda62
Toisen lehden juttu mutta on maksumuurin takana.
"https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/selvitimme-kaikki-tuulivoimatukea-saaneet-yhtiot-yksi-nostanut-perati-128-miljoonaa-rahaa-tulossa-jakoon-viela-liki-2-miljardia/01bd9723-5707-476c-b9b2-c735ec1bab9e"
Tämä eurooppa on menny hieman hassuksi. Tuossa aiemmin oli puhetta 100 000 ööristä lompsassa, johon en ota kantaa, koska jokaisella on oma lompsa.
Niin tuli mieleen että kun euro tuli, niin asuntoautot olivat viiden kympin tienoilla, ja n. s. halpamallit 40 luokkaa.
Nyt jos kauppaan menet se raha lompsasa, saat tyytyä nihin halpiksiin, jos kohta nitäkään saat, eli pankkiin tekeen velkaa, koska peltikuorikin jo yli 80 000.
Elikkä jos ostat, nin lomsa on tyhjä lukuunottamatta vekseli lappua, ja mistä löpöraha retkeilyyn.
Tämä kuvaa euroajan kehitystä, ja onko Pihtiputaan mummon, ja papan, ynnä pienituloisen palkkakehitys pysynny mukana tässä kaikesa hinta rallissa.
Tämä kaikki hintakehitys tarkottaa julma sosiaalisen menon kasvua valtiolle, ja sihen ne miljardit vielä koronatukia, niin eisiinä ole varaa valtiolla paljon verotuloja alennella, vaan paremminkin keksiä mistä saatassiin lisää.
Reaalimaailman kämmen on nousussa, ja kohta pläjähtää.
Tp
Rahoilla on luotu kokonaan uusi teollisuuden ala työpaikkoineen. Jatkuvaa työtä kenties maailman tappiin asti. Tuet ovat pieni raha pitkällä aikavalillä.
''Ennen vuotta 2018 valmistuneille tuulivoimaloille tuki juoksee 12 vuoden ajan, mutta sen jälkeen tuulivoimaloita on rakennettu markkinaehtoisesti.''
Vuonna 2030 kaikki ovat tyytyväisiä.
@timppa
Toivo,oisko hyvä jos saatas Kekkonen ja markka takaisin?
Ja tietenki eusta tietenki pois myös.
Sehän semoinen sanonta että on rypistää enään kun on paska housussa.
Loppu pelissä minun mielestä meillä on parempiaika nyt kuin hyvänä "markka aikana".
Suomessa on jo vajaa 1000 tuulivoimalaa. Ne tuotavat paikkakunnilleen kiinteistöverona ison summan, esim. Närpiö tulee saamaan n. miljoonan vuodessa kunhan Forumin ja Helenin puisto on valmis.
Voimaloita rakennetaan n. miljardilla vuodessa, arvonlisävero on yli 200 miljoonaa suoraa valtion laariin.
@timppa
Ja me maksamme itse ne verot sähkössämme.
Tämä eurooppa on menny hieman hassuksi. Tuossa aiemmin oli puhetta 100 000 ööristä lompsassa, johon en ota kantaa, koska jokaisella on oma lompsa.
Niin tuli mieleen että kun euro tuli, niin asuntoautot olivat viiden kympin tienoilla, ja n. s. halpamallit 40 luokkaa.
Nyt jos kauppaan menet se raha lompsasa, saat tyytyä nihin halpiksiin, jos kohta nitäkään saat, eli pankkiin tekeen velkaa, koska peltikuorikin jo yli 80 000.
Elikkä jos ostat, nin lomsa on tyhjä lukuunottamatta vekseli lappua, ja mistä löpöraha retkeilyyn.
Tämä kuvaa euroajan kehitystä, ja onko Pihtiputaan mummon, ja papan, ynnä pienituloisen palkkakehitys pysynny mukana tässä kaikesa hinta rallissa.
Tämä kaikki hintakehitys tarkottaa julma sosiaalisen menon kasvua valtiolle, ja sihen ne miljardit vielä koronatukia, niin eisiinä ole varaa valtiolla paljon verotuloja alennella, vaan paremminkin keksiä mistä saatassiin lisää.
Reaalimaailman kämmen on nousussa, ja kohta pläjähtää.
Tp
Nyt taitaa Toivokin huomata kun ostaa 100000€ auton niin ei ole enää rikas. Lompsa voi olla aika tyhjä. Eli kun on ollut varaa ostaa 100t€ auto niin voi olla ettei enää ole varaa maksaa kaikenlaisia maksuja. On säästettävä jostain, vaikka 30 € matkaparkista.
Mehän ollan puhuttu kokoajan mitä on aiemmin tapahtunut, miten tulivoima on tuettu, on myyty valtion omistusta ja tehty karunaa, ja testiaa, ja kohta sotea, ja miten on tehty sitä ja tätä.
Niin minkin puhuin EU historiasta, vaikka tosiasiasa se kaikki on historiaa, eikä taatusti muutu. Ei erota EUsta, se on selvää, eli siittäkään on turha minun murista.
Mutta se mitä pitäisi tehdä, että ne polttoaineverot laskisivat, mistä alunperin oli se puhe., eli mistä tilale verotuloa, kun menot senkun lisääntyvät
Tp
Vanha viisaus. Tuloihin ei voi vaikuttaa kivuttomasti, Menoja voit määritellä, käytätkö rahasi miten, Tämä koskee pientä ihmistä, samoin kuin valtiota, jonka kirstua vartio hallitus/eduskunta. Hallituksella on motto "pelastetaan maailma". Rahaa jaetaan esim. välimeren maihin EUn kautta, poliitikoille / puolueille tai maailman elintaso pakolaisille surutta. SUOMEN valtion kilpailu kyvystä, valtion kassata tai kansalaisten hyvin voinnista viis, onhan meillä kuulemma sosiaali turva perälautana.
Tiisseli litran hinta on jo yli 1,80e eikä sinistä bussia näy millä pääsis hammaslääkäriin. H
Niinpä, meillä on molemmat vasemmistopuolueet hallituksessa oman pääministerin johdolla, missä näkyy työväen ja muiden kurjien elintason paraneminen, kurjistuminen vain jatkuu.
Jokohan se Harakkakin ehti sanansa syödä, kun oli tarjoamassa maakuntien köyhille korvauksia polttoaineiden hinnannoususta? Tämäkin herra edustaa vasemmistopuoluetta ja mandaatti on hankittu hyväuskoisilta hölmöiltä.
Tällä menolla mustakin alkaa muovautua persu, kun usko menee lähes kaikkiin puolueisiin, moraaliin ja etiikkaan.
Pannaan läskiksi koko homma, kun järki ei tunnu sittenkään voittavan.
Nykyhallituksen toimissa ei ole ollut koko aikana järjen häivääkään.
Holtitonta velkaantumista,avustuksia joka taholle ja lisää on tulossa,
Kotimainen inflaatiokin on saatu hyvin liikkeelle.Taloskasvu on EU:n alhaisin.
Toitotetaan työvoimapulaa.Tosiasiassa ihmisillä ei ole varaa käydä töissä,
matalapalkkamaa kun olemme,kaikki tulot menevät yhteiskunnalle erilaisina
veroina.Avustuksilla elää paremmin.
Lääkkeet olisivat hyvin yksinkertaisia,mutta ei uskalleta tehdä mitään,poliittinen
uskallus ja näkemys puuttuu.Seuraavaksi varmaan IMF kertoo,mitä olisi pitänyt tehdä:
ALV EU:n keskiarvoon eli 19 %, nyt 24%on EU:n korkein,avustusyhteiskunnasta eroon eli
poistetaan tuloloukut ja työnteon esteet,eritysverot rutkasti alemmaksi.Kuten polttoaine-
ja alkoholiverot,työttömyys turva kaikille sama,pois ansiosidonnaiset.Muitakin varmasti
löytyy,mutta näillä verotulot kasvaa merkittäväksi ja yhteiskunnan menot vähenee.
Mielipiteeni koronatuista: Voitot ovat yksityisiä,tappiot maksaa yhteiskunta !
Tästä voi lueskella kun asiat väännetään tarkoitusperien mukaisesti niin valkoinen on mustaa ja päinvastoin.
"Kuluttajaliitto pitää bensiinin ja dieselin hintojen nostamista tehokkaana kannustimena – myös käytettyjen autojen markkina muuttuisi"
En tiedä mitä hel....... meitä kannustetaan, ei kyllä porkkanalla vaan kepillä.
https://www.is.fi/autot/art-2000008520221.html
Vielä valtioneuvoston uutisia:
Komissio ehdottaa tieliikenteen ja rakennusten yhteistä päästökauppaa, joka on erillinen nykyisestä EU:n päästökaupasta. Huutokauppa päästöoikeuksilla alkaisi vuonna 2026. Valtioneuvosto suhtautuu esitykseen uudesta päästökaupasta lähtökohtaisesti myönteisesti.
Uusien autojen CO2-rajojen kiristämistä kannatetaan.
Suomi kannattaa komission ehdotusta hiilidioksidipäästöjen raja-arvoista henkilö- ja pakettiautoille. Esimerkiksi uusille henkilöautoille raja-arvo olisi 55 prosenttia vuonna 2030 eli autonvalmistajien olisi EU-tasolla laskettava hiilidioksidipäästöjä 55 prosenttia vuodesta 2021. Nyt tavoite on 37,5 prosenttia.
Milonkahan saatasi kansan edustuslaitos ilman puoluepuheita, ja koko puoluekentän yhteinen hallitus.
Muttta ninkun laulussakin. Tää onvain kuvitelmaa, pilviä hipoo pää...
Tp
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.