Talvivinkkien muistilista
Talvivinkkien muistilista
Ammattitaitoa vaativat tehtävät kannattaa teettää hyväksytyssä huoltoliikkeessä. Osa alla luetelluista toimenpiteistä sisältyy huoltopakettiin, mutta osan voi tehdä hyvin itsekin. Varmista asia omasta huoltoliikkeestäsi.
Jos käytät matkailuajoneuvoa talvella, tee ainakin nämä:
TARKASTA AINA ENNEN TALVIKELEJÄ
- Talvirenkaiden kunto
- Pakkasnesteen kestävyys
Muista, että liian vahva neste heikentää lämmön siirtoa ja luovutusta (auton moottori -40–45°C, nestekeskuslämmitys -28–32°C) - Lämmityslaitteen, lieden ja jääkaapin toiminta
- Nestekaasuletkun kunto
- Palovaroittimen toiminta
- Sammuttimen leima eli onko tarkastus voimassa
- Hyväksytyn liitäntäjohdon kunto
- Lisäksi tyhjennä huolella koko vesijärjestelmä, myös kemssan huuhtelusäiliö
TARKASTA LISÄKSI MATKAILUAUTOSTA
- Kaikkien akkujen kunto ja mittaa niiden kuormitus (akkuhuolto)
- Moottoriöljyn viskositeetti
- Tankkaa talvidieseliä ajoissa
TARKASTA LISÄKSI MATKAILUVAUNUSTA
- Akun ja laturin kunto
- Vetokytkimen kunto ja kitkapalat
Kun matkailuajoneuvo laitetaan talviseisontaan
- Pysäköi ajoneuvo joko keula tai perä alaspäin, jolloin vesi ei seiso katolla eikä jää pääse tunkeutumaan tiivisteiden alle.
- Jos alusta on nurmikkoa tai pehmeää maata, laita pyörien alle laudan pätkät estämään kiinni jäätymistä.
- Irrota käsijarru ja käytä tarvittaessa kiiloja.
- Pese ajoneuvo, ettei humus ja sammal jää muhimaan tiivisteisiin.
- Vahaa ajoneuvo, sillä vahatulta pinnalta lumi ja jää lähtevät helpommin.
- Älä ”paketoi” ajoneuvoa pressulla, sillä ilmanvaihdon on toimittava koko ajan.
- Tyhjennä vesijärjestelmä sekä kemiallinen wc huolellisesti.
- Puhdista lämmityspannu, ja vaihda tarvittaessa myös hehkutulppa.
- Tarkasta iskunvaimentimet ja kiristä alustan kiinnityspultit.
- Rasvaa tukijalat ja vetokytkin (kitkavetopäätä ei saa rasvata).
- Öljyä lukot, ja käsittele tiivisteet silikonilla.
- Suojaa vetokytkin ja liitäntäpistoke aisapussilla.
- Poista paristo palohälyttimestä ja kaasusytytyksestä. Vie sähkölaitteet sisätiloihin.
- Vie kaikki ruokatarvikkeet (myös säilykkeet, saippuat jne.), istuintyynyt ja vuodevaatteet sisätiloihin.
- Imuroi sisätilat huolella hiirivahinkojen estämiseksi.
- Älä jätä istuintyynyjen päälle raskaita esineitä, jotta pehmusteisiin ei synny painaumia.
- Tyhjennä ja pese jääkaappi, jätä jääkaapin ovi tuuletusasentoon.
- Laske antenni alas, sillä lumi voi vaurioittaa sitä.
- Irrota matkailuajoneuvo sähköverkosta.
Akkuvinkit
- Perinteisistä lyijyakuista tarkastetaan nestemäärä ja tarvittaessa lisätään tislattua vettä. Akun navat puhdistetaan, suojataan ja akkua myös ladataan säännöllisesti.
- Geeliakuille ei tarvitse tehdä muuta kuin puhdistaa navat ja ladata säännöllisesti.
- Akun latauksesta on huolehdittava myös seisonnan aikana, akku ei saa tyhjentyä kokonaan.
- Myös sisälle otettu akku on ladattava muutaman kerran talven aikana.
- Jos tyhjän akun kytkee keväällä lataukseen, se todennäköisesti rikkoo laturin.
Jarruvinkit
- Jarruvaijeriin kertynyt sohjo voi jäätyessään aiheuttaa seisontajarrun jumittumisen. Pidä siis jarruvaijerin päät keskiosaa alempana, jotta kosteus ei pääse vaijerin sisään.
- Vältä jarrujen jäätyminen ja kiinni ruostuminen seuraavasti: jos peruutat vaunun talvipaikkaan, nykäise yhdistelmää hieman eteenpäin ennen irrottamista.
- Jumittuneen jarrurummun voi irrottaa koputtelemalla jarrukilpeä tai rumpua vasaralla ja pyörittelemällä samanaikaisesti pyörää edestakaisin.
Kaasuvinkit
- Kaasupulloa ei saa peitellä, sillä kaasunmuodostus vaatii lämmönvaihtoa ulkoilmasta pulloon.
- Nestekaasu kaasuuntuu vielä 40 asteen pakkasessa, vaikka kaasuntulo saattaa hieman hidastua pakkasen kiristyessä (etenkin, jos pullo on tyhjenemässä).
- Jos paineensäätimen venttiili jäätyy, on säädin vaihdettava ja jäätynyt säädin sulatettava sisällä.
- Paineensäätimen jäätymistä voi ehkäistä suhauttamalla pullonvaihdon yhteydessä hieman kaasua ulos ennen paineensäätimen kiinnittämistä.
- Toinen jäätymistä ehkäisevä konsti on sijoittaa paineensäädin kyljelleen tai alaspäin siten, että säätimen huohotinreikä on alaspäin.
Telttavinkki
- Pese tai harjaa etuteltta pehmeällä harjalla, ja varastoi teltta viileään mutta kuivaan tilaan. Jos säilytät telttaa pussissa, pakkaa se vasta ihan kuivana. Kuivaa teltan runkoputket.
- Huollata rikkoutunut tai likainen etuteltta talvella, ellei se ole käytössä.
- Tue talviteltta lumikuorman varalta lisätukiputkilla.
Säilytysvinkki
- Katettu varastointitila (esimerkiksi autokatos) säästää lumi- ja jäävaurioilta.
- Talvisäilytyksen voi antaa myös yrityksen huoleksi. Lista talvisäilytyspaikoista löytyy täältä.
Sulata vesijärjestelmä hitaasti
Matkailuajoneuvon vesijärjestelmä saattaa joskus jäätyä esimerkiksi pitkän ajon aikana tai kun nestekaasu on yllättäen päässyt loppumaan. Mutta eipä hätää, tee näin:
- Irrota pumpun sulake, jos ajoneuvossa on painevesijärjestelmä.
- Hidas sulaminen on hyväksi, joten kytke lämmityslaite toimintaan.
- Valvo sulamista, sillä jossakin saattaa ilmetä vuoto tai liitoksia saattaa joutua kiristämään ja valunutta vettä kuivaamaan.
- Tarkasta, onko lämminvesivaraaja ehjä. Jäätynyt varaaja on sulatettava erityisen varovasti.
- Avaa hanat vasta, kun veden tulo on varmaa. Huomaa, että hanat on avattava, kun vesi taas juoksee, etteivät letkut irtoa liitoksistaan.
- Raikas- ja jätevesisäiliöt eivät yleensä rikkoudu jäätyessään, mutta niiden pinnalle kondensoitunut vesi on kuivattava pois.
Lumitöihin, mars!
- Katolle kertynyt lumi on poistettava aina ennen liikkeelle lähtöä, sillä pienikin määrä lunta painaa paljon ja huonontaa vaunun veto-ominaisuuksia.
- Matkailuajoneuvon katolle kertyvän lumen määrää on seurattava (myös kausipaikalla), ja lumitöihin on ryhdyttävä viimeistään, kun lunta on kertynyt 15–20 cm.
- Lumi jäätyy helposti kattoon kiinni, joten katto kannattaa puhdistaa mahdollisimman pian lumisateen jälkeen.
- Lumenluontiin sopivia välineitä ovat muovinen lumilapio ja varrelliset muovi- ja kumilastat. Tikkaita on syytä käyttää apuna, sillä katolla kävelemisestä saattaa aiheutua jälkiä ja lommoja.
Talvidieseliä tankkiin
Pakkaskeleillä ongelmia saattaa syntyä, jos matkailuauton tankissa onkin kesädieseliä. Siksi olisikin hyvä tankata jo leudon sään aikaan autoon talvilaatua. Talvilaadun seassa oleva kesälaatu heikentää polttoaineen kylmäominaisuuksia selvästi, joten ennen talvidieselin tankkaamista olisi hyvä ajaa tankki tyhjäksi.
Jos autossa on polttoainekäyttöinen lisälämmitin, lämmitintä on syytä käyttää heti kun talvidieseliä on tankattu. Näin varmistutaan siitä, että kesälaatuinen polttoaine saadaan ohuista putkista pois ennen kovia pakkasia.
Ja sitten kun nykii ja matkanteko hidastuu...
Jos moottori nykii ja matkanteko hidastuu, kannattaa pysäyttää auto ja odottaa hetki, sillä moottorista hohkaava lämpö voi liuottaa suodattimen tukkeuman. Jos tämä ei auta, tyhjennä vedenerotin ja suodatin. Tai sitten on vaihdettava suodatin tai lämmitettävä sitä. Muitakin tukkeutuneita kohtia voi lämmittää, joskaan ei koskaan avotulella.
Ellei näistäkään toimenpiteistä ole apua, hinaa ajoneuvo lämpimään.
Jos auto on seissyt pakkasella pihalla ja tankissa on kesälaatua, on syytä lämmittää moottori lohko- tai muulla lämmittimellä. Sitten käynnistetään moottori ja annetaan sen käydä tyhjäkäynnillä. Kun moottori on tarpeeksi lämmennyt, ajetaan lähimmälle huoltoasemalle ja täytetään tankki talvidieselillä.
Nykyaikaisiin dieselautoihin ei suositella jäänestoaineiden lisäämistä, sillä ne heikentävät dieselin voitelevuutta.
Lähde: Caravan-lehti