Ylitäytön estolaite

Seppo Laine 30.08.2017 08:32

Kiinnostaisi tietää mihin perustuu kyseisen laitteen toiminta. Voiko sitä käyttää tavallisessa pullossa, vai onko se ns kiinteä laite, pelkästään tankkipulloille ???


Tai onkohan puntari tai matkalaukkuvaaka ainoa apu irtopullojen täytössä.
muokattu: 4.9.2017 15:19
Seppo Laine 30.08.2017 08:56
Seppo Laine

Kiinnostaisi tietää mihin perustuu kyseisen laitteen toiminta. Voiko sitä käyttää tavallisessa pullossa, vai onko se ns kiinteä laite, pelkästään tankkipulloille ???

Niin ja vielä tarvitseeko virtalähteen ??

Matti Janhonen 30.08.2017 09:30

Tältä se pullo näyttää ja hinnatkin löytyy kun noita sivuja vähän kaivelee.
https://www.wynen-gas.de/beitrag/gastanks-und-tankflaschen.html

Tankkipullon on oltava kiiinnitetty autoon kiinteästi jolloin siitä tulee auton rakenneosa.
Tällöin auton kaasumääräyksiä pullon tarkastuksen osalta koskee eri säännöt kun autoja joissa on vaihtopullot.

Ylitäytön estolla varustetun tankkipullon voi täyttää kaasuasemilla laillisesti, kun taas muu puliveivaaminen vaihtopulloilla on kielletty, koska normalissa vaihtopulossa ei ole ylitäytönestoventtiiliä.
Pitkiä kiertomatkoja tekevälle tankkipullosta on etua, mutta ei pitkäaikaiselle leiriytyjälle silloin kun kaaaua kuluu paljon vaikka lämmitykseen, koska kaasua saadakseen auto pitää irrottaa leiristä ja käydä autolla hakemassa kaasua (pullo kiinteä) , siinä missä pullokaasun käyttäjät hakee vaihtopullon respasta.
Pulloa ei myöskään voi täyttää normaalisti Suomessa.

Mittarista tankattava kaasun kilohinta on halvempi kun tavallisen pullokaasun. Ero on kuitenkin on niin pieni, että normaalilla kaasunkäytöllä tankkipulloinvestoinnin takaisinmaksuaika on muodostuu niin pitkäksi, että sillä investointia ei voi perustella.

Timo Haapanen 30.08.2017 09:41

Kyseessä on pullon sisällä oleva ns. 'pässinmuna' . Kelluke joka nestepinnan noustessa kallistuu ja samalla sulkee venttiilin jonka kautta kaasu pulloon tulee. Missään nimessä tätä ei voi tavalliseen pulloon asentaa.

https://www.wynen-gas.de/fittings.html

Miksi ei voisi hankkia oikeaa tankkipulloa. Aika pieni investointi kun käyttöaikaa on kymmenen vuotta. Ja vielä kun tavallisen pullon täyttö kiellettyä melkein kaikissa maissa.
https://www.gaswinkel.com/catalogus/lpg_gasdamp_tanks/multivalve_alu_gasfles.htm

Sopii jokaisella käyttäjälle. Matkalle ei oteta lainkaan suomipulloa, jos tehdään maja Espanjaan otetaan tai hankitaan espanjanpullo lisäksi sinne koteloon. Suomalaisella pullolla ei siellä reissussa tee mitään.

Itsellä yhdeksäs vuosi niin että tankkipullo on ainoa mukana oleva pullo. Tällä hetkellä 12 eri maassa olen tankannut yhteensä kymmeniä kertoja. Pullossa on mittari, vilkaisu kertoo milloin kaasua tarvitaan ja samalla kun auton tankki täytetään tankataan pullo. Kaasuasemia löytyy tuhansittain euroopasta.

Lisäarvona se että kun kaasua rajattomasti ja edullisesti saatavana voi jättää sähkön oston vähemmälle ja kayttää auton varusteita täysipainoisesti. Meillä on esim. lämmin vesi aina käytettävissä ja sitähän ei kaasun säästäjä voi tehdä.

Me maximoimme kaasun käytön kun toiset minimoivat. Runsaasta käytöstä huolimatta kaasu maksaa n. 1€/vrk. silloinkin kun käyttö on maximaalista pullo riittää 10- 15 päivää. Tämä on vakiintunut kulutus kevät, kesä syysmatkaajalle.

@timppa



Kirjoittelin niin pitkään että Matin kommentti tuli väliin. Samalla tässä tuli Matillekkin neuvot miten sen pullon kanssa voi toimia. Jättää suomalaisen kotiin, miksi sitä siellä kuljettaa, useimmiten vielä tyhjänä.
muokattu: 30.8.2017 09:45
Seppo Laine 30.08.2017 11:14

Ok gracias, selvis tuokin probleema, kun vaunun kanssa liikun niin ongelmat vähän toisia kun autoilijoilla on. Kiitti vielä kerran.


Perhana kun tämä ohjelma takkuaa. Tarkoitus oli kirjoittaa että onkohan autoja missä kaikki kaasu tulee yhdestä tankista siis; kone, lämmitys, keittiö, ulosotto, yms. Onko siinä joku byrokraatti poikittain edessä vai käytännön ongelmia ??? Luulisi että ainakin joillekin sopisi hyvin. Ainakin kaasuautoa on paljon Euroopassa.
muokattu: 30.8.2017 11:54
Matti Janhonen 30.08.2017 12:13

Tämä keskustelu kaasusta ja sen riittävyydestä tulisi oikeastaan käydä tuolla ulkomaan osiolla, koska kotimaassa kaasun saanti ei ole ongelma kun huolimattomalle.

Kaasusta ulkomaanmatkoja koskien keskustellaan aina tekniikan ja kaasun saatavuuden kautta, vaikka oikea näkökulma olisi kysyä kuinka paljon kaasua matkailla tarvitaan ja miten tarve tyydytetään.
Kaasun kulutus taas riippuu matkan pituudesta, vuodenajasta, muiden lämmitysmuotojen käyttämisestä autossa ja tietenkin käyttötottumuksista sekä siitä yövytäänkö "puskassa" vai camping-alueella.
Puskassa yöpyminen kun sulkee pois sähkön käytön pois jääkaapilta ja lämmityksestä.

Liikun ulkomailla, etupäässä Etelä-Euroopassa huhtikuun alun ja marraskuun puolenvälin välisenä aikana yhteensä 3 kk vuosittain, jolloin auton lämmitystarve rajoittuu lähinnä meno- ja paluumatkalla tapahtuvaan lämmitykseen ja joinain viileinä ammuina lyhyeen aamulämmitykseen Espanjassa loka-marraskuun vaihteessa.
Kaasua tarvitsen vähäisen lämmityksen lisäksi vain ruoanlaittoon (grillaus on lempiharrastukseni matkalla) ja lämmitykseen, koska autossa on 12 V kompressorijääkaappi, jonka käytön myös puskaparkissa mahdollistaa 180 Ah akkukapasiteetti ja aurinkokennot.

Viime syksyn 13.9. alkaneella ja 60 päivää kestäneellä Espanjan matkalla kaasua kului puntarin mukaan 12 kg vaikka paluumatkalla marraskuussa Saksasta alkaen aamut oli jo miinuksella ja lumi maassa.
Kysymys kuuluukin mihin pitäisi erityisesti varautua kaasun saannin turvaamiseksi jos liikkuu Etelä-Euroopassa em. aikarajoissa ja aikana.

Jokainen varautukoon tavallaan, oma tyylini on tämä.
Lähtiessä 2 kk matkalle mukana on kaksi 11 kg kaasupulloa joista toinen on saksalainen harmaa pullo, jonka vaihdan täyteen jossain Pohjois-Saksassa.
Kytken ensin käyttöön saksalaisen pullon ja kun se tyhjenee suomalaisen. Näin minulla on käytössä saksalainen vaihtopullo heti kun tulen joko Saksan tai Itävallan alueelle.
Matkan aikana käytössä oleva kaasumäärä nousee näin 3 x 11 kg = 33 kiloon mikä vastaa 420 kWh sähköä.
Niillä muutamalla reisulla joita olen tehnyt, ei vielä koskaan ei ole tarvinnut vaihtaa saksalaista pulloa täyteen kotimatkalla.

Mitä tekisin jos oleilisin Espanjassa vielä todellisen lämmityskauden aikana?
Ostaisin paikallisen päältä painettavan 11 kg kaasupullon 20-30 eurolla vaihtopulloksi ja siihen adapterin 30 eurolla ja kytkisin adapteriin auton paineenalennusventtiilin joka suoraan tai uusimmissa maillessa korkeapaineletkulla ja se olisi siinä. Toimenpiteen kesto on 15 min. puheineen.
Ja kun espanjalainen pullo tyhjentyisi niin hakisin respasta täyden. Ja jos en haluasi kuskata espanjalaisen pullon kuorta Suomeen niin kenkkäisin sen jollekin.

Camping jossa minulla on "kausipaikka" myy tai vuokraa paikallisia propaanipulloja ja omat pullot voi jättää myös säilytykseen seuraavan syksyyn saakka. Käytännössä tämä tarkoittaa kuittia jolla saa pullon ilman panttia.
Ja jos haluaa suuremman jääkappin suurella pakastelokerolla, niin senkin voi vuokrata oleskelun ajaksi ja se tuodaan/viedään parcelalle alueen huoltomiesten toimesta.

Timo Haapanen 30.08.2017 17:56

Mutta jos jättäisi saksan ja suomen pullon pois ja niiden tilalle tankkipullo niin kotelossa on aina tila mille tahansa paikallisella pullolle.

Me ollaa kohta kymmennen vuotta tästä puhuttu. Jos olisit silloin heti ostanut tankkipullon olisi aika monta saksan pullon vaihtoa jäänyt pois 30-40 euron vuosikustannuksella.

@timppa

Matti Janhonen 30.08.2017 19:40

Miksi minä tankkipulloon vaihtaisin ja maksaisin siitä maltaita kun en sitä tarvitse.
Ja etenkin kun olen näkevinäni jo tämän homman pään häämöttävän.
Taisipa tämän kevään pitkä kiertomatka Albaniaan saakka olla sitä lajia viimeinen.

Kevään reisulla vaihdon saksalaisen pullon ja taitaapi käydä niin, että nyt syysreissulla ei tule tarvista pullon vaihtoon. Pulloissa on yhteensä 19 kg kaasua ja sillä aion 2 kk Espanjan reissun pärjätä.
Ruoanlaitossa käytämme jonkun verran myös induktiolevyä ja se vähentää kaasun käyttöä vähän ja on muutenkin hyvä kapistus matkalla.

Kaj Nyyssönen 04.09.2017 15:19

Meillä meni viime talvena 15 pullollista kaasua 155 käyttöpäivää josta 40 päivää leirintäalueen sähkölämmityksessä.
Talvi 15-16 meni 10 pullollista 144 käyttöpäivää josta 50 päivää sähkölämmityksessä.
Neljällä 11kg vaihtopullolla ei niin usein tarvitse vierailla tankkausasemilla. Lisäksi grillille 5kg pullo josta riittää kaasua grillaukseen viideksi vuodeksi.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.