WC-paperit?

LAUANNE ARI 19.03.2008 16:58

Onko joitain tiettyjä wc-paperi merkkejä, joita suosittelette kemssaa käyttäessä? Hajottaako kemikaalit näitä normi papereita; Emboja tms...?

SIRKIÄ MATTI 19.03.2008 19:23

Viime kesänä on keskusteltu samasta aiheesta. Linkki keskusteluun. http://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailu_kotimaassa/?x26362=1905382

TAPANINEN JORMA 19.03.2008 20:54

Lukaisin sen linkin,siitähän puuttui "itäsuomalaisten" kuittaus tapa.Siellä huussissa on aina verhot.olipa ikkuna tai ei.Kun kuittauksen aika tulee,sormella paikat puhtaaksi ja sitten sormi putsataan verhoihin...Avot.

MÄNTYLÄ ESA 19.03.2008 21:01

Mänttän tehdas valmistaa, wc paperia jota käytetään "lentokoneissa" Liukeaa hyvin- ei aiheuta minkäänlaisia tukoksia järjestelmiin. Etsippä tuollaita tuotetta !

AHONEN KAI 20.03.2008 00:21

Ihan uteliaisuuttani kysyn: missä kohdassa karavaanarin paskahuussiin tulee sellainen tukos jonka eliminoimiseen tarvitaan lentokonepaskapaperia?

Nasan sivuilla saattaa olla myös jotain aiheesta: www.nasa.com ;))

LAUANNE ARI 20.03.2008 00:53

Kiitos linkistä Sirkiä.

AHONEN KAI 20.03.2008 01:01

Tuskin tämän kevään keskustelu ainakaan viisaammaksi muutu ;)) Ei uskoisi osan porukasta olevan ihan jopa tosissaan.

PALIN MATTI 20.03.2008 06:14

Niin ja vielä jopa innoissaan!

Mutta aikusten oikeesti voiaan ihan ylleisestikki toeta, että nuisa kemssoissa on tekniikan toimivuuen kannalta ihan sama mitä paperia sinne pannee. Hellävaraisuuen päälle kannattee laskea enämpi. Tärkeämpi se perse on siinä pyyhintävaiheessa ku se pytty.

HAAPANEN TIMO S 20.03.2008 13:59

Mitenkähän tuohon Arin kysymykseen olisi pitänyt vastata? Uusi karavaanari ei viittisi ostaa kallista Thetfordin paperia ja epätietoisena kysyy, voiko muuta paperia käyttää.

Jätetäänkö vastaamatta koska kysymys on paskasta, eikä esim. kahvikupeista tai moottoriöljystä?

Fiksua huumoriahan täällä lopussa asian tiimoilta jo löytyykin.

HAAPAKOSKI OSSI 20.03.2008 17:42

Kyllähän se kemssa toimii vaikka sanomalehellä pyyhkis, mutta ite oon huomannu valakosen paperin tyhjennyksesä hankalammaksi kuin keltasen serla toiletin. Valakonen jää ehjänä roikkuun jossain paikoisa semmoseen rautaan tyhjennyspöntön keskellä ja sitä ei taho saada siitä mitenkään hajalle. Ja sitä tyhjennyspönttöä ei tietenkään saa jättää sottaseksi, niin vettä kuluu...

HUOVINEN SIRPA 20.03.2008 19:10

Paperi kun paperi, paitsi Suomen Kuvalehen kansi on liian liukasta. Esko

KORHONEN KARI 20.03.2008 21:19

Ukkovainaa kerto aikonaan antaneensa äiteelleen,mun mummolle,sanomalehen sivun ja kehu pystyvänsä silittää sen täysin rypyttömäksi muorin rypistelyn jälkeen,vaatimus oli et repiä ei saa eikä reikiä tulla.Mummo rupes ryttäilee ja olihan se sit sen näkönen,siin on,sano ja anto sivun pojalle takasin.Hää kiitteli ja lähti hyysiin paskalle pehmeän paperin kanssa,oli vähän pitempään et muori lauhtu.

LAINE MARKO 20.03.2008 22:27

Alkuperäiseen vastaukseen vastatakseni niin ollaan käytetty ihan tavallisia WC-papereita vaunuveskissä joten ne kalliimmat voi unohtaa jos ei välttämättä haluu niitä ostaa.Uskomatonta että 10 vastausta ja niistä ei saa mittään IRTI.

PYSTYNEN JUHANI 21.03.2008 08:53

Kyllä me ollaan käytetty matkailuajoneuvoille tarkoitettua WC-paperia. Hajoaa hyvin. Ei tartte kaivaa käsin paperitukoksia tiivisteiden väleistä. On hiukan kalliimpaa, mutta käyttö on aika vähäistä kun kumminkin on yleensä camping alueella ja käytösssä alueen vessa.

ANTTILA MARKKU 21.03.2008 09:52

Korhosella se oli veijari vaari.Nykyään se satiinin pehmeä on jo rullassa.Kyllä niitä vielä on jotka muistavat miksi paperi rypisteltiin.Mutta toenperrää,se kemssan kasetti on kyllä aika pieni ja jos paperi ei riittävästi liukea mömmöjen avulla,tulee kauhun paikka kun vedellä huljuttelee säiliötä tyhjäksi.Ammatin valinta kysymys sanoisi savolainen.

RAUTIAINEN KARI 21.03.2008 16:07

Tetfordin paperi on kallista. Ja hyvää. Hajoaa astiassa ihan sellaseksi selluksi mikä tulee noinvaan pois.

Vaunulla kuitenkin kulutus on senverran vähäistä ettei kannata säästellä.

GRÖNLUND JORMA A 21.03.2008 21:11

Kylläpä se tukoshomma syntyy vain liian suurista paperitolloista. Meidän naisihmisillä on tapana ilmeisesti rullata puoli rullaa paperia käden ympärille,ja sillä sitten pyyhkäistä, ja kamala kahden nyrkin kokoinen tollo sitten nakataan sinne pönttöön. Minä sitten joudun sitä moneen kertaan sieltä ravistelemaan ulos kemssaa tyhjentäessäni. En sentään ole käsin vielä joutunut sitä tolloa tonkimaan sieltä, mutta kyllä se usein on ollut melko piukassa siinä tyhjennysputkessa.

Minusta ongelmaa ei ratkaista nesteeseen sulavalla paperilla, vaan pitäisi korjata sen paperin käyttötottumuksia. Paperin tuhlaus on muutenkin kamalaa suomessa, jossa sitä ei kohta enää lainkaan valmistetakaan.

HUUSKO AKI 21.03.2008 22:00

Normaali WC-paperi, mitä kotonakin tulee käytettyä, ajaa aivan hyvin ko. asian. Eipä tukoksia ole näkynyt ja hyvin on tehtävänsä täyttänyt. Se siitä...kun vielä muistaa tyhjentää säiliön edes kohtuullisessa ajassa, ettei pursua yli äyräittensä.

KORHONEN KARI 21.03.2008 22:50

Joo...kyl se käy paperi ku paperi,siis vessaan tarkoitettu!!Se vaan kummasti pehmenee siel säiliössä ja tyhjentäessä ei nikottele yhtään!Kun silloin tällöin aamuisin ottaa säiliön kärryn kyytiin(sen kaljakärryn,viron ostos)ja vie sen tyhjäykseen niin ei oo yhtään ongelmia paperin kanssa,ei!Se kui täys se on,on taas toinen juttu.Mittää en tunnusta...Noh,kerran oli hilikulla...

RAUTIAINEN KARI 23.03.2008 10:08

Niin että ette sitte ole sitä Thetfordin paperia edes kokeillu.

Kyllä minäkin aina ennen sanoin että tavallinen babru ihan OK. Kun en ollu kokeillu muuta.

HALMEENMÄKI JUHANI 23.03.2008 19:14

Kun muinoin käytettiin kemssaa niin kokeiltiin Thetfordin ja tavallista paperia. Tavallisella sai aina varoa "klimppiroiskeita ja pullautteluja", Thetfordin paperi hajosi ihan kuiduksi. Eli jos itse käyttäisin moista vermettä niin maksaisin Thetfordin laadusta. Mutta kun en käytä: emme päässeet sopuun tyhjennysvuoroista. Mielestäni kaikkien käyttäjien olisi kuulunut vuorollaan tyhjentää...

HAAPANEN TIMO S 23.03.2008 19:46

Melko samoin toimii nämä pehmeimmät Serla Satinin tapaiset paperit, ja sen tiedän, koskaan en käytä muuta kuin omaa vessaa.Tyhjennys on päivittäinen homma.

LINNAMÄKI LEA 24.03.2008 13:30

Samaa todennut, asiaa on hidasta sivuilta löytää. Saa selata kymmeniä ja kymmeniä viestejä, sieltä jos joku harva selvä vastaus kysymykseen löytyy. Mielipiteitähän ei ymmärtääkseni kysytty. Suun soittamiset voisikin keskittää yhdelle saitille, ja asiat asioina niille kuuluville palstoille.

LINNAMÄKI LEA 24.03.2008 13:37

Mistäs sitä paperia saa, karavaanariliikkeistäkö vai? Kiinnostaa minuakin. Olisi tuiki tarpeellinen.

RAUTIAINEN KARI 24.03.2008 18:21

Aivan. Käytät, mutta mihin vertaat? Oletko siis kokeillu Thetfordia?

TERVO JARI 24.03.2008 18:31

http://www.vapaa-aika.com/asp_sivut/Lis%E4tiedot_tilaussivu.asp?tunnus=120760

Jari

Ps. Kumpaaki on käytetty, kumpainenkin toimii ( Thetfort ja tavallinen yleis wcpaperi )

LAUANNE ARI 24.03.2008 23:26

Kiitos Jari ja muut vastaajat.

RAUTIAINEN KARI 25.03.2008 09:56

Juu, kallista on. Tollahan saa Lidlistä kaks tölkkiä kaljaa.

Kyllä tavallisen paperin käyttöä saa puolustella mutta ainakaan minä en viitti, olen nähnyt eron.

Tietysti se on kustannuskysymys tämä. Jos tetfordi maksaa 4 egee ja halpaa tavallista saa esim 3 egee vastaava paketti niin sehän on egen ero. Ja kun pakkaus kestää sen kuukauden viikonloppukäytössä niin eroksi tulee hulppeat 1 euro kuukaudessa. Kesäloma päälle niin voipi olla että säästöä syntyy jopa 15 euroa vuodessa. Se on merkittävä säästö kun tää harrastus muuten on melkeen ilmaista.

No nyt kysely niille tavallisen paperin käyttäjille. Miten olette tuon 15 erkkiä sijoittanut?

Minä olen sen sijoittanut helpompaan kemssantyhjennykseen.

KROOK ERJA 25.03.2008 17:50

Olen eräältä tutulta kuullut, että nämä n.s. kierrätyspapereista tehdyt halvemmat "luomu" veskipaprut eivät hajoaisi kemssanesteessä yhtä hyvin kuin n.s. kalliimmat. Onko kavereilla empiiristä kenttätutkimustietoa väitteen tueksi?

Rautzin kanssa samaa mieltä, Thetford hyvä eikä se nyt hirmu kallista kokonaiskustannuksissa ole eikä sitä tarvitse puolta rullaa kerralla pyttyyn nakata! T: Erja

RAUTIAINEN KARI 25.03.2008 18:20

Muistaakseni mulla on joskus joku euro menny turhempaankin.

LAUANNE ARI 27.03.2008 11:49

Kysymyksessä on toki sellainenkin pointti, että joskus voi tulla eteen tilanne, että tuota "One `n Only" paperia ei olekaan itsellä jäljellä, eikä sitä joka putiikin hyllyiltä löydä...Silloin on ihan paikallaan tietää mitä muuta voi kauppojen yleisemmistä valikoimista tilalle etsiä.

Hassua sinänsä, mutta kysyessäni Thethfordin paperia ihan oikeasta caravan-liikkeestä siellä naurahdettiin ja sanottiin, että voidaanhan me sitä sulle tilatakin, mutta ihan turhaa maksaa viisinkertaista hintaa, kun tavallisetkin paperit käy!...mutta eivät sitten kylläkään nimikoineet jotain parhaita vaihtoehtoja tavallisista malleista.

Joten kyllä tuoreella karavaanarilla riittää pään punontaa mystisessä mielipiteiden viidakossa ihan kelpo lailla.

LIPPONEN JUKKA 27.03.2008 14:58

notta pytty mänöö tukkohon nii kannattanoo käyttää sätkäpapeeria, se ei tuki ko käyttää yhyren liuskaan kerralaansa sano...

HUOVINEN SIRPA 27.03.2008 19:57

Johan taas paskapaperista juttua piisaa. Aina oon käyttänyt milloin Serlaa, milloin mitäkin ns. "tavallista" WC-paprua. Eikä kertaakaan oo pönttö ollut tukossa, eikä paperin riekaleet ole tarttuneet tyhjennysputkeen yms. Voipi johtua siitäkin, kun käytän kunnon kemssanestettä,eikä mitään "luontoystävällistä" viherpiiperrystä..;) Esko

HARJULAMPI JUKKA 27.03.2008 20:52

Mahtaakohan ruokavaliolla ja siitä jälkeenjäävällä olla mitään vaikutusta "luistoon" ja tukoksiin???

RAUTIAINEN KARI 27.03.2008 21:50

(Aina oon käyttäny...)

Eli et ole kokeillut kunnollista. No mikäs siinä, saa sen noinkin tehdä. Säästit euron kuukaudessa. Onneksi olkoon.

Ei tää niin tieteellistä ole, mä vaan en ole muuta käyttänyt sen jälkeen kun kerran kokeilin sitä tetfordin babrua.

Saahan sitä jokainen halukas pyyhkiä vaikka sanomalehteen. Ei siinä mitään. Jos käyttää vanhoja Kansan ääni lehtiä niin voipi olla että persposkeen jää vekkuleita savupiippu ja työkalukuvakkeitakin kaupanpäälle. Nehän lystikkäitä on.

Toisaalta mitä sitä paperia tuhlaamaan lainkaan. Vaikka kyllä se vaunun arvoa laskee jos vessan seinässä lukee satayksitoista.

HUOVINEN SIRPA 28.03.2008 08:37

Mä nyt vaan en oo niin hienoperse, että kaiken tarttee olla silkkiä ja samettia ja kun kerran normis pabru toimii hyvin, niin mitä tuota vaihtelemaan. Tuli vaan mieleen käyttääks Rauzi kotonakin tetforttia,kun niin kovasti sitä mainostaa? Mitä tulee siihen epäilykseen, etten olis kokeillut kunnollista, niin onpa tuota tullut kokeiltua.... Esko

RAUTIAINEN KARI 28.03.2008 09:26

Kotona on vessa ihan yhdistetty kaupungin viemärijärjestelmään. Katoppa kun ei tartte kotona itte säiliötä tyhjennellä.

Kuten aiemmin sanoin, pyyhi vaikka hesarin kulmaan mun puolesta. Tai laita vessanseinään se luku 111.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 28.03.2008 09:31

Eskon kanssa samat kokemukset. Olen joskus paremman puutteessa joutunut käyttämään noita fiinejä neitipaskapapereita, ei käy rasvanahkasen käteen, menee sormet hatarasta paprusta läpi ja lopun arvaattekin... Kyllä Serlan halpiskeltanen on tähän asti tullut vapaaehtoisesti pöntöstä ulos, vaikka käytänkin viherpiperrys greeniä, eikä ole tarvinnut sormilla pyyhkiä. VP.

HUOVINEN SIRPA 28.03.2008 10:08

On kuule pyyhitty hesarin kulmaan ,Karjalainen oli aika hyvä,Karjalan Maa, sekin menetteli,Maaseudun Tulevaisuus,kohtalainen.Mutta niinkuin tuolla aiemmin totesin, niin Suomen Kuvalehden kansiosa on nykyisin vähän liukkaan lainen, toista se oli nelkyt ja viiskytluvulla. Meinaan vaan silloin viiskytluvulla maalla, kun paskahuussi oli navetankupeessa viidenkymmenen metrin päässä tuvasta ja pakkasta -35 ja sudet ulvo metsänrajassa, niin siinä ois ollut Rautiisen pojallakin paskanpää jäykkänä. Esko

RAUTIAINEN KARI 28.03.2008 12:15

Huussi se meidänkin pihanperällä oli. Eikä edes oltu maalla.

RAUTIAINEN KARI 28.03.2008 12:19

Hienoa nähdä että kannanottoihini on selkeän jyrkkiä asenteellisia näkemyksiä. Rasvanahkan perseessä ei toimi neitipaperit mutta asenne on vahva. Vahvempi kuin paperi.

Sanonpa kerran vielä että kannattaa kokeilla ennen kovin jyrkkää vastustusta, mutta mulle ihan sama, pyyhkikää vaikka sammaliin tai kasvakaa umpeen. Ei mitään väliä.

Ja kohti uusia seikkailuja...

LAUANNE ARI 28.03.2008 13:50

Aika velikultia... :-D

MERIKALLIO VELI-PEKKA 28.03.2008 13:50

Ei kai sulla Rauzi ole paranoidista taipumusta, kun sä imet kaiken itseesi kuin Thetfortin loistavan imukykyinen paperi. Ei mulla ainakaan mitään asenteellisuutta näin pikkuasioissa ole, ilmaisin vain pienellä pilkkeellä faktan, jos sallit. VP.

RAUTIAINEN KARI 28.03.2008 15:08

Ehei toki...

Myyjä kun oon ikäni ollu, olen pistänyt merkille että paras myyjä on ostaja itse. Jokainen meistä on myynyt itselleen ajatuksen siitä miksi juuri tämä vaunu, auto, koti, jne. on paras juuri mulle. Jollei autokuumeessa sitä tullut tehdyksi niin ihminen myy sen itselleen jälkikätee. Hyvä syy löytyy kyllä. Ja sitä voi myydä itselleen ajatuksen siitä että tää empo on just hyvä paperi mulle.

Kuitenkin...

Jokainen jolla on auto, tietää että on parempiakin. Sama pätee vaunuun tai melkeen mihin vaan.

Ja lopulta...

Paskapaperilla niin väliä ole kunhan on helevetin vahvaa ettei sormet likaannu ja helevetin heikkoa että hajoaa hetkessä. Ja empo on hyvä vaikkei ole muuta kokeillutkaan.

Lopultakin...

Nyt aletaan olla vaiheessa että kun paskaa tonkii niin se vaan haisee. Jos antaa sen olla rauhassa niin pinta kuivuu ja haju heikkenee.

-)

PALIN MATTI 28.03.2008 22:22

Seetanan Rauzi! Kohta tämä paskapaperiketju hakkaa sen sun alottamas "uusiovitsiketjun"!

Vanaha tottuus pittää eelleenki paikkasa. Ihimiset puhhuu aktiivisimmin niistä asioista, mistä net on enniiten perilä.

LAHTI ANTTI 28.03.2008 22:24

Ja persuustahan pyyhitään keskimäärin joka päivä!!

NYYSSÖNEN KAJ 28.03.2008 22:30

Rautzi miten toi paperin liukeneminen toimii Linja-auton WC:ssä jollainen minulla on "Thetford" merkkiinen siinä sama liemi joka sinne lasketaan kåytetään myös huuhteluun.

Viime kesänä painepesurilla pesin kiintoaineseparatoorin. 7-vuoden käytön jälkeen.

haisoo se kaj

KALLELA PENTTI 28.03.2008 23:10

Kyllä täällä nämä paska-asiat hallitaan mutta auta armias jos asiasta kysäsee.......köh.....

STRÖMMER HEIKKI 29.03.2008 18:51

Me ollaan tehty niin että laitetaan paperit pieneen muovipussiin, eikä ollenkaan kemssaan.Tahtovat paperit nimittäin jäädä sinne luukun väliin, jonka jälkeen luukku ei enää pidä ja ajon aikana paskavesi loiskuu vaunun lattialle. Papereita on myös todella inhottava poistaa, vaikka jätökset olisivat oman kullan aikaansaannoksia.

MARKKANEN KARI 29.03.2008 19:00

Meillä on myös tämä "Kreikan malli" käytössä, eli ei paperia pyttyyn. Marja Leena

RAUTIAINEN KARI 30.03.2008 10:47

Paska juttu.... ei kun paperitöihin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.