Vaunun/as-auton kaappeihin/komeroihin LED-valot "ovikytkimellä"
TERVO JARI
01.02.2007 21:33
Tuossa aloituksessa toin jo esille minnekkä olisi tarkoitus LEDlampuilla tuoda valoa pimeyteen, ja linkki:http://www.nadenex.fi/online/home.html?lang=fi&target=d3.html tuone mistä/(millaiset) olisi LEDit tarkoitus hankkia.
Tuo valon yksikkö candela (yksikandela=kynttilän antama valo):http://fi.wikipedia.org/wiki/Kandela
Mutta tuossa antamassani linkissä annetaan LEDin valotehoksi 110 000 mcd (jos olen oikke tulkinna), mimmonen valo tuo on todellisuudessa ? täytyykö laittaa useampi, vai piisaako yksi, vai kuhunka ? ? (mcd= mega? milli? vai mitä tuo tahtoo sanoo ? ? )
Käyttöjännitteeksi olis toi 12V, elikkä joko monta "jonoon" taikka etuvastuksella kuisen vain . . .
Jari
SAARNIO MAURI
02.02.2007 01:37
Kyllä, se on millicandela, eli vastaa 110:n kynttilän valoa-teoriassa. Kyseisessä ledíssä on valaisukulma vain 10astetta, eli hyvin kapea ja tekee pienen pistemäisen "valokartion", ja suoraan edestäpäin katsottuna on erittäin kirkas (sokaisee) mutta ei valaise sivuille juuri ollenkaan.Ja mitä laadukkaampi,sitä vähemmän hajavaloa valokeilan ulkopuolelle. Itse olen käyttänyt 5mm:n teholedejä kulkuvaloina asunnossamme,käytävissä, wc:issä, koko kellarikerroksessa ja keittiössä sekä tv:n taustavalona.Ledíen valaisukulmaksi olen valinnut 20-25astetta, niillä tulee reilun parinmetrin matkalla (katosta lattiaan) halkaisijaltaan noin metrin "valopyörylä". Käyttämissäni ledeissä maksimivirta on 20mA, mutta olen rajannut sen vähän alle noin 17-18mA, niin kestävät "ikuisesti". Meillä on käytössä n. 40 kpl ja tehoa vievät yhteensä n.10W, ja palavat yötäpäivää. Se teho mikä näihin menee säästyy kun ei tarvitse sytytellä valoja kulkiessaan. Kaikki alkoi siitä kun yöllä vessassa käydessä lykkäs oikeat valot päälle ja sokaistuneena,silmät "ymmyrkäisinä" palasi sänkyyn ja yritti saada taas unen päästä kiinni, alkoi miettiä että mitähän asialle tekis. Vastaus oli silloin, vuosia sitten,uutuudet ja melko hinnakkaat teholedit. Ensin vessaan ja sitten se vaan lähti käsistä, eli melkein koko haussiin, ja on niitä matkailuautossakin - tietysti.
Ps. autossa jännite on välillä 14v. ja vastukset sen mukaan. Halpahalleista löytyy 9 ja 12ledín valosarjoja, nimi taisi olla Elman joissa on myös messinkiset kiinnityskaulukset 8mm reikään ja johdot vastuksineen mukana sekä myös 12V. virtalähde verkkojännitteelle, hinta oli muistaakseni 29 ja 39€/sarja. Vastukset on vaan liian pienet kyseiselle virtalähteelle ledín virta oli mitattaessa 21.5mA, näillä arvoilla ei saada "ikuisia" valoja, ja sarjoja mainostettiin vielä saunakäyttöön,jossa lämpötilat vielä asettaa omat rajoituksensa käyttövirroille, siksiköhän siinä samassa hyllyssä oli varaledejä 5€/kpl irrallaan myynnissä. Sopivat vastukset vaihtamalla ihan hyvä sarja josta saa moneen paikkaan sopivat yö tai tunnelmavalon, yhden tai useamman vierekkäin.
ANGERIA HEIKKI
02.02.2007 06:15
Jossain pikkukaapissa saattaa yksi superkirkas led antaa riittävästi valoa. Ledissä vain tahtoo, ainakin ilman linssiä, olla kovin kapea kiila tuo valo. Lisäksi ledejä on erisävyistä valkoista valoa antavia versioita ja kaikki ei ole kovin miellyttäviä sisävalaistuksessa.
Jos ledit on tarkoitus kytkeä vaunun omiin sähköihin, niin kannattaa muistaa, että ledissä on puolijohteen tapaan kovin epälineaarinen jännite/virta suhde. Vaunussa/autossa jännite voi olla aika ajoin jopa 14 volttia. Silloin 12:n voltin jännitteelle mitoitetun led+etuvastushässäkän virta nousee helposti liikaa ja led poksahtaa.
ANGERIA HEIKKI
02.02.2007 06:17
Jaa...tais tuo edellinen kertoa samat asiat...
HAKALA RAIMO O
02.02.2007 23:46
Ikea myy tjugofyra nimellä sarjaa ,tällaistä oon ite käyttäny.
RAUTIAINEN KARI
04.02.2007 11:32
PELLIKKA ERKKI
05.02.2007 20:02
Elektroniikkaliikkeessä on myytävänä 12V:n ledinauhaa metrin pätkissä, muistaakseni pari kymmentä lediä,tarralla tarttuu nätisti.
RUONALA ILKKA
06.02.2007 14:20
Hei Erkki,
kerro mistä liikkeestä olet ledineuhaa ostanu?
t. Ilkka
PELLIKKA ERKKI
06.02.2007 20:01
Metrin mittaista ledinauhaa...www.bebek.fi
VALOISAA TALVEN JATKOA...TOIVOTTAAPI.
TERVO JARI
06.02.2007 20:54
<10 kpl 1.50 € 10-29 kpl 1.20 € 30-49 kpl 1.00 € 50-100 kpl 0.90 €
14 000 mcd. Kuori lasinkirkas. Valaisukulma 50°, kynnysjännite 3.4 V, suos. virta 20 mA, max. virta 30 mA. Etuvastukset ks. vastustaulukko. Niin nämä täältä http://www.nadenex.fi/online/home.html?lang=fi&target=d3.html
Ja Partco OY http://www.partco.fi/
http://www.partco.fi/luettelot/PARTCO2006-OSA2.PDF
Muovinen LED 5 heijastin, kuinka tuonlainen auttaisi asiaa ? ?
Niin, onhan noita valmiita sarjoja saatavissa mutta kun kokoamalla "hiluista ja vitkuttimista" saisi vielä paljon halvemmalla ja käyttöä tuolle tinakolvillekkin , , ,
Jari
HAAPAKOSKI OSSI
06.02.2007 22:05
Jos ei värkkääminen ole pääasia, Kärkkäisellä oli valmiita 12V ledilamppuja 9 eurolla. Lampuissa oli kuusi kirkasta lediä ja kromattu kaulus - muitakin värejä olisi hyllymerkintöjen mukaan pitänyt olla, mutta oli paikat tyhjinä.
Ossi
TERVO JARI
06.02.2007 22:19
ja nyt oli jo hylly muutoin valmis tavara enää puuttuu. . Tällästä se elämä o . . . viies päivä sängynomana kuumetta 38-40 ei oo häävii saasnähä millon tuo kuume antaa periks. . . CRP oli laskussa mut HRV kuume nousussa. . .
Oliko jokainen LED oman piuhan päässä, vai olivatko jollaintapaa ympätty yhteen? ? Ilman etuvastuksia. . . .
Jari
HAAPAKOSKI OSSI
06.02.2007 22:25
Se oli yhtenäinen valaisin, jolla muutama metri piuhaa - kokonaishalkaisija kauluksineen muistaakseni parin sentin luokkaa. Niitä kirkkaita oli hyllyssä.
Pikaista paranemista ja jaksamista. Koita parantua ennen Kärkkäisellä käyntiä ettet tuo noin kauhiaa tautia tänne vieskaan.
Ossi
HAAPAKOSKI OSSI
06.02.2007 22:33
Tarkennetaan tuota omaa lausuntoa vielä - hinta oli siis 9 euroa valaismelta.
Ossi
TERVO JARI
06.02.2007 23:18
meinaa näkyy olevan kallista lystiä yksittäin ostaa ledit. Niinku tiiät se kaappi siinä kerros-sänkyjen päädyssä syvyyttä n. 70-80cm ja hyllyjä 30cm välein, nääny sinne perälle mitä siellä o, arvuutteluks menee, mutku laittais tollaset pikkaset ledit ovikytkimellä jokaisen ylemmän hyllyn etulaitaan näyttämään valoa alaviistoon hyllyn perälle ( selityksen selitys, ymmärtääköhän kukkaan tuota ? ? ) Eikä olis haitaksi "pannukaapissakaan" valo . .
Jari
HAAPAKOSKI OSSI
07.02.2007 08:02
Joo, minä osaan jostainsyystä hahmottaa kuvan molemmista kaapeista kirkkaana mieleen - ihan kuin omaa katsoisi.
Saattaisi se itse rakentaminen tulla halvemmaksi, jos valaisuun riittää esim. kolme lediä/valaisin. Toisaalta tuollainen valmis on upotettuna nätin näköinen, mutta noissa kaapeissa ei isommin näy ja ehkäpä se olisi muutamalle erilliselle ledille helpompi rakentaa kotelokin - vaikka puusta muotoiltu palikka, jossa kaikki kolme lediä osoittaa hieman eri suuntiin...
Pitääpä päivällä testituloksia odotellessa koittaa löytää sopivia mikrokytkimiä, joilla kytkennän voisi toteuttaa.
TERVO JARI
07.02.2007 09:01
vieläpä hyllylevyn väristä,sen pohojaan reiät josta leti sojottaa alespäin, senku liimata pläsäyttää ylemmälle hyllylle ja hyllyyn runtikairilla reijät että leti loimottaa alemmalle hyllylle. Siinä se o.
Vastaavasti seinäkiinnitys tehrään samaiseen kouruun, mutta letit kiinnitetään kourun irotettavaan päälyossaan, heleppoa, vaikka kuumetta amusella 38 pykälää buranaa naamariin, eiköhän se siitä . . .
Jari