Varavirtalähde

Juha Lipponen 09.01.2022 23:07

Onko jollakin matkailuautossa käytössä varavirtalähdettä? Tarkoitan siis virtalähdettä jossa on 230 pistoke. En haluaisi asennuttaa invertteriä ja miettisin et jos ostaisin esimerkiksi puhdikkaan virtalähteen niin sillähän saisi tarpeelliset sähkövimpaimet käyttöön…

Esa Ojala 10.01.2022 10:12

Tarkoittanet tämän tyylistä kampetta?

https://www.mobisun.de/tragbarer-solargenerator-230v-1000w-1500wh-mobisun/

Tuollaisia on nykyään markkinoilla monenlaisia. Hyvä vaihtoehto, jos haluaa liikuteltavaa laitetta. Ei pärise eikä haise. En omista, mutta olen harkinnut hankkimista auto ja mökki käyttöön.

Timo Haapanen 10.01.2022 10:45

Mutta ladattava tuokin on jollain vehkeellä. Millaisia akkuja noissa kaytetään?

Esan linkissä olevassa akku/invertterissä on energiaa 1500 Wh. Tavallisessa 95 Ah:n hupiakussa on 1140 Wh

@timppa

Seppo Suomi 10.01.2022 11:01

Oisikohan käytännössä hupiakussa vain puolet tuosta ?

Veli-Pekka Merikallio 10.01.2022 11:50

Kaikkinensa lähes kolmen tonnin vehkeet, tuolla rahalla yöpyy johdon päässä useampia reissuja.
Noh, jotkut tykkäävät kerätä hiluja matkaansa, kukin tyylillään.

Timo Haapanen 10.01.2022 13:06
Seppo Suomi

Oisikohan käytännössä hupiakussa vain puolet tuosta ?

Niin on, mutta millainen akku noissa vehkeissä lienee, onko tilanne sama?

@timppa

Esa Ojala 10.01.2022 14:49

Noissa käytetään lithium-akkuja, eli käytössä lähes koko kapasiteetti. Päteviä laitteita, jos sopivan omaan käyttöön löytää. Tuo esimerkkini vastaa siis n. kolmea 100Ah lyijyakkua. Painoa huomattavasti vähemmän ja pitäisi kestää pitkään...
Lataus aurikopaneelilla, verkkovirralla tai auton laturista.

Esa Ojala 10.01.2022 14:58

Tuossa aika tunnettu merkki maailmalla.

https://www.bluettigenerator.com/

Timo Haapanen 10.01.2022 16:27

No juu, onhan näitä näköjään monenlaisia. Tuossa on yksi kapasiteetin puolesta ehkä vaanarille sopiva.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/58073/qfcsd/EcoFlow-Delta-kannettava-virta-asema/lisatiedot?gclid=CjwKCAiAz--OBhBIEiwAG1rIOhionZmBsWyWVfS8JGGqwBhvGygmJ6ako03JDnaj1Vm77vmqTTQ2MRoC5YwQAvD_BwE

Lataus näille pitää kuitenkin järjestää kuten muillekkin akuille. Ja kylmänä ei sitten ladata.

@timppa

Antero Virkkala 10.01.2022 17:35

Itse odottelen sopivaa tarjousta tuotteesta nimeltä Ecoflow River Pro, jossa 720Wh:n akku. On kapasiteettiin nähden tyyriin puoleinen. Mutta sitten ominaisuudet. Tubettaja Lithium Solar purki tämän palasiksi ja totesi sisälmykset asiallisiksi. Tosi tärkeää kun on litiumakuista kysymys. Itse lataan kopterinkin litiumakut kivilattialla. Ei tulisi mieleenkään nukkua karavaanissa, jossa on joku itse koottu litiumakkujärjestelmä. En puhu siitä, että liitännät on ammattimaisesti tehty, vaan esim. siitä, että komponentit, erityisesti laturi ja akunhallintajärjestelmä (BMS) on todettu akun kanssa toimiviksi jo tuhansissa ja taas tuhansissa tuotteissa. Tai jos pitäisi nukkua karavaanissa itse kootun litiumakkujärjestelmän kanssa, niin nukkuisin ainakin sirkkeli tyynyn alla, että pääsee sitten seinän läpi pois, jos akkupalo tulee.

River Prossa on sisäinen laturi (siis oman akun latausmahdollisuus) sekä verkkovirralle että aurinkopaneelille. Erillistä oman akun latauslaitetta tai aurinkopaneelin lataussäädintä ei siis tarvita. Aurinkopaneelin liitäntään voi laittaa myös tavallisen 12V:n akun (tämä tieto ei ole valmistajalta vaan joiltakin tubettajilta; valmistaja myisi mieluiten "omaa" lisäakkuaan). On myös sisäinen 600W:n invertteri ja USB-latausliitäntöjä, joista ainakin osa Power Delivery (PD) "älylatauksella", jolla ladattava laite (esim. älypuhelin tai kopterin akku) neuvottelevat sopivan lataustehon ja muuttavat tehoa latauksen edetessä, ettei ladattavan laitteen akku kuumene tai sen elinikä liiaksi lyhene. Esim. DJI:n Mavic 3 -kopterin akun voi ladata sen omalla laturilla 96 minuutissa ja PD-laturilla n. 60 minuutissa.

Yksi tavoittelemani etu tällä kohtuukokoisella (n. 7kg) laitteella on, että sen voi pystyttää aurinkopaneelin kanssa paikkaan, jonne aurinko paistaa. Vankkurin pysäköisin mieluummin varjoisaan paikkaan.

Edellisessä viestissä Haapasen Timo linkitti saman valmistajan isomman mutta vanhemman Delta-mallin. Tämä malli ei minua houkuta, kun tuo Delta-sarja ei oikein ole yhdellä kädellä kannettavissa. Toinen River Pro:n etu Deltaan nähden on WiFi-liitäntä sovellusta eli appia varten, josta saa paljon enemmän tietoa kuin laitteen kiinteästä paneelista.

Timppa sanoo, että "Lataus näille pitää kuitenkin järjestää kuten muillekkin akuille". Ecoflow:n River ja Delta -laitteet ladataan suoraan 230 V:llä, eli pelkkä (mukana tuleva) virtajohto riittää.

Timo Haapanen 10.01.2022 17:53

Juu juu. Taidat puhua pelkästä kopterikäytöstä. Itse ajattelin matka-autossa invertterin ja lisäakun korvaajaksi. Verkkovirtaa ei välttämättä ole, siksihän tämä on hankittu.

@timppa

Esa Ojala 10.01.2022 18:40

Ehkä kuitenkin yksinkertaisin ja toimivin systeemi matkailuautoon on asentaa invertteri ja jos mahdollista lisää akkukapasiteettia. Tällöin ei tarvitse miettiä missä ja miten tyhjän virtalähteen lataa. Virtalähteissä on turhia varusteita/ominaisuuksia, jos tarve on vain sille invertterille.

Antero Virkkala 10.01.2022 19:21

Timo, onko siinä sitten joku ongelma, jos puhun varavirtalaitteen käytöstä kopterin (tai yleisemmin älylaitteiden) lataamiseen? Eikö tällaisen keskustelupalstan tarkoitus ole tuoda yhteen erilaisia näkökulmia? Me molemmat toimme tähän keskusteluun saman valmistajan mutta eri kokoisia malleja. Seitsemän kopterien kanssa vietetyn vuoden aikana minut on rokotettu kohtalaisella varovaisuudella litiumakkujen suhteen. Tiedättekö, miten ruohikkopalo sytytetään? Vaikkapa niin, että rysäytetään kopteri maahan, niin että litiumakku repeää (Youtubesta nähty, ei itse koettu).

Puhuin yllä litiumakkujen kanssa varottavista asioista. Vielä yksi asia on, että lyijyakulle suunniteltu laturi (siis auton moottorin pyörittämä generaattori) saattaa kärähtää, jos sillä lataa litiumakkua. Ks. esim. "How to not blow up your alternator when charging Lithium" (https://www.youtube.com/watch?v=jgoIocPgOug). Tässä videossa laturi lataa litiumakkua 80A:n virralla, jos kierrosnopeus on 3000rpm. Jos kierrosnopeus puolitetaan (1500rpm), laturi lataa 65A:n virralla jonkin aikaa ja sitten nousee savu. Näin siksi, että litiumakun sisäinen resistanssi on paljon pienempi kuin lyijyakun, ja latausvirta pysyy korkeana pienilläkin kierroksilla, joilla laturin omien tuuletussiipien jäähdytysteho ei riitä.



Esa Ojala 10.01.2022 20:50

Nykyään käytetään esim. vapaa-ajan lithium akuissa LiFePo4 kennoja, jotka ovat turvallisia.

Tuo lataus ei ole ongelma auton omalla laturilla. DC-DC laturilla saadaan estettyä tuo Anteron mainitsema "kärähtäminen".

Markku Kujanpää 26.01.2022 16:44

Ecoflow 600 pro. Vastaako kenkään kokemuksilla hintaansa. Kiinnostaisi tuo.

Antero Virkkala 26.01.2022 17:16

Markku, tuosta samasta mallista, siis Ecoflow River Pro, puhuin 10.1. Mallimerkinnät ovat vähän sekavia. Numerot voivat tarkoittaa antotehoa watteina tai akun kapasiteettia wattitunteina. Ja sitten on vielä kaksi ihan eri kokoista sarjaa, on pienempi River ja isompi Delta. Ja sitten on vielä "River Pro" lisäakku, joka toimii vain kapasiteetin jatkeena. Se, joka minua kiinnostaa, ja luultavasti sinuakin, on River Pro, jossa on akkukapasiteettia 720 Wh ja antotehoa 600 W.

Näistä löytyy esim. Youtubesta vaikka kuinka paljon juttua. Tosin kannattaa huomata, että monet laitevalmistajat - myös Ecoflow - antavat tubettajille rojaltia, jos tuote tilataan tubettajan linkin kautta. Tästä syystä tubettajat harvemmin tuovat julki ongelmia. Niitä ongelmia löytyy, jos hakukenttään laittaa esim. "Issues with Ecoflow River Pro" (tai "Problems ...") Tämän mallin yhteydessä ongelmat näyttävät olevan aika vähäisiä. Esim. kaikkia Kickstarter-kampanjavaiheen aikana annettuja lupauksia ei pystytty täysin lunastamaan, ja yksi tubettaja ihmetteli, kun Ecoflow lähetti laitteen arvioitavaksi, mutta tubettajan itse maksamaa laitetta ei ollut vielä toimitettu. Kuitenkin useimmilla muilla tuotteilla on isompiakin ongelmia. Esim. jotakin Bluettin mallia pystyi joko lataamaan tai käyttämään, muttei molempia yhtaikaa. River Pro latautuu tyhjästä täyteen 1,6 tunnissa, kun jonkun toisen valmistajan laite tarvitsi latautuakseen toista vuorokautta. Verkkokauppa.com:in netistä löytyy 1 suomalainen tuotearvostelu.

Markku Kujanpää 26.01.2022 19:42

Kiitos asiantuntevista kommenteistasi. Tässä nyt pähkäilen puskissa vietettyjä ja tulevia mahdollisia aikoja ja energian käyttöjä millä kulloinkin ja mitenkin.

Seppo Svärd 27.01.2022 10:13

Oisko tuo mahdollisesti kiinnostava?
https://www.tokmanni.fi/kannettava-varavirta-asema-ecoflow-river-max-4897082662976?cb=tzyb5iox&utm_medium=email&utm_source=custobar&utm_campaign=loppuviikon-tarjoukset-katsottavissa-nyt-3213

Markku Kujanpää 27.01.2022 12:33

Jep. Toi tai sitte pro malli tuosta. Missähän olis paras tyrkky ?

Timo Haapanen 28.01.2022 08:18

Tuo vastaa pienehköä hupiakkua, ei sen enempää.
Tämä lause esitteessä:
''Latausasema voidaan ladata täyteen myös 110 W aurinkopaneelilla 2-3 tunnissa ''

Oikeasti 20-30 tuntia on lähempänä totuutta. Tupsy-pistokkeesta voi ottaa n. 100 W Siitä voi ajatella ajon aikaiseen lataukseen tarvittavaa aikaa.

Sähkön puute ei tulla vehkeellä lopu alkuunkaan.

@timppa


Korjaan sen verran että jos tuosta oikeasti käytännössä voi tyhjentää 80% niin se vastaa suurehkoa hupiakkua.
muokattu: 28.1.2022 13:10
Markku Kujanpää 28.01.2022 15:44

Mä en varasähköä oikeastaan tarvi muutamaksi päiväksi muihin kuin noihin latausta vinkuviin 'välttämättömyyksiin' ja muutamaan ledivaloon.

On mulla agressiograatti lisäpainona jos oikein alkais joku puska kiinnostaan.


Ai niin, mun saksalaisessa vaunussa ei ole akkuvarustusta vakiona, joten kausipaikaltani mahdollisia pikku trippejä tehdäkseni varasähköä hieman kaipailen.
muokattu: 28.1.2022 15:52
Markku Kujanpää 28.01.2022 16:03

Ulkomaat vaunun kanssa Baltia ja Puola. Muut sitten tukka putkella.

Timo Haapanen 28.01.2022 16:57

''Ai niin, mun saksalaisessa vaunussa ei ole akkuvarustusta vakiona, joten kausipaikaltani mahdollisia pikku trippejä tehdäkseni varasähköä hieman kaipailen.''

No tuo pikkuseikka muutti asian täysin. Töpseli kiinni salkkuun ja kaikki pelaa.

@timppa

Veli-Pekka Merikallio 29.01.2022 13:46

Eikö tule vieläkin järkevämmäksi hommata siihen vaunuun akku, laturi ja yksi pistorasia, mikä ottaa virtansa siitä vaunun ulkopistokkeesta. Tuo homma tehty näköjään mun vaunuun ja pelittää hienosti 100A-akulla.

Timo Haapanen 29.01.2022 15:46

Siellä on muuntaja mikä pitää ottaa pelistä pois. Homma on hyvä jos laittaa muuntajan pistorasialla niin voi vaihtaa laturin ja muuntajan välillä. Jää akku huilaamaan silloin kun on pitkään maasähkössä.

Juuri näin tein Dethleffsiin joka mulla oli mökillä.

@timppa

Antero Virkkala 08.02.2022 17:53

Tein simuloidun ”stressitestin” Ecoflow:n kannettaville (alle 15-kiloisille) malleille.

Ettei kukaan taas pahoittaisi mieltään siitä, että puhun ”pelkästä kopterikäytöstä”, niin kerron minkälaiseen käyttöön etsin varavoimaa. Aiomme ajaa lyhyitä päivämatkoja, jolloin moottori lataa lähinnä auton kiinteitä akkuja). Viihdymme parhaiten kansallispuistoissa ja muissa luontokohteissa, joissa ei ole sähköpaikkoja eikä aggregaatin käyttö ole mahdollista. Ilmastointia ei ole, joten auto pysäköidään mahdollisuuksien mukaan varjoon, missä kiinteistä paneeleista ei ole hyötyä. Auton omaa hupiakkua käytetään auton perusvarustukseen. Lisävirtaa tarvitaan lähinnä älylaitteisiin tai lyhytaikaisesti tukankuivaajaan, pölyimuriin jne. Televisiota, mikrouunia tai kahvinkeitintä ei ole.

Jos etsit varavoimalaitetta hitsaamiseen tai kryptovaluutan louhintaan, tämä pohdiskelu ei ole sinulle.

Meille tyypillisen aktiivipäivän lataustarpeen laskin näin:

2 älypuhelinta (à 18Wh = 36Wh)
Gimbaali (puhelimen vakautin) 8Wh
1 tabletti (31Wh)
1 salkkumikro (37Wh)
2 droneakkua (à 77Wh), lentoaikaa n. 35 min kevyessä tuulessa
1 järjestelmäkameran akku (14Wh)
YHT. 280Wh

Laskelmassani on kaksi yksinkertaistavaa oletusta, joiden virheet likimain kumoavat toisensa:

Oletan, että varavoimalaitteiden akkukapasiteetti on valmistajan ilmoituksen mukainen ja hyötysuhde 100% (todellisuudessa energiaa saadaan ulos 80-90% siitä, mitä akkuun ladataan).
Oletan, että kaikki laskelmassa mukana olevat laitteet puretaan esimerkkipäivänä täysin tyhjiksi (todellisuudessa ehkä 20 prosenttiin)

Alle 15-kiloisten Ecoflow-mallien keskeiset ominaisuudet ovat:

River River Max River Pro Delta Mini Delta 1000 Delta 1300
Paino (kg) 5 7,7 7,2 10,8 14 14
Akku (Wh) 288 576 720 882 1008 1260
AC-anto, jatkuva (W) 600 600 600 1400 1600 1800
Lataus verkosta max. (W) 500 500 660 900 1000 1200
Lataus paneelista max. (W) 200 200 200 300 400 400
280Wh lataus verkosta (h) 1,6 0,6 0,4 0,3 0,3 0,2
280Wh lataus paneelista (h) 1,4 1,4 1,4 1,0 0,7 0,7

(En osaa tehdä tänne taulukkoa, jossa sarakkeet pysyisivät ojennuksessa. Lataan taulukon myös kuvana.)

Esimerkkini mukainen päivittäinen lataustarve on yhtä suuri kuin River -mallin teoreettinen kapasiteetti kokonaan. Mitään akkua ei pitäisi purkaa aivan tyhjäksi. Olen nähnyt kahden tubettajan kertovan, että River Max ei käynnisty lainkaan tai latautuu hyvin hyvin hitaasti, jos se on ajettu aivan tyhjäksi. Jotkut videoiden kommentoijat kysyvät, miksi valmistaja ei laita varmistusta estämään, että akku tyhjenee täysin. Toiset vastaavat, että silloin käyttäjät purnaisivat siitä, että laitteesta ei millään saa luvattua kapasiteettia, tai että akun viimeinen henkäys voi joskus tulla tosi tarpeeseen.

Seuraavassa unohdan hetkeksi, että River-malli on aivan liian pieni meille, ja lasken missä ajassa eri malleihin voidaan ladata meidän päivittäinen kulutuksemme (esimerkissä 280Wh). Koska tämä on River-mallin koko kapasiteetti, niin sille käytän valmistajan ilmoittamaa latausaikaa, kun ladataan 0 -> 100%. Tämä aika on joidenkin lähteiden mukaan 1,6h eli 96 min ja käsikirjan mukaan alle 2h. Muille malleille latausaika on 280Wh jaettuna maksimi latausvirralla, jonka laite ottaa vastaan. Tässä oletan, että akun varaus pysyy alle 80%, jolloin lataus tapahtuu valmistajan ilmoittamalla maksiminopeudella. Jos akun varaus ylittää 80%, lataus hidastuu 2,4-kertaisesti (eli 0-80% yhdessä tunnissa, viimeinen 20% 0,6 tunnissa). River-mallin kohdalla käsikirjan antama info ei liene kattava, koska maksimi lataustehoksi paneelista ilmoitetaan 200W akun varauksesta riippumatta. Jos näin olisi, niin River latautuisi nollasta täyteen 200W:n paneelista nopeammin (1,4h) kuin verkosta (1,6h).

River Max -mallin kohdalla en onnistunut selvittämään, miten lataus etenee. River Maxissa on 2 kpl 288Wh:n akkua. Jos laite lataa ja purkaa niitä tasatahtiin, lataus tapahtuu maksiminopeudella, jolloin aikaa kuluu 0,6h verkosta ja 1,4h maksimi lataustehoon yltävästä paneelista. Mutta River Pro -mallista joku tubettaja kertoo, että kun sitä käytetään (ulkoisen, kaapelilla liitettävän) lisäakun kanssa, laite purkaa ensin oman akkunsa ja sitten vasta lisäakun, ja lataa käänteisessä järjestyksessä. Jos River Max toimii samalla logiikalla, minun esimerkissäni osa latauksesta tapahtuu 80%:n yläpuolella, jolloin lataus tapahtuu 2,4 kertaa hitaammin kuin 80%:n alapuolella. River Pro ja sitä suuremmat mallit hoitavat esimerkkini mukaisen latauksen yhdellä akulla, jonka varaus voidaan pitää 80%:n alapuolella.

Meille on tärkeä tietää, kuinka nopeasti tyypillinen päivän tarpeemme saadaan ladattua akkuun, koska luontokohteissa ei yleensä ole sähköpaikkoja. Lataus pitää toteuttaa paneelilla ja/tai kantamalla akku esim. parkkipaikan kahvilaan, jossa sen ehkä saa ladattua. Tai jos leirintäalueella ei halua maksaa sähköpaikasta ja virittää maasähköä päälle/pois, niin akun voinee ladata tiskauksen tai suihkun aikana. Tai sitten pitää hankkia varavoimalaite, joka toimii useamman päivän ilman lataamista.

Tämän harjoituksen jälkeen meille parhaalta näyttää Delta Mini. Sen akku (882Wh) riittänee älylaitteille kahdeksi päiväksi ja tukankuivaajalle muutamaksi minuutiksi ja vielä jää 20% reservi. Pienin malli, jota voisin edes ajatella, on River Pro, mutta Delta Minin jatkuva AC-anto on paljon suurempi (1400W) kuin River Pron (600W). Latautuminen on nopeampaa, eikä painokaan ole kohtuuton. Delta 1000 voisi tulla kyseeseen, mutta sitä ei näytä saavan Suomesta. Delta 1300 (tai pelkkä Delta) on vanhempi malli, jossa USB-C:stä saa ulos vain 60W (muissa malleissa 100W), eikä sitä voi ohjata älypuhelimella. Sovelluksella voi esim. rajoittaa latausvirtaa paikassa, jossa on liian herkästi laukeavat johdonsuojakytkimet.

Jos joku tietää yhdenkin syyn, miksi tätä miestä ja Ecoflow Delta Miniä ei pitäisi yhdistää, niin puhukoon nyt, tai muuten vaietkoon iäksi.

Liitetiedostot

ecoflow-vertailu.jpg

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.