Tukijalat autoon

Jani Vuorela 30.04.2023 09:21

Katsellut että monilla on autoissa takana tukijalkoja. Ajatuksena vaikuttaa hyvältä, kuulisin mielelläni käytännön kokemuksia käytöstä ja hyödyistä. Saisi kustannusten puolesta olla manuaaliset. Hydrauliset ja sähkökäyttöiset taitaa olla tonnin parikin.

Harri Halinen 30.04.2023 11:52

Itselläni oli kaksi pientä 1,5 t hydraulista tunkkia + 4x4" "arpakuutio" lisäkorotukseksi vaikka autossa oli myös veivattavat takajalat. Olivat kätevämpiä käyttää kuin veivattavat.

Jani Vuorela 30.04.2023 13:17
Harri Halinen

Itselläni oli kaksi pientä 1,5 t hydraulista tunkkia + 4x4" "arpakuutio" lisäkorotukseksi vaikka autossa oli myös veivattavat takajalat. Olivat kätevämpiä käyttää kuin veivattavat.

Onko tukijaloilla muuta funktiota kuin vakauttaa auto? Esimerkiksi korvaako kiilat?

Harri Halinen 30.04.2023 14:28

En ryhtyisi nostamaan autoa sieltä perältä usein jopa lisäpaloilla jatketun runko-osan kohdista. Eri asia on pienen kallistuman korjaaminen jolloin osa painosta edelleen jousilla ja renkailla.

Jani Vuorela 30.04.2023 14:53
Harri Halinen

En ryhtyisi nostamaan autoa sieltä perältä usein jopa lisäpaloilla jatketun runko-osan kohdista. Eri asia on pienen kallistuman korjaaminen jolloin osa painosta edelleen jousilla ja renkailla.

Aivan, hyvä pointti.

Harri Halinen 30.04.2023 17:07

Eihän itse auto niin helposti kärsi, mutta sen rungon päällä oleva "pärekori".

Petteri Haverinen 30.04.2023 20:18

Varsin hyvät on tukijalat takana. Aiemmin oli moca hubmatic, mut ne on hieman heppoiset, nyt hyvöt alko klickfix-tukijat.

Timo Haapanen 30.04.2023 22:37

Makuasia. Itse myin pois kun ei tullut käytettyä. Myynti varmistui ilmasäkkien asennuksen jälkeen. Säkit tukevat auton, ottavat vastaan 'pintajouston'. @timppa


Meillä ei ole niin tarkkaa, heiluu jos heiluu ja on vinossa jos sattuu olemaan.
muokattu: 30.4.2023 22:40
Aki Leppänen 01.05.2023 21:07

Hei,
Veivattavat tukijalat ei ole nostoa varten vaan tueksi. Itsellä hyvät kokemukset. Toinen kun herää aamutoimille, auto ei keinu ja toinen voi nukkua edelleen hyvin. Vaatii vain hyvän puhdistuksen ajoittain.

Vesa Varis 04.05.2023 20:31

Hydrauliset tukijalat on todella hyvä lisävaruste. Kätevä nopea vaivaton ja helppo. Ikävä puoli on, että ovat arvokkaat.

Jan Makkonen 05.05.2023 13:20

Laitoin tukijalat ja käytännön syistä ne on asennettu taka-akselisto taakse.Jos mahdollista,niin ehkä kannattaisi asentaa mahdollisimman lähelle auton takaosaa ja toimii silloin ehkä paremmin.

Harri Halinen 05.05.2023 14:54

Hydraulisilla on paljon nostovoimaa. Sijoituskohta niille on harkittava tarkkaan jos ei ole rungon valmistajan suositusta.

Seppo Yliniemi 05.05.2023 18:00

Aivan hyvät on nuoremmille,ei meillä tarvita enään.
Ei heilu enään yöllä auto?
Auton jouset nykyään jäykemmät???

Juha-Matti Vanhatalo 06.05.2023 21:34

Pitkä peräylitys lähes vaatii tukijalat. Ei heilu, ei keinu.
Hydrauliset maksanee 8500€ Ja painoa tulee muistaakseni n 50kg.

Reijo Fredriksson 07.05.2023 12:12

Yksi vaihtoehto olisi käyttää tämmöstä 12v saksitunkkia. Kuva napattu jostain netistä.

Harri Halinen 07.05.2023 20:37

Reijon esilletuoma sähkötunkki vaikuttaa hyvältä. Hintakin kohtuullinen/ kpl. Löysin n. 75 €+rahti.
Ei taida kestää jatkuvaa allaoloa likaantumisen vuoksi, mutta irrallaankin käypänen jos 12 voltin virtaa alle 3,5 metrin päässä.

Kari Rautiainen 08.05.2023 20:02

Tosta
https://youtu.be/I9OhAJYknNU

Petteri Haverinen 10.05.2023 11:53
Juha-Matti Vanhatalo

Pitkä peräylitys lähes vaatii tukijalat. Ei heilu, ei keinu.
Hydrauliset maksanee 8500€ Ja painoa tulee muistaakseni n 50kg.

Naapuri pilttuussa (Heviz, Unkari) uudehko integroitu Carthago, jossa hydraaliset, mut keula painuu muutamassa tunnissa alas… ei ole omistaja kovin tyytyväinen, piti meidän ratkaisua parempana ( kiilat edessä ja al-kot takana)

Ville Säynäjäkangas 10.05.2023 22:23

Ei ne mihinkään painu, jos systeemi on kunnossa.
Se kiila-alko systeemi on myös huono rikkinäisenä.

Petteri Haverinen 12.05.2023 11:20
Ville Säynäjäkangas

Ei ne mihinkään painu, jos systeemi on kunnossa.
Se kiila-alko systeemi on myös huono rikkinäisenä.

Kiila-alko systeemin saa helposti korjattua myös reissussa…

Kai Lehto 15.05.2023 16:59

Sama täällä. Kiiloja ei yleensä tule laitettua, varsinkin jos yhden yön stoppi.

Seppo Suomi 21.05.2023 17:48

Jos hommaa veivattavat tukijalat niin ehdottomasti sellaiset jotka sallivat eteen tai taaksepäin lähdon paikalta. Ennemmin tai myöhemmin niin kyllä tapahtuu vaikka veiviä tavallisesti pitäisikin ratin välissä. Kokemusta on molemmista.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.