Toteamus renkaista.

Matti Janhonen 17.11.2017 12:09

En kehu en kiitä, kunhan totean.

Laiton juuri ennen Espanjan reissua eteen uudet Michelinin Agilis Alpinit eli täysveriset kitkat.
Rengaskoko 225/70 R 15 C. Auto täysintegroitu, kokonaismassa matkalla n. 3600 kg

Ajomatkaa kertyi 7260 km ja renkaan kulutuspinnnan kuluminen oli 0,6-07 mm (kuuden eri mittauskohdan keskiarvo ) eli kulutustasoa 0.9-1.0 mm/10 000 km.
Ajotyyli aika reipas, teiden asfaltti meidän asfalttia tasaisempaa ja siten vähemmän renkaita kuluttavaa, mutta erityisesti menomatkalla syyskuussa asfaltti oli vielä aika kuumaa,
Renkaiden hinta oli alle laitettuna 145 euroa/kpl. (Renkaat vaihtoon firma netistä)

Muutaman johtopäätöksen tuosta voi vetää.
Toimittajien puheet siitä, että kitkat kuluu nopammin kun muut renkaat on paskapuhetta
Ei laaturenkailla ajaminen maksa senttiä/km edes sitä mitä ostihinnaltaan halvemmilla mutta huonommin kulutusta kestävillä maksaa.

Vertailua täydentää se, että alta pois otetut oli myös Agilis Alpinit joilla oli ajettu jo 70 000 km, mutta jotka eivät enää täyttänyt minun omaa "rengamääräystä": ulkomaan reisulta palatessa renkaissa pitää olla kulutuspintaa jäljellä vähintään 4 mm.
´

Toivo Koistinen 17.11.2017 13:16

Hyvä kertomus. Itsellä briggestoneista viime vuosikymmeneltä samaa Alenin talvikäytössä puolenkymmentä vuotta henkilöautossa, ja hyvin pärjäsi, mutta sitten kumiseos koveni, ja niistä tuli hiihtoliiton suosittelemat.
Ajelin kahtena kesänä, eikä vieläkään sakoille, vaan hylkäsin ne.
Mietinnässä on höpöautoon kanssa laitanko ympärivuotiseksi kitkat, mutta koska kilometrejä ei oikeen tule, niin kovettuvatko, ja joutuu talvikäytössä hylkäämään, ja mitä sitten.
Kitkat ovat muuten minusta kesäkelillä kesäisiä hiljaisemmat, ja se rengasliikeiden vesiliirto pelottelu aika turhaa. Joka rengas nousee vedenpinnalle, kun kaatosateessa ajelee riittävän kovaa.
Elikkä kuten eräs herra taannoin saneli.
Kun ajelee kitkoilla, pittää tarkkaila peilejä, jos aikoo jarruttaa, ettei nastamiehiä liian lähellä, ajavat pian takakonttiin autonsa.
Mutta kertoilehan lisää, kun ajelet talvikeleillä.
Toivopoika
Toivopoika

Matti Janhonen 17.11.2017 16:02

Toivo minä enn pääse oikein lumelle kun olen vain 3/4 vuodenajan karavaanari. Huhtikuusta alusta marraskuun puoleen väliin ts. viisi kuukautta talvea ja seitsemän kuukautta kesää, niin se on mennyt.
Viime syksynä tosin jouduin ajamaan lumella palatessani Espanjasta Sveitsin kautta kotiin.

Baselissa satoi ensi lumen ja sitä riitti aina kotiin saakka. Pahin lumikeli oli Tanskassa jossa mentiin kun köyhän kylän porsaat peräkkäin, kun lunta oli niin paljon tiellä.
En siinä mitään kummempaa havainnut joskin nopeuskin oli paikallisista hiivistelijöistä johtuen normaalia alempi.

Sakari Lepola 18.11.2017 13:41

Me teimme vuosi sitten n. 10 tkm reissun Espanjaan ja vähän muualle 5000 kg kokonaispainoisella kolmiakselisella autolla jossa oli alla uudet Nokian kitkat. Kulumista en mitannut, silmämäärin edessä olleet erotti takarenkaista mutta määrällisesti kuluminen oli vähäistä. Nämä puheet kitkarenkaiden "sulamisesta" alle ovat todellakin paskapuheita. Jo 25 vuotta olen ajanut (ja vaimo myös) kitkoilla kaikissa autoissamme. Nastarenkaita en kaipaa ja ne pitäisi liikenneturvallisuuden ja kansantalouden nimissä lailla kieltää. Nastarenkaita tarvitsee vain Nokian Renkaat Oyj ja asfalttiteollisuus.

Ari Jokinen 18.11.2017 20:55

Sakarihan sen totuuden sanoi tuossa viimeisellä rivillä:
Rengas (ja vanne) kauppiaat yrittää kaikin keinoin pitää
kaikki Suomen autoilijat kaksissa renkaissa.
Ainahan voi keksiä vaikka vaihtoehtoisia totuuksia.

Jukka Ruotsalainen 19.11.2017 13:51

Kiitos Matille keskustelun avaamisesta,

olen pohtinut kitkarengas asiaa. Tähän saakka jokaiseen autoon olen hommannut talvirenkaat, koska maaliskuun tietämillä olen suunnannut kohti pohjoista, noin Kajaanin korkeudelle. Usein tarina on ollut se, että noin 700 kilometriä Helsingistä Kajaaniin ajetaan kuivalla asfaltilla ja ns viimeinen maili sillä lumisella tiellä. Edellä olevan pohjalta nastarenkata ovat olleet vain tien ja naftan kuluttamista.

Nyt auto vaihtui ja siinä oli valmiina kitkat. Päätin, että nastarenkaita en hommaa juuri edellä mainitun syyn takia. Ajatuksena on taas maaliskuussa tehdä vastaava reissu: olen luottavainen, että kitkarenkailla pärjään huolellisesti ajaen. Toki muutosta on sen verran, että nyt on takatuuppari aikaisemman etuvetoisen sijaan.

Toivo Koistinen 19.11.2017 18:21

Kyllä täällä kitkoilla pärjää, sekä talvella, että kesällä Ajotapahan sen ratkaisee. Voihan ostaa ketjut, jos aivan pääkallokeleile on pakko, Tosin aikanaan ajelin kaikilla keleillä, ja pärjäsin henkilöautolla.
Kitkathan kehityvät, joten nastohen käyttö vähenee, johan on oikeen liikennemerkki nastojen käytön kiellosta, missä käyttänevät sitä
Toivopoika

Timo Haapanen 21.11.2017 10:23

Matti puhuu kitkarengas vastaan kesärengas vaihtohdosta, ei kitkarengas vastaan nastarengas.

Saksalaisillakin näyttää aika paljon olevan kitkoja alla täällä etelässä, uudet rengassäännöt lienee syynä.

Joku rengasmerkki on aina nosteessa, Hankook nousi luottamukseen, samoin Kumho yms.

Itsellä kokeilu menossa, kesällä laitoin alle GT-Radial Maxmiller W2 renkaat.

https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/gt-radial/maxmiler-wt2/225-75-r16-121-120r-664239

Koko 225/75R16 C 121/120R on jo melkoinen jyhky, kantavuusluokka antaa 1450 kg:n painon. Varaa jää 450 kg. jokaiselle pyörälle joten melko kevyellä pääsevät

Alle ne tulivat 100€/kpl ja nyt on ajettu n. 7000 km. Täällä en tarkkoja mittauksia tee, mutta ei ne teelusikan varrella mitattuna ole millään tavalla kuluneet.

Ajettavuudessa ei ole mitään moittimista, pehmeästi ja äänettömästi menevät. Ääni ja sade ovat tasoa B, polttoaineen kulutuksen arvosta en välitä kun en sitä voi koskaan mihinkään verrata.

Tässä vaiheessa oikein hyvät renkaat, eikä tarvitse kestää 70 000km jotta saisi ne edulliseksi.

@timppa


Mauri Tynkkynen 21.11.2017 14:18

No nyt löytyy meikäliiton jäseniä,ole " kitkamiehiä" kesät talvet ja hyvin toimmii, olipa lämpötila mikä tahansa, jäätiköllä pitää vähän varoa. Mauri

Pentti Nieminen 22.11.2017 10:28

Mulla autossa kesällä Bridgestonet ja talvella Nokian kitkat . Renkaanvaihtoruljanssi kaksi kertaa vuodessa . Keväällä tulee ajettua aika pitkään kitkoilla , muuta eroa en oo huomannu kuin että Nokian kitka on hiljaisempi kuin Bridgestonen Kesäkumi . Olenko niitä jotka uskoo noihin Tuulilasin ja Motor lehden testeihin turhaan ? Vaikka lie rengasvalmistajien tilaamia testejä , tiedä häntä .

Toivo Koistinen 22.11.2017 17:37

matkailuautoissa jos talvikeleillä aja vähän on kitkat hieman hankalat. Kertyy vuosia, kuten meilläkin nyt, että samat nastat jo seittemättä talvea lähtee olemaan.
Kulumista ei juuri huoma, kun nastakatona, jossa hankookki näyttää olevan mestari.
Ajattelin kitkoja noin vanhana, niin kovettuvatko pilale talvikäytössä, koska eivät kulu kuitenkaan.
Ainoa oikea taitaa olla ajaa joko ympärivuoden kitkoilla, tai niinkun nyt, että nastoilla niinkauan kun laki sallii, jos vuosimäärä tulee, tai nastat lähtee.
Ottaa nastat, ja ajaa loppuun kesäisinä, tai hylkää kylmästi, ja uusii, koska muuten kesärenkaat ovat siinä hommassa hankalat seassa.
On tämä nyt hankalaa hommaa.
Toivopoika

Timo Haapanen 22.11.2017 20:13

Töissä ollessa ei ollut hankalaa kovettumisen puolesta kun parhaana/pahimpana vuonna ajoin 116 000 km. Joskus ajoin kolmilla renkailla että vähän kestäisi. Kesällä kesä- syksyllä ja keväällä kitka- ja talvella nastarenkailla.

Nastat olivat talvella välttämättömät kun aaamuviiden jälkeen tielle joka aamu lähti.

@timppa

Timo Haapanen 04.12.2017 15:09

No nyt on GT-Radialeilla ajettu 11 000 km. Edessä on pintaa 8 mm. ja takana 9 mm. Useasta kohdasta mitattu. Ajoltaan täysin moitteettomat, äänettömät ja pehmeän mukavat. Arvot: ääni 71, märkäpito B, taloudellisuus C.

Tämä rengas: https://www.rengaskontti.fi/auton-renkaat/6932877106902

Itse ostin ne 1001 renkaasta 90€ /kpl kotiin tuotuna. Alla ne olivat 100 €/kpl.

@timppa



Matti Janhonen 04.12.2017 18:01

Minun omilla rengasmääräyksillä tuo tarkoittaisi sitä, että pari tuollaista 11 000 km reissua lisää ja etuset mäkeen.

Omat "rengasmääräykseni" on sitä, että renkaissa tulee Euroopan reissulta palatessa olla pintaa jäljellä 4 mm.

Timo Haapanen 06.12.2017 16:10

Juupa. Mun on nyt autolla ajettu 38 000 km. Silloin kun ostin sen -15 huhtikuussa oli mittarissa 9000 km. Autossa oli myös nastarenkaat, oletan että ensimmäinen omistaja on ajanut nastoilla peri tuhatta.

Tämän laskelman perusteella on alkuperäisillä misukoilla ajettu n. 25 000 km. Eturenkaissa on pintaa karvan yli 5 mm. Tulevalla kevätreissulla ajan n. 6000 km. ja sen jälkeen ''etuset mäkeen'' kilometreillä 31 000.

@timppa


Muisti pätkii, ostin auton -16 huhtikuussa.
muokattu: 6.12.2017 16:37
Juha Hietavuori 11.12.2017 08:10

Toivo tuolla aiemmin kehoitti ketjuja käyttämään jos oikein huono keli yllättää . Minä kyllä ajelen talvella nasta renkailla niin kaun kun niitä vain myydään ja saa käyttää . Noiden ketjujen väsääminen renkaisiin ei ole mitään vanhojen huonoselkäisten huru ukkojen puuhaa. Onhan niiden kanssa temppuiltu tuolla Norjan liikenteessä aikaisemmin vuosikymmenet , niin että saa olla jo ainakin minun osaltani .Niitä ketjuja piti puoliperässä olla yksi , joka akselille ja vetosille kaksi eli kuusi akseliselle yhteensä seitsemän kpl . Minulla oli aikoinaan sellainen " oma " sääntö että jos ei viidellä pääse eteenpäin , niin käyn nukkumaan ja odottelemaan parempia kelejä . Usein myös auttoi kun odotti yötä ja pakkasen kirimistä , pääsi paljon helpommalla ,,,,

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.