Sähköpatterit

KARVONEN VIRVA 25.04.2007 22:47

Onko joku asentanut normaalit sähköpatterit asuntoautoon 230v varten. Halvempia kuin lattialämmitysmatot ja tehokkaita sekä sisältävät termostaatin. Matalampia pintalämpötiloja tuntuu olevan uudemmissa pattereissa eli ei enään pöly pala ainakaan mainosten mukaan:) Onko tehot 1000-2000w liikaa leirintäalueiden sähköpisteille. Miksikö? Pelkkä Truma ilman EH:ta kaasulla ei piuhan päässä järkevä. Kiitos hyvistä vinkeistä etukäteen

LAHTI ANTTI 25.04.2007 23:02

Mietin tässä miksi erillisiä sähköpattereita, mutta kai niitä autoissa tarvitaan. Tuossa aiemmin oli jo keskustelua sähkön kulutuksesta, jos otat lämmityssähkön tai mittarisähkön niin siitä vain, lämmitä niin paljon kuin tarve on. Kyllä yleensä alueiden jakorasiat sen kestää. Kysymys on vain sen kulutuksen maksamisesta. Monet kun ottavat vain sen valosähkön, 300-400W ja kuitenkin lämmittävät ym. kulutusta siihen mukaan. Tee nyt sitten oman moraalisi mukaan, tai vaihda vaunuun, niin ei tarvitse lisäpattereita.☼ ☼ ☼

NIEMINEN RAIMO 25.04.2007 23:27

Sähköpatruuna on minulla 2 kW yhdistettynä Alden vesikiertojärjestelmään.Uusissa autoissa on 3 kw patruunat. Silloin harvoin kun menen leirintäalueelle otan normaalin sähkön ja se kyllä kestää 2000w aika monessa paikassa on 16 a sulakkeet,esim: Keskinen jossa sähköpaikka maksaa 10 € ja saat käyttää kuinka tarpeelliseksi näet.Mutta itse kysykseesi minulla on kokemusta sähköpattereista ainoastaan veneessä maasähkön varassa.Pari patteria oli yht: 1000 W hyvin pelasi. Tuskin on mitään estettä rakentaa esim:autoon parin kolmen kW järjestelmää.Asennus toki ammattilaisen hommaa,mutta ei paha. http://www.talotarvike.com/kauppa/product_catalog.php?c=93

LAHTI ANTTI 26.04.2007 00:29

Raimo hyvä. Kiersit vastauksessasi taas alkuperäisen kysymyksen. Kyllä alueiden mitotus kestää 2-3 kWh. kulutuksen hyvin vaunu/auto. Kysymyshän on siitä, kuka sen maksaa? Minulla aikoinaan taas veneessä oli oma lämmitin Volvo Thermic, ei ollut maasähköstä riippuvainen. Tarkeni hyvin loka-marraskuulle asti. Mutta alkuperäiseen kysymykseen, kuka maksaa sen ylimääräisen kulutuksen sähkön osalta? Otetaan ns. valosähkö (300-400W) ja käytetään sitten lämmitykseen ym. Kerro mulle se.

SIRKIÄ MATTI 26.04.2007 03:13

Alueen pitäjäkin pystyy estämään, tai ainakin kontrolloimaan kulutusta halutessaan. Silloin ei tarvitse epäillä valosähkön käyttäjää vilpistä.

WILHELMSSON LEIF 26.04.2007 14:55

Mulla on pöydän alla pieni siro patteri 300W jossa elektrooninen termostaatti ei napsu, se on hyvä varsinkin kesällä antaa sopivasti lämpöä pieneen autoon ja pitää kuivana todella hyvä vaikka on pieni. Jos ulkona lämmin niin ei lämmitä joskus aamuyöstä kytkeytyy päälle.

HAAPANEN TIMO S 26.04.2007 18:27

Mulla on justiinsa tuollainen 300W öljypatteri pöydän alla,ruuvattuna vannenauhalla lattiaan.Öljytäytepatteri on täysin turvallinen käyttää.

NIEMINEN RAIMO 26.04.2007 18:54

Kuten sanoin, ainakin omalta kohdaltani maksan sähkönkulutuksen niillä alueilla jossa käyn.En ole koskaan ollut ns valosähkö paikalla Suomessa,tuskin menenkään.Kun nyt esim:Yyterissä talvikaudella sähkön hinta on muistaakseni 7€ vrk se että joku voi kuluttaa vrk aikana 3kW tunti on 72 kW vrk ja toinen 2 kw tunti 48 kw vrk 24 kw on eroa eli tekee tämä isompi kulutus jo yli 7€ vrk jos kw hinta on 10 senttiä. Veneessä tietysti on ollut Wallas joka sekin tarvitsee virtaa käynnistymisvaiheessa aika paljonkin ja jotta sitä virtaa akuissa olisi pitää käyttää Dieseliä joka näin purjehtijalle ei ole mieluista puuhaa,kesäillan idylli siinä rikkoutuu pahanpäiväisesti,siksi koneella on nimi, se on "pelti Genoa" Ja eiköhän me kaikki alueilla kävijät makseta siitä että joku syö kuormasta näillä valosähköalueilla.

HAAPANEN TIMO S 26.04.2007 19:05

Leirintäalueelle saavuttaessa kysytään haluaako sähkön vaiko ei.Jos sähkön ottaa ei siinä mitään rajoituksia ole.Valosähköt koskevat ainoastaan SFC-alueita.Kyllä vähemmällä pääsee kun kiertää kaukaa noi yhdistysten alueet.

KARVONEN VIRVA 26.04.2007 20:00

Ei siinä paljon moraalit auta kun omistaa Trumaticin ilman sähkövastusta. Pelkkä kaasulämmitys ei ole järkevä varsinkin kun paljon ollaan sähkön perässä leirintäalueilla

KARVONEN VIRVA 26.04.2007 20:08

hehehhe..hyvä kommentti..ihmeellistä touhua.Minustakin on alkanut tuntua siltä että tämä karavaanariyhdistys kerää niitä ketkä marisee heti kun joku "varastaa sähköä lämmitykseen". Hyvässä leirintäalueessa on kunnon sähköt ja siitä tietysti olen valmis myös maksamaan. Tosin ei tuo yksi patterikulutus paljon maksa. Siksi aloitin tämän keskustelun..niillekin tiedoksi jotka ei tiedä että uusissa autoissa ei kaikissa ole Aldea tai Trumaa sähkövastuksella vaan toimii vain kaasulla.

KARVONEN VIRVA 26.04.2007 20:13

ja muutenkin tämä yhdistys pitää sisällään kivoja ja huolettomia tyyppejä mutta tosiaankin myös vastakohtia. äh..antaa olla, ostan patterin ja sitä en teille kerro:)

MERIKALLIO VELI-PEKKA 26.04.2007 21:28

Timo S., olen kanssasi täysin samaa mieltä! Yritin tätä ajatusta tarjoilla jo tuolla "valosähkö"-keskustelussa, mutta sain vastaani nämä vakioviisastelijat, jotka tietävät kaikesta kaiken. Itse olen varustanut autoni kaikilla mahdollisilla lämmönlähteillä (webasto, truma, sähköpatteri), jotenka ei ole pelkoa, että syysviimassa kusi kaarelle jäätyisi! VP.

SUOKKO OIVA J M 26.04.2007 21:41

Koettakaa nyt nyt ymmärtää, että on vanhoja ns. omia alueita, joissa sähköverkko ei kestä suurta rasitusta ja pääsulakekin on nykypäivän käyttöä ajatellen liian pieni. On muistettava myös, että moni alue on rakennettu alunperin pääasiassa oman yhdistyksen jäsenten käyttöön ja harrastuksen kasvaessa monilta alueilta on jäänyt alueen kehittäminen tekemättä tai ei ole haluttukaan tehdä siitä liiketoiminnallista aluetta.

RAUTELIN ARTO 26.04.2007 22:02

Mitähän mahtaa määräykset sanoa - tavallisen - 230v lämmittimen asentamisesta. Sisälämmitin yleensä pitää olla siihen tarkoitukseen nimenomaan hyväksytty. Tietääkö joku koskeeko tämä myös asuntoautoa? Ainakin tavallinen lämmitin joutuu autossa tärinälle alttiiksi enemmän kun asunnoissa.

PELLIKKA ERKKI 26.04.2007 22:13

Se sähköllä toimiva lattialämmitys ei juurikaan lämmitä autoa,se on lähinnä sitä varten että on mukavampi käppäillä lämpimällä lattialla.Laita vain pattereita turvallisiin paikkoihin autossa.Tehokkaammat patterit auton kylmimpään osaan.Yöllä on taloudellista kytkeä vain makuutilan patteri päälle.Joku pattereista olisi hyvä olla puhaltimella varustettu semmonen jossa puhaltimen saa halutessa pois.Kulutuslaitteita ei voi pitää yhtä aikaa kuin noin 3500W jos sulake tolpassa on 16A .Ja se valosähkö,josta jaarittelu taas alkoi on vain noin 300-500W. Lämmintä lystin pittoo toivottaapi hän...

HYTTILÄ ESKO O 27.04.2007 08:12

Palovakuutus ei korvaa mikäli ei ole käytetty ko. käyttöön tarkoitettua laitetta. Sama homma sisätilanlämmittimissä ! Muuten miksi ei osta asuntoautoa mikä on lämmin ilman lisäpattereita. Kun meittin lehress testataan a-autoja niissä on usein maininta paleleeko. Parastesti olikai yxkerta kun oli yli 30pitkästi pakkasta testin aikana. En muista merkkiä enkä mallia. Sama homma koskee vaunuja,itse en ole koskaan palellut kulkimissani.

JAAKKOLA-ANDERSSON ARI 27.04.2007 08:17

Joo, minäkin olen sitä mieltä että kaikki sähköpatruunat on välittömästi poistettava Suomen maassa kulkevista as.autoista ja -vaunuista.

Kerta oikein määräykset kieltävät....

VARTIAINEN JOUKO G 27.04.2007 10:33

Nämä valosähköllä lämmittäjät Antti kuuluvat tähän paskahuusin takana niskalaukauksella lopetettavien rosvoajien kastiin. Ei vain toteudu käytännössä. Ja loppujen lopuksi viulut maksaa rosvojenkin puolesta ne jotka muutenkin vastaavat rehellisesti omista kuluistaan - KJON

VARTIAINEN JOUKO G 27.04.2007 10:35

Tana..kele mihin tuo vastaus taas meni - alkuunkaan siihen väliin johon sen tarkoitin :(

ÄIMÄNEN AIMO 27.04.2007 12:56

Ottamatta sen enempää kantaa asuntoauton sähkölämmitys tarpeeseen, niin faktaa on, että sähköpatruunoita on käytetty pitkät tovit. Mielestäni, jos kirjoittaa, että määräykset kieltävät sähkölämmittimien käytön, niin pitää ilmoittaa sitten, mikä määräys, asetus, direktiivi tai standardi ne kieltää?

HAAPANEN TIMO S 27.04.2007 16:09

Tässä keskustelussa ei ole yhtään ainutta valosähkölämmittäjää,tässä puhutaan erilaisista pattereista ja lämmittimistä.

PALIN MATTI 27.04.2007 16:46

No se meni kuule Big-G Lahti Antin eilen klo 00:29 kirjoittammaan viestiin. Tästä kuvaruutulta ku viivottimen avulla kattoo, ni näkkee sen vastausketjun porrastuksen ihan selevästi...:-)

LAHTI ANTTI 27.04.2007 17:58

Kyllä se tuli selkeästi paikalleen Big-G:n viesti. Tarkistin sen myös viivottimen ja harpin avulla. Niin sinne taaksehan ne kuuluisivat, mutta käytännössä vaan vähän hankala toteuttaa.

BÄRS RAINER 27.04.2007 19:00

...kysymällä muualta kuin täältä. Viiheteellinenhän tämäkin keskustelu on (ollut), mutta vastaus on kait vielä epäselvä=

Minulla on kolme ehdotusta, käytettäväksi järjestyksessä:

1) Kysy katsastuskonttorin pojilta. He tietävät ihme asioita. 2) Kysy TUKESista (tai mikä lienee entinen sähköturvallisuuskeskus) 3) Unohda koko juttu ja käytä autokäyttöön tarkoitettuja romppeita.

PALIN MATTI 27.04.2007 19:31

Mitä? Pittääkö mun ruuvata mun piirongin Alde 3000-pannun integroidut sähkövastuselementit (3 kW) siitä irti? Saako siihen tilale Aldelta jokku sokiat levyt, että veet pyssyy kuiteski sisälä? :-)

KARVONEN VIRVA 27.04.2007 20:14

Eikö tuo alueiden sähköjen vanhoillisuus ole paikkojen vanhoillisuutta eli eikö heidän pitäisi sähköilleen tehdä jotain. Mielestäni se paikka joka ei halua olla ajantasalla esim. sähköjentarjonnan suhteen osoittaa paikanpitäjien välinpitämättömyyttä karavaanareita kohtaan..oli sitten jäsen tai ei

KARVONEN VIRVA 27.04.2007 20:22

Niin..alkuperäinen kysymykseni aiheutti ihmeellisen ajatusten vaihdon...joktut ovat heti huolissaan että lämmitän valosähköllä..ehkä ne muutenkin niuhottajat jotka eivät enään tiedä mistä niuhottavat...en ole käyttänyt valosähköä lämmittämiseen enkä käytä jos se on kiellettyä. Vaikka en ymmärrä ketä persaukisia varten koko valosähkö on keksitty. Mutta kiitoksia kaikille jotka ottivat fiksusti kantaa opastus ja vinkki mielessä...ja muille ..menkää bingoon huuteleen tai Kelaan hakemaan avustuksia

PALIN MATTI 27.04.2007 20:53

Virvan kannattaisi edes hieman tutustua karavaanareiden historiaan ennen kovin jyrkkiä kannanottoja ja kaasullalämmittäjien persaukisuudesta kommentointia! Alunperin on vaunuja lämmitetty ainoastaan kaasulla. Vanhimmat jäsenalueet ovat rakentaneet sähköverkostonsa jo vuosikymmeniä sitten ja tarkoituksena on ollut lähinnä lataussähkön toimittaminen leiriytyville vaunukunnille. Nämä sähköpatruunat ovat ovat tulleet myöhemmin mukaan kuvioihin omalta osaltaan helpottamaan karavaanielämää. Karavaanari on siis aikojen alussa ollut sellainen nero, että se on kuljettanut tarvittavan energian mukanaan nesteytetyn kaasun tai akkuun ladatun sähkön muodossa. Vasta myöhemmin on urbaaneiden ja mahdollisesti uusavuttomien keskuudessa levinnyt mieltymys tuon sähkön käytön helppouteen ja yksinkertaisuuteen.

Pitää Virvan sisäistää myös tuollaisen sähköjärjestelmän kustannusrakenne. Aika jyrkästi nousevat liittymis- ja kausimaksut sulakekoon mukaan. Samoin päätaulun ja kenttäkaapeloinnin uusiminen maksaa. Ajat ovat siis muuttuneet, joten nykyisin rakennettavat sähköverkostot tehdään jo tukevammin, mutta ei niissäkään voi silti joka ulosottoa kuormittaa yhtäaikaisesti sen suurimmalla rakenteellisella teholla.

Toisaalta persaukinen karavaanarihan sitä minäkin olen, koska kaasulla lämmittelen piironkiani. Kaasulla lämmittäminen on edullisempaa silloin, kun alueen sähköveloitushinta on enemmän kuin 0,16E per kWh. Alueet pyrkivätkin juuri sähkön hinnoittelulla ohjaamaan lämmityskäyttöä enemmän kaasun puolelle, mikä ihan järkevää onkin. Kaikki vaan eivät tahdo sitä oikein ymmärtää...

Vielä lopuksi ja kaiken selvennykseksi vastaus siihen mitä et ymmärrä, eli; "Vaikka en ymmärrä ketä persaukisia varten koko valosähkö on keksitty". No se on keksitty juuri niitä oikeita karavaanareita varten, jotka ymmärtävät harrastuksen syvimmän olemuksen ja asian ytimen!

WILHELMSSON LEIF 27.04.2007 20:54

yleensä leirialuella kysytää otatko sähkön ei kysytä mitä sillä teen talvella kalliinpaa ja kesällä halvempi mutta aina tarpeeks kalliilla hinnalla myyvät sähkö paikan. Valosähköstä en millään aluella jossa olen käynnyt ole ollut puhetta muuta kun treffeillä silloin ollaan monta yhden johdon päässä.

LAHTI ANTTI 27.04.2007 21:18

Taidatko sen Matti selvemmin sanoa. Siinä on kiteytetty juuri se ajatus, varsinkin näin "persaukisen" karavaanarin näkökulmasta. Enkä vielä ole harrastuksessa ollut mukana kuin 32 vuotta. Mutta nämä uudethan tietävät kaiken!!!

Tuus Veli Andrei.

KARVONEN VIRVA 27.04.2007 21:54

No tämä on taas tätä vanhojen eläkeläisten "digiaikaanko muka" keskustelua..lämmitämme toki kaasulla mutta kun tietää ulkomailla kaasupaikkojen harvalukuisuuden niin ei siinä paljon "periaatteet "paina...mutta ajattelin juuri että hemmettiäkö tässä teidän 32 vuotta karavaanaritouhujen kanssa keskustelen. Tehän tiedätte vanhoina ihmisinä kaikkein vähiten nykyajan lapsiperheen tarpeista. Nyt loppu tämä jankuttaminen..unohtakaa mitä kysyin ja pitäkää periaatteenne. Voe helevetti

KARVONEN VIRVA 27.04.2007 22:11

Kuuluu näiden partojen periaatteisiin:) älä lämmitä sähköllä vaan vaikeasti saatavalla kaasulla kun matkustat paljon

SUOKKO OIVA J M 27.04.2007 22:12

taitaapi olla parasta että käytät ns. kaupallisia yrittäjävetoisia alueita niin voit käyttää sähköä mielesi mukaan. Noilla alueilla riittävät "piuhat" kun ovat mitoitettu suureen kuormitukseen heti alun alkaen.

LAHTI ANTTI 27.04.2007 22:32

Kuulehan Virva tytteli, et sinä ole ainoa joka on ulkomailla käynyt ja pienten lasten kanssa vielä. Meillä oli aikoinaan kolme lasta mukana kun siellä matkailimme. Ja tänä päivänä on kaasun saanti lisääntynyt niistä ajoista rutkasti. Ja ei siellä etelässä tarvinnut lämmittää vaunua, lämpöä oli muutenkin riittävästi. Jääkaappi ja hella olivat ne mihin kaasua tarvittiin. Ja uskallan väittää, että me vanhemmat ihmiset kyllä tiedämme lapsiperheiden tarpeista. Olemmehan sinunlaiset kasvattaneet, vaikka ei se siltä aina tunnu. Ainakaan sinun vastauksistasi päätellen. Huomaa tosiaan, ettei periaatteet sinua paljon paina.

PIIRONEN KARI 27.04.2007 22:37

Virva on ehkä maistanut vähän Vappu-Larsenia etukäteen salaa isännältä? Ehkäpä perästä kuuluu!

LAHTI ANTTI 27.04.2007 22:47

Saas nähdä!!!!!!!!!

MERIKALLIO VELI-PEKKA 27.04.2007 22:50

Hyvä Virva, taidat olla koko porukan ainut jätkä, joka uskaltaa sanoa asiat niinku ne on. Tuo Palinin vuodatus taisi olla naiveinta mitä tällä palstalla on pitkään aikaan kirjoiteltu. Samoin herra Lahdelle voisin antaa pienen vinkin, ettei ole ihan terveellistä olla kaikkien asioiden perimmäinen asiantuntija jatkuvasti, rooli käy ajanmittaan ylivoimaisen raskaaksi noilla aamuilla. Ymmärrän hyvin Virvan ajatuksen kaikenmaailman perseaukisten ruikutuksista, ei me normaalikaravaanarit lähdetä reissuun säästämään kaikesta mahdollisesta nykyaikana, tärkeämpää on että homma pelaa, vaikka se maksaisi muutaman euron enemmän! VP.

PALIN MATTI 27.04.2007 23:01

Enpä olis uskonu, että sieki V-P tuohon ruikuttajien sakkiin ittes luet!

Mutta joka tappauksesa; emmäkös met ole kaikki naivia ihimisiä?

LAHTI ANTTI 27.04.2007 23:17

Kuulehan herra VP. En ole koskaan väittänyt olevani kaikkien asioiden asiantuntija, mutta uskallan sen sanoa, että monesta asiasta tiedän enemmän kuin vasta aloittaneet. Myöskään näillä aamuilla ei käy mitenkään raskaaksi tämä tietouden jakaminen. Mutta näistä käydyistä keskusteluista on selvästi käynyt ilmi, että nykyinen nuoripolvi haluaa pihistellä joka asiassa säästääkseen sen muutaman euron. Saadakseen homman pelaamaan teidän ehdoilla. Siinä mielessä on kiva olla, kun ei ole yhtään velkaa, eläke, aika mukava juoksee joka kuukausi, eikä tarvitse joka € perässä juosta. Olemme aikoinaan tehneet teille ruikuttajat paremman maailman, kuin missä me olimme. Mutta kirjoituksesi osoittaa oman käsityksesi asiasta. Jätän sen omaan arvoonsa.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 27.04.2007 23:23

Mitä helevetin ruikuttamista se on, jos on valmis maksamaan hyvistä palveluista hyvän hinnan. En taida asiaa tämän rautalangemmin vääntää! VP.

TIKKANEN MIRJA 27.04.2007 23:32

Tämä koko valosähkötappelu lähti vissiin siitä minun kahvinkeitto asiasta. No, lähtekööt. Tämä olikin ihan uutta että tervehtimisjuttujen lisäksi saatiin yksi tappelun aihe valosähköistä =)

Mutta ei tartte kenenkään pelätä että tulen valosähköalueelle keitteleen sähkökahvia. Voin keittää nokipannukahvit ja tarjota vaikka Larsenitkin jos sattuu olemaan mukana. Ja mitä tuohon tietouteen tulee niin kuunnellaan toisiamme. Kyllä meiltä nuoremmiltakin voi jotain oppia. Minulla ei iäkkämpää väkeä vastaan ole mitään mutta ei sitä nyt ketään tartte jalustallekaan nostaa...Ei nuorta eikä vanhaa. Toki kunnioitan vanhempien mielipiteitä mutta täytyy sitä kunnioittaa kaikkia iästä riippumatta.

Äläkää jaksako tapella, meillä meni vappureissu vituralleen niin ois ihan mukava lukea positiivisia juttuja näin vapun kynnyksellä =) Hankitaan kaikki vappunenä niin ei tarvi niin jännittää =)

LAHTI ANTTI 27.04.2007 23:55

Emmehän Mirja hyvä tässä nyt mistään tappele. Mielipiteitä vaan vaihdamme, asioista kuten pitääkin. Nuoruus ja korskeus vastaan vanhuus ja viisaus. Otampa vastaan mielihyvin tuon tarjouksesi nokipannukahvista/Larsen, jollei Le Sanglieria ole. Sitä kunnon villisikakonjamiinia. Ketään täällä ei tosiaan jalustalle nosteta, mutta silloin jos oikein nenälle hypitään, niin vastaan samalla mitalla. Miksi teillä nyt vappureissu meni vituralleen? Toivottavasti ei mitään suuria murheita. Toivon sinulle ja perheellesi oikein mukavaa Valboria.

PALIN MATTI 28.04.2007 08:04

Näinhän se kuule veli-Andrei menee. Nautittaan me joka tappauksesa tästä Vapusta, vaikkakin koleasta, täysin siemauksin. En aio mihinkään kotoa rientää, koska jälkikasvua jälkikasvuineen tulee vierailulle. Mie annan sen Larseenin muhia vielä ainaki johannekseen asti.

Mikähän siinä on, että tuo nuoren ja kiihkeän Virva-rouvan aiemman kirjoituksen sisältämä lause - "Vaikka en ymmärrä ketä persaukisia varten koko valosähkö on keksitty" - tuo niin elävästi mieleen sen yhden tällä saitilla käväisijän, joka yön pimeinä tunteina oli saanut aikaiseksi yhtä vähän itseään köyhempiä karavaanareita arvostavan kommentin matkailuauton käytöstä työmatkoihin arkipäivisin. Sellaista köyhäilyä hän ei voinut sietää. Persaukisia ovat ne, joilla ei ole varaa ostaa perheeseen lisäksi yhtä tai kahta henkilöautoa. Varmasti he majoittuivatkin ainoastaan valosähköä tarjoaville SFC-alueille. Piereskelevätkin, ehkä.

Kaikesta huolimatta: Hauskaa Vappuviikonloppua vaan kaikille.

TIKKANEN MIRJA 28.04.2007 08:18

Huomenta! Ei meillä Antti vakavampaa, tytöntyllerö oli kovassa kuumeessa vielä toissa yönä ja autossa ei ole kesärenkaita vielä. Ei viitsitä ajaa yli 1000 kilsaa hyvillä nastarenkailla. Mutta onneksi tuli näin kylmät kelit niin ei ota niin älyttömästi kupoliin. Ja kohtahan se on jo helatorstai, joten pitää tehdä poppatansseja että Mikkelin lähistölle tulis kunnon kevätkelit viimestään silloin. =)

Kauhiasti tekisi mieli lähteä liikenteeseen mutta vanhassa kesärenkaassa semmonen patti että se jos räjähtää kesken ajon niin huonosti voi käydä. Tässä nyt nähtiin että jos tilaa netistä niin tilaa sitte tosi hyvissä ajoin.

Hyvää vappua myös teidän perheelle ja kaikille muillekin!

KEMPPAINEN HENRY E U 28.04.2007 09:01

Tällä suunnalla on lehti hiirenkorvalla, siis mikkelin yläpuolellakin. Eilen ja toissapäivänä 18 astetta lämmintä. Nyt aamulämpö 7 astetta, ja aurinkoa pilvettömältä taivaalta. Se kevätkeli ny. Miten lie huomenna?

RAUTIAINEN KARI 28.04.2007 09:23

Rikkaat porskuttaa. On se hienoa että muistutat muita köyhyydestään. Taisi olla naivinta tällä palstalla pitkään aikaan.

RAUTIAINEN KARI 28.04.2007 09:40

"Mutta kiitoksia kaikille jotka ottivat fiksusti kantaa opastus ja vinkki mielessä...ja muille ..menkää bingoon huuteleen tai Kelaan hakemaan avustuksia"

Toi oli märkäkorvan käsitys fiksusta ?

Missä sitä kelaa tässä tarvitaan. Tai siis on kyllä niin naivia juttuja että ton jälkeen tarvitsee Jorma Huuhtasta.

TIKKANEN MIRJA 28.04.2007 09:43

Joo, kyllähän minä tiiän että siellä ollaan jo pitkällä kevään suhteen. Mutta on se sitten ihana lähteä parin vkon päästä kun siellä jo varmasti vihertää kunnolla. =) Olen kyllä kade noista lämpötiloista. Hyvää vappua teillekin =)

KEMPPAINEN HENRY E U 28.04.2007 09:46

Tätä ketjua lukiessa hiukan hymyilyttää. Itse uskon, että Virva sinulla, mahtoi olla aivan vilpitön kysymys ja avunpyyntö. Että kui? Mutta tämä on taas tapansa mukaan kääntynyt sukupolvien ja sukupuolten väliseksi "veuhtoomiseksi". Veuhtoominen on savvoo ja kyllä se aikahyvin aukee myös muillekin suomalaisille.

Että päästäsiin vielä kauemmas asiasta: Kysymys: Mitä on visio savoksi? Se on heirrain huave. Minnuu aenahi naaarattaa aeven helevisti, ku joku tulloo miulle visioimmaan. Sattunneesta syystä.

Virvalle vastaus: Vain ja ainoastaan ajoneuvokäyttöön tarkoitut lämmittimet sallittuja. Muut härvelit minimissäänkin vähentävät vakuutuskorvausta, yleensä epäävät sen täysin. Katso oman yhtiön ehdoista.

PALIN MATTI 28.04.2007 10:33

Olen harkiten ja antaumuksella käynyt läpi tämän ketjun viestit ja todennut seuraavaa:

Ketjun aloittajana Virva esitti kysymyksen: "Onko joku asentanut normaalit sähköpatterit asuntoautoon 230v varten?" Jo neljännessä alkuperäiseen kysymykseen annetussa kommentissa Antti esitti: "Kiersit vastauksessasi taas alkuperäisen kysymyksen. Kyllä alueiden mitotus kestää 2-3 kWh. kulutuksen hyvin vaunu/auto. Kysymyshän on siitä, kuka sen maksaa?"

Tässä vaiheessa lähti siis mopo lapasesta ja vallan keskustelussa otti "miellyttävämpi" teema, eli sähköä alueilla käyttävän karavaanarin rehellisyys!

Toisaalta Virvan ärtymyksen kyllä edellisen perusteella ymmärtääkin. Mielestäni hänen omaa varallisuuttaan korostava ja vanhemmat kokeneemmat karavaanarit persaukisiksi julistava lausumansa oli kaikessa mahtipontisuudessaan ala-arvoinen. Ei silti missään mielessä naiivi!

Omalta kohdaltani vastaukseni alkuperäiseen kysymykseen on: En ole asentanut sähköpattereita. Autoni tehdasasenteinen vesikeskuslämmitys riittää ja toimii kaasulla edullisemmin kuin alueiden sähköllä. Kotipihallani lämmitän autoni tarpeen niin vaatiessa tietysti sähköllä, sillä 0,08€ kWh hinnalla se tulee edullisemmaksi.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.