- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Tarvikkeet »
- Sähköpyörätuki
Sähköpyörätuki
Sähköpyörätuki tulee se on hyvä asia karavaanareillekin,toivottavasti sen saa halvemmastakin pyörästä.
Verkkokaupassa on esimerkiksi paksurengas mallinen taitettava 699,90€ siinä olisi jo pyörää vaikka minkälaiseen maastoon.
Pitäis heti käydä kauppaan, ja vaihta tuo päällikön resentti sähköseen. On hyvin pidetty, vähän ajetttu ( 10 km ), ja sisälä säilytetty.
Vai ostasikko joku suoraan
Niin paras olis heti, koska pelkäämpä kauppiaidenkin ajattelevan samoin.
TP
Eikö muuten keksitä rahanjakoautomaatteja?
Ehdotan seuraavaksi sähkölämmitystukea, ja vanhojen puisten lyhtypylväiden tukea.
Höyrypäät vauhdissa.
Pyörien hinnat nousevat lähes 400.
@timppa
Eipä taida tuo Verkkokaupan fillari kelvata tukipyöräksi :(
Tukivehje kun ei saisi toimia pelkällä sähköllä lainkaan
Näitä tukimuotoja ei tulisi enää lisätä. On ihan pöllöä politiikkaa jos valtion pitää verovaroin ostaa kehitystä huonolla vaihtosuhteella.
Eräänlainen tulimylly tuki tuokin, ja jatkuvan kasvun kuolinkouristelun pieni tekohengitys.
Jos nyt sittten mitään hyvää ajattelee, niin ehkä se saa meitä vanhempia hieman ajelemaan enemmän.
Pyöräily yleensä on niitä hyviä liikunta muotoja kävelyn jälkeen. Siinä tärkeät lihakset saavat töitä, ja tasapaino aistille hyvää treeniä.
Tuli taas juttua naapurin kanssa, kun hänkin on ajellut koneita ikänsä. Ennen sitä hypittiin äeskoneen päällä miten sattu, ja kipastiin teloja pitkin kun oravat.
Nyt pittää aina käsi olla kiini jossain tukena, mielummin molemmat, kun könyää jonkun kapineen päällä.
Tasapaino harjottelu olisi hyvin tärkeää.
Sähkö avustus tappaa vastatuulen, ja usein se tuuli monelle on vähän kynnystä lähteä polkemis reissulle.
Mukava päivä sievällä ilimalla ajella kauppareissu tuonne kirkonkylään.
Mutta jos tulimylly tuki mutettaisi sähköpyörä tueksi, niin mikäpä sitten, vaikka pieni on isojen tukien seassa.
TP
Tavallaan hyvä tuki jos iäkkäämät pystyisivät kulkemaan pidempään pyörällä. Ja onhan mahdollista että kynnys aloittaa pyöräily madaltuu ja tulee uusia ihmisiä liikunnan piiriin.
Toisaalta taas sähköpyörät ovat hieman varakkaaman ryhmän harrastus ja taitaa loppujen lopuksi käydä niin että tuki ohjautuu tälle ryhmälle, jolla on muutenkin varaa ostaa sähköpyörä. Ja tuon tuen saanti vuosittain edistää tämän ryhmän mahdollisuutta vaihtaa pyörä useammin.
Päättäjät ajattelevat tätä tukea helsinki keskeisesti koska täällä ollaan rakentamassa kaupunkia autottomaksi ja tälläkin konstilla mukamas alennetaan päästöjä kun on autoilulle vaihtoehtoja.
En ymmärrä tätä nykyajattelua missä ajatellaan pienikeskeiseti eikä osata enää nähdä suurempia kokonaisuuksia.
Nytkin aloitetaan mäkelänkadun remontointia pyöräily kaistoille ja samalla vähennetään autokaistoja kuitenkin katu on yksi pääkatu lentoasemalle ei sinne fillareilla mennä.
Sähköavusteisen pyörän ostotuki tosi hyvä ajatus, tuo könttisumma-avustus on huono, ehdottomasti parempi olisi ruotsin malli, siellä avustus on 25% ostohinnasta.
Tuo könttisumma aktivoi ihmisiä ostamaan halpoja rimpuloita joilla ei sitten luppupeleissä ole mitään todellista käyttöä, ajamiset jää postilaatikolle ja takaisin matkoihin.
Ministeriön tarkoituksenahan on että sähköavusteisen pyörän käytöllä korvataan autolla tehtäviä matkoja,
esim. työ ja kauppamatkoja.
Päivähoitopaikan ohi kulkiessa näkee kuinka äidit kuskaavat lapsia tarakalla ja perässä vedettävillä kärryillä
hoitopaikalle ja takaisin, noissa käytöissä sähköavustus olisi ehdottomasti paikallaaan.
Kunnollisella sähkäavusteisella 10-20km työ- ja kauppamatkat polkasee mennen tullen, kunto sekä mieli pysyy
kunnossa ja maailma pelastuu.
Könttäsumma on siinä hyvä, että se on tasapuolinen avustus. Joham berneri väläytti autoile verohelpotusta, joka olisi mennyt kalliisiin autoihin.
Ei pihtiputaan mummola ole vara ostaa parin kolmen tonnin pyörää, vaikka 500-750 saisi helpotusta.
Tonnin hyvästä pyörästä hän saisi vain 250 ööriä apua tuon 25 % laskun mukaan.
Nyt hän saa neljäsataa, eli lähes puolet
Tuon avun asia on kaupunki likenteeseen hyvä asia, tosin nuoret jo nyt ajattelevat jo niin, ja jättävät autohaaveet, vaihtavat sen joukkoliikenteeseen, ja pyörään.
TP
Joopa joo, ettei vaan kävisi pihtiputaan mummolle että joutuu ostamaan kaksi fillaria,
Se on tuo tasapuolinen kompensointi noissa arvonlisäverollisissa tuotteissa on metka homma,
siispä ehdotankin ministeriölle että sähköavusteiset pyörät myytäis ilman alvia,
ja köntti kompensaatio unohdettais.
Edullisin sähköavusteinen polkupyörä löytynee Euroopan reissulta.
Harmittaa vieläkin kun jokunen vuosi sitten saksalaispariskunta kaupitteli Torre la Salissa kahta laadukasta s-pyörää 500€:lla, vaan kun eivät mahtuneet kyytiin ja omatkin normaalipyörät olivat sen verran laadukkaita, ettei niitä viitsinyt aivan tunkiolle heittää.
Olisiko otettava ensi kevään reissulle sellainen riski, että lähtisi tyhjällä pyörätelineellä liikenteeseen.
Ei Suomesta mitään pyöräilymaata tule avustuksinkaan.
Avustusta voi nimittää isoissa taajamissa asuvien keski-ikäisten polkupyörän hankinta-avustukseksi.
Herra sää ja sen aiheuttama kylmä, liukas, sohjo, lumi ja jää on liian kauan vuodesta este pyöräilylle aivan rannikkoseutua lukuun ottamatta, ja eipä tuo pyöräilysää ole tänä talvena ollut kovin hääviä sielläkään.
Mutta muoti-ilmiönä pyöräily voi kohota joksikin aikaa korkeuksiin taantuakseen sitten.
Moottoripyöräilylle kävi näin.
Parhaimmillaan uusi pyöriä rekisteröitiin lähes 12 000 kpl vuodessa ja nyt ollaan jo 3000 tasolla.
Tuosta sähköpyörästä tulee vielä todellinen liikenneturvallisuusongelma. Sen helposti antama 25 km/h on hirvittävä vauhti monessa kohdassa hyvälläkin kelillä. Tavallisella pyörällä kuskin fyysinen kunto rajoittaa nopeutta, mutta sähköpyörällä ei.
Olen katsellut muutaman naisenkin ajavan tuollaisella laatikkopyörällä siten, että liuta lapsia istuu siinä etulaatikossa. Hurjaa touhua. Tulee vielä ruumiita.
Kaikessa liikenteessä olevassa voi tulla ruumiita. Järjen käyttö on sallittua myös sähköpyöräilyssä, kuten mopoautoilussakin.
Liikenne kulttuuri on se joka auttaa, tai tuhoaa. Mitenköhän Tokiossa tulee ruumiita liikenteessä päivittäin.
TP
Ympyrä sulkeutuu. Polkupyörän ajokorttia pukkaa!
Saksassa sähköpyörille asetettiin jo 25 km/h nopeusrajoitus.
Sähköpyörä avustaa 25 kilometrin nopeuteen, ja sen jälkeen nopeuden lisääminen on polkijan pohkeesta kiinni.
En usko ajokortin tarpeellisuuteen, koska se romahduttaa niiden kysynnän. Kyllä Suomessa vielä polkupyörää mahtuu teille, eikä kaupungissa ajokortti vähennä pyöräilijöitä, koska paremminkin sinne on pyrkimys lisää saada niitä, ja autoliikenettä vähenettyä.
Olen usein ajellu kesällä jopa parin kymmenen kilometrin lenkin, etten ole yhtään autoa, enkä yhtään muutakaan liikkujaa matkalla nähnyt tiellä näillämain
Nythän uusi tielikennelaki poistaa mopoautot, kun annetaan säädös, että henkilöauton voi muuttaa mopoautoksi tietyin ehdoin, jolloin se turvalaitteet ovat käytössä.
Näyttäisi uusi laki olevan muutamassa kohdassa hyvälläkin asialla.
Toisaalta onkohan meillä Suomalaisila jotenkin oppimisen paikka, kun näyttäisi olevan, että jos toinen ihminen on liikkeellä yhtä aikaa samalla tie osuudella, niin melkeimpä on se kunnian loukkaus.
Voisiko ajatella niin, että jos toinen töppää liikentessä, ei alettaisi haulin viskojaa kopeloimaan istumen alta, vaan autettaisi töppääjää omalla toiminnalla, että ei vahinkoa tulisi.
Ikänkuin oltaisi yhteis pelillä noilla teillä liikkkeellä.
TP
Katselin pyrkijä sähköpyörää joka on suomalainen hinta 1690€ olisi varmaan hyvä.
Sitten sähköscootteri 1890€ siihen ei kuitenkaan saa sitä avustusta se taas on vanhemmalle väelle tarkoitettu, sitten seuraava 1990€ joita näkee täällä liikkuvan lumisohjossakin jopa ajotiellä huonolla lumikelillä, kyllä noihinkin pitäisi ulottaa avustus mutta ilmeiseti eläkeläiset on varakkaita.
Onkohan Pyrkijässä yhtä paljon suomalaisuutta kun Solifer mopossa. Eli vanha suomalainen hyvä merkki ja tehty jossain kaukana.
Ei tule minkäänlaista subventiota s-pyöriin, Bernerin omaa sooloilua (taas), muut hallituskumppanit eivät olleet kuulleetkaan asiasta ja tyrmäsivät sen suoralta kädeltä, jotta se siitäkin.
Varsinainen markkinahäirikkö tämä rouva, intoa näemmä enemmän kuin älliä.
Kyllä minä nyte olen nin mieleni pahoitanut. Minä niin haaveilin sähköpyörästä.
Päälliköllekki melekeen asiasta puhuin, että nyt vaihama, mutta ei.
Taas hallitus petti mejät, ja pihtiputaan mummon. Ei mummo pääse kauppaan sähköllä.
TP
Kyllä muuten Bernerikin taitaa käydä näillä sivuilla, kun keskiviikkona kirjoitin, että säköpyörätuki pitäisi olla prosenttimääräistä, niin nyt tämän päivän hesarin mukaan berneri alkaa ajamaan asiaaa juuri tuon minun ehdotuksen mukaisesti.
Lukekaa tämän päivän hesarista (sivu 10A) sähköpyöräjuttu, on täyttä asiaa.
Kyllä minusta pyörän ostaminen on jokaisen oma eikä veronmaksajien tukema asia.
Niinpä niin ei siinä veronmaksajien tukea tulisi penniäkään jos alvia tiputettaisiin vaikka 20%,
valtio saisi vielä verotuloja jokaisesta ostetusta pyörästä.
Samantyyppinen asia tuo 1000€ romutuspalkkio vaihdettaessa pienikulutuksisempaan autoon.
berneri ei saanut kalliiden autojen sotea läpi, niin koettaa josko etes kallisiin polkemispyöriin.
Näyttää olevan yhtä kovapää kun allakirjoittanut. Osta kalliilla, ja myy halvalla.
Kaipa hälä on ajatus, ettei alle kolmen tonnin sa peliä millä vitsii ajaa.
Saahan siittä 750 ööriä tukea. 400 sijaan.
Jos alveja aletaan räpläämään polokupyörien kanssa, niin liene parempi sekin ruuassa.
Tuo romutus asia on pikkusen, koska siinä pyritään jo alle 2008 vuosimaleista eroon.
2000 luvun autot ovat jo niin hyviä, että niillä ajaa vielä pitkään, kunhan huoltaa, ja korjaa, se tuo korjailu, ja huolto työtä Suomen.
Autoissa tuontitavarana viedän raha pois. Toisaalta uusien autojen krumeluuripaljous panee ajatelemaan, että niiden vikaherkkyys, ja korjaamisen kalleus tekee niistä kertakäyttö tuoteta kuten kodin koneet.
Eikä se jatkuvan kierrätyksen idea taida nin energia pihiaä puuhaa ollTP
Päästötöntä sähköä Sveitsin malliin
20 maa 2018
Kirjoittanut Kalle Isokallio | 79 Kommenttia
Meidän suomalaisten pitäisi kunnolla kiittää Sveitsiläisiä siitä, että ovat lahjoittaneet meille Anne Bernerin. Tuon määrätietoisen Ajatusten Tuonenvirran, joka on tähän mennessä esittänyt viikon välein toinen toistaan loistavampia ideoita maamme kansantalouden pelastamiseksi.
Valtion Rautateistä rouva ajatteli tehdä veturivuokraamon, joka vuokraisi vetureita kaikille, jotka haluavat ajella tiheään liikennöityjä rataosuuksia ja kuoria kermat niistä ajeluista. Vähemmän liikennöidyistä reiteistä rouva ajatteli niin, että ne voisi hoitaa VR, jos kaikki veturit eivät mene vuokralle. Jos menevät, ostakoon VR uusia. Ai niin, tietenkin veturinkuljettajatkin saisi vuokrata VR:ltä. Ei tarvitsisi yksityisten maksaa palkkaa kuin siltä ajalta, kun kuski ajelee veturia sillä tiheään liikennöidyllä rataosuudella. Lopun ajan palkan maksaisi VR, eli me veronmaksajat.
Seuraavaksi rouva sai päähänsä, että voisihan hän myydä kaikki isommat kantatiet kansainvälisille sijoittajille. Nehän voisivat kerätä vilkkaasti liikennöidyillä teillä tietulleja. Tosin varmaan jättäisivät kunnossapidon nykyistäkin heikommalle tolalle. Kyllä nelostielle riittää liikennettä, ainakin kesäviikonloppuisin, vaikka se hieman huonommassa kunnossa olisikin. Eikä huono kunto edes heikennä liikenneturvallisuutta, sen verran hitaasi sillä tiellä viikonloppuruuhkassa madellaan joka tapauksessa.
Rouva on myös pienessä piirissä miettinyt Yleisradion yksityistämistä. Ei tosin kokonaan, mutta vähän kuitenkin. Ei kyllä ole auennut insinöörille, että miten YLE maksaisi osinkoja niille yksityisille sijoittajille, kun se näyttää tuottavan vuosi vuoden perään tappiota. Ai niin, voihan YLE-veroa korottaa, jotta kansainvälisille sijoittajille saadaan takuuosingot kasaan.
Rouvan ystävät ovat valittaneet myös siitä, että Tesla maksaa niin perkeleesti, joten rouva on ehdottanut sähköautojen verotuksen keventämistä. Siitä eivät sentään muut kepulaiset innostuneet. On sen verran pitkä matka puolueen kannattajilla kirkonkylille, ettei sellaiselle reissulle arvaa lähteä akkuauton kanssa. Ainakaan talvipakkasilla.
Mutta nyt rouva on keksinyt päästöttömän sähkön. Onneksi olkoon. Ministeri Berner nimittäin ehdottaa sähköpyörille ostopalkkiota, jotta päästöt pienenisivät. Ihan vaan insinöörin logiikalla ajattelen, että jos poljen itse, se ei saastuta. Jos lataan pyörän akun sähköllä, niin se saastuttaa. Kun pyörät ladataan yöllä, niin aurinkoenergialla eivät isommin lataudu. Jos sattuu vielä olemaan tuuleton yö, niin ne ladataan kivihiilisähköllä. Joka kai saastuttaa hieman. Ainakin enemmän kuin Matti Meikäläinen sähköttömän mummopyörän satulassa puuskuttaessaan.
Jotta rouvan tavoite saasteettomasta sähköpyörästä toteutuu, rouva on kai sitten keksinyt saasteettoman tavan tuottaa sähköä tuulettomina öinä. Joka on se todellinen syy, joka johdosta meidän on syy kiittää niitä sveitsiläisiä. Jos rouva on keksinyt saasteettoman tuulettoman yösähkön idean työaikana, patentti kuuluu työnantajalle, eli valtiolle. Ja sillä patentilla Suomi tekee vuodessa rahaa enemmän, kuin mitä rouva pystyy ministerinä hukkaamaan. Eli netolle jäädään, kun saatiin rouva Suomeen.
Nyt on XXL:ssä laadukas s-pyörä edullisesti, 2000€:n pyörä 1400€:lla, hakekaa pois. (White).
Voihan sen sähköpyörä ostaa vaikka Sveitsistä ja ottaa tuon hinnan vähennyksen Berneriltä. Eikös tuossa tuotteden vapaa osto ulotu myös ETA alueelle.
Polkupyörän ilmastovaikutukset ovat parhaat reilulla kunnon pyörällä ilman moottoria. Bernerin sähköpyörätuki on yksi ämmän kädenojennus markkinoille ja laiskoille "herrasväki leikisti pyörillä" pelehtiville kermaperseille. Jälleen yksi naula huuhaa- ministerin arkkuun.
Rahat voisi käyttää suoraan aitoihin munamankeleihin, mutta silloin bernerin viiteryhmä jäisi ilman korruptiorahojaan. Parasta olisi, kun tavallinen, romutuskuntoinen polkupyörä olisi maksuna vaihdossa uuteen tavalliseen polkupyörään. Kunnon fillaria polkiessa kansalaisten kunto paranee aidosti ja moninkertainen määrä ihmisiä saisi uuden, kunnollisen pyörän. Liian vaikeaa ja varmaan rahvaanomaista rajoittuneelle sveitsiläisnaiselle.
Miksi aina pitää olla jotain tyhmää näyttävyyttä, jos aidosti halutaan edistää ihmisten luontaista liikuntaa? Yksinkertainen on kaunista ja toimivaa,
Eerola oikeen. Mutta pientä ajatusta tuohon lisää.
Jospa olisi mahdollista, että liikunta vammaisille, ja huonosti liikkuvile, enimmäkseen vanhuksille olisi erillisenä anottavana apuna se sähköavusteinen ehkä hyvä.
Muten kun ajattelee, niin kun alku innostus tuohon työmatkapyöräilyyn menee, niin monella taitaa jäädä komeron satunais kapineeksi, koska jos oikeasti on halukas pyöräilyyn, niin ei siinä tukia tarvita.
Tuli ajatus senkin takia, kun Orpo ilmoitti, että köyhien indeksi korotukset pysyy edelleen jäädytettynä.
Ei ole varaa
Tuntuu vähän siihen verrattuna absurdilta, että varsinkin jos prosentti perusteella niitä pyöriä avustetaan, se on kuten rouvan aiempi luxus prosentti mallin autovero alennus ajatus, jonka torppasivat onneksi.
Tuntuu OrpoSipiläBerneri kolmikolla olevan aina vaan kaukaisempi asia Pihtiputaan mummo.
Ehäpä Berneri saa tiet kuitenkin kenkätyä yhtiöille, ja niille oikeus kulkijoilta periä kulkumaksu.
Saakohan raviojan pohjaa kävellä ilmaseksi kauppaan.
TP
Ollaakohan e-pyörämarkkinoilla samassa pisteessä kun autojen kanssa vuosi sitten. Huhuillaan avustuksista/veron alennuksista niinpä myyjien on vastattava siihen tuotteiden alennuksella. Jopon 3v e-pyörä maksaa noin 1100€. Muutama vuosi sitten tein niitä itse omaan käyttöön "halvalla" 1300€/kpl. Silloin valmis Jopo maksoi noin 1700€.
Jopot ovat laadukkaita koska kysyntä oli hyvä jälkimarkkinoillakin. Ensin Portugalissa varastettiin yksi ja seuraavana vuonna Espanjassa. Molemmilla kerroilla pyörä oli lukittu noin 10 mm vaijerilukolla. Nätisti poikkastu leikkurilla. Sen jälkeen päätin että iberialaisille saa riittää halvempikin malli ja ostin Verkkokaupasta 700€ kokoon taitettavan.
Nyt jos tuo olisi varastettu niin tämänpäivän hintaan katselisi tuota valmista Jopoa. Tehdaskin antaa luvan 120 kg:n raavaan polkea sillä.
Eikös sähköttömälle pyörälle tulisi tarjota myös tukea, perusteena tehokkampi terveysvaikutus?
Luovutan ajatuksen veloituksetta Bernerin käyttöön.
Joopa joo,on näitä hulluja akkoja ollut korkeilla pallilla ennenkin ,esim, Sirkka
Hämäläinen oli Suomen pankin pääjohtaja aikoinaan ja totesi kun 1991 markka
devalvoitiin ,jos muistan oiken niin Sirkka Hämäläiselta kysyttiin sitä rahoitus korkoa
kuinka ylös se menee,hän vastasi en tiedä ,vain taivas on kattona!.
Tänään näin kolmepyöräisen invasähkötuolin isommilla pyörillä pääsee sitten hiekallakin liikkeelle.
Siihen kuuluu tuo pyörätuki vammaisen liikkumisen edistämiseen ja asiointi matkoille, niitähän saa parintonnin kieppeillä hintaan.
Tuki sähköpyörille on turha. Sähköllä liikkuva vempele kiinnostaa kovasti,mutta haluaisin tietoa sen soveltuvuudesta sellaiseen karavaanikäyttöön ,missä ollaan omavaraisesti sähkön ulottumattomissa. Minkälaisella sähköllä niitä voi ladata.220-12 v on varmaan ne vaihtoehdot,mutta pelaako suoraan toisesta akusta ,vai vaatiiko invertterin väliin.Meillä on harrastuksena Geokätköily ,jossa olemme useita päiviä leirintäpaikkojen ulkopuolella ja liikumme paljon pyöräillen.Sähkömaasturi olisi erittäin sopiva väline,kun tuota ikää on jo kertynyt reippaanlaisesti.Toivottavasti joku on perehtynyt asiaan .
Näitä uutisia olen oottellut jo jonkin aikaa.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005661115.html
Jos uutinen on tosi, niin sääntöjä ja määräyksiä on tiedossa, koska niillähän kansalaisia suojellaan.
Vähän oli köykäinen tuo IS:n uutinen, sen panin merkille, että noista reilusta 200:sta pyörillä kuolleesta kolme neljäsosaa (75%) oli liikkeellä tavallisella polkupyörällä, huono mennä vielä tekemään johtopäätöksiä, varsinkaan kun trendistä ei puhuttu mitään.
Olen monelta eri kanavalta seurannut sähköpyöristä keskustelua Suomessa. Jotenkin noihin suhtaudutaan niin negatiivisesti. Tänne Saksaan kun muutimme reilu seitsemän vuotta sitten niin se oli silmiin pistävää kuinka paljon sähköavusteisia pyöriä oli jo tuolloin liikenteessä ja koko ajan niitä on vain enemmän. Olikohan jossain, että lähes 20 prosenttia kaikkien pyörien myynnistä. Ja jo pyöräliikkeen mainoksista tuon huomaa, että ne ovat kovasti kysyttyjä. Eikä sähköavusteinen ole vain vaivaisten ihmisten suosiossa, vaan hyvin paljon täällä sähköavusteisia maastopyöriä on nuorillakin.
Itsekin ajattelin seitsemän vuotta sitten, että "hopö" pyöriähän nuo ovat. Se perinteinen on paras ja kunnostahan se on vain kiinni kuinka pyörä kulkee, oli ajatukseni. No, pikku hiljaa ajatus on muuttunut. Ei tarvitse kuin kotoa lähteä pyöräretkelle, niin äkkiä voi tulla jopa 500 nousumetriä vaikkapa parinkymmenen kilometrin matkalla. Kyllä mulla usein kahdeksan vaihteisella tavallisella pyörällä meni osa nousuista talutushommaksi. Ajatus on avartunut tässäkin asiassa niin kuin monessa muussa asiassa.
Vuosi sitten laitoimme hyvät sähköavusteiset pyörät mieheni kanssa. Vuorimaisemissa sähköavusteinen on aivan verraton matkakaveri. Meidän pyöräretkien pituudet ovat monin kertaistuneet, 40-70 kilometriin. Voi minkä kokemisen ja näkemisen ilon nuo pyörät ovatkaan antaneet, kun huristelemme pitkin vuoren rinteitä ylös vauhdilla "henkihieverissä" ja jarrupalat taas kuumenevat alas lasketeltaessa , kun alas tullessa en ole mikään hurjapää. Tuo sähkömoottorihan ei avusta jos ei polje. Tasaisilla maastoilla en edes avustusta käytä ja pyörähän on silloin raskaampi polkea kuin se vanha kahdeksan vaihteineen. Taas jos mennään kilometri tolkulla nousua ja paikoin jopa yli 20% nousua, niin kyllä se urheilusta aivan käy. Jos jyrkimmissä nousuissa käyttää vaikka turbo avustusta niin sitä saa polke aivan täysiä, että saa edes sitä avustusta. Hiki siinä tulee ja jalat menee maitohapolle, kun kilometri tolkulla nousee vuoria ylös. Jopa nousu sähköavusteisella pyörällä vuorimaisemissa on raskaampaa kuin vaellus. Kaloreitakin kuluu saman verran aika lailla. Tietysti sitten alastulo pyörällä on helpompaa, mutta ei aina sekään, kun tie voi olla hiekkatie jossa on pieniä kiviä liukasteena kuin laakerikuulat. :) Harrastimme jo vuosi sitten vähän sitä, että ensin pyöräillään se tylsä metsäosuus ja sitten vaelletaan loppumatka. Noita retkiä pitää vaan tehdä lisää. Voi, kun lumi pian vuorita sulaisi ja reitit kuivuisi. Neljän päivän vappulomallakin metsässä ja jokimaisemissa olimme pyöräilemässä.
Tässä musiikin kanssa kauniita maisemakuvia muutamalta pyöräretkiltämme. Kuvista ei luonnollisestikaan näy todelliset korkeuserot. Tämmöisiä pyöräretkiä tekee ja näissä kotoisissa maisemissa ulkosuomalaiset karavaanari.
https://youtu.be/hV2ErfxFVoA
16km - 785m
https://youtu.be/V0Y0sOanmY8
24km - 830m - Tässä meillä oli pyörillä nousun jälkeen tarkoitus jatkaa kävellen Kührointhütte on Watzmannilta Watzmannhausille, mutta vuori meni pilveen ja tuo jätimme seuraavaan kertaan
https://youtu.be/y426r7RIN3k
Tämä oli hieno retki, joka sisälsi 21 kilometriä pyöräilyä ja 9,4 kilometriä vaellusta. Nousumetrejä tuli yhteensä 1130 metriä.
https://youtu.be/w5ULfoishyI
Muitakin pyöräretkikuvia on, mutta nämä olivat rakkaimmasta ja kauneimmasta kansallispuistosta Saksasta, Berchtesgadener Landinsta ja Nationalpark Berchtesgadeniista. Tuolta löytyy monta upeaa luontokohdetta, vielä tämänkin kahden viikon loman jälkeen. Jutut tuosta reissusta:
30.6-16.7.2017Loma: 1.osa, RENTOUTUMASSA
https://soleilblogi.blogspot.fi/2017/08/306-1672017-1osa-rentoutumassa.html
30.6-16.7.2017Loma: 2.osa, IHASTELEMASSA VUORIA
https://soleilblogi.blogspot.fi/2017/08/306-1672017-2osa-ihastelemassa-vuoria.html
30.6-16.7.2017Loma: 3.osa, ARVOKKAITA HETKIÄ
https://soleilblogi.blogspot.fi/2017/08/306-1672017loma-3osa-arvokkaita-hetkia.html
30.6-16.7.2017Loma: 4.osa, AIVAN KUIN VUONOLLA
https://soleilblogi.blogspot.fi/2017/08/306-1672017loma-4osa-aivan-kuin-vuonolla.html
30.6-16.7.2017Loma: 5.osa, LUONTOPARATIISISSA
https://soleilblogi.blogspot.fi/2017/08/306-1672017loma-5osa-luontoparatiisissa.html
Meillä sähköavusteiset pyörät ovat retkipyörämallia. Meitä on vähän harmittanut, kun emme laittaneet maastopyöriä. Emme millekään vuoripoluille ole lähtemässä pyöräilemään, mutta vähän leveämpi rengas ja maastopyörän vaihteisto olisi varmasti vielä parempi meidänkin tyylisillä pyöräretkillä vuorimaisemissa ja metsäteillä.
En voi kuin suositella kesän Alppilomalla vuokraamaan ja kokeilemaan hyvää sähköavusteista pyörää vuorimaisemissa. Se vaan on aika rentouttavaa ja hauskaa, eikä niitä mäkiä tarvitse alas vauhdilla tulla vaan turvallisesti jarrutellen. :)
Mukavia retkiä toivottelevat,
Soleil & Suomalaiset Karavaanarit Maailmalla
Minä haluan tälläisen "pyörän" onhan sen alla neljä pyörää, pitäis siten oikeuttaa tupla tukeen. Polisi sen tarkasti ja se kelpaa liikenteeseen . Haittaako se että siitä puuttuu polkimet ja ohjaustanko? Sitä ohjataan käsinojan sisällä olevalla joy-stickiillä sammalla säädellään nopeus ja kulkusuunta.
Minä haluan tälläisen "pyörän" onhan sen alla neljä pyörää, pitäis siten oikeuttaa tupla tukeen. Polisi sen tarkasti ja se kelpaa liikenteeseen . Haittaako se että siitä puuttuu polkimet ja ohjaustanko? Sitä ohjataan käsinojan sisällä olevalla joy-stickiillä sammalla säädellään nopeus ja kulkusuunta.
Eipä tainnut olla asiantuntijoita saitilla,kun esitin mielestäni asiallisen kysymyksen.Sen sijaan sähköpyöräilijöitä alettiin heti "tappaa".Kyselen asiasta jostain muualta.
Tuki sähköpyörille on turha. Sähköllä liikkuva vempele kiinnostaa kovasti,mutta haluaisin tietoa sen soveltuvuudesta sellaiseen karavaanikäyttöön ,missä ollaan omavaraisesti sähkön ulottumattomissa. Minkälaisella sähköllä niitä voi ladata.220-12 v on varmaan ne vaihtoehdot,mutta pelaako suoraan toisesta akusta ,vai vaatiiko invertterin väliin.Meillä on harrastuksena Geokätköily ,jossa olemme useita päiviä leirintäpaikkojen ulkopuolella ja liikumme paljon pyöräillen.Sähkömaasturi olisi erittäin sopiva väline,kun tuota ikää on jo kertynyt reippaanlaisesti.Toivottavasti joku on perehtynyt asiaan .
Sähköpyörän akku on yleensä 36 V, joten lataus auton akusta ei onnistu ilman invertteriä. Invertteriksi käy 12/220V laite. Tietysti myös aggregaattia voi käyttää. Muistelen myös nähneeni jossain sakasalaisessa karavaanilehdessä (Reisemobil tai Promobil) invertterin joka muuntaa 12 voltin akkujännitteen sähköpyörän akulle sopivaksi.
Markus Sihvola, en tiedä missä matkailet ja mikä näiden suhteen on tilanne Suomessa. Ainakin täällä Saksassa on hyvin monessa paikassa, kylien ja kaupunkien keskustoissa torin laidassa sekä pitkien pyöräreittien varrella, näitä sähköpyörien latauspaikkoja, aivan kuin sähköautoillekin. Olen näitä systeemeitä nähnyt useamman näköisiä ja eri merkkisiä, mutta useimmiten sellaisen niin kuin laukkujen säilytyslokero, jossa avain. Kyllä näitä latauspaikkoja on myös naapurimaissa. Olen jopa Dolomiiteilla vuorilla hütella nähnyt.
Asialle löytyy appikin, josta löytyy Saksan, Itävallan ja Sveitsin latauspaikat.
https://www.fahrrad.de/e-bike-ladestationen.html
Mutta myös eri alueitten ja eri yritysten pitämiä löytyy netistä, esim.
http://www.muensterland-tourismus.de/2230/orte-muensterland
https://bike-energy.com/en/e-charging-infrastructure/
http://www.akkurad-tankstelle.de/index.php?option=com_content&view=article&id=7&Itemid=135
Olimme vappulomalla Kelheimissa niin silmään pisti, että Tonavan rannalla ison parkkipaikan laidassa vessojen vieressä oli latauspaikka yli kymmenelle akulle.
Täällä on monenlainen harrastaminen tehty mukavaksi. Joka paikassa pelloilla ja metsissä on merkittyjä vaellus- ja pyöräilyreittejä. Vain aika on rajana.
Tässä tuo Promobilen juttu, mutta ei näy ainakaan minulla kuin otsikot.
https://www.promobil.de/tipp/tipps-und-tricks-zum-e-bike-laden-ladungs-sicherung/?block=1&private=1
Invertterin näyttää tarvitsevan niin henkilöautossa kuin matkailuautossa, esim.
https://werner-hayn.de/2017/06/16/e-bike-akkus-unterwegs-laden/
http://de.pressfrom.com/nachrichten/auto/-65755-so-wird-das-wohnmobil-zur-e-bike-ladestation-e-bikes-unterwegs-laden/
Geokätköily on kyllä myös hauska ja mukaansa vievä harrastus. Me Suomalaiset Karavaanarit Maailmalla olemme tuon harrastuksen aivan alussa.
Mukavia retkiä sinulle ja myös kaikille toivottelen,
Soleil
Kiitos Seppo ja Soleil asiaan liittyvistä hyvistä vastauksista. Geokätköjä on tällä hetkellä haettu 16:sta Euroopan maasta.Pyöräilykilometrejä on harrastuksen tiimoilta kertynyt useampi tuhat.Suosittelen harrastusta lämpimästi muillekin ,sillä se avaa paljon uusia näköaloja matkailun oheen.
Ole hyvä vain Markus! Olen iloinen, jos jotain oli apua. Hyvä sinä! Me olemme vasta nelisen kuukautta etsineet geokätköjä ja vasta neljästä maasta, mutta hyvä on aloitus ja into.
Niin pyöräily kuin aarteiden etsintä kaiken muun ohessa antaa niin paljon uusia näkökulmia tähän kokemusrikkaaseen elämään. Monesti aivan harmittaa, kun matkalainen vain käy kiireisesti katsomassa prinsessalinnaa ja saa sen käsityksen vain, että ihmisiä siellä oli tunnokseen asti ja ajattelee, että niin se on joka paikassa. Luonnon rauhaa ja hiljaisuutta, käen kukuntaa, kun löytyy täältäkin. Kiire kannattaa aina jättää kotiin!
Kun nuorena vähän reilu kaksikymppisinä ja vajaa kolmekymmentä vuotta sitten ensimmäisiä automatkailu reissuja teimme, karavaanareita oltu vuodesta 2000, niin se kuva mikä tulee Suomesta käsin tänne päin reissatessa tuli on aika vähäinen ja monilta osin vääräkin kuva. Sitä kulki aivan liian kiireellä. Esim. vaikkapa, en tiennyt kuinka vuoret ovat täynnä vaelluspolkujen varsilla olevia ihastuttavia hütteja ja niissä retkeilijät sankoin joukoin ovat pysähtyneet syömään. Joka paikassa hiihtohissit pyörii vuorten huipuille, kesät ja talvet. Minulle uusi kotimaa ja naapurimaatkin ei ole ruuhkia ja väen paljoutta, kuin aina välillä vain. Tämän kuun kaksi viimeistä viikonloppua, kun on juhlapyhiä ja pitkiä viikonloppuvapaita ihmisillä sekä koululaisilla alkaa kahden viikon loma, niin on sitä, mutta täysin riippuu missä silloinkin liikkuu. Esim. Me liikumme aina vilkkaimman loma-ajan elokuun Saksassa ja lähes tyhjillä teillä. Asia joka aina saa hymyn huulille. Mutta nämäpä asiat ei siellä Suomessa kiinnosta ketään eivätkä liity pyöräily asiaan.
Nähtävä ja koettava ei ainakaan lopu. Sitä riittää niin kuin vappulomakin kuljettiin tyyliin pysähdytään siellä missä huvittaa, niin monta hienoa paikkaa ja asiaa nähtiin. Jopa upeita kotkia ja haukkoja eikä edes eläintarhassa. :)
Tässä muuten yhdenlaiset sivut joilta löytyy niin pyörien ja autojen latauspaikat Euroopan alueelta. Ja netti on muitakin pullollaan.
https://ev-charging.com/at/en/catalog
Soleil
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.