Omien suosikkien siirto Garminissa.
Timo Haapanen
21.03.2018 18:57
Tein ison työn kun yksitellen putsasin nüviCamista sellaisia itse laittamiani suosikkeja jotka olivat vanhetuneet tai olin nimenyt niin huonosti etten enää muistanut mitä ne olivat. Vuosien saatossa niitä oli kertynyt hirveä määrä kun aina navin vaihdossa ne ovat siirtyneet uuteen Garminin ohjeman avulla.
Mulla on varanavina Garmin dēzl 560 jossa oli ne samat liiat suosikit. Otin ne kaikki pois navin asetuksilla ja ajattelin siirtää nüviCamin tiedot Garmin Expressin avulla mutta eivät ne siirtyneet ei sitten millään. Soitin Garmin tukeen ja hyvät neuvot tulivat heti.
Liitin NüviCamin tähän pöytäkoneeseen, hain sen resurssienhallinasta ja avasin. Näkyviin tulivat kaikki navin tiedostot mukaanlukien GPX-tiedosto joka tuen mukaan sisältää itse laitetut suosikit. Nyt otin hiirellä kiinni tästä GPX tiedostosta ja raahasin sen tietsikan näytölle 'työpöydälle' .
Nyt nüviCam pois koneesta ja dēzl tilalle, tiedostot esille samalla tavalla, sen jälkeen otin taas hiirellä kiinni työpöydällä olevasta GPX tiedostosta ja vedin sen 'dēzl' kuvakkeen päälle. Sinne menivat nüviCamin suosikit vilahduksessa. Nyt on molemmar navit ajan tasalla.
Tällä sydeemillä on helppo tehdä varmuuskopio ilman Expressin apua. Vallankin ellei se aina toimikkaan.
Älkää nyt nörtit naureskelko, tämä oli mulle iso suoritus ja todella helppo.
@timppa
Matti Janhonen
21.03.2018 21:54
Toinen tapa toimia on tallentaa vain ne joita tarvitsee.
Ja vaikka camping-alueita tai stellplatzeja on jossain kirjassa tai tiedostossa 6-7000 tuhatta niin yhtä tarvitsee kerrallaan.
Timo Haapanen
21.03.2018 23:01
Tietty, ne joita tarvitsee, mutta ei viitsi pois ottaa kun ei tiedä koska taas tarvitsee. Näin vuosien saatossa niitä on lopulta paljon. Naviin jäikin varmaan parisataa paikkaa.
Kaikki hyvät Stellplatzit tms. jätän aina, niiden tietoja ei ehkä löydä helposti uudelleen.
@timppa
Matti Janhonen
22.03.2018 11:01
Oli noita paikkoja omissakin naveissa ihan liian kanssa.
Ja onhan navin (Garmin) kohtaan Camping tai Kategoriat kohdassa Majoitus/leirialueet&matkaparkit tallennettu melkoinen määrä alueita jo pysyvästi. Garmille ainakin ACSI, NKC JA NHF toimitta leirialuetietoja kohdetietoihin tallennettavaksi.
Monikohan navin käyttäjä mahtaa käyttää koko Camping - tai Kategoria-osion kohdepistepalvelua.
Lopetin camping-alueiden ja stellplatzien tallentamisen lähes kokonaan sen jälkeen kun tuli älypuhelimet, roaming-maksut poistui ja netti tuli kannettavaan älypuhelinen toimiessa modeemina joka paikassa.
Tämä teki sen, että camping-opaskirja ja stellplatz-opus kävi käytännössä tarpeettomaksi kun koordinaatit saa alueiden nettisivuilta ja varmasti oikeat koordinaatit paikasta Googlemapsin avulla.
Paperikartan rooli rajoittuu nykyisin lähinnä siihen kun tarvitsee hahmottaa suurempia kokonaisuuksia.
Internetin Google-haku, Promobil, YouTuben videot ja erilaiset maakohtaiset tiedot camping-alueista löytyy netin kautta helposti ja nopeasti ja samalla saa tietoa siitä minkä tasoinen paikka koordinaattien "päässä" odottaa, ja odottaako ylipäätään mikään, eli onko paikka avoinna ja jos niin milloin.
Varhain keväällä ja myöhäis-syksyllä Euroopassa liikuttaessa camping-alueiden aukiolo on syytä tarkistaa.
Timo Haapanen
22.03.2018 12:13
Ei niillä valmiina olevilla listoilla tee hevon paskaa. Kuka lähtee ''Camping'' tiedolla ajamaan yhtään mihinkään, vielä vähemmän ''Stellplatz'' nimikkeen perään koska paikka voi olla parkkiruutu vilkkaan kadun varrella tai sitten sitä ei ole.
@timppa
Seppo Suomi
22.03.2018 20:35
Saako Garmin 760LM:ään syötettyä oman max. nopeuden. Vanhassa tompassa se onnistui mutta tässä en löydä kohtaa mihin sen laittaisi. Vaikuttaa merkittävästi kun laittaa reitin valintaan "nopein reitti". Kone laskee että ajan esm. moottoritiellä 120 km/h vaikka ajan vain 90 km/h. Ohjaa veje turhaan aina moottoritielle vaikka pienenpää tietä pääsisin paremmin.
Alf Lindblom
22.03.2018 21:14
En tiedä miten 760LM:ssä, mutta omassa Garminissa laite "oppii" ajotavan. Vähitellen aika-arviot alkavat pitää paikkansa. Ongelmia tietenkin on jos auto käytetään vetoautona niin nopeudet voivat vaihdella paljonkin eikä tuo oppiminen oikein onnistu. Kun ollaan vaunua vedetty Saksan läpi Travemündestä niin arviot siitä eteenpäin pitää paikkansa.
Jos laitteen historiatiedot poistetaan, oppiminen alkaa alusta!
muokattu: 22.3.2018 21:15
Matti Janhonen
22.03.2018 21:55
Sen verta, että ne esisyötetyt kohdepisteet/koordinaatit kuitenkin navissa on ja ei se omakaan koordinaattien naputtelu sinne naviin muuta tietoa tuota.
Se on siten eri asia varmistaa mitä siellä perillä odottaa.
Kyllä Garmin oppii ajotavan ja varsin hyvin se ennustaa mm. perilletulojaan vaikka kohde olisi vielä tuntien ajomatkan päässä.
Timo Haapanen
22.03.2018 22:56
Omat koordit tuovat uutta tietoa jos kirjoittaa kohteen nimeen jotain tietoja siitä että muistaa mikä paikka se oli.
Garmin on aina ollut liian hyvä haistamaan motareita, se tauti pitää tietää ja toimia sen mukaan.
Nopein reitti kannattaa pitää aina valittuna ja itse katsoa mistä ajaa. Lyhyillä etapeilla ei tule yllätyksiä, itse nappaan mapsista välipisteitä pysyäkseni haluamallani reitillä. Tai sitten naviin joku kylä tai kaupunki joka sitten pitää hyvissä ajoin poistaa ja ottaa seuraava.
Keväällä -16 mulla oli Puolassa kaksi navia käytössä, jossain T risteyksessä toinen saatoi pyytää vasemmalle ja toinen oikealle. Arvoitukseksi jäi kumpi olisi ollut parempi, uudemman navin mukaan ajelin. Molemmissa oli viimeiset päivitykset ja Garminin vehkeitä.
Oppii ajotavan se on totta. Ranskan maksuttomassa läpiajossakin tietää oikein hyvin saapumisajan.
2timppa
@timppa
muokattu: 22.3.2018 22:56