Ohjaamon sisäpuolinen thermopeitto , onko jollain kokemusta?

Petteri Haverinen 09.11.2020 09:37

Yllättäen tämän vuoden Dethleffes tuntuu etuosastaan viileämmältä, kuin aikaisempi vuoden 2013 T64 Sunglight...
Puoli-integroituja molemmat .

Kasettiverhot on toki, mutta ajatuksena on hankkia Ohjaamon sisäpuolelle thermopeitto, esim. tämmöinen:
http://www.rs-safety.fi/259058455

Onko jollakin kokemusta? Onko eroa ulkopuoliseen thermopeittoon?

Petteri Haverinen 09.11.2020 09:58
Petteri Haverinen

Yllättäen tämän vuoden Dethleffes tuntuu etuosastaan viileämmältä, kuin aikaisempi vuoden 2013 T64 Sunglight...
Puoli-integroituja molemmat .

Kasettiverhot on toki, mutta ajatuksena on hankkia Ohjaamon sisäpuolelle thermopeitto, esim. tämmöinen:
http://www.rs-safety.fi/259058455

Onko jollakin kokemusta? Onko eroa ulkopuoliseen thermopeittoon?

En siis myy, en myöskään mainosta mitään tuotetta.. toisin kun nämä "tubettajat"..

Esa Koivisto 09.11.2020 11:18

Aikanaan vaihdoin alkoviautosta integroituun ja käytin alkoviauton ohjaamon eristävää välipeitettä niin, että laitoin kojelaudan ja -alusen peitoon. Vedontunteen poistuminen oli huomattava. Varmasti tuolla oikein vartavasten mitoitetulla sisäpeitteellä pääset vielä huomattavasti parempaan tulokseen.

Toivo Koistinen 09.11.2020 12:36

Meillä oli tetlevissä, jossa oli se vanha sisustus, eli pöytäryhmä, ja ohjaamon penkit erikseen, mutta hylättii, ja laitettiin ulkopolinen peitto. Se on talvella, ja miksei kesälläkin hyvä suoja kylmää, ja kuumaa vastaan.
Vanha sanonta, mikä pitää kylmän, pitää kuuman, eli termospullo
Syynä, että se kyllä piti asunnon lämpösenä, mutta ohjaamo sitten oli aamusella jäässä, ja kylmä. Tähän lääntyvä penkkiseen ei taas käy väliverho, kun sitten jää etupenkit sen taa, ja niiden etupuolelel ei millään saanu laitettua.
Tuon ulkopuolisen laitto käy yhtä nopeaan kun sisäpuolisen.
Tp

Petteri Haverinen 09.11.2020 14:09

Tämän thermopeitteen tarkoituksena on estää ohjaamoon hohkaava kylmä ilma rengaskoteloista, rintapellistä, ovesta yms. Peite tulee B-pilarista - B-pilariin myötäilen ohjaamon muotoja ja koelautaa. Radiolle on oma luukkunsa. Peite peittää kaikki mistä kylmää voi hohkata, tämän asennuksen jälkeen autossa ei tarvitse palella. Peite kiinnitetään neppareilla ja kumilenkillä vaihdekepin ympäri. Sopii erinomaisesti matkailuautoihin joissa etupenkit kääntyvät, sillä tämä ei vie tilaa ohjaamosta.

Juhani Backman 09.11.2020 14:46

On ollut käytössä jo noin10 talvea ja ilman en ole kyllä tuplaa etupään lämmön kun on pakkasia ,ja ulkopuolella tuulilasi peitto nii ei tarvii rapsutella lumia jäätä pois, on ollut ducatossa ja nyt reilussa on ehdoton viihtyvyyden kannalta eikymää eikä vetoa.

Toivo Koistinen 09.11.2020 17:19

Tuo tupla on varmaan hyvä. Meillä oli aiemintuossa keula kun jääkaappi, vaikka ulkopuolen peitto oli.
hajotin pöydän alustan, ja osan siitä turvasohvan seinistä, koska lämmityslaite on sen turhasohvan alla.
Sitten järjestelin uusiksi lämpöpuhalus reitit, että yhdet puhallusputket menee nyt eteen etuistuinet, ja ovien välistä laitoja.
Se muutti homman, ja nyt on auto lämmin koko matkalta. Olihan se hommansa, enkä vieläkään ole sikäli tyytyväinen, että olisi pitänyt kaventaa sitä turhasohvaa, niin käytävän leveys olisi kasvau yli 10 senttiä.
Toisaalta kun en tienny tuosta sisäpeitosta, niin tuli tuo savotta tehtyä
Tp

Petteri Haverinen 11.11.2020 20:25

Nyt on verho paikoillaan. Viikonloppuna tulee omaa kokemusta...

Juhani Backman 11.11.2020 20:40

Just näin et tule pettymään ostoksesi.

Riina Naskal 15.11.2020 11:21

Yövyin kerran iisalmessa -30c pakkasessa ja vieressäni oli puoli-integroitu asuntoauto jossa oli ulkopuolinen peite joka ulottui maahan asti . Aamusella kun lämmitin oman autoni moottoria lohkolämmittimellä tämä naapuri käynnisti autonsa , kuin palmun alta lähti käyntiin. Ihmettelin eikö ole aika raaka käynnistys näin kovalla pakkasella , sanoi että sen ulkopuolisen peitteen ansiosta moottoritila on plussan puolella koska eristämättömässä ohjaamossa on niin paljon lämpövuotoa . Lohkolämmitintä tai webastoa ei silloin tarvita. No eipä tullut mieleenkään tällainen seikka , omaani siinä 3h lämmitin ja kaveri oli jo kaukana menossa....

Toivo Koistinen 15.11.2020 14:06

Tuohan oli mielenkiintonen ajatus, kun uusimmat mallit eivät edes salli mootorin lisälämmitintä.
Tp

Petteri Haverinen 17.11.2020 21:08

Nyt on vähän omaakin kokemusta ja tyytyväinen olen. Menee mukavan pieneen tilaan ja on kuiva laittaa käytön jälkeen takaisin säilytys pussiin. Keulan osan lämpötila muuttuu tasaiseksi.

Riina Naskal 17.11.2020 21:29

Kiinnostaisi kuulla kokemuksia pakkasella kunhan sellaisia saadaan. Näissä lämpötiloissa ei voi vetää johtopäätöksiä

Juhani Backman 18.11.2020 09:12
Riina Naskal

Kiinnostaisi kuulla kokemuksia pakkasella kunhan sellaisia saadaan. Näissä lämpötiloissa ei voi vetää johtopäätöksiä

Kokemuksia on noin 10 talvesta kylmin- 22 ja en ilman tule olemaan tuplaa kylmän ja vedon pois, kuten aiemmassa viestissä on kerrottu.

Tapani Pokkinen 18.11.2020 12:45

Meillä on nyt 5v ollut koelaudan ja kuljettajanoven alaosan suojaava sisäpeite, tulee tarroilla kiinni.
Etenkin se lattian veto poistuu aika täydellisesti kun jaksaa peitteen huolella asentaa. Peittää siis koelaudan mikä näissä täysintergroiduissa on se eristämätön osa ohjaamoa.
Ostin Hovesportista, oulusta ja se todellakin muuttaa vedontunteen ja tekee istuinryhmän tasalämpöiseksi.
Suosittelen käytettäväksi jopa ennen pakkasia jos auto pitempään samassa paikassa.

Heti ajon jälkeen ei välttämäti kannata peitettä asentaa kun moottorista nousee lämmintä ohjaamoon.

Henry Lindeman 18.11.2020 18:00

Meillä oli käytössä kuvanmukainen thermo-väliseinä puoli-integroidussa Eura Mobiilissa. Ohjaamo pysyi plussalla (pakkasilla) ja asuintilat lämpimänä ja vedottomana. Ohjaamo ei ollut asuintilaa. Ainoa miinus oli näkymättömyys ulos etuikkunoista. Nykyään kun taas reissataan vaunulla, ei tarvitse temppuilla peitteiden kanssa ja etuikkunasta saa katsella ulos. Auton ohjaamon vetoisuuteen vielä... ohjaamossa kannattaa kääntää ilmankierto sisäkierrolle, niin sekin estää hiukan ulkoilman tulemista sisälle.

Liitetiedostot

20181208_122256.jpg
Jukka Ruotsalainen 18.11.2020 18:27

Hei,

keskustelussa sivuttiin ulkoista suojapeitettä, joka ulottuu maahan saakka. Meillä on puoli-integroitu auto, jossa on ollut käytössä maahan saakka ulottuva ohjaamon peitto. Itse asiassa peitto on kaksi peittoa, jotka voidaan integroida. Ylempi peitto kattaa tuulilasin ja sivuikkunat. Tähän peittoon voidaan liittää alaosa, joka kattaa koko keulan ja sivut aina maahan saakka ja vielä siten, että peiton liepeet ovat noin 10 "ylipitkät", jotta niiden päälle voi tehdä vaikka lumivallin.

Tämä lisäksi olemme ostaneet eristekangasta (joustavaa) ja leikkanneet sen muottiin, jolla peitetään auton sisäpuolelta tuulilasin alareunasta kojetaulun ylitse lattiaan saakka. Helppo laittaa ja poistaa.

Ja lopuksi vielä täälläkin esillä ollut sisäpuolelle laitettava verho (Petteri Haverisen viesti). Ompelimme tarranauhan verhoon ja vastaava tarranauha kiertämään ohjaamon yläreunan.

Tällä virityksellä on ohjaamon tuolit käytössä ja ohjaamo hyvin eristetty + kaikki on helppo laittaa paikalleen ja poistaa myös.

Tuossa linkki, josta tilasin. Kuvassa on uuden mersun alusta alaosa. Mutta ko firmasta löytyy myös Fiatin samat vermeet. Huom. yläosa ja alaosa pitää tilata erikseen - kaikki ne löytävät, kun selaatte toimittajan sivustoa.

https://www.fritz-berger.de/artikel/hindermann-lux-duo-unterteil-fuer-thermomatte-138583

Leif Wilhelmsson 18.11.2020 19:05

Mulla ollut jo yli 10 vuotta samat hyvät kokemukset kuin muilla ja tässä on toinen puoli kangasta ja voi käyttää päivä peitteenä päivisin. Paras on kun ei tarvi mennä ulos ja retkeilyautossa ei ole paikkaa minne märän pistäiskään.

Leif Wilhelmsson 18.11.2020 19:07

Tuli väärä kuva ensin

Markku Tuominen 30.12.2020 22:48

Integroitu Carthago, tuulilasin ulkopuolella "lämpöpeitto", sisäpuolella vakiot tuulilasin kasettiverhot ja lisänä kojelaudan alaosan sekä kuljettajan oven alaosan peittävä "lämpö"peitto. Kiinnitettynä osin neppareilla ja osin tarranauhoilla kojelautaan/lattiamattoon. Lisäksi lämmönvaihtimen pumppu päällä, jolloin moottori ja kojelauta pysyy Alden voimin lämpimänä. Kuljettajan istuimen alla Dometicin lämmityskennosto 2-nopeuksisella puhaltimella. Tosi hyvin tarkenee, mutta rehellisyyden nimessä ei aivan yhtä hyvin kuin edellisellä pohjoismaissa rakennetulla autolla! Kaasun kulutus on selvästi isompi, lämmitettäviä kuutiota kylläkin enemmän, tuon tupla pohjan vaikutuksesta ei oikein käsitystä. Edellisessä oli nestekiertoinen suora lattialämmitys.
Tärkeätä on mielestäni estää kylmän hohkaaminen tuulilasin ja kojelaudan alaosan kautta, johon auttaa lisäpeitto, moottorin(ja kojelaudan) lämmitys lämmönvaihtimella ja Dometicin lisälämmitin puhaltimella.


Lisäksi asiantuntijat muistuttavat ns. kastepisteen siirtämisestä paremmin siedettävään kohtaan näillä lisäeristeillä. Eli käsittääkseni käyttämällä sekä sisäpuolista kasettiverhoa että ulkopuolista lämpöpeittoa samanaikaisesti, saadaan se kastepiste siirrettyä tuulilasin ulkopintaan? eli kosteutta ei tuulilasin sisäpintaan muodostu? Kesällä sisäpuolisen kasettiverhon käyttö puolustaa lisäksi paikkaansa aurinko- ja näkösuojana vai mitä?
muokattu: 30.12.2020 23:27
Tapani Pokkinen 31.12.2020 18:58

Hymerin B-klass ja siinä käytän kylmillä ilmoilla kahta ulkopuolista peitettä päällekäin, mutta en laita kasettiverhoja ollenkaan kiinni. Ei mitään kosteusongelmia, ei sisään ei ulos.

Toivo Koistinen 05.01.2021 09:36

Kävimmä sinisessä hämärässä kummitus mettän keskellä. Pistin ulukopuolisen akkunaverhon pitkästä aikaa, kun pakasta oli jottain 23-25 raatia.
Etuakunat olivat kuivat aamusella, kun pistin vepaston käymään. etuosahan tuossa muuten on jopa takaosaa lämpösempi minun lämpöputkeilun ansiosta, että siinä ei ongelmaa.
Eli ulukopuolinen peito on hyvä, ja riitävä
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.