- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Tarvikkeet »
- Navigaattori autoon
Navigaattori autoon
Mikähän olisi hyvä navigaattori matkailuautoon .
Kaikilla kyllä jollain lailla pärjää, mutta oikein hyviä ei ole. Tekoälyreititys ei korvaa ihmisen tekemää reititystä millään. Navigointien tullessa odotin innoissaan niiltä paljon. Aivan turhaan.
Navigaattorit tyhmentää ihmistä, kun vaan orjallisesti uskoo mitä navigointi kertoo. Oli viime kesänä erittäin virkistävää, kun ajoin reissut 80-luvun henkeen, katsomalla aamuisin karttaa ja ajon aikana liikennemerkkejä ja tienviittoja. Välillä sitä ajaa harhaan, mutta mitä sitten? Tämän karavaaniharrastuksen juttu on seikkailu ja uusien paikkojen vahingossa löytäminen.
Samoilla linjoilla Villen kanssa. Jos luottaa sokeasti naviin niin se vie kuin pässiä narussa. Yhdessäkään karttaohjelmassa en ole vielä nähnyt loogisinta reittiasetusta. Jos valitset "nopeimman" ohjelma olettaa, että ajat tiekohtaista nopeutta vaikka tosiasiassa pystyy ajamaan vain paljon hitaammin. Kun valitsee lyhimmän niin ei pysy loogisimmalla reitillä vaan "oikaisee" vaikka hyöty on olematon.
Tietysti jos on viitseliäisyyttä niin reitin voi suunnitella ja ladata etukäteen mutta...
Carminin DriveCam 76 kanssa nykyään ajelen. Syynä se että edellinen Carmin hajosi (yritin vaihtaa akkua) mutta sain kopioitua uuteen ne noin 100 POI pistettä. Tässäkin on isona puutteena ettei saa max. nopeutta syötettyä auton tietoihin
Niinpä samat kokemukset kuten edelliselläkin.
Nykyisestäkin alkaa aika jättää kun tuntuu kuumenevan kuten aikaisempikin (akku oikarissa ?) latausjohdossa ollessa.
Nyt seuraava olisi ;
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?&q=TomTom+GO+Camper+Max+World+7&&mid=4A61A2CD9CD4E498F3124A61A2CD9CD4E498F312&&mcid=A4534B0EB0414B7F86AEAC58DE74E2E4&FORM=VRDGAR
Ei kokemusta mutta taitaa olla yksi niistä harvoista mihin saa mittojen lisäksi myös max. nopeuden.
Pikkuisen kun katselee mapsista apuja ja tekee lyhyitä reittejä pärjää oikein hyvin. Yksi asia on myös käytön harjoittelu, jos vasta reissuun lähtiessä aloittaa käytön niin vaikeaa saattaa olla. Kotinurkissakin pitää treenata.
Tämän kun lataa windowsiin saa kaikki suosikit aina palautettua. Garminista puhun.
https://support.garmin.com/fi-FI/?faq=IB1TjAKZso2F6mKr3hYqy9
Mihin sitä navigointia tarvii, jos tekee lyhyitä reittejä? Ylimääräistä työtä vaan nappuloida navia. Hyvin riittää mapsin katsominen lyhyille reiteille.
Olen niin äkkinäinen, kun olen harjoitellut vain reilut parikymmentä vuotta. Ehkä pitäisi harjoitella toiset 20 vuotta?
Joillekin on eksyminenkin lomaa
Oli näköjään hyvät suosittelut kysyjälle.
Ajelin minäkin 50 v. sitten ilman navia kun sellaisia ei ollut .
En enää.
Jos 2-din paikkan laite kojetauluun,niin esim zenec,pioneer.alpine tekee varsin hyviä vaihtoehtoja hintaluokka 500-1000€.
Jos taas ns irtolaite, niin tomtom tai garmin.
Kyllä on taas kommentteja yllä..
Garmin Camper 780, olen ollut tyytyväinen. Etenkin vieraassa maassa, vieraassa kaupungissa ei ajata urille jonne et mahdu. Edellyttää tietty ajoneuvon mittojen lataamista vehkeeseen... Myös lisävarusteena saatava peräytyskamera on ollut ihan kelvollinen..
Hyvä vaihtoehto on myös käyttää puhelinta tai tablettia laitteena ja asentaa mieluinen navigaatiosovellus siihen, vaikka useampi. Laitteeksi käy myös hieman vanhempi laite tai hankkimalla uuden. Puhelimen/tabletin ei tarvitse olla viimeisintä mallia.
Sovelluksia on useita vaihtoehtoja, ilmaisia ja maksullisia.
Maksullisissa usein ilmainen kokeilujakso esim. 1kk.
Sygic Truck & RV Navigation, TomTom Navigation ja CoPilot Gps Navigation esim. maksullisista.
Maksuton esim. Magic Earth, joka vaikuttaa hyvältä ja helppokäyttöiseltä. Ei myöskään kerää käyttäjätietoja yms.
Näihin kaikkiin saa asennettua matkailuauton mitat ja näin välttää ajamasta hankaliin paikkoihin ahtaille kujille.
Käyttömukavuus on yleensä parempi verrattuna pelkkään navigaattoriin.
Jos käyttää vaikkapa Park4Nightia, voi siitä suoraan linkittää osoitteen navigoitisovellukseen, ei tarvitse näpytellä osoitetta tai kordinaatteja.
Kannattaa siis miettiä tätä vaihtoehtoa myös.
Naviasiassa on jokaisella oma mielipide. Näinhän se on, mihin tottuu, se tuntuu parhaalta.
Oman kokemusteni mukaan auton mitoista ei juuri ole hyötyä, paras mitta on ettei mene jos on 3,5 tonnin rajoitus. Isoimpiin rajoituksiin menee jakeluautot ja se riittää vaanarille. Tuplaparkit tietty usein pysäyttää menon vaikka olisi mitä.
Nykyisellä autolla olen nyt 8 vuoden aikana ajanut 140 000 km. ja melkein joka kilsa Garminin navigointi päällä ja kilometreistä ainakin 120 000 km euroopan puolella. Itselle erillisnavi sijoitettuna mittariston yläpuolelle on ollut tähän asti parasta. Kaikkien muiden sydeemit ovat varmaakin olleet heille parasta.
Omassa käytössä Tompan navigaattori, mutta toisena puhelin ja siinä joku toinen navigaatiosovellus. Jos jompikumpi sekoilee, on sitten toinen vaihtoehto, ehkä.
Tykkään myös, että navigaattori on suoraa edessä lähellä tuulilasia, huomattavasti helpompi seurata reittiä tiukassa paikassa verrattuna radion paikalla olevasta navista. Se on liian lähellä ja sivussa, joutuu kääntämään katsetta jos meinaa tarkistaa mitä kaistaa pitää mennä.
Henkilökohtaisia mieltymyksiä tosiaankin…
Se kaistan näkeminen pienellä katseen siirrolla on todella tärkeää. Kun on tottunut siihen ei millään viittisi alkaa keskelle ja alas katselemaan.
Garminissa on (ja varmaan muissakin ) kaistaohjaus jossa annetaan se kaista joka on seuraavankin käännöksen kaista. Ensin ihmetteli miksi juuri tämä kaista mutta asia selvisi seuraavassa käännöksessä.
Sellainen navi joka sanoo 'ota vasen kaista ' ja kääntyviä kaistoja on vaikkapa kolme on huono. Pitää sanoa esim. 'ota kolmas vasemmalta' tai 'ota toinen vasemmalta'
Ajaessa pitää päättää ajaako liikenneopasteiden mukaan vaiko navin mukaan. Molempia ei pidä alkaa tuijottelemaan. Itse seuraan navin ohjeistusta orjallisesti, se menee lähes aina hyvin.
Tiestöstä riippuen annetaan naville lyhyitä pätkiä. Jos aikoo Luxemburgista posottaa Lübeckiin ykköstietä voi toki laittaa sen 650 km. Jos on tarkoituksena ajaa rantaa myöden Hollannista Bretagneen voi 150 km:n reitti olla liian pitkä, ei mennäkkään sieltä mitä haluttaisiin katsella. Risteyksiä ja teitä on niin paljon valittavana.
Aina kannattaa asettaa navigointi päälle vaikka reitti olisi tuttu, silloin saa tiedot liikenteestä reitin varrelta.
Hyvä vaihtoehto on myös käyttää puhelinta tai tablettia laitteena ja asentaa mieluinen navigaatiosovellus siihen, vaikka useampi. Laitteeksi käy myös hieman vanhempi laite tai hankkimalla uuden. Puhelimen/tabletin ei tarvitse olla viimeisintä mallia.
Sovelluksia on useita vaihtoehtoja, ilmaisia ja maksullisia.
Maksullisissa usein ilmainen kokeilujakso esim. 1kk.
Sygic Truck & RV Navigation, TomTom Navigation ja CoPilot Gps Navigation esim. maksullisista.
Maksuton esim. Magic Earth, joka vaikuttaa hyvältä ja helppokäyttöiseltä. Ei myöskään kerää käyttäjätietoja yms.
Näihin kaikkiin saa asennettua matkailuauton mitat ja näin välttää ajamasta hankaliin paikkoihin ahtaille kujille.
Käyttömukavuus on yleensä parempi verrattuna pelkkään navigaattoriin.
Jos käyttää vaikkapa Park4Nightia, voi siitä suoraan linkittää osoitteen navigoitisovellukseen, ei tarvitse näpytellä osoitetta tai kordinaatteja.
Kannattaa siis miettiä tätä vaihtoehtoa myös.
Oletko itse käyttänyt Sygic sovellusta? Miten pelaa? TomTom kuorma-autoversio ei mielestäni ollut matkailuautolle kovin hyvä, tai en osannut vain käyttää sitä oikein. Tuo Copilot taas ei tue Carplayta niin jää liiaksi kännykän varaan.
Viime reisulla Ranskassa Google Maps tunki meitä välillä oikein urakalla vaikeille reiteille, kun pyrittiin välttämään maksuteitä. Uudenkarheassa autossamme on myös Mersun oma navi, jolle voi antaa mitat. Siitä taas en tykkää kun ei voi reittiä esikatsella yhtä hyvin kuin kännykkäsovelluksiss. Eikä se näytä myöskään nopeusrajoituksia.
Mutta kaikesta huolimatta kyllä navi on paikallaan kun reissussa ollaan.
Kahden navin taktiikalla ajelen, jos on täysin vieras ympäristö. Yleensä Google Maps tai Waze pyörii auton isolla näytöllä, Android Autolla peilattuna siis. Puhelin on telineessä ja siinä pyörii sitten jokin toinen navi. Viime vuosina se on ollut Copilot GPS. Ajalen yli 3,5 tonnisella matkakulkineella ja toisen on hyvä olla sellainen, johon saa auton mitat ja painon määritettyä. Ei ole ollut mitään ongelmia, vaikka sama puhelin pyörittää kahta navia.
Jos navit ehdottelee eri reittejä, yritän sitten keksiä syyn siihen ja miettiä kumpaako uskoa. Muutenkaan en suinpäin ryntää tien päälle navin ohjaamana vaan tarkastelen ensin navin reittiä ja katson onko se järkevän oloinen.
Itselleni erillinen navi on täysin tarpeeton, vaikka epäilemättä hyviä ovat. Reissussa kulkee muutenkin mukana kaikenlaista vimpainta, joten jos yhden voi jättää ostamatta, se on silkkaa plussaa.
Yhdenkään auton omaa navia en ole käyttänyt sen jälkeen kun Android Auto alkoi toimimaan. Omissa autoissani kartta-aineisto pitää vielä erikseen päivittää ja uusia versioita tulee vain muutaman kerran vuodessa. Kyllä karttojen pitää netistä tulla, jotta ovat ns. aina ajan tasalla ja liikennetilanteista tulee tietoa. Offline-mahdollisuus on toki joissain tilanteessa hyödyllinen. Sitten kun on alla sellainen auto, joka hakee koko ajan karttoja netistä, voi auton omaakin navia harkita.
Sygic on ok, siitä saa matkailuautoon sopivan version. Käyttää TomTomin karttoja, mutta voi silti ohjata eri reittejä. Kannattaa kokeilla, tästäkin saanee kokeilujakson ilmaiseksi niin saa hieman käsitystä tominnasta ja ilmeestä.
Isolla autolla liikkuessa emme ole onneksi joutuneet kiperiin paikkoihin kun käytössä on auton mittoihin perustuva navigaattori. Google usein vertailukohtana ja sehän ajattaisi hyvinkin kapeita ja ahtaita kujia pitkin. Henkilöautolla varmaan pääsee, mutta tiukkaa tekisi matkailuautolla tai vaunun kanssa ajavalla.
Muistan, kun -80 luvulla ajoin rekkaa ympäri eurooppaa. Sängynalusta oli täynnä aiemmin hankittuja karttoja, ettei ihan joka reissu olisi tarvinnut ostaa joka kylästä uutta karttaa. Se verrattuna nykypäivän navigaatoriin, johon voi merkitä ajoneuvon pituuden, korkeuden ja painon, johon voi myös lisätä josko kuljetat vaarallisia aineita. Navigaattori huolehtii, ettet aja liian matalan sillan alle, tai tielle, jossa on niin jyrkkiä mutkia, ettet mahdu kääntymään, opastaa ettet aja painorajoitetulle sillalle, yms, yms. Se päivittää älypuhelimesi kautta, josko edessäsi olevalla tieosuudella on onnettomuus tai tietyö, ja neuvoo sinulle kiertotien. Laitat Helsingissä osoitteen ja ajat kertaakaan erehtymättä espanjalaisen tehtaan pihaan. Samaan pääsee tietysti, jos omaa selkärepullisen Huom ajantasaisia karttoja ja paljon hyviä hermoja. Mikäs se semmonen navigaattori on? Minulla on TomTom 6250, mutta onhan niitä muunkin merkkisiä. Tähän tulee uudet kartat 4 kertaa vuodessa ilmaiseks, niin kauan, kuin se toimii.
Minulla on TomTom GO Camper World 6" elinikäisillä maailman kartoilla, jota Motonet möi heinäkuussa 2021 puoleen hintaan, eli maksoin siitä 184,50 €
Se on ollut hyvä laite, siinä on sisäinen SIM-kortti, joten se tietää esim. liikenneruuhkat ilman puhelintakin mistä tiedot kaivanee, mutta muutaman kerran on auttanut ohittamaan seisovan liikenteen.
Enää ei ole ollut myynnissä, lieneekö sisäisen eSIM:in käyttö tullut liian kalliiksi, kun nykyisissä tiedot tulee kännykän kautta.
Käytän sitä myös tutuilla reiteillä, nimenomaan tuon liikennetilanteen seurannan takia.
Minä käytän POI-pisteiden muokkaamiseen ITNconverter ohjelmaa, jolla voi tehdä omat lajikohtaiset tiedostot.
Viimeinen versio on ITN Converter 1.94
Se on ladattavissa mm. tuolta
https://www.filecroco.com/download-itn-converter/
Ohjelma on reitin suunnitteluun tehty, mutta toimii hyvin myös POI-paikkojen editointiin listojen tekoon.
Siitä voi exportata monen eri navigaattorin käyttämiin POI-tiedostomuotoihin
En tiedä kuinka muihin naveihin lisätään POI-pakat, mutta Tomtom uudempiin ne ladataan käyttäen MyDrive Connect sovellutusta ja Tomtom MyDrive karttaa käyttäen.
Molempiin tulee kirjautua
VPN ei saa olla päällä, jotta navi näkyy verkossa
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.