Mitä auton katolle kulkuvahvikkeeksi?
MYLLYRINNE KALERVO
03.06.2007 17:14
Mitä olette käyttäneet katon kävelysuojana? Perinteinen ratkaisuhan on alumiinilevy. Kallis ja hyvä ratkaisu? Mistä kannattaisi hankkia (romuliikkeet - rautakauppa)? Onko jostain muusta kokemusta, esim. kumimatto?
NIEMINEN RAIMO
03.06.2007 18:46
Eipä katolla mitään ole käytetty,jotain liukuesteteippiä oli liimattu pariin kohtaan,nekin on lentänyt jo taivaan tuuliin.
"Reinot" vaan jalkaan ja katolle.Naisväkeä ei auta päästää katolle ainakaan korkojalkineissa,saattavat piikkikorot jättää pieniä jälkiä kattoon.Katto kestää varmasti kävelyn jos ei nyt aivan pärekorista ole kysymys.
HAAPANEN TIMO S
03.06.2007 21:06
Mitäs te siellä katolla touhuilette,jos on 4m turvaväli eiks auton vieressäkin ole tilaa.
NIEMINEN RAIMO
03.06.2007 21:49
No,kattokävelyä voi ainakin harrastaa,ja jopa yöpyminen siinä tapauksessa jos piironki ei ole varustettu riittävän suurella panoraamaikkunalla,tähtitaivaan seuraaminen katolta käsin on luonnikasta puuhaa.Ja mahdollisen kaasutustapauksen sattuessa kohdalle on silloinkin katolla asumisessa etunsa.
MYLLYRINNE KALERVO
03.06.2007 22:14
No, kun on tottunut asumaan toisessa kerroksessa.
MYLLYRINNE KALERVO
03.06.2007 22:21
No tää Pefletin pintapelti näyttää aika huteralta Euran jälkeen. Sitä paitsi ohjekirjassakin kehotetaan ottamaan styrox-levy mukaan katolle....
Katto varmasti kyllä kestää, mutta kajakkeja kiinnittäessä katolla joutuu liikuskelemaan aika paljon enkä haluaisi kattoa perunapellon näköiseksi - ainakaan vielä.
GRÖNLUND JORMA A
03.06.2007 22:41
Oikeesti sinne katolle ei saa mennä koskaan kävelemään ilman jotain tukilevyä. Se alumiinipelti o vain 0,6mm paksuista, ja se on liimattu styroxiin. Pelkkää tuhoa on tiedossa, jos sinne kävelemään aiot.
HAAPANEN TIMO S
04.06.2007 17:36
Kalervo taitaa nukkua kajakissa.
SILMUNEN HANNU
04.06.2007 18:12
Hei miten kiinnität ne kajakit katolle? Meillä on ongelmana se kun auton katto ei ole tasakorkuinen vaan alkovin kohta on paljon korkeampi eikä tasaisen katon pituus enää riitä kajakeille.Entä niiden hilaaminen katolle,toinenko ylös vastaanottamaan ja toinen nostaa alhaalta?
t.Kaarina
MYLLYRINNE KALERVO
04.06.2007 19:28
Meillä on ollut tasakattoisia autoja (puoli-integroituja), jolloin kajakin kiinnittäminen on helpompaa. Autossa on pituussuuntaiset kattojohteet ja niillä kaksi poikittaista ortta. Kajakki lepää kiinnityskaarien päällä. Kaaret on taasen kiinnitetty ruuveilla poikkiorsiin. Sitten vaan hihnoilla kiinni. Jos alkovi on muuta kattoa korkeammalla niin kiinnittäminen on varmaan ongelmallista. Mikäli kajakki on riittävän lyhyt (ja auto tarpeeksi pitkä) niin riittäisikö tuo sallittu kahden metrin takaylitys? Menen loppuviikosta taas SuomiMeloo-reissulle. Siellä näkee mitä ihmeellisimpiä kiinnitystapoja - täytyypä tarkkailla, jos löytyisi sinulle vinkkiä.
Helpointa on ja vähiten naarmuja aiheuttaa jos toinen on katolla vastaanottamassa ja toinen nostaa maasta käsin keulan katolla olijalle. Olen kyllä nähnyt joskus yksinkin tuon tehtävän eli ensin kajakki pystyyn auton takapäätä vasten, sitten mies ylös ja vetää kajakin katolle (vedettäessä autoa vasten kannattaa olla vaikkapa huopa pehmusteena).
MYLLYRINNE KALERVO
04.06.2007 19:41
No hainpa autohajottamosta ohutta ja kovaa alumiiniturkkilevyä reilun neliön. Sahaus pariin osaan ja liimamassalla kiinni ja nyt siellä uskaltaa varovasti liikkua sen mitä tarvitsee. Tosin totesin ettei Dethleffsin katto ole tarkoitettu yli senttaalin painoisille. Vaimo puolet kevyempänä saa hoitaa kattohommat... Kyllä Eurassa sentään oli kunnon katto, ei notkunut meikäläisenkään alla.
KORPPI SEPPO A J
04.06.2007 22:57
Osta Bürstner. Neljässä vuodessa ei ole tullut kuin lumilapion jälkiä. Ja sekin oma moka. Kun oli alumiini terä. Olisi pitänyt olla muovia.
Ei kun lunta luomaan. &:>)
SILMUNEN HANNU
04.06.2007 23:25
Kiitos vastauksesta ja terveiset iltamelonnalta täältä Turun (sisä) saaristosta! Ei tullut autoa valitessa mieleen toi kajakkien kuljetus! Nyt ollaan vielä hankkimassa pidempiä merikajakkeja ja auto ei ole järin pitkä.Aika hurjan tuntuinen ajtus että ne menis 2m.perän yli eikä se varmaan edes riittäisi.Alkovin päälle jotain lisäkaarta mies suunnittelee mutta kiitollisina otamme vastaan jos näet hyvän idean!
Hyvää reissu ja melonta-kesää sinulle! Me lähdemme sunnuntaina eurooppaan mukana fillarit ja kenties vuokraamme jostain kajakkeja:)
t.Kaarina
BÄRS RAINER
05.06.2007 08:40
Kuka käski poistaa jäät katolta petkeleellä, niinkuin entinen isäntä tuvan huopakatolta? :-)
MOISANDER JOUKO
05.06.2007 19:28
Olipa poikkitieteellisellä insinöörilläkin kulkuongelma ja lisäksi piti saada katolle rojulaatikko. Vaan olipa katolla onneksi reelingit, niiden väliin muutama orsi ja laatikko kiinnittyi ja vielä pari painekyllästettyä kulkemista varten... Brutaalia, saattaa joku sanoa. Olkoon vaan, myutta toimii!
KINNUNEN PERTTI J
08.06.2007 15:56
Minulla on auton katolla Dethleffsin oma kattoteline, jossa on peräti neljä poikkipalkkia. Niihin olen sitonut narunpätkillä kaksi pitkittäissuuntaista lautaa kävelysillaksi, tuttavat jo ehdottivat alumiinista kaapelihyllyä, on vähän viksumman näköistä.
Noin 26-kiloinen avokanoottini nousee katolla helposti seuraavalla tekniikalla: ensin kanootti nurinpäin pystyyn auton taakse niin, että keula nojaa kattotelineen takimmaiseen poikkipalkkiin, jossa on ylimääräisenä suojauksena ja liukupintana pari kerrosta ilmastointiteippiä. Siitä kanoottia sitten lykätään eteen- ja ylöspäin niin, että yli puolet menee tämän takimmaisen palkin etupuolelle, eli painopisto on reilusti katon puolella. Sitten vain ukko tikkaita pitkin perään ja siirtämään kanoottia pidemmälle kohti auton keulaa sekä vetämään sen liinoilla kiinni. Homma hoituu kumpaankin suuntaan yhden henkilön voimin. Kanoottini on noin 4,60 pitkä ja istuu auton katolle kuin tilauksesta, peräylityskin jää alle metrin, joten periaatteessa edes mitään liputusta ei tarvita.
MYLLYRINNE KALERVO
19.06.2007 22:19
Minulla myös alkuperäiset Dethleffsin tikkaat ja katon pitkittäis- ja -poikkipalkit. Vaikeusastetta lisää se ettei takimmaista poikkipalkkia saa niin taakse, että kajakin voisi nostaa pystyyn sitä vasten, vaan se nojaa auton kattopeltiin.
Ovat muuten poikkipalkit taipuisaa tavaraa (pellistä taivuteltua profiilia)... Muutoinhan Dethleffsin (=Hymerin) tikkaat ja pitkittäisreelingit ovat tosi tukevia.
SuomiMeloossa alkoviautoissa, joissa alkovi nousi muuta kattopintaa korkeammalle, oli käytetty tosi omaperäisiä kajakin kuljetussovellutuksia. Huimin oli rakennettu niin, että pitkittäispalkkien päälle poikittain oli viritetty kaksi paria kyljittäin päällekkäin olevaa 2X5 lankkua ja oli saatu näin n. 25 cm koroke kajakille. Lankut oli tietysti asiantuntevasti tiukkaan sidottu toisiinsa ja katon palkkeihin pyykkinarulla.
Fiksuin idea oli kuljettaa kajakkia kyljellään J-kaarissa, jolloin korkeampi alkoviosa oli saatu mahtumaan kajakin keulan alle.