- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Tarvikkeet »
- Lithium akku ja auton laturi
Lithium akku ja auton laturi
Jos vaihtaisi asunto-osan hupiakun Lithium-akkuun, meneekö myös laturi vaihtoon? Auto Adria Matrix vm:2020?
Tarkoittanet moottorin latausgeneraattoria, erotuksena maa- tai aurinkosähkölatureista? Se riippuu ainakin vuosimallista. Meidän automme on saman vuoden mallia oleva Ducato-alustainen automaattivaihteinen Sunlight. Kun vuosi sitten suunnittelin litiumakkuun vaihtamista, luin jostain (muistaakseni Motorhomefun.co.uk -foorumilta), että vuosimallin 2020 automaattivaihteisissa Ducato-alustoissa on booster- eli b2b (battery-to-battery) laturi valmiina (meillä Schaudt WA 121525), mutta käsivaihteisissa ei olisi. Tiedätkö itse, onko autossanne boosteria? Sellainen ilmeisesti tarvitaan, jos autossa on Euro-6 moottori ja "älylaturi" (siis latausgeneraattori), joka lataa starttiakun vain n. 80%:n lataukseen. Sama 80% pätee myös hupiakkuun, jos se on lyijyakku eikä autossa ole boosteria. Jos tällaiseen autoon asentaisi litium-hupiakun, se ei latautuisi juuri lainkaan, koska sillä jännitteellä, jolla lyijyakku on 80%:sesti latautunut, litiumakku on lähes tyhjä. Mutta jos autossa on boosteri, siitä todennäköisesti löytyy myös litiumakun latausprofiili.
https://www.promobil.de/werkstatt/reisemobil-optimieren-lithiumbatterie-einbau-autarkie/
Niin tarkoitin tässä as.osan laturi virtalähdettä, tokihan auton laturi ajaessa laataa myös hupiakkua. Schaudt Elektroblock EBL oli mulla aikaisemmassa vm 14 Adria Coralissa, en ole varma onko tuo sama edelleen mun nykyisessä autossa? Tuo ei ainakaan ymmärtääkseni sovi Lithium akuille, vaan vaatii mainitsemasi latausboosterin jos ymmärsin oikein?
"Niin tarkoitin tässä as.osan laturi virtalähdettä, tokihan auton laturi ajaessa laataa myös hupiakkua."
Selvitetäänpä aluksi vähän käsitteitä. "Asunto-osan laturi virtalähde" on vähän harhaanjohtava termi, koska hupiakku (asunto-osan akku) voi saada virtaa 1) starttiakusta tai boosterista moottorin käydessä, 2) maasähköstä tai 3) aurinkopaneelista. Koska ilmeisesti haluat korjata tulkintaani, että kysymyksesi Koski moottorin latausgeneraattoria ja sen perään mahdollisesti liitettyä boosteria, niin päättelen että tarkoitit maasähkölaturia. Maasähkölaturi voi tarkoittaa EBL:n sisäistä laturia tai erillistä laturia. EBL:n maasähkölaturista ei löydy optimaalista litiumakun latausprofiilia. AGM-asennossa latausjännite on liian suuri, joten ainoa mahdollisuus hyödyntää EBL:n maasähkölaturia on vaihtaa lyijygeeli-asentoon. Tässä asennossa täyden latauksen päälläoloaika on 16h, mikä ei ole hyväksi akun eliniän kannalta.
Puhutaan sitten lauseestasi: "tokihan auton laturi ajaessa laataa myös hupiakkua". EBL ilman boosteria toimii niin, että moottorin käydessä latausgeneraattorilta tuleva D+ signaali saa EBL:n latausreleen vetämään ja yhdistämään startti- ja hupiakkujen plusnavat. Näin ollen ilman boosteria hupiakkuna voi käyttää vain lyijyakkua. Mutta toisaalta jos autosi on 2020-vuosimallia, siinä mahdollisesti on Euro 6 -moottori ja ns. älylaturi, joka tasaisella ajettaessa lataa starttiakun vain 80-prosenttisesti täyteen. Sen täydemmäksi starttiakku latautuu jarrutus- tai alamäkienergian talteenotolla. Vastaavasti älylaturi ei lataa (juuri) lainkaan ylämäessä tai kiihdytyksen aikana. Älylaturin olemassaolon voit todeta tuikkaamalla ohjaamon tupakansytytinpistokkeeseen jännitemittarin. Jos starttiakun napajännite pysyy kohtalaisen tasaisena, autossa luultavasti ei ole älylaturia. Jos jännite laskee muutaman minuutin kuluttua käynnistyksestä ja nousee jarrutettaessa ja alamäessä, älylaturi luultavasti on. Ja jos asuntoautossa on älylaturi, siinä todennäköisesti on myös boosteri, koska sitä tarvitaan myös lyijyakun lataamiseen yli 80%:n tason. Ja jos autossa on boosteri, siitä luultavasti löytyy myös litium-profiili.
Lyhyesti: boosteri on välttämätön litiumakun lataamiseksi ajon aikana. Jos haluaa maksimoida akun eliniän, kannattaisi myös maasähkölaturissa olla oikea litium-profiili.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.