Lisävalotelineet

SUOMI SEPPO S 24.11.2006 20:02

Karjapuskurit ja lisävalotelineet Autojen rakenteen muuttamista koskevan liikenneministeriön päätöksen (779/1998) 17 §:n 21.11.2006 voimaantuleva muutos aiheuttaa seuraavia muutoksia karjapuskureiden ja lisävalotelineiden asennukseen: 21.11.2006 alkaen kaikkiin pakettiautoihin ja alle 3500 kg:n henkilöautoihin on sallittua asentaa vain direktiivin 2005/66/EY mukaan tyyppihyväksytty etusuojajärjestelmä. Etusuojajärjestelmällä tarkoitetaan erillistä rakenteita, kuten karjapuskuria tai ns. lisävalotelinettä, joiden tarkoituksena on suojata ajoneuvon ulkopintaa vahingoilta törmäystilanteessa. Alle 0,5 kg:n painoiset, ainoastaan valojen suojaamiseen tarkoitetut rakenteet eivät kuitenkaan ole direktiivissä tarkoitettuja etusuojajärjestelmiä. Edellisestä poiketen tyyppihyväksymättömiä etusuojajärjestelmiä saa asentaa N1G- ja alle 3500 kg:n M1G- luokan ajoneuvoihin 24.5.2007 asti. Tämän jälkeen kaikkiin, myös vanhoihin, N1-, N1G- sekä alle 3500 kg:n M1-M1G-luokan ajoneuvoihin asennettavien karjapuskurien ja lisävalotelineiden tulee olla direktiivin 2005/66/EY mukaan tyyppihyväksyttyjä. Asetusmuutoksen johdosta AKE kumoaa 21.11.2006 lisävalojen asennustelineistä antamansa ohjeen 71/204-99. Lähdetieto AKE

PIETILÄ JUKKA S 25.11.2006 07:40

Kiitokset tästä tiedosta. Säästi rahaa ja työtunteja. En olis saanu alle 0.5 kg:n telinettä aikaiseksi,vaan tehnyt normaalin lisävalotelineen rst-putkesta ja käyristä. Hinnat on pilvissä nyt erikoisteräksillä. Joskus hitaudesta on hyötyäkin.

VARTIAINEN JOUKO G 25.11.2006 10:00

Oletko Seppo sattunut törmäämään tuotekuvaan josta ilmenisi minkälainen tämän direktiivin mukainen purkuri/valoteline on.

TERVO JARI 25.11.2006 14:52

http://www.rst-steel.fi olis "laaturautaa" mutta taitaa olla niin uusi juttu tää että eivät ole kerinneet "päivittää" "rautavarastoaan". . . .

Ja tässä muutama linkki tutkittavaksi jossa on "mutkarautaa" kans:

http://www.vapaa-aika.com/ http://www.hio-mex.com/ducato_fi.html http://www.customtruck.org/

SUOMI SEPPO S 25.11.2006 17:00

Kirjoita Googleen 2005/66/EY niin tässä vaatimukset. Tyyppihyväksyntä varmaankin maksaa kohtuuttomia hintoja jos ei ala tekemään sarjatuotantona. Jokainen karjarauta pitää todennäköisemmin hyväksyttää jokaiseen tarkoitettuun EY-tyyppiin. Tietenkin jos rauta on "asennettu ennen" 21.11.2006 niin vanhat ohjeet pätevät. t. seppo

SAARNIO MAURI 27.11.2006 00:43

Heti hankkimaan ja ennen ensikatsastusta kiinni niin on "asennettu" ennen määräaikaa!

SUOMI SEPPO S 27.11.2006 21:44

Uutta jatkoa edelliseen : Liikenne- ja viestintäministeriön tulkinnan mukaan myös AKEn ohjeen 71/204-99 mukaisia lisävalojen asennustelineitä saa autojen rakenteen muuttamista koskevan liikenneministeriön päätöksen (779/1998) 17 §:n hyväksyntävaatimuksesta huolimatta asentaa vanhoihin N1- ja alle 3500 kg:n M1-luokan ajoneuvotyyppeihin 24.5.2007 asti. Tämän johdosta AKEn ohje 71/204-99 kumotaan vaiheittain siten, että kumoaminen koskee 21.11.2006 alkaen uusia N1- ja alle 3500 kg:n M1-luokan ajoneuvotyyppejä ja 25.5.2007 alkaen ohje kumotaan kokonaan. Tiedote muutettu 27.11.2006

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.