- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Tarvikkeet »
- LifePoa4 akku istuimen alle
LifePoa4 akku istuimen alle
Näköjään on tullut myyntiin "uutta" akkutekniikka, joka on suunniteltu matkailuauton penkin alle korvaamaan hupiakut. Toimi näköjään myös -30 asteessa. Hinnoissa hieman vaihtelua riippuen ostopaikasta, mutta tämä hintaluokka jo mielenkiintoinen ;
https://www.fritz-berger.de/artikel/liontron-lifepo4-smart-bluetooth-bms-lithium-untersitzbatterie-12,8-v-160479?aff=47I&varid=160185&xtor=AL-53-%5Bidealo%5D-%5B47I%5D-%5B%5D-%5B337970%5D-%5BLiontron+LiFePO4+Smart+Bluetooth+BMS+Lithium+Untersitzbatterie+12%2C8+V+%2F+200+Ah%5D-%5B%5D
Petteri, taitaa olla 2 x sama linkki?
Eikä siis 150 ah jo alle 1200€?
Pakkasellakin ladattava
Liontron under-seat motorhome battery Arctic 12.8 V 200 Ah
https://www.berger-camping.com/item/liontron-under-seat-motorhome-battery-arctic-12.8-v-392255
Petteri, taitaa olla 2 x sama linkki?
Eikä siis 150 ah jo alle 1200€?
Linkki johtaa kyllä samalle sivulle mutta paina nappulaa 150Ah niin tulee tuo 199 €.
Onko joku tilanut ja mista noita 100 Ah LiFePO4 akkuja kun niiden hinta alkaa olla AGM akun luokkaa ?
Kiitos Seppo!
Linkki johtaa kyllä samalle sivulle mutta paina nappulaa 150Ah niin tulee tuo 199 €.
Onko joku tilanut ja mista noita 100 Ah LiFePO4 akkuja kun niiden hinta alkaa olla AGM akun luokkaa ?
tarkoitit kai 1199€?
Berger on kyllä luotettava toimija ja tavara tulee varsin nopeasti Suomeen.
Saa noita toki jo Suomestakin 150 ah hinta 2140€ ja 200 ah 2810€. (siis ihan sama Liontron merkki kuin kyseessä)
Pakkasellakin ladattava
Liontron under-seat motorhome battery Arctic 12.8 V 200 Ah
https://www.berger-camping.com/item/liontron-under-seat-motorhome-battery-arctic-12.8-v-392255
Molemmissa tehoissa :
Max. temperature Discharge: +60, charge: +45, storage: +60
Min. temperature Discharge: -20, Charge: 0, Storage: -40
Victronin aurinkopaneeli säätimiin on näköjään tullut ohjelmapäivityksessä lisää akku vaihtoehtoja, myös LifePoa4 löytyy nyt valikkolistalta...
Viime kesän oli käytössä 100 Ah ,lämmityksen sisältävä litium-rauta -akku. Nyt syystalvella kerran olen kokeilumielessä latasin sen nollakelillä. En huomannut mitään erityistä , vaikka muistaakseni sen vastuksen pitäisi alle +5 asteessa lämmittää. Ja kerran unohtui valot päälle vaunuun, ja muutaman viikon päästä huomasin varauksen olevan nolla. Ei pystynyt normi vaunun laturilla lataamaan, vaan piti "herättää" akku Ctekin pikkulaturilla. Muuten riitti akku kevyesti kesällä , mutta sadepäivinä , jos keittää kahvia invertterin ja kahvinkeittimen avulla, niin sähkö käy vähiin. Kaikenkaikkiaan olen tyytyväinen toistaiseksi. Noin 25 kg kevyempi kuin entinen 180 Ah lyijyakku .Tämä siis 12 kg.
Olen tutkiskellut LiFePo4-akkuja. Liontron on saksalaisten tubettajien suosiossa, mutta ainakin osa suosiosta selittyy sponsoroinnilla. En lähde näitä kritisoimaan, mutta sen perusteella mitä olen netistä oppinut, pari asiaa pistää silmään. Väite "fully-fledged 12V lead-acid battery replacement" (täydellinen 12V:n lyijyakun korvaaja) ei pidä paikkaansa. Jotta LiFePo4-akku olisi täydellinen lyijyakun korvaaja, mitään muita muutoksia ei tarvitsisi tehdä. Näin ei ole. Lyijyakun laturi ei ole optimaalinen LiFePo4-akulle. AGM-asennossa laturi lataa 14,4 volttiin, mikä on liian matala LiFePo4:lle. Ainakin kapasiteettia jää käyttämättä ja mahdollisesti BMS ei aloita kennojen balansointia ennen kuin jännite on n. 14,6V. Kennot voivat siis jäädä epäbalanssiin. Toiseksi AGM-asennossa laturi pitää yllä täyttä jännitettä pitkään (esim. Schaudt EBL31 16 tuntia), ennen kuin siirtyy ylläpitolataukseen. Syistä, jotka eivät ole minulle selvinneet, tätä aikaa pidetään liian pitkänä. Toisaalta Gel-asennossa maksimijännite on 14,7V ja sen päälläoloaika (EBL31:llä) on 4 tuntia. Gel-asetusta pidetään parempana kuin AGM-asentoa, muttei sekään ole optimaalinen. Mutta Liontron-akun maksimijännitteeksi ilmoitetaan 14,6V ja tämä jää alle Gel-asennon latausjännitteen. Toisin sanoen juuri tälle Liontron-akulle EBL:n mahdollisista latausjännitteistä 14,4V on liian pieni ja 14,7V on mahdollisesti liian suuri.
Erityisen huonosti LiFePo4 toimii lyijyakun korvaajana, jos Euro6-moottorissa on "älylaturi". Tämä lataa starttiakun vain 80% kapasiteettiin, jotta laturi voisi toimia jarrutusenergian talteenotossa energiavarastona. Ajon aikana startti- ja hupiakun on kytketty rinnan, joten hupiakkukin latautuu - siis mihin jännitteeseen? Se latautuu tietenkin siihen jännitteeseen, jossa lyijyakku olisi 80% latautunut. Mutta tässä jännitteessä LiFePo4-akku on lähes tyhjä. Eli ainakin Euro6-moottorin yhteydessä EBL:n (tai suoraan hupiakun) eteen tarvitaan B2B-laturi, esim. Victron Tr Smart Orion.
Totean vielä, että 150Ah-mallille ilmoitettu kapasiteetti 2560Wh on sama kuin 200Ah-mallille, ja pienemmälle akulle varmasti väärä.
Miten tuo akun lämmitya toimii ?
Onko se päällä vain silloin kun sitä ladataan?
Onko niin ettei akku ota aluksi latausta vastaan ennenkuin akku on lämmennyt sopivasti ? Ei kai se koko ajan pidä akun lämpötilaa plussan puolella kun sitä ei käytetä ?
Mitenkä BMS toimii ?
Se kai estää latauksen ennenkuin akun lämpötila on oikea?
Jos akku on pakkasen puolella niin nostaako akun purkaminen lämpötilaa siten että latautuminen alkaa automaattisesti jos akussa ei ole lämmitystä?
Sinulta taisi jäädä kirjoituksesta pois, että uusimissa autoissa on jo valmiina latausboosteri lituim-akuille.. jos ei ole niin sellainen pitää sitten lisäksi asentaa...
Olet oikeassa, että 150 ah akussa Bergerin sivulla on samat kapasiteettitiedot, kuin 200 ah akulle. Oikea lukema valmistajan sivulta on
LIDUCSM12150LX
EAN / GTIN 4260586370232
Rated capacity 150Ah / 1920Wh
https://liontron.com/download/english/LIDUCSM12150LX_EN.pdf
Promobil on tehnyt aiheesta jutun, kannattaa vilkaista.
https://www.promobil.de/werkstatt/reisemobil-optimieren-lithiumbatterie-einbau-autarkie/
Testin tulos linkin akulle; Oikein hyvä…
Katsotaan vaikka viiden vuoden kuluttua onko enää hyvä jos on matka-autossa ollut koko ajan.
Näihin mennään, se on varma mutta aina uudet sydeemit hakevat vikansa.
Katsotaan vaikka viiden vuoden kuluttua onko enää hyvä jos on matka-autossa ollut koko ajan.
Näihin mennään, se on varma mutta aina uudet sydeemit hakevat vikansa.
Näinhän se toki menee ja hinnat putoaa kokoajan. Jäi Hymerin myyjästä semmoinen kuva, että perinteinen hupiakku ja uudentyylinen akku yhdistelmä ei ole ollut toimiva.
Vahvasti itse mietin, et jos laittaisi pelkästään yhden uudentyylisen 200 ah akun seuraavaan matkavehkeeseen hupiakuksi…
Näinhän se toki menee ja hinnat putoaa kokoajan. Jäi Hymerin myyjästä semmoinen kuva, että perinteinen hupiakku ja uudentyylinen akku yhdistelmä ei ole ollut toimiva.
Vahvasti itse mietin, et jos laittaisi pelkästään yhden uudentyylisen 200 ah akun seuraavaan matkavehkeeseen hupiakuksi…
Varmista jos laitat vain yhden akun, että akun virrananto on riittävä invertterillesi. Jos yhdessä akussa ei ole riittävä, laita vaikka kaksi 100Ah akkua, jolloin virrananto tuplaantuu.
Käytösssäni olevissa 200Ah akuissa yhden virrananto on 150A, kahdesta saakin jo 300A.
Kannattaa olla tarkkana noiden virtojen kanssa.
En akkua moitikaan vaan sitä että sitä mainostetaan lyijyakun täydelliseksi korvaajaksi. Ihan minimissään kaapelipäätteet pitää uusia ja useimmissa tapauksissa ainakin buusteri lisätä. Jos jollekin jäi hämäräksi Promobilin ainoa moite, niin kyse oli puhelinsovelluksen heikosta tietoturvasta. Oli mahdollista vaikuttaa akun toimintaan vieraalla sovelluksella. Korjauksen pitäisi olla työn alla.
Varmista jos laitat vain yhden akun, että akun virrananto on riittävä invertterillesi. Jos yhdessä akussa ei ole riittävä, laita vaikka kaksi 100Ah akkua, jolloin virrananto tuplaantuu.
Käytösssäni olevissa 200Ah akuissa yhden virrananto on 150A, kahdesta saakin jo 300A.
Kannattaa olla tarkkana noiden virtojen kanssa.
Eroaako kahden 100 ah akun virrananto yhdestä 200 ah akusta? Meillä käytössä nyt 2 kpl 95 ah agm-akkua ja ectiven 1500/3000 watin siniaalto invetteri. Yhdistelmä on ollut riittävä rvan hiustenhoitolaitteisiin. Juuri muuta 230v käyttäviä laitteita emme reissussa tarvitse.
Eroaako kahden 100 ah akun virrananto yhdestä 200 ah akusta? Meillä käytössä nyt 2 kpl 95 ah agm-akkua ja ectiven 1500/3000 watin siniaalto invetteri. Yhdistelmä on ollut riittävä rvan hiustenhoitolaitteisiin. Juuri muuta 230v käyttäviä laitteita emme reissussa tarvitse.
Tarkista akun teknisistä tiedoista mitä lataus- ja purkuvirtoja bms pystyy käsittelemään. Yleensä purkuvirrat ovat 100-300A välillä riippuen valmistajan käyttämästä bms:tä. BMS suojaa akkua ja rajoittaa mm. purkuvirtaa. Jos virta ylittyy, kytkeytyy kuorma kokonaan pois.
Esim. jos valmistaja käyttää samaa bms:ää kaikissa erikokoisissa akuissa, vaikkapa 150A rajoituksella, saat yhdellä akulla oli akun koko mikä tahansa 150A ulos, kahdella akulla 300A ja kolmella akulla 450A.
Eroaako kahden 100 ah akun virrananto yhdestä 200 ah akusta? Meillä käytössä nyt 2 kpl 95 ah agm-akkua ja ectiven 1500/3000 watin siniaalto invetteri. Yhdistelmä on ollut riittävä rvan hiustenhoitolaitteisiin. Juuri muuta 230v käyttäviä laitteita emme reissussa tarvitse.
Esim minulla käytöss Sunwind Heat 100 Ah , niin siinä on virrananto 150 A ja se riittää 1500/3000W invertterin käyttöön ja olen testannut sen mikroaaltouunilla ja kahvinkeittimellä. molemmat tosin 1100 w tai alle. Käyttöohjeiden mukaan näitä akkuja ei saa kytkeä rinnan, eli se kannattaa selvittää etukäteen jos tarvitsee rinnan kytkeä esim tilanpuutteen takia.
Kannattaa tarkasti harkita litiumakkuihin siirtymistä. Pakkaskäyttöön en ottaisi, koska lämmitysvastukset vievät virtaa. Tarkoittaa sitä, että jos akku pääsee riittävän tyhjäksi, niin lataus ei onnistu. Jos taas ulkoista lataussähköä on saatavilla, niin mikä idea kalliissa litiumakussa on? Lyijyakkuja suurempi kapasiteettihyöty menetetään, kun iso osa menee akun lämmitykseen.
Lämpimien kelien akuksi siinä on ideaa. Pienempi paino ja suurempi kapasiteetti.
Esim minulla käytöss Sunwind Heat 100 Ah , niin siinä on virrananto 150 A ja se riittää 1500/3000W invertterin käyttöön ja olen testannut sen mikroaaltouunilla ja kahvinkeittimellä. molemmat tosin 1100 w tai alle. Käyttöohjeiden mukaan näitä akkuja ei saa kytkeä rinnan, eli se kannattaa selvittää etukäteen jos tarvitsee rinnan kytkeä esim tilanpuutteen takia.
Liontronin ohjeessa kerrotaan toisin. Rinnan voidaan kytkeä mutta ei sarjaan.
It enables an extremely long cycle life and makes the LIONTRON® batteries the optimal traction battery.
The battery is only suitable for 12V installation. A parallel connection to increase the capacity is possible (series connection to e.g. 24V is not possible).
Se mahdollistaa erittäin pitkän käyttöiän ja tekee LIONTRON®-akuista optimaalisen vetoakun.
Akku sopii vain 12V asennukseen. Rinnakkaisliitäntä kapasiteetin lisäämiseksi on mahdollista (sarjaliitäntä esim. 24V ei ole mahdollista).
Kannattaa tarkasti harkita litiumakkuihin siirtymistä. Pakkaskäyttöön en ottaisi, koska lämmitysvastukset vievät virtaa. Tarkoittaa sitä, että jos akku pääsee riittävän tyhjäksi, niin lataus ei onnistu. Jos taas ulkoista lataussähköä on saatavilla, niin mikä idea kalliissa litiumakussa on? Lyijyakkuja suurempi kapasiteettihyöty menetetään, kun iso osa menee akun lämmitykseen.
Lämpimien kelien akuksi siinä on ideaa. Pienempi paino ja suurempi kapasiteetti.
Paljonko lämmitys sitten vie virtaa? Hupiakkuhan on lämpimässä sisätiloissa, silloin kun virtaa siitä otetaan tai ladataan? Eikä näköjään tarvitse olla kuin 0 astetta akun lämpötila alimmillaan, kun ottaa latausta vastaan…
Paljonko lämmitys sitten vie virtaa? Hupiakkuhan on lämpimässä sisätiloissa, silloin kun virtaa siitä otetaan tai ladataan? Eikä näköjään tarvitse olla kuin 0 astetta akun lämpötila alimmillaan, kun ottaa latausta vastaan…
Jos on lämmin talli, niin sillon on lämpimässä, mutta jos auto seisoo pihalla vaikka 20 - 30 ast. pakkasessa kestää aika tovin ennen kuin akku on lämmin
Jatkuvasti sitä ei kannata lämmittää, ainakaan omalla energiallaan.
Vähän huonosti löytyy tietoa litiumakkujen pakkaskäyttökokemuksista.
Sudwind 200ah akusta löytyi tieto, että lämmitys veisi 15A, eli 12v x 15A = 180W. Mielestäni aika paljon, jos auton ajovalot vievät 2 x 55W = 110W. Ei niitä pakkasella viitsi hirveän pitkään jättää päälle.
En minä vastusta litiumakkuja, mutta sähköpyörä- ja akkupora-kokemuksella hieman olen varovainen suosittelemaan pakkaskäytön hienoutta.
Akun lämmitys tapahtuu latausvaiheessa.
Tässä lainaus Esconetin sivulta:
Sunwind Li-ion Heat 300Ah on suunniteltu tarpeisiin, joissa vaaditaan pitkää käyttöikää, nopeaa latausta ja toimintaa kylmissä olosuhteissa. Akun sisäinen lämmityskalvo esilämmittää akun suurempien latausvirtausten aikana, kun akun lämpötila on alle 0 °C.
Perinteiset litiumakut eivät voi ladata miinusasteisissa olosuhteissa. Li-ion Heat -akussa on lämpökalvo akkusolujen ympärillä, joka käyttää osaa syötetystä energiasta lämmöntuotantoon. Tämä varmistaa, että akkujen solut saavuttavat tarvittavan lämpötilan, jotta lataus on mahdollista. Lämpökalvo ei ota energiaa itse akusta, vaan se saa sen ulkoisesta latauslähteestä.
Kun akkua ladataan miinusasteissa, akku ensin lämpeää 0 °C:seen. Jos akkukennon lämpötila on -15 °C, kestää noin 45 minuuttia, ennen kuin akku sallii täyden latausvirran.
https://www.esconet.fi/shop/152230-sunwind-lifepo-akku-heat-300-ah-lammityksella-3814#attr=31670,31671,31672,31673,31669
Jos on lämmin talli, niin sillon on lämpimässä, mutta jos auto seisoo pihalla vaikka 20 - 30 ast. pakkasessa kestää aika tovin ennen kuin akku on lämmin
Jatkuvasti sitä ei kannata lämmittää, ainakaan omalla energiallaan.
Kun lähtee talvella reissuun, niin ensin vuorokaudeksi 230v piuha kiinni, eli akku lämmittää itsensä ja latautuu täyteen. Reissussa lämmöt autossa päällä, eli ei äkkiseltään mitään ongelmaa…
Mutta onko siinä litiumakussa perustetta 10 kertaiselle hinnalle. Roikan nokasta roikan nokkaan pärjää lyijyakullakin. Vai?
Laadusta ei tietoa mutta litium akkujen hinnat ovat romahtaneet. Ei puhettakaan moninkertaisesta hinnasta.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=lifepo4%2012v%20akku&norover=1&mkevt=1&mkrid=711-34002-13078-0&mkcid=2&mkscid=102&keyword=lifepo4%2012v%20akku&crlp=_5087&MT_ID=&geo_id=&rlsatarget=kwd-77309589664461:loc-65&adpos=&device=c&mktype=&loc=148534&poi=&abcId=&cmpgn=395412175&sitelnk=&adgroupid=1236950788159339&network=o&matchtype=e&msclkid=a69862916d3b13860894070132cda5aa
Merkittömiä kiinalaisia kyllä saa edullisesti, mutta se on epäreilu vertailu.
Verrata pitää jonkun tunnetun akkuvalmistajan samantehoisia lyijy- ja litiumakkuja.
Valistakaa minuakin. Mikä tämän akun etu on? En jaksanut selata koko viestiketjua läpi. Minulle ehkä tärkeintä on että akkua ei tarvitse ladata, kun seisoo läpi talven kylmässä autossa. Se on on suurin huolen aihe, että satojen eurojen akut menee talvella pilalle.
Mutta onko siinä litiumakussa perustetta 10 kertaiselle hinnalle. Roikan nokasta roikan nokkaan pärjää lyijyakullakin. Vai?
Vaunuihmisenä ehkä menet roikasta roikkaan, mut me emme… helmikuusta joulukuuhun vapaana 230v virrasta..
Kun lähtee talvella reissuun, niin ensin vuorokaudeksi 230v piuha kiinni, eli akku lämmittää itsensä ja latautuu täyteen. Reissussa lämmöt autossa päällä, eli ei äkkiseltään mitään ongelmaa…
Meillä tulee tolpasta 2 tuntia kerrallaan 230V
Ei taida akku ehtiä lämpiämään siinä ajassa, Lisäksi lataus pitäisi irrottaa lämmityksen ajaksi
Ei jatkoon meillä
Vaunuihmisenä ehkä menet roikasta roikkaan, mut me emme… helmikuusta joulukuuhun vapaana 230v virrasta..
Paneeli on vaunun katollakin. Ei ole tarvetta roikalle sen enempää kuin teilläkään.
Mutta et vastannut kysymykseen, onko rahoille vastinetta litiumakussa?
Paneeli on vaunun katollakin. Ei ole tarvetta roikalle sen enempää kuin teilläkään.
Mutta et vastannut kysymykseen, onko rahoille vastinetta litiumakussa?
150 ah akun hinta nyt n nelikertainen verrattuna 95 ah agm-akkuun. Takuu 7 vuotta ja käyttöikä 10 vuotta? Elementtejä voi vaihtaa…vähemmän painoa… kyllä varsin mielenkiintoinen myös hinnan suhteen… saattaa kevään lopulla tulla hankituksi Bergeliltä kevät reissun paluumatkalta…en ajankuluksi näitä katsele…
Riita poikki ja voita välliin olisi edesmennyt anoppi sanonut. En ole millään tasolla asiantuntija näissä mittelöissä. Minua kiinnostaa vain se ettei tarvitse roikkien kanssa teluta vaan akusta saa kaiken virran. Viimeksi lokakuussa Lyypekissä pilkkopimeässä illassa vesisateessa märällä nurmikolla kännykän valossa kirosin niiden kiertyneiden johtojen kanssa. Ei olisi ollut tarpeen, mutta nuuka kun olen niin pitihän ne piuhat laittaa töpseliin, kun kuului hintaan. Sen takia siirryin vaunusta (vanhan kunnon tabbi-vaunu T&B) autoon että helpottuu leiriytyminen.
Tässä se meidän tabbi-vaunu Joensuussa Jokiasemalla joskus 2010 paikkeilla. Noh huomenna alkaa 2024. Kyllä helpottaa kun uusi vuosi alkaa. Pakkaset kyllä painaa päälle. Pitäisikö olla ensi viikko talviunilla? Ei edes yrittäisi auton käynnistämistä? Voisi kyllä tulla mökkihöperöksi?
Liitetiedostot
kuva_056.jpgValistakaa minuakin. Mikä tämän akun etu on? En jaksanut selata koko viestiketjua läpi. Minulle ehkä tärkeintä on että akkua ei tarvitse ladata, kun seisoo läpi talven kylmässä autossa. Se on on suurin huolen aihe, että satojen eurojen akut menee talvella pilalle.
Pieni paino ja pieni koko verrattuna lyijyakkuun. Ainakin minulla vaunussa niin paljon kaikkia lisähärpäkkeitä, että paino menee ylärajalle. Litium akulla saa 25 kg pois. Talveksi otan akkukaapelin irti, niin tein kyllä myös lyijyakulla. silloin on varma ,ettei akku tyhjene.
Jouko; tuossa akussasi ei taida olla ”artic-toimintoa” (lämmitystä)?
Jouko; tuossa akussasi ei taida olla ”artic-toimintoa” (lämmitystä)?
Kyllä siinä on se. Ei vain ole kokemusta miten hyvin se toimii, kun emme talvella vaunuile.
Tuossa videossa hyvä testi ja läpileikkaus akusta. Noita akkuja saatavilla monenlaisia, myös lämmitettynä. Eivätkä ole enään kalliita.
https://m.youtube.com/watch?v=tAaThjkazkM
https://www.amazon.de/-/en/battery-LiFePO4-4000-15000-perfect-replacement/dp/B0CC8WKYK6/ref=sr_1_6?crid=7ZK
Ei ole videon akkumyynnissä ebayssa:
This model of battery is not available on amazon! The amazon version does not have the same features. If you want the battery shown in the video, you have to buy it direct (affiliate link): https://www.litime.com/products/litime-12v-100ah-tm-deep-cycle-lifepo4-battery-for-trolling-motors?ref=XBIA62RFcalHns
Ei ole videon akkumyynnissä ebayssa:
This model of battery is not available on amazon! The amazon version does not have the same features. If you want the battery shown in the video, you have to buy it direct (affiliate link): https://www.litime.com/products/litime-12v-100ah-tm-deep-cycle-lifepo4-battery-for-trolling-motors?ref=XBIA62RFcalHns
Katoppas tuo laittamani linkki Amazoiin. Tuo esimerkin akku voisi ehkä olla hyvä karavaanarille. Pari kolme tuollaista niin on sähköä pikäksi aikaa ja voi käyttää talvella, lämmitys on. Vastaava 200Ah akku on näköjään kalliimpi.
Ja jos laitat kaksi 100Ah akkua, saat sen 200A ulostulon.
Katoppas tuo laittamani linkki Amazoiin. Tuo esimerkin akku voisi ehkä olla hyvä karavaanarille. Pari kolme tuollaista niin on sähköä pikäksi aikaa ja voi käyttää talvella, lämmitys on. Vastaava 200Ah akku on näköjään kalliimpi.
Ja jos laitat kaksi 100Ah akkua, saat sen 200A ulostulon.
Tarkoitin, että tuo linkkisi akku ei ole sama mitä youtubevideolla testattiin.
Itse en hae halvinta ja vaan hyvää hinta/laatusuhdetta ja varasinkin akkujen pitää olla myös turvallisia, joten en pidä tuota tämän ketjun alussa linkkaamaani akkua ollenkaan pois suljettuna vaihtoehtona,,,
Tällainen pelmahti eilen porstuaan:
https://eu.renogy.com/12v-100ah-pro-deep-cycle-lithium-iron-phosphate-battery-self-heating-w-bluetooth/
Tämä täytti parhaiten vaatimukseni, nimittäin: 1) tunnettu valmistaja, joka toimii ainakin EU:ssa ja USA:ssa, 2) saanut terveen paperit ainakin Will Prowselta, mielellään muiltakin, 3) toiminnallisesti kattava BMS (mm. yli- ja alijännitesuoja, pakkasvahti, sisäinen lämmitys ja Bluetooth), 4) mahtuu Sunlightin penkin alle, 5) kohtuuhintainen ja 6) maksu hoituu suomalaisen pankkijärjestelmän kautta (debit-kortilla). Hinnaksi tuli 467€ (lähtöhinta 460€, kuljetus 30€, uuden ostajan alennus -5%. Tilasin 26.12. illalla, tuli 8 vrk myöhemmin.
Netin kuvasta voi saada käsityksen, että akku olisi väriltään punainen. Ei ole, vaan kuvassa kiinnitetään huomiota sisäiseen lämmitykseen. Nykyinen AGM-akku Varta LA95 on mitoiltaan 353 x 175 x 190 mm. Renogy on 268 x 193 x 205 mm, eli lyhyempi mutta leveämpi ja korkeampi. Akun nastat nousevat n. 15 mm korkeammalle kuin penkin jalustan kiinteä osa. Kääntömekanismin alaosassa on myös n. 20 mm korkea kiinteä osa, eli akun pitäisi mahtua penkin liikkuvien osien alle, jos ei pystyssä niin ainakin kyljellään. Ryhdyn asennuspuuhiin tiistaina, kun lämpötilan ennustetaan nousevan sen verran että vanhalla miehellä pysyy työkalut kädessä.
Kuva 1: Näytönkaappaus monitorointisovelluksesta. Kuvasta on leikkaantunut pois kennojen tila, eli kunkin neljän kennon jännite.
Kuvat 2 - 3: Ote käyttöohjeesta, sisäisen lämmityksen ja BMS:n toimintaa.
Jos eläisimme täydellisessä maailmassa, Bluetooth-sovellus olisi voinut olla monipuolisempi. Nyt se toimii vain monitorina, mutta toimintaan ei voi itse vaikuttaa. Olisin toivonut että esim. lämmityksen ja pakkasvahdin päälle- ja poiskytkeytymistä voisi säätää itse. Ohjelmistopäivitystä odotellessa... Maksimi- ja minimilämpötilat tarkoittanevat kahden anturin vallitsevaa lämpötilaa, koska molemmat muuttuvat ja likimain tasatahtia.
Ei käy ilmi, mut luulen, että Antero sinulla Sunlight Fiat Ducaton alustalle? Jos näin, niin kohtuullisen ahdas on apparinpenkin alatila korkeuden suhteen, varsinkin se etummaisen akun paikka. Jos laitat vain yhden uuden tyyppisen akun sinne, niin silloinhan voi ottaa sen pellin pois akkujen alta sekä muutamalla rikalla voi nostaa penkkiä hieman ylemmäs...
Jännä, että arvostat, että voi maksaa Debit-kortilla, sillä kyllä minä maksan tilaukseni joko paypal-systeemillä tai Master-kortilla, niin saan turvan maksulleni....
Petteri, Sunlightissa on Ducato-alusta. Kiitos vinkeistä asennuksen suhteen. Harkitsen tosissani asennusta kyljelleen. Ei pelkästään akun korkeuden vuoksi, vaan myös lämpötila-antureiden sijoituksen. Kun olen katsonut YouTubesta Renogyn korkkaamisvideoita, niin anturit näyttävät olevan kennojen ja BMS:n yläpuolella, napojen puoleisessa reunassa. Tämä lienee hyvä sijoitus, jos päätavoitteena on torjua ylikuumenemista. Mutta jos tarkoitus on estää lataaminen kennoston ollessa pakkasen puolella, antureiden paras paikka olisi kennoston alapuolella. Tosin tälle akulle ilmoitettu pakkasvahdin toiminta näyttää menevän turvallisuus edellä, sikäli että pakkasesta lämpimään siirryttäessä lataus alkaa vasta +3 asteessa eikä nollassa kuten parilla muulla akulla. En kuitenkaan ruvennut tätä akkua purkamaan, koska se onkin IP65-suojattu eli vesitiivis. Kotelo on siis liimattu tai (muovi)hitsattu kiinni. Mutta Renogylla on toimivan oloinen käyttäjäfoorumi. Kahlaan olemassa olevat kysymykset läpi, ja jos antureiden sijoituksesta ei ole kysymyksiä, niin kysyn sitten itse.
Luulen, että meille riittää yksi tämän kokoinen litium-akku (nimellisesti 1280Wh). Meillä on lisäksi lähes saman kokoisella akulla varustettu varavoimalaite Ecoflow Delta 2, josta ruokitaan fööni ja imuri, älylaitteet ym. Mikroa, kahvinkeitintä tai telkkaria ei ole.
Mainintani debit-kortista oli lipsahdus. Tarkoitin debit/credit -korttia, josta lähes aina käytän debit-puolta (jotta tiliotteella näkyisi todellinen maksun saaja eikä koontilaskun lähettäjä). Renogylle maksoin credit-puolella. Ensimmäinen ja viimeinen yritykseni maksaa Paypalilla (Saksalaiselle tavarantoimittajalle) päättyi siihen, että Paypalin palvelin ilmoitti lähettäneensä varmistuspyynnön puhelinnumeroon, joka oli muuten sama kuin omani, mutta maatunnus puuttui (vaikka olin sen ilmoittanut). Siis kun suomalainen asiakas ostaa Saksasta, niin Paypal pyytää maksun varmistusta joltain saksalaiselta, jolla sattuu olemaan Saksassa sama numero kuin minulla Suomessa. Kun Paypal-maksu ei varmistuksen puuttumisen vuoksi mennyt läpi, myyjä pyysi maksua verkkopankin kautta, mikä ei aluksi ollut maksuvaihtoehtojen joukossa. Maksoin sitten verkkopankin kautta. No, jollain tavalla Paypal-maksu meni kuitenkin läpi ja tulin maksaneeksi tavaran kahteen kertaan. Myyjä oli kuitenkin rehellinen ja palautti ylimääräisen maksun.
Antero kun saat palikat paikoilleen niin kerro täällä mitä kaikkea muutosta teit?
Asia kiinnostaa ainakin minua.
Tuossapa löytyi aika hyvä asennusvideo, saa hyviä vinkkejä akun vaihtoon.
https://m.youtube.com/watch?v=yrJQQLEBfSo&pp=ygUTTGlmZXBvNCBmaWF0IGR1Y2F0bw%3D%3D
Onpas Antero sinulla outo asetus paypal-apissa? Kyllä mä vahvistan maksun ihan Nordean Id:llä…
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.