Letkunrikkoventtiili?

VARIS MARKKU 19.12.2007 17:08

Po.osa kuulemma vaaditaan uusissa ajoneuvoissa. Miten asia lienee vanhempien vempeleiden osalta, ja mitkä ovat vaatimukset esim. keski-Euroopassa? En onnistunut kotisivuiltamme aiheesta mitään löytämään, vaikka asia lienee todella tärkeä! Vapaa-ajan talossa hinta n.13€. Hyvää ja Turvallista Joulua Markku

EEROLA TEEMU J 19.12.2007 19:36

Tarkoittanet Truman valmistamaa SecuMotion- venttiiliä, joka katkaisee kaasun virtauksen esim. kaasuputkiston rikkoutumistapauksessa vaikka kolarin seurauksena. Ainakin Saksassa edellytetään, että 1.1.2007 lähtien käyttöön otetuissa matkailuajoneuvoissa on oltava kaasupullojen yhteydessä ko. "hätäsulkuventtiili" tai muutoin kaasulaitteiden on oltava suljettuina ajon aikana. Aikaisemmin käyttöön otettuja ajoneuvoja määräys ei koske. (Eräissä maissa - missä?- on ollut pitkään ajon aikainen kaasupullojen sulkemispakko).

Trumman pullonvaihtajiin (esim. DuoControl/DuoComfort) SecuMotion voidaan liittää jälkikäteen, siis vanhempiinkin asennuksiin. Vapaa- ajan tarviketalossa DuoComfortin kuten myös SecuMaticinkin hinta on n. 60e/ kpl. Laitteiden lisäksi tarvitaan sopivat letkut. Asennuksen saa tehdä vain hyväksytty liike.

Määräys on EU- direktiivissä, mutta aika vähän siitä on ollut kirjoituksia. Ilmeisesti käytäntö vaihtelee edelleen maasta toiseen.

VARIS MARKKU 19.12.2007 20:45

Näitä venttilejä on ilmeiseti useampaa plaatua. Vapaa-ajan tarviketalossa on artikkelinumero 112620 po. venttiili tosiaan alle 13€. Mutta kuka tietää, mikä sitten on esim. vakuutusyhtiöiden hyväksymä? Ehkäpä yhdistyksemme ottaa asia selvitettäväkseen ( ellei sitten jo olekin selvittänyt)?

JANHONEN MATTI 19.12.2007 22:37

Tuo venttiilivaatimus tulee direktiivistä 2006/119/EY. Liite VIII kohta 1.1.6.2 Direktiiviä hyväksyttäessä on päätetty, että direktiivin pitää olla osa kansallista lainsäädäntöä 30.9.2007 mennessä. Saksassa sovellus on jo todellisuutta kuten edellä on mainittu. Noita ventiilejä lienee yhtä paljon kun on valmistajiakin. www.ecuras.fi sivuiltakin löytyy jos mitä mallia. Asennus näyttää olevan aika pieni homma mutta kuuluu kiinteisiin laitteisiin eli auktorisoidun asentajan hommiin.

AKE on 19.11.2007 hyväksynyt Suomea koskevat uudet Matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteiden vaatimuksia koskevat ohjeet, ja niissä asiasta ei ole mainintaa. Ohjeen saatte esiin kun Googletatte haulla (2048/208/2007;19.11.2007)

Huom. Huom. Uutta ohjeessa on 2.kohtaan sisältyvä lause:

"Valmiina matkailuajoneuvona EY-tyyppihyväksyttyjen ajoneuvojen tehdasasenteisia nestekaasulaitteistoja ei edellytetä valtuutetuissa kaasuasennusliikkeissä tarkastettavaksi. Nämä ajoneuvot voidaan hyväksyä rekisteröintikatsastuksessa kaasulaitteistojen osalta, mikäli ne muutoin ovat tämän ohjeen mukaisia."

Matkailuajoneuvojen sähköasennuksia koskien vastaava säädös oli olemassa jo aiemmiin mikäli laitteet on tyyppihyväksytty ja niissä on CE-merkintä. Eli yksittäistuonnin esteet murenee este esteeltä. Toisalta joutaapa mennäkin, koska eihän niissä kansalaisten simputusmääräykisssä mitään järkeä ollutkaan.

HAAPANEN TIMO S 20.12.2007 17:05

Mukava uutinen tuo kaasuasia.Viimeinen älyttömyys sai lähteä.Suomenkieliset kaasunpaine- ym. tarrat varmaankin vielä vaaditaan.

NYYSSÖNEN KAJ 20.12.2007 19:44

minun kaasutarrani on noin kaksikielinen Suomi ja ruotsi/Italia sekoitus

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.