Lämmitin auton nestekiertoon

KARVONEN VIRVA 27.01.2007 18:37

Hei! Onko kenelläkään hyviä ehdotuksia lämpöpuhaltimeksi kuskin penkin taakse jolla ajonaikana voisi puhalluttaa auton omaa jäähdytysnestekiertoa (letkutuksen jälkeen)pöydän ääressä istuvien jaloille ja lämmittää asunto-osaa

TERVO JARI 27.01.2007 19:26

Caravatukun tuotteet on saatavissa varmaannii kaikista caravan"kampetta" myyvistä liikkeistä. Linkistä, jos ei aukee suoraan: Tuotteet,lämmitys,nestekiertojärjestelmä.

http://www.caravantukku.fi/webkatalog/tuoteryhmat/lammitys/lammitys_start.htm

http://www.zn-uutiset.com/znuutiset.pdf

Autovaraosaliikkeistä voip kysellä, niissä on valinnanvaraa......

Caravankäyttöön tarkoitetuissa on paremmin otettu huomioon puhaltimien äänettömyys, virrankulutus, ja liiallisen vedontunteen aiheutuminen jne jne , , , ota tämä huomioon kun investoit kyseisiin vermeisiin, ettei tuu yllätyksiä asian suhteen . . .

Jari

Ps. Onko "hiivatissa" ylimäärästä lämpöö jota panna "jakeluun" ? ? ? Työkäytössäni olevassa vastaavassa kamppeessa ei tuota lämpöö oo liialti laittaa "jakeluun" . . . ?

PELLIKKA ERKKI 27.01.2007 20:14

Jos olet tasakoura eli peukalo ei ole keskellä kämmentä .Käy autopurkaamolta istuinlaatikkoon mukavasti sopiva lämmityslaitteen kenno.Sitten elektroniikka liikkeestä (esim. ELFA) tietokone tuulettimia niin monta että ne täyttää mahdollisimman suuren alan kennosta.Kotelon voit rakentaa vaikka muovisista lattialaatoista sikafleksillä liimaamalla.Paras siitä tulisi jos autossasi on nestekiertoinen patterilämmitys ,voisi tämän kytkeä siihen.Joten se toimisi myös yövyttäessä.Totta kai lämmonsiirrin täytyy olla että hyöty olisi myös ajaessa.Patteriverkostoon asentaessa kennon putkiliitokset täytyy olla yhtä isot kuin pattereissa.

KARVONEN VIRVA 27.01.2007 21:07

Ei ole kuin Trumatic C6002. Ajaessa tulee uudesta Transitista ainakin lämpöä niin paljon että pitäisi riittää lämmönsiirtoon lapsille pöydän ääreen.

ÄIMÄNEN AIMO 29.01.2007 10:25

Tässä yksi vaihtoehto. Siroco lämmitin/Tenere D 12V 2 nopeuksinen Til. numero S01602218. www.turunjaahdytinkeskus.fi, siellä myös tekniset tiedot ja piirustus.

PALIN MATTI 29.01.2007 14:14

Miksi se lämpö pitäisi sieltä auton moottorin vesikierrosta ottaa ja siirtää sitten taas vedestä ilmaan. Sinullahan on, kuten kerroit, siinä autossa jo valmiina ilmalämmitys. Käytä sitä myös ajon aikana. Ja lisää suuttimia voi aina rakentaa / rakennuttaa, jos ei ilmavirtaus kohdistu riittävästi oikeisiin paikkoihin. Tämä tuli nyt mieleen näin helpoimpana, yksinkertaisimpana ja edullisimpana ratkaisuna.

Lämpimiä talvisia ajokilometrejä sinulle joka tapauksessa.

TOIVONEN MARTTI 29.01.2007 15:26

Eikös se nyt vain olisi taloudellisempaa käyttää sitä hukkalämpöä joka muuten menee jäähdyttäjän kautta variksille. Mun mielestä ajatus lisäkennosta ja siihen puhaltimesta on ihan käyttökelpoinen ja viisas. mot

PUTTO TUULA 29.01.2007 21:15

Adria käyttää ko.tarkoitukseen seuraavaa lämmitintä vakiona http://www.kalori-sa.com/pdf/092.pdf ;hyvin toimii.. Terv:Timppa

KARVONEN VIRVA 01.02.2007 23:22

Olet tietoinen mistä saa?

PUTTO TUULA 02.02.2007 10:16

Maahantuoja on Kaha Oy.Tässä linkki esitteeseen. http://www.kaha.fi/file_root/Ajoneuvoteollisuus/Kalori_esite_05.pdf Jälleenmyyjiä autotarvikeliikkeet. Adriassamme tyyppinä on Kuba 260 sijoitettuna ruokapöydän alle koteloituna. Pitäisi mahtua teidänkin autoon (kts.Adria Izolan esite:http://www.adria-mobil.si/media/fi/products/motorhome/izola/Luettelot.pdf vaikka sivu 23). Terv:Timppa

KARVONEN VIRVA 02.02.2007 20:11

Kiitoksia vinkeistä. Vielä..tarviiko auton omaan nestekiertoon kytkettynä oma 12v kiertopumppu vai onko auton oma vedenkiertopaine tarpeeksi tehokas. Eikö tällaisia lämmittimiä ole omalla kiertovesipumpulla

HAAPANEN TIMO S 04.02.2007 15:17

Auton oma pumppu riittää oikein hyvin.

HELLSTRÖM TESMA 06.02.2007 08:20

-Jos ei halua nesteitten kanssa peleta lainkaan, voi ostaa invertterin muutamalla kympillä ja sähköliikkeestä lämpömaton, joka minun tapauksessani ottaa tehoa vain 90W ja on mitoiltaan juuri passeli pöydän alle. Myös todella tuntuu lämpöiseltä, eikä haaleelta, kuten useimmat sähköset koko lattian kalvorakennelmat.

KARVONEN VIRVA 06.02.2007 22:18

meinasimme ostaa Monitampere Oystä joka leikataan lattiaan sopivaksi..oletko kuullut sen tehosta. Minkä itse ostitte?

PUTTO TUULA 07.02.2007 21:12

Toinen vaihtoehto on Adriassamme tehdasasennuksena laitettu Foilpoint:in valmistama lattialämmitys tosin muovimaton alle asennettuna (linkki http://www.foilpoint.fi/yhteydet.html). Edelliseen Soliferiin laitoin ko.maton koko lattian alalle tehoksi tuli noin 150 W; päälle kangasmatot ja hyvin katkaisi kylmän tunteen. Juttelin pari vuotta sitten Sundelinin Erkin kanssa messuilla; heillä oli uutuustuote 220VAC/24VDC ja samassa matossa 12 VDC ajonajaksi. Kannattaa ottaa yhteyttä tai lähes kaikki Caravan-liikkeet myyvät. Terv:Timppa

HELLSTRÖM TESMA 08.02.2007 17:11
Eikun se on irtomatto jaka toimii 220 voltilla. Niitä on erikokosia ja ohjehinnasta saa n. 50% alennusta, kun höksää kysyä. Ei oo kallis ja voi tarvittaessa käyttää muuallakin, missä jalkapohjat haluu lämmintä. Invertterin piuhojen hauenleuat vaan hupiakkuun ja maton töpseli invertterin pistorasiaan. Helppoo, halpaa ja joustavaa/siirrettävää.
PELLIKKA ERKKI 08.02.2007 17:48

Nestekierrosta saa ajaessa tuhansia ilmaisia vatteja,sähkölämmitys matosta vain pari sataa ,jolla ei ole paljon merkitystä kun ajoviima huuhtelee autoa .Pysähdyttäessä on kyllä mukava lämmitysmaton päällä sukkasillaan käppäillä.

KARVONEN VIRVA 08.02.2007 21:52

Siinäpä se onkin että ajaessa lapset valittaa kylmyyttä ainakin aluksi ja kaasua palaa mutta ajolämpöä riitäisi kunhan sen saa levitettyä asuntosan puolelle.

Erkki Kuusisto 04.02.2019 17:41

trumatic s3402,lämpötehoa ihmettelin lauantaina,pitäisi löytyä 3,4w,mutta putken
päistä:tuli vain hiljaista haaleaa lämpöhönkyä.Alkoviin tai parisängyn alle teho ei
riittänyt.Paneeli näytti vihreää.Mikää puhaltimista ei toiminut.ulkona-5.
Missähän vika?

Toivo Koistinen 04.02.2019 18:21

Palin Matti sanoiminusta oikeen. Asunto-osan lämmitys riitävän tehokas, tai jos ei ole, kannatta laittaa se, ja suuttimia sitten hyvin jokapuolelle.
Ajaessa voi pitää sen päällä, ja koko komeus on aina kokonaan lämmin kun pysähtyy, ja kun leiriytyy on lämpö riittävä kovemmallakin kelillä. On leppoisaa yöpyillä, aj lapset rarkenee koko auton alueella.
Ei tarvitse rakennella mitään invertteri, saati letku virityksiä sen kummemmin, ja pärjää vaikka inarin kairassa ilman tolppasähköä, ja muuta, kun vain huolehtii virran riittävyydestä.
Sen taas hoitaa joko käyttelemällä konetta, joka lataa akkuja, aggregaatti, tai riittävästi akkukapasiteettia.
Tuota auton jäähdyttäjän hukkalämpöä ei kannata surra, ja toisaalta nykyautoissa ei juuri tahdo se lämmityslaite riittää kunnnola tehdas asetuksina, ja jos varasta siittä lämpöä muuhun, niin pysyykö tuulilasi pahalla kelillä sulana..
Tp

Timo Haapanen 04.02.2019 20:19

Palinin Matti sanoi sanomisensa 12 vuotta ja 5 päivää sitten. Voi Matti tietty olla vieläkin sanojensa takana.

@timppa

Toivo Koistinen 04.02.2019 20:41

Sitähän sanotaan, etä suuret viisaudet säilyvät ajan kierrossa, ja niitähän voin minä sitten toistella ikäänkuin omana keksintönä.
Matti oli, ja on viisas mies. Missä vaeltanee.
Tp

Jukka Pietilä 05.02.2019 04:22

Mahtaiskohan olla polttimessa vika. Itsellä aikanaan muistaakseni 3000 sarjan Thruma ja polttimessa liekki, vaan eipä lämmittänyt, vaikka tehot täysillä. Poltin uusiksi, niin lämpöä riitti. Samalla uusivat jonkun kortinki laitteeseen.
@ Jukka

Mauri Laukkanen 05.02.2019 08:32

Jos haluaa hyvän talviauton,niin ostakaa se Eepri tai Wepasto ja siitä letkut sisään
niin tarkenee.
Pitää muistaa kun ostaa sen lämmitimen että useat ovat kovaäänisiä ja vievät virtaa,
mutta tuo Calori taitaa olla hiljainen ja tehojakin löytyy,olen asentanut sellaisen yhteen autoon,webaston jälkeen ja oli erinomainen peli.
Mutta akkujen pitää olla kunnossa ja vähintään es,osan akkujen tehot noin 200A,niin tarkenee.
Tuossa linkki;https://www.heater.fi/fi/lammittimet/ajoneuvolammittimet/nestekiertolammittimet/kalori-silencio-5-5kw-12v-l.html

Toivo Koistinen 05.02.2019 14:32

Vebasto lämmitys 3kw on tuossa, ja 29 asteen pakkasesa yöpyminen, nin lämpö riiti reilusti, vaikka tuulilasipeittoakan en kehannu pakkasesa levittää
Mutta aamu viideltä akku tyhjeni, ja asuntopuolen sähköt poikki, kun ilta kuudelta jäätiin Muonion lähelle parkkiin.
Eli sata ah akku ei riittänyt siihen pakkaseen, vaikka lämpimässä tilassa on.
Eli vebasto vaatii tosiaan kuten Mauri sanoit virtaa, mutta lämpö riittää varmasti, eikä se puhaltajan tohina niin hirmuinen, mutta kuluuuhan se, ja se poltoaine pumpun nakutus, joka on häiritsevä
200 ah akku riitänee hyvin yön yli, koska trumaa kovempi on virtaa syömään vebasto.
Tp

Erkki Pellikka 11.02.2019 16:14

Ei kai kukaan hurja tarvitse ajaessa kuljinta lämmittää polttoaine tai kaasu lämppärillä. ?

Timo Haapanen 11.02.2019 18:29

Jos paitasillaan haluaa ajella niin kyllä kaasulämppäri on normaalikokoisessa ja isommissa autoissa päällä pidettävä.

@timppa

Erkki Pellikka 11.02.2019 20:39

Höpsistä. Kun keula laitetaan umpeen, koneesta tulee kyllä lämmintä. Tai sitten jossakin mättää.

Toivo Koistinen 12.02.2019 09:13

Timo on oikeassa.
Kyllähän se etuistuinten alue koneen lämmöllä juuri pysyy, mutta koska nykyiset konet eivät ole mitään suuria lämmön tuottajia, ei koko asuintila pysy pakkasella millään asumis lämpöisenä.
Kun retkellä pysähtelee kaffi,- ruoka tauolle, tai päivänokallisille, niin jos sillon sitten sen asunto-osan lämmittimen käynnistää, ei se siihen hätään kerkiä makuupäätä lämmittää, ja se lämpöily on sitten jäähtymistä, ja lämpiämistä.
Mutta kun se lämpö on kokoajan päällä, on kuin kotona lämmintä retkeillä äitin kanssa.
Retkellä pittää nauttia siitä, eikä säästellä
Jos kaasun, tahi löpön kulutus hirvittää, niin paras siirtyä minun perustamaan latoseisoja- autokerhoon.
Tp

Erkki Pellikka 12.02.2019 09:35

Minulla on vasta kolmas matkailuauto, kun aloitin niin myöhään tämän harrastuksen, -70 luvulla. Kyllä kaikissa kulkimissa on minulla sisälämpötila nostettu noin +23:n asteeseen, kesät talvet.
Ymmärrän ettei lämmöt riitä, kun käy ostamassa isolla rahalla Truma-auton, eikä tee lämmitykseen muutoksia. Tietysti ilmalämmitteiseen on vaikeampi tehdäkkin.

Toivo Koistinen 12.02.2019 11:08

Niimpä. Kyllähän se harmittaa, kun se isolla rahalla ostettu on keskeneräinen, tai oikeammin huonosti suunniteltu talveen, ja alkaappa sitten itse se korjaamaan.
7 vuotta minäkin tuota omaa olen koettanu muutella parempaan, ja alkaa hiljalleen olemaan lämmitys koko autossa, että jopa ilman tuulilasipeittoa tarkeni 30 pakkasesa koko auton tilassa.
Nyt vain pitäisi nuo putkiston muutokset sievistellä jotenkin näön puolesta.
Mutta se on sitten ajankulu harrastusta, kuten nuo muutama hylly, ja semmonen duunailu, kuten harrastepiireissä sanovatten.
Tp

Jarmo Lind 12.02.2019 16:53

Toivo, Timo ei ole oikeassa.
2-3 viikkoa sitten ajeltiin neljänä päivänä -20 - -25 asteen pakkasessa 1600km.
Ei tarvinnut käyttää ajon aikana kaasua. "Kopin" lämpö oli asetettu +22 asteeseen.
Vesiputket olivat välillä niin kuumina, ettei sormella voinut koskea ja välillä haaleana,
"kopin" termostaatti hoiti hommansa. Tuli ajettua koko reissu paitahihasillaan.
"Koppi" Dethleffs T 7051 (pit. 7,40m), alusta Fiat 2,3 Ducato 130, lämmitin Alde lämmönvaihtimella.
Maskinsuojat käytössä.
Minun mielestäni eivät "koppiautot" nykyisin enää tarvitse mitään Wepastoa tai "Eepriä", jos on
nestekiertolämmitys lämmönvaihtimella. Tarvittaessa on kone lämpimänä ilman sähkötolppaakin.


Terv.: J.L.

Toivo Koistinen 12.02.2019 18:37

Tuo on totta, ja hyvä systeemi, mutta vain alden kanssa.
Peltikopat, pääsääntöisesti ovat joko truman, tai vebaston, ja ilmalämityksellä. Neste alde on niissä harvinaisuus, ja syykin on yksinkertainen.
Se " p...keleen louskuovi " kuten eräs tutu rouva risti sen kiskastessaan sivuoven kiinni kolmannella yrittämällä, että allekirjoittanut piteli seiniä, josko auto sattuisi pistäymään kölökösilleen kiinnivedon voimasta.
Kun se ovi avatan pakkasessa, ollaan kun ulkona hetken koska ilman vaihto toimii sen avula tosi tehokkasti, ja silloin nestekirtolämmitys on auttamattoman hidas tasaamaan lämpö.
Myös halvemat perinteisetkin ovat ilmalämmöllä, ja siinä ei lämmönvaihdin toimine.
Edes kaikissa alde malleisa ei ole lämmön vaihdinta.
Nämä ovat autokohtaisia asioita, mutta sama asia, eli asunto-osan lämpimänä pito, sitten vaikka puukaminalla
Muuten kysymys. Kun se keula peitellään umpeen pakkasella, kun lauhtuu yli nollaan, ja asuntopuolenkin lämmön tarve pienenee, niin miten toimii koneen, ja laturin jäähdytys, pitääkö peite poistaa aina välillä
Mossesa oli se asia hyvä, koska syylärin edessä konetilassa oli sälekaihdin, jota saattoi säädellä kojelaudasta ketjulla manuaalisesti. Se oli hyvä, mutta länsimaiseen dikitaaliin lienee liian vanhan aikainen, noin mainos mielessä.
Tp

Timo Haapanen 12.02.2019 19:12

Ai se toimii noin hyvin tuo lämmönvaihdin. Mehän emme kovissa pakkasissa edes ajele taitaa joku -7° olla kylmin mitä on syysmatkalta kotiin tullessa ollut.

Autossa on kyllä Eberi sisäpuhalluksella mutta eihän se ajaessa mitään auta, ilma tulee vain edestä ja sieltä tulee tuutin täydeltä muutenkin.
Takakopin pitää olla kauttaaltaan lämmin ettei kylmä ilma valu sinne eteen. Ilmalämmitys on meille oikein hyvä, kaasua riittää kyllä ajonkin ajaksi.

Toivo! Ei kovin pitkää aikaa ole kun jossain mersun mallissa oli säleet syylärin edessä. Taisivat olla termostaatiohjattuja.

@timppa

Toivo Koistinen 12.02.2019 19:43

Tuo alden lämönvaihdin on tosiaan hyvä. Kun pakkasella yöpyy, niin aamusella pistää lämmönvaihtimen päälle, ja kone lämpiää siinä samala kaffia juodessa.
Ajoakkua ei tarvi rasittaa olenkaan, kuten moottori vebastolla, joka syö sähköä kun joulutontu riisipuuroa, ja kone hyrähtää käyntiin, ja alkaa luovutamaan asuntopuoleen lämpöä toisinpäin.
Se on hyvä todella. Kun kaasun riitävyydestä huolehtii..
Jos kaasu loppuu 30 pakaksella yöllä klo 02, 37, niin ainoa keino on rukoilla, että kone käynnistyy, ja pääsee sitten lämmittämään taas asuntoa, ynnä ajamaan kasupullokauppaan.
Tekniikka on semmosta
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.