Navigaattorin reitinvalinta
TURUNEN HEIMO
06.07.2013 09:52
Minulla on ollut joitakin naveja sekä TeleAtlas ja Navteq kartoilla ja näin oululaisena alkanut jurppia navien reitinvalinta.
Varmaa muuallakin on vastaavavia tapauksia.
Esimerkki, matka Oulusta Ähtariin tai Seinäjoelle. Perinteisesti ilman navia menty teitä 4, 8, 86, 63, 68...
Hyvä reitti ja liikenne sujuvaa, mutta navi ei sitten millään sitä hyväksy, oli se atlas tai navteq. Teettäisi aivan mielettömiä mutkia kasi- ja nelostien kautta.
Jotta homma onnistusi pitää laittaa välietappeja Paavola, Vihanti, Oulainen, Ylivieska.. Jos joku jää laittamatta navi ehdottaa välillä kasitietä jolloin tulee aika huimia mutkia.
Missähän muualla on vastaavia valkeita alueita jotta niitä tietäisi varoa?
Navien asetukset ovat oleet olleet asialliset ja jopa yritetty niillä vaikuttaa reitinvalintaan.
Fonectan ja Googlen reitipalvelut osaavat tehdä oikean reitin.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
06.07.2013 11:26
Ainakin Tomtom (GO950) tekee saman reitityksen kuin Google eli 4, 8, 86, 63, 68...
ESKOLA PENTTI
06.07.2013 11:45
Google näyttäisi antavan melko mukavan reitin ..
KYLMÄNEN PAAVO
06.07.2013 11:50
Kyllä Garmin nuvi 2595 ajattaisi ihan hulluja reittejä Härmän ja Kauhavan kautta Vaasasta Seinäjoelle.
Samoin Kajaanista Vaasaan, Kärsämäellä ajatti sivuun Kokkolaan menevältä ns."Malmitieltä" Haapajärven, Kortes- ja Evijärven ja Härmän kautta, jonka kokeeksi myös ajoin.
Sama juttu oli asetus sitten lyhin aika tai lyhin reitti.
Toisinaan kaatuu koko ohjelma ja saat käynnistää laitteen uudestaan.
Myös on perin kömpelöt valikot, monen mutkan takana monet asiat
Ei ole mielestäni oikein looginen.
Tulikin hankittua olisi kai Tomppa ollut selkeämpi.
t. Boxstar
ESKOLA PENTTI
06.07.2013 11:51
Nokiankin kartta antaa ihan mukavan suunnan .. kannttako siirty tähän järjestelmään ... ilmaiset kartat päivityksineen ympäri maailman ..
Käyttäjän lisäys viestiin 6.7.2013 klo 11:52:33
sittekirjoitusvirheiden korjaustiedosto ..
kannttako -> kannattaisiko
siirty -> siirtyä
JANHONEN MATTI
06.07.2013 13:04
Kai se valinta nyt vähän riippuu siitäkin mitkä määritykset siellä navissa on päällä kuten lyhin, nopein, taloudellisin, ei lauttoja, ei päällystämättömiä teitä jne.
ESKOLA PENTTI
06.07.2013 13:19
Miten sitä pärjättiinkään ennen "naveja"?
SUOMINEN TAUNO
06.07.2013 14:08
Hauskoja vehkeitä. Ainakin Nokian kännykkänavigoinnin kanssa on kuskin syytä tietää, mitä reittiä pitää mennä. Sitten vaan kääntyilee oman pään mukaan muutaman kerran ja pikku hiljaa navigaattorikin tajuaa oikean reitin.
Eräs vannoutunut Nokia-fani kertoi, että aina on navigaattori perille vienyt. Epäilemättä, mutta kuinka paljon ylimääräisiä kilometrejä on tullut ajeltua.
JANHONEN MATTI
06.07.2013 18:24
Tauno sen sanoi.
"Sitten vaan kääntyilee oman pään mukaan muutaman kerran ja pikku hiljaa navigaattorikin tajuaa oikean reitin."
Aivan liian usein se menee juuri näin.
Tämän voi estää vain tarjoilemalla naville tietä vain pätkittäin.
Joskus on tuntunut siltä, että karavaanarin navia ei vielä ole keksittykään.
HJELM ARTO-VEIKKO
07.07.2013 07:32
Ihmettelen tätä kysymystä, sallitaanko päällystämätön tie?
Olemmeko vai onko automme niin tasasen kulkija että asiasta täytyy varoittaa. Se kyllä selittäisi maastureiden lisääntymisen.
t Jelmi
TURUNEN HEIMO
07.07.2013 08:51
Garmin on selkeä Navigoniin verraten johon ei saa edes omia PI-pisteitä.
JANHONEN MATTI
07.07.2013 09:22
Arto-Veikko ihmettelee määritystä sallitaanko päällystämätön tie.
Kun tiemestarit ovat pienten määrärahojen aikana tulleet uskoon ja jättäneet hiekkatiet herran haltuun on hyvä, että navi ehdottaa reittiä jossa nimismiehen kiharoissa ei tarvitse ajaa. Vääntövarsijousitus, nimismiehen kiharat ja lasivitriinit tai heikosti kiinnitetyt kaapin ovet kun on tunnetusti huono yhdistelmä.
Ja jos sallii hiekkatiet navin reittivalinnassa varautukoon siihen, että joutuu pienille ja hitaasti ajettaville teille. Ja vielä varmimmin sinne pienille hiekkateille joutuu jos samalla jättää naviin päälle valinnan, lyhin reitti.
MÄLLINEN PEKKA
07.07.2013 10:11
Turusen Heimolle vastaan, että kyllä Navigoniin pystyy lisäämään omia POI-pisteitä. Ainakin Navigon 70 plus laitteeseen.
Onnistuu helposti Navigon Fresh ohjelman kautta.
KATEISTO EERO
07.07.2013 10:22
Navigon 40 Premiumiin on myös helppo laittaa Poi-pisteet Fresh-ohjelman avulla. Garmin ja Navigon on saman valmistajan tuotteita ja Garmin on keskittynyt lähinnä vesillä navigointiin ja Navigon maanteille.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
07.07.2013 12:15
"Garmin on keskittynyt lähinnä vesillä navigointiin ja Navigon maanteille."
Mistä moinen tieto?
Tämä sivusto ei ainakaan tue sitä tietoa.
https://buy.garmin.com/fi-FI/FI/cOnTheRoad-p1.html
Garmin tosin valmistaa monenlaisia navigaattoreita valltajista rekkakuskeille tarkoitettuihin.
Tosin Tomtom on ollut helppokäyttöisin malleista riippumatta, niistä joita olen käyttänyt (Tomton, Garmin, Navigon ja Mio)
Käyttäjän lisäys viestiin 7.7.2013 klo 12:32:37
valltajista po. vaeltajista
TURUNEN HEIMO
07.07.2013 17:17
Uusimpiin ei voi, 40, 70.. oli ne viimeiset joihin saattoi lisätä. 42, 72,.. aivan Navigonin maksullisten ohjelmien varassa. Lisäksi sinun 70 plus ottaa vain tuhat POI-pistettä, luput katoaa bittiavaruuteen. Se on kyllä mainittu manuskassakin. Tuhat on vähän, leirintäalueet ja matkaparkit ja alkaakin olla täysi.
TURUNEN HEIMO
07.07.2013 17:19
Nyttemmin Garmin on ostanut navigonin joten jotenkin tulee tehtäväjakoa. Garminin löytää usean lentokoneen ja laivan ohjaamosta. Ei mikään pikkupaja.
MÄLLINEN PEKKA
07.07.2013 18:20
Toota on, että 1000 POI-pistettä mahtuu muistiin. Meille se on riittänyt.
JÄRVENSIVU VEIKKO
07.07.2013 18:34
Hei karavaanarit ja kartturit.
Kun täällä vertailette Tom Tomin ja muiden navien ohjeita matkan jatkamisesta ja vaihtoehtoja hyvillä ja vähemmän hyvillä teillä, niin kerronpas teille reitin jossa irtonaiset mutterit ja lasivitriinit ovat tosi tiukoilla. Ajoimme tien - 20 km- viikko takaperin ja vielä yötä myöten kuumuuden takia. Lähdimme Orivedeltä kohti Rönnin tanssilavaa ja siitä eteenpäin kohti Kuhmoista. Ja sitten alkoi lysti Puharilan jälkeen, tie nro 3282 ja kuoppia ja mutkia ja soraa riitti se 20 km, matkanteko toki hidasta. Onneksi alla 3-akselinen matkailuauto, joka hieman antoi anteeksi kuoppia. Kyllä tarkkana saa olla minkä värisiä nuo tiet on paperikartoilla, meillä tabletti teki reitin valinnan!
Hyvää kesää maantielle kulkijoille.
SIRKIÄ MATTI
07.07.2013 20:30
"Navien asetukset ovat oleet olleet asialliset ja jopa yritetty niillä vaikuttaa reitinvalintaan."
Navien reitinvalinta "nopein reitti" asetuksilla, perustuu karttaohjelmassa olevaan tietoon eri teiden nopeusrajoituksista. Reititettävän matkan pituudesta riippuen, voi navi laskea lähistöllä olevan moottoritien (nopeusrajoitus 120) ja valtatien (nopeusrajoitus 100) pitkätkin koukkaukset laskennallisesti nopeammiksi reitiksi suorempaan kulkevaan (nopeusrajoitukset 80 ja 60, taajamissa 50) tiehen nähden.
Niihin naveihin, joihin saa laitettua asetuksiin ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen, voisi kokeilla laittaa rajoituksen 80 tai 70. Näin navi laskee suoremmat hitaammat reitit ajoneuvolle sopiviksi "nopein reitti" vaihtoehdoiksi.
Itse en luota pelkästään navin antamiin matkareitteihin, vaan tarkistan paperikartasta, onko navin ehdottama reitti selväpiirteinen ja järkevä ajaa.
Lyhyillä matkoilla kaupungissa osoitteen perusteella tapahtuva paikan etsintä luonnistaa navilla parhaiten. Silti katuverkon töistä johtuvia liikenteen tilapaäisjärjestelyjä navikaan ei pysty huomioimaan. Kiertotien navi kuitenkin reititää pyydettäessä. Omatoimisen harhaanajon jälkeen navi uudelleen reititää sopivan reitin haluttuun osoitteeseen.
LATVALA MARKO
07.07.2013 21:26
Ajaako joku ihan oikeasti navin näyttämää reittiä, ilman että itsellä on tietoa mitä teitä navi on viemässä ? en minä ainakaan viitsisi moiseen vaivautua. Navi on kyllä ihan mukava apuväline, siis hyvä renki mutta huono isäntä.
Ja noista merkeistä ainakin raskasta kalustoa Tomppa on parhaiten löytänyt sopivat reitit.
TURUNEN HEIMO
08.07.2013 12:10
Ainakin Irlannin ja Britannian moottoriteillä luotin siihen sokeasti kun paperikartalla ei selvinnyt. Hyvin toivivat siellä, ei mitään heikkoa. Matkat aivan suunnitelmien mukaan. Ehkä suomalainen kartta-aineisto ei ole niin hyvää kuin muualla.
Aina kannattaa tehdä yleiskatsaus GT tai muulla kertalla jotta tieden laatu selviää, eikä omitusia poukkoiluja tule.
PALM PEKKA
08.07.2013 18:37
Tänää lähdin Piippolasta Kärsämäelle nelostietä. Tomppa herjasi että matkalla on puolentunnin viivästys ja yritti neuvoa uudelle reitille. En uskonut vaan pistin laitteen kiinni ja mitään viivytyksiä ei matkalla ollut.
ITE
NYYSSÖNEN KAJ
09.07.2013 10:42
Tässä listaus Oulu rautatieasema - *Ähtäri - halli tämä MS Autoroute 2013
Time Km Instruction For Toward
Summary: 410,2 kilometres (4 hours, 31 minutes)
9:00 0,0 Depart Oulu [Rautatienkatu, 90100, Oulu, Suomi] on Rautatienkatu (South) 0,5 km
9:00 0,5 Turn LEFT (South-East) onto 22 [Kainuuntie] 1,3 km
9:02 1,8 Take Ramp (RIGHT) onto E75 [E8] 22,0 km E75 / E8 / 4 / Jyväskylä / Kokkola
9:16 23,8 At roundabout, take the SECOND exit onto E8 [8] 227,7 km
11:42 251,5 Turn LEFT (South) onto 7323 [Östra Jeppovägen] 6,3 km
11:47 257,8 Keep STRAIGHT onto 7323 [Jungarintie] 0,4 km
11:48 258,2 Turn RIGHT (West) onto 7320 [Pensalantie] 1,4 km
11:50 259,6 Turn LEFT (South-East) onto 19 [Ekolantie] 57,6 km
12:26 317,2 Turn LEFT (East) onto Ramp 0,2 km Alavus / Virrat / Lapua
12:26 317,4 Turn RIGHT (East) onto 66 [Kuortaneentie] 57,6 km Alavus / Virrat
13:04 375,0 Turn LEFT (East) onto 7054 [Tuurintie] 5,9 km
13:09 380,9 Keep STRAIGHT onto 7054 [Oikotie] 1,1 km
13:10 381,9 Turn LEFT (North-East) onto 18 [Alavudentie] 26,8 km
13:29 408,7 Turn RIGHT (South) onto 17232 [Karhunkierros] 1,4 km
13:31 410,1 Turn RIGHT (North) onto Local road(s) 0,1 km
13:31 410,2 Arrive Ähtäri-Halli [63920, Ähtäri, Suomi, Tel: +(358)-6-25256426]
SUMMARY
Driving distance: 410,2 kilometres
Trip duration: 4 hours, 31 minutes
Driving time: 4 hours, 31 minutes
Cost: 32,70 kr
TURUNEN HEIMO
10.07.2013 14:25
Aika hyvin, ei sataakaan kilometriä turhaa ajoa.
HYTÖNEN RAIMO
17.07.2013 11:19
Ninpä. Suomalainen kartta.com antaa etäisyydeksi 341,738 km. Ohjelmissa on eroja (ja suuria).
JANHONEN MATTI
17.07.2013 13:14
Riippuu siitä mistä roikkuu.
Eli riiippuu siitä mitkä optiot on päällä kuten lyhin, nopein tai mitä reittipisteitä käyttää.
Minun AutoRoute antaa mainitulle välille matkaksi 342,1 km (päätepiste ei ihan tiedossa)
TENLEN SAULI
17.07.2013 23:04
Kyllä se kävi perille vie, mutta usein hölmöä reittiä! Myrkynkeittäjä ja gt- kartta on sittenkin toimivin vaihtoehto...
JANHONEN MATTI
19.07.2013 10:03
Kyllä paperinen kartta puolustaa edelleen paikkaansa ja nimenomaan kokonaisuuden hahmottamisessa.
Ainakin minun aivot hahmottaa vaikkapa Keski-Euroopan tiet isolta paperikartalta huomattavasti paremmin kun neljätuumaiselta navin näytöltä.
Kannettavat tietokoneet karttaohjelmilla varustettuna näyttää jäävän välivaiheeksi.
VÄLIAHDE JUSSI
20.07.2013 18:49
Joo en minäkään luota yhtään,olkoon nokia tai tom tom,ei ne pelaa luotettavasti.
Kyllä paperi versio on paremppi.
LAINE RAIMO
23.07.2013 10:30
Koska tuo reitti tuolta Oulusta Ähtäriin tuntuu olevan niin vaikea niin laitan tässä omankin karttaohjelmani reittiehdotuksen esille. En tarvitse mitään paperikarttoja, koska 15":n läppäristä näkee reitin kulun aivan hyvin. Kun läppäri on kojelaudalla voi siitä seurata ajoa loistavasti myös ajon aikana. https://picasaweb.google.com/110055903594005000305/Kesa2013Suomessa#5903705330367699154
TURUNEN HEIMO
23.07.2013 12:28
Oulu-Ähtäri väliä on ajettu aikojen alusta Ylivieskan ja Kaustisen kautta. Se on kokemuksen kautta lyhin reitti ja tietkin toimivia. Eli tuo tiet 63/68 ongelma on sinunkin vermeessä. Google ei edes tarjoa kasitien reittiä joka on totisen tylsä.
LAINE RAIMO
23.07.2013 15:48
Laskin myös tuon reitin Ylivieskan ja Kaustisen kautta ja se oli vain 339km, mutta aikaa siihen kuluu 8:38h eli lähes kaksi tuntia enemmän kuin Nelostien kautta.
Olen kyllä minäkin muutamana vuonna Keuruun ja Lapin välillä käyttänyt tuota Kaustisen ja Ylivieskan reittiä, mutta minusta se on juuri niin hidas kuin karttaohjelmani kertoo.
Siitä olen yhtä mieltä, että kasitien reitti on tylsä. Se on kuitenkin matkailuautolla nopeampi ja nopein on nelostien reitti.
NYYSSÖNEN KAJ
23.07.2013 18:11
Oulusta Rautatieasema - Ähtäri-halli antaa aina 8-tien kautta 410 km 5h 3min ajoaika jota Autoroute pitää parhainpana "nopein" reittinä.
Jos haluan sen vievän 13 tien kautta pitää minun laittaa Perhoon välietappi.
Tulos on 405km ajoaika 5h 1min
Autoroutessa reitti ei paljoakaan muutu kun valitsen "lyhin" reitti 300 m lyhyempi ajoaikaa lisää 18 minuttia. Mutta jos pakotan Perhon kautta niin "lyhin" reitti on 386 km ajoaika 10 tuntia vaatii jo yöpymään matkalla. Mikään ei takaa että reittiä olisi ajettu viimeisen 30 vuoden aikana.
SIRKIÄ MATTI
27.07.2013 01:39
Kokeilin mielenkiinnosta, mitä tom tom reitinsuunnittelija antaa reitiksi ja ajoajaksi välillä Rautatieasema, Oulu-Keskusta, Ähtäri.
http://routes.tomtom.com/#/route/Rautatienkatu%252C%2520Oulu%252C%2520FI%254065.00919%252C25.47981%2540-1/Keskuskuja%252C%2520%25C3%2584ht%25C3%25A4ri%252C%2520FI%254062.55016%252C24.0674%2540-1/?leave=now&traffic=true¢er=63.726175860513%2C24.986585937612&zoom=4&map=basic
Matkan pituus on 342 km ja ajoaika 4h 25 min.
Taitaa reitti vastata aika tarkasti aloittajan tarkoittamaa lyhintä reittiä.
Maku asia on, kuka haluaa painottaa nopeinta reittiä lisämatkasta huolimatta. Kuka haluaa säästää polttoainetta lyhemmällä reitillä saapumalla perille 15-20 min myöhemmin.