- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Tarvikkeet »
- Aurinkopaneeli, kulutus samaan akkuun
Aurinkopaneeli, kulutus samaan akkuun
Heippä! En ole löytänyt suoraa vastausta vaikka paljon olen selannut keskusteluja, eli voiko aurinkopaneelin kulutusoton kytkeä suoraan samaan akkuun? Ajattelin laittaa auringon palvelemaan energiansaannissa, ja katolle olen suunnitellut 160 watin paneelia, hinta alle kaksi sataa. Jännitteen säätäjäksi tulee Western Co'n WR20. Ok, ohjeissa neuvotaan että kuorma eli kulutusotto tulisi ulos viimeisestä eli kolmannesta liitinparista. Pitäisikö nyt siitä vetää uusi liitäntä koko vaunun systeemille? En ymmärrä mihin. Toiseen akkuun? Miksei samaa akkua, johon paneeli on kytketty, voi käyttää suoraan myös kuorman ottoon? Eli jättää säätimen ulosottoliittimen kylmän rauhallisesti tyhjäksi, ja jos käyttöön tulee esim. invertteri, niin se vain rinnankytkentään aurinkopaneelilta tulleiden kaapeliden kanssa. Toivottavasti osasin selittää asian edes jotenkuten ymmärrettävästi.
Voi sen jättää tyhjäksikin jos nyt kulutukseen menee jo suoraan akulta. Jos akkulähtöön on kytketty pelkkä akku ja vaunuun menee kulutus liittimestä, niin useissa säätimissä näkee kulutusvirran. Säädin voi myös katkaista kuorman pois, jos akkujännite menee liian alas, kun käytetään kuorma lähtöä. Itse mietin samaa kysymystä jokin aika sitten ja päädyin siihen, että parempi muuttaa kulutukseen menevä sähkö kuormaliittimeen, joutui hieman vaivaamaan päätään, että tuli oikeaan väliin, mutta tuli ihan hyvä.
Käyttäjän lisäys viestiin 5.4.2013 klo 05:19:47 Unohdin tuon alkuperäisen kysymyksen, ei kannata suoraan kytkeä kulutusta samaan akkuun, ei se välttämättä mitään tuhöa, mutta virtanäytöt ym ei toimi oikein. Asia pitäisi esittää kytkentä piirroksena.
Käyttäjän lisäys viestiin 5.4.2013 klo 05:23:29 Taitaa olla helpoin, kun kytket nyt akkuun tulevan johdon kuormalähtöön ja akulta uusi johto säätimen akkuliittimeen.
Minä vedin suoraa akulle. Kuvasta näet kaksi viimeistä tyhjänä.
@timppa
Jouduin vielä muuttamaan auton oman verkkolaturin kytkennän, kun akkuunhan meni virta kuormaliittimen kautta "takapakkia" (välissä vain 0,002625Ω shuntti ennen akkua), silloin kun auto oli kytketty verkkoon, ei se mitään riko näinkään, mutta vedin asunto-osan oman laturin johdon myös suoraan akkuun. Itselläni ei ollut niin fiksu kuormavirran näyttö, että se olisi näyttänyt miinus merkkistä kulutusta, silloin kun oli linjasähkössä.
Kyllä minäkin olisin tuon Haapasen Timpan systeemin kannalla. Itse nimittäin en kauheasti noista sähkömysteereistä ymmärrä, toisin kuin ilmeisesti Lauronen, enkä myöskään ole innostunut kaikenlaisiin lataus- kulutus ym. seuraimiin.
Säätimessä on liitännät panelilta ja lähtö akkuun ja se kyllä normaalitapauksessa riittää. Kaikki kulutusvirrat sitten otetaan juuri sieltä akulta. Ne ottosysteemithän on sinne jo valmiiksi rakennettu.
Kiitos Tapani ja Timo hyvistä ja asiallisista vastauksista. Niin, näköjään tuon kolmannen liittimen voi ikäänkuin unohtaa ja antaa kaiken olla mahdollisimman ennallaan - eli aurinkopaneelilta liittimen kautta akkuun, samaan akkuun josta jo nyt käsittääkseni piuhat lähtevät omaan verkkolaturiin joka hoitelee jakamisen asunto-osan kohteisiin. Tuolla kytkennällä tosiaankin ei sitten voi seurata kulutusnäyttöä, käytettyä virtamäärää. Muutenkuin pimenneellä televisiolla tai himmeillä valoilla - tai pysähtyneellä jääkaapilla. Hienona ideana kun on ottaa auringosta niin paljon virtaa, että sillä voisi käyttää jääkaappia lähestulkooin jatkuvasti. Eli invertterillä syöttö vahvavirtapistorasiaan, josta amppeerit leviävät myös jääkaappiin. Toimii ainakin kuivaharjoittelulla eli ulkoinen akkulaturi kiinni akkuun, samaan akkuun jossa inverteri, josta töpseli vahvavirta pistorasiaan. Tuolla kytkennällä, kun akkulaturi on kiinni akussa ja invertteri samoissa navoissa, (pudottaa tietty hieman latausjännitettä, koska samalla syödään tulevasta kuormasta) tosiaan homma näyttäisi toivan, akkulaturin tilalle vain piuhat aurinkopaneelilta eli säätimeltä. Savua ei ainakaan tullut tuolla akkulaturikokeella, en kokeillut toimiiko verkkolaturi vielä; se koe seuraavaksi, samoin auto käyntiin ja toimiiko laturi. Luulisin kaiken toimivan normaalisti.
Jos nyt haluaisi hyödyntää tuon kulutusvirran näytön (onko tuo ainoa hyöty verrattuna siihen ettei tee mitään kytkentää aurinkopaneelilta tulevan koplauksen kanssa?), niin pitäisiko silloin säätimen kuormaliittimestä vetää piuha akkuun, samaan johon tulee syöttö paneelilta? (Vaikuttaa aika hurjalta kytkennältä) Vai vetää tuo piuha verkkolaturille? Kuten Tapani huomaat, ampeerit ehkä eivät kulje aivoissani oikeaan suuntaan... Tuo kytkentä kiinnostaisi, voisitkos esittää tuon piirroksena, kuten aiemmin jo sanoitkin, se olisi ehkä selkein ja paras tapa.
Nyt mulla on kaksi hupiakkua, ne rinnankytkettyinä, ja ne ovat yhteydessä verkkolaturiin, josta kytkentöjä näyttää olevan asunto-osan (mulla on asuntoauto, jos on jäänyt mainitsematta) sähkötaululle ja silvisteen.
Jos vielä jaksaisitte... Kiitos
Varmaan paras jättää tyhjäksi tuo kuorma liitin, mutta jos tarvii ylimääräistä virtalähtöä, niin siitä on hyvä vetää vaikka TV:lle, tai ylimääräisille 12V pistorasioille ym.
Käyttäjän lisäys viestiin 6.4.2013 klo 04:58:32 Helpoin tapa ajatella asiaa on, että kun katkaisee hupiakulle menevän +johdon, niin silloin kädessä on 2 johdonpäätä, eli siinä on AKKU ja KUORMA, eli säädin tulee akkujohdon väliin.
Minä käyttäisin jääkaappia kaasulla, kulutus on olematonta. Jännitemittari riittää seurantaan. Jos jännite laskee alle 12,7 ei paneli riitä, sillä selvä. Mulla on ampeerimittari uteliaisuudesta, lykkään kulutusta päälle ja näen paljonko panelista milloinkin irtoaa.
@timppa
Pari kuvaa omasta rakaisustani. Pääkytkin heti kattoläpiviennin jälkeen, en luota halpissäätimen (25€) älylataukseen, joskus sähköä on liikaa:))
Akunvalitsimen asensin pari viikkoa sitten koska lisäsin toisen akun. Etuna erilaisten akkujen käyttömahdollisuus, ja mulla ei ole yhdelläkään akulla virta loppunut niin käytännössä on toinen akku täytenä varalla.
Valitsimessa tuli kaupanpäälle pääkytkin joten tuo ensimmäinen jäi vain katkaisemaan virran jo ennen säädintä.
@timppa
Minulla on sama akkuvalintakytkin kuin Timpalla, se on hyvä varma, vaikka nykyään on hyviä elektronisia systeemeitä ja puolijohdereleitä suurille virroille, mutta kyllä luotan eniten tähän kytkimeen. Minulla vain tuli sellainen ongelma, kun oli sellainen aurinkopaneelisäädin johon piti tarkassa järjestyksessä kytkeä paneeli akku ja kuorma, sekä myös pois otetaessa, mutta kun käytti akkukytkintä, kytkentä järjestys tietenkin menee väärin ja säädin ei toiminut oikein, ei se rikki mennyt. Tämä säädin oli Puuilon käyttämä TPS 1230, 30A säädin, ihan muuten toimiva säädin ja halpa (n. 50€)
Kiitos kaverit, hyviä ja valaisevia kommentteja kokemuksen siivin. Tuollaisen pääkytkimen heti paneelilta ennen kytkentöjä sisällä, sellaisen ajattelin laittaa, varma on aina varmaa, naks voittaa elektroniikan. Ehkä jätän säätimen viimeisen kytkentäparin, kuorman, vapaaksi, onhan akusta (akuista) kytkennät valmiina kulutukselle.
Säätimen plus -ruuvit muuten ovat yhteydessä toisiinsa, eli näyttäisi siltä, että vaikka viimeisestä kytkentäparista vetäisikin hurjalta näyttävän kytkennän akulle, aurinkopaneelilta säätimen kautta sinne tulevien johtojen rinnalle, ei tuntuisi mitään pahaa ainakaan tapahtuvan - nähtäväksi jää näyttäisikö säätimen mittari sitten myös kulutuksen amppeereita. Tuohan selviäisi vain kokeilemalla. Kunhan tässä rohkeutta keräilen, niin kuivaharjoitus vain pystyyn eli ulkoiselta akkulaturilta demostraatio jne. Ties vaikka Pelle Pelottomana keksisin itsensä lataavan akunkin, joka ei tyhjene koskaan - akulta invertteri, siihen akkulaturi joka latailee akkua sitä mukaan kun kulutus sitä tyhjentää...
Niin, se akun ja kulutuksen liitäntä on käytännössä sama, niiden välissä on vastus, jonka arvo omassa säätimessäni on luokkaa 0,002625Ω, eli tämän vastuksen napoihin tulee muutamasta mV muutamiin kymmeniin mV jännite jota mitataan instrumenttivahvistimella ja siitä saadaan näyttöön virtalukema. Jos sen kytkee akkuun, vaikka akku on jo kytketty akkuliittimeen, ei tapahdu mitään ja ei myöskään näytä virta lukemia.
Tapani, millä olet mitannut noin pienen arvon kuin 0,002625Ω ja tuolla 0,4 promillen tarkkuudella? Tuo vaatinee jo erikoistarkkaa digitaalista siltamittaria, kun normaalin yleismittarin johdotkin näyttää jo 0,1Ω.
Mittasin yleismittarilla läpi menevän virran ja toisella mittarilla millivoltit akkuliittimen ja kuormaliittimen välistä, niin laskemalla sain sitten lopullisen arvon, näin saa melko tarkan arvon. Ennen kuin muutin verkkolatausjohdon suoraan akkuun, niin mittasin vain tästä välistä kuinka monta millivolttia oli ja kumpaan suuntaan, niin tiesin kuinka monta amppeeria meni akkuun verkkolatauksessakin, kun säädin ei osannut näyttää "väärään" suuntaan menevää virtaa.
Joo - tuota samaa erittäin tarkkaa ohmiarvoa itsekin kummastelin, mutta näköjään toiset tekee mitä haluaa, toiset vain mitä osaa. Itselläni on eteisessä vesipumpulle menevään johtoon jotain ohmin suuruinen shunttvastus, jonka yli juotin taskulampun polttimon, sen valosta näen milloin pumppu kaivossa käy, kun sen kanssa on ongelmia ollut. ettei jurruttele omia aikojaan tarpeettomasti.Tuo vain, että tarkkuusluokka on hieman erilaista!
Yritin muuten demostroida aurinkopaneelikytkentää liittämällä paneeliliittimiin akkulaturin, mutta onkin sellainen älykäs elektroninen laturi, ettei se älynnyt mihin oli ruuvattu, ei lähtenyt käyntiin kuin vasta suorassa akkukytkennässä. Mutta jännitteensäätäjä ainakin toimi, ainakin näytti akun tilan.
Helpoin ja riittävä kytkentä minulle tulee olemaan, että jätän ne kuormaliittimet tyhjiksi, katolta vain piuhat säätimeen ja siitä kytkentä akkuun. Kunhan kelit lämpiävät ja saan auton tallista pukeilta alas ja ulos, niin pääsen katolle meisselöimään.
Pientä saivartelua, sitähän se toki oli ja on tämäkin :) Juu, ohmin laki lienee ainoa laki jonka voin sanoa osaavani, mutta mistä olet löytänyt noin tarkat yleismittarit? Minulla on Fluke 75 tosin vanha, mutta sen tarkkuudeksi ilmoitetaan (uutena) 0,5% jännitemittauksessa 2 numerolla ja virtamittauksessa 1,5% kahdella numerolla joten promilletarkuuten en minä pääse. Tuo 0,002625Ω vastus vastaa noin 3,7 cm pätkää 2,5mm2 johtoa
Joo, turhan tarkkahan tuo lukema on, se on tullut ihan laskimella, kun mittasin virran ja millivoltit, en sen kummemmin miettinyt kun tuo luku tuntui antavan oikeita arvoja. kaksi viimeistä lukua voi tiputtaa pois, niin ei paljon vaikuta lopputulokseen käytännössä. Mahdollisimman pienihän se pitää vastuksen arvo olla tällaisissa tapauksissa, käytännössä pätkä johtoa riittää, nykyään kun voidaan mitata niin pienet jännitevaihtelut. Omien yleismittarieni tarkkuuksia en muista, pitääpä joskus katsoa, jos löydän näiden käyttöohjeet, itselläni on 5kpl mittareita, joista 2 osoitinnäyttöistä ja yllättävän samoja arvoja ne näyttää. Omalla työpaikalla on erittäin tehokkaita sähkömagneetteja, jotka päällä ollessaan näyttää vastusarvona 0,00Ω ja jännite myös 0V, silti virtaa menee ja on voimakas magneettikenttä, eli ovat suprajohtavia.
Käyttäjän lisäys viestiin 10.4.2013 klo 11:57:27 Pitäisi aina muistaa mainita tällaisissa tapauksissa, että kyse on kenttä olosuhteissa tehdyistä mittauksista;)
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.