Sähköä hupiaukulta auton akulle ?

PALOVAARA MARKKU 27.03.2013 21:47

Laitoin auton katolle aurinkopaneelin, joka lataa hyvin hupiakkuja (2x90Ah) säätimen kautta. Nyt on tullut mieleen, että voinko "ladata" myös auton akkua suoraan hupiakuilta, jos tarvetta siihen on. Voiko se aiheuttaa ongelmia, kun auton akusta / laturistahan ladataan hupiakkua asunto-osan laturin kautta, mutta onko tuo "reikä" edes auki kun jännite on alle 13V, kun sitä ei moottorin laturi lataa...

PASANEN MIKKO 28.03.2013 08:36

Terve Kysymyksesi on jossain määrin epämääräinen, onko "reikä auki"! Varmaankin aurinkokennon latausvirran voi johtaa myös auton akulle, mutta sen järjestäminen vaatii ammatti osaamista. Ja miksi sitä yleensä tarvitsikaan niin toteuttaa?

Laita viestihakuun hakusanaksi 'akkujen lataus' niin löytyy aiheesta asiaa!

LAURONEN TAPANI 28.03.2013 08:45

Itselläni on sellainen säädin aurinkopaneleille, että kun hupiakku on täysi, niin se alkaa lataamaan starttiakkua, mutta vain n.1A virralla ja jos moottori ei käy (säätimeen tulee laturista D-liitin jännite joka katkaisee latauksen panelista kun moottori käynnistyy) Tämä oli helppo asentaa, kun asunto-osan sähköboksissa oli valmis lattaliitin D-liittimelle. Säädin on mallia SR220 DUO DIGITAL. Taitaa olla melko yleinen ainakin autokäyttöön tarkoitetuissa säätimissä. Voi ostaa myös paneeliin toisen säätimen, jonka kytkee suoraan lataamaan starttiakkua, ei se hajoa vaikka auton laturikin pyörii.

HAAPANEN TIMO 28.03.2013 17:02

Oletko mitannut ettei lataa?

Mulla on tarkoitusta varten kytkentä jossa pitää tietää mitä tekee. Tavallinen 1,5 mm² johto yhdistää akut. Molempien akkujen vieressä 10A:n sulake, lisäksi katkaisija jolla lataus kytketään päälle. Välillä pöräytän panelilta sinnekkin vähän.

Akun virtojen kanssa ei ole leikimistä, mun kytkennän tekee turvalliseksi sulakkeet. Siis sulakkeet molempien akkujen viereen!!

Jokaisella kerralla kun starttaa akkujen ollessa yhdistettynä palaa hupiakun viereinen sulake välittömästi. Ellei sulakkeita ole palaa auto.

@timppa

KARJALAINEN ALPO 28.03.2013 23:27

Minua on mietittänyt sellainen kysymys, että jos olet puskaparkissa ja starttiakkua käy aamulla vähiin. Voinko kaapeleilla antaa lisävirtaa hupiakusta starttiakkuun?

TURUNEN HEIMO 29.03.2013 01:42

Voi toki antaa mutta jos silloin starttaa tulee kaapelien olla sen mukaiset. Toki akkujen jännite-ero tasaantuu omilla kytkennöillakin mutta se vie aikaa. Ja ei se latauksen veroinen ole. Jos auton akku ei kestä leireilyä niin eikö olisi syytä vaihtaa siihen ehyt. Ei se auton akku luovuta sähköään asunto-osalle ja jos se tyhjenee on se piloilla. Mihin sitä virtaa otetaan starttiakusta, radio soi ikuisuuden ja sisävaloa voi polttaa siinä sivussa?

POIKULAINEN ESA 29.03.2013 07:05

Timpalle.

Lainaus. Jokaisella kerralla kun starttaa akkujen ollessa yhdistettynä palaa hupiakun viereinen sulake välittömästi.

Pohdinnan arvoinen vinkki? Mututuntumalta olisiko apua asentaa "yhden suuntainen" dioni väliin. Päästää virtaa hupiakulta autonakulle mutta ei takas päin.

Miinusta asiassa. Silloin ei kyllä lataa ajettaessa hupiakkua auton laturi.

Itse olen joskus käyttänyt releen kaverina omissa viritelmissäni.

Käyttäjän lisäys viestiin 29.3.2013 klo 07:24:14 Osa-2

Niin auttaisikohan välijohdon vaihtaminen johonkin 10-25 neliöiseen ja järeempi sulake. Tulee aika paljon amppeereita auton laturista kuitenkin.

HAAPANEN TIMO 29.03.2013 08:16

Mun autoni akku on ehjä. Joskus vain kun sähköä on taivaalta tulossa yllinkyllin ja auto seisonut tms. lykkään sinne apua.

Toki diodilla homma hoituisi, olen vain sen ilman tehnyt, koska kuitenkin tätä ylimääräistä välijohtoa käytetään aniharvoin. Moottorin käydessä sitä ei tarvita koskaan, silloinhan latautuvat molemmat akut muutenkin.

Tämän kevään lisäasennus on toinen hupiakku. Tarvetta sille ei juurikaan ole ollut, mutta mielenkiinnosta asensin. Paikkaa akulle ei sisätiloista löytynyt joten tein sille telineen ja pulttasin sen auton alle poikittaiseen runkopalkkiin. Akkuja en käytä samanaikaisesti, vaan valintakytkimen avulla vuorotellen.

@timppa

AHJOS TIMO 29.03.2013 14:21

Heimo Turunen kirjoitti: "Ei se auton akku luovuta sähköään asunto-osalle ja jos se tyhjenee on se piloilla. Mihin sitä virtaa otetaan starttiakusta, radio soi ikuisuuden ja sisävaloa voi polttaa siinä sivussa?"

Autoni käsikirjassa sanotaan, että radio ottaa virtansa asunto-osan akusta. Ohjaamon sisävalo palaa tuskin koskaan. Mutta siitä huolimatta käynnistysakun jännite alenee auton seistessä. Se ei ole minulle ongelma, koska voin pitää verkkojohtoa kytkettynä tai ajaa akunlatausajoja, mutta ihmettelen kuitenkin. Akku on ollut käytössä vasta 4 kk.

KOLEHMAINEN KARI 29.03.2013 16:10

Ei se auton akku aina kestä pitempään jatkuvaa leireilyä. Meillä radion pauhanta ja auton tietokone sekä (syksyisin) peruutuskameran lämmitys syövät juuri auton akkua.

Vuosi sitten kyllästyin keskeyttämään lomaloikoilun korpimaisemissa latausajeluilla. Laitoin katolle aurinkopaneelin pelkästään auton akulle. (Ennestään katolla jo oli huvilapuolta lataileva paneeli. Kyselin tuolloin asentajalta, että josko kytkettäisiin latailemaan autonkin akkua. Oli sitä mieltä, että hyöty saattaa jäädä vähänlaiseksi juuri syyspuolella kesää. Jätettiin kytkemättä.) Eipä ole enää tarvinnut naftaa polttaa radiota varten, kun kaksi paneelia työntää virtaa auton molempiin päihin.

PALOVAARA MARKKU 29.03.2013 17:01

Onpas parissa päivässä tullut monta hyvää vinkkiä...

Taidan tehdä niin, että kytken vain väliaikaisesti (pitempään metsäautotien päässä seisoessa) akut toisiinsa kaapelilla johon tietenkin varulta pitää laittaa sulake...

Eli johto vain tupakansytytinpistokkeiden kautta näkösälle, niin huomaan sen ottaa pois ennen käynnistystä.

Tämä "ongelmani" johtuu siitä, että autossa peruutuskamera on kytkettty olemaan koko ajan päällä ja radio vie yllättävän paljon virtaa - ja joskus tulee oltua metsäautotien varressa useitakin päiviä putkeen... (jonka vuoksi aurinkokenno on katolla)

AIRIKKA ISMO 29.03.2013 17:46

Vaihtorele hupiakun ja starttiakun väliin, releelle ohjaus virtalukon acc piuhasta..

Voit laittaa vielä erillisen kytkimen releelle ja tietysti sulakkeet väliin...

Tarvikkeet maksaa 10 euroo? eikä tarvi pähkäillä onko ns. väliaikaset "viritykset" miten.......................

KARJALAINEN ALPO 29.03.2013 18:18

Mielenkiintoisia ohjeita ja neuvoja. Kiitos niistä. Kyllä ajopuolen akku on aivan kunnossa, vajaan kaksi vuotta vanha. Mutta kun pakkasta on 20 tai yli niin virta vaan ei riitä "sahauttaan" niin kauan, että auto käynnistyisi. Ja Huom, kun puskaparksissa ei ole sitä sähöä sinne moottorinlämmittimeen.

Kyllä sieltä ajopuolen akultakin menee virtaa, vaikkakin vähän, kun olen laittanut etuistuimille lukuvalot. Penkit kun saa käännettyä ja niissä on hyvä istua iltaa, lukea ja ottaa muutama punaviini siinä samalla. Radiohan myös käyttää ajopuolen virtaa.

On minulla irrallinenkin radio, joka käy pattereilla, mutta se ei kuulu kaikissa korpipaikoissa täällä pohjolan sydänmailla.

No näillä mennään. Hyvää Pääsiäisen jatkoa Teille kaikille!

Käyttäjän lisäys viestiin 29.3.2013 klo 18:20:55 Vielä lisäys; huomenaamulle näyttää lupaavan pakkasta 17-18 pitääpä kokeilla tuossa kotipihassa lähteekö se siitä pakkasesta Fiiu käymään ilman lämmitystä. Vain tiedon lisäämiseksi. Vai pitääkö koneelle antaa "pieni ryyppy".

LAURONEN TAPANI 29.03.2013 18:28

Kyllä oma Fiatti tuntui että hetken mietti kun starttasi -20C pakkasella, mutta heti jyrähti käyntiin, kannattaa hehkuttaa useamman kerra, kun hehkuvalo sammuu, virrat pois ja uusi hehkutus 2-3 kertaa ennen kuin starttaa, niin hehkun saa kuumemmaksi ja käynnistyy varmemmin

KARJALAINEN ALPO 29.03.2013 21:00

Kiitos Tapani neuvosta!

TURUNEN HEIMO 03.04.2013 09:47

Tuo useampi hehkutus on hyvä apu kovalla pakkasella. Aikojen alus pösödieseli lähti kolmen lisähehkutuksen avulla käyntii 41 asteen pakkasessa. Käyntiääni oli tovin jotain aivan järkyttävää. Kyseessä oli kylläkin esikammiodiesel. Eikä se hyytynyt missään kelissä kun polttoainejärjestämässä oli lämmitys ihan tehtaan jäljiltä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.