Varoitusvalo
KINNUNEN KYÖSTI
23.01.2013 10:11
Hei,
Asuntoauton moottorin toimintahäiriön varoitusvalo syttyi ajon aikana. Pystyimme kuitenkin ajamaan perille. Onko vika polttoainesuodattimessa? Tuon pystyisin itekin tarkistamaan vai vaatiiko huoltoon viennin? Auto on muuten Hobby siesta Fordin alustalla. Osaisiko joku neuvoa?
POHJANTÄHTI JORMA
23.01.2013 12:55
Ei taida olla muuta mahdollisuutta kuin käyttää huollossa tarkistamassa vikakoodit.
SUOMINEN TAUNO
23.01.2013 13:19
Yksi mahdollisuus on EGR -venttiili. Se on ollut murheena monella näissä autoissa.
TOIVONEN MARTTI
23.01.2013 14:40
Eiköhän tuo valo voi syttyä aika monesta syystä, moottorinohjausjärjestelmä toteaa jonkin olevan poskellaan ja ehdottaa huoltokäyntiä. Vikakoodinlukijalla sen voisi tarkistaa jos itsellä, kaverilla tai läheisen nyrkkipajan huoltomiehellä semmoinen olisi. Jos ei ole niin viisainta on mennä merkkihuoltoon.
"Onko vika polttoainesuodattimessa? Tuon pystyisin itekin tarkistamaan" Eikös siis olisi viisasta itse tarkistaa, täällä palstalla notkuvat eivät taida sitä tietää.
Ja sitten väistämätön kevennys: ajoin Saksassa muutaman päivän Hertzin vuora-autolla. Yhtenä päivänä sitten syttyi tuo moottorinohjauksen häiriövalo ajaessani moottoritiellä. Ajoin lähimmälle P-paikalle ja tutkin saamiani ohjeita. "Jos moottorin häiriövalo syttyy pysäytä auto välittömästi ja ota yhteyttä oheiseen Hertzin huoltopäivystyksen numeroon!"
Ei muuta kun soittelemaan. Vastasikin aika äkkiä mutta oli automaatti: "Olet soittanut Hertzin huoltopäivystyksen numeroon. Tämä toiminta on valitettavasti lopetettu! Kiitos soitostasi."
Siitä paikasta jatkoin matkaa ja kun olin vähän aikaa ajellut hiljaa ja varovasti painoin taas tallan pohjaan. Joskus tunnin ajon jälkeen häiriövalo sai sitten tarpeekseen ja sammui. Niin ja auto oli Ford.
mot
YLITALO ASTA
23.01.2013 14:54
Yleisin syy on erg venttiili. Toinen vakava on suutin ongelma , suuttimen kiinnitysrauta on saattanut löystyä ja kun tarpeeksi löystyy, niin korjauskustannukset alkaa tonnista ylös päin. Nämä kaksi on ne yleisimmät valo syttymis syyt
T: Masi jolla on ollut olemmat ongelmat trasitissa.
P.s vikavalon palaessa tuurilla selviää halvalla ja sillä toisella tuurilla ei tonni ole iso raha vielä
HIETAVUORI JUHA
23.01.2013 15:54
Jos moottorin sammuessa kuuluu hetken "kilkatus", niin vika on melko varmaan tämä ERG venttiili . Nimimerkki Kaksi on vaihdettu .
ANTTILA MARKKU
23.01.2013 16:33
Kyseinen vika valo on siellä auttamassa ettei vakavampaa vauriota syntyisi.Oikea osoite kyselyille on lähin transiitti paja.Onko siinä transussa jo hiukkassuodatin,katso ohjekirjasta oisko neuvoja.Lyhyillä kauppareisuilla käytetty diesel saattaa tykätä huonoa jos se ei pääse polttamaan suodatinta puhtaaksi.
HAAPANEN TIMO
23.01.2013 18:32
Eikös röörin tukkiminen antaisi lisää elinikää venttiilille, tai ainakin moottorille.
Joka autoon niitä kovasti myydään:
http://www.ebay.co.uk/sch/sis.html?_nkw=EGR%20Valve%20Blanking%20Plate%20Opel%20Vauxhall%202%2050%20Free%20P%20P&_itemId=170332034485
Toiset reiällisiä ja toiset tykkänään tukossa.
Transu:
http://www.ebay.co.uk/itm/EGR-Valve-blanking-plate-FORD-MK7-TRANSIT-2-2-2-4-tdci-Land-Rover-Citroen-relay-/120940252274
Pakokaasun takaisinkierrätys:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakokaasun_takaisinkierr%C3%A4tys
Kuuna päivänä en tule hankkimaan hiukkassuodattimella varustettua autoa. Euro 4 moottori on mun viimeinen moottorini, eli -11 mallista autoa nuorempaa ei meidän pihalle ilmesty. Kuusikympinen voi jo tälläisen luvata.
@timppa
HAAPANEN TIMO
24.01.2013 17:58
Hankin viime keväänä vähän ajetun VW-T5 Transporterin. Ajanut en ole sillä juuri lainkaan, tuolla se seisoo talon päädyssä älylaturin perässä.
Auto on kunnossa, mutta kuitenkin mulla on parhaillaan työn alla sen EGR:n tukkiminen.
Tukkimisen jälkeen venttiili liikkuu kuten pitääkin, mutta nyt puhtaassa ilmassa. Säilyy ehjänä siellä loputtomiin.
Vaikka venttiili vuotaisikin, ei se vaikuta mitään koska pakokaasua ei pääse imusarjaan.
Euro neloset ilman hiukkassuodatinta eivät yleensä sytyttele vikavaloja tämän takia. Moottori voi lämmetä hieman hitaammin operaation jälkeen.
@timppa
NIEMELÄINEN JOUNI
30.01.2013 20:00
Transitin sähkötoiminen EGR venttiili pitää hankaavalle kuullostavaa ääntä moottorin sammuttua (venttiilin puhdistussekvenssi) parin sekunnin ajan.
Meillä oli EGR venttiili epäkunnossa, moottorin elektroniikkavalo paloi eikä ääntä kuulunut. Otin venttiilin irti, ja avasin sen. Sähkömoottorin liittimen hapettuneet ja metallirattaissa ruostetta. Puhdistus, rasvaus- ja kannentiivistystoimenpiteiden jälkeen venttiili paikoilleen. Muutamien ajotuntien jälkeen häiriövalo poistui ,venttiili alkoi toimimaan ja sammuttaessa taas puhdistusääni kuulumaan.
Aikaa tähän puhdistustyöhön meni noin 2h ja rahaa 0€.
Jos on aikaa ja viitseliäisyyttä niin kannattaa ainakin kokeilla tätä huoltoa