Paraflu Up -jäähdytinneste?
AHJOS TIMO
20.01.2013 19:01
Uuden Ducaton ohjekirjassa neuvotaan käyttämään vain Paraflu Up -jäähdytinnestettä.Paisuntasäiliön kyljessäkin on tarra "Paraflu". Mutta myykö sitä Suomessa joku?. En ole tähän mennessä nähnyt yhdessäkään liikkeessä enkä millään huoltoasemalla. En sitä tosin juuri nyt tarvitse, mutta ainahan olisi hyvä olla yksi pullo varalla. Lauantaina poikkesin eräässä Fiatin valtuuttamassa huoltokorjaamossa kysymässä. Ei ollut heilläkään. Ostin sitten litran sellaista, mitä myyjä sanoi heidän käyttävän uusissa Ducatoissa. Kuitissa lukee "Zero Red Silikaattivap." Mitä tähän sanotte?
KONTINAHO ALPO
20.01.2013 19:15
Mulla hieman samanlainen ongelma. Toyota Hi-luxsin huoltokirjassa kehotetaan käyttämään Toyota jäähdytysnestettä. Alkuperäinen neste punaista jotta onkohan värillä väliä. Sun mainitsemassa Zero Red. kai viitta muös punaiseen nesteeseen.
" Huuli pyöreänä. A.K
TERVO JARI
20.01.2013 19:37
Googlettamalla . . .
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?main_page=product_info&cPath=4_51&products_id=273
Käyttäjän lisäys viestiin 20.1.2013 klo 19:47:52
http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=en&u=http://flcf.onion.it/commonfile/eng/pdf/1681_ssic_ENG.pdf&prev=/search%3Fq%3DParaflu%2BUP%2Bk%25C3%25A4ytt%25C3%25B6turvatiedote%26hl%3Dfi%26client%3Dopera%26hs%3D40K%26tbo%3Dd%26channel%3Dsuggest%26biw%3D1386%26bih%3D784&sa=X&ei=py38UKjsEKaL4gTfqYHQAw&ved=0CDgQ7gEwAA
AHONEN KAI
21.01.2013 00:56
Jäähdytinnestettä on hyvä käyttää jos auto on pakkasolosuhteissa, se, on se sinistä vihreää tai punaista on toissijaista.
Sama juttu moottoriöljyjen kanssa, jos kone kiertää ajossa 1000-3000 kierrosta minuutissa, on hyvä että siellä on rasvaa noin pidemmän päälle, ei sen tarvitse olla rallisuperformuladiipadaapaa.
Katalysaattorivehkeet saattaa olla erikseen tarkkoja, mutta herkkiäpä sitten ovat jos kymppitonnissa kuluu litra öljyä ja se ei ole pirun kallista katalysaattoriöljyä, niin korjaus maksoi jonkun nettitiedon mukaan tuhansia.
AHONEN KAI
21.01.2013 03:16
Näitä valinnan vaikeuksia ja uusia tarpeita aiheuttavat markkinointi-ihmiset, ei ne moottorit miksikään ole muuttuneet, samoista materiaaleista niitä on rakenneltu vuosikymmeniä, tehokkaammiksi toki, mutta valmistusmateriaalien ja kierroslukujen puolesta kuin ennenkin.
Se että joku olevinaan asiantuntija jonkun firman piikkiin on jotain mieltä, ja saa lausunnollaan aikaiseksi kuluttajien käyttäytymiseen muutoksen on palkkansa ansainnut omassa firmassaan.
KOISTINEN TOIVO
21.01.2013 07:58
Taannoin tarvikkeessa nuorimies neuvoi. Sininen on semmoisille koneille,
jossa on valurauta kone. Alumiini koneille vihreä. Mutta nyt näyttää olevan
muitakin värejä. Minä kyttä ihmettelen. Eihän palotilan kanssa ole jäähdytys järjestelmä missään tekemisessä. Onko katalysaattori, tai turpo tai joku muu.
Jäähdytys järjestelmä jäähdyttää koneen, ei muuta. Leelantissa valurautaa
kone aina vihreä neste siinä, ja muissa meijän perheen koneissa.
Siinähän nuo käy. Toivopoika
KOSKINEN JANI
21.01.2013 08:19
Kyllä vaan nykyään on merkitystä tuolla jäähdytinnesteelläkin. Nykyään moottoreihin tungetaan vaikka minkälaisia seosmetalleja ja muoveja niin nesteetkin on valittu moottoreihin niin että niiden lisäaineistus suojaa näiden syöpymistä jne.
Ja onpa jopa niinkin että sopivasti kun sekoittaa kahta erilailla lisäaineistettua jäähdytinnestettä niin ne menee ihan puuroksi... Eli kannattaa ihan oikeasti saada selville mitä ainetta siellä on ja laittaa vastaavaa tilalle.
Mutta jokainen voi laitella ihan mitä vaan, ongelmathan noissa syöpymisissä tulee ehkä vasta vuosien päästä eli vasta seuraavalla omistajalla. Ja saahan siinä aina useamman euron säästön kun laittaa sitä halvinta mahdollista.
AHJOS TIMO
21.01.2013 08:42
Ducaton ohjekirjassa lukee että "Paraflu Up" on monoetyleeniglykoolia ja se on siis väriltään punaista. Siitä päättelin aluksi, että kaikki monoetyleeniglykoli käy. Mutta sitten huomasin, että kaupoissa on myös vihreää tai sinistä monoetyleeniglykoolia. Sen lisäksi niissä kaikissa sanotaan olevan muutama prosentti korroosionestoaineita. Joka paikassa varoitetaan sekoittamasta eri laatuja keskenään ja neuvotaan noudattamaan moottorivalmistajan ohjeita. Tiesin kyllä ennestäänkin, että punaisia "Long life"-nesteitä ei saa missään tapauksessa sekoitaa vihreiden tai sinisten nesteiden kanssa.
Siitä, että Paraflu on Selenian tuote, palautui mieleeni, että kahden aiemmankin Fiatini käsikirjoissa neuvottiin käyttämään Selenian öljyjä. Eli siltä osin on varmaankin kysymys vain kyseisen italialaisen yhtiön markkinoinnista.
JANHONEN MATTI
21.01.2013 10:58
Uskon, että kyse on niistä tuotteista "miten olen tullut toimeen kun tätä ei ole ollut".
Ettäkö vain yhdellä tai kahdella automerkillä olis moottorissa tai sen apulaitteissa sellaisia metalli, kumi tai muoviseoksia, että ne vaatii aivan oman nesteen kehittelyn ja käyttämisen moottorissa.
Enpä usko. Siihen toki uskon, että nesteissä on eroja mutta se on eri juttu.
Enempi uskon siihen, että kysessä on ns. jälkimarkkinointituote joka yhdistettynä auton takuuseen "taluttaa" ko. automerkin omistajat kiltisti pienellä pelottelulla höystettynä merkkihuollon asiakkaaksi ja rosvottavaski.
Anteeksi kyynisyyteni mutta aika opettaa.
AHJOS TIMO
21.01.2013 11:24
Matti Janhoselle: Kävin lauantaina juuri merkkikorjaamolla kysymässä, mutta he eivät myy Parafluta!
Nesteen sivulla www.neste.fi/voiteluainesuositukset
tunnetaan kyllä "Fiat Ducato 2.3 MultiJet 130 Euro 5" -moottori, mutta sen kohdalla on suosituksena: "Ei tuotevalikoimassamme katso omistajan käsikirjasta".
HYTÖNEN RAIMO
21.01.2013 17:27
Ne ohjekirjathan on tehty tuotteen valmistusmaassa eli tässä tapauksessa Italiassa. Siellä on todennäköisesti mainittua pakkasnestettä myynnissä, mutta ei välttämättä missään muussa maassa vielä vähemmän suomessa.
Yleensä ottaen pakkasnesteen sopivuus kyseessä olevaan automerkkiin on syytä selvittää, mutta merkillä ei ole niin väliä, kunhan se muutoin on oikean tyyppistä. Eri tyyppisiä pakkasnesteitä ei ole syytä sekoittaa keskenään - voi tulla ongelmia - tai sitten ei - mutta se onkin jo toinen juttu.
Käyttäjän lisäys viestiin 21.1.2013 klo 18:01:35
Kun itsellä oli vielä hiivatti, sen ohjekirjassa suositeltiin Tutela -merkkisen öljyn käyttöä. Eipä ole vielä tullut vastaan Suomessa.
HALMEENMÄKI JUHANI
21.01.2013 19:23
http://www.valvoline.fi/t_jaahdytinnesteet.php
Tuosta markkinoiden helpoin valinta. Propyleenglykolin kanssakaan tuo ei oireile esim sakkautumalla, mutta pakkasenkeston mittaaminen on epätarkempaa.
Ja etyleeniglykoli on sitä wanhaa perinteistä vihreää, jota ei suositella kevytmetallimoottoreille kavitaatiosyöpymisen takia.
UUTTU JUHA
22.01.2013 00:03
Saman väristä kun ostat, niin se on oikeaa. Erivärisiä ei sais sekoittaa keskenään. Punainen on ns. pitkän vaihtovälin likööri. Sininen on joku Korrekin tarvike keksintö...
Käyttäjän lisäys viestiin 22.1.2013 klo 00:23:26
Se paraflu on tuotemerkki niinkuin Fiat, se saattaa sekoittaa kun olet ostoksilla.