- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Tarvikkeet »
- AutoRoute 2013
AutoRoute 2013
on ilmestynyt.
juttu ;-)))
Lehtikö se semmonen. Toivopoika
Lehtipä hyvinnii. Rompulle kääritty karttalehti.
Käyttäjän lisäys viestiin 17.12.2012 klo 12:23:56 Onko tietoa hyvistä ostopaikkoista? Olen tätä versioita ootellut kun entinen on jo v.2007.
Vaan hyvimpä nuo on tiet paikallaan pysyneet ja hyvin on tuolla vanhallakin pärjännyt. Nyt kiinnostaa nuo uudet maat tuolla Balkanin suunnalla..
Nyt vois päivittää tuohon 2010 versioon kun sen saa kohta melkein ilmaiseksi. Kaupungit ja varsinkin ne historilliset osat ovat pysyneet samassa paikassa koko sen ajan kun romppukarttoja on ollut saatavissa
Jokos siinä on kunnollinen kaistaopastus? Kun tarpeeksi monta kertaa ajettuani harhaan moottoritien liittymästä (tie jakaantui kahteen enkä ehtinyt läppäriltä katsoa kumpaa menisin) kyllästyin ja ostin kunnon navin.
Vähän aikaa meni hienosti. Sitten toinen valmistaja osti Navmanin eikä karttapäivityksiä enää saanut.
Ostin toisen navin, Navigonin. Siitä meni järki ja korjaus (sisuskalut uusiksi) olisi maksanut saman verran kuin kuin uusi.
Nyt sitten ajelen tabletin kanssa, siinä on Navigonin ohjelmisto ja parasta juuri on tuo erinomainen kaistaopastus sekä kuvallisena että sanallisena: "Nyt poistu moottoritieltä oikealle ja heti sen jälkeen pysy oikealla!" Enää ei tarvi ihmetellä kumpaa näistä nyt piti mennä...
Mielestäni navi erillislaitteena on eilispäivää. Tabletti (tai isonäyttöinen älypuhelin) ja siihen hyvä navigointiohjelma maksaa saman kuin erillislaite ja toimii puhelimena, nettiselaimena ja vaikka taskulamppuna. Läppärin ainut etu on isompi näyttö mutta sen sijoittaminen autoon niin ettei se haittaa on hankalaa. Läppäreissä ei kai vieläkään ole omaa gps-modulia vaan täytyy käyttä erillistä gepsiä. Virransyöttö molemmille, yhdistävä johto tai virtaa vievä sinihammas, liikaa sählää ja johtoja. Tabletti on nykypäivää.
mot
Kajtsu, minulta saat ihan ilmatteeks 2011-version.
Käyttäjän lisäys viestiin 17.12.2012 klo 15:57:18 Niin ja ääni läppärille ja AR 2013 versiolle.
Pitääkös noista päivityksistä jotain maksaakin? Eilen päivitin Garminini ajantasalle eikä maksanut euron euroa.
Sitä on Martti sellaisiakin kun tarvitsee puhelinta ja navia samanaikaisesti ja vielä hyppivät autosta eestaa eivätkä jaksa jatkuvasti irroitella puhelintaan kojelaudalta.
@timppa
Timolle senverran että jos sulla on handsfree bluetoothilla niin navina toimivaa puhelinta ei tarvi irrotella paitsi silloin kun haluaa poistua autosta ja puhua vähän kauempaa.
Niin ja sitten voi tehdä niinkuin meikäläinen jolla on kaksi yhteenkytkettyä liittymää: tabletti jossa on laaja datapaketti mutta ei puhelupakettia ja toinen puhelin jossa on puhepaketti mutta ei olleskaan datapakettia. Kun puhelu tulee niin molemmat soi, kun puhelimeen vastaat lakkaa tabletti hälyttämästä ja päinvastoin. Viestit tulee molempiin samanaikaisesti.
Kun molemmat liittymät on optimoitu omaan käyttöönsä ei systeemi maksa juuri enempää kuin yksi liittymä missä on sekä puhe- että datapaketti. Tabletilla surffaillaan ja kirjoitetaan viestejä (SMS ja email) ja navigoidaan ja käytetään SportTrackeriä jne, puhelimella puhutaan eikä juuri muuta.
Mutta tietty kukin miettii ratkaisut niin että ne sopivat hänelle itselleen.
Mutta onhan se tuhlausta kun tehdään esim. Windows-kämmenmikrosta navigaattori ja jätetään käyttämättä sen kaikki muut mahdolliset ominaisuudet. Tabletti ja navigaattori ovat tosiasiassa sisuskaluiltaan hyvin lähellä toisiaa, navista vaan on riisuttu lähes kaikki muu ja tablettiin on lisätty mahdollisuus ajaa kaikenlaisia muitakin ohjelmia navigoinnin lisäksi.
mot
No siihen autosta poistumiseen se homma kaatuu.
Mun arvioni on erillislaitteen säilyvän pitkään. Iso porukka fundeeraa koko ajan mitä niihin keksittäisiin.
Autoroutesta olen samaa mieltä, karttana hyvä, mutta navina onneton.
@timppa
"Mun arvioni on erillislaitteen säilyvän pitkään. Iso porukka fundeeraa koko ajan mitä niihin keksittäisiin. "
Mutta kun se on keksitty jo... Navi missä on paljon erilaisia toimintoja ja mihin voi ladata verkosta ohjelmia on tabletti/älypuhelin.
Kehitys on ihan sama kuin telkkarin ja tietokoneen kohdalla. Jo vuosia on ollut nähtavissä että telkku, tallentava digiboksi ja tietokone yhdistyvät yhdeksi laitteeksi. Kehitys on tosin ollut paljon hitaampaa kuin mitä odotin mutta nyt kun katselee uusimpien Samsungien ja muiden eturivin telkkujen ominaisuuksia niin kehitys näkyy. Muutaman vuoden kuluttua on vain kodin viihdekeskuksia jotka integroi netin ja telkkarin ja videon ja skypen ja naamakirjan jamitävälttämätöntänykyihmisellevieläonkaan. Sama pienemmässä muodossa on tablettitietokone.
Ja ne valmistajat jotka ymmärtää että erillislaitteiden aika alkaa olla ohi pärjää parhaiten. Katsokaa miten Sony, Panasonic ja muut vastaavat vanhat merkit on häviämässä taka-alalle ja älykkäämmin toimivat, esim, Samsung ja LG ovat nousseet huipulle.
Ilmeisesti samantapainen kehitys on meneillään prosessoritekniikassa: älypuhelimia varten on kehitetty prosessoreita jotka sisältävät eri yhteystekniikat, niin 3geet kuin 4geet, bluetoothit, wifit ja geepeeässät. Kun ne on integroitu chipsettiin on puhelimen suunnittelu ja valmistaminen paljon helpompaa ja puhelimista voidaan tehdä paljon pienikokoisempia. Integrointia, monikäyttöisyyttä, siihen ollaan menossa.
Totta tietty on että navin prosessori on halpa koska se edustaa viime vuosisataa mutta laitteiden hinta jää kuitenkin aina korkeaksi verrattuna sen hyötyihin. Siksi uskon että navi erillislaitteena on eilistä.
AR on hyvä siitä että pystyy hahmottamaan minne ja miten koko reitillä, siihen itselläni vissiin uusinta mallia oleva Garminin navigaattori puhe- kuva ja kaistaohjauksella, ei tarvii paljoa näpytellä sen kuin "sano komento"
Hyviä ovat
Ilmoittaudun kahden puhelimen kannattajaksi (tai oikeastaan kolmen :) Älypuhelimessani on pelkästään dataliittymä. Se toimii hyvin monessa eri tehtävässä, kuten navigaattorina, internet-päätteenä jne. Se on minulla lähinnä visuaalinen laite, jota käytän kosketusnäyttökynällä. Navigaattorina on Google-maps, joka puhuu kyllä Android-laitteissa selvää suomea. Puhelinkäytössä on Nokian peruspuhelin, joka on puhelimena, tekstiviestilaitteena ja muistuttajana paljon edellistä kätevämpi. Siinä on mm. FM-radio ja taskulamppu, mutta ei dataliittymää. Sitä pidän lähes aina auki. Paljon akkua kuluttavaa älypuhelinta pidän auki vain silloin, kun käytän sitä. On kätevää, kun voi puhelun aikana katsoa toisella laitteella tietoja netistä tai esim. ajo-ohjeita Googlen kartalta, siis jos haluaa neuvoa toista ihmistä puhelimitse.
Sitä en ymmärrä, miksi jotkut maksavat puhelimistaan monia satoja euroja. Minulla on älypuhelimena Huawei Ideos X5, josta Sonera veloittaa 24 kk sopimuksella 3,00 euroa/kk + ALV. Peruspuhelimeni maksoi kolmisen vuotta sitten noin 50 euroa. Kolmas puhelimeni on Prismasta noin 50 eurolla ostettu ns. senioripuhelin Wave 02, jota pidän pelkästään hätäpuhelimena. Siinä on tavallisten peruspuhelintoimintojen ja FM-radion lisäksi takaseinässä ns. SOS-nappi. Kun sitä painaa, se lähettää ensin ennalta määritelyihin numeroihin tekstiviestin "Hätäviesti numerosta 04........" ja sitten se yrittää soittaa samoihin ennalta määriteltyihin numeroihin, joita voi olla 1-4. Ellei niistä yksikään vastaa tunnin kuluessa, se soittaa lopulta yleiseen hätänumeroon 112. Samalla kun hätäpuhelu yhdistyy, myös kaiutin kytkeytyy päälle.
Erillinen navi on kätevä (Tomppa) kun sen saa ilmoittamaan kämppärit vaikka viiden kilomertin säteellä. Itse en välttämättä ennakoi pitemmällä siirtymisellä yöpymispaikkoja, vaan luotan siihen, että kyllä kohta Tomppa taas ilmoittaa.
Eihän tuo ole mikään erillisen navin ominaisuus vaan samat toiminnot on esim. tabletin navigointiohjelmassa. Mulla on navissa Adacin stellplatz- ja campingführer ja se osoittaa kämppärit ja yliönparkit näytöllä.
Uskokaa jo että tabletti osaa saman kuin erillislaite navikin mutta sen lisäksi paljon paljon muuta.
mot
Käyttäjän lisäys viestiin 18.12.2012 klo 11:48:17 Jokukin meinasi että alkaa käyttää tablettia navina sitten kun se osaa puhua suomea! On osannut jo kauan sitten!
Mulla on ilmeisen vanha käsitys puhelimista naveina, eli toimivat kunhan näpelöi niitä aikansa. Tähän Samsungin tabiin saa varmaan rahalla ostettua appsin joka navigoi ilman nettiyhteyttä ja joka ymmärtää hälyttää yöpaikoista. Mä vaan en saata käsittää, että olis helppokäyttöisempi kun esmes Tomppa.
Kahdesta asiasta en luopuisi mistään hinnasta, miehestäni ja tästä ipadistä!!! Kumpikin ovat niin käteviä ja niin tarpeellisia.
Kyllä tämä on nykyaikaa. Kun kesällä olin saksalaisessa liikkeessä tätä hankkimassa niin iäkäs mummo pyyhälsi liikkeeseen kävelykadulla, ipadi kädessään ja kysyi onko tällä kaupungissa ilmaista yhteyttä. Olin jo aiemmin katsonut monesti että tabletti koneet ovat jo iäkkäilläkin täällä, ottavat kuvia ja istuvat tabletit käsissä. Minä olin nuorena jo ajassa jäljessä ja asia oli korjattava pian. ;)
Google Maps on ihan hyvä navigaattori mutta tarvitsee toimiakseen sen nettiyhteyden. Navigon ei sitä tarvitse. Puhuvat kumpikin Suomea ja Navigoninhan sai puhumaan vaikka omalla äänellään.
Ainoastaan näiden tablettien ikä kaari mietityttää kun olen lukenut että ipadikin kestäisi vain pari vuotta niinkuin on tehty kestämään nyky puhelimetkin. Kehitys on näissä huimaa. Kahden vuoden päästä tämäkin on jo vanha kun uusia juttuja tulee koko ajan.
Täällä Saksassa on tämän Joulun hitti tuote ebook laitteet, eli niinkuin tämä tabletti mutta siihen ladataan kirjoja. Äkkiä sopii yli tuhat kirjaa. Ovat kyllä käteviä kun niihin saa ladattua todella paljon ilmaisia hyviä kirjoja ja myös ostettua, Saksan- ja Englannin kielisenä. Suomenkielellä ei viellä ole ja jos ostaa niin joutuu jonkun suojauksen purkamaan. Huono homma.
Käyttäjän lisäys viestiin 18.12.2012 klo 13:25:06 Odotan Adacin Stellplatz- ja Campingfyhrer 2013 ilmestymistä ja kun sen lataan Navigoon niin kyllä on yksi mukava lisä. Kisut voi kirjasta reissuja suunnitella. :)
Käyttäjän lisäys viestiin 18.12.2012 klo 13:49:27 Kisut siis meidän karavaanari kissat. Josta yhdestä onkin mainio kuva asiasta, häpsötys ketjussa.
Käyttäjän lisäys viestiin 18.12.2012 klo 13:51:48 Kisut siis meidän karavaanari kissat. Josta yhdestä onkin mainio kuva asiasta, häpsötys ketjussa.
Kindle-appsilla (ilmainen, tietty) lukee ekirjoja tabletilla siinä kuin millä tahansa erillisellä lukulaitteella. Ja kun tabletissa on 3g niin ei tarvi haeskella niitä ilmaisia wlanhotspotteja ladatakseen kirjoja.
Lueskeletko Kujis iltaisin leirissä Tompalla kirjoja? Tuskin... mot
Käyttäjän lisäys viestiin 18.12.2012 klo 14:42:22 Aulille senverran että suomalaiset kirjakaupat on kyllä myyneet suomenkielisiä eekirjoja jo kauan. Hinnat on vaan aika suolaisia, uudemmista kirjoista 25-35 ekua kun esim. Amazon myy huomattavasti halvemmalla.
Jos oikein klassikot kelpaa niin eikös se Gutenberg-projekti mahtanut tuottaa klassikkoja ekirjoina ihan ilmaiseksi ja jos en ihan vääriin muista niin suomenkielistä tarjontaakin siellä on, hiukan vanhempaa tosin. http://www.gutenberg.org/ebooks/ sma
Tabista luen kirjoja, mutta navina se ei ole näppärä jo kokonsakin puolesta. Mulla on tabissa Sygic, joka on muuten hyvä, mutta käsittelyaika sillä pitempi Tomppaan verrattuna ennen kuin liikkeelle pääsee. Nokian navissa sama juttu.
Unohtuikin tuohon laittaa että saahan niitä kirjoja tähän ipadikin ja tavalliseen koneeseekin. En muistanut tuota Kindleä kun tuo ökkökone on kiinni.
Täälähän niitä on ja tämä on nykyaikaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Amazon_Kindle
http://www.amazon.de/gp/product/B0051QVF7A/ref=amb_link_159690827_1?pf_rd_m=A3JWKAKR8XB7XF&pf_rd_s=center-banner&pf_rd_r=09FB775X4VYDSZ37YNJN&pf_rd_t=101&pf_rd_p=335163707&pf_rd_i=530484031
http://www.amazon.de/deutschland-Kindle-eBook-Bücher/s?ie=UTF8&keywords=Deutschland&page=1&rh=n%3A186606%2Ck%3ADeutschland%2Cp_n_binding_browse-bin%3A600849031
Henkilöauto käytössä ei tabletti navigaattorina ole hyvä, on liian iso mutta kulkupelissä mainion kokoinen ja lelu vänkärin paikalla istuvalle. Vaikka surfaa tai pelaa niin silti navigointi pelittää taustalla. Ja voi hyvin suunnitella siinä ajon aikana reittiä tai katsottavia kohteita. Toisaltaan ei koskaan ole niin kiire etteikö tuota kerkiäis tehdä tauon aikanakin.
Niinpä, kymppituumainen tabi on jossain käytöissä turhan kookas. Toisaalta taas 7-tuumainen on jossain käytössä (esim. navina) tosi näppärä mutta toisinaan toivoisi että näyttö olisi isompi. Kompromissi on tehtävä.
Seiskatuumainenkin voi joskus olla iso: pyöräilenkillä se sopii pieneen tankolaukkuun tallentamaan suorituksen tiedot Endomondoon mutta hölkkä- tai hiihtolenkille se ei oikein sovi. Niinpä minäkin ostin pienen halvan android-älypuhelimen miitä tilanteita varten. Siihen ei tule datapakettia, nettiyhteydet hoidetaan wifillä.
Mutta kymppituuman tablettia en kyllä osta....
mot
Kypätuumasella taas niitä kirjoja paljon parempi. No joo, ei vielä oo keksitty sitä yhtä ainoota oikeeta monikäyttöstä.
Onko joku jo ehtinyt tuon jostain imuroimaan? Mitä uutta siinä on?
Tuossa painetussa kirjassa ja lehdessä on minusta harvinaisen hyvä ja ihmisystävällinen käyttöliittymä. Toimii lukipa kirjaa autossa, sängyssä, selällään tai mahallaan, pöydän ääressä, autossa, rannalla ja aina toimii. Eikä tarvita sähköä, akkua eikä laturia, vain valo riittää. Ja kun on itse lukenut niin voi antaa toiselle, ilman mitään lataamista.
Hesarin saatavuus menee paperiversiona tikkusen puolelle tuolla vähän kauempana.
Kuinkas Matti sattuuko koskaan että haluaisit vielä lukea vähän aikaa mutta petikaveri sanoo tiukasti: "Valot pois, haluan nukkua!"
Kaiva silloin taustavalonäytöllinen tabletti, lataa siihen ekirjasi ja jatka lukemista pimeässä, vain pieni näytön hehku näkyy. Ei tarvi valoakaan...
Entäs kun luet sitä oivallisen käyttöliittymän omaavaa kirjaasi ja tekstissä on sana tai käsite josta et ihan heti saa kiinni. Voitko siinä tökkäistä sormella sanaa tai vaikka nimeä ja aukeaako sulle sanakirja tai googlehaku josta löytyy selitys sanalle tai käsitteelle tai vaikka jonkun merkkihenkilön elämänkertatiedot?
Voitkos tehdä kirjaan sitä lukiessasi kirjanmerkkejä ilman että tuhrit kirjaa tai kääntelet sivuja koirankorville niin että jälkikäteen löydät salamannopeasti haluamasi kohdat?
Voitko parilla sormenliikkeellä kopioida haluamasi kappaleen ja laittaa sen vaikka muistilapulle myöhempää käyttöä varten?
Voitko tehdä paperikirjassasi sanahaun löytääksesi kohdan joka jäi mietityttämään?
Juu, myönnetään että kun uni tulee ja paperback putoaa naamalle se sattuu vähempi kuin kymppituuman tabletti. Siksikin meikä pysyy seiskatuumaisessa.
Kaikella on puolensa, ekirjallakin. mot
Mites Martti aiemmin on paperikirjan lukemisesi sujunut?
Oletko sotkenut sen kirjan lyijykynämerkinnöin, käännnellyt sivut hiirenkorville, tunkenut kirjan sivuvälit täyteen keltaisia muistilappuja, lukenut tietosanakirjoja?
Mietitkö seuraavana päivänä mitä Veikko Huovinen oli yöllä lukiessasi tarkoittanut?
E-kirja on hyvä ;))
Kyllä Kai, ja vähän eikin.
No esimerkiksi vieraskielisiä kirjoja lukiessa on vieressä usein ollut sanakirja tai sittemmin netti. Isoja ja pieniä tietosanakirjojakin on joskus avattu kun on jäänyt kaivelemaan että mistä asiasta tai tapahtumasta tässä oikein puhutaan.
Sitten joskus aikanaan gradua tehdessä piti kirjoitella sadoille pahvilapuille katkelmia tutkimuksen kohteena tai lähteenä olevista teoksista ja tehdä tarkat merkinnät mistä mikin oli lähtöisin että osasi viitata oikeaan kohtaan. Kuinka paljon helpompaa sekin olisi ollut jos olisi voinut tehdä saman copy+paste -toiminnoilla.
Ja antaahan uudet käytettävissä olevat ominaisuudet ja välineet lisää mahdollisuuksia: kun sai polkupyörän tuli tehdyksi paljon pidempiä lenkkejä kuin ennen jalkaisin, autolla taas reviiri laajeni lisää ja sai vielä perheenkin kyytiin. Aiemminkin pääsi kaupunkiin mutta piti odotella hiljaa köröttelevää bussia. On onni että Smithin pojat rustaili lentokoneita: pääsisi veneelläkin tytärtä katsomaan Amerikkaan mutta kyllä suihkarilla pääsee ketterämmin. mot
"Google Maps on ihan hyvä navigaattori mutta tarvitsee toimiakseen sen nettiyhteyden."
Tuo väite pitää kyllä paikkansa, mutta täsmennän sitä hiukan: Ensinnäkin Google Maps on ilmeisesti Android-laitteissa toiminnoiltaan monipuolisempi kuin Windows-tietokoneissa. Androidissa siinä on valikossa toiminto "Ota offline-tila käyttöön". Siinä voi kartalta kehystää melko laajan alueen, joka tallentuu älypuhelimen tai tabletin muistiin. Vaikka yhdellä tallennusalueella on tietty kartalla näkyvä enimmäiskoko, joka vie alle 100 kt tallennustilaa, niitä voi esim. 2 Gigatavun kortille tallentaa suuren määrän. Esim. itse olen tallentanut toistaiseksi pääkaupunkiseudun ja Turun seudun kartat. Tallennusvaiheessa pitää olla internet-yhteys auki.
Myöhemmin, jos on itse tallennetulla alueella ilman internet-yhteyttä, sen tallennetun kartan voi avata ja GPS näyttää oman sijainnin kartalla. Oman kokeiluni mukaan ohjelma ei kuitenkaan löydä reittiohjeita ilman internetyhteyttä, mikä tuntuu luonnolliselta. Ilman reittiohjeita se ei tietenkään toimi varsinaisena navigaatorina, mutta ei silti ole täysin hyödytön.
Ei se nyt kovin sivistyneeltä näytä kun lukee maailman kirjallisuuden klassikoita jonkun teknologiajengin lukulaitteella.
Ernest Hemingway kirjoitti tietävästi jopa käsin seisaaltaan ja Mika Waltari kahdella sormella. Markt Twain jopa totesi kirjoituskoneesta ennen luopumistaan siitä, että "se raunioittaa minut moraalisesti".
Sitäpaitsi sängyssä luettaessa sormen kostuttaminen sivunkääntöä varten oli vallankin nuorempana ihan mukavaa hommaa.
Kyllä minä sähköiseen kirjaan uskon nimenomaan reissukirjana. Kevyempi ottaa mukaan.
Sähköisen lehden vuositilaaja olen ollut jo pari vuotta, oman paikallislehteni jakelu muuttui enkä muuten saa sitä riittävän aikaisin aamulla. Sitä ilmoittajat eivät ehkä ole vielä ymmärtäneen ettei siinä tule mainoksia katsottua lainkaan kun ei viitti niitä erikseen avata. Näkyvät sellaisina pieninä näköislehden sivulla ellei näpäytä auki.
@timppa
"piti kirjoitella sadoille pahvilapuille katkelmia tutkimuksen kohteena tai lähteenä olevista teoksista ja tehdä tarkat merkinnät mistä mikin oli lähtöisin että osasi viitata oikeaan kohtaan"
Jeps, tuossa kohtaa ihan paikallaan, itse yksinkertaistin asian Konsta Pylkkäsen seikkailuihin, näillä mennään ;)
"Ei se nyt kovin sivistyneeltä näytä kun lukee maailman kirjallisuuden klassikoita jonkun teknologiajengin lukulaitteella."
Tästä aukeaa, Matti, huimat mahdollisuudet vääntää kättä.
pitäiskö näyttää sivistyneeltä? Eikö tärkeintä ole että syventyy klassikkoteokseen ja miettii sen sanomaa, välineestä viis? näyttääkö sivistyneeltä tai onko sivistynyttä katsoa Shakespearen näytelmiä telkkarin, jonkun teknologiajengin ihme näyttölaitteen avulla? onko klassikoita lukiessa parempi vain ohittaa viittaukset tapahtumiin tai henkilöihin joista ei ole ihan selvillä vai yrittää sujuvasti ja näppärästi selvittää itselleen minkälaiseen tapahtumaan tai henkilöön kirjailija viittaa? onko äänikirjan kuuntelu sivistymättömyyden merkki? Saako ilman moukan leimaa lukea Cervantesia paperbackinä?jne jne
No, täytyy myöntää että itsekin olin jossain vaiheessa skeptinen ekirjojen suhteen. Sitten kokeilin ja tutustuin paremmin ja totesin että nyt ei tarvi tyytyä niihin kirjoihin joita kaupungin kirjasto on katsonut viisaaksi hankkia tai joita minulla olisi varaa ostaa "oikeina" kirjoina kirjakaupasta.
Ja lukuelämys, kirjailijan kerronnan seuraaminen ei ekirjassa ole olleskaan eri kuin samoissa sanoissa sivuilla jotka on sidottu nahkaselkiin. Väline unohtuu siihen asti kun tarvitsee sen tuomia uusia mahdollisuuksia. mot
PS. Ei pelkkää onnea: olen ilmeisesti ollut Amazonille niin hyvä asiakas että saan sieltä lähes päivittäin mainosposteja ja ehdotuksia minun makuuni mahdollisesti olevista ekirjoista. Vähempikin riittäisi...
Käyttäjän lisäys viestiin 18.12.2012 klo 19:07:55 Mites sen Autorouten kanssa mahtaa olla?
Ei langennut Martti minuun provoon, ei.
Totta puhuen tämä kirjajuttu ei ole minun vahvimpia alueita joten niin parempi. Minun lukuharrastus on vähän kun tuurijuoppous. Menee pitkiä aikoja, että en lue kun lehtiä ja sitten kerralla useita kirjoja putkeen. Eilenkin kävin kirjastosta lainaamassa neljä kirjaa ja Veijo Meren kirjan "Huonot tiet, hyvät hevoset Suomen suuriruhtinaskunta vuoteen 1870 alkaa olla luettu. Merellä on hyvä tyyli kirjoittaa historiaa. Huomenna jo varmaan pääsen Matti Klingen Eurooppa Pietarissa -kirjan kimppuun.
Katselin noita AutoRoute 2011 ja 2013 versioiden tietoja ja taitaa olla tuo 2013 versio tavalliselle matkaajalle sarjassa näennäisuudistukset.
Jos tähän myyntimieheen uskoo niin ipadillä voi tehdä mitä vain. http://www.youtube.com/watch_popup?v=32bUIa--6GM&feature=youtu.be
"Katselin noita AutoRoute 2011 ja 2013 versioiden tietoja ja taitaa olla tuo 2013 versio tavalliselle matkaajalle sarjassa näennäisuudistukset."
Taitaa mennä brandy pohjaisella päivityksellä Kain kanssa kunhan ollaan palattu Balilta ja lunastettu itsemme ulos häkistä!
PS! saavumme takaisin Portugaliin 15.02.2012 jos Lentoyhtiöt sen suo.
"Taitaa mennä brandy pohjaisella päivityksellä Kain kanssa "
Sillä se toimii oikein hyvin
Hyvä ominaisuus Tompassa ja Garminissa joka puuttu Navigoneista, niihin kun ei saa mitään omia KP/POI-pisteitä vaan on sidottu valmistajan kalliisiin keskieurooppalaisille tarkoitettuihin valmispisteisiin. Hyvä olla SFC,alueet, muut leirinnät, ajokaivot, reissuparkit, puskat, kirput, otot yms matkaajalle hyödyllistä tietoa navissa. Todella surkea esitys Navigonin autonavigaattorilta, poit ja koopeet saan vaikka kahdenkympin Photonaviin, sama hinta oli se sitten 3,5 tai 4,3 tuumainen. Lisäksi vehje osaa suunnistaa kohtalaisesti jos vain tuntee tiet, kartta hieman puutteellinen. Puuhajalle mainio, laite on WinCe kämmenmikro ja käyttikseen pääsee valikosta, onpa siihen laitettu tompankin softa.
Heimo olet osittain oikeassa ja osittain väärässä. Navigoneihin on saatavissa useitakin systeemejä joilla sinne voi importoida omia osoitetiedostoja.
Näistä on tietty erilaisia kokemuksia: itse petyin yhteen Navigoniin sentamaani PoiWarneriin kun jossain reissussa piti vaan kylmän rauhallisesti palauttaa tehdasasetukset että sain laitteen toimimaan. Uudemmissa alkaa kuitenkin olla mahdollisuus tuoda omia poipisteitä outlooktiedostoina ja silloin ne toimivat softan omilla systeemeillä eivätkä edellytä erillisen, perustoimintoja sotkevan applikaation asentamista.
Ja täytyy sanoa että kun laitteessa jo olleiden on lisäksi tuo Adacin kämppäri- ja yliyönpaikkatiedostot ladattuna niin siinä on minulle täysin riittävät POIpisteet, varsinkin kun Acsikirjassa ja monissa muissakin lähteissä on nykyään koordinaatit. Eikä ne mun mielestä ole kalliit kun ne on tulleet karttatiedostojen osana ilman eri kustannusta.
Ja vielä täytyy muistaa että kun on navina tabletti jolla pääsee ketterästi nettiin on äärimmäisen helppoa tehdä googlehaku ja siirtää hakemansa kohteen osoite tai koordinaatit navigointiohjelmaan samassa laitteessa. mot
mot
Latasin antero-tabiini Tompan länsi-euroopan. Kuivaharjoittelun perusteella muuten käypänen, mutta paljon riisutumpi kun Tompan erillisnavi. Koordien syöttämiseen ei näytä olevan mahdollisuutta ja muutenkin kompaktimman oloinen.
Navigonilla ei tuollaista eroa taida olla, koordinaatitkin on käypiä. mot
Miksette heti suoraan hankin kunnon naveja? Sellaisella navilla johon koordinaatteja ei saa tallenettua vähintään kolmessa eri muodossa syötettynä ja joka ei hae paikkaa ositteen perustella tai kartan kosketuksen perustella tee ao. paikasta poi-pistettä saa heittää vesilintua.
"johon koordinaatteja ei saa tallenettua vähintään kolmessa eri muodossa syötettynä"
Itse olisin tyytyväinen kun ne esitettäisiin ainoastaan asteet, minuutit, sekunnit, ihan esimerkkinä: 46°41'14"N 123°43'46"W AutoRouten toolssista, se että tapoja esittää on monia on minusta perceestä.
Tuo muoto on käytössä niin merenkulussa, ilmailussakin, kuin BordAtlaksessakin, se että niitä "rutukoordeja" jotkut suosivat, jostain syystä, ihmetyttää.
Samoin aattelen. Mitä älliä on selvää asiaa sotkea, kun homma toimii asteet, minuutit ja sekuntit jaollakin. Jostain minulle tuntemattomasta syystä koordinaatteja on alettu esittää jos jossain muodossa ja kun en muuntamista osaa päässäni ehdä on hyvä, että ne voi syöttää naviin esitetyssä muodossa. Esim. sellainen opus kun ADAC:n Stellplatz Fuhres merkitsee paikat vain asteet, minuutit sekuntit ja hyvin sillä pärjää. Sillä jaotuksella osaa kyllä perille vallankin jos viimeisen viidenkymmen metrin matkalla käyttää silmiään.
Tämän karavanarihomman sankareita on ne, jotka osaa keksiä pyörän aina uudestaan.
Olin laittanut Nerjan kämppärin koordinaatit naviin ja ajelin moottoritiellä kohti Nerjaa. Kaupungin kohdalla oli liittymä, navi ohjasi siitä ulos ja takaisin moottoritielle vastakkaiseen suuntaan. Parin kilometrin jälkeen se iloisena ilmoitti: Olet saapunut kohteeseen!
Ei oikein voinut pysähtyä moottoritielle tarkistamaan oliko kämppäri moottoritien vieressä meluaidan takana. Mutta siellähän se, ajomatkaa vaan tuli jokunen kilometri.
Näin käy helposti jos koordit osoittavat aivan motarin viereen. Luultavatsi tämäkin olisi toiminut jos paikka olisi ollut keskemmällä kämppäriä.
@timppa
Ikinä en hanki sellaista savukerasian kokoista navia. Vaimo hoitaa noi sen kokoiset ja kun on tyhjä heittää pois. Rutunakaan en noita decimaali suuntimia käytä koska nuo perinteiset merenkulun ja ilmailun kordinaatit on pirun paljon selkeemmät. Muussa tapauksessa suunnatkin on annettava tykistön piiruissa!
Algarvessa oli ihan lämmin päivä huominen menee iltaa kohden pakkaselle,,, ei kuitenkaan Algarvessa. Vaan Espooniassa!
Turha urputtaa kaiken maailman koordien esittämis tavoista. Ne ovat kaikki 4 virallisia koordinaattien esittämistapoja. Vaikka numerot eivät olekaan kaikissa samansuuruisia / muotoisia / Niitä voisi vaikka vilkaasta joltakin suomalaiselta sivulta jossa etsimänsä paikaan koordinaatin saa noissa 4 eri muodossa. Ohjelmalla ITNconverter (ilmainen netissä) koordinaatit saa minkälaiseen naviin sopivaksi, kunhan tiedoston muoto on csv. Kokeilla voi vaikka liitteessä olevaa tiedostoa muuntaa.
Käyttäjän lisäys viestiin 8.1.2013 klo 20:17:37 www.koti.mbnet.fi/pes1tol löytyy suurin osan EU-maiden leirintä-alueiden - markaparkkien - P paikkojen - Lidlin myymälöiden - Caravan ostos paikkojen ym muiden koordinaatit Autoroute ja ITN muotoihin sopivina ja paljon muuta.
Ja kaikillahan on tietenkin tietokone mukana, vai? Ja kaikkkiin naveihin saa syötettyä koordinaatit neljässä eri muodossa, vai? Olisko kuitenkin syytä standardisoida koordinaattien esitystapaa niin kuin fiksut jo tekeekin.
Oma näkemykseni on nuo koordinaattilistat ilman mitään muuta tietoa camping-alueesta on todellisessa matkailussa vain pelkää navin muistin täytettä, ei muuta. Ihan turha pitää sellaista illusiota yllä, että minulla on navissa vaikkapa 5000 camping-alueen koordinaatit josta on vara valita. Valita mistä ja millaisten kesken? Eihän se niin mene.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.