"Lämpöeristeitä" ?

NYBERG JYRKI 01.11.2012 20:18

Piipahdin tuossa muissa asioissa erääseen muovialan liikkeeseen, huomasin hallin seinustalla "jätekasan" erilaisia muovilevyjä, siitä syntyi ajatus kokeilla kattoluukkujen lisäeristämisestä, tosin omatekoisia viritelmiä olin käyttänyt jo aijemminkin kun joskus pakkanen paukkui neljissäkympissä ja reissussa piti olla. Kokeilen nyt ensin pikkuluukkuihin kahden millin agryylilevyä, paksumpi ei mahdu saranoiden ynnä muinen takia. Isoon Hekiin kokeilen kasimillistä kennolevyä, sitä sattui olemaan sopiva pala, parisenttinenkin mahtuu, tuo nyt vaan osui kohdalle. Tarkat mitat luukuista ja firma sahasi sopivat palat, ei maksanut maltaita. Pikkuluukkuun piti tehdä salvan kohdalle reikä, että saa luukun kiinni, täytyy vaan vähän pähkäillä tuotekehitystä kun turvasalpaa ei pysty tuollaisenaan käyttämään, tosin sitä kaipaa vaan ajaessa. Kennolevy on ihan vaan kauluksen varassa, molemmat viritykset pystyy laittamaan paikoilleen ja ottamaan pois alakautta jos on tarvetta. Täytyy mittailla infrapunamittarilla kunnon kelien tullen, onko virityksistä mitään hyötyä, eivät ainakaan maksa ja paina paljoa. Muistui lapsuudesta jokasyksyinen ikkunaruljanssi kun talveksi laitettiin tuplat ikkunoihin, liimapaperia en sentään kokeile projektin tässävaiheessa. Lennu

Käyttäjän lisäys viestiin 1.11.2012 klo 20:28:43 Yöksi kun vielä vetää laskokset eteen niin sitten voikin pähkäillä jo uusia kylmäsiltoja, meinaan vaan jos vielä tulee sellasia kunnon pakkastalvia. Päivällä on mukavampi kun valoa "tulvii" PajaMajaan.

SANTALAHTI BRIITTA 02.11.2012 13:58

Toi kennolevy on tosi hyvää tavaraa mutta kallista. Vaihdoin just lasitetulle terassille kattolevyiksi kun Järbö kondensoi talvella tosi paljon. Terassi on kissojen talviulkoilupaikkana paljon joten ovea tulee avatuk´si monta kertaa päivässä. Lattialla on laminaatti joten en kauheesti vesitipoista pitänyt. Nyt sekin ongelma on poissa. Uskon että noissa luukuissa toimii todella hienosti ja pitää lämpöä. Oiva ratkaisu.

POIKULAINEN ESA 02.11.2012 14:23

Pelkkää hyötyä ja todella hyvä oivallus. Lämmöt pysyy aivan varmasti paremmin sisällä kun on periaatteessa kolme "lasia". Kennolevy on paljon parempi vaikka on kallista. Ei sitä paljoa mene ( neliö tai vähän yli) noihin räppänöihin.

NYBERG JYRKI 02.11.2012 17:58

Kallistahan se kennolevy on "kaupasta"ostettuna, minäkin jo pari-kolmevuotta sitten Etolasta Suutarilasta kyselin, olis joutunut ostaan koko levyn, palatynnyrissä ei löytynyt tarpeeksi suurta vaikka ohiajellessani useinkin kävin vilkaisemassa. Niinkuin kerroin, paikallisessa firmassa sattui "sopiva" pala löytymään sopuhintaan. http://www.yritysopas.com/tiedot/Virkkala/Muovi_Ja_Akryylituote_Ilkka_Leskinen_Oy/ Edellinen viritykseni oli vanha suihkuseinän agryylilevy, alempi levy siihen kaulukseen ja ylempi ja vähän isompi sinne päälle kumitiivisteiden sisäpuolelle, hyvin toimi muttei päästänyt niinhyvin valoa lävitse, kustannukset 0 euroa. Lennu

Käyttäjän lisäys viestiin 2.11.2012 klo 18:34:13 Kuplamuovikin on ollut käytössä pikkuluukuissa kun pakkanen paukkui yli kolmessakympissä, siitäkin saattaa olla hyötyä tai ainakin henkisesti tuntui siltä. Edellisen auton "toppasuojatkin" on tallessa mutta tuskin tarvii nitä enää viritellä. Ilmanvaihto kyllä hoituu autossani kolmen jatkuvasti avoinnaolevan venttiilin kautta ja se on suunniteltu viiden hengen jatkuvaan oleskeluun, piisannee kahdelle.

"näitä vermeitä ei varmaan tarvii Algarvessakai?"

HALINEN HARRI 02.11.2012 18:12

Ei kai ilmanvaihto sulkeudu niissä tapauksissa joissa osa poistosta tapahtuu luukun (ei kehyksen) kautta?

NYBERG JYRKI 02.11.2012 18:35

Harri, viittaan edelliseen lisäykseeni.

Käyttäjän lisäys viestiin 2.11.2012 klo 18:50:23 Tuonmallisessa pikkuluukussa ei ole ilmastointia ja hekissä on jonkunlaiset ritilät sisäkauluksessa, ilmastointiko? Bometic katolla "hengittää" myöskin, pitänee mittailla pakkastentullen, paljonko se fuskaa? Pikkukuvassa levy paikoillaan on tekninen kömmähdys, levy on vähän irti reunasta, siinäkin on pieni kynnys jonka varaan sen tarkoitin. Jos rämisee niin sinitarraa kehiin, eiköhän se siitä. Puoli-integroidussa PajaMajassa löytyy paljon isompiakin kylmälähteitä, kunhan vaan pähkäilin tällaisen hässäkän aikanikuluksi. Lennu

Käyttäjän lisäys viestiin 2.11.2012 klo 19:32:07 Aika kaukana B on D:stä näppäimillä, hilekone kuitenkin.

HALINEN HARRI 03.11.2012 12:12

En puhunut ilmastoinnista vaan ilmanvaihdosta. Se miksi kirjoitin huomautuksen oli se että ne jotka eivät tule ajatelleeksi hapen tarvetta siellä sisällä eivät sulkisi tarpeellisia ilman kulkuteitä. Siis kirjoitus ei ollut tarkoitettu niihin tapauksiin joissa ilmanvaihto on muuta kautta vaan niihin "vanhempiin". Siis ei muovikassia pään ympärille.

VÄLIAHDE JUSSI 03.11.2012 20:30

Harri Tuo minullekin heti tuli mieleen, kannatas varmaan kysyä valmistajalta tai myyjältä.

HALINEN HARRI 03.11.2012 21:21

Vielä tuosta ilmastointilaitteen ilmantulosta. En muista miten se on, vaikka minullakin oli edellisessä ilmastointilaite. Epäilen että laite pyörittää lämmittäessään sisäilmaa ja samoin jäähdyttäessään, eli ei sieltä happirikasta kai tule. Toisin sanoen se toimii toisin kuin manuaalinen auton ilmastointi. Joku jolla on asiasta tarkempi tieto voinee korjata jos se toimii toisin kuin esim. kiinteisiin asennuksiin taloihin tarkoitetut. Ainakin jossain vaiheessa vaunujen ilmanvaihto suunniteltiin sellaiseksi ettei pakkasilmaa tarvitsisi kovin paljoa lämmittää, eli otettiin vain tarvittava määrä kohtuulliseen ilmanvaihtoon jolloin voitiin ilmoittaa henkilömäärä joille tila sopii.

TERVO JARI 03.11.2012 22:02

Kierrättää sisäilmaa . . .

Oikein tietty . . .

NYBERG JYRKI 03.11.2012 22:06

Ymmärsin Harri huolenaiheesi ja hyvä että otit esille, omassa kulkineessa on kuvan alareunassa näkyviä venttiileitä kolme kappaletta ja niitä ei pysty sulkemaan, joten mulla kyllä ilma riittää. Jokainen pähkäilköön oman kulkineensa kohdalla ilmanvaidon määreitä. Olin aijemmin Soliferin tehtaalla vapaapäivinä keikkahommissa, hommasin sieltä uutta mallia olevan kulkineen, kovin oli vetoinen ennenkuin selvisi että lattiassa olevat ilmasolat oli lipsahtanut moninkertaiseksi kuin olisi tarvinnut, pienennettiin niitä sitten. Moi vaan Jussi! Lennu

Käyttäjän lisäys viestiin 3.11.2012 klo 22:09:06 Toinen venttiili näkyykin vasemmassa yläreunassa ja kolmas vessassa.

LAUKKANEN MAURI 04.11.2012 09:37

Kun puhutaan as,vaunun/auton ilmanvaihdosta se ns,painovoimainen ja silloin ilmanvaihtuvuus on verrannollinen lämpötila eroon.

Siis pakkasella ilma vaihtuu monin-kerroin enemmän kuin lämpimällä ilmalla. Usein kun autossa/vaunussa on vain yksi tai kaksi henkilöä ei niitä kattoluukujen kaikkia raitis-ilman reikiä tarvita pakkasella se ilma vaihtuu,kuten kirjoitin pienemmistäkin aukoista.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.