7-napainen perävaunu töhveli

UUTTU JUHA 23.10.2012 00:05

Olisikos hyviä ideoita miten sais ns standardin mukaisesti laitettua vaunun akun lataukseen ajon aikana kun siinä ei ole minkäänlaista 12v toimivaa laturia?

KOISTINEN TOIVO 23.10.2012 08:19

Kyllähän se mahdollista on. Pitää laittaa erillinen pistoke auton ja vaunun väliin. Riitävän paksu kaapeli akkujen väliin suoravetona, myös maakaapeli takaisin. Akut kytketään rinnan, ei sarjaan. Muuta keinoa en keksi, niin ja kannattaa ottaa selvä, ettei auto herjaa. Asunto autoissahan niin tehdään käsittääkkseni Välipistoke semmonen joka kestää ja toimii olosuhteissa, raskaalla puolella luulisin semmoisia on. Karavaanareisa on oikeita sähkömiehiä jotka tietää kaapeleiden paksuudet, ynnä muut asiat minua paremmin. Niin ja täytyy katkasta väli leirillä ettei auton akku tyhjene, ellei laita väliin systeemiä joka sen estää. Toivopoika

PASANEN MIKKO 23.10.2012 09:19

Terve. http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuvaunut-ja-vetoautot/?x26528=53552958

Tuon linkin takaa löytyy hyvä juttuketju aiheesta, sisältää lisälinkkejä kytkentä ohjeisiinkin.

KAARNA PAULI 23.10.2012 10:21

Kyllähän se johtojen ja muiden tarvikkeiden asennus maksaa myös.Eikös olisi helpompaa ostaa automaatti laturi kun niitä saa jo n.40 eurolla.Itselläni on sellainen ja hyvin toimii. Ou jee eikö vaunussasi ole 240 v liitäntää,kun haluat autosta latauksen ottaa

JYLHÄ HANNU 23.10.2012 10:39

Kyllä kaikilla taitaa se verkkopistoke löytyä, mutta monelta loppuu kaapelin pituus. Ainakin pitemmillä reissuilla ;-)

HJY

HAKALA JYRI 23.10.2012 11:05

Sähkön syöttö lisäakkuun::

-nykyään taitaa löytyä """syöttöreleitä""" lisäakulle (pitäis toimia ensin auton akku täyteen ja seuraavaksi lisäakunlataus ja max syöttö-virranrajoitus olis hyvä) muuten edellä kerrottulla tavalla erillinen johdotus/pistoke on paras, tietenkin jos siirtyy 13-napaisessa pistokkeeseen,, löytyy virransyöttö ja erillinen -maa valmiina. -ennen vanhaan 1980-90 luvuilla teki esim Teve asuntoauton hupiakunlatauksen seuraavasti:: auton akulta syöttökaapeli asunto-osan akulle, rele välissä, sytötön syöttövirta aktivoitui kun auton käynnisti ja virran rajoitus oli 16 tai 20 A sulakkeella,muuten pelasi hyvin, ainoastaan jos asunto-osan akku oli ""täysin tyhjä"" saattoi sulake palaa ts piti tarkkailla näytöstä että lataus on toiminnassa, nomaalisti ei ongelmia, tietenkin oli verkkovirtalaturi asunto-osan akulle.Tämän on tietenkin turhan yksinkertainen toteutus ilman väylä ym tekniikkaa ainut hyvä puoli jos ongelmia sähköpuolen perustiedoilla selvissi vian korjauksen matkalla

terv jyrih

RIIHELÄ ESA 23.10.2012 15:09

Miksiköhän vaunuihin ei asenneta tavallista laturia, joka ottaa vaikkapa hihnalla voiman vaunun pyörän akselista? Akku latautuisi aina, kun vaunu liikkuu.

Jopa purjeveneissä on käytetty laturia, joka ottaa voiman vapaana pyörivästä potkuriakselista. Purjehtiessa tuo hidastaa vauhtia, mutta autossa sitä ei edes huomaisi.

LAHTI ANTTI 23.10.2012 16:15

Esa, missä vaunussa mahtaa akseli pyöriä mukana? Mun tietämäni mukaan kaikissa on kiinteä napa jonka ympärillä laakeroitu jarrurumpu renkaan kera pyörii.

Vai tarkoitatko polkupyörästä tuttua vanhaa dynamoa joka saisi käyttövoiman pyörivästä renkaasta.

PASANEN MIKKO 23.10.2012 17:25

Terve. Mitenkäs aurinkopanelijärjestemä, kuinkahan ajaessa toimisi? Varsinkin, kun ajelisi aurinkoisena päivänä ja valosan aikana.

KOISTINEN TOIVO 23.10.2012 18:12

Kyllähän aurinkopaneli toimii, eihän se välitä liikkuuko se vai ei. Meillä oli aikanaan vuokralla auto jossa oli auringolla toimiva tuuletin katossa, se kävi aina kun oli valosaa vaikka ei paistanut. Hiljeni yöksi. Jo vain se toimii tarpeeksi iso paneli. Hoksasin tuossa, jos laittais semmosen tuulettimen jääkaapin tuulettimeksi sinne poltin puolelle. Toimisi aina kuumalla ilmalla. Pentele mistähän semmosen sais. Toivopoika

HAAPANEN TIMO 23.10.2012 18:57

Jos se vaunun akku menee tyhjäksi niin autolla pitäisi sitten ajaa kellon ympäri jos niin aikoo sen tayttää. Kovin iso homma ei laturin laitto ole. @timppa

LAHTI ANTTI 23.10.2012 19:34

Kyllä siihen 7-napaiseen rasiaan saa laitettua jatkuvan virran ( latauksen ) kun kytkee autosta pinniin 2 tulevan virran. Edellyttää tietenkin, ettei vaunussa ole sumuvaloja ja pistokkeesta menee johto suoraan akulle. Tämä kytkentä edelleen mulla autossa/vaunussa ja toimii hyvin. Autossa muistaakseni 2,5mm2 johdin ja vaunussa 6mm2 piuha. Myös diodi välissä joka estää vaunusta autoon menevän jännitteen.

Jääkaappi kytketty siten, että 12V toimii vasta kun auto on käynnissä ja lataa akkua. Enkä näe mitään syytä vaihtaa 13-napaiseen ko. systeemiä. Vaikka varmaankin sitä joku taas ehdottaa.

http://caravanuutiset.com/2006/12/vaunujen-sahkopistokkeet/

RIIHELÄ ESA 23.10.2012 22:00

"Esa, missä vaunussa mahtaa akseli pyöriä mukana? Mun tietämäni mukaan kaikissa on kiinteä napa jonka ympärillä laakeroitu jarrurumpu renkaan kera pyörii."

Koska patentointi on vielä kesken, en nyt vielä ihan täydellisiä suunnitelmia laittanut tähän. Mutta sanotaan nyt sen verran, että jos siellä jotain pyörii, voi siihen kyllä kiinnittää hihnapyörän.

Miksei tietysti voisi ottaa kitkalla renkaastakin. Se on jo puoliksi keksittykin, nuo Moverit toimivat vain väärinpäin. Voi ehkä syntyä liikaa melua kovemmassa vauhdissa, melkoista jurinaa ne polkupyöränkin vanhemmat dynamot pitivät.

UUTTU JUHA 24.10.2012 19:45

Kiitosta vaan jälleen runsaasta tiedosta. Täältä löytyy apu joka ongelmaan, oli se sit mikä hyvänsä. Esa: sinuna pitäisin kiirettä tuon patentin kanssa, täällä suunnitellaan jo automaattista nopeuden säätöö siihen vaununpyörä-laturi systeemiin:)

KONTINAHO ALPO 24.10.2012 23:01

Mutta miten olisi piemi tuuliroottori katolla ja se pyörittäis laturia? Luulis ajovauhdin antavan tarvittavan tuulen. Idea vapaasti käytettävissä A.K

UUTTU JUHA 24.10.2012 23:26

Ropeli katolla vois kyllä olla parempi idea. Pyörään kiinnittty laturi taitaa jäädä matkanvarrelle ensimmäisessä kuopassa. Tai voishan siihen vaunuun laittaa samanlaisen akseliston kuin takavetoautossa ja laturi kardaanin tilalle variaattorilla kytkettynä, niin såhköö tulis hiljaisemmassakin vauhdissa.

KOISTINEN TOIVO 25.10.2012 07:34

Juhan konsti ois aivan toteutuskelpoinen, jos ei hintaa tarvi laskea. Olihan ennen junan vaunuissa generaattorit jotka tuotti sähköä vaunuun. Kartaaniin vaan hihnapyörä etupäähän koteloituna, ja laturi. Kardaani pyörii kovempaa kun pyörät jo itsessään, koska perä vähentää akselin kierroksia, ja moottorissakin laturin kierrokset vaihtelee, ja se tuottaa hyvin sähköä. Siinäpä liikeidea jollekin Toivopoika

KOISTINEN TOIVO 25.10.2012 08:04

Täytyy heti pilata hyvää ideaa. Koska laturi vaatii tietyn tehon, ja perä kardaaniin päin lisää vääntömomenttia. Ei taida liukkaalla oikeen olla semmonen jarrutus hyvä, ja käsin siirrellessä olisi liian raskasta. Peruuttaessa laturi pyörisi väärin päin. No kuuhunkin kai mentiin keksimällä konstit, että siitä vainToivopoika

RIIHELÄ ESA 25.10.2012 16:49

Ropeli katolla toimisi hyvin ja tuottaisi sähköä myös pelkän tuulen voimalla. Halkaisijan kuitenkin pitäisi olla niin suuri, että ottaa sitten jo kiinni siltoihin, katoksiin ja oksiinkin. Käytännössä ei ole toteutuskelpoinen vaunuissa. Paikallaan ollessakin sen pyöriessä kuuluu pieni ääni, joka varmasti hiljaisena kesäiltana suuresti ärsyttäisi 4 metrin päässä istuskelevaa herkkäkorvaista ja muutenkin hankalaa naapuria. Häiritseväthän ne isotkin tuulimyllyt mökkiläisiä kilometrien päähän.

Pyöristä ottava laturi olisi yksinkertainen toteuttaa monellakin tavalla ja toimisi hyvin. Nopeuskaan ei ole ongelma, toimiihan autonkin vaihtovirtalaturi tyhjäkäyntikierroksista aina 6-7000 rpm asti. Vaunuissa ei tarvitse varautua ihan 250 km/h nopeuksiin, joten 15-120 km/h olisi täysin käyttökelpoinen nopeusalue lataukseen.

Tuollaisen laturin valmistusta eivät estä tekniset ongelmat eikä hinta. Syy lienee siinä, että latausvirtaa kuitenkin aina saa ilman sitäkin, joten varsinaista tarvetta ei sille ole. Auton liikkuessa latausvirtaa saa autosta ja paikallaan ollessa on virta joka tapauksessa otettava muualta. Mekaaninen laturi ei myöskään sovi aurinkokennojen tavoin ympäristö- tai energiansäästöfanaatikoille, koska energia siinäkin tulee polttamalla auton polttoainetta.

KOISTINEN TOIVO 25.10.2012 20:33

Retoriikkaahan tämä kaikki on, mutta mukava keskustella näistä asioista kaikkien kanssa. Tottahan se on jotta autosta johdolla akusta akkuun laittamalla lataus. Yksinkertaisin halvin, ja helpoin. Näinhän se asuntoautossa tehdään. Toivopoika

UUTTU JUHA 25.10.2012 20:34

En ole ensimmäistä kertaa aiheeseen törmännyt, että mites sen vaunun sais lataantumaan ajon aikana. Vaunussa oleva mekaaninen laturi olisi töpseleistä riippumaton ja sopii joka vetopeliin. Ei ollenkaan pöllömpi idea tuo Esan alkuperäinen esitys. Nyt kun joku vain toteuttaisi sen niin vois olla jono asiakkaita.

LAURONEN TAPANI 26.10.2012 00:24

Kait siinä vaunussa on oma verkkolaturi akulle?, minä tekisin niin, että hankkisin vaikka 300W:n invertterin auton takakonttiin, kun siellä kaikissa nykyautoissa on 12V:n töpseli, sitten vain takakontin oven välistä varmaan saa vedettyä vaunuun 220V:n roikalla lataus sähkön.

ISOMÄKI KAI 26.10.2012 00:58

Varmaan mielenkiintoista, tuon invertteri / laturi -hässäkän käytön jälkeen, pakkasaamuna, viikonlopun pilkkireissun päätteeksi kokeilla autoa käyntiin...

Jos laturi antaisi akulle ja muuhun käyttöön vaikkapa vain 5 ampeeria virtaa, niin karkeasti laskeskeltuna, laturin ja invertterin hyötysuhteet sun muut huomioonottaen auton akkua kuormitettaisiin noin 8 ampeerin virralla koko latauksen ajan.

Kuinkahan kävis?? 8)

LAURONEN TAPANI 26.10.2012 10:31

Tarkoitushan on ilmeisesti ladata vaunun akkua ajon aikana, kuka hullu nyt invertteriä pitäisi "yön yli", kun auto ei käy. Minun volkkarissa tavaratilan pistokkeeseen tulee virta vain silloin kun autossa on virta päällä. Invertterin hyötysuhteella ei ole mitään merkitystä, kun lataus tapahtuu ajon aikana, enempi häviötä tulee, jos vetää vaunuun 12V:n latausjohdon, pitäisi olla melko paksu piuha, muuten jännitehäviö pudottaa latausjännitettä. Kannattaa nostaa jännite jos siirretään pidempi matka.

HAAPANEN TIMO 26.10.2012 15:37

Aikoinaan laitoin vaunuuni, kun aina samalla autolla vedin, paksun johdon suoraa jääkaapin viereen kaapin johtoon. Pistokkeena käytin Selv-pistoketta: http://tinyurl.com/8el2osk Helppo oli kiinnittää pistoke takaluukussa, ja johto varsinaiseen johtoon, sekä sitä myöden vaunuun. Jääkaappi tomi hyvin, ja akku latautui siitä kaapin johdosta.

@timppa

ps. taisin laittaa kaappiin releenkin kun se katkaisija on niin hento. Uppopumppuun laitoin releen, sen muistan varmasti. Siihen loppui mikrokytkinten vaihto.

LAURONEN TAPANI 26.10.2012 16:08

Itsellä on työn alla tällainen pistoke autoon, että voi ladata akkuja esim. aggregaatin 12V:n jännitelähdöllä, tai voi ottaa ulos 12v vaikka työvalolle yms.

HAAPANEN TIMO 26.10.2012 17:12

Parempi kuin Selv, tuosta näkee heti miten päin se törkätään paikoilleen. Selviä joutuu pyörittelemaan hieman. Tälläiset pistokeet kestävät hirmu määrän virtaa.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.