- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Tarvikkeet »
- Vakionopeussäädin vanhaan Fiatiin? Koosta ise!
Vakionopeussäädin vanhaan Fiatiin? Koosta ise!
Ostin vuosi sitten vuoden 2001 -mallisen asuntoauton Fiatin alustalla ja 2.8JTD -moottorilla. Mukava ajettava mutta jalka kaasulla puutuu ja moottoritiellä nopeus pyrkii karkaamaan liian kovaksi. Autolla on nopeusrajoituksena 80 km/h mutta makein veto löytyy 2300-2400 rpm joka vitosella tekee jo hiukan liikaa.
Siispä kyselemään Delta-autosta vakkaria. Ei sovi noin vanhaan, pitää olla 2006 tai uudempi. Netistä löytyi tietoa servovirityksistä joiden itse asentaminen tuntui liian riskialttiilta ja liikeasennus kalliilta. Jäi hankkimatta.
Tänä syksynä tapasin sitten harrastajatoverin Raisiosta joka oli asentanut vuotta nuorempaan samanlaisella koneella olevaan autoonsa vakkarin. Autossa sähköinen kaasu jota vakkari ohjaa ja nopeuspulssi löytyi kuulemma vaihdelaatikosta tulevasta johdosta vaikka autossa olikin vaijerivetoinen nopeusmittari. Hintakin oli ollut sopiva, alta 500.
Eikun varmistelemaan sopiiko. Lahden keskustan varaosa oli paikka mistä kaveri oli hankkinut ja sieltä Tomi Nieminen varmisti että jos on tietynlainen liitin kaasupolkimen johdossa sopii laite. Tilasin periaatteella että saa palauttaa jos ei sitten sovikaan.
Sitten tutkimaan omaa autoa ja sieltähän löytyi tuo sama nopeuspulssin johto jo valmiiksi ryöstettynä johdolla joka oli viety konehuoneen puolelle ja katkaistu. Johtopäätös oli että autossa oli ollut tarvikevakkari jonka tarkka saksalainen oli purkanut pois auton myydessään.
Mitä piti tehdä? Viikselle reikä ohjauspylvään peitemuoveihin valovaihtajan alapuolelle ja viiksi paikalleen. Virta laitteella virtalukon takaa eli johdosta päällystä pois, haarajohto säikeiden väliin ja juotetaan kiinni.
Jarrun käytöstä poiskytkevä katkaisin: Tuosta samasta syötöstö virta jarruvalokatkaisijan virtajohtoon tarkoitettuun johtoon. Näin siksi että autossa jarruvalokytkimelle tulee jatkuva virta ja tuon piti olla virtalukon takana. Toinen johto kiinni jarruvalolle menevään johtoon katkaisijan jälkeen.
Kytkimen käytöstä poiskytkevä katkaisin: kytkinpolkimen varressa oli jo kytkin mutta se oli sulkeva. Tarvittiin avaava. Omista varastoista löytyi sopiva mikrokytkin ja jostain sopivasta metallipalasta sille kiinnitysrauta.
Nopeuspulssin johto kiinni tuohon aiemmin jo ryöstettyyn johtoon. Sen sai näppärästi ohjaamon puolelle työntämällä öljynvaihtopumpun mukana tulleen jäykän ohuen muoviputken varovasti rintapellissä olleen läpivientikumin reiästä ohjaamon puolelle, johto muoviputkeen ja putki pois.
Vakkarin keskusyksikkö ruuvilla kiinni kojetaulun alle, kaasupolkimen johtosarja paikoilleen, akun miinusjohto kiinni, vakkarin sulake paikoilleen ja varovasti virta päälle. Ei sinistä toimintasavua missään!
Johdot nippusiteillä kiinni, irrotetut peitemuovit paikoilleen, vakkarille oppitunti polkimista, maantielle jossa vakkarille oppitunti nopeudesta ja siinä se!
Ei paha asennettava kunhan uskalsi ottaa sormen suusta. Heikki Pouru Raisiosta jolta sain alkuperäisen idean oli isona apuna ja puhelintukena. Siitä kiitos.
Laite tuntuu toimivan mukavasti. Reagointinopeutta voi itse säätää, laitteessa on nopeusrajoitin ja kolme nopeusmuistia ja kaikenlaista muuta hienoutta.
mot
Käyttäjän lisäys viestiin 30.9.2012 klo 15:40:22 Kyselin muuten toisestakin liikkestä, sellaisesta jonka tuon LiteOn -laitteen maahantuoja ilmoittaa jälleenmyyjäkseen, saiskos tuohon Fiatiin heidän kautta vakkaria. Myyjä lupasi soittaa kysyttyään ensin 'Eikös siinä sitten ole vakkaria?' En viitsinyt huomauttaa että tuskin kyselisin jos autossa jo sellainen olisi. Myyjän soittoa odottelen edelleen, vasta viikko kulunut.
Tuo Tomi sieltä Lahdesta sensijaan piti huolta tilauksen perilletulosta ja oli muutenkin tarkka ja aktiivinen. Pisteet sinne.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.