Vaunun renkaiden ikä
JOKELIN JOUNI
18.07.2012 01:07
Olisiko kenelläkään tietoa, tai kokemusta,milloin vaunun renkaat olisi syytä uusia ikänsä puolesta. Itsellä on 4v. vanha vaunu ja sattuneesta syystä viime kesänä en päässyt liikenteeseen eli se on seissyt kausipaikalla 2.vuotta. Nyt alkaa loma ja on tarkoitus lähte liikenteeseen.Pinnat on kyllä hyvät mutta runko on arvoitus.
HAARAKANGAS ALLAN
18.07.2012 08:27
Kokemusperäisesti sanoisin, että kuusi vuotta vanhempiä renkaita ei kannata käyttää.
Vanhoja renkaita käytettäessä on syytä tarkastella niitä heti ajon jälkeen. Kämmenselkä kertoo mahdollisen epänormaalin lämpenemisen ja silmä muodonmuutokset....
Järkevintä on kuitenkin suosiolla ja hyvillä mielin hankkia alle uudet rinkulat niin säästyy ylimääräisiltä verisuonien koeponnistuksilta!
"Vaunun alla hajoavasta renkaasta lähtee komea sininen savu jota ei kuitenkaan halua nähdä toistamiseen" , sanoi puosu ystäväni.
Allu vaari
UUSITALO MARKO
18.07.2012 08:35
Kuusi vuotta kuulostaa aika lyhyeltä käyttöiältä renkaalle. Varsinkin jos pitempien pysähdysten aikana renkaita suojataan auringolta ja talveksi vaihdetaan toiset renkaat alle. Muistelen, että joskus renkaan käyttöiäksi olisi määritelty kymmenen vuotta.
PERTTILAHTI MARKKU
18.07.2012 09:52
tuossa linkki
Käyttäjän lisäys viestiin 18.7.2012 klo 09:53:09
Ei sitten toiminutkaan suoraan
JANHONEN MATTI
18.07.2012 11:50
Jos vaunun painosta merkittävä osa on seisonta-aikana ollut nurkkatukien varassa ja renkaissa on koko ajan ollut paine (jolloin renkaisiin ei tule pysyviä muodonmuutoksia) ja ne on suojattu auringonvalolta, niin ant mennä vaan.
Muutoin olen kyllä tuon kuuden vuoden kannalla.
ANTTILA MARKKU
18.07.2012 13:15
Siihen ikäkeskusteluun voi suhtautua hieman varauksella.Huomioiden uusiorenkaat joita ainakin joku vuosi sitten pinnoitettiin kovasti tuollaisille viisi vuotta vanhoille rungoille.Jos renkaassa ei ole mitään silmin havaittavaa muutosta niin paanalle vaan.Kyllä ne vielä toiset viis vuotta pyörii.
UUSITALO MARKO
18.07.2012 14:12
Internetistä löytyvät ikäsuositukset on annettu yleensä henkilöautoille ja ovat kansainvälisiä.
Renkaan vanheneminen näkyy ensin kumiseoksen kovettumisena, minkä seurauksena renkaan pito heikkenee. Kun otetaan huomioon, että nuo turvamarginaalit on mitoitettu Euroopan moottoritienopeuksien mukaan, voidaan olettaa ettei tuo pidon heikkeneminen näyttele kovin merkittävää osaa niissä nopeuksissa, joilla matkailuvaunua Suomessa vedetään. Jarrutusmatkahan kasvaa nelinkertaiseksi nopeuden kaksinkertaistuessa jne...
Etelämpänä käytetään myös samoja renkaita ympäri vuoden ja renkaat altistuvat auringolle ja kuumuudelle aivan eri tavalla kuin täällä sateisessa pohjolassa, missä renkaat ovat yleensä puolet vuodesta varastossa. Renkaan "vanheneminen" on meillä keskimäärin hitaampaa verrattuna etelän maihin.
Ja rengaskauppiaiden tehtävänä on myydä renkaita. Siksi heidän antamansa yleisluontoiset aikarajat ovat mieluummin liian lyhyitä kuin liian pitkiä. Tosin Michelin ja Continental ilmoittavat renkaidensa vaihtorajaksi kymmenen vuotta.
KYTÖMÄKI RAUNO
18.07.2012 16:52
Se jolla on joskus yksiakselisen rengas räjähtänyt alle vaikka lähtiessä näytti ihan hyvältä varsinkin jos "vararenkaana" on deorodanttipullo ja pikku kompura vaihtaa renkaat kyllä kuuden vuoden välein.
Se jolle näin ei ole vielä käynyt uskoo kumin ikuiseen elämään
ps. suosittelen autoliiton tiepalvelun jäsenyyttä
nimim. kokemusta rikkaampana
UUSITALO MARKO
18.07.2012 17:50
Veikkaisin, että suurin osa vaunun renkaista räjähtää jostakin muusta syystä kuin vanhuuttaan. Ainakin 6-10 vuotiaista renkaista.
Todennäköisempiä syitä rengasrikkoon voivat olla liian alhaiset rengaspaineet, ulkoinen isku tai mekaaninen vaurio, valmistusvirhe ja ennen kaikkea vaunun todelliseen painoon nähden liian pieni renkaan kantavuus.
Itse pitäisin turvallisempana ajaa kymmenen vuotta kantavuudeltaan reilusti ylimitoitetuilla renkailla kuin kuusi vuotta sellasilla renkailla, joiden kantavuus on siinä rajoilla.
Ja kun renkaan kantavuus alkaa iän vuoksi heiketä, antaa rengas yleensä varoituksen halkeamien ja muodonmuutosten muodossa. Renkaan runkoahan heikentää pahiten juuri halkeamista kudoksiin päässyt kosteus ja maantiesuola. Ja tietenkin pidempään jatkunut liian alhaisilla paineilla ajaminen.
VALTONEN MARTTI
18.07.2012 22:28
Eikös täällä aiemmin kesällä kirjoitettu että Saksassa tyssää matka jos ratsiaan menee muistaakseni yli 6-vuotiailla renkailla ? Mites se oli ?
HALMEENMÄKI JUHANI
18.07.2012 23:38
Halkeaamat renkaan kyljessä ovat kehoitus mennä rengasostoksille ja vauhdilla. Siihen kauanko rengas on kelpo vaikuttaakin sitten moni asia. Auringonvalo, paine, makaako renkaan päällä aina massa ja kuinka iso, ja millä kohtaa. Yksi vinkki ennen halkeamia on renkaan väri: kumi haalistuu vanhetessaan.
LATVALA MARKO
18.07.2012 23:50
Kyllähän renkaan kylki haalistuu iän myötä. yhden aika suuren autoliikkeen fiksari maalasi renkaan kyljet alustamassan ja öljyn seoksella. Rengas näytti ihan uudelta ja massa peitti halkeämat.
UUSITALO MARKO
19.07.2012 08:31
"Eikös täällä aiemmin kesällä kirjoitettu että Saksassa tyssää matka jos ratsiaan menee muistaakseni yli 6-vuotiailla renkailla ? Mites se oli ?"
Koskee käsittääkseni vain niitä vaunuja, jotka on Saksassa erikseen katsastettu nopeudelle 100 km/h. Lisäksi renkaiden tulee olla vähintään nopeusluokkaa 120 km/h.
NYYSSÖNEN KAJ
19.07.2012 10:12
"Eikös täällä aiemmin kesällä kirjoitettu että Saksassa tyssää matka jos ratsiaan menee muistaakseni yli 6-vuotiailla renkailla ? Mites se oli ? "
11.4.2012 oli Lünenburgissa Saksassa ratsiassa jossa auto katsastettiin ulkoisesti. Eli kohteena oli renkaat, vanteet, peilit ja tuulilasi. ainoa josta huomauttivat oli renkaan kyljessä oleva 8mm syvä palje jonka maksimisyvyys Saksassa on 4 mm. Suomessa tuo meni kirkkaasti läpi katsastusmiehen syynissä koska ei ulottunut kudokseen asti. (rengas 315/80 R 22,5 kantavuus 3500 kg, Suomessa 4mm syvyys on hekilöauton renkaille)
Niin eturenkaat olivat vuodelta 2000 ja 2001 hylätty takarengas oli uusin 2007, muut 2003-5.