Minkälainen akku asunto-osaan?
KÄMÄ JUHA
16.06.2012 20:20
Alkuperäinen 4 vuotta vanha geeliakku (80ah) simahti. Kannattaako laittaa samanlainen vai onko agm parempi? Entä ah:n kasvattaminen esim 120ah:iin?.
Mitähän laturi siihen sanoo? Voiko max ah:n laskea laturin ominaisuuksien perusteella?
Käyttäjän lisäys viestiin 27.6.2012 klo 12:37:33
Kiitos vastauksista....latoin exiden 92ah agm akun.
LAURONEN TAPANI
16.06.2012 20:43
Itsellä on 245Ah:n AGM, mutta olen alkanut tulla siihen tulokseen, että se ei as käytössä ole paras mahdollinen, ilmoitettu Ah määrä tulee 100 tunnin purkamisella, mutta as käytössä tuollainen akku tyhjennetään yleensä yhdässä yössä ja päivällä sitten lataan aurinkopaneeleilla, mutta eipä siitä löydykkään 245Ah:ta kun se puretaan yhden yön aikana. Pitäisi siis purkaa 2,5A:n virralla, että tulisi 245Ah, mutta itsellänikin virtaa kuluu 10-15 amppeeria. Jos nuita akkuja olisi 4kpl, sitten olisi varmaan hyvä, mutta as autossa tulee tila ja paino ongelma, kesämökkikäytössä AGM kyllä olisi silloin hyvä.
Itsella on 2kpl asunto-osan akkuja alkuperäinen on 75Ah:n hopea kalsium Banner, joka on (5v vanha) ja pidän tätä akkua käytännössä tehokkaampana kuin tuota AGM akkua, seuraavaksi ostan tuon AGM akun tilalle hopea kalsiumin tai vastaavan. ja jos käytetään isoa invertteriä, esim mikroon ja kahvinkeittimeen AGM on entistä ahtaammalla, normaali lyijyakut on parempia. Tuosta geeliakusta en osaa sanoa kun ei sellaista ole ollut.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
16.06.2012 22:49
Koon kasvattaminen riippuu paljon käytettävästä tilasta ja tarpeesta.
Kyllähän laturi lataa jos aikaa on, isompi vaatii tietysti tyhjennettyään pidemmän latausajan, tosin kestää se purkaustakin kauemmin.
Itsellä simahti myös 6 vuotta vanha GEL-akku.
Keskusteltuani akkuliikkeessä oli lopputulos samanlainen GEL-akku.
GEL akku kestää kuulema enemmän purkaussyklejä ja syvempiä purkauksia paremmin kuin AGM-akku joka minulla on starttiakkuna.
Mikään akku ei tosiaankaan kestä syväpurkauksia.
Isompi akku ei Ducaton penkin alle mahdukkaan.
LAURONEN TAPANI
19.06.2012 18:30
Itse rakensin asunto-osan pöytäryhmän penkin alle paikan isolle akulle, nippa nappa mahtui, joutui tekemään lämminilma kanavat akun alle vanerista, tuli siistimpi kun penkin alta poistui pahvilaatikollinen ilmaputkia ja liittimiä. Vedin 2 kierretankoa auton pohjan läpi jolla akku on kiinni tukevasti. Nyt akun alla oleva lämpökanava lämmittää akun, jolloin virtaakin pitäisi tulla paremmin kylmällä.
HYTÖNEN RAIMO
26.06.2012 01:28
Yleensä ottaen akuksi sopii parhaiten ns. vapaa-ajan akku, joka on suunniteltu kestämään pitkäaikaista kuormitusta paremmin kuin perinteinen käynnistysakku.
Toisaalta nykyaikainen akkuteknologia on tuonut markkinoille perinteisestä lyijyakusta edelleenkehitettyjä AGM ja geeliakkuja, joista viimeksimainitun erityiseduksi mainitaan sen parempi toimivuus hieman kallistettunakin (jos sillä nyt matkailukulkineessa on suurempaa merkitystä). Lisäaineina voi olla kalsiumia tai jopa hopeaa (ainakin mainosten mukaan), joilla niin ikään pyritään parantamaan akun saanto-ominaisuuksia. Myös litium-ion akkuja on jo saatavilla (toistaiseksi hintavia), mutta varsinainen mullistus tapahtunee vasta sitten kun ns. polymeeriakut saadaan sarjatuotantoon.
Kyllä 245 Ah:n akun pitäisi kestää enemmän kuin yhden yön yöpymisen ilman verkkovirtaa. Tietysti tämä riippuu paljolti käyttötavasta, jos katsot illalla tuntikausia telkkaria, niin kuluuhan sitä virtaa.
Toisaalta nykyaikainen lämmitin (Trumatic Compi E4) vie keskimäärin 1,1 Ah virtaa ja jos asuinosassa on virtapihi LED -valaistus, virtaa pitäisi riittää vaikka kaverille tarjottavaksi. Olisiko niin, ettei noin suuri akku ehdi latautua siirtymisien aikana riittävästi?
Käyttäjän lisäys viestiin 26.6.2012 klo 01:36:14
Niin, se sopiva akun koko. Oman näkemykseni mukaan 100 - 120 Ah:n akulla pärjäilee normaalikäytössä jo melko mukavasti - kun taas Keski-Euroopassa yleiset 80 Ah:n akut ovat meidän (talvi)olosuhteissamme auttamatta liian pieniä.
MYLLY JORMA
15.07.2012 21:50
Asunto-osan akku (siellä auton perällä) taisi tulla tiensä päähän. 68 Ah näkyy olevan. Kannattaako akku ostaa marketista vai akkuliikkeestä? ja mitähän nuo maksavat, 100, 200 vai selviääkö viidelläkympillä?
LAURONEN TAPANI
15.07.2012 23:52
Olisi mukava aina tietää akkua ostettaessa, miten kauan se on ollut liikkeessä odottamassa ostajaa ja onko päässyt tyhjenemään, silloinhan paras terä on lähtenyt jo liikkeessä. Biltema taitaa vieläkin myydä normaali akut hapottomina joka taitaa olla akun kannalta paras tapa, happo lisätään sitten kun otetaan käyttöön. Joku viisaampi voi kertoa, onko tämä hyvä.
Sama on esim. jakohihnoissa, mistä tietää miten kauan se on ollut huollon varastossa odottamassa asiakasta ja onko parasta ennen päivä ummessa ennen kuin se pääsee asiakkaalle.
LAHELMA JUKKA
16.07.2012 11:53
Akkuliike on vaivattomin, ei tarvitse huolehtia vanhasta tai vaihdosta. Mittaavatkin vielä vanhan ennen vaihtoa, 90 Ah Varta maksoi Lainion Akussa Lahdessa 160€ vaihdettuna ja valmiina.
HALMEENMÄKI JUHANI
18.07.2012 23:36
Akkuja ei enää juurikaan saa hapottamattomina, koska nykyaikaisen akun rakenne on suljettu. Kaikissa akuissa on kuitenkin piilotettuna koodi, joka kertoo valmistusajankohdan. Ongelma on osata purkaa tuo koodi, eli missä kohtaa ja miten tuo aika on.
Mutta saahan sen akun testautettua ostohetkellä, jolloin selviää varaustila. Tuskinpa se kauppias joka yö latailee & mittailee akkujaan.
Jakohihnan ikää lyhentää eniten, kun se on kiristettynä ja samassa kohdassa pitkään. Säilyttäminen "vapaana" ei ole iso ongelma, eikä myöskään vähäiset kilometrit, kunhan sitä ajoa tulee säännöllisesti, jolloin kiristin ei ole aina samassa kohtaa hihnaa.