Pyöräteline aisalle
VUORINEN TERO
22.05.2012 20:24
Hankinnassa pyöräteline vaunuun, ainoa mikä mietityttää niin sijoitus aisalle vai takaseinään. Kokemuksia telineestä aisalla, onnistuuko peruuttaminen ilman pyörien poistamista? Suoraan tietenkin, mutta jyrkkä kääntäminen peruuttaessa sekä etuperin ajettaessa "u-käännös", ottaako pyörät/teline auton kulmiin kiinni. Teline aisalle olisi vaan huomattavasti halvempi eikä vaadi reikien tekoa seiniin, vaununa Hobby 495 UK jossa U-ryhmä takana jolloin aisapaino sallii kyllä pari pyörää + pakkaminen takapainoisesti.
ANTTILA MARKKU
22.05.2012 22:15
Kyllä se kannattaa tarkistaa kun asentaa telinettä aisalle minkä verran se antaa kääntyä.Normaali liikenteessä ongelmaa ei pitäisi tulla.Minä en antaisi takaseinään laittaa telinettä.Ennemmin kiinostuisin siitä auton kattokiskoihin kiinnitettävään reppumalliseen telineestä.Se voi olla pyörineen paikoillaan vaunua kytkiessä tai irrottaessa.Lisäksi pyörät ovat mukana pelkällä autolla liikkuessa.Kuinka tarkkoja viranomaiset missäkin ovat siitä,peittävätkö pyörät tunnuskilven ja vilkut.Se teline pitäis kuitenkin olla niin korkealla etteivät peitä edellisiä.Tämä toimii vain farmari mallisten vetureiden kanssa.
HALMEENMÄKI JUHANI
23.05.2012 22:45
Ja muista aisapaino: jos se on jo ilman fillareita raskaammalla puolella niin ei asia parane lisämassasta...
HALMEENMÄKI JUHANI
23.05.2012 22:46
Niin lisäyksenä: taakse pakkaminenkaan ei ole hyväksi, vaikka sillä saisikin parkissa aisapainon kohdalleen.
VARONEN ESA
29.05.2012 23:33
Itselläni on aisalla 2 pyörän Carry-Bike-pyöräteline. Ei ole käännöksien kanssa ollut ongelmia. Mittasin oman telineen lähimmän pisteen vetokidan keskelle, n.85 cm. Joten taitaa tavallisella autolla kulmat ottaa ennen kiinni aisaan kuin telineeseen. Kannattaa ostaa sellainen malli missä telineen saa kallistettua eteenpäin. Näin ei tarvitse pyöriä irroittaa jos on asiaa etuboxiin.
SUORTTI ANSSI
30.05.2012 18:02
Itsellä kanssa teline siinä aisan päällä ja hyvin on toiminut. Ainoa asia on se, että etulaatikolle ei pääse ilman pyörien poistoa, mutta normisti se tehdäänkin leiriytyessä.
Ja kommentti tuohan painon tasaukseen taakse kuormaamalla:
Laittamalla paino vaunun lattialle tuo ei liene iso ongelma, koska sitä ei sinne mahdottomia tarvitse. Mielestäni tuollainen 2 kpl pyöriä takaseinällä melko korkealla on kuormauksen kannalta huomattavasti huonompi tapa.
Ja se outki siihen aisan päälle on paljon edullisempikin ja tosi helppo asentaa.
RAUTIAINEN KARI
30.05.2012 18:36
No mulla on ollu molemmissa päissä. Kun painot muuten kunnossa niin ei väliä.
Se vaan oli fittiä kun ei farmarin takaluukkua saanu auki kun oli fillarit edessä. Muuten ihan sama jos saa painot oikeen.lö
HAKALA MIKKO
28.05.2013 13:34
Minulla solifer goldie 2 alupulloa niin aisapaino 80kg.
Siihen 2pyörää varmaan 50kg onkohan viisasta?
HALMEENMÄKI JUHANI
29.05.2013 20:47
Ei ole. Tuo 80 kg on pahuksen hyvä lukema, mutta 100 kg on jo liikaa.
VALTONEN MARTTI
29.05.2013 21:50
Ja miten tuo soveltuu 4 prosentin sääntöön?
HALMEENMÄKI JUHANI
30.05.2013 07:09
Ei se 4% olekaan mikään ehdoton oikea lukema, ennemminkin max-luku. Esim joku 800-kiloinen pikkuvaunu niin 30 kg aisapainoksi ei ole riittävä. Toisaalta 80 kg ja 4% on 2 000 kg eli yli 80 kg ei mennä kovinkaan usein. Tai siis ei saisi, mutta nykyvaunuilla nyt vaan valitettavasti usein menee pakosta. Siksi ennemmin järjellä kuin säännöillä. Perinteinen mies jaksaa nostaa toimii hyvin perusohjeena.
VALTONEN MARTTI
30.05.2013 09:11
Noinhan itekkin sen olen ajatellut että soveltaen...