Akku
MYLLY JORMA
24.04.2012 23:45
Jaha! Taisi pakkaset tussuttaa akun. Ei inahdakkaan.
Mites nuo apukäynnistimet, joita saa autotarvikekaupoista?
Lähteekö tuollaisella dieseli Fiiatti käyntiin?
Onko kellään kokemusta?
t.jm
LINDROOS LAURI
25.04.2012 00:08
Jos oma akku vainaa, ei näillä halpisboostereilla tee käytännössä mitään. Akku kannattaa ladata kunnolla, mitata ja ellei elvy, laittaa vaihtoon. Myös ikä merkitsee.
t. Lauri
MYLLY JORMA
25.04.2012 00:56
Joo vainaa on! Ei auta lataaminen. Oli uusi akku. Meinaan että tämmöisellä apukäynnistimellä saisi auton startattua ja ajettua sitten akkukauppaan.
t.jm
HYTÖNEN RAIMO
25.04.2012 09:22
Jos akku on uusi, niin sillähän on takuu. Pitäisi siis saada uusi tilalle takuuseen.
Toinen huomioitava asia on se, että ns. "tavalliset" akkulaturit eivät osaa yleensä ladata täysin purkautunutta akkua, vaan siihen tarvitaan "älylaturi" (C-TEK tai vastaava).
Käynnistystä voi yrittää myös toista ajoneuvoa ja apukaapelisarjaa käyttämällä, vaikka se ei näissä nykyajan tietokoneohjatuissa autoissa kovin suositeltavaa olekaan. Jos menetelmää ei voi käyttää se kielletään yleensä käyttöohjekirjassa.
VARTIAINEN URPO
25.04.2012 09:40
laita johto seimään puolentunnin päästä lähtee käyntiin siis lataa omalla laturilla siitä auton seinästä johto kiinni kerro kun lähtee käyntiin
MYLLY JORMA
25.04.2012 18:36
Akkua ladattu tuntikaupalla, ja kun yrittää käynnistää niin Naps! virrat katkeaa samantien.
Car Centre Laasonen-autokorjaamo väittää että oma vika kun on jättänyt pakkaseen. Laasosella hihnan vaihdon ja akun uusinnan jälkeen akku tyhjenee viikossa. Eivät ala millekkään. Pitäsikö kutsua karhukopla apuun.
Pääsisi vähimmällä vaivalla ostamalla uuden akun, vaan nyt on kysymys että saanko auton käyntiin tuolla apustarttisysteemillä?
t.jm
HAAPANEN TIMO
25.04.2012 18:43
Asia niin että tavallisella vanhanaikaisella laturilla lataus lähtee täysin tyhjään akkuunkin, hitaasti mutta varmasti. Jos laturin johdot oikosuljetaan, palaa sulake kipinöinnin jälkeen.
Viisammissa latureissahan voi johtoja oikosulkea eikä mitään tapahdu, näillä ei tyhjän akun latausta saa alkuun.
Toinen asia on kuinka pitkään akku on ollut tyhjänä, viikon jälkeen on luultavasti kuollut, tai ainakin pahasti haavoittunut.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 25.4.2012 klo 18:46:02
Ahaa, kirjoitin niin pitkään että ehdit väliin. Jos se latauksen jälkeen edes napsahtaa on sinne virtaa mennyt se mikä menee. Kuollut on.
KOISTINEN TOIVO
25.04.2012 18:46
Voipi olla epätervettä panna väkisellä käyntiin, jos on aku oikosessa. Ei ehkä auto tykkää. Vaiha akku, ja jos taas tyhjenee VIKAA AUTOSSA
Hyökäkkää sitte sinne korjaamoon karhukoplan kans Toivopoika
ENGLUND TOM
25.04.2012 19:18
Irtokosketus akkunavoissa ?Onko akku mitattu ja kuinka vanha?Jos akku on tyhjä tai oikosulussa laturi lataa täysillä koko ajan ja säädin ei toimi ! Voit mm
polttaa laturin ym.
MÄKELÄ MIKA
25.04.2012 20:14
Jos akku on ollut pakkasilla tyhjäksi purkautuneena ulkona eikä laturilla ota virtaa niin hae akkukaupasta uusi akku, vaihda se ja aja auto tutkittavaksi miksi virta katoaa. Akunvaihto on helppo tehdä ja tuolla tavalla ei tarvi mitään apukaapelikäynnistystä. Jos akku on laitettu syksyllä viimeisen reissun jälkeen uutena autoon ja auto jätetty ajamatta talveksi seisomaan voi syy olla että akku on ollut uutena puutteellisesti varattu eikä autossa ole tuolloin mitään vikaa.
MYLLY JORMA
26.04.2012 01:32
Ongelmana on nyt se että akku on aika iso ja painava ja erittäin hankalassa paikassa, ja millä raahaan sen uuden akun akkukaupasta? Noh taksilla sitten.
Ei sitten sitä apukäynnistintä uskalla käyttää?
VARTIAINEN URPO
26.04.2012 06:18
LÄHTEE KÄYNTIIN LATAA AKKU SEINÄPISTOKEEN kautta reilu puolituntia sit käyntiin
PELLIKKA ERKKI
26.04.2012 10:14
Jos akku on ollut talven autossa ja piuhat kiinni akussa, se on mennyt hitaasti tyhjäksi ja vaurioitunut pakkasessa. Siinä ei karhukopla auta.
LAURONEN TAPANI
26.04.2012 10:29
Jos latauksen jälkeen startatessa sähköt katkeaa heti, tuntuu, että akkujohdossa jossain on huono kontakti.
HALMEENMÄKI JUHANI
26.04.2012 22:32
Tai pilalle sulfatoitunut akku menee polvilleen. Paljon kuormaa mutta ampeereja ei tule niin jännitekin notkahtaa. Näitä on nyt nähty useampia kun talviseisontapelejä otetaan taas liikenteeseen. Tai siis yritetään.
TOIVONEN MARTTI
27.04.2012 08:44
Mun kokemus on että jos auton oma akku on täysin finaalissa eikä ota virtaa on se todennäköisesti oikosulussa. Jos yrität autoa käyntiin apuakulla on tuo oma akku lisäkuormana ja haukkaa apuakun tehosta ison osan. Silloin ei taida kaupan pienen apukäynnistimen teho riittää. Toki sitä voi testata mutta jos saa auton käyntii ei kannata suunnitella kovin pitkää matkaa, oikosulussa oleva akku kuumenee ja kiehuu aika kovin.
mot
HALMEENMÄKI JUHANI
27.04.2012 16:24
Kenno-oikosulku näkyy mittaamalla voltit, ne on alhaalla jo ilman kuormaakin. Ja sen oikosulussa olevan kennon isomman porinan ladattaessa kuulee.
HJELM ARTO-VEIKKO
28.04.2012 14:43
Mennä vuosina otettiin laturista 24v ulos,turvallisuus syistä laitoin kaapelit kiinni
akkuun, laturi päälle ja lopuksi roikka seinään siellä vähän kauempana.
Muutamista tuli ihan toimivia akkuja.
Tietenkin akku ei ollut autossa paikallaan.
t Jelmi
RIIHELÄ ESA
28.04.2012 15:14
"Muutamista tuli ihan toimivia akkuja."
Näinhän tässäkin alkuperäinen kysyjä vain halusi keinon saada auto käyntiin ja ajaa akkuliikkeeseen. Tosin huoltovapaiden akkujen kanssa pitää olla varovaisempi, niissä kun latauksessa syntyvät kaasut eivät pääse poistumaan yhtä tehokkaasti kuin vanhoissa korkillisissa.
Aika usein näkee tarpeetonta pihtailua kahden osan kanssa: tuulilasin pyyhkijän sulkien ja starttiakun. Ne molemmat ovat kuluvia osia eivätkä edes kovin kalliita, mutta niitä yritetään kaikin keinoin käyttää yli niiden luonnollisen eliniän. Huonot sulat estävät näkemään kunnolla ulos ja huono akku estää ennemmin tai myöhemmin ja yleensä ihan yllättäen auton käynnistämisen. No, jos ei näe lasin läpi, ehkä onkin parasta ettei auto käynnisty ollenkaan.
KOISTINEN TOIVO
28.04.2012 16:25
Sehän on tuo säästäminen joskus vähän semmosta henkimaailman hommaa.
Hieronta maksaa viis kuuskymppiä minen sinne mee, se on kallista.
Tankkasin tuon ooppelin rötkyn taanoin, emäntä sano, kallista menikö sataseittemän euroa. Minä sanon, että meni, ja lähin ajeleen. Sillälailla tänään
Toivopoika
HJELM ARTO-VEIKKO
29.04.2012 11:34
Säästämistä harrastin myös xantian kanssa, etujarrupalat kuluivat epätasaisesti,
satulassa jokin rakenteellinen vika.
Vaihdoin pari kolmekertaa ulommat/sisemmät palat ennukuin toiset olivat kuluneet.
Yleensäkkin puljaalla olis hyvä olla taju asioista, aina voi tulla pieniä vastoinkäymisiä
viritellessä,pitää vaan miettiä oliko se tämänkin harmin arvoista.
Jokaisella meistä on omat säästö-tuhlaamisen kohteet ja hyvä niin.
t Jelmi