- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Tarvikkeet »
- Kattoilmastointi
Kattoilmastointi
Tervehdys!
Suunnitelmana on asentaa kattoilmastointi 6,5 m mittaiseen puoli-integroituun matkailuautoon. Markkinoilla on kolme merkkiä joista pitäisi valita, eli Dometic, Truma sekä TelAir. Haen laitetta joka on käytössä luotettava ja tehokas, ja johon tarpeen tullen saa osia ja tarvikkeita helposti. Te joilla ko. laitteista on kokemuksia, mitä suosittelette?
Hyvää kevättä kaikille!Mietippä hetki, mahtuisko tollanen:
http://www.dometic.com/fi/Europe/Finland/Private-Consumer/Matkailuajoneuvojen-varusteet2/Ilmastointilaitteet/Tuotteet/?productdataid=66886
Hyvää:painopiste alhaalla, mutta putket teettää töitä ja toi lämpöpumppu on lievästi "huuhaata" . . .
Toisex esitän tuota:
http://www.dometic.com/fi/Europe/Finland/Private-Consumer/Matkailuajoneuvojen-varusteet2/Ilmastointilaitteet/Tuotteet/?productdataid=83879
Kevyt, toimii sielläkin missä on pienet sulakkeet käytettävissä, riittää kuivaamaan ilman vaikka ei jaksaisi jäähdyttääkkään, kuiva lämmin ilma on jo mukavuus verrattuna kosteaan kuumaan ilmaan.
Varaosia saa kaikkiin, huolto lienee paras Dometicillä, samoista komponenteistä kaikki merkit tehty ?
Kaikki nuot isommat mallit nostaa painoa n. 40 kg, miten on, onko varaa tuollaiselle lisä painolle ?
Käyttäjän lisäys viestiin 7.4.2012 klo 13:28:16 . . .
Itellä oli vaunussa ( asennettu 2006 ) Dometic 2100B, painoi n. 35kg meteliä piisas ja vetoakin kylmää tuli "tohinan" kanssa. Automaatti asennolla ei ymmärtänyt pitää taukoa, kun se sai jäähdytettyä se rupes lämmittään ja päinvastoin. Automaattiasentoa ei voinut käyttää, liekkö uusissa sama ropleema vielä ? En tiä . . .
Itse olen ajatellut tuota :
http://www.dometic.com/fi/Europe/Finland/Private-Consumer/Matkailuajoneuvojen-varusteet2/Ilmastointilaitteet/Tuotteet/?productdataid=83879
nykyiseen asuntoautooni, mutta haaveeksi jäänee ? ?
Itsellä on sama mietintä. Truman ole pudottanut pois kun pääsin näkemään sen läheltä. Ilmeisesti painon pudotuksen vuoksi Trumassa on käytetty styroksia, tai vastaavaa. Meillä ainakin linnut juoksentelee pitkin kattoa ja hyvin pian ne keksivät nokkia kaikkea pehmeää.
Jäljellä on lähinnä Dometic 1600+ ja Telair 5300 Kummankin saatavuus taitaa olla heikompi kuin Dometic 2200 tai Telair 7300:lla. Kaikki painavat suunnillen saman verran, mutta Telair on lämpöumppulaite.
Mitenkähän tuo Dometicin CA 1000 pärjää talvella kun se on päältä auki, lsäksi sen teho riittää vain pieneen autoon..
"Haen laitetta joka on käytössä luotettava ja tehokas, ja johon tarpeen tullen saa osia ja tarvikkeita helposti."
Laitteen teho on se, mikä ilmoitetaan. 2 kW laite jäähdyttää noin kaksi kertaa paremmin, kuin 1 kW. Tuon kokoisessa autossa ei liian kylmä tule 2 kW laitteellakaan, siis vaikka Dometic 2200:lla, jos auto ei ole varjopaikassa. Töitä se saa paiskia Suomenkin helteissä, jos auton tuulilasia ei saa varjon suuntaan tai käytä ulkopuolista peitettä.
Lämmön siirtäminen pienikokoisella laitteella vaatii kunnon puhallusta, joten ihan äänettömiä eivät nuo katolla olevat laitteet ole. Mutta ääni on melko tasaista, joten ei välttämättä häiritse kuin kaikkein herkimpiä. Jos haluaa hiljaisuutta, kannattaa koekuunnella laite jossain asennettuna.
Luotettavuudesta ei paljoa osaa sanoa, ellei ole kokemusta kymmenistä laitteista. Joku elinikä lämpöpumpuillakin on eikä niissä mitään erityisesti kuluvia osia ole. Kun joku komponentti kuluu loppuun, lienee järkevintä vaihtaa koko laite eikä alkaa uusia sitä osa kerrallaan.
Kotona käytetään lämpöpumppuja myös lämmittämiseen. En nyt oikein tiedä miten paljon sillä säästää sähköä matkailukäytössä. Teho on kuitenkin pieni ja ääntä tulee kuten jäähdytyksessäkin, joten moni varmaan lämmittää suoraan sähköllä. Omassa laitteessa on lämmittämiseen runsaan kilowatin sähkövastus. Riittää kesällä ja automaattiasento pitää lämmön tasaisena vaikka päivällä pitää jäähdyttää ja yöllä lämmittää. En ole havainnut tuota edestakaista lämmitys/jäähdytysveivaamista paitsi silloin, kun ei oikeastaan koko laitetta tarvitsisi käyttääkään, vaan lämpö olisi sopiva ihan itsestäänkin.
Se että lämpötila ei laske, ei tarkoita sitä että tilanne ei muutuisi, ilmankosteudella on suuri merkitys siihen mille olo tuntuu. Lämmin ja kostea on pahin yhdistelmä, lämmin ja kuiva on hyvä, mutta paras on sopiva ( n. 22-24 *C ) ilman kosteus "mukava" ( tuohon ei ollu heittää sellasta "tyhjentävää" kosteus% ).
Kesäflunssan saa herkästi käyttämällä ilmastointia väärin, liian kylmä, kuiva ja vetoinen ilmanala, siinä tekijät jolla saa kesäflunssan.
Kuiva ja lämmin ei ole paha, jos vastakkain on raha ja asuntoauton/vaunun paino-ongelmat. joskus on tilanne että kaikkia ei voi saada, silloin tehdään kompromissi.
Nuot Telair tyyppiset lämpöpumput jättäisin omaan "arvoonsa", lämpöpumppu joka asennetaan katolle Suomen olosuhteissa on "huuhaata" kondessivedet, ongelmana todennäköisesti . . . Tuo edellä kirjoitettu on minun mielipiteeni, toiset voivat asian nähdä toisin . . .
Dometicin lattialle asennettava lämpöpumppumalli lienee parempi mutta senkin toiminta-alue on vaatimaton Suomen olosuhteita ajatellen, ajatus hyvä . . .
Sivulla 2 on räjäytyskuva josta käy ilmi CA 1000:nen rakenne, ei haittaa vaikka on päältä auki, ei tupaan sada, voihan tuon talveksi peittää jotta ei mene propeliin lunta.
http://www.dometic.com/FileOrganizer/1-international/Operation%20&%20Installation%20Manuals/Air%20Conditioners%20-%20Vehicles/CA1000-installation_MULTI.pdf
http://www.waeco.fi/%28S%28qis3mz2job0hrt2mrzatt5ab%29%29/engine.wbf
Käyttäjän lisäys viestiin 7.4.2012 klo 21:34:32
. . . Pienikin ilmanjäädytin kuivaa suljetun tilan ilmaa paljon jolloin olo tilassa on huomattavasti mielyttävämpää.
Jos et usko, mene saunaan jossa on vaikka 80 astetta lämmintä, ei paha, mutta kun heittää hiemankin vettä kiukaalle, tilanne muuttuu ratkaisevasti.
Sama tilanne kesällä "asentovermeessä" mutta lämpötila vaan alempi . . .
"voihan tuon talveksi peittää jotta ei mene propeliin lunta."
Käytännössä homma on melkoisen vaikea, kun katolle ei ole tikkaita. Lisäksi pysyykö se peitto ajossa paikallaan.
Lienee sen suunnittelija sen niin suunnitellut, että tuuli sitä ei vie . . .
Tikkaiden puutteeseen auttaa rautakauppa . . .
Onhan noita tikkaita tyrkyllä jokaisella leirintäalueella, ei se niiden puuttumisesta ole kiinni, ;-)))
Uskoisin, että Dometic 2200 on yksi parhaista.. Kerää myös kosteuden sisältä. Kokemusta on. hekuli
Oma käyttökokemus tukee Heikin näkemystä. +36 (ulkona) oli suurin koettu luku, sisällä kivasti +18. Ääni ei häiritse nukkumista ja tarvittaessa antaa pikalämpöä. Sähvön kulutus siedettävä. Painoa on toki katolla, mutta pilkuntarkkana en ole huomannut mitään haittavaikutusta.
Hyvää kevättä kaikille t. Lauri
ps. västäräkit laskeutuivat tänään tälle korkeudelle:-)
Olen käyttämässä noin kuukauden päästä omaa Bürstner Avianoa Kokkolassa Caravanlandiassa, jossa siihen asennetaan katolle Telairin Silent 7300H ilmalämpöpumppu/ilmastointilaite:
http://www.support-telecogroup.com/telecogroup/telair/en/prodotti/silent7300h.htm
Meillä on reissuun lähtö heti toukokuun lopussa, joten eiköhän käyttökokemuksia ala kertymään nopeasti Italian helteissä. Kotimaassa ollaan takaisin joskus juhannuksen tienoilla, joten eiköhän laitteen hyvät ja huonot puolet paljastu ainakin jäähdyttämisen osalta siihen mennessä.
Kirjoittelen kyseisen ilmastointilaitteen käyttökokemuksista ja monesta muustakin matkustamiseen sekä asuntoautoiluun liittyvästä asiasta matkablogissa: http://kaikkienkaveri.blogspot.com/
Telairin lämpöpumpun käyttöalue on Suomen oloihin vaatimaton, -2C* . . .
http://www.maxcaravan.com/index.php?k=218330
Tosin Dometic on vieläkin vaatimattomampi, , ,
Kopijo:
Ulkolämpötilan laskiessa lämpöpumpun lämmitysteho pienenee. Käyttö on suositeltavaa yli +2 °C: een ulkolämpötiloissa.
Oppu . . .
http://www.dometic.com/FileOrganizer/finland/leaflets/CARAVAN2012%20Ilmastointilaitteet.pdf
En ole kieltänyt missään vaiheessa etteikö iso ja tehokas ole hyvä, tyytyväinen olin itsekkin aikoinaan omistamaani Dometic B2100:seen, eikai täydellistä olekkaan, kaikissa "rakkineissa" on "kääntöpuolensa" . . .
Tuo oli toki tiedossa, ettei näillä karavaanikäyttöön tarkoitetuilla ilmalämpöpumpuilla Suomen talvipakkasilla juurikaan lämmityshommissa tee mitään. Plussan puolella ne toki toimivat lämmityksessäkin ja niitäkin kelejä Suomessa riittää.
Toisaalta viilennykseen Telair ensisijaisesti hankitaankin, koska parin viime kesän reissuilla eteläisessä Euroopassa on kummasti alkanut kaipaamaan jäähdytystä, kun lämpömittarin lukemat ovat liikkuneet pitkin päivää 30 yläpuolella. Eikä nuo lukemat aivan vieraita kotimaan kesässäkään ole olleet. Mutta aika näyttää kuinka kätevä, tarpeellinen ja monikäyttöinen laite lopulta on.
Ilmastoinnin hankittuaan vaanari ei enää viitsi yöpyä paikoissa joissa ei ole sähköä, ja matkailuauton idea vapaasta liikumisesta/yöpymisestä vesittyy. @timppa
Saattaahan auton varustaminen ilmastoinnilla toki hieman mukavuudenhalua lisätä, mutta ainahan noihin matkakoteihin voi tarvittaessa lisätä aggregaatin, jonka avulla ilmastoinnista voi nauttia halutessaan vaikkapa keskellä synkintä sähkötöntä korpea.
Tuolla kotimaan ulkopuolella muutenkin tulee enimmäkseen yövyttyä paikoissa, jossa sähköä on lähes aina saatavilla, joten en usko asian olevan varsinainen ongelma :)
Jos ongelma olisi suuri, olisi joku jo alkanut valmistaa polttomoottorikäyttöistä ilmastointilaitetta. Jos moottori pyörittää kompuraa suoraan, ei siinä isoa, painavaa ja meluavaa moottoria tarvita. Samanlainen start/stop-automatiikka kuin autoissakin käyttäisi mottoria vain, kun tarvitaan jäähdytystä ja saisihan siinä akuillekin latausta samalla. Voisi pienempiä sähkölaitteita käyttää invertterillä.
Mutta taitaa monella nuoremmalla karavaanarilla olla muutenkin halu yöpyä ihmisten ilmoilla. Veneilyssä sama ilmiö on tapahtunut jo kauan sitten. Vene ajetaan omasta laiturista toiseen samanlaiseen, mutta paljon ruuhkaisempaan laituriin Hangossa tai jossain muussa suositussa vierassatamassa. Sitten maasähkö kiinni ja nauttimaan elämästä kannella tai rannan palveluissa. Kun alkaa kyllästyä, ajetaan vene takaisin omaa laituriin.
Kyllähän sitä nimenomaan ihmisten ilmoilla halutaan olla, kämppärit vaan eivät ole siellä missä pitäisi:))
@timppa
Mites nämä kattoilmastoinnit tulisi huoltaa? Täytyykö näihinkin vaihdattaa silloin tällöin kylmäaineet? Itselläni on autossani Elektroluxin blizzard pumppu, joka on jo aika iäkäs. Jos näihin jossakin vaihdattaa kompuran öljyt ja kylmäaineet niin missä? Dometicin edustajalla vai pääseekö näihin käsiksi ihan peruskorjaamon ilmastointilaitteen huoltokoneella?
Juha, lienee tilanne se että jos kylmää tulee, anna pelittää vaan, kunhan puhdistat ne ilmansuodattimet jos sellaiset on.
Ilmansuodattimet voi pestä ihan lavuaarissa juoksevalla vedellä, tietty riippuu millaiset suodattimen kyseisessä laitteessa on . . . Nuo suodatukset on laitekohtaisia . . .
Jos lasket vuotuiset / laitteen kokonais käyttötunnit, niitä on hyvin vähän, vertaa jääkaapin käyttötunteihin, huima ero ja jääkaapillekkaan ei ole tehty mitään huoltoja, ei tarvitse, järjestelmä on "suljettu"järjestelmä . . .
Tuollaisen jäähdyttimen jäähdytysjärjestelmä on täydellisesti suljettu, toisin tahtoo olla tilanne auton ilmastoinnissa olevan jäähdytysjärjestelmän tilanne. Kompressoria pyörittää autonmoottori remmin välityksellä, kompuran akselitiiviste on se ongelman ydin, akselitiiviste kuivuu talven aikana kun laitetta ei käytetä ja kuivuneen akselitiivisteen kautta pääsee kylmäaineet poistumaan järjestelmästä, niinkauan kun järjestelmässä on ylipainetta ei ole kosteusongelmaakaan mutta kun kylmäaine on niinvähänä että tulee tilanne että järjestelmässä on alipaine järjestelmään pääsee kosteaa ilmaa, silloin on aiheellista vaihtaa öljyt ja kylmäaine ja korjata vuodot.
Akselitiiviste koostuu yleensä hiilirenkaasta ja vastapuolena on metalli, tiivisteenä tuossa "välissä" on öljykalvo, tuo öljykalvo kun kuivuu pois rupeaa akselitiiviste vuotaan.
Autokylmissä käytettävä PAG öljy ei siedä hetkeäkään ilmaa, se "imee" hetkessä itseensä kosteutta ilmasta ja on sen jälkeen käyttökelvotonta.
Dometic 220B riittää hyvin 600 finlandia vaunuun tehojen pitäisi riittää kuulemma 7metriseen vaunuun ja asuntoauto on tiloiltaan kuitenkin pienempi kuin vaunu Kauko säätimessä on automaati asento joka kylmällä lämmittää ja kuumalla jäähdyttää ,pelkkä puhallin ,kosteudenpoisto,kylmä asento ja lämmitys toimii erittäin tehokkaasti MUTTA käynnistettäessä kylmäkone pitää aikamoisen murinan katolla ja jos puhallin on automaatilla kohina on aika kova MUTTA vaunun jäähdyttyä äänet hiljenee asiallisiksi ilmastinti laitteessa on myös valot laitteen saa myös caravan controllilla ohjatuksi Helppo asentaa itse paikalleen ainut ongelma on tyroksin pampulat joita löytyy vieläkin vaunusta
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.