Kokemusta kaivataan

SILTAKOSKI SEPPO 22.01.2012 15:22

Nyt olis tarkoitus ruveta rakentamaan kevyt kuorma-autosta (pösö boxer vm-03) retkiauton tyyppistä vaunun veturia, niin tarvitsisin neuvoja, koska AKELTA ei saa selvää ohjetta rakentamis sääntöihin.Auton jättäisin edelleen kevyt kuoma-autoksi, vaikka siinä on nopeuden rajoitin. Niin ja rakentamis ohjeita kaipaisin(eristäminen ja muutkin) ja hyvät mallit kiinnostaa, joista on kokemusta käytössä. Auto on rekistöröitu kuudelle, jossa takaosassa penkki selkä menosuuntaan. Kiitos etukäteen. seppo.siltakoski@gmail.com

SUOMI SEPPO 22.01.2012 17:49

Käsittääkseni sinun täytyy jättää kuormatilaksi vähintään yli puolet takatilasta. Jos siirrät väliseinää niin ota selvää sieltä katsastusasemalta, missä meinaat muutoskatsastaa sen, millaiset operaatiot se vaatii. Tietysti ajokorttisi on riittävä. @seppo

TERVO JARI 22.01.2012 18:00

Sen mitä on 04 Boxerista kokemusta ilmanki eristyksiä, unohtaisin eristämiset heti alkumetreillä, tuo auto noilla ruostesuojauksilla "mätänee" pystyyn aika nopeasti jos se eristetään sisäpuolitse ilman kunnollisia ruostesuojauksia . . .

SILTAKOSKI SEPPO 22.01.2012 18:05

Jostain olen kuullut , että takaosaan riittää 60cm:n pituinen tila, jossa on koko- korkuinen yhtenäinen seinä ja tarvittavat tavaran kiinnitykset.(pitäneeköhän paikkaansa) Tv Seppo

IKONEN MARKKU 22.01.2012 18:07

Itse kaksi isoa Sprintteriä rakentaneena muutama asia joka kannattaa huomioida:

vedät autolla asuntovaunua, olet kaiketi huomioinut, että kuorma-autolla perävaunun vetäminen vaatii yhdistelmäkortin eristyksiin ym. asioihin vaikuttaa moni tekijä, oleellista on käyttötarkoitus ja ennenkaikkea ilmanvaihto. Jos autoon tulee kaasulaitteet, niin sieltä tulee ilmanvaihtoon vielä omat vaatimukset. Auton eristykseen suositellaan käyttämään erityisesti autoihin tarkoitettua synteettistä vanua. Vanu on normaalia villaa tiiviimpää tavaraa, se ei kerää kosteutta ja on palosuojattua, joka tulee myös huomioida kaikissa pintamateriaaleissa. Moni käyttää myös solumuovia (telttapatjaa) jota saa myös liimapinnalla ja on helppo asentaa.

Mutta se tärkein. Sinuna lähtisin liikkeelle asiassa menemällä siihen katsastuskonttoriin jossa aiot tehdä auton muutosrekisteröinnin. Ota mukaa tekemäsi skitsi niistä ajatuksista miten haluaisit autosi rakentaa. Tällöin saat suoraan neuvot, kehoitukset ja kiellot miten voit ja kannattaa tehdä. Ja työn jälkeen varaat katsastuksen samalle henkilölle jolta sait ohjeet niin homma sujuu helpoimmin. Esim. hätäpoistumistiet, kuormansidonta, mahdolliset väliseinät ja niiden vahvuuden osoittaminen jne. Ja sama asia kaasuasennuksen kanssa. Kun olet tehnyt suunnitelman niin sen kanssa kaasuasennusliikkeeseen. On helpompi tehdä ilmareiät ja muut läpiviennit kerralla oikein kun purkaa kalusteita jälkeenpäin.

Homma on iso ja maallikolle melko vaativa, mutta tekijälle mielenkiintoinen ja saa ainakin sitä mitä tarvitsee.

Rahallisesti asia onkin sitten jo toinen juttu. Viimeistään autoa myydessä tulee esille millaista on myydä "tee se itse" tuotetta. Hyvällä työnjäljellä ja viimeistelyllä tämäkin asian hoituu jo pitkälle.

Lycka till!

TOIVONEN MARTTI 22.01.2012 21:47

Minä antaisin firman ruiskuttaa polyuretaanivaahtoerityksen. Se estäisi kosteutta kondensoitumasta pellin sisäpintaan ja olisi todella tiivis ja hyvä eristys. mot

TERVO JARI 23.01.2012 15:18

Martti, tuo on paras tapa ruostuttaa/mädättää "peltikuori"auto . . .

Noita uretaanieristettyjä on käytössä "alanmiehillä" (uretaaniruiskuttajilla) ja kovin ovat olleet tuota edellä esittämääni mieltä, mutta heille se ei ole ongelma, auto vaihtoon kun rupee olemaan tarpeeksi "kypsä" . . . Autot yleensä kokoluokassa MB Vario tai vastaava . . .

http://www.mercedes-benz.fi/content/finland/mpc/mpc_finland_website/fi/home_mpc/van/home/new_vans/models/vario_670/model_variants.0001.html

Eristyksenä se on hyvä mutta kun kori "nitkuu" uretaani irtoaa koripelleistä ja kosteus "ui" väliin ja "pommi" on valmis. . .

Ja sitten aikojenpäästä korin hitsaaminen onkin omaprojektinsa, uretaanit on kaivettava pois jottei tuu "nuotiota" . . .

Uloimman pellin ja eristeen väliin on jäätävä ilmasola jotta kosteus ei pääse "pesimään" ja ruostuttamaan , notta tuosta on lähdettävä liikkeelle . . .

Niin ja ilmasolassa on oltava ilmankierto . . .

TOIVONEN MARTTI 23.01.2012 18:01

Voi olla että syntyy ongelma jos uretaanin ruiskuttaa suoraan peltiin. Ajattelin kyllä että alle laitettaisiin kotelosuojavaha joka saisi rauhassa kuivua jonkun aikaa. Uretaanin ei tarvitsisikaan olla lujasti kiinni pellissä sillä seiniin joutuu joka tapauksessa kiinnittelemään puu- tai metalliruoteita sisäseinän ja mahdollisten kalusteiden kiinnittämistä varten. Niitä pitkin saisi vaahdon tasatuksi ja kuivunut vaahto jäykistäisi niiden avulla rakennetta entisestään.

Mutta kun kysyjä kysyi kokemuksia niin niitä ei minulla ole tarjota. mot

AHOLA JARI 24.01.2012 10:48

Lue lisää tuolta.. Mitä sanoo katsuri, miten toteutettu (kuvin), kokemuksia jne..;

http://karavaanari.info/index.php?topic=8792.0

SUOMI SEPPO 24.01.2012 13:05

Olisi mielenkiintoista tietää joko tuo pakettiauto on ollut muutoskatsastuksessa ja onko tullut veroseuraamuksia. En oikein usko että määräykset olisivat noin paljon muuttunut. Olisiko mennyt pakettiauto/matkailuauto/verovapaan matkailuauton määräykset sekaisin ? @seppo

KNAAPI JUHA 24.01.2012 21:03

Olisin Sepon kanssa samaa mieltä, että jokin tuossa mättää. Jos laite on pakettiauto, ei siihen noin vain voi rakennella sänkyjä ja viihtyisia keittiönurkkauksia. Tavaratilan on oltava käytettävissä tavaroiden kuljettamiseen ja tuollaiset rakkennelmat taitavat johtaa henkilöauton autoveroon, joka lienee muutama kymmenentuhatta euroa. Näytti kuvasta, että korkeuskaan ei piisaa matkailuautoksi ja niinhän kaveri sen selittikin.

JANHONEN MATTI 25.01.2012 15:40

Alla linkki josta saat listietoja asiasta. Ja näkyy siellä olevan kuviakin eri ratkaisuista http://www.autoverhoomolook.fi/

Kannattaisi varmaan käydä noiden verstaalla tutustumassa ennen aloitusta miten temppu tehdään. Muitakin vastaavia paikkoja löytyy. Tuossa TI-tekemisessä on se pirullinen puoli, että juuri kun työn saa jollain lailla haltuun niin homma loppuu.

Merkkaa tiedoksi ja käytä hyväksi.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.